‘Jan Tratnik op weg naar Jumbo-Visma’
foto: Cor Vos
dinsdag 12 april 2022 om 14:35

‘Jan Tratnik op weg naar Jumbo-Visma’

De voorjaarsklassiekers zijn nog in volle gang, maar tegelijk komt ook de transfercarrousel voor volgend seizoen al op gang. Volgens Het Nieuwsblad is Jumbo-Visma namelijk in vergevorderde onderhandelingen met het management van Jan Tratnik.

Volgens de Belgische krant lijkt het erop dat de Nederlandse ploeg in augustus met Tratnik een eerste binnenkomende transfer kan bekendmaken voor 2023. De veelzijdige Sloveen heeft een aflopende verbintenis bij Bahrain-Victorious en is een goede vriend van Primož Roglič, die naar verluidt zijn landgenoot graag bij hem in het team zou hebben. Tratnik stond in de voorbije jaren onder andere Jack Haig, Gino Mäder, Damiano Caruso en Pello Bilbao ter zijde in de Giro en de Vuelta.

Tratnik is een echte allrounder en ondertekende in 2011 al op 20-jarige leeftijd een profcontract bij Quickstep. Hij koerste een jaar voor de Belgische ploeg, maar deed daarna een stapje terug naar het continentale circuit. Na vijf jaar, waarin hij onder meer Europees beloftekampioen werd, keerde hij terug als beroepsrenner. In de trui van CCC won hij onder meer de Ronde van Slovenië en de Volta Limburg Classic. Sinds 2019 komt hij uit voor Bahrain-Victorious en won hij onder meer een rit in de Giro.

Ook in de klassiekers en eendagswedstrijden kan Tratnik van waarde zijn. Zo eindigde hij in de voorbije weken negende in Milaan-San Remo en Dwars door Vlaanderen en reed hij in de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race naar de twaalfde plaats.

Tratnik won in 2020 de Giro-etappe naar San Daniele del Friuli – foto: Cor Vos

102 Reacties
12-04-2022 09:23
De voorjaarsploeg wordt zo stilaan wel enorm.
Straks moet een Teunissen nog vrezen voor zijn plek.
    12-04-2022 09:31
    Dat is stilaan het beleid van de ploeg aan het worden, zoveel mogelijk goede buitenlandse renners halen zodat ze geen enkele Nederlander meer hoeven op te stellen. ;-)
    12-04-2022 10:29
    Dat komt ook omdat Teunissen zo langzamerhand niet goed genoeg meer is. Hij is na zijn zege in de Tour eigenlijk alleen maar minder geworden. Dat zal vast allerlei redenen hebben, maar het blijft een feit.
    12-04-2022 10:45
    Me dunkt dat Primoz en Wout scherp worden gehouden met zulke ‘knechten’.
    Met dat materiaal kunnen ze er voor de lol ook telkens eentje meesturen in de vroege, kansloze ontsnapping. Hebben de van Eerdjes een reclameblok van start tot finish.
12-04-2022 09:26
Heb persoonlijk niet veel met ploegen die alle sterke renners kopen. En Tratnik is dit seizoen loeisterk bezig.
Zou hem volgend jaar liever zien in een ploeg waar hij zijn eigen kans mag gaan in de klassiekers.
    12-04-2022 09:36
    Kopen? Ik lees hierboven dat er een aflopend contract is.
    12-04-2022 09:36
    Gewoon aflopend contract. Renners kopen is gelukkig nog niet heel gebruikelijk.
    12-04-2022 09:58
    Het is geen voetbal..

    Kijk naar Laporte, veel beter bij Jumbo geworden en meer kansen door sterk collectief. Plus Jumbo is een mooie ploeg met zekerheid en alles.
    12-04-2022 10:32
    Dit soort renners die bij een wat kleinere ploeg voor eigen kans mogen gaan klinkt heel leuk, maar met de huidige generatie kopmannen is het bijna onmogelijk om op deze manier te winnen. Dat heeft een Benoot ook ingezien en heeft gekozen voor een rol als luxeknecht. Ik denk dat dit soort renners ook meer kans maken om te winnen op deze manier, zie in het verleden bijvoorbeeld Devolder en Terpstra. Deze jongens zouden nooit gewonnen hebben wanneer ze kopman waren geweest.
    12-04-2022 12:33
    Neehee, niet kopen als in voetbal. Maar inlijven.

    Ja, natuurlijk nemen je winstkansen toe als je onderdeel bent van een sterke ploeg. Maar je krijgt daardoor wel steeds meer het twee-snelheden-peloton. De grote ploegen worden groter, de kleine ploegen kleiner. Kun je mee, dan is dat fijn. Kun je niet mee, dan heb je een probleem. En dat is de ontwikkeling die ik in het voetbal (en eigenlijk in het dagelijks leven) verafschuw.
12-04-2022 09:29
Jammer, inderdaad een renner die ik eerder meer voor eigen kans wil zien gaan dan minder. Voor Jumbo wel een absolute topaankoop. Tratnik is de laatste jaren toch uitgegroeid tot een renner die niet mag ontbreken als je het over de beste knechten hebt. Absolute klasbak.

Verder is Jumbo wel meer en meer op het ooit zo verguisde Sky aan het lijken qua model en zelfs qua hoe ze zich gedragen in koers. Het geluk zit hem er in dat er nog een paar van die sterke blokken zijn waardoor het spannend blijft. De pech zit hem erin dat in de grote koersen buiten die grote blokken de meeste ploegen gewoon regelmatig voor spek en bonen mee doen.
    12-04-2022 10:07
    Hier ben ik het niet mee eens. Wat Sky deed was alle goede klassementsrenners kopen, zodat zo ongeveer de helft van de beste klassementsrenners voor hun reed.
    Dit is mijn inziens niet het geval bij Jumbo, ook niet als je naar klassiekers of zo kijkt.
    12-04-2022 10:31
    Die hele opvatting over Sky ging gewoon mank. Froome komt uit de ploeg zelf. Thomas komt uit de ploeg zelf. Porte is opgepikt op een moment dat hij helemaal nog niet zoveel had laten zien. Voor Uran geldt hetzelfde. En zo kun je met Henao, Poels, etc. nog wel wat voorbeelden aanhalen.

    Wat Sky deed lijkt gewoon heel erg veel op wat Jumbo nu aan het doen is. Vertrekken met een kern van renners die je grotendeels zelf ontwikkeld hebt en vervolgens de omkadering heel erg versterken met subtoppers die bij je eigen ploeg een nog hoger niveau aantikken. Bij Sky werd het vanwege de absolute dominantie gewoon slecht gepruimd, maar het model was echt niet zo heel anders.

    Zo'n Tratnik aankoop als deze zou ik bijvoorbeeld heel erg vergelijkbaar vinden met de Sky aankoop van Kiryenka. Verder hebben ze de laatste jaren gewoon Dumoulin, Dennis, Oomen, Benoot, Laporte weggehaald bij andere ploegen.
    12-04-2022 10:54
    Sky was echt totaal anders, het simpele feit dat die nooit een development team hebben opgestart itt JV geeft al aan dat dat het daar kopen van de plank was. Nog steeds een budget wat 20 miljoen boven de anderen ligt en pas van strategie verandert toen ze Poga, MVDP, Wout en anderen niet hebben kunnen verleiden.
    12-04-2022 11:03
    @KimJungPoels Het aantal transfers van JV valt de afgelopen jaren reuze mee. Dit zijn echt niet veel meer dan andere ploegen. Gemiddeld 3/4 renners per jaar. JV is dan ook echt geen koopploeg
    12-04-2022 11:08
    Tsja, in mijn beleving is het geweer gewoon flink van schouder verandert in de afgelopen 2-3 jaar.

    Waar het voorheen vooral leuke verrassende renners waren die werden aangetrokken van het genre Roglic, Vingegaard, Kuss die zelf werden doorontwikkeld zie ik de laatste paar jaar gewoon renners als Dumoulin, Oomen, Benoot, Dennis, Laporte aangetrokken worden. Ik vind het daardoor een veel minder sympathieke ploeg geworden, die gewoon heel erg vergelijkbaar is met een aantal van de andere projecten die de laatste jaren zoveel kritiek hebben gekregen. Hoef je het niet meer eens te zijn.
    12-04-2022 11:28
    Ook niet mee eens.. Tratnik is een knecht, die in het voorjaar zijn eigen kans mag gaan. Sky kocht de klassementsrenners van andere ploegen, waardoor zij hier een monopolie op hadden. Mochten Van der Poel, Alaphilippe, Hirschi en Pedersen volgen, dan is dat hetzelfde.
    12-04-2022 11:42
    Welke renners van het niveau Van der Poel, van Aert enzo heeft Skyneos dan in het verleden allemaal aangetrokken?
    12-04-2022 11:45
    @kimjungpoels
    Anderzijds zijn bij Jumbo ook gewoon renners als Dekker en Kooij verwelkomt en hebben zij ook al serieuze stappen gezet.
    12-04-2022 11:58
    Zeker zo. Ik kraak ook niet het hele beleid van Jumbo af. Maar het is wel gewoon meer een succesvolle ploeg geworden zoals alle anderen. Waar het eerder een succesvolle ploeg was die het voor mij net even wat anders deed dan de andere succesvolle ploegen.

    De succesverhalen met Roglic, Kuss in iets mindere mate Vingegaard, dat zijn voor mij echt dingen waarvan ik zeg: Wow, chapeau dat je zulke renners weet op te pikken en ze tot dit niveau weet te brengen. Het aantrekken van goede renners als Dumoulin, Laporte, Benoot, Dennis, Tratnik door middel van een zak geld en een leuk verhaal vind ik een stuk minder knap. Idem dito voor het aantrekken van een toptalent als Foss of nu Hagenes voor het Development team. Dat is gewoon de overduidelijke krenten uit de pap vissen.
    12-04-2022 13:18
    @KimJungPoels
    In 2016 trok Sky Landa en Kwiat aan. Toen 2 absolute toppers in hun vakgebied en in de jaren daarna kwam superknecht Castroviejo, toenmalig supertalent Sivakov, Ganna, Dennis, Carapaz en noem ze maar op. Dat kun je in alle ernst niet vergelijken met het aankoopbeleid van TJV.
    12-04-2022 15:21
    En dan ben je nog Bernal, Martinez en Yates vergeten en eventueel voor de (nabije) toekomst Ivan Sosa.
    12-04-2022 15:29
    Ook wel enige nuance in de transfers leggen he ( al zijn er natuurlijk ook veel toppers gekocht)
    2016 (exit Porte en Wiggins) dus Landa (en Kwiatkowski) gekocht als toppers
    2017 enkel beloftevolle Tao Hart van Axeon Hagens Berman gehaald ( + knechten)
    2018 (exit Landa en viviani) - aantrekken jonge beloftes Bernal, Sivakov en Halvorsen + gevestigde waarden Van Baarle (nog geen topper) , Castroviejo en De La Cruz
    2019 aantrekken jonge talenten Ganna, Narvaez en Sosa
    2020 (exit Poels en De La cruz)- kopen Carapaz en Dennis + jong talent Rodriugez en Hayter
    2021 (exit Froome) - halen talent Pidcock + Porte, Martinez en A.Yates
    2022 (exit Moscon en Dennis) - Halen jonge talenten Turner, Tulett en Plapp + Viviani

    Heel veel van deze renners zijn jonge renners die SKy/INEOS helpen ontwikkelen heeft. Natuurlijk was het talent al gespot en is het gemakkelijker om als grote ploeg deze renners te halen, maar toch mag er ook wel wat eer aan INEOS gegeven worden
12-04-2022 09:30
Mooie move
12-04-2022 09:34
Weer een tijdrijder. Beleid is enkel gefocust op cijfertjes, wordt langzaam UAE waar de conflicten tussen teamgenoten te zien is
    12-04-2022 09:42
    Ze lijken meer op INEOS wat dat betreft, al is zonder Wout of Primoz geen absolute kopman of eenheid meer te bekennen.
    12-04-2022 10:21
    Ze lijken helemaal niet op Ineos/sky die kochten alles op wat kon klimmen en in de top 5 a 10 van een eindklassement was geëindigd in een grote ronde. In die categorie heeft Jumbo er precies geen een aangetrokken. Het heeft juist jonge talenten gehaald die alles nog moesten bewijzen (Vingegaard, Kuss, Foss) en ook wel eens eentje gehaald waarbij het niet lukte (Powless, Vermeulen).
12-04-2022 09:41
Yess! Een rood-wit-blauw vlaggetje erbij, dat gaat de goede kant op! :)
    12-04-2022 11:06
    lol. En nog Jan heten ook…
    12-04-2022 14:36
    Dat bedoel ik maar!
12-04-2022 09:46
Mooie aankoop, maar hoe hou je de tevredenheid het gareel bij de renners. Wie koerst wat? En wie gaat er naar welke grote rondes? Jumbo wordt zo langzamerhand een team waarin de minste renner een topper zou kunnen zijn in een ander team. Er zullen teleurstellingen komen. Dat kan haast niet anders.
    12-04-2022 11:16
    Dat riep ik ook een half jaar geleden bij de transfers, maar er is tot nu toe niets van gebleken (ook omdat de renners elkaar veel gunnen, zoals Laporte een etappe in Parijs Nice).
    12-04-2022 11:32
    Timo Roosen is toch meer een type dat lekker meebolt bij Wanty, dan dat als je die elders neerzet een topper is. Zelfde geldt ook, weliswaar in minder mate, voor iemand als Bouwman.
    12-04-2022 12:55
    De kracht van de roedel ;)
12-04-2022 09:47
Volgde hem niet zo, maar dit voorjaar rijdt 'ie verdomd vaak sterk in beeld. Verdraaid goede transfer zou dit zijn!
    12-04-2022 11:35
    Ik vind er vooral uit naar voren komen dat Bahrein heel sterk 'gepiekt' heeft naar een paar doelen, alleen is de preparatie in de soep gelopen bij Colbrelli.

    Was denk ik de bedoeling dat ze steeds 2 mannetjes, dan wel een soms een derde, in de finale van de belangrijkste koersen hebben.
12-04-2022 09:48
Laat dit voorjaar zijn goede vorm zien! Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze man qua grimas veel wegheeft van Cadel Evans. Ben ik hier alleen in?
12-04-2022 09:55
Mezgec en Polanc zijn ook vrij komend seizoen :D
12-04-2022 09:56
Top renner voor Jumbo, klassieke ploeg wordt echt top en hij kan veel meer.
12-04-2022 09:58
Helaas zijn er op dit moment die zoveel Nederlandse wielrenners die een topniveau hebben. Dylan van Baarle, Fabio Jakobsen en Mathieu van der Poel rijden goede uitslagen. Aangezien zij niet bij Jumbo Visma zullen gaan rijden, is het lastig om een topploeg te bouwen met louter Nederlandse renners. Dan is een type Tratnik een prima optie om aan te trekken!

Ja, Mollema, Kelderman en Poels heb je nog. Maar ook daar ga je geen grote uitslagen (edit: meer) mee rijden.
12-04-2022 10:05
Zeer goede aankoop maar als NL'er totaal geen binding meer met deze ploeg. Dat ze deze weg in hebben geslagen moeten ze zelf weten maar mijn support is echt weg.
    12-04-2022 10:10
    Welke Nederlandse renner moeten ze dan aantrekken om wel binding te hebben?

    Daarbij hebben ze na AG2r, Lotto-Soudal en Movistar de meeste renners uit eigen land binnen de gelederen (Edit: van de WT-ploegen). Het is net als in het voetballen niet meer van belang welk vlaggetje er achter een naam staan.
    12-04-2022 10:11
    @Johnny7
    +++Helemaal mee eens.
    12-04-2022 10:13
    Sportief een logische zet, maar inderdaad, de gemiddelde Nederlandse sportfan geeft helemaal niks meer om deze ploeg.
    Vd Poel geneert in Nederland in zijn eentje bijna oneindig meer aandacht en PR dan de hele Jumboploeg bij elkaar..
    12-04-2022 10:15
    @jachtluipaard

    Het probleem is alleen dat MVP nooit bij jumbo Visma zal gaan rijden. Dus hebben ze weinig andere keuze
    12-04-2022 10:16
    Eens. In grote wedstrijden stelt Jumbo straks geen Nederlander meer op. Slechte zaak voor het Nederlandse wielrennen. Ik denk ook niet dat het de manier is om Jumbo lang aan de ploeg te binden.
    12-04-2022 10:51
    J7 is een bekende trol, maar toch maar even serieus reageren: ik denk dat nog nooit een ploeg zoveel in het Nederlandse wielrennen heeft geinvesteerd als Jumbo-Visma.
    12-04-2022 10:56
    Wat een onzinnige negativiteit. Er is op dit moment niet echt extreem veel aanwas qua talent. We zijn gewoon verwend met de generatie Kruijswijk, Dumoulin, Kelderman, Gesink en in mindere mate Oomen.

    TJV heeft een opleidingsploeg waarvan er steeds meer renners doorstromen (Broers van Dijke) dus er is zeker nog wel een Nederlands tintje, maar dat zijn (nog) geen kopmannen.
    12-04-2022 11:01
    Ook wel eens eigenlijk.

    Mannen als Ide Schelling, Marijn van der Berg, Arensman, Hoole, Jan Willem van Schip om er maar een paar te noemen hadden ook best bij de Nederlandse ploeg kunnen passen. Nu zowel Jumbo en DSM voor een andere route kiezen is het een beetje zoeken voor de chauvinisten. Wij missen gewoon ploegen als Topsport Vlaanderen en Lotto-Soudal momenteel.

    Hopelijk weten de Van Dijke broertjes zich door te ontwikkelen en vindt Tom nog een keer zijn goede benen. Anders wordt het wel heel erg de Van Aert, Roglic, Laporte, Benoot, Vingegard, Foss-show.

    Het klassement in de Tour met Roglic en Vingegaard gaat ook niet worden opgegeven voor Kooij bijvoorbeeld. Ook al gaan ze niet winnen.
    12-04-2022 11:32
    Dit zijn duidelijke overgangsjaren. Over een aantal jaar hebben we met de gebroeders van Dijke, Kooij, Pluimers een mooie bubs klassiekerrenners die zich zullen gaan tonen in de grote ritten. Niks mis mee om hier buitenlandse leermeesters voor aan te trekken!
    12-04-2022 11:36
    World Tour ploegen met een ‘nationaal karakter’ bestaan alleen nog maar als PR façade.
    De internationalisering is bij het wielrennen ook niet meer dan logisch. Het merendeel van het seizoen koerst een ploeg niet op eigen grondgebied, dus je team, entourage en fanbasis dan wel strikt nationaal willen houden slaat helemaal nergens op.
    Als ik een Sloveense pensionado de Triglav zie opharken in zijn veel te strakke JV shirtje ben ik wel degelijk trots dat JV een Nederlandse ploeg is.
    12-04-2022 12:50
    Het zou in ieder geval fijn zijn als ze wat meer wedstrijden zouden rijden waar die jonge Nederlanders voor eigen kans kunnen gaan. De Scheldeprijs of de Brabantse Pijl zouden toch perfecte wedstrijden zijn voor Kooij/Dekker en van Dijke.
    12-04-2022 13:13
    Het verschil is natuurlijk ook gewoon aandeel kopmannen in een ploeg

    Jumbo zat in 2021 met 16 nederlanders vd 29 renners (55%), maar slechts 5/36 (14%) overwinningen (zonder NK) zijn door de nederlanders behaald (waarvan geen in WT).
    Er zijn 43 WT en 14 ProConti nederlandse renners (57 in het totaal) waarvan 16 in jumbo (28%)
    Er zijn 40 nederlandse profoverwinningen waarvan 5 door jumbo (12,5%)

    Als je kijkt naar Movistar ( enige spaanse WT team)
    16/29 (55%) renners zijn spaans - 9/13 overwinningen (69%) - 2x id WT
    Spanje heeft in het totaal 37 WT-renners en 87 ProC renners ( 124 in het totaal) waarvan 16 in Movistar (13%)
    Spanje heeft in het totaal 24 profoverwinningen waarvan 9 door movistar (37,5%)

    Als je nu kijkt naar de belgen in 2021 (quickstep, Lotto en wanty)
    DQS heeft 10 belgen vd 32 renners (31%) - 10/60 overwinningen (17%) - geen WT
    Lotto heeft 17 belgen van de 27 renners (63%) - 4/12 overwinningen (33%) - 2x id WT
    Wanty heeft 11/33 belgen (33%) - 0 overwinningen

    Er zijn 65 belgische WT-renners en 64 ProConti renners (129 in het totaal), waarvan 38 in de belgische WT-teams (30%)
    In het totaal hebben de belgen 67 profoverwinnigen waarvan 14 in de drie WT teams (21%)

    Veel statistieken om toch wel wat puntjes duidelijk te maken
    1) Er zijn nauwelijks nederlandse renners op ProConti niveau (goed dat jumbo development team heeft dus)
    2) Er rijden relatief veel nederlanders voor Jumbo, maar deze winnen nauwelijks wedstrijden (niet de kopmannen)
    3) Spanje heeft een veel bredere ProConti werking - maar de meeste spaanse overwinningen komen van Movistar ( spaanse kopmannen rijden daar wel)
12-04-2022 10:19
Prima aanwinst ! Dit jaar hebben ze met Dennis, Laporte en Benoot al geweldig ingekocht. Olav Kooij gaat héél goed worden als sprinter. Ze zouden wel nog een echte kopman kunnen gebruiken voor de grote rondes. Roglic wordt ouder en Vingegaard in zijn eentje is straks te weinig. Dumoulin gaat vermoedelijk wel weg aan het einde van het seizoen.
12-04-2022 10:29
Jumbo Visma is een topploeg en dan heb je toprenners nodig. We moeten constateren dat het Nederlandse wielrennen na de glorie jaren nu een dipje heeft. Dat heeft deels te maken met het feit dat de huidige toppers grotendeels de Rabo opleiding hebben gehad die nu een aantal jaren gestopt is. Daar hebben op vd Poel, Groenewegen en Jakobsen na alle Nederlandse toppers minstens een jaar in de rondte gereden.

Het Nederlandse beloftencircuit is daarna kwalitatief hard achteruit gehold en dus breekt er heel weinig meer door. Dan kun je ook niet verwachten dat een topploeg als Jumbo Visma met Nederlandse renners blijft komen. Je moet je plek op kwaliteit verdienen en niet op nationaliteit.

Dat Jumbo Visma nu een developement team gestart is, zie ik als een signaal dat ze het Nederlandse wielrennen echt wel serieus nemen. Alleen die ploeg is pas aan haar tweede seizoen bezig. Dan kun je daar nog niet de vruchten van plukken. Eigenlijk zijn de grootste vruchten van het Rabo wielerplan ook pas geplukt nadat het World Tour team ermee stopte. Dat de ploeg investeert in de jeugd is een goed teken en dat gaat ook weer succes opleveren.
    12-04-2022 10:34
    Oneens. Ik denk dat veel Nederlands talent onontdekt blijft, of geen kans krijgt. Een laatbloeier als Arjans Lyvyns zou in Nederland geen ploeg vinden omdat er geen procontiploegen zijn. Dat er genoeg talenten zijn, blijkt ook wel doordat er al heel snel talenten via de developmentploeg doorbreken, de broertjes Van Dijk, Pluimers etc.
    12-04-2022 10:52
    @platteprijs Maar dat ligt toch niet aan JV?
    12-04-2022 10:58
    Dat ligt niet aan TJV nee, exact. Bij DSM zitten in de opleidingsploeg ook heel veel buitenlanders.
    12-04-2022 12:19
    @Prima ik reageer op het zoeken van de oorzaak in het dipje. Voor de rest ik snap de wielerploeg Jumbo wel, maar de beslissingen hebben voor het Nederlandse wielrennen wel negatieve gevolgen. De supermarkt Jumbo snap ik dan weer niet.
    12-04-2022 13:36
    Dat Nederlandse talent blijft onontdekt omdat het in de opleiding schort. Precies mijn punt. De opleiding moet beter en het Raboplan stond als een huis en werd de afgelopen jaren de vruchten van geplukt.

    Dat een procontinentaal ontbreekt ben ik met je eens, maar dat is met Roompot volledig mislukt. Dat kwam mede doordat Roompot qua organisatie en ploegleiding niets voorstelde.

    In de meest ideale situatie zou je een systeem a la Sport Vlaanderen moeten hebben met de KNWU achter zo'n project.
12-04-2022 10:44
En weer wordt Jumbo minder Nederlands.

Overigens gaat hij volgend jaar geen deuk in een pakje boter rijden.
    12-04-2022 12:01
    Meer als de helft van de renners is nog steeds Nederlands.
    We weten ook niet wie er mischien weggaat en wie er bijkomen. kan minder Nederlanders zijn, maar het kan ook meer zijn.
    12-04-2022 12:56
    @mocca de eerste die zijn plekje moet opofferen voor Tratnik is ws een Nederlander - Eenkhoorn / Roossen / Van den Berg = NL talent
12-04-2022 10:46
Uitstekende renner die waarschijnlijk graag nog een paar seizoenen aan de zijde van zijn goede vriend wil koersen. Dus een match voor beide partijen. Tratnik is zoals beschreven ontzettend veelzijdig en kan dus zowel in het voorjaar als de rondes worden ingezet. Dat type renner doen ploegen een moord voor.
12-04-2022 10:46
Sterke renner, maar begin volgend seizoen wordt hij 33.
In wie zijn plaats zou Tratnik moeten komen?
Hij lijkt mij eerder een goeie aanwinst voor de klassiekerploeg van UAE.
    12-04-2022 12:04
    Ik gok Hofstede. heeft geen contract voor volgend jaar, en na niet willen vaccineren, denk ik dat hij ook geen nieuwe krijgt aangeboden.
12-04-2022 10:56
Bijzondere sport blijft dat wielrennen toch. In elke andere sport boeit het geen reet of een aankoop uit Nederland, Kroatië of Azerbaijan komt, maar in het wielrennen moeten ploegen heel nationalistisch zijn.

Ik juich iedere vorm van gerichte versterkingen toe bij Jumbo. Tratnik is zowel in de klassiekerkern als in de kern rond Roglic gewoon een goede versterking. Top!
    12-04-2022 10:58
    Eindelijk een reactie met de spijker op z'n kop!
    12-04-2022 11:04
    Komt omdat wielrennen tussen een individuele en teamsport in zit. Ik ga er vanuit dat je op een OS toch vooral naar de Nederlandse (individuele) sporters kijkt + een paar grootheden.

    Een Ajax of Kampong wint als team. Als Roglic de Tour wint, wint Jumbo Visma een beetje en Roglic heel veel.

    Zie de vergelijking met het NN-running team in de Marathon. Juich je even hard voor Cheptegei als hij wint omdat een Nederlandse ploeg heeft gewonnen? Of heb je toch liever een Brinkman of Nageeye uit dat team of een Futselaar uit een ander team?
    12-04-2022 11:11
    Mensen zijn in het wielrennen dan ook nooit echt fan geweest van wielerploegen. Over 5 jaar hebben ze toch weer een andere naam. Kan je totaal niet vergelijken
    Al probeert Jumbo hier wel wat verandering in te brengen.
    Fan zal ik nooit worden, maar ik juich alle sponsors toe die in de wielrennerij stappen
    12-04-2022 11:15
    @Cabybara

    Lijkt me logisch dat ik op de OS voor de Nederlanders juich. Dat is nou eigenlijk juist het punt. De OS, EK's en WK's zijn wedstrijden waar er als land wordt gereden en niet als ploeg. Er wordt teveel vastgehouden aan de Nederlandse identiteit van JV. Het is geen Nederlandse ploeg (die gaan naar de OS, EK en WK) maar een ploeg uit Nederland. Dat is voor mij het verschil.

    Als Roglic de Tour wint, wint Jumbo Visma net zoveel als Roglic hoor. Dat kan je misschien als outsider denken, maar voor de ploeg is het gewoon het hoogst haalbare. Daar zijn ze al jaren mee bezig en ik heb veel respect voor de manier waarop ze vanuit een hopeloze situatie zichzelf opgeklommen hebben naar de top.

    Ik zit niet diep genoeg in het hardlopen om daar een zinnig antwoord op te geven.
    12-04-2022 11:24
    Het probleem lijkt mij dat het zo exclusief op het bordje van TJV wordt gelegd. De ploeg heeft al jaren een fors contingent Nederlanders onder contract, en leidt zelfs het schaarse talent weer op via het development team maar juist bij hun wordt altijd maar weer het het gebrek aan vaderlandse identiteit gebruikt. Vind ik nogal hypocriet, als je bv kijkt naar een DSM of over de grens bij QSA. Als je dan ook nog eens een zelf opgeleid talent als Kooij over het hoofd ziet of het aan de weg timmeren van een Mick van Dijke, de kans die is geboden aan de nu zo ongelukkig gevallen Milan Vader en tal van andere ontwikkelingen die zij oppikken in het Nederlandse opleidingsmodel dan riekt het een beetje naar opportunisme. Voor de rest is het topsport en gaan ze voor het hoogste dan laat je buitenkansjes zoals een Tratnik niet lopen.
    12-04-2022 11:28
    @TheBigShow

    Ik moet zeggen dat ik toch echt gewoon fan van Jumbo Visma ben. Ik heb liever een Touroverwinning van Roglic dan een Tour-etappe overwinning van Niki Terpstra ofzo.

    Maar goed, ieder zo zijn ding natuurlijk. Ik vind Jumbo Visma een mooie innovatieve ploeg, die ook veel investeert in vrouwen en toekomstig talent. Hopelijk komen er uit de opleiding een paar mooie talenten door (al ben ik bang dat een nieuwe grote ronde winnaar nog wel even op zich laat wachten)
    12-04-2022 12:25
    @Prima de vergelijking tussen wielrennen en teamsporten gaat volkomen mank. Als Van der Poel de RvV wint, komt Alpecin niet op de erelijst te staan.
    Verder zal het wel persoonlijk zijn. Ik sta echt niet te juichen voor een supermarkt en een hr-bedrijf.
    12-04-2022 14:11
    @platteprijs Geen idee waar je op reageert, maar niet op iets wat ik gezegd heb in ieder geval. De ploegen zijn ook meer dan de sponsors alleen. Ik snap dat je niet voor Jumbo en Visma juicht, dat doe ik ook niet. Ik juich voor de ploeg.
12-04-2022 11:20
Ze willen Wout volgend jaar over de streep jonassen in de E3?
12-04-2022 11:42
Echte nederlandse naam JAN
12-04-2022 11:55
Wat dat nederlandse betreft voor mijn wordt elk een die bij jumbo zit een halve nederlander dus ik zie geen probleem
12-04-2022 11:57
Sterke piste weer. Enorm goed renner die je in alle eendaagsen gebruiken kunt als meesterknecht en als agressieve pion naar voren schuiven kunt. Daarnaast kan hij ook makkelijk de eerste 8 vd tour halen op basis van diversiteit.

Ik zou het doen.
12-04-2022 12:11
Ik krijg bij deze transfer een beetje een Vacancesoleil gevoel.
12-04-2022 12:22
Goede en leuke renner, maar ik ben het wel eens met wat sommige mensen hier schrijven: voor de ontwikkeling van het Nederlandse wielrennen is dit niet positief. Ik snap ook wel dat Van Aert en Roglic goede ondersteuning belangrijker vinden dan Nederlandse ondersteuning, maar de Nederlanders in de ploeg krijgen op deze manier wel minder kans op het rijden van grote wedstrijden en zelfontwikkeling.

Reacties zijn gesloten.