Jacques Hanegraaf beschuldigt Thomas Dekker van afpersing
Foto: WielerFlits/Maxim Horssels
dinsdag 3 januari 2017 om 08:19

Jacques Hanegraaf beschuldigt Thomas Dekker van afpersing

Thomas Dekker wordt door zijn voormalig manager Jacques Hanegraaf beschuldigd van afpersing. Dat schrijft De Telegraaf vandaag. Dekker zou in 2012 hebben gedreigd om Hanegraaf publiekelijk zwart te maken als hij zou blijven aandringen op aflossing van al jarenlang openstaande schulden.

In het recent uitgebrachte boek van Dekker wordt inderdaad geen rooskleurig beeld geschetst van Hanegraaf. De toenmalig manager zou degene zijn die Dekker in contact bracht met dopingarts Eufemiano Fuentes. “Ik word in het boek neergezet als een crimineel, terwijl ik die Fuentes nog nooit van m’n leven heb ontmoet. Thomas beweert bovendien dat ik óók doping heb gebruikt”, reageert Hanegraaf, die zelf ook renner is geweest.

Hanegraaf zegt nog tienduizenden euro’s van Dekker tegoed te hebben. “Het gaat onder meer om voorschotten die ik namens Thomas heb betaald. In een lelijke brief kondigde hij aan ‘oude koeien uit de sloot te halen’, als ik een incassoprocedure tegen hem zou starten. Sindsdien heb ik geen contact meer met hem en loopt mijn procedure door. Hij sleept me met opzet mee in zijn dopingverhaal, gewoon omdat ik mijn geld van hem terug wil hebben.”

Dekker zelf ontkent dat er sprake is van afpersing.  Hij laat weten dat er in zijn boek “niets meer dan de waarheid” staat.

Toch sleept Hanegraaf deze week schrijver Thijs Zonneveld en uitgever Overamstel voor de rechter wegens gebrek aan wederhoor. In een kort geding eist hij een verbod van de nieuwe vijfde druk. Zonneveld beweert op zijn beurt Hanegraaf meermaals benaderd te hebben, maar de ex-manager wilde volgens hem steeds niet reageren. De epiloog van het boek bevat wel een ontkenning dat Hanegraaf zijn pupil in contact bracht met Fuentes.

59 Reacties
03-01-2017 11:54
Hanegraaf is trouwens niet verplicht om aan dat zogenaamde 'wederhoor' mee te doen. ik kan me voorstellen dat wanneer Zonneveld bij Hanegraaf aanklopte met dat hij een boek ging schrijven over TD met wie hij al jaren in onmin leeft en nog zelfs geld tegoed heeft dat hij daar geen enkele medewerking aan wilde verlenen. en als er dan onwaarheden in staan over zijn persoon heeft hij het volste recht om alsnog zijn gelijk proberen te halen.
dus dat Hanegraaf niet heeft meegedaan aan dat 'wederhoor' wil helemaal niks zeggen en zou niets moeten uitmaken in deze kwestie.
maar goed, wordt dus vervolgd op meerdere vlakken. moet TD hanegraaf wel of niet betalen, moet TD zijn 'waarheid' wel of niet aanpassen in zijn boek of wordt het boek helemaal uit de handel gehaald vanwege laster. we gaan het zien.
03-01-2017 11:57
Hij sleep Zonneveld toch voor de rechter wegens een gebrek aan wederhoor?
03-01-2017 12:03
@ vlek:
volgens mij maken de media dat er van. ik heb begrepen dat Hanegraaf het boek uit de handel wil hebben, en geen nawoord in het boek wil toegevoegd zien met zijn eigen waarheid.
03-01-2017 12:04
Waar heb je dat gelezen?
03-01-2017 12:07
@ vlek:
in alle media, alsmede hierboven:
[quote]In een kort geding eist hij een verbod van de nieuwe vijfde druk. [/quote]
03-01-2017 12:08
Ja, op basis van een gebrek aan wederhoor toch?
03-01-2017 12:12
volgens mij op basis van laster. als de inzet wederhoor was, dan het de eis wel geweest het toevoegen van een nawoord in de trent van 'Hanegraaf ontkent al het ten laste gelegde'
of Hanegraaf al dan niet benaderd is geweest voor wederhoor is dan weer een andere vraag.

maar goed, lets agree we don't agree, ok? ik heb er al weer veel te veel woorden aan besteedt.
03-01-2017 12:14
Waar haal je die laster dan vandaan? Ik lees nergens dat dat de basis is van zijn zaak, ook niet bij de Telegraaf.
03-01-2017 12:17
vlek, lees mijn laatste zin in mijn voorgaande reactie nog eens, wil je?
03-01-2017 12:19
Dhr. Hanegraaf heeft niet zo'n goede naam in de wielrenbranch. En dan bedoel ik dat hij a zegt en b doet. Mocht hij toch iets hebben voorgeschoten wat Thomas dekker betreft, dan hoop ik voor Hanegraaf dat het niet gelinkt kan worden aan het Fuentes verhaal. Want dan ik hij ook de sigaar.
03-01-2017 12:23
Dat had je dan misschien eerder moeten bedenken.
03-01-2017 12:27
Zonneveld en Dekker, ik krijg van beide een vieze smaak in m'n bek.
03-01-2017 12:33
@ vlek:
je wil voor mij bepalen wat ik doe op wf? ik discussieer graag, maar als we er niet uitkomen, blijf ik niet doorzagen over steeds hetzelfde. even goede vrienden hoor. :)

verder gaan we het wel zien na de uitkomst van de rechtszaak. als die voornamelijk ging over het wel of niet toepassen van wederhoor dan ga ik je alsnog gelijk geven.
03-01-2017 12:38
De voorschotten zijn uiteraard niet gedaan in het kader van doping, maar slechts voor enkele aan Dekker toegezonden pakketjes Fluimucil.
03-01-2017 12:48
Jij wil toch bepalen wanneer de 'discussie' is gestrand? Ik had nog een vraag bij een opmerking. Wanneer je echter vindt dat je die niet kan beantwoorden, omdat je al teveel hebt gezegd, dan had je dus misschien geen opmerkingen moeten maken waar je vragen over kunt verwachten. Bepaal ik daarmee wat je hier doet? Nee, ik geef juist aan dat je dat helemaal zelf in de hand hebt.
03-01-2017 13:07
Jacques wist ook niet wat Ullrich deed zeker.
03-01-2017 13:11
Wat wederhoor is bij Thijs Zonneveld heb je bij Michael Boogerd kunnen zien: een ruime mogelijkheid om op elke passage waarin jij nadrukkelijk voorkomt weerwoord te kunnen geven.
Die kans is Hanegraaf ook gegeven en hij heeft hem kennelijk onvoldoende benut of heeft zichzelf niet kunnen verweren simpelweg omdat er geen gedetailleerd en betrouwbaar tegenverhaal is. Misschien onderschatte hij wel de impact van het boek en de opinie die uiteindelijk overheerst bij degenen die het hebben gelezen.

Volgens mij is het simpel: je komt er alleen slecht vanaf als je er zelf voor kiest om geen wederhoor te geven. Of als de waarheid gesproken wordt, en er dus niet veel anders kan worden gedaan dan ontkennen. Ik weet zeker dat een prima journalist als Zonneveld alle ruimte heeft gegeven aan alle partijen uit het boek en dat het resultaat daarvan nu juist hetgene is dat zo heet voelt onder de voeten van Hanegraaf.
03-01-2017 13:16
@ vlek:
ja, ik kan bepalen wanneer ik uit een discussie stap, net zoals jij dat kan doen als jij dat wil. een van mijn criteria daarbij is het vallen in herhalingen. en dat is hier het geval. dat je dan stelt dat ik dan maar beter niks had kunnen zeggen, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, want ik sta gewoon achter wat ik gezegd heb. maar ik ga niet continue mijn mening herhalen alsmaar tegen dezelfde persoon. nou, ik zal het nog een keer proberen als je zo aandringt.

stel, ik schrijf een boek over mezelf, met daarin ook flinke beschuldigingen aan jouw adres die volgens jou niet waar zijn. volgens de wet bezoldig ik me dan aan laster. je stelt dat je niet benaderd bent voor wederhoor, ik zeg van wel.
dan kan je 2 dingen doen, een rechtszaak beginnen om alsnog een wederhoor in het boek te krijgen, of je rechtszaak beginnen omdat ik een boek heb geschreven waar in ik jou beschuldig van zaken die niet waar zijn en proberen het boek uit de handel te krijgen. het laatste is het geval, dus is de basis laster in mijn ogen.
ik hoop dat je mijn standpunt nu een beetje begrijpt en dat we er nu eens over ophouden om te blijven discussieren over alsmaar hetzelfde.
03-01-2017 13:29
[i]edit redactie: niet doen[/i]
03-01-2017 13:37
Prima toelichting op je eerdere bewering dat laster de basis van de rechtaan zou zijn. Goed mogelijk dat het inderdaad zo zit, al is het dan wel erg vreemd dat ze daar in de Telegraaf niet over spreken.
03-01-2017 13:39
"ik vind het toch een duidelijke zaak. een incassoprocedure kan niet worden opgestart als je geen bewijs hebt, en dat bewijs is nog openstaande rekeningen."

Hoe kom je daar nu bij. Je maakt een factuur en als betaling uitblijft kan je een incasso opstarten. Dat klopt. Of de factuur terecht is, dat is een geheel andere vraag en daar draait het nu juist om. Het bestaan van een factuur is geen enkel argument om te concluderen dat Hanegraaf een punt heeft. De kwestie Hanegraaf en de facturen worden trouwens gewoon uit de doeken gedaan in het boek. Dit is niet iets dat nu opduikt. Je gaf eerder aan het boek (principieel) niet te gaan lezen, maar als je vervolgens wel actief bent in discussies over het boek dan komt dan nogal vreemd over.
03-01-2017 13:46
@ wiebipedia:
huh?
als mijn posts je niet aanstaan dan lees je er maar gewoon overheen. ze zijn gewoon on-topic en ik overtreed nergens de huisregels. en mocht je het daarmee niet eens zijn, je weet het uitroepteken te vinden.

bij voorbaat dank.
03-01-2017 13:46
Mooiste reactie in dit topic is toch wel van de hand van Adrianus. Die presteert het om Dekker uit te maken voor nestbevuiler.
Ik durf dan toch te stellen dat Dhr Adrianus behoort tot de 'oude garde', die stelt dat 'niet betrapt = schoon' en 'als we er niet over praten is er ook niets aan de hand'.

Mooi hoor, in 2017.

Wat Hanegraaf betreft: een niet al te pientere ex renner uit wellicht het allerfoutste tijdperk in de wielrennerij die zijn broodwinning in rook ziet opgaan. Kortom: een kat in het nauw......en iets met sprongen.
03-01-2017 13:53
@ vlek:
dan zijn we het toch nog enigszins eens met elkaar geworden. :)
03-01-2017 14:09
@8.6 Ik ben het met Vlek eens dat er best wel een verschil is tussen een aanklacht van laster of niet de mogelijkheid hebben gehad voor wederhoor. Nu zegt hij eigenlijk ze hebben geen ongelijk alleen ik had er op willen reageren. Blijkbaar zit er dus wel een kern van waarheid in het verhaal anders was hij wel voor laster gegaan. Dat hij zegt Fuentes nooit ontmoet te hebben wil nog niet zeggen dat hij nog nooit contact met hem heeft gehad. Dus in die zin zit er nog best wel een verschil tussen beide aanklachten. En gaat hij dus voor wederhoor en niet voor laster.

Reacties zijn gesloten.