Israël-ploegleider Demol over degradatiestrijd: “Voldoende kwaliteit om ons te redden”
© Cor Vos
Nico Dick
donderdag 23 juni 2022 om 19:30

Israël-ploegleider Demol over degradatiestrijd: “Voldoende kwaliteit om ons te redden”

Interview Net als een aantal andere teams verkeert ook Israël-Premier Tech in acute degradatienood. Wij spraken ploegleider Dirk Demol over de oorzaak en de gevolgen. “Dat we in die situatie beland zijn, bemoeilijkt zelfs eventuele transfers”, geeft hij toe. “Maar we zijn hoopvol: met de kwaliteit die wij in huis hebben, denk ik dat we ons kunnen redden.”

“Iedereen is er mee bezig”, vertelt Demol. “Het is wat dezer dagen. Punten tellen, de ranking bijhouden. Het is een belangrijk onderdeel van onze job geworden.” De 62-jarige West-Vlaming zegt dat ze bij Israël-Premier Tech ergens in april, mei de bui voelden aankomen. “Met dank aan alle tegenslag die we in het voorjaar hebben meegemaakt.”

“Ik ga niet in detail treden, want het was echt niet meer normaal. De ellende begon in Milaan-San Remo. Giacomo Nizzolo kwam er voor het eerst in zijn carrière met de besten mee over de Poggio, maar ging in de afdaling tegen de grond. Blijkt hij twee dagen later ook nog en beentje in de hand gebroken.”

Forfait in de Ronde van Vlaanderen
“Geen punten in de Primavera en hij was ook out voor Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem, wedstrijden waarin Nizzolo vorig jaar respectievelijk vierde en tweede werd. Intussen was Ben Hermans uitgevallen. Ben kampte het hele voorjaar met long covid. Maandenlang kon hij niet eens twee uur per dag fietsen. Pas nu is hij opnieuw echt aan trainen toe. Maar ook Ben is iemand die in de kleinere rittenkoersen een pak punten pakt.”

Ook de rest van ons Vlaamse voorjaar draaide in de soep. Sep Vanmarcke is een paar keer ziek geweest, maar ook anderen werden niet gespaard. In Dwars door Vlaanderen hadden we nog drie renners aan de start, voor de Ronde hebben we collectief forfait moeten geven. Ik dacht dat ik in een nachtmerrie beland was.”

Ook Sep Vanmarcke, hier in de Baloise Belgium Tour, werd niet gespaard van pech – foto: Cor Vos © 2022

Intussen lijken de troepen van eigenaar Sylvan Adams wel weer op de goede weg. Michael Woods won La Route d’Occitanie, Fuglsang eindigde derde in de Ronde van Zwitserland. “We leven in de hoop dat we ons gaan redden en de licentie behouden”, zegt Demol. “Het gaat echt de goede kant op en als de tegenslag in de tweede helft van het seizoen achterwege blijft, moet dat lukken. We hebben sowieso voldoende kwaliteit in huis.”

Demol vertelt dat in functie van die degradatiestrijd ook de ploegleiding van Israël-Premier Tech ook de kalender heeft herbekeken. “We hebben inderdaad een aantal wedstrijden in België en buurlanden toegevoegd. Denk maar aan koersen als GP Scherens in Leuven, de Omloop van het Houtland in Lichtervelde of Koolskamp Koerse. Oorspronkelijk zouden we die niet rijden, maar nu proberen we ons hier en daar nog op de startlijst te krijgen.”

Koers in de koers
“Maar dat doen ook andere teams als Lotto Soudal, BikeExchange en EF”, beseft hij. “Ach, soms is het frustrerend. De puntentelling is wat ze is, maar we hebben het gevoel dat we het niet in eigen handen hebben gehad door de valpartijen, blessures en langdurige ziektes. Dan ga je soms renners iets te vroeg weer inzetten en dat is niet bevorderlijk. Misschien hadden we beter wat meer koersen geannuleerd, maar achteraf is het makkelijk praten.”

Naast het toevoegen van wedstrijden wordt bij de betrokken teams ook anders gekoerst, geeft Demol toe. Zoals bij Cofidis, waar ze de laatste weken in eendagskoersen met twee sprinten. “Dat gebeurt dan inderdaad. Ook bij ons wordt daarover gepraat. Of de lead-out die, in plaats van opzij te gaan, zelf doorsprint en nog een paar punten pakt. Het wordt echt een strijd tot het einde. In september wordt dat een koers in de koers, hé.”

Tourploeg rond Fuglsang en Woods
De degradatiestrijd lijkt ook zijn gevolgen te hebben op het transferbeleid. “Omdat we vandaag geen zekerheid hebben van ons WorldTour-statuut. Sommige renners willen wel zeker zijn dat ze in een WorldTeam terechtkomen. Dat zorgt voor wat vertraging, dat klopt. Wat het voor het team zou betekenen als we toch degraderen? Daar willen we vandaag niet aan denken.”

Fuglsang pakte een pak punten in de Tour de Suisse – foto: Cor Vos © 2022

Is de hoop dat Israël Premier Tech zich alsnog redt, wel gewettigd? “Onze Tourploeg wordt gebouwd rond Woods en Fuglsang, zonder echte sprinter. We hopen dat onze klassementsrenners punten pakken”, aldus Demol. “Vanmarcke rijdt – bewust – de Tour niet, zodat hij volledig kan toewerken naar die wedstrijden die hem goed liggen. Hij is altijd goed in het najaar en won in het verleden niet toevallig in Plouay. Ook Nizzolo kan veel punten pakken in bijvoorbeeld Hamburg of het Canadese tweeluik, wat op zijn lijf geschreven is. Nog eens, we staan er niet rooskleurig voor, maar we hebben zeker voldoende kwaliteit om ons te redden. Dat vertrouwen is er.”

30 Reacties
22-06-2022 12:17
Tja, al die ploegen hebben 'genoeg kwaliteit' maar er gaan er toch echt 2 onder de streep belanden.
    22-06-2022 13:29
    Wat ik je brom.
    22-06-2022 17:53
    Zou het wel echt heel zonde vinden als IPT degradeert. Hebben toch vanuit niks een hele aardige ploeg bij elkaar gebracht en zijn nog steeds bezig met dat proces. Als ze dan zo abrupt opeens degraderen zou ik dat heel zonde vinden. LS is een compleet ander verhaal waar jarenlang mismanagement en slecht beleid is gevoerd, BEX heeft het ook al een paar keer niet op een rijtje gehad. Die ploegen lijken mij het eerder te 'verdienen' om te degraderen.
22-06-2022 12:22
Nou Demol, volgens mij kan je dit artikel herschrijven voor zowat elk team - zowel diegenen die hoog op de ranking staan als diegenen in de degradatie zone - iedereen kent zijn portie pech dat is de 'charme' van het wielrennen.
22-06-2022 12:34
Mbt Nizzolo en Hermans heeft hij natuurlijk wel gelijk, dat zijn in principe stabiele resultaatrenners. Bij Vanmarcke en co is dat al veel minder
22-06-2022 12:41
Dat lullige valpartijtje van Nizzolo in de afdaling Poggio heeft ze met een zekere ereplaats in MSR zelf, en waarschijnlijke T10 in GW en Brugge de Panne zo'n 600 punten gekost. (en joost mag weten hoelang die blessure nasleep heeft gehad/zijn programma beinvloed) Ter referentie. Campenaerts is bij Lotto Soudal de 4e op de ranking en heeft over het hele seizoen 457 punten binnen geharkt.

Dat akkefietje kost IPT een bak.


Zo zie je maar... 't zit in een klein hoekje deze degradatiestrijd.

Ik wens niemand iets toe, maar als Matthews deze tour een harde valpartij meemaakt waardoor hij zijn najaar mist, dan is BEX zo goed als zeker gedegradeert. En dat heeft Movistar hetzelfde met Valverde/Mas. Een harde sport word zo mogelijk nog harder.

    22-06-2022 13:39
    Lotto had dat voorjaar natuurlijk iets soortgelijk met Ewan.
22-06-2022 13:09
Gaat hem niet worden verwacht ik
22-06-2022 13:16
Ik geloof niet zo in dat degradatiemodel. De top-20 steekt huizenhoog boven de rest uit, waarbij de onderste ploegen elkaar nauwelijks ontlopen. Het ligt dan voor de hand dat de UCI toch weer 20 WT-licenties gaat uitdelen, met name om te voorkomen dat niet-Europese ploegen als gevolg van degradatie ophouden te bestaan. Slecht voor de sport, slecht voor de globalisering.

Meestal komt de kritiek dan vanuit Franse hoek, maar ASO heeft weinig te klagen met vier Franse WT-ploegen en twee Franse PCT-ploegen om de wildcards te verdelen. RCS en Unipublic hebben de macht niet om de UCI van gedachten te doen veranderen, bovendien zijn de Spaanse en Italiaanse PCT-ploegen niet erg sterk. Voor Uno-X zou het wel jammer zijn, maar laten we eerlijk zijn: PCT-ploegen uit andere landen dan Frankrijk, Italië en Spanje staan al jaren in de kou. Het is niet logisch dat zulke ploegen nu ineens wel meegenomen worden in de overwegingen van de UCI en de belangrijkste organisatoren.
    22-06-2022 13:24
    Israel schuift gewoon een dikke zak geld straks en dan gaan er 20 door als ze 20e staan.
    22-06-2022 13:51
    De top-20 steekt erboven uit op de driejaarsranking.
    Maar als je naar de ranking van dit jaar kijkt, die de "gegarandeerde" wildcards opleveren, staat Total 14de.
    Als EF en/of BEX degraderen, zouden zij in dit systeem aan alle WorldTour koersen mogen deelnemen volgend jaar, dus zij zijn wel degelijk zwaar benadeeld als er 20 WT licenties uitgedeeld zouden worden.

    Zou ook wel heel slecht voor de geloofwaardigheid van de UCI zijn als ze ineens toch 20 licenties uitdelen. Wat ik wel mogelijk acht: naast sportieve zijn er ook financiële voorwaarden voor een licentie. Op basis van die voorwaarden kan Astana makkelijk een licentie geweigerd worden, en wellicht zijn er nog ploegen niet 100% in orde. Dus goed mogelijk dat de UCI wat minder clementie toont bij deze voorwaarden als dat beter uitkomt en zo alsnog een licentie uitdeelt aan nr19 en 20, en niet aan twee minder solvabele ploegen die sportief wel aan de voorwaarden voldoen.
    22-06-2022 18:47
    @Maillot à Pois
    Inderdaad, ik denk dat ze bij de UCI hopen dat Astana nog wat knoeit zodat ze hun licentieaanvraag kunnen weigeren en dan eventueel nog een extra WT licentie kunnen uitdelen. Het waren er de vorige jaren ook al 19 en dan kun je de ploeg die het na dit seizoen verdient (Total) nog altijd hun startrecht geven zonder veel te moeten veranderen. Iedereen zo tevreden, buiten misschien UNO-X die hun kans op wildcards wat zien verkleinen.

    Want als zo een Israel of BEX degradeert gaan die het er echt niet bij laten hoor. De UCI communiceerde in 2020 nog dat ze rekening gingen houden met de sportieve gevolgen van Corona bij het uitdelen van licenties. Tja, hoe doe je dat op een eerlijke manier. Lotto kan er misschien nog als enige mee leven omdat ze als Belgische ploeg makkelijker kunnen blijven bestaan als PCT ploeg.
22-06-2022 13:19
Het meest ironische is dat om per se in de WorldTour te willen blijven je best zoveel mogelijk buiten de WT moet gaan rijden omdat je eigenlijk niet goed genoeg bent voor het niveau van de WordTour....
    22-06-2022 13:56
    Eigenlijk zou een systeem op basis van een afzonderlijke ranking voor WorldTeams en ProTeams beter zijn:
    - voor WorldTour ploegen tellen enkel de punten verdiend in de WorldTour.
    De twee slechtste ploegen degraderen.
    - voor ProTeams tellen zowel punten verdiend in WorldTour als daarbuiten.
    De twee beste ploegen promoveren.
    22-06-2022 16:37
    @Maillot à Pois : voor WT ploegen enkel punten in de WT zou ik ook goed vinden. Voor ProTeams zou het wel niet eerlijk zijn dat punten ook in WT tellen aangezien de Franse teams makkelijker geïnviteerd worden dan bv. een Uno-X
22-06-2022 13:22
5 jaar geleden hadden ze voldoende kwaliteit met deze renners om met zekerheid het te redden.
22-06-2022 13:31
Ik geloof niet in de World Tour. Het is een halfbakken systeem van de UCI om macht te behouden t.o.v. de organisatoren. Als die zich weten te verenigen krijg je een veel beter model.
    22-06-2022 13:37
    Ik geloof niet in een revolutie zoals in de huidige golf sport waar Saudi Arabia met Liv zoveel geld in de sport pompt dat de mindere goden voor het grote geld kiezen versus de PGA.

    Het enige echte model dat echt werkt is tennis, waarbij alles netjes verdeeld wordt en je bovendien na je carrière kan rekenen op een royaal pensioen, en niet zoals bij het wielrennen je de meerderheid nog schoenen moet gaan verkopen voor de rest van zijn leven na de jaren 35!
    22-06-2022 14:00
    En wat is er mis met schoenen verkopen na je wielercarrière? Staan topsporters boven de maatschappij ofzo? Er is trouwens tijd genoeg naast het wielrennen om een andere professie te leren voor na je wielerloopbaan... Maar een beetje wielrenner zal zich toch wel redelijk onafhankelijk kunnen fietsen, mits een beetje gezond verstand.

    Moet wel altijd lachen om die speciale pensioenregelingen voor topsporters. Zelfs bij de NBA hebben ze die; omdat zoveel kneuzen na het jarenlang verdienen van miljoenen euro's alsnog in financiële nood kwamen
    22-06-2022 16:38
    Pensioen hebben op je 35e is toch ook belachelijk? Het is niet dat het voetbal- of wielrennersbestaan zwaarder is dan de gemiddelde werkende mens en die mag ook niet stoppen op zijn 35e
    22-06-2022 17:29
    Dat zie ik nog wel gebeuren in de cross, crossen worden hun dagen afgepakt, moeten flink geld overboeken en mogen bepaalde sponsoren niet gebruiken omdat de UCI daar al sponsors voor heeft. De cross is met name een Belgisch ding, waarbij de mensen elkaar waarschijnlijk wel kennen. Er komt vast een dag dat een groot aantal organisatoren zelf iets oprichten.

    Binnen de koers heb je natuurlijk de ASO (oa tour, vuelta en pr) kan eventueel voor zichzelf gaan. Zeker als zij de Italiaanse en Belgische koersen nog weten over te nemen.
    23-06-2022 11:04
    Als ASO de macht naar zich toetrekt mbt Vlaamse koersen, krijg je gemieter met kleine Belgische ploegen. Hetzelfde geldt voor RCS in Italië. OK, de WT-koersen hebben een wildcardsysteem, maar de wielercultuur in Vlaanderen en Italië is zo sterk dat men op eigen terrein de macht in handen wil houden.
    23-06-2022 21:38
    @Koers, dat zou toch enorm slecht zijn voor de sport als één organisator teveel wedstrijden onder zich weet te krijgen? Nu gebruikt het ASO toch ook al zij macht om zijn zin door te drijven, veel winst voor hen en minder voor de ploegen en zo van die grappen. Als Franse organisatie zou het ook gewoon slecht zijn voor de Belgische wedstrijden. Het ASO gaat voor winstoptimalisatie en de Belgische wielercultuur kan hen hoogstwaarschijnlijk gestolen worden, dus veel goeds voorspelt dat niet voor wedstrijden die ze overnemen.

    Gelukkig zitten bijna alle belangrijke Belgische wedstrijden samen onder Flanders classics (al zou het nog beter zijn als er meer Waalse zouden aansluiten :-) ), niet dat ik daar echt fan van ben want die gaan ook te commercieel soms. Maar als buffer tegen grotere organisaties is het wel afdoende voorlopig volgens mij, en je moet vooruit natuurlijk dus commerciëler werken hoort er ook wel wat bij als je wil overleven.
22-06-2022 14:03
Ik zou het stiekem wel leuk vinden als een ploegleider eens geen vertrouwen uit zou spreken. "We zijn de pineut, die renners van ons kunnen er helemaal niks van."
22-06-2022 14:32
Als je dan ziet dat Simon Clarke ,ooit tweede in de Amstel , zelfs voor die wedstrijd niet werd geselecteerd , dan moet de ploegleiding zelf eens in eigen boezem kijken !!!!
    22-06-2022 14:55
    Ooit tweede... ja, dan ga je er veel moeten selecteren.
    22-06-2022 17:07
    Of naar zichzelf steken.
    22-06-2022 19:55
    Natuurlijk, de ploegleiding had er niet voor moeten kiezen om zoveel renners in de lappenmand en ziekenboeg te hebben dat ze nauwelijks nog een ploeg konden opstellen voor de meeste klassiekers. Ziek of geblesseerd? Niet aanstellen, maar gewoon koersen!
    22-06-2022 22:17
    Hoeveel renners zijn er dan ooit tweede I'm de
    23-06-2022 21:18
    Ja, schandalig dat ze geblesseerde renners niet opstellen. Wat een mietjes. Vroeger werd er gewoon gekoerst, blessure of niet.

Reacties zijn gesloten.