INEOS Grenadiers klaar voor 2022 na vijf contractverlengingen
foto: Cor Vos
dinsdag 21 december 2021 om 11:31

INEOS Grenadiers klaar voor 2022 na vijf contractverlengingen

INEOS Grenadiers weet met welke 31 renners het aan 2022 gaat beginnen. De Britse WorldTour-formatie kondigde vandaag aan dat met de contractverlengingen van Jonathan Castroviejo, Brandon Rivera, Cameron Wurf, Ben Swift en Salvatore Puccio de selectie compleet is.

Puccio, die al sinds 2011 voor de ploeg van Dave Brailsford rijdt, gaat bij de INEOS Grenadiers aan elfde en twaalfde seizoen beginnen, want zijn contract is met twee jaar verlengd. “Deze ploeg betekent heel veel voor me”, vertelt hij in het persbericht. “Ik zie mezelf niet voor een ander team rijden. Ik heb hier zoveel herinneringen gemaakt dat deze ploeg voelt als familie. Ik kijk er naar uit onze reis samen voort te zetten.”

De contractverlenging van Wurf is een opvallende. Hij leek aanvankelijk zijn wielercarrière te beëindigen om zich te storten op de triatlon, maar gaat dat nu samen met Britse WorldTour-ploeg doen. De 38-jarige Wurf mikt op een goed resultaat op de Ironman in Hawaï. “De Ironman is een individuele sport, maar zo voelt het niet. Ik ben blij dat ze me vrijlaten om een triatlon te gaan doen, zodat ik ze daarna kan helpen in de wedstrijden. Het zorgt ervoor dat ik nog net wat dieper kan gaan. Dat is erg bevredigend.”

Luke Plapp, Kim Heiduk, Magnus Sheffield, Ben Tulett, Ben Turner en Elia Viviani zijn aankomend jaar de nieuwe namen bij INEOS. Tegenover hun komst staat het vertrek van onder meer Leonardo Basso, Ivan Sosa, Rohan Dennis en het pensioen van Michal Golas.

Selectie flag-gb INEOS Grenadiers
flag-cr Andrey Amador
flag-co Egan Bernal
flag-ec Richard Carapaz
flag-es Jonathan Castroviejo
flag-be Laurens De Plus
flag-ie Eddie Dunbar
flag-es Omar Fraile
flag-it Filippo Ganna
flag-gb Tao Geoghegan Hart
flag-gb Ethan Hayter
flag-de Kim Heiduk
flag-pl Michal Kwiatkowski
flag-co Daniel Martinez
flag-ec Jhonatan Narvaez
flag-gb Tom Pidcock
flag-au Luke Plapp
flag-au Richie Porte
flag-it Salvatore Puccio
flag-co Brandon Rivera
flag-es Carlos Rodriguez
flag-gb Luke Rowe
flag-gb Magnus Sheffield
flag-ru Pavel Sivakov
flag-gb Ben Swift
flag-gb Geraint Thomas
flag-gb Ben Tulett
flag-gb Ben Turner
flag-nl Dylan van Baarle
flag-it Elia Viviani
flag-au Cameron Wurf
flag-gb Adam Yates

40 Reacties
21-12-2021 11:54
Hele sterke ploeg
    21-12-2021 13:39
    Ja, en toch zijn ze al klaar voor 2022. Jammer, maar hopelijk nieuwe doelen voor 2023 :)
21-12-2021 11:58
Leuk voor Ben Swift, Rivera blijft als vriend van de kopman en Castroviejo moet je natuurlijk voor nog een jaar of vier vastleggen, verre weg de beste klimknecht bij de ploeg. Puccio valt nooit op omdat zijn werk gedaan is voor de camera's gaan draaien maar die renners heb je ook nodig en Wurf is goedkoop zullen we dan maar zeggen.
21-12-2021 12:07
Voor het eerst in vele jaren dat ik het gevoel heb dat INEOS er op achteruit gegaan is qua kwaliteit in de transfers, al hebben ze natuurlijk wel 5 jongens binnengehaald van 22 of jonger die zich nog fel kunnen ontwikkelen.

Maar Dennis, Moscon, Sosa en in mindere mate Doull verliezen tov Viviani en Fraile lijkt me toch wel een stap terug, voornamelijk omdat die laatste 2 zich bijna haaks verhouden ten opzichte van waar INEOS voor staat, want sprinten en keer op keer in de aanval trekken staan nu niet meteen op de eerste bladzijdes van het grote INEOS-ploegleidersboek.

Vooral Fraile lijkt me de nieuwe versie te zullen gaan worden van een Rosa of Elissonde, die het (aanvallende) koersplezier helemaal kwijt waren door in een keurslijf geduwd te worden dat hen niet past. Met dat verschil dat Fraile met zijn 1m83 nog wel de inhoud heeft om lang mee te draaien in een trein, maar in wiens plek moet hij een GT gaan rijden, als zelfs een bewezen meesterknecht als Amador nergens aan de bak kwam. Ik hoop dat zijn bankrekening hem voldoende mentale rust geeft, want van zijn programma/rol gaat hij niet gelukkiger worden denk ik... :-)
    21-12-2021 13:03
    Ineos koers ik de grote rondes heel anders dan in de kleine rondes. Dus in bv catalonië en burgos zal Fraile wel zijn gang kunnen en mogen gaan
    21-12-2021 13:26
    @Baukema: In de WT-kleine rondjes enkel een ritzege in Dauphiné, Zwitserland en Catalonië en dat was telkens met de eindwinnaar/podiumman van het rondje. En in quasi elk aansprekend rondje was INEOS eindwinnaar met vaak nog andere man(nen) op het podium.

    Dus wat dat betreft kom je naar mijn aanvoelen toch al uit bij de kleinere rondjes van het niveau daaronder, waar jongens als Hayter vaak ook nog eens meedoen voor de winst. En als hij daar dan toch zijn kansen zou krijgen, vraag ik me af of Fraile daarmee voldaan zal zijn, gezien het palmares in de WT dat hij toch al opgebouwd had.
21-12-2021 12:34
Castroviejo is een zwaar onderschatte knecht, naar mijn mening de beste meesterknecht van 2021
    21-12-2021 12:55
    Ik denk dat stiekem het een hoop mensen met je eens zijn hoor
    21-12-2021 13:12
    Beste meesterknecht is natuurlijk Wout van Aert ;-)

    Maar een hele goede tweede is inderdaad voor mij Castroviejo. Kanjer op alle terreinen, en bereid om zich helemaal weg te cijferen omdat hij al lang beseft heeft dat hij niet de capaciteiten heeft om voor eigen kans te gaan.

    Dit soort knechten zijn eigenlijk ook de types die Lefevere zou moeten verzamelen als (klim)knechten voor Evenepoel. Veel ervaring, alles al meegemaakt, in het verleden voor eigen kans gereden maar geen kopman-materiaal gebleken. En niet die jonge renners die ook nog eigen ambities mogen koesteren, waardoor je een haantjesstrijd krijgt binnen de ploeg.
    21-12-2021 13:16
    Denk dat Lefevere dat ook wel beseft, maar dat het budgettechnisch gewoon niet kan tenzij ze enkele kopmannen laten gaan, waardoor ze voor de goedkopere optie kiezen om er jonge talenten naast te zetten ipv bewezen knechten die hoger loon eisen.
    21-12-2021 13:19
    Bruno Armirail mag er ook wezen als meesterknecht.
    21-12-2021 13:21
    Van Wilder en Vansevanant zullen snel afglijden tot meesterknechten voor Remco.
    21-12-2021 13:27
    @jappe,
    Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Ik heb al vaker gezegd dat de grootste valkuil voor DQS is om het DNA van de ploeg dusdanig te veranderen dat ze gaan van klassiekerploeg en rittenkapers naar een ploeg om grote rondes te winnen. Een renner als Evenepoel zit misschien wel bij de grootste Belgische ploeg, maar ik denk niet bij de beste ploeg als hij kijkt naar zijn eigen ambities. En dan vind ik ook nog vanalles over de begeleiding vanuit de ploegleiding voor Evenepoel op menselijk vlak....

    Hoe lastig het is zie je bij TJV, waar ze afscheid hebben genomen van Groenewegen (en eigenlijk dus de hele sprinttrein eromheen) omdat het niet te combineren is met klassementsambities van de kopmannen. DQS zou denk ik beter af zijn zonder Evenepoel (schoenmaker blijf bij je leest) en Evenepoel misschien wel veel beter bij een ploeg als TJV/INEOS of een andere ploeg die vooral op klassementen mikt.
    21-12-2021 13:27
    Castroviejo doet inderdaad amper onder voor Mr Slave uit South Park. Op een ander level is Mørkøv natuurlijk ook subliem als ik een leadout ook tot meesterknecht mag rekenen.
    21-12-2021 13:38
    INEOS lijkt me inderdaad bij uitstek een ploeg voor Evenepoel, omdat hij niet dat flitsende heeft en er dus baat bij heeft om samen met zijn ploeg het hele peloton aan gort te rijden vanuit de trein.

    Met de komst van Dennis en Benoot kan TJV ook uitgroeien naar zo'n omgeving inderdaad. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de perceptie van REV hier mocht hij effectief overstappen naar TJV :-)

    Wat betreft die meesterknechten waren Daniel Felipe Martinez, Caruso en Majka ook geen sukkelaars overigens.
    21-12-2021 13:39
    Castro als Mr Slave blijft bij mij nu eeuwig in het geheugen zitten, Dank Wheely! Maar dan wel een zeer goed betaalde en gewaardeerde slaaf, hij krijgt binnen het peloton en bij de insiders/media ook de waardering die hij verdient denk ik zo.
    21-12-2021 15:30
    Ik zie Evenepoel juist niet passen bij Ineos. Bij Ineos wordt veel waarde gehecht aan vertrouwen, opoffering. De muziek wordt er harmonieus gespeeld en de kopmannen zijn brave koorknapen. Daar past de wolfskwint niet tussen.
    21-12-2021 17:07
    @Panache: Ze hebben er hun grootste successen net geboekt met de niet-koorknapen genre Wiggins, Froome en Thomas die net ostentatief hun kopmannen in de zeik zetten door telkens net dat tikje te hard te rijden om te tonen dat ze beter waren en zo het kopmanschap op te eisen. Froome heeft de Tour in dienst van Wiggins meer achteruitkijkend lopen molenwieken dan dat hij voor zich keek en dat was in de Vuelta waar hij ontdekt werd niet anders bv. Mevrouw Froome en Mevrouw Wiggins zouden elkaar nog steeds de ogen uitkrabben zoveel jaren later.
    21-12-2021 17:40
    Die inzet op Remco Evenepoel kost Quickstep nu al massaal.

    Dé rondeploeg bij uitstek INEOS haalde 35 overwinningen, DQS dit jaar slecht 65.
    Een ratio van lager dan 2:1 voor DQS is gewoon onacceptabel voor zo'n ploeg met zo'n budget. Zeker in vergelijking met UAE, Bahrein of de wegkapers van Bennett.

    DQS heeft dan wel het voorjaar opgekuist, 5 ritten gepakt in de Tour, 4 in de Vuelta het WK gewonnen en nog 2x 2de in andere monumenten maar de risico's (!), de risico's van met Remco Evenepoel in te zetten op een Giro of Vuelta zijn NIET TE OVERZIEN.

    Ze zijn zelfs zo niet te overzien dat de meeste leken ze helemaal niet zien.
    21-12-2021 18:52
    Dantiest: wanneer je het risico wilt zien van het rijden voor AK-winst in een grote ronde dan moet je gewoon even kijken naar het aantal ritzeges en truien behaald door DQS afgelopen Giro en dan vergelijken met de Tour en Vuelta. Er zijn slechts heel weinig ploegen die een topfavoriet voor het klassement kunnen combineren met ritzeges. Je moet dan een kopman hebben die etappes pakt (puncher, beste klimmer, of beste tijdrijder), of a la TJV je renners een vrije rol geven wanneer de kopman afvalt.
    21-12-2021 18:58
    @dantiest
    Wat jij onacceptabel vindt is niet belangrijk. Ineos veegt in mijn beleving hun derriere af met een overwinning in Heistse pijl of whatever.
    21-12-2021 19:16
    @Dantiest

    Quickstep heeft er een nieuwe, Tsjechische sponsor bij.

    Ik kan mij niet inbeelden dat die sponsor geen vinger in de pap te brokken heeft.
    Wellicht wilt die sponsor de naam van zijn bedrijf op het podium in Parijs zien.
    21-12-2021 19:29
    inderdaad Panache
    Het verlies van hun "gewoonlijke" triples of quadruples in de Giro en de goddelijke trofee van de paarse trui ruïneert hun volledige seizoen. Ik heb duidelijk aangetoond dat ze daardoor minder succesvol zijn dan "gewoonlijk". Sléchts 5 ritten in de Tour en 4 Vuelta. Ook in aanloop naar de Giro was DQS niet zichzelf. Het D&A is aan het aftakelen...
    21-12-2021 19:32
    Wat wil je nou precies zeggen Dantiest?
    Dat het niet uitmaakt voor de kansen van DQS op ritsucces als Evenepoel mee gaat doen voor het klassement?
    Of juist dat het alles uitmaakt voor de kansen van DQS op ritsucces als Evenepoel meedoet voor het klassement?

    Ik kijk naar de grote ronde waarbij DQS heeft gekozen voor een klassement met Evenepoel als speerpunt. En daar hebben ze geen trui gewonnen, geen rit gewonnen, geen trui gedragen. Helemaal niks, noppes, nada, niente. En dat staat in schril contrast met de rondes waarbij ze gegaan zijn voor ritzeges (meerdere etappezeges en beide puntentruien).
    21-12-2021 19:45
    @Michelangelo
    Geen van beide opties.

    Dantiest bedoelt dat DQS er niet van wakker ligt dat ze in een ronde waar Evenepoel voor een klassement geen of minder ritzeges pakken. Daar blijft in het voorjaar en de 2 andere grote rondes meer dan genoeg gelegenheid toe.
    21-12-2021 19:47
    dat het geen flikker uitmaakt voor hun dee en aaa
    wat een gelul joh

    voorjaarskern, 2 sprinters, Remco Evenepoel blijven gewoon doen wat ze doen doordat Patlev en zijn team er een krak in zijn om die polyvalente toppers als Deveneyns, Cattaneo, Morkov, Jungels, e.a. eruit te pikken en aan een afmaker te koppelen.

    tis echt geen hogere wiskunde hoor, je moet gewoon een mooi (leuk met competititeve verloning) project aanbieden.

    Een avond met Patje in een restaurant en na het 3de glaasje Château Rayas teken jij daar voor materiaalman.
    21-12-2021 20:04
    “3de glaasje Château Rayas” geen wonder dat er inmiddels geen touw meer aan vast te knopen is wat je allemaal typt (maar misschien is dat ook de bedoeling).
    21-12-2021 20:07
    @Panache,
    Was exact ook mijn gedachte... te veel wijn of teveel andere spulletjes! Dantiest heeft waarschijnlijk ook een hypo.
    21-12-2021 20:38
    Komaan is gewoon dikke bullshit e, moesten Jakobsen of Cav topfit zijn geweest voor de Giro hadden ze daar ook terug sprinter die etappezeges kon winnen.
    Even terug gaan kijken:
    Giro 2016: Jungels 6° in AK + 4 etappes met Kittel(2x), Brambilla en Trentin (+3 podia)
    Giro 2017: Jungels 8° in AK + 5 etappes met Gaviria(4x) + Jungels (+2podia)
    TdF 2017: D.Martin 6° in AK + 5 etappes met Kittel (+2 podia)
    Vuelta 2018: Mas 2° in AK + 4 etappes met Viviani(3x) + Mas (+2 podia)
    TdF 2019: Alaphilippe 5° in AK + 3 etappes met Alaphil (2x) + Viviani (+6 podia)
    Giro 2020: Almeida 4° in AK, 0 etappes (7 podia)
    Giro 2021: Almeida 6° in AK, 0 etappes (2 podia)

    Wat is het verschil tussen deze rondes? Dat ze voor AK gaan met REV (of Almeida) of dat ze door omstandigheden geen sprinter hebben kunnen meesturen?
    En winnen deze renners (Mas, Jungels, Almeida, ... ) het AK niet omdat ze geen volledige ploeg in ondersteuning hebben of omdat ze gewoon niet net niet goed genoeg zijn?
    Je kan perfect je team 'splitsen' en voor AK en sprints gaan. Het verschil is gewoon dat niet veel teams op beide vlakken een topper hebben.
    21-12-2021 20:52
    @michelangelo en panache trekken de RV kaart?

    Als iemand iets ook maar een beetje anders formuleert, doen we alsof er geen touw aan vast te knopen valt en die ander wel gezopen moet hebben? Flauwe manier van discussiëren hoor

    @dantiest/massimo
    jullie hebben gelijk dat met de huidige ploeg een klassement rijden in een grote ronde perfect te combineren valt met ritten kapen in andere rondes en eendagswedstrijden domineren.
    Vraag is of de huidige kern volstaat om ook voldoende ondersteuning te bieden mocht Evenepoel ooit echt eens in de positie komen dat hij aan de leiding staat in een grote ronde en DQS de wedstrijd dus moet dragen. Mocht dat niet zo zijn, en er dus geïnvesteerd moet worden in zwaarder geschut à la Kwiatkowski, kan de kwaliteit wbt eendagswerk dan behouden worden?
    21-12-2021 21:06
    Maillot à Pois

    Natuurlijk is de huidige kern niet IDEAAL.

    Al zou Van Wilder eventueel op (eventueel korte) termijn wel een prima Andy Hampsten kunnen worden.
    Van +- 17 ondersteunende renners zullen er 5 tal meer op klimcapaciteiten aangeworven worden.
    Maar Patje zal het niet op een oliebaroniaanse manier over een andere boeg gooien en de knip trekken voor 5 toppers van concurrenten. Dat is niet sympathiek en ook gewoon niet realistisch.

    Überhaupt heb je voor een AK-man voornamelijk nodig: 1 rouleur met waaierexpertise die 'm vooraan houdt, en een superklimmer zoals Sepp Kuss (maar dan meer constant), en kun je de Gesink-rol gerust blanco laten en de andere treintjes volgen in dat stadium van de koers.
    22-12-2021 11:26
    Eens, de topbrommer van 2021.
21-12-2021 13:15
Hopelijk leeft Sosa terug op nu ie bij een andere ploeg is.

Wat betreft INEOS hoop ik dat de jonge Hayter en Pidcock volledig gaan doorbreken. De vraag is nl. of Geoghan een ééndagsvlieg was.
    21-12-2021 13:43
    De vraag is eerder of TGH nog eens toestemming krijgt om te proberen vliegen, of dat ze hem opnieuw kortwieken. Heb hem dit jaar toch een aantal keren ferm zien huishouden, maar steeds in dienst. In Luik-Bastenaken-Luik bv leek hij me zelfs sterkste man in koers, maar was hij pas 4de man bij INEOS na Carapaz, Kwiat en Yates...
21-12-2021 13:40
Ik hoop dat ze Martinez eens gaan uitspelen als schaduw kopman…. tijdrit ok klimmen als de beste en een goede kop en koersinzicht,
21-12-2021 17:46
Een zieke Brailsford heeft het licht gezien en hij zei: "We gaan vanaf nu attractiever koersen."

Met Pidcock en Hayter hebben ze twee ferme kleppers in huis en het enige wat ik van Ineos verlang is dat ze vasthouden aan deze filosofie en nooit meer teruggaan naar de Froome treintjestijden die nu niet zo succesvol wordt nageaapt door de Bijtjes van Plugge van co.
    21-12-2021 18:56
    Wat versta je onder nu? Tour 2020?
    21-12-2021 20:57
    Panache
    Tour 2019 - tot ze de Tour pakweg 4 keer gewonnen hebben zoals Ineos.

    Begrijp je?
    21-12-2021 21:40
    Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar ik heb na het Tour ‘20 debacle geen TJV gezien met een tactiek a la Sky treintje rijden. Tour 2019 overigens ook niet.
    21-12-2021 21:54
    Panache
    Je hebt 'm niet herkend omdat het een mislukte kopie is.

Reacties zijn gesloten.