INEOS Grenadiers bevestigt komst vier toprenners
Richie Porte - foto: Cor Vos
vrijdag 25 september 2020 om 12:09

INEOS Grenadiers bevestigt komst vier toprenners

INEOS Grenadiers is klaar op de transfermarkt. De Britse formatie heeft vandaag laten weten dat Richie Porte, Tom Pidcock en Daniel Felipe Martínez hun handtekeningen hebben gezet. Ook de transfer van Laurens De Plus is nu officieel gecommuniceerd.

Teammanager Dave Brailsford heeft het in een persbericht uitgebreid over zijn vier aankopen. “We beseffen dat het steeds moeilijker zal worden om overwinningen te behalen. Renners kunnen zich steeds beter voorbereiden op wedstrijden en ploegen worden nog georganiseerder. We moeten als ploeg nog sterker worden en onze nieuwste aanwinsten spelen een belangrijke rol in dat proces.”

Brailsford over Pidcock: “Een geboren winnaar”
Over Tom Pidcock: “Het is duidelijk dat Tom een van de meest opwindende talenten van zijn generatie is. Hij is ongelofelijk compleet, wat ook een nieuwe trend is in het wielrennen. De jonge renners focussen zich op verschillende wielerdisciplines en Tom heeft zich laten zien op het allerhoogste niveau. We hebben het over een geboren winnaar.”

Brailsford is ook lovend over de beloftevolle klimmers Laurens De Plus en Daniel Felipe Martínez. “We geloven dat Laurens een cruciale rol kan spelen in de allergrootste wedstrijden. Hij kan zich goed afschermen, is een harde werker en heeft de wil om het te maken. We zijn als ploeg ook op zoek naar dergelijke kwaliteiten. Daniel is dan weer een fantastische klimmer die ook beschikt over een goede tijdrit.”

Tom Pidcock – foto: Cor Vos

“Richie heeft ons zoveel te bieden”
En dan hebben we nog Richie Porte, die in het verleden al uitkwam voor Team Sky en nu dus terugkeert op het oude nest. “Richie heeft in de voorbije Tour de France laten zien dat hij een van de beste renners in het peloton is. Hij is een geweldige klimmer en tijdrijder én beschikt ook nog eens over bakken ervaring. Richie heeft ons zoveel te bieden”, aldus Brailsford over de nummer drie van de voorbije Tour.

In het uitgebreide persbericht komen ook de renners zelf aan het woord. Pidcock laat weten dat hij ook bij INEOS Grenadiers verschillende wielerdisciplines (wegwielrennen, mountainbiken en veldrijden) zal blijven combineren. De Plus heeft voor drie jaar getekend, bij de andere aankopen is dat nog onduidelijk. Het contract van Pidcock gaat in op 1 maart 2021. De Britse formatie laat wel weten dat de selectie voor 2021 nu helemaal rond is.

118 Reacties
25-09-2020 12:12
Dankzij de goede scoops van WF wisten wij dit al tijdenlang.
25-09-2020 12:12
Ik blijf het toch een enorm onsympathieke ploeg vinden. Van deze 4 vind ik het vooral voor Martinez en De Plus echt jammer. Die gaan daar never een fatsoenlijke eigen kans krijgen.
    25-09-2020 12:26
    Beiden kunnen bij genoeg progressie kansen krijgen. Ze hebben allebei een goede tijdrit en kunnen goed klimmen, de tijd zal het leren of een van de twee, of beiden nog stappen kunnen zetten. Op basis van wattages kunnen ze al heel veel zien tegenwoordig en daarom krijgen jongere renners nu eerder kansen dan vroeger, toen ze zich in de wedstrijd moesten bewijzen, terwijl ze al veel energie verspilden aan knechtenwerk.
    25-09-2020 12:40
    Dat kreeg de Plus bij Jumbo op de Binckbank tour na ook niet echt toch?
    25-09-2020 12:48
    En Jumbo-Visma heeft dezelfde onsympathieke houding overgenomen van Sky / INEOS. Door de manier van koersen. De koers versmachten. Toprenners laten knechten enz.
    25-09-2020 12:52
    @geen groen
    Het verschil is dat het bij Jumbo geen bij elkaar gekocht geheel is. Kuss en Bennett waren niet bepaald begeerde renners toen Jumbo ze haalde.
    25-09-2020 13:05
    Geen groen en geen geel: hoe lang blijf je hier nu over doorjanken?
    25-09-2020 13:11
    Je kan Jumbo niet sympathiek vinden om allerlei redenen, dat is prima, maar als je het verschil niet ziet met Ineos is dat een kwestie van het bewust niet willen zien.
    25-09-2020 13:29
    [quote]AndySchleck 25 september 2020 om 12:40

    Dat kreeg de Plus bij Jumbo op de Binckbank tour na ook niet echt toch?[/quote]

    De Plus zou dit jaar kopman in de Giro zijn... Zie je hem bij INEOS dat ook krijgen?

    Bovendien vond hij Jumbo-Visma in [url=https://www.wielerflits.nl/nieuws/laurens-de-plus-wil-podium-in-grote-ronde-halen-kruijswijk-een-mooi-voorbeeld/]december[/url] nog de beste ploeg om in een rol als kopman te groeien.

    Je maakt mij niet wijs dat hij hetzelfde nu denkt over INEOS, een smak geld kan een hoop veranderen aan een mens.
    25-09-2020 13:56
    Gaat om de manier van koersen. Defensief alles platcontroleren. Maakt dan niks uit of ze de bots voor 3 of voor 6 miljoen gelokt hebben.
    25-09-2020 13:59
    Als je goed genoeg bent, word je vanzelf kopman....
    25-09-2020 14:10
    @ligthning geen groen geen geel waar ben je mee bezig???
    25-09-2020 15:10
    @SolitaryShell
    De Plus zou dit jaar knecht in de Tour zijn. Maar omdat hij niet klaar raakte (om welke reden ook) ging Bennett in zijn plaats naar de Tour en kreeg hij Bennett zijn plaats in de Giro. Tot als Kruijswijk uitviel voor de Tour en de Giro zou gaan rijden. Dus De Plus was oorspronkelijk geen kopman voor de Giro, en zou ook in de praktijk nooit kopman geweest zijn. Dus je staat onzin te verkopen.
    26-09-2020 02:06
    Wat nou onzin? Hij zou toch kopman zijn?

    Dat hij dat uiteindelijk niet is geworden, wist dat feit niet uit.
25-09-2020 12:14
Dat zijn serieuze versterkingen. Gaan er ook nog renners weg bij Ineos?
    25-09-2020 13:33
    Behalve Froome die vertrekt, hebben er een aantal nog niet bijgetekend : Knees (zal wel stoppen), Moscon (zie ik wel vertrekken), Geoghegan Hart, Ganna, Narvaez, Wurf, Basso (zal ook wel exit zijn). Kwiatkowski is nog niet officieel bevestigd, maar die gaat bijtekenen. Sivakov zal ook wel bijtekenen, vermoed ik.
    25-09-2020 13:45
    Zou leuk zijn mocht Sivakov dan in ieder geval nog weg gaan. Zie toch liever dat de beste klimmers wat beter over de ploegen verdeeld zitten. Sivakov moet ook eigenlijk voor eigen kansen gaan rijden nu.
    25-09-2020 13:50
    Zijn het versterkingen? Voegen eigenlijk geen van alle iets toe aan de kwaliteiten die Ineoa al had. Het is meer verbreding dan versterking.
25-09-2020 12:15
Vreemdelingenlegioen in wording. Gewoon alles kopen wat goed is, alsof het career mode op pcm is.
    25-09-2020 12:45
    Wielrennen is nou eenmaal een internationale sport en dus krijg je ook internationaal gekleurde ploegen. Net als in 't voetbal. Zijn maar weinig teams waar 75+ procent uit land van herkomst komt. Een Jumbo heeft ook gewoon negen nationaliteiten met 27 renners. Vind het ook niet zozeer gekke transfers. Porte heeft nota bene een verleden bij de ploeg, Pidcock en Yates belangrijke uithangborden van het Britse wielrennen, Martinez past uitstekend bij het Zuid-Amerikaanse cluppie van INEOS en dan nog De Plus.
25-09-2020 12:16
Lekker hoor. Bol broekje van deze aankopen
25-09-2020 12:16
Richie Porte van kopman naar knecht?
    25-09-2020 12:22
    Ik denk vooral een gevalletje van schaduwkopman voor de grote rondes en kopman voor de kleine. Mogelijk had hij ook het gevoel dat hij in zijn Sky tijd beter reed.
    25-09-2020 12:40
    Ik dacht dat Porte met Froome mee zou gaan naar Israel start-up. Maar nee, dus.
25-09-2020 12:17
Ze hadden met Dylan van Baarle al genoeg snor in de ploeg, had Martinez niet bij gehoeven
    25-09-2020 13:34
    Onzin. Je kunt nooit genoeg snorren hebben in de ploeg.
25-09-2020 12:20
Met het loon van Froome kan je deze 4 bijna betalen volgens mij.
    25-09-2020 12:21
    Even opgezocht. Froome verdiende 4,5 miljoen, dit lijken me mannen van om en bij het miljoen elk.
25-09-2020 12:20
Nou, ik mag hopen dat niemand meer de illusie heeft dat Ineos van de troon gestoten gaat worden door Jumbo. Die smijten er gewoon weer een nieuwe berg geld tegenaan

A. Yates, de Plus, Martinez, Porte, Pidcock vs. Oomen, Affinni, van Hooydonck, Kooij, Dekker, Leemreize.
Wat een bizar verschil..
    25-09-2020 12:36
    Als Roglic vertrekt zou Jumbo uiteraard ook grotere transfers kunnen doen.
    Niet vergeten dat de tweede best betaalde renner wegvalt, dus een enorme hap budget vrijkomt.
    25-09-2020 12:43
    Het budgetverschil is sowieso enorm. Het blijft een soort Man United vs Ajax. Jumbo heeft nu een aantal toprenners uit eigen kweek en scouting, maar ze kunnen natuurlijk nooit tegen de koopkracht van Ineos op. Het zou al wat zijn als Jumbo al zijn kopmannen kon behouden.
    25-09-2020 12:55
    @horsm

    Lag niet aan De Plus, wel aan een combinatie van gezondheidsproblemen en de dubieuse houding van de ploegleiding. Vanaf 1 januari e.k. zal je wel het verhaal vernemen van De Plus. En als J-V niet van houding verandert, gaat het dezelfde toer op met Van Aert.
    Verder is het nu al duidelijk dat J-V de komende jaren niet moet rekenen op een Tourzege. En dit nadat ze de Tourzege dit jaar verkwanselden door een onbegrijpelijke koerstactiek.
    25-09-2020 13:30
    Meer zwart-geel-rood, het bovenstaande gezwatel.
    25-09-2020 13:54
    @ligthning
    Je blijft maar zinloze gissingen roeptoeteren. Wat schiet je daarmee op?
    25-09-2020 13:56
    Geen Geel Maar Ook Geen Groen is toch wel de treurigste en meest gefrustreerde username die ik op welke site dan ook ben tegengekomen.
    25-09-2020 14:00
    Volgens diverse lieden hier is Oomen gelijkwaardig of zelfs beter dan De Plus....
    25-09-2020 14:01
    Het is me na vele uren lezen nog volstrekt onduidelijk waarom sommige Vlamingen serieus denken dat TJV een goede kans op de eindzege in de Tour moest laten lopen voor een gelijke kans om de zinloze groene trui binnen te halen. Kan iemand me dat toch eens begrijpelijk proberen uit te leggen?
    25-09-2020 14:13
    @user2677 Joachim je moet even onder één en dezelfde nickname posten...m
25-09-2020 12:21
Tja, leuker wordt het er niet op als zoveel potentiele kopmannen lekker als knecht gaan rondrijden voor een riant salaris, maar ik INEOS was zou ik hetzelfde doen.
25-09-2020 12:22
Misschien ligt het aan mij ,maar wie is van de vier een top renner ,een oude renner die zelden in de top eindig ,of een cycle crosser die er in het begin in vliegt en dan terug waait naar de midden groep en die ander twee ???
    25-09-2020 12:27
    Een renner die vorige week nog het eindpodium haalde van de Tour, een renner die dit jaar de Dauphiné won en een ritzege in de Tour pakte, een groot talent dat dit jaar de Baby Giro won en vorig jaar Parijs-Roubaix voor beloften en een bewezen topknecht in de Tour van 2019 die ook goede resultaten heeft neergezet voor zichzelf (winst BinckBank Tour en top 20 in de Ardennenklassiekers).
    25-09-2020 12:33
    Ligt aan jou !
    25-09-2020 12:45
    @Patrick: De+ 1
    25-09-2020 13:17
    Pidcock is de rijzende ster van het Britse wielrennen en heeft een enorme potentie als je ziet wat hij nu allemaal al kan. Met voorsprong één van de grootste supertalenten in het peloton. (Voor mij in het rijtje Hirshi, Evenepoel, Pogacar)

    Martinez is ook nog piepjong en heeft al bewezen uitstekend te kunnen klimmen en tijdrijden. Van de Plus kunnen we hetzelfde zeggen, al is hij nu alweer iets ouder. Erg jammer dat we van De Plus zo weinig hebben mogen genieten dit seizoen, want die zou mits gezond ook de volgende stap gemaakt hebben dit seizoen.

    En Richie Porte hoeven we uiteraard niet verder toe te lichten. Als je podium rijd in de Tour ben je gewoon een absolute topper ongeacht je leeftijd. Een uitstekende aanvulling voor al het jonge talent dat ze hebben binnengehaald.

    Dan heb je ook nog een Yates die erbij komt, en vanaf volgend seizoen een ander super talent als Vlasov.

    Jammer dat Jumbo z'n team voor volgend seizoen al rond heeft. Graag had ik Moscon en Kwiatkowski de stap richting Jumbo zien maken. Beide beschikken over een uitstekende tijdrit, zijn excellent in het klimwerk als knecht. Maar bovenal zouden ze een prima aanvulling zijn voor het team in het klassieker werk. (Want in dat laatste heeft Jumbo eigenlijk maar één renner die in staat is ergens top tien te rijden.)

    Kwiat en Moscon zijn beide uitstekend op kasseien en in het heuvelwerk. Jammer, jammer, maar ik begrijp dat de zakken bij Jumbo niet zo diep zijn als bij Ineos, dus hopelijk weten ze nog enkele konijnen uit de hoge hoed te toveren zoals ze bij Roglic gedaan hebben.
25-09-2020 12:22
De Plus met zijn onzin. GELD!
    25-09-2020 12:25
    Hij heeft je VERADEN!
    25-09-2020 12:27
    Is geld niet belangrijk in deze tak van sport.
    25-09-2020 12:30
    Het zijn beroepsrenners he. Die doen hun kunstje toch echt in ruil voor de knaken.
    25-09-2020 12:34
    Wat had hij jou beloofd? ging hij voor unicef fietsen?
    25-09-2020 12:39
    Stel jij bent schoonmaker en je kan een huis schoonmaken voor 10 euro per uur of een ander huis voor 20 euro per uur. Welke kies jij?
    25-09-2020 12:46
    Gek genoeg heb ik over De Plus ook geen goed gevoel. Natuurlijk moet hij het zelf weten, maar hij reed bij een team dat een meerjarenplan met hem had, en een potentiële kopman in hem zag en dat vertrouwen in hem had. Dat verruilt hij voor een zak geld en een Poels-achtige rol.
    25-09-2020 13:36
    Als het niet zoveel uitmaakt of je nou 10 euro of 20 euro per uur verdient omdat dat zoveel is dat je daar tot je dood riant van kan leven, dan zou ik gaan schoonmaken in het huis waar ik me het prettigst voel en waar ik denk dat ik in het leven het meeste kan bereiken.
    25-09-2020 13:37
    Ja, en WvA, Dumoulin en Roglic die rijden natuurlijk niet voor de centen bij Jumbo, die rijden vooral voor hun plezier :)
    25-09-2020 13:56
    De Plus de nieuwe Elissonde?
    25-09-2020 14:03
    @horsm
    Poels werd bij Sky ook gezien/een lap voorgehouden als potentiële kopman.
    25-09-2020 14:06
    "Een keer trek je de de conclusie...."
    De Plus was transfervrij, dit in tegenstelling tot Dumoulin. Die deed het ook niet om het geld, maar ging wel het dubbele verdienen.
    25-09-2020 14:11
    Het dubbele nog wel. Is daar enig bewijs van?

    Het lijkt me wel logisch dat dit vooral een financiële keuze is voor De Plus. Verder schiet hij er immers niks mee op. Overigens kwam hij volgens mij ook al naar Jumbo omdat die hem meer konden bieden dan Quickstep (als we Lefevere mogen geloven... wat natuurlijk niet altijd zo is)
25-09-2020 12:23
Pfff, weinig affiniteit met de wijze waarop Ineos haar ploeg de laatste jaren samenstelt. Ik begrijp het wel (met zoveel budget), maar de lol voor de neutrale kijker is er wel af. Ook als fan van de ploeg wellicht wel, al waren de winnaars (Wiggins, Froome, Thomas) natuurlijk wel de renners om je mee te identificeren als Brit.

Pidcock begrijp ik, Porte terug ook nog wel (al is het jammer dat hij nu eindelijk zelf oogst in een GT). Voor het overige vooral andere teams verzwakken en carrière- remmers voor die aankopen.
25-09-2020 12:23
Haha, hier steken de aankopen van Jumbo toch schril bij af, mochten er nog twijfels zijn over het respectievelijke budget. Erg inspirerend is het allemaal niet, maar je kunt met geld wel degelijk succes kopen in het wielrennen.
    25-09-2020 12:26
    Dat zie je weer goed. Dat team heeft weer goed om zich heen gekeken.
    25-09-2020 12:27
    Goed om zich heen gekeken? Iedereen wil die renners wel in z'n ploeg. Ze kunnen ze alleen niet betalen.
    25-09-2020 12:33
    Dan kijken zij er met een schuin oog langs. Maar klopt TJV kan hier niet mee wedijveren. Dat is jammer.
25-09-2020 12:24
Ineos heeft zich weer goed versterkt met Porte en De Plus, die goed gaan passen in de klimtrein.
    25-09-2020 12:30
    Pidcock heeft nog veel te bewijzen, maar lijkt een uitzonderlijk talent en is Brits, die gaat echt wel kansen krijgen.
    Porte mag in rondes van een week zich uitleven en is dan schaduwkopman in grote rondes, hij heeft nu bewezen dat als hij overeind blijft, hij een podiumkandidaat is.
    DePlus lijkt me inderdaad niet meer dan een knecht te worden, maar kan zich nog verder ontwikkelen. Aangezien alles bij Ineos om de cijfertjes draait kan hij zich "gewoon" bewijzen.
25-09-2020 12:27
Kunt je afvragen wat er nu zou gebeuren wanneer er transfer bedragen zouden komen...
    25-09-2020 12:55
    Dat zou wel eens tijd worden. Dan heeft het ook zin om een opleidingsploeg te worden. Het is nu te belachelijk voor woorden dat de rijkste ploeg iedereen zomaar weg kan kopen, zonder dat de andere ploeg er wat aan overhoudt. Het probleem is de langere contracten afsluiten in het wielrennen, zonder lange sponsor overeenkomsten. Zoals het nu is, met veel 2/3 jaar contracten dat renners zelfs met een contract het jaar erna vaak gratis weg zouden kunnen indien afkoopsommen er komen.
    25-09-2020 13:29
    zie hier

    https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/transferbedragen-in-het-wielrennen/
25-09-2020 12:27
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst maar als je nou gewoon iedereen die goed bergop rijdt probeert te halen dan zal het wel een keer goedkomen zullen ze denken.

De enige echte avontuurlijke transfer uit dit rijtje is Pidcock.
    25-09-2020 12:29
    Ineos met een veldrijden tak?
    25-09-2020 12:37
    Die Pinarello cross fiets is wel mooi... Tja als het zou kunnen zouden ze vast ook VdP en Van Aert halen.
25-09-2020 12:28
Pidcock: “I just want to keep racing, learning and growing as a bike rider, and having the opportunity to do that in this team is amazing. I feel like I’m ready for the WorldTour but also excited to keep exploring multiple disciplines with the support of this team behind me.”

Interessant, we zullen hem dus wellicht in het veld en op de mtb blijven zien.
    25-09-2020 13:06
    Pidcock zal wel een apart contract hebben getekend waar enkele voorwaarden in zullen staan. Bij Trek wilde ze er niet aan, die wilde niet hardop zeggen dat hij buiten de eerste jaren zich mocht blijven richten op andere takken van de sport. Die hadden zoiets we zien wel wat je potentie ergens in is en daar richten we dan op. Daar baalde Nys ook wel van..
25-09-2020 12:31
In de breedte zijn het zeker goede versterkingen. Toch heb ik het idee dat de geest uit de fles is bij deze ploeg.
25-09-2020 12:33
De Plus bij de Jumbo, dat kon natuurlijk niet lang goed blijven gaan. ;)
    25-09-2020 12:41
    Bij Jumbo willen ze nu Albert Bettiol halen
    25-09-2020 12:50
    Nee, ze gaan voor GaSPARotto.
    25-09-2020 13:53
    Misschien kunnen we Roglic, TD, Kruiswijk, Buchschachmann en Kämna combineren jn JumBORA - Vismansgrohe
    25-09-2020 14:00
    Ik bestel mijn boodschappen altijd bij PicNick van der Lijke. Die moest natuurlijk ook weg bij Jumbo.
    25-09-2020 14:07
    Onbegrijpelijk eigenlijk dat Anthony De Laplace niet bij Jumbo rijdt.
25-09-2020 12:34
En Yates?
    25-09-2020 14:18
    Yates tsja Tates....Eerst maar eens een fatsoenlijke fiets onder die jongen schuiven.
25-09-2020 12:34
Weer op weg naar superdominantie. De trend naar minder leuk blijft doorgaan.
25-09-2020 12:40
Er lijkt toch wat te gaan herschikken bij Ineos. Kopman Froome weg, wellicht diens plek (3e/4e in rij) in te nemen door Porte. Berna en - in mindere mate - Thomas zullen de klassementskopmannen zijn verwacht ik. Sivakov (b)lijkt ook te vertrekken en daar zou hij verstandig aan doen. Carapaz, Yates en Sosa zouden voor Giro / Vuelta namelijk als kopman uitgespeeld kunnen gaan worden. De ambities van Hart, Dennis, de Plus en Martinez op dat gebied kunnen vooralsnog in de ijskast blijven.
    25-09-2020 13:56
    Denk eerder dat Sosa kopmanschap kan vergeten en dat Martinez/De Plus dat mogen gaan verdelen
25-09-2020 12:42
Pidcock is een topper in wording al zou ik hem liever in een ploeg zien die bewezen heeft jonge talenten op te kunnen leiden (Sunweb, DQS, Jumbo, EF). De rest zal in de structuur van Ineos nauwelijks opvallen. Of Amador, Dennis, De Plus, Castroviejo, Porte, Kwiatowski of Martinez nou op kop rijdt voor Sivakov, Thomas of Bernal boeit helemaal niemand.
25-09-2020 12:43
Had Porte nog wel in dienst van Froome verwacht eigenlijk bij israel.
    25-09-2020 13:37
    Mwah....Ik zie Froome nergens meer vooraan finishen. Porte rijdt veel beter dan Froome.

Reacties zijn gesloten.