IJzersterke Van Aert verslaat Van der Poel met groot verschil in X2O Trofee Koksijde
foto: Cor Vos
donderdag 5 januari 2023 om 16:03

IJzersterke Van Aert verslaat Van der Poel met groot verschil in X2O Trofee Koksijde

Wout van Aert heeft de X2O Trofee Koksijde op zijn naam geschreven. Nog voor half koers reed de renner van Jumbo-Visma weg bij Mathieu van der Poel en Laurens Sweeck, die genoegen moesten nemen met de resterende podiumplaatsen. Van der Poel werd tweede, Sweeck derde.

Mathieu van der Poel en Wout van Aert, de twee topfavorieten voor de X2O Trofee Koksijde, starten op de tweede rij tijden de Duinencross. Zij zagen Toon Vandebosch als eerste het veld induiken, maar schoven zelf ook snel op. Binnen de kortste keren reden ze in positie drie en vier, achter Vandebosche en Laurens Sweeck. Die laatste nam op het zandparcours snel over en gaf gelijk gas.

Van der Poel zag het gevaar, dichtte het gat en trok meteen zelf door. Dat ging met dermate veel geweld, dat hij na één ronde al alleen doorkwam. Van Aert volgde op vijf seconden met Sweeck en Niels Vandeputte. Laatstgenoemde moest passen, maar de andere twee konden de aansluiting maken met Van der Poel. Het was de Belgisch kampioen die vervolgens het initiatief nam.

Van Aert solo – foto: Cor Vos

Versnelling Van Aert
De drie bleven bij elkaar en begonnen samen aan de derde ronde. Daar sloeg Sweeck een gaatje na een sterke zandpassage. Maar het was van korte duur, want de twee tenoren dichtten de bres al gauw weer. In de vierde van acht rondes ontstonden er grotere verschillen. Dit gebeurde door toedoen van Van Aert, die en forse versnelling plaatste. Van der Poel en Sweeck zagen de renner van Jumbo-Visma al snel uit het zicht verdwijnen. Van der Poel kwam half koers door op 18 seconden, Sweeck op 34 tellen.

In het vervolg van de cross liep Van Aert alleen maar verder uit op Van der Poel, die meermaals zijn rug rekte. Maar niet alleen de Nederlander verloor tijd, ook het gat met Sweeck werd groter en groter. Bij het ingaan van de slotronde had Van der Poel een achterstand van een minuut en twaalf seconden, Sweeck lag een minuut en 45 seconden achter. Van Aert hoefde zich in de slotronde niet meer druk te maken: hij kon al ver voor de streep zegevieren. Van der Poel werd tweede, Sweeck derde.

94 Reacties
05-01-2023 16:04
Stelling: Het is tijd voor Mathieu dat hij zijn eigen benadering èn zijn begeleiding heroverweegt en herziet. Wout is momenteel sterker en er moet iets veranderen om dat om te draaien.

Eens of oneens?

ps. dit is niet noodzakelijk mijn persoonlijke mening, enkel een stelling.
    05-01-2023 16:07
    Mwaaaah... Koffiedik kijken.
    05-01-2023 16:07
    Eens met dat ik 'm graag eens bij een fatsoenlijke ploeg zie.
    05-01-2023 16:09
    Lastig te zeggen. Volgens mij is de omkadering van Alpecin ook uitstekend.
    05-01-2023 16:11
    Jumbo haalt het beste naar boven uit Wout. Mathieu is te eigenzinnig om bij zo'n ploeg in te passen en dat kost hem wat %-en.
    05-01-2023 16:16
    Oneens.

    Velderijden voor de grap meepakken en zien waar het schip strandt: geen grote belangen aan vast hangen. Alle professionaliteit en kunde inzetten op het stuk voorjaar waar hij zo veel talent voor heeft dat het ook bij deze ploeg lukt.
    05-01-2023 16:18
    @Cyclejo eigenzinnig zijn is leuk voor bij de elite zonder contract. Als je prof bent, doe je wat nodig is om te presteren. Dat geldt ook voor Van der Poel.
    05-01-2023 16:22
    Mathieu en z'n vader trekken overal hun eigen plan zo lijkt het telkens weer. gaat goed totdat de enige factor die niet is te beinvloeden, niet meer mee werkt. zn lichaam.

    Begeleiding van Alepcin heeft geen vat op deze jongen en zn vader. Ook de bondscoach Koos niet.
    05-01-2023 16:23
    Jumbo wordt vaak als rigide neergezet, maar daar hebben ze toch ook voor iedereen persoonlijke plannen? Van Aert zit er al, dus hij zal er niet heen gaan, maar op zich zou zo'n ploeg niet slecht zijn voor VDP.
    05-01-2023 16:26
    Van Aert past klaarblijkelijk gewoon goed in de ethos bij JV, maar zie het ook prima gebeuren dat dit niet aan iedereen besteed is.

    Ze doen er (hopelijk legaal) iets meer dan goed dat is wel duidelijk gezien vorig seizoen en het absurde TdF-niveau en tal van andere koersen. Dat wil echter niet zeggen dat het de enige manier is. Dat zouden ze wel kunnen benaderen als ze beetje flexibel zijn en goed met verschillende karakters kunnen werken. Ik heb daar geen zicht op, dat maakt de doorsnee flitser niet van dichtbij mee dus valt niet zoveel over te zeggen. Er bekruipt me overigens wel het gevoel dat het geen match was met Dumoulin en dat het beter had kunnen aflopen en dit niet enkel aan Dumoulin lag.

    Zal me benieuwen hoe het Kelderman vergaat komend seizoen, of die wel vooruit gaat. Voor Van Baarle maak ik me geen zorgen, die zie ik wel de instelling hebben die past bij het huidige JV.
    05-01-2023 16:29
    We kunnen het ook omdraaien he.
    Stelling: Wout moet weg bij Jumbo Visma om de cross spannender te maken door een minder goede begeleiding te hebben ;)
    05-01-2023 16:30
    Wout is momenteel iets sterker, en het is niet onlogisch dat die verhouding niet op één of twee weken omslaat. Veel te voorbarig om daar heel zware conclusies aan te verbinden.
    Een renner moet zich overigens ook goed voelen bij een ploeg/omkadering om te presteren: Mathieu zit heel anders in elkaar dan Wout. Ik ben helemaal niet overtuigd dat die zou aarden bij een ploeg als Jumbo.
    05-01-2023 16:41
    eens met de aap.
    Ik heb al eerder gesteld dat in mijn ogen Wout lijkt door te groeien, terwijl vdp wat minder (continue) ontwikkeling laat zien. Uit de verhalen die ik lees lijkt vdp een eigengereid persoon. Dit heeft hem op plekken gebracht waar velen (waaronder ik) alleen maar van durf te dromen.
    Ik ben zeer benieuwd hoe het hem zou vergaan als hij wat meer buiten zijn eigen box zou durven kijken en eens een andere aanpak zou proberen of in ieder geval perspectief zou toevoegen aan zijn entourage.
    05-01-2023 16:46
    Dat geldt voor iedereen die niet bij Jumbo rijdt....
    05-01-2023 16:50
    Zo heel veel hoeft hij niet te veranderen. Niet zo woekeren met krachten. Dat deed hij afgelopen dinsdag al goed. (En misschien heeft hij dat diep gaan wel nodig om in Hoogerheide, de enige wedstrijd die echt telt voor hem namelijk het WK, wel goed te zijn.)
    Het lag veel wedstrijden kort bij elkaar. Van Aert misschien 2 % beter, maar Vd Poel zeker niet kansloos. Beiden hebben wat pech gehad in verschillende koersen waardoor de einduitslag van die koersen niet altijd alles zegt.
    Enige wat nu natuurlijk wel van belang is, is dat zijn rug weer op orde komt. En in Hoogerheide is het een "thuiswedstrijd" van de familie vd Poel, waardoor hij daar weer 2% beter rijdt..
    05-01-2023 18:08
    Oneens
    Al paar keer aangegeven dat Mathieu op dit moment minder inhoud en vermogen heeft dan Wout. Wordt ook mi door velen gedeeld. Mathieu kan dat met techniek en explosiviteit niet compenseren in de meeste crossen. Kortom, Van Aert is of lijkt althans de betere. Van der Poel lost, komt niet meer terug. Van Aert lost of heeft pech, maar haakt wel weer aan en wint.
    Een andere benadering en begeleiding zullen daar niet veel aan veranderen. Anderszins, als idd vandaag zijn rug weer opspeelde, verliest hij logischerwijs. Dat zich door het zand trekken en sleuren is ook niet bepaald gunstig voor de rug. Gaf wel aan dat conditie wel goed zit, maar dat hij vandaag niet kon afzien. Had mss een andere uitslag kunnen zijn. What if?
    05-01-2023 18:33
    Dat zei ik al onlangs: dat WvA’s ‘hij rijdt technisch beter’ icm met winst voor Wout gelijk staat aan ‘ik rij harder’.
    05-01-2023 18:34
    Klopt ook RV
05-01-2023 16:16
Ja hoor, en daar is de rug weer terug! Bedankt veldrijden.
    05-01-2023 16:21
    Bedankt plankje in Peking
    05-01-2023 16:51
    Welk plankje?
    05-01-2023 17:31
    Het is juist het gemís van dat plankje die 'bedankt' worden moet. Met enig speurwerk kunnen we als community vast wel uitvinden wie precies dat houten kleinood van de locatie gehaald heeft.
05-01-2023 16:18
Net als in Leuven is wva een maand voor t wk al wereldkampioen
    05-01-2023 16:19
    Nee joh, het MVDP-festival gaat zo beginnen. Was hier onlangs nog te lezen.
    05-01-2023 16:58
    Uit sportiviteit zal Wout met een lege achterband starten.
05-01-2023 16:58
Klasse wout was niks aan jou te doen ook al ben ik een fan van vdp
    06-01-2023 09:31
    Zijn uppercut gebaar aan de finish vind ik toch niet zo klassevol.. Vind het raar dat niemand dit aankaart. Als het een andere belgische renner was geweest, waarvan we de naam niet gaan uitspreken, het kot was te klein. Iets met arrogant enzo.
    Wout moet toch zelf ook beseft hebben dat hij normaal niet zoveel tijd kan pakken op Matje, en dat er iets aan de hand was.
05-01-2023 17:08
Hij ademt niet
05-01-2023 16:06
Parcours toch zeker voor Mathieu, beetje mijn favoriet, maar wat Wout hier laat zien, amai.
Speldenprik van Niels Albert... Zo sterk is Wout nog niet geweest in een cross seizoen, powerhouse WvA. Dergelijk groot tijdverschil is abnormaal.
MvdP toch de rug geforceerd in het klapzand en dan kopje naar benee?

Jammer dat Laurens Sweeck tempo niet vol kon houden en de terriër die de felle teckel maar heeft laten gaan want energie sparen.
05-01-2023 16:10
Ze wisselen het mooi af met de zeges. Van Aert is wel uitdrukkelijk sterker.
    05-01-2023 16:12
    Ze wisselen af omdat Van Aert lek reed in Herentals. Van Aert op het moment duidelijk beter dan VDP
    05-01-2023 16:14
    Een zwaardere motor toch zekers. Lang aan groot vermogen koersen is hij de beste in.
05-01-2023 16:12
Fantastisch materiaal onder de bips!
05-01-2023 16:09
Van Aert een klasse apart. Wel jammer voor de spanning dat VdP op dit moment niet aan hem kan tippen.
05-01-2023 16:16
MvdP geeft toe in het interview dat de rug weer een probleem begint te worden. Hoop dat het mee blijkt te vallen.
    05-01-2023 16:19
    De rug is niet het probleem, maar Mathieu zelf die zn rug verziekt en zn eigengereidheid.
    05-01-2023 16:37
    Onzin Jan. Ken er meer die enorm sterk zijn maar te vaak niet kunnen presteren vanwege mindere rug.
    Een topsporter die gevrijwaard is en blijft van fysieke ongemakken, zelfs en ook echte astma, is een gezegend mens. We kennen kniën, liesslagaders, nek(hernia etc) longen en nog veel meer.
    05-01-2023 16:49
    Iemand die ooit problemen had met de rug hoort gewoon niet langer thuis in het veldrijden. Dat het niet goed is voor de rug ziet toch een blinde?
05-01-2023 16:20
Als VDP zijn normale wattages haalt dit crossseizoen dan is er iets bijzonders aan de hand. Van Aert heeft hem dan niet alleen ingehaald en maar duidelijk overvleugeld. Ben benieuwd hoe Van Aert dat voor elkaar heeft gekregen Gewoon een kwestie van wat later in de carrière over je volledige mogelijkheden beschikken? De wet van de remmende voorsprong bij VDP? Toch een betere training/(medische)begeleiding bij Jumbo?
    05-01-2023 16:31
    Aannames. Leuk voor discussie alhier maar niemand die exact aan kan geven.
    05-01-2023 16:55
    Heeft niets met aannames te maken, is gewoon een constatering. Het is verwonderlijk dat als VdP inderdaad zijn wattages zoals altijd haalt WvA ineens zo'n stap heeft gezet. Daar hoeven ook helemaal geen conclusies aan gehangen te worden, maar het is wel een feitelijke constatering. Op techniek lijkt VdP nog altijd voordeel te hebben op WvA, maar op het vlakke en met het lopen is WvA simpelweg dominant.
    05-01-2023 17:24
    Of op latere leeftijd begonnen met betere (medische) begeleiding zodat de achterstand weggewerkt werd ?

    Poeltje zijn techniek steekt er niet meer veel bovenuit. Hij maakt nogal eens een (zelfoverschatting) fout waardoor hij een mogelijke zege verspeelt.
    05-01-2023 18:23
    Dat momenteel Wout sterker is dat is duidelijk.

    Echter niemand hier die weet of dit ligt door pas op latere leeftijd meer presteren etc zoals inleidend werd geschreven. En dat is dus speculatief.
    06-01-2023 16:12
    De juiste focus op het topwielrennen is bij Mathieu zo mogelijk nog slechter dan die van Wout ... Drie disciplines beoefenen tegelijk. Alsof een loper tegelijk een 200 meter, 800 meter en de tien km zou lopen binnen hetzelfde seizoen, en dan nog verwacht overal de beste te zijn ...
05-01-2023 16:22
Fijn voor Wout. Die word ook héél hard aangemoedigd, en héél hard voor geklapt. T.o.v. Mathieu zijn de Belgen niet zo sportief. Wout en Mathieu zijn beide mijn sterke remners, waar veel publiek op afkomt, fat zijn de smaakmakers. Gefeliciteerd Wout, je was vandaag de sterkste‼️‼️
05-01-2023 16:22
Bij de dames is het toch stuk gezelliger achter het podium.
05-01-2023 16:56
Benieuwd hoe dat zegegebaar zou geapprecieerd worden indien het gemaakt werd door een zekere andere Belgische renner wanneer die bvb op het WK met 2 minuten voorsprong op de rest over de meet bolde. Ik kan het best pruimen, maar ik herinner me een heksenjacht in 2020 toen een kereltje zijn schouder afstofte na een exploot.
    05-01-2023 16:58
    Ach de ene zijn ‘rugblessure’ is ook de andere niet, kijk er eens de artikeltjes over Iserbyt op na. ;)
    05-01-2023 18:23
    Deze discussie is oud nieuws, al eerder gevoerd.
    05-01-2023 23:12
    Kan geen kwaad om de waarheid nog eens te zeggen, Pietsnelheid
05-01-2023 17:25
De komedie richting het wk is begonnen. Van der Poel zegt Zonhoven af en gaat op stage. Rijdt daar na Besancon en schittert op het wk in zijn HoogerheideHoogerheides.
05-01-2023 17:29
Dit heet in crosstermen: iemand zand in de ogen strooien.
05-01-2023 18:10
Het zijn de Nederlandse genen van Wout die duidelijk het verschil maken.
Ff serieus, met ouder worden is een grote motor doorslaggevende.
Puur talent wordt dan minder belangrijk...
Poel zal zijn koersen moeten gaan uitkiezen met een half versleten rug...
Waarom niet alles zetten op het record van de RvV?
Overal willen meedoen om te winnen gaat hem niet meer worden.
05-01-2023 18:20
Simpele stelling, Wout is veel sterker geworden sinds afgelopen jaar en bij Mathieu is dat net andersom.
05-01-2023 18:33
MVDP is 'la bestia', maar WvA is een monster. Die vreet momenteel alles op wat er voor z'n wielen komt.
05-01-2023 19:17
Wat een gezever allemaal. 1 ding is wel juist. De cross zonder Mathieu tegen Wout is geen lol aan.
05-01-2023 19:46
Ik vraag mij af of Mathieu wel beter uit deze moordende kerstperiode gaat komen, 8 crossen op 17 dagen tijd is van het goede teveel voor de rug van hem. Wout komt hier sowieso beter uit, die kerel is een machine en lijkt alleen maar beter te worden en doordat Mathieu altijd wil winnen heeft Wout hem gesloopt. Ik vraag mij af of Mathieu in Zonhoven wel gaat rijden en of dat die wel op volle sterkte zijn stage gaat kunnen afwerken.
05-01-2023 20:00
Worden reacties systematisch verwijderd van WF, redactie? Of ligt dat aan mij?
05-01-2023 20:40
In ‘19 won vdp met 25sec op sweeck. Deze editie is dat verschil bijna hetzelfde. Alleen reed daar nog een beresterke van aert 1.38min voor. Wauw!
    05-01-2023 22:11
    Als vdp die rugproblemen niet heeft rijden ze allebei heel ver weg van Sweeck vandaag, die zijn van een compleet ander niveau dan de rest (Pidcock staat er ergens tussenin).
06-01-2023 00:20
Dan gooi ik er ook nog even een stelling in: Ik vind Wout van Aert een betere wielrenner dan Remco Evenepoel. Dat meen ik serieus.
    06-01-2023 08:42
    Ugh start dit ook al weer begin Januari. Niet te vergelijken coureurs omdat ze totaal verschillend zijn in type coureur en gestel en capaciteiten, enkel in het tijdrijden kan je ze deels vergelijken al denk ik dat Evenepoel daar veel meer tijd in steekt dan Van Aert terwijl Wout bijna altijd voor Evenepoel eindigt als ze allebei meedoen. Van Aert is voor mij intrinsiek een betere tijdrijder dus.
    06-01-2023 09:38
    De toekomst zal het uitwijzen, maar ik neig eerder naar Evenepoel. De beste renners in de geschiedenis zijn toch degene die zowel rondewerk als grote eendagskoersen kunnen winnen. En Van Aert zie ik nooit een grote ronde winnen. De dominantie waarmee Evenepoel zijn koersen heeft gewonnen, is toch ook wel uitzonderlijk. Ik vind hem ook iets meer de echte killer/pieker dan Van Aert.

    Al zou ik Pogacar o.b.v. de afgelopen 3 seizoenen wel boven de 2 Belgen zetten. Er wordt vaak gestrooid met de term 'fenomeen', maar eigenlijk vind ik Pogacar op dit moment het enige fenomeen. Zo'n renner waarvan je bijna zeker bent dat je hem in de eeuwige lijstjes gaat terugvinden.
    06-01-2023 09:44
    Als ze verder gaan met alienfietsen ontwerpen is het Evenepoel, als ze die afpakken en iedereen dwingen de gewone te pakken van Aert.
05-01-2023 16:12
Misschien moet Van der Poel Frits bellen of hij niet een tijdje stage mag lopen bij Jumbo-Visma.
    05-01-2023 16:19
    met die rug nog eens opnieuw beginnen? ging Dumoulin toch niet goed af bij Jumbo na een blessure.
    05-01-2023 16:33
    Hoezo opnieuw beginnen, ik bedoel geen stage achter de drogisterijbalie in de supermarkt ;)
    05-01-2023 16:45
    nou, misschien dat een hele dag moeilijke klanten 'm wat extra weerbaarheid bijbrengen

Reacties zijn gesloten.