‘Giro d’Italia wil nu starten op 29 mei’
foto: Cor Vos
woensdag 18 maart 2020 om 12:06

‘Giro d’Italia wil nu starten op 29 mei’

De Giro d’Italia werkt aan een plan om de ronde op vrijdag 29 mei te laten starten. Dat meldt de goed ingevoerde website Cycling Opinions van wielerjournalist Raymond Kerckhoffs.

Organisator RCS zou in Italië al heel voorzichtig met de lokale autoriteiten in gesprek zijn. “Op de tekentafel ligt een ronde van drie weken, die geheel binnen de Italiaanse landsgrenzen zou plaats vinden. ‘Il Grande Partenza’ in Budapest heeft de organisatie sowieso wèl uitgesteld naar 2021. De komende Giro d’Italia zou een stimulans moeten zijn dat het normale leven na het coronavirus in ‘De Laars’ weer opgepakt kan worden”, klinkt het.

Voor de UCI wacht een enorme puzzel om de wielerkalender opnieuw in te delen. Vandaag liet de internationale wielerunie weten dat de grote rondes en de monumenten voorrang krijgen. Wedstrijden als de Amstel Gold Race, Strade Bianche, Gent-Wevelgem, E3 Binck Bank Classic en de Waalse Pijl zouden eventueel in de zomer ingepland kunnen worden.

41 Reacties
18-03-2020 12:19
Zou mooi zijn, vraag me dan wel af hoe ze het willen doen met 3 WT-etappekoersen tegelijk (Giro-Dauphiné-Zwitserland) en de nationale kampioenschappen.
    18-03-2020 12:23
    De Giro zou in het oorspronkelijk schema de Dauphiné ook overlappen. Ik denk dat de renners voor de Tour en eventueel Vuelta de Dauphiné en Tour de Suisse zullen rijden.
18-03-2020 12:29
Klinkt als (te) kort dag.
18-03-2020 12:41
In mei stoppen de meeste corona s effe zien of het met deze hetzelfde is...
18-03-2020 12:46
Lijkt mij gezien de situatie in Italië en hoe het daar geëscaleerd is totaal onrealistisch. Daarnaast heeft het overlap met Dauphine, Zwitserland, maar ook met een Ronde van België en andere kleinere koersen. Ik krijg het idee dat de Italianen nog altijd de ernst van de zaak niet zien.
    18-03-2020 12:50
    Ik kan me slecht voorstellen dat ze de ernst niet in zien. Het is ook juist goed om bezig te blijven met het nadenken over de gewone dingen. Zonder perspectief wordt alles zinloos.
    18-03-2020 12:56
    Hoeveel WT-ploegen komen er doorgaans op de Ronde van België af? Twee? Overlap met de Dauphiné zou er sowieso al zijn en het aantal renners dat Giro en Dauphiné of Suisse dubbelt is doorgaans op twee handen te tellen. Wordt alleen lastiger om Giro en Tour te dubbelen met slechts een week rust. Dus dat wordt dan echt kiezen. Behalve sprinters die toch al eerder afstappen in de Giro. Maar nood breekt wetten. Dit is geen normaal wielerjaar en gaat het ook niet meer worden.
    18-03-2020 13:18
    Dankzij het lakse handelen van Italië in het begin van de Coronacrisis is het al flink uit de hand gelopen in heel veel Europese landen vergeet dit niet...
    18-03-2020 13:23
    Elk land is toch laks geweest dan? Anders hadden die zelf al kunnen anticiperen door meteen maatregelen te nemen als reisverboden. Kunt dit moeilijk op de Italianen afschuiven. Niemand had begin februari door hoe groot dit zou worden.
    18-03-2020 14:25
    En de Chinezen, die hebben het natuurlijk ook fout gedaan. Vergeet dat niet. Altijd fijn als je, hoe onterecht ook, anderen ergens de schuld vanuit geven he
    18-03-2020 16:07
    De eerste landen overkwam het. Dat vind ik beduidend anders. Italië heeft koste wat kost het wintersportseizoen door willen laten gaan. Dat heeft niet zoveel met schuld geven te maken, maar is realisme. Zelfde verhaal geldt voor die Apres Ski bar in Oostenrijk. Dit schrijnende verhaal was gisteren op de telegraaf te lezen. Barman was ziek, had Corona en nog dagen doorgewerkt. Alle Scandinavische besmettingen zijn bijna op Oostenrijk terug te wijzen. Alle eerste Nederlandse besmettingen ook.
    18-03-2020 16:26
    Dat beschuldigen vind ik zo ongepast.
    18-03-2020 16:35
    @Brabander https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200318_04893587
    Het stuk op de telegraaf is Premium. Deze is wel veelzeggend.
    18-03-2020 16:53
    Het was wel een Duitse barman, Linus.
    18-03-2020 17:07
    Deze verhalen zijn voor mij nieuw. Had ik nog niet gezien. Als het inderdaad waar is dat er bewust doorgegaan is met het wintersportseizoen zou dat wel heel slordig zijn. Het speelde toen in china natuurlijk al wel, maar we waren er hier ook niet echt mee bezig. Als er een besmette barman wad geweest tijdens carnaval hadden we dat ook te laat gemerkt. Als dat een lakse houding is, dan hadden wij die houding ook, alleen hebben wij dan niet de pech gehad dat de verkeerde besmet was. Voor hetzelfde geld had de superbesmetter een nederlander in nederland geweest.

    Daarbij staat een eventuele lakse houding aan het begin van de crisis los van of ze daar nu nog laks is zijn.
18-03-2020 13:07
Ideaal moment om de 3 GT met een week in te korten....schept lucht voor collega's organisatoren en verlost iedereen van minstens 5 totaal overbodige etappes (vriendelijke schatting)...Doen...!
    18-03-2020 13:15
    Een leuk idee! Of in ieder geval voor de Giro een mooi plan.
18-03-2020 13:09
Lijkt me verspilde moeite. De kans dat we over ruim 2 maanden weer aan topsport toe zijn is klein, laat staan een grote ronde.
18-03-2020 13:13
Dromen staat vrij.

Wie weet zet een dalende lijn zich in en gaan ze ook daar voor het Rutte scenario. Daarnaast is wielrennen relatief veilig uit te voeren en heeft het een verbindende uitstraling.
    18-03-2020 15:43
    Wielrennen, met een rondrijdende karavaan van 200 renners en een dubbele hoeveelheid aan ondersteuning, is 1 van de minst veilige sporten als je denkt aan de potentiele verspreiding van een virus.
18-03-2020 13:18
Dat is mijn verjaardag. Het lijkt me onrealistisch, maar ik werd er zelfs emotioneel van. Wat zou het mooi zijn..
18-03-2020 13:47
Veel te voorbarig en totaal ongeloofwaardig...
Dan had het EK ook prima door kunnen gaan..
    18-03-2020 14:12
    Voor het EK waren nog niet eens alle deelnemende landen bekend. Die zouden eind deze maand nog playoffs hebben. Daarnaast heb je met nationale competities te maken. Daarin is duidelijk een afweging gemaakt door de UEFA.
18-03-2020 13:53
Ik hoop van ganser harte dat de (Noord-)Italianen nog een paar mooie koersen krijgen deze zomer/dit jaar, puur zodat zij zich weer eens kunnen verliezen in zoiets moois als sport en spelen.
18-03-2020 13:55
De grote rondes dit jaar allemaal twee weken en binnen de landsgrenzen en je wint zo al 3 weken. Ploegen van 6 zodat er meer ruimte is voor wild cards ( max. aantal deelnemers ipv max. aantal ploegen ).
    18-03-2020 14:11
    Nee, er zijn al genoeg renners die amper wat hebben gereden. Om dan 6 renners per ploeg te laten rijden zit je weer met het probleem dat veel renners van dezelfde ploeg geen wedstrijd hebben. Ik zou zelfs naar 8/9 renners gaan.
18-03-2020 14:11
27.000 besmettingen, 2158 doden, een land in lockdown. Gelooft u het zelf?
    18-03-2020 14:17
    Naar totalen kijken heeft geen zin. Beter is het te kijken naar hoeveel doden en besmettingen er per dag bij komen. Dat kan over drie weken wel een heel ander plaatje laten zien dan nu. Of niet, maar om nu al te zeggen dat er eind mei met zekerheid niets te plannen is gaat ook te ver.
    18-03-2020 18:13
    In Italië in ieder geval niet. De Tour is nog een twijfelgeval.
    18-03-2020 20:57
    Jean Dumas +1

    Alle scenarios zijn totaal onmogelijk zolang je er geen medicijn tegen hebt. Een karavaan van een kleine duizend man door het land laten reizen met de kans alles weer opnieuw te laten beginnen, dat staat geen enkele regering toe. (Schade voor volksgezondheid en economie.)

    Dus ze mogen bij de RCS hardop dagdromen zoveel ze willen, (tevens geld dit ook voor de Olympisch spelen en alle andere grote toernooien of wedstrijden waar toeschouwers en sporters vanuit de hele wereld op af komen.), maar dit is totaal niet realiseerbaar.

    Ik doe graag mee aan dromen, maar heb wel geleerd dat ze meestal bedrog zijn. ;)
    19-03-2020 01:53
    Je zou die karavaan van 1000 man ook perfect kunnen inkrimpen tot een karavaan van 400 man waarvan de helft op de fiets zit. Misschien werd dat sowieso eens tijd om de daar eens over na te denken.
    19-03-2020 06:48
    Er zijn gisteren 4.207 patiënten bijgekomen, er zijn in 24 uur ook 475 mensen gestorven. Met deze cijfers is het niet te verwachten dat de aantallen snel naar beneden zullen gaan inderdaad. Helaas. Als de aantallen nu al flink aan het zakken waren hadden we zachtjes kunnen dagdromen.
18-03-2020 14:22
Het is goed een plan te maken, het is echter vroeg, op het randje... er hoeft niet veel tegen te zitten of het lukt niet.

Ik zou eerder zeggen: Strade Bianchi, Tirreno en MSR voor dauphine, Zwitserland en de Tour, daarna de Giro, schuif de Vuelta nog een paar weken naar achter en trek het seizoen door tot eind oktober en schrap een aantal B- koersen (sorry Putten-Kappellen, Hamburg etc.)
18-03-2020 15:34
We hebben dan nu nog 10 weken en Italië is nog in totale paniek. Dan ga je toch niet aan de Giro denken, hoe groot liefhebber je ook bent. Totaal onrealistisch en ongeloofwaardig en daarnaast ook heel vreemd ten opzichte van de bevolking.
18-03-2020 16:58
Klinkt veel te vroeg. Ik denk dat ze zich beter focussen op volgend jaar. Tour en Vuelta komen eraan. Zelfs het doorgaan van de Tour lijkt me niet helemaal zeker.
    18-03-2020 17:59
    Inderdaad; komt geen Giro meer dit jaar. De Tour kunnen we ook wel schrappen. De plannen getuigen niet van realiteitszin. Eind mei is het gevecht tegen Corona nog volop aan de gang in en buiten Italie.
18-03-2020 17:37
Er zijn genoeg wielrenners die willen rijden, als het dan kan .Dus maakt niet uit als meerder WT koersen zijnn
18-03-2020 22:10
Ik geloof het ook niet, maar... Italie loopt flink voor op andere landen. Wat Italie nu heeft, gaat misschien nog gebeuren in Frankrijk. Daar hadden ze vandaag ook bijna 100 doden.

Als het zo is dat wat in Italie NU is nog in Frankrijk moet komen, dan is de Tour begin juli niet heel veel waarschijnlijker dan de Giro eind mei...
19-03-2020 07:59
De kans lijkt me heel klein dat eind Mei al gekoerst word in een land waar het Corona-virus het meest voor komt.
19-03-2020 08:42
Een kleine week geleden stonden deze teksten nog tussen de Comments:


In Belgie hebben ze nog steeds GEEN regering,kunnen ze dit dan wel beslissen?
Ik vind het zwaar overdreven de CORONAVIRUS!!
Hij is al over het hoogtepunt heen.

Volgens mij sterven er momenteel meer mensen van de stress door al die negatieve berichtgeving dan van corona zelf.

Laat evenementen gewoon doorgaan, zieke en zwakke mensen zullen daar toch niet zijn. De kans op besmetting is vermoedelijk zelfs kleiner als dat je in quarantaine zit.

Nogmaals vele malen meer doden door een gewone griep. Het verschil is dat we dat geaccepteerd hebben en Corona niet.
Voorlopig vind ik 750.000 jaarlijkse doden aan de griep een stuk erger dan 4.000 Corona doden

Ik ben benieuwd of de auteurs daarvan er ondertussen toch anders in zitten
19-03-2020 09:12
Ik hoop vooral dat het cijfer met besmette mensen heel veel afwijkt met de werkelijkheid en dat de mortaliteit een stuk lager ligt:
-35000 besmet vs 3000 doden (dit is bijna 10%)
Als we de besmette gevallen met factor 10 of 100 zouden mogen doen betekent dat er tussen de 0.1% en 1% sterft. En dit betekent dan ook dat er ondertussen al miljoenen mensen rondlopen die immuniteit aan het opbouwen zijn en dat we de piek snel gaan krijgen in Italie.

Reacties zijn gesloten.