Giro d’Italia 2021 start met tijdrit in Turijn
foto: Cor Vos
donderdag 4 februari 2021 om 11:07

Giro d’Italia 2021 start met tijdrit in Turijn

De Grande Partenza van de Giro d’Italia 2021 vindt plaats in Turijn. De openingsetappe is een tijdrit van negen kilometer door de hoofdstad van de regio Piemonte. Ook de tweede en de derde etappe worden verreden in de regio Piemonte, met direct kansen voor de rappe mannen op de tweede dag.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Na de vlakke tijdrit door het centrum van Turijn (start aan het Piazza Castello, finish aan Gran Madre di Dio-kerk) is het op de tweede dag van de Giro aan de sprinters. De rit voert de renners over 173 kilometer van Stupinigi naar Novara. De derde etappe van Biella naar Canale kent dan weer een heuvelachtige finale door de Apennijnen. De finish ligt na 187 kilometer.

Het is de derde keer dat Turijn de start van de Giro d’Italia organiseert. Eerder gebeurde dat in 1961 en 2011. Finishplaats Novara is eveneens bekend met de Italiaanse rittenkoers. In 1968 won Eddy Merckx er een etappe en pakte hij er zijn eerste roze trui ooit.

Ook in de slotweek strijkt het Giro-circus neer in Piemonte, omdat de negentiende rit een aankomst bergop op Alpe di Mera in Valsesia kent. De voorlaatste rit begint dan weer in Verbania in het noordoosten van de regio.

De 104e editie van de Giro d’Italia start op zaterdag 8 mei en finisht op 30 mei. De rest van het parcours wordt op een later moment bekendgemaakt door organisator RCS.

Giro d’Italia 2021 – Rittenschema
Zaterdag 8 mei, etappe 1: Turijn – Turijn (9 km, ITT)
Zondag 9 mei, etappe 2: Stupinigi – Novara (173 km)
Maandag 10 mei, etappe 3: Biella – Canale (187 km)

28 Reacties
04-02-2021 11:29
De eerste rozetruidrager is dus alvast bekend.
    04-02-2021 14:23
    Ik neem aan dat je Ganna bedoelt? Of is er nog wat chauvinistische hoop op REV?
    Ik zelf zou deze specialisten graag tegenelkaar zien rijden.. ben benieuwd
04-02-2021 11:47
Die derde dag is niet al te moeilijk. Wellicht houdt men de boel bijeen en haalt de kopgroep het niet.
    04-02-2021 13:12
    Klopt, maar de finale moet ook zeker niet onderschat worden. Het lijkt er namelijk op dat er nog een stevig klimmetje van 2.5 kilometer aan ~8% in zit (de klim naar Guarene) op zo'n 12 kilometer voor de finish met uitschieters van 18%. Daar zouden serieuze verschillen gemaakt kunnen worden.

    Waarschijnlijke klim naar Guarene (op basis van de kaart van de organisatie):
    https://www.google.nl/maps/dir/44.7417778,8.0532772/44.7408186,8.034106/@44.7390786,8.0306697,15.75z/data=!4m2!4m1!3e1!5m1!1e4
    04-02-2021 16:44
    Ulissi-dagje.
    04-02-2021 18:03
    Ja dat denk ik ook, perfect voor Ulissi deze finale. Ik denk wel dat er een kans is dat Ganna de roze trui verliest in deze rit (ervan uitgaande dat hij de openingstijdrit wint en het roze pakt). Er zullen waarschijnlijk nog 15-25 renners over zijn na dat klimmetje.
04-02-2021 11:49
Ganna in het roze, mooi!
04-02-2021 11:54
Ganna in het roze dus?
Wanneer wordt het volledige parcours bekend gemaakt?
04-02-2021 12:08
Cadeautje voor Ganna. Ik zet al mijn geld alvast in.
    04-02-2021 12:21
    Precies, Italianen weten hoe nationale helden geëerd dienen te worden.
04-02-2021 12:16
We zijn inmiddels 4 februari en we weten alleen maar wat de 1e 3 ritten zijn...
    04-02-2021 14:28
    Inderdaad. Vandaag zou het hele parcours bekend moeten worden gemaakt. Over 3 maanden begint het al.
04-02-2021 12:26
Hoewel het een kadootje lijkt voor de Italiaanse Ganna, startte de Giro ook de 3 voorgaande jaren met een TT. Ik reken op (minstens) 3 TT's (niet ongebruikelijk voor de Giro). Iemand die toevallig weet of er een maximum gesteld is aan het aantal TT's (of TT km) in een GR?
    04-02-2021 12:34
    Nee, daar zijn geen specifieke regels voor.
    04-02-2021 12:45
    In dat geval zal er tussen INEOS en de organisatie van de giro vast wel eens in een achterkamertje besproken worden om van Ganna een klassementsman te maken. Dan legt de giro de roze loper uit met 3 TT's voor een totaal van ca. 100km.
    04-02-2021 14:47
    Toch schijnen er maar twee TTs in deze editie te zitten heb ik gelezen.
    04-02-2021 16:06
    Nee daar zijn geen specifieke regels voor. Iedere ronde mag er zo veel of weinig TT kilometers ingooien als ze zelf willen.

    Deze Giro kwamen we aan 59 km aan TT als de bronnen kloppen. Precies 1 km meer als in de Tour.

    Hopelijk krijgen we snel het hele traject van de Giro te weten, dat zou wel handig zijn voor het invullen van m'n wielerpooltjes. ;)
    04-02-2021 18:39
    Flamme Rouge verwacht alleen de eerste en laatste ritten als tijdritten, dus dan wordt het een klimmers giro. Bron: https://twitter.com/laflammerouge16/status/1357270578504343557/photo/1
04-02-2021 12:36
Iedereen roept Ganna... waar zijn onze REV fanboys gebleven? Want Evenepoel zou vorig jaar al wel even de Giro winnen inclusief alle tijdritten. En ook dit jaar zou hij wel even revanche komen nemen na zijn valpartij. Ik "mis" het tegengeluid. ;-)

Waarbij ik het altijd lastig vind om op voorhand iemand al tot winnaar uit te roepen. Kort tijdritje is overigens wel interessant, aangezien sommige sprinters prima in staat zijn om daarin een goed resultaat te halen. Denk bijvoorbeeld aan Matthews, die heb ik al hele goede prologen zien rijden. Strijd om roze kan dan nog wel eens interessant worden in de dagen daarna.
    04-02-2021 12:47
    Ik zou graag tegengas geven - want ik ben zo'n REV-fanboy - maar aangezien hij nog steeds niet op zijn fiets zit, verwacht ik hem pas in full force vanaf augustus. Dat laatste mits volledig herstel uiteraard.
    Deze is voor Ganna, zonder ongelukken. Een sprinter zou hem enkel kunnen kloppen in een proloog van 2,5 km ofzo. En zelfs dat wordt moeilijk.
    04-02-2021 14:06
    Die REV-fanboys, zoals jij ze noemt, zijn gewoon realistisch. Als een 20-jarige alle tegenstand op een hoopje rijdt en elke rittenkoers die hij start ook wint, dan is het gewoon logisch dat je verwacht dat hij heel dicht gaat komen in de eerstvolgende grote ronde die hij gaat rijden, zeker tegen een minder deelnemersveld.

    Als hij daarentegen in februari nog aan het revalideren is, dan is het ook gewoon realistisch om te twijfelen of hij in mei al de Giro gaat winnen. Dat heeft niets met zijn talent te maken. Als hij topfit zou zijn, zou hij ook zeker bij de topfavorieten gerekend worden, ook al lijkt de tegenstand in de Giro van dit seizoen iets groter te zijn dan die van vorig seizoen.

    Dat je je afvraagt waar de 'REV-fanboys' blijven, zegt dus vooral veel over jezelf en over je beperkte analysevermogen, dan dat die 'REV-fanboys' niet consequent zouden zijn of iets in die aard.

    Wat de tijdrit in het bijzonder betreft, is het gewoon duidelijk dat Evenepoel een monstertalent is, gelet op onder meer zijn tweede plaats op het WK in zijn eerste jaar bij de profs, en dat op 19-jarige leeftijd. Voor Ganna. Ganna is echter ook een monstertalent, en dan zeker op de kortere afstanden. Dat bleek onder meer uit zijn uitzonderlijke prestaties op de baan en zijn dominantie het afgelopen najaar op de weg. Evenepoel versloeg Ganna in de tijdrit van San Juan vorig jaar, maar in een tijdrit zoals die in de Tirreno van vorig seizoen is Ganna wellicht niet te kloppen. Afhankelijk van het parcours zie ik Evenepoel Ganna nog wel bedreigen, maar dat is voorlopig koffiedik kijken. Afwachten naar de eerste echte confrontatie tussen Evenepoel en Ganna na zijn blessure. Maar voorlopig gok ik erop dat Ganna in het algemeen beter is in kortere vlakke tijdritten en Evenepoel in langere heuvelachtige tijdritten.
    04-02-2021 14:28
    @Kannibaal, daar wil ik toch wel wat tegengas op geven. Ik heb fanboys van Evenepoel al op heel veel kunnen betrappen, maar niet op realiteitszin. Wel op heel veel verkochte huiden nog voor de beren zijn geschoten.

    Het gemak waarmee sommige overwinningen op voorhand al weggeven werden, grensde soms aan het belachelijke. Alsof Evenepoel de enige zou zijn die hard kan fietsen. Ja, hij heeft al veel laten zien. Maar hij heeft nog veel meer NIET laten zien. Waaronder een start en aankomst in een grote drieweekse ronde.

    Wel ben ik blij dat er sommigen intussen snappen dat het niet allemaal vanzelfsprekend is. En dat er zelfs bij sommige fans inmiddels de gedachte boven komt dat hij eerst rustg zijn tijd moet pakken voor herstel ipv zo snel mogelijk weer de beste willen zijn.

    Over 1 punt denk ik dat we het wel eens zijn: Evenepoel is een monstertalent. En ik denk dat je constatering terecht is dat de korte rijdritten beter bij een "powerhouse" als Ganna passen, en de lange heuvelachtige tijdritten beter bij Evenepoel. Maar als je ziet hoe Ganna zijn wereldtitel gewonnen heeft, als je ziet hoe Pogacar Roglic en alle andere specialisten naar huis reed, dan is er niks vanzelfsprekend. En zeker niet op voorhand een tweestrijd tussen enkel die twee.
    04-02-2021 16:09
    Kannibaal van Schepdaal ...> Wijze woorden. Wij Vlamingen zijn nu eenmaal wat realistischer als de gemiddelde Hollander. Die denken dat Tommetje wel even de Tour gaat winnen nadat hij anderhalf jaar buitenspel heeft gestaan.

    Even wat olie op het vuur gooien. hehehe ;-)
    04-02-2021 16:17
    In onderlinge confrontaties in tijdritten staat het 3-1 voor Evenepoel. Evenepoel: Ek en Wk 2019 en San Juan 2020. Ganna: Ronde Van Romandië 2019. Zo onrealistisch zijn die fanboy's dus niet.
    04-02-2021 18:46
    Ofwel: Michelangelo voedt de "fanboys" die hij nadien graag luidruchtig laakt.
04-02-2021 13:12
Jammer dat ze in Piemonte vooral gebruiken maken van de 'Pied' en minder van de 'Mont' ... Een aankomst op Pian del Re naast de Monte Viso of de Colle di Tenda bijvoordeeld zou alvast prachtige beelden hebben opgeleverd.
    04-02-2021 15:46
    Pian del Re zijn ze blijkbaar in '91 en '92 opgefietst. Die mag wel weer eens!

    Colle di Tenda vanaf de Italiaanse kant vind ik niet zo heel spannend. Kunnen ze niet een leuke etappe doen waarbij ze vanaf de kust (San Remo oid) het binnenland inrijden en dan finishen via de Franse kant? Ongetwijfeld too much qua ondergrond, maar ach..

    Ben wel benieuwd of ze Colle della Fauniera er nou ergens ingeklust hebben.
04-02-2021 14:48
Ze hadden de eerste tijdrit natuurlijk gewoon de Superga op moeten rijden!

Reacties zijn gesloten.