Giro 2023: Soudal Quick-Step presenteert ploeg rond Evenepoel, geen Masnada
foto: Cor Vos
dinsdag 2 mei 2023 om 11:03

Giro 2023: Soudal Quick-Step presenteert ploeg rond Evenepoel, geen Masnada

Soudal Quick-Step heeft bekendgemaakt welke zeven renners Remco Evenepoel de komende Giro d’Italia zullen bijstaan in zijn jacht op de Maglia Rosa. De wereldkampioen kan rekenen op de hulp van onder meer Louis Vervaeke en Ilan Van Wilder. Fausto Masnada, die zich op leek te mogen maken voor de Giro, is niet van de partij.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Masnada verkeerde meerdere weken met Evenepoel op Tenerife voor een hoogtestage, maar zal dus niet meedoen aan de Giro. Vorige week gaf de Italiaan na vier dagen op in de Ronde van Romandië. In diezelfde ronde was Josef Černý – wel in de Giro-selectie van Soudal Quick-Step – goed opdreef. De Tsjech won de proloog van de Zwitserse rittenkoers. Naast Vervaeke, Van Wilder en Černý, wordt Evenepoel in de Ronde van Italië omringd door Pieter Serry, Mattia Cattaneo, Jan Hirt en Davide Ballerini.

Evenepoel geldt samen met Primož Roglič als topfavoriet voor de eindzege in de Giro d’Italia. In de Ronde van Catalonië, eind maart, troffen de tenoren elkaar al eens. Toen trok Roglič aan het langste eind, zij het nipt. Een kleine maand later schreef Evenepoel Luik-Bastenaken-Luik op zijn naam.

41 Reacties
02-05-2023 12:07
Uiteindelijk toch een meer dan degelijke ploeg hoor.
Ballerini en Cerny voor het vlakkere werk.
Serry en Cattaneo als allrounders
Vervaeke en vooral Van Wilder en Hirt als steun bergop.
Denk dat sommigen zich wat blind staren op de 'naam en faam' van de renners van andere ploegen.
Maar als Hirt of Van wilder zich op kop zullen zetten, zal er idd ook maar 10-15 renners meer over blijven hoor. En daarbij zullen er ook niet al te veel knechten meer zitten.
    02-05-2023 14:25
    Van Wilder in LBL was top, Van Wilder in Vuelta 2022 vond ik oke, maar geen meesterknecht. Hopen dat Van Wilder zijn vorm van LBL weet te behouden in de Giro.
    Toch licht verbaasd dat ze Knox niet meenemen. Die reed in het Baskenland leuke de heuveltjes op en lijkt mij een netere klimmer dan Vervaecke. Verder een goede tot zeer goede ploeg.
    02-05-2023 15:22
    Knox en Schmid zouden dat idd moeten kunnen maar worden al sinds vorig seizoen duidelijk niet gebruikt in zijn klimtrein. Of dat is omdat zij ook elders zelf kunnen scoren of niet de knechtmentaliteit hebben is de vraag dan (zeker in het geval Knox denk ik het tweede, Schmid eerder het eerste).
    Meer verbaasd over Masnada
02-05-2023 14:52
In mijn ogen zo ongeveer het beste wat QS aan rondeploeg kan opstellen op dit moment. Op papier geen hoogvliegerds, maar wel met een hele duidelijke missie. En als de kopman sterk genoeg is, dan zou ik het niet vreemd vinden als ook deze renners boven zichzelf uit gaan stijgen.

Uiteindelijk zijn het toch vooral de benen van de kopman die allesbepalend zijn. En niet die van de knechten.
02-05-2023 11:53
Masnada niet genoeg hersteld van ziekte?
02-05-2023 11:38
Toch best opvallend dat Masnada niet meegaat. Is die ziek geworden in Romandië? Iemand die heel de voorbereiding met zijn kopman meedoet, gaan ze toch niet zomaar uit de selectie laten. Zeker met de zwaarte van de derde week, leek me dat nog steeds een troef. Maar als er echt iets mis was, dan is Cerny uiteraard geen slecht alternatief (doch totaal ander type).
    02-05-2023 11:46
    Ja wat is er aan de hand met fausto ?
    02-05-2023 11:48
    Ik heb al ergens gelezen dat het om een zitvlakblessure zou gaan. Romandië was een belangrijke test voor hem en zijn opgave duidde op niet veel beterschap.
02-05-2023 11:46
Zou Ballero ook nog een paar keer voor eigen rekening mogen rijden?
Er lijken me toch voor hem ook een aantal mooie kansen te liggen die voor pure sprinters te zwaar zullen zijn.
    02-05-2023 11:47
    Zeker ! Waarom niet als de situatie het toe laat
    02-05-2023 12:14
    Hij kan ook een rol spelen om de bonificatieseconden onderweg (als er al te verdienen zijn).
02-05-2023 15:01
Als ik vele commentaren lees, denk ik dat je de waarde van Vervaeke en Van Wilder onderschat wordt. Eerste is de beste maat van Remco, de laatste is eerste keer sinds jaren zorgenvrij en trekken zich op de leider. Beide getalenteerd, gemotiveerd en ideale zorgeloze voorbereiding. Ze kunnen door de mand vallen maar toch... minder naambekendheid dan de meeste van bvb Ineos maar dit kan rap veranderen. Afwachten.
    02-05-2023 15:19
    Qua benen verwacht ik wel e.e.a van Van Wilder. Vervaeke vond ik niet zo indrukwekkend in LBL: hij kwam eigenlijk geen seconde dichter op Tratnik, totdat de motor uitkomst bood.

    Maar Vervaeke is denk ik wel een heel belangrijke pion op andere momenten. Heeft veel gezien, inclusief de keerzijde van succes. En die ervaring is denk ik zeer zinvol voor de af en toe emotionele en impulsieve Evenepoel.
02-05-2023 18:15
Interessant om te gaan zien of Evenepoel zsm de leiderstrui wil en gaat pakken of dat ze de ploeg zo lang mogelijk willen sparen door de leiderstrui, nog niet te pakken, of weg te geven. Evenepoel lijkt me het type dat geen cadeaus wil weggeven en het liefst het vertrouwen-van-de-leiderstrui heeft. Maar de ploeg van de jager heeft het makkelijker
03-05-2023 08:52
Waarom start Evenepoel eigenlijk met 1 en niet gewoon Bora (na winst Hindley vorig jaar)?
02-05-2023 11:31
Eén van de dagelijkse foutjes van de redactie
02-05-2023 11:19
Top team hier kan remco mee naar de roze oorlog !
    02-05-2023 11:24
    Hij liever dan ik, maar ieder z’n eigen hobby.
    02-05-2023 11:25
    Lars wees niet zo n klier
    02-05-2023 11:27
    Excuus. Ook alvast aan Zwamdeef.
02-05-2023 11:36
Vreemd, wel leuk om Masnada dan eens in de Tour te zien in een vrije rol.
02-05-2023 13:22
Een simpel verloop dient zich aan: ne Remco pakt het roze in week 1 of 2, de kwikploeg krijgt een bak zelfvertrouwen, de knechten stijgen boven hunzelf uit. En dan komt de derde week. Maar als Ineos, Jumbo of UAE even doortrekken, op welke berg dan ook, is alleen witje nog over. Kan voldoende zijn natuurlijk. Maar van een ploeg gaat ie het niet moeten hebben.
    02-05-2023 14:17
    Dat het geen sky trein of 2020 Jumbo Visma trein gaat zijn, betekent niet dat je weinig aan de ploeg hebt. Daarvoor hoef je alleen maar naar de giro van vorig jaar te kijken. Bora had, net als quickstep nu een best wel sterke ploeg, maar niet per se een heuse bergtrein maar kon toch op het juiste moment de juiste persoon in de juiste situatie zetten(Kämna) om de kopman te helpen. Zeker als je ook kijkt naar hoe Van Wilder de vorige vuelta reed en dat hij in LBL na al zijn werk top 30 wist te rijden.
    02-05-2023 14:39
    Maakt niks uit. Aan Ineos, Jumbo, weet-ik-veel: laat gewoon weten aan Superheld Prince White welke kleur van broek je liefst aan de einder ziet verdwijnen in week drie: een witte of een roze. Dan is iedereen gelukkig en hebben we een happy end.
    Je ziet, Dakraam, ik kan ook verhaaltjes verzinnen, net als jij!
02-05-2023 11:09
Matige ploeg.
    02-05-2023 11:19
    Heel matige reactie
    02-05-2023 11:25
    Een team met Remco erin kan inderdaad niet matig zijn. Heb mezelf ook een minnetje gegeven.
    02-05-2023 11:31
    Trolling, right? Hirt in de slotweek gaat er nog bij zijn als er nog maar 5 man aan hangt. Van Wilder en Vervaeke kunnen lang mee, als je ziet hoe Cattaneo zonder support klassementen in de Tour reed dan weet je dat hij ook 3 weken goed gaat zijn. Serry, Ballerini en Cerny zijn ook geen pannenkoeken. Na INEOS en Bahrein is dit het sterkste team aan de start.
    02-05-2023 11:42
    Wat een onzin. Dit is gewoon een goede ploeg waar Evenepoel heel veel mee kan. Hirt, Vervaeke en Van Wilder zijn de helpers in het hooggebergte. De rest op het vlakkere terrein en Ballerini eventueel nog in de sprints maar dat zal minder voorkeur krijgen denk ik. Het zit wel onder Ineos en Jumbo. Maar ja, dat zijn dan ook super ploegen in de breedte. Als je goed bent dan hoeft een ploeg niet altijd gelijkwaardig te zijn met een super ploeg als Ineos, Bahrein en Jumbo in dit geval. Evenepoel heeft dat al eens bewezen.
    02-05-2023 11:42
    Trolling? Nee, gewoon: jaloezie, frustratie, om zich heen slaande kleuter, daar ergens moet je het zoeken.
    02-05-2023 11:46
    Het is maar waar je het mee vergelijkt...

    Dit team doet niet onder voor die van Jumbo bv. Maar Ineos is een heel ander verhaal, dat is echt een heel sterk team om een kopman te ondersteunen.
    02-05-2023 11:52
    Een dikke +1 voor Deef!
    02-05-2023 12:01
    Ik sluit me bij @lo squalo dello Stretto aan. Met van Wilder, Cattaneo en Hirt heb je in principe drie mannetjes die bij Remco kunnen zitten wanneer het er echt op aankomt.
    Dat zijn er veel, en er zijn niet veel ploegen die beter doen.

    Qua pure klimmers vindt ik de ploeg sterker als Jumbo als ik dat eerlijk mag zeggen, het is dan ook jammer dat Masnada er niet bij is. Dat was zomaar nog een extra mannetje geweest die zich normaal makkelijk tussen de beste 20/30 klimmers had moet kunnen handhaven.


    Ineos > Hart, Thomas, Sivakov, Arendsman, De Plus
    Bahrain > Haig, Caruso, Mäder, Buitrago
    UAE > Almeida, Vine, Formolo, Mc Nulty
    Jumbo > Roglic, Kuss, Bouwman ? Foss ?
    02-05-2023 12:11
    Marik hanging on
    02-05-2023 12:14
    Het gebruikelijke typische commentaar op deze site terzijde, vind ik het oprecht niet meteen een hele sterke ploeg wat SQS nu heeft.

    Echter kan het wel zijn dat ze als team, met allemaal dezelfde missie en zichzelf wegcijferend voor Remco, toch sterk voor de dag gaan komen. Vraag is ook in hoeverre je op het allerlaatst in een bergetappe nog een knecht nodig gaat hebben. Het gefladder van Kuss bv, hoe effectief dat nou daadwerkelijk is heb ik mn twijfels over.

    Wat dat betreft lijkt me wat een Serry gaat moeten doen en kan, en waarschijnlijk Cattaneo daarna, veel belangrijker. Vluchtersgroepen onder controle houden en of niemand echt veel zin geven op een heuvel of berg gedurende het tweede deel van de etappe aan te vallen.

    Overigens is hetzelfde beetje te zeggen van JV. Als die de vorm hebben dan kan het ook allemaal best degelijk uit gaan zien. Geen van de twee teams heeft echter de sterkte van Ineos. Het gevaar voor SQS is dat Ineos iets gaat proberen zoals Bora vorig jaar deed of kunnen herhalen wat Kelderman uiteindelijk overkwam in de door Hart gewonnen Giro. Ineos zou het verder misschien prima vinden als SQS vanaf in den beginne de koers vanwege de leiderstrui gaat controleren. Een vermoeid SQS in de derde week kan de koers doen ontploffen en Evenepoel zal dan de rust moeten bewaren.

    Opletten verder voor Bahrein, UAE en Bora, maar die hebben denk ik geen dodelijke kopman aan boord zover ik het kan zien.(of niet in vorm of onbekend qua vorm)
    02-05-2023 12:32
    Jumbo heeft echt wel een sterker team. Kuss is iemand die geregeld bij de 5 beste klimmers hoort, Evenepoel heeft niet iemand die daarbij in de buurt komt. Dit team heeft ook veel minder ervaring dan Jumbo en dat kan ook doorslaggevend zijn.
    02-05-2023 12:41
    Tratnik, Gesink en hessman worden hier door vele onderschat. Bouwman, Foss, Kuss, Gesink hebben allen top 15 in grote rondes gereden. Die gaan in de derde week echt niet lossen als Vervaeke of Cattaneo op kop rijden.
    Maargoed, als je door een roze bril kijkt is het leven een stuk leuker. Dus ik gun iedereen zijn hoge verwachtingen van zijn favoriet.

    Als Hirt als laatste van zijn ploeg op kop rijdt dan rijden er sowieso nog 4 van ineos, 3 van EF, 3 van Bahrein, 2 van UAE en nog 8 eenlingen in zijn wiel.
    Dus nog 20. Dus Revket mag doen waar hij goed in is. Vroeg aanvallen. Dus dat wordt smullen om naar te kijken.
    02-05-2023 14:00
    uiteindelijk deden ze het in de vuelta met een gelijkaardige ploeg met Van Wilder, Masnada en Vervaeker. En nu zou Hirt toch ook een versterking moeten zijn.

    In de Vuelta reden er ook toch pak toppers mee met Jumbo (Roglic, Kuss, Gesink, Dennis), Ineos (Hart, Carapaz, Sivakov, Rodriguez), Bahrein (Landa, Poels, Mader), UAE (Almeida, Ayuso, Soler, Mcnulty), Bora (Hindley, Higuita, Kelderman) en diverse 'enkelingen' (MAL, O'connor, Arensman, Carthy, Mas).

    En toen de laaste quickstepper van kop moest, zaten er toch ook niet veel meer in het wiel hoor.
    Uiteindelijk maakt dit toch allemaal niet zoveel uit hoor, of je nu in het wiel zit van je ploegmaat of je grootste rivaal, bergop blijft het even hard trappen. En een Remco ( Almeida ook) is een kei om gewoon op tempo te blijven rijden als het moeilijk gaat
    02-05-2023 18:46
    Amai, hoort wie het zegt :
    "Trolling? Nee, gewoon: jaloezie, frustratie, om zich heen slaande kleuter"
    02-05-2023 20:06
    Je gaat wat meer moeten argumenteren, Kop

Reacties zijn gesloten.