Giro 2022: Oldani klopt Rota en Leemreize in vluchtersrit naar Genova
foto: Cor Vos
donderdag 19 mei 2022 om 16:33

Giro 2022: Oldani klopt Rota en Leemreize in vluchtersrit naar Genova

De twaalfde etappe van de Giro d’Italia 2022, met aankomst in Genova, is gewonnen door Stefano Oldani. De Italiaan versloeg na een rit voor de vluchters landgenoot Lorenzo Rota en Nederlander Gijs Leemreize in een sprint met drie, en schenkt zijn ploeg Alpecin-Fenix zo alweer de tweede ritzege in deze Giro. Juan Pedro López mag zich nog altijd de rozetruidrager noemen.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De twaalfde etappe van de Giro d’Italia 2022 liep van industrie- en kaasstad Parma naar kustplaats Genova. Op papier was dit een serieuze kans voor de sterke vluchters, maar ook de puncheurs hadden deze etappe met rood omcirkeld in hun agenda. De etappe kende namelijk drie beklimmingen van derde categorie, waarvan de laatste twee – die van La Colletta (9 km aan 4,3%) en de Valico di Trensasco (4,3 km aan 8%) – in de laatste vijftig kilometer. De rit stond echter niet alleen maar in het teken van de sportieve strijd tussen de Giro-tenoren: men keerde ook terug naar de plek waar Wouter Weylandt noodlottig om het leven kwam.

Spervuur aan demarrages, Van der Poel bedrijvig 
De renners begonnen omstreeks 12.00 uur in zonnige omstandigheden aan de iets meer dan 200 kilometer lange etappe. De strijd om de vlucht van de dag barstte vanuit de start los, maar de vluchters kregen niet zomaar een vrijgeleide naar de finish, ondanks een spervuur aan demarrages. Mathieu van der Poel was in de beginfase zeer bedrijvig, net als zijn ploeggenoten bij Alpecin-Fenix, maar de eerste vluchtpogingen van de Nederlander werden in de kiem gesmoord. Een groepje met Pascal Eenkhoorn en Pieter Serry reed vervolgens weg uit het peloton, maar ook dit bleek niet de goede vlucht.

Het tempo lag ook na goed vijftig doldwaze kilometers nog altijd onverminderd hoog, waardoor we met een compleet peloton richting de eerste tussensprint van de dag reden. Hier lagen de nodige punten voor de paarse puntentrui voor het oprapen en dus was het geen verrassing dat we de mannen van Arnaud Démare, de leider in dit nevenklassement, op kop zagen rijden. Groupama-FDJ wist zijn sprintkopman naar de volle buit aan de tussensprint te piloteren, voor Fernando Gaviria en Simone Consonni, waardoor Démare goede zaken deed voor La Maglia Ciclamino. Het peloton nam vervolgens gas terug.

Dit was voor 22 avonturiers het sein om ten aanval te trekken en de juiste trein bleek dit keer vertrokken. Met Van der Poel, Bauke Mollema, Gijs Leemreize, Wilco Kelderman, Oscar Riesebeek en Pascal Eenkhoorn waren de Nederlanders zeer goed vertegenwoordigd in de omvangrijke vlucht. Met Rein Taaramäe, Vincenzo Albanese, Andrea Vendrame, Magnus Cort en Santiago Buitrago zaten nog meer interessante renners van voren. Dit in tegenstelling tot Bardiani-CSF-Faizanè en Drone Hopper-Androni Giocattoli: de twee Italiaanse ProTeams hadden verrassend genoeg de slag gemist.

En dus moesten de renners van Bardiani-CSF-Faizanè, als straftraining, het vuile werk opknappen in het peloton, in de hoop de scheve situatie zo alsnog recht te zetten. Het verschil bleef echter schommelen rond de minuut en dus probeerden Luca Covili en Davide Gabburo – twee renners van Bardiani – en Edoardo Zardini namens Drone Hopper-Androni Giocattoli nog de oversteek te maken. De drie Italianen slaagden na een kilometerslange achtervolging in hun opzet en dus trokken we met 25 koplopers naar de top van de Passo del Bocco, de klim die helaas is verbonden met (het tragische lot van) Wouter Weylandt.

Kopgroep krijgt de ruimte, renners keren terug naar plek des onheils 
Op deze top van deze klim kwam Mollema als eerste boven, goed voor negen bergpunten, gevolgd door Eenkhoorn en Ballerini. Het peloton, aangevoerd door de ploeg van rozetruidrager Juan Pedro López, volgde op de top van de Passo del Bocco al op goed vijf minuten. Trek-Segafredo wilde de kopgroep ook niet te veel ruimte geven. De best geplaatste renner in de kopgroep, Wilco Kelderman, volgde voor de start namelijk op 11m02s van leider López. De voorsprong bleef met andere woorden schommelen rond de vijf minuten, maar het was al snel duidelijk dat de winnaar in de voorste groep zat.

Na de afdaling van de Passo del Bocco, waar koersdirecteur Mauro Vegni nog een eerbetoon bracht aan de betreurde Weylandt, reed de kopgroep in gestrekte draf naar de tweede klim van de dag: die van La Colletta (9 km aan 4,3%). Halverwege de klim besloot Lorenzo Rota te anticiperen. De Italiaan van Intermarché-Wanty-Gobert reed weg bij zijn medevluchters en kwam met voorsprong over de top van La Colletta. In de afdaling van deze klim kreeg Rota het gezelschap van twee tegenaanvallers: Stefano Oldani en Gijs Leemreize. Deze drie renners vonden elkaar aan kop van de koers en wisten steeds verder uit te lopen.

Leemreize in de aanval – foto: Cor Vos

Rota, Oldani en Leemreize met een mooie voorsprong
Het verschil met de achtervolgende groep, met daarin de grootste favorieten voor de dagzege, groeide al snel richting de halve minuut. Met name voor Alpecin-Fenix was dit een perfecte situatie. De Belgische formatie had met Oldani iemand mee in de vuurline, waardoor topfavoriet Van der Poel zich wat kon wegsteken bij de achtervolgers. De samenwerking in de achtervolgende groep was echter wel helemaal zoek, waardoor de voorsprong van de drie koplopers alsmaar groter werd. Rota, Leemreize en Oldani begonnen met een voorsprong van een minuut aan de laatste klim van de dag, de zeer pittige Valico di Trensasco.

Op de flanken van de Valico di Trensasco kwamen de betere klimmers naar voren. Lucas Hamilton, Kelderman en Mollema versnelden en wisten zo het kaf van het koren te scheiden in de tweede groep. Van der Poel wist zijn wagonnetje in de eerste kilometer nog aan te haken, maar botste al snel op zijn limieten en moest de ene na de andere renner laten gaan. Met een Van der Poel in moeilijkheden, kon Alpecin-Fenix volledig de kaart van Oldani trekken. De Italiaan reed samen met Rota en Leemreize naar de top van de Valico di Trensasco. De groep Mollema-Kelderman kwam wel wat dichter, maar volgde nog altijd op meer dan een halve minuut.

Oldani sprint naar de overwinning, tweede zege voor Alpecin-Fenix
De achtervolgers bleken niet meer in staat om dit verschil nog te overbruggen in de vlakke kilometers naar Genova. Sterker, Rota, Oldani en Leemreize wisten hun voorsprong weer uit te breiden richting de minuut. Dit bleek meer dan voldoende om uit de greep te blijven van de eerste achtervolgers en dus kregen we in de finale een duel om de zege tussen drie renners met een blanco erelijst. Bij het ingaan van de laatste twee kilometer begon het gepoker tussen de drie vooraan. Leemreize probeerde in de laatste kilometer op de verrassing te spelen, sloeg een gat, maar Oldani en Rota kwamen weer in het wiel van de jonge Nederlander.

Een dolblije Oldani viert zijn eerste profzege – foto: Cor Vos

Leemreize leek na deze aanval uitgeteld voor de overwinning, maar probeerde met een lange sprint alsnog de zege binnen te halen. Oldani was echter alert, zat meteen op het wiel van de renner van Jumbo-Visma en ging toen zelf aan. Rota probeerde zijn landgenoot nog wel te remonteren, maar kwam er niet meer over en zo mocht Oldani in Genova zijn eerste profzege bijschrijven. Rota eindigde als tweede, Leemreize werd na een knappe koers derde. Mollema won een kleine minuut na de binnenkomst van Oldani de sprint voor plaats vier, voor Buitrago en Kelderman. Ook Eenkhoorn eindigde nog in de top-10. Van der Poel liet het in de finale lopen en kwam nog net voor het peloton binnen.

70 Reacties
19-05-2022 16:39
Zou hij al weten dat z'n ploegmaats achter hem reden?
19-05-2022 16:39
Prima gereden door Leemreize. Je moet een beetje geluk hebben dat ze een fractie twijfelen waardoor je weg bent.
19-05-2022 16:39
Oh, oh, Gijs. Nog even leren finales rijden, want dit was precies niks. Of eerder stoppen met rijden, of eerder beginnen met aanvallen als je met twee rappere mannen op stap bent.
    19-05-2022 16:44
    Dit is geen PlayStation. De kans dat hij wegkwam en bleef was heel klein en dit was zijn beste kans. Hij heeft gewoon te weinig sprint- en tijdrijders capaciteiten in zich voor zo’n aankomst in deze groep.
    19-05-2022 17:28
    @Madeinstars

    De 40 seconden die ze hadden leek ruim, maar als 30% van de kopgroep al vroeg gaat linkeballen is dat zo weg. Verder is het na 200 km, een belachelijk snelle start en een redelijk zwaar parcours nog helemaal niet zo makkelijk om even in je eentje weg te rijden en het dan ook nog een paar kilometer solo vol te houden. Ook dat 'eerder aanvallen' is dus verre van een ABC'tje. Eigenlijk vond ik z'n poging in die bocht juist van heel veel intelligentie getuigen.

    Ik denk dat jij vooral inderdaad snel terug moet naar je playstation en nog net iets meer moet leren over wielrennen :)
    19-05-2022 17:34
    Juist als de langzaamste van het stel moet je pokeren. Dan is het niet erg als die anderen terugkomen. Heeft weinig met playstation te maken. Nergens zeg ik dat het makkelijk zou zijn geweest, maar nu heeft hij zijn winstkansen niet gemaximaliseerd. Dat is geen ramp, maar als je wil winnen, moet je ook durven 8e te worden. Zeker als je geen sprint hebt.

    Eén aanval in de laatste kilometer heeft in principe weinig zin omdat de snelste sprinter die altijd gaat counteren. Als je eerder begint met aanvallen, kan je het een paar keer proberen en dan is de kans dat ze een keer naar elkaar kijken groter.

    Maar goed, ik heb er verder geen verstand van natuurlijk en jullie zijn de echte kenners. Lol.
    19-05-2022 17:42
    Ik vind dat Leemreize voor zijn doen een hele prima finale rijdt. Hij probeert wat te forceren, omdat hij in de sprint niet de beste is. Heeft het meerdere keren geprobeerd en het is totaal geen schande dat het niet is gelukt.
    19-05-2022 17:43
    @madeinstars Ik ben net zo veel of weinig (en wellicht zelfs minder dan jij) een kenner. Ik denk alleen dat Leemreize duidelijk was in zijn interview. Ook als je naar hem kijkt als renner, miste hij hier gewoon de wapens om op deze aankomst met deze renners te winnen. Die wapens had hij ook niet gehad als ze ingelopen waren. Dan gok je op één mogelijkheid die zeker niet te ver voor de finish moet liggen omdat je dat niet volhoudt. Zo zie ik het als kenner vanaf de bank.
    19-05-2022 18:30
    Leemreize reed heel slim, lepe aanval in die bocht. Als je dan 10 meter hebt en een sprinter krijgt het niet meteen dicht heb je gewonnen. Een sprinter gaat niet op een kilometer voor de meet z'n sprint al rijden namelijk.

    Al denk ik wel dat Leemreize het in de sprint wellicht best goed had gedaan. In de aanval en de sprint was zijn eerste aanzet namelijk gewoon goed.
    19-05-2022 23:24
    @Madeinstars

    [quote]Juist als de langzaamste van het stel moet je pokeren. Dan is het niet erg als die anderen terugkomen[/quote]

    [quote]Nergens zeg ik dat het makkelijk zou zijn geweest, maar nu heeft hij zijn winstkansen niet gemaximaliseerd.[/quote]

    Je begrijpt dat z'n winstkansen juist veel lager werden als hij de rest laat terugkomen? Hij moet het dan nog steeds van wegrijden in de finale hebben, alleen zijn er dan 4 renners meer die het gat achter hem dicht kunnen rijden. Voor Oldani en Rota maakte het geen reet uit of ze nou tegen alleen Leemrijze of ook tegen die 4 jongens achter hun moesten sprinten.
19-05-2022 16:43
Leemreize doet het hartstikke leuk deze Giro, zeker als invaller.

Alleen het is nog geen tactisch wonder, niet erg handig gereden in de finale.
    19-05-2022 16:45
    Ben ik het deels wel mee eens, al was het ook pas zijn eerste finale op dit niveau. Hij had langer kunnen gokken en niet over nemen, maar hij mist dan denk ik nog steeds de explosiviteit om hier te kunnen winnen.
    19-05-2022 16:50
    Het kon tactisch slechter, kuch Alpecin, en die winnen toch. Uiteindelijk is er weinig aan te doen als je met twee sneller mannen weg bent.
    19-05-2022 17:32
    Ik vond Alpecin tactisch juist heel sterk. Als iedereen naar VDP kijkt is het reteslim om een van die andere 2 weg te laten rijden. Als die vervolgens 40-50 seconden hebben kan je prima proberen uit de achtervolgende groep weg te komen. Lukt het niet zitten ze weer op je wiel, maar is het gat nog steeds groot. Lukt het wel dan heb je een heel belangrijk overwicht in een zeer kleine kopgroep. Het is niet alsof VDP en Riesebeek echt 'op kop' reden.
    19-05-2022 17:58
    @Nasibal

    Je riskeert wel om een achtervolgend groepje, dat zit in te dutten, terug wakker te maken. Ook al hou je snel in en ook al draai je niet mee, je kan wel iets in gang steken wanneer dat niet nodig was.
19-05-2022 16:48
ik word een beetje moe van al die tactische meesterbreinen hier die precies weten hoe zo'n finale gereden moet worden na zoveel km's.
    19-05-2022 16:49
    Leemreize heeft zelf in ieder geval een helder verhaal. Mooie koersdag voor zo'n renner.
    19-05-2022 16:52
    Ja, dit was gewoon prima van Leemrijze. Hij weet dat hij niet de snelste is en probeert het twee keer. Toen Thomas de Gendt won reden 2 jongens gewoon mee naar de slachtbank en stonden niet eens op de foto.
    19-05-2022 17:04
    @NDI22
    Die jongens zagen wel hoe TdG minstens twee derde van het kopwerk voor zijn rekening nam, en konden enkel kiezen tussen meerijden naar de finish of laten lopen.
    Leemreize draaide vlotjes mee met twee snellere mannen, ook toen het gat geruststellend groot was. Had toch meer kunnen pokeren, maar dat ligt misschien niet in zijn natuur.
    19-05-2022 17:05
    Mee eens. Is prachtig hoe hij initiatief nam. Als Oldani ‘toevallig’ de benen vol heeft en laat lopen net na de bocht is ‘ie vertrokken.

    Verder een ruk-finaleparcours, waar je helemaal niet kon aanvallen.
    19-05-2022 17:14
    @Turtlehead
    Ik vermoed dat het alternatief was om door nauwe straatjes met het risico op valpartijen richting finish te koersen. Nu was het over bruggen en viaducten allerhande inderdaad weinig selectief.
    Anderzijds maken de renners de finale.
    In een ander scenario had je bijvoorbeeld een Mollema alleen op kop kunnen hebben na de eerste klim, met op 40 seconden daarachter een jagend groepje met Cort, MVDP en nog één man van Alpecin in steun etc. Dan hadden we ondanks het ruk-parcours op het puntje van onze stoel gezeten.
    19-05-2022 23:18
    Rukparcours? Genua is de grootste havenstad van Italië en na Marseille, van de Middellandse Zee.
    Dan mag de stad ook wel even op de kaart gezet worden via het hoofdwegennet met de heli van boven. Bovendien ging het ook om de nieuwe brug, na de catastrofe van 2018,ontworpen door Renze Piano. Veel publiek ook langs het finishparcours.
19-05-2022 16:49
Mooie Giro rijdt Gijs! Fijn om te zien dat er meerdere jonge Nederlanders zich tonen. Mooi voor de toekomst.
    19-05-2022 17:05
    Inderdaad! Hij gaat in de toekomst nog hoge ogen gooien
19-05-2022 16:52
Wat is er met Cort gebeurd? Die zat toch mee, maar finisht niet eens voor het peloton.
    19-05-2022 23:20
    Die gaat het morgen misschien opnieuw proberen, nadat de sprinters er na de beklimming eraf liggen. Denk dat het weer volle bak wordt vanaf start.
19-05-2022 16:57
Kelderman nu in een soort klassement chasse patate
19-05-2022 16:57
Mooie rit gezien maar ben nog steeds gefrustreerd op Eurosport die uitgerekend in de afdaling van de Passo del Bocco het nodig vonden om een reclameblok te moeten inlassen. Dat kon echt geen 5 minuten later ? Wel mooi van de commentatoren Jeroen en Karsten voor hun eerbetoon.
    19-05-2022 17:03
    Standaard reclameblokken na de KOM, en dat is dom.
19-05-2022 16:57
Kelderman hopenlijk gepiekt naar de derde week (of zijn slechte dag gehad), staat weer binnen de 3 minuten.
19-05-2022 17:03
MvdP weer niet gewonnen? Vreemd..
    19-05-2022 17:05
    En dat zonder z'n schaduw.. maakt het nog merkwaardiger
    19-05-2022 17:07
    Zonder schaduw toch shadow boxing... gevolgd door knock out
    19-05-2022 17:28
    en waarom zou hij de achtervolging hebben moeten rijden op zijn ploegmaat? Plus: hij heeft een probleem met te veel hoogtemeters, niets om je zorgen over te maken.
19-05-2022 17:07
Boeiend dat dit verslag geen melding maakt van de Alpecin kapriolen achter het ontsnapte trio (uiterst relevant), maar wel vermeldt hoe MVDP het uiteindelijk helemaal liet lopen (totaal irrelevant).
'Waardoor topfavoriet van der Poel zich kon wegsteken bij de achtervolgers' [maar dat vervolgens helemaal niet deed]
Al bij al hoeft MVDP niet te klagen over de mantel der liefde die WF hier bovenhaalt.

Verder is het Oldani meer dan gegund, was al sterk op de Etna, steekt zich niet weg.
    19-05-2022 17:15
    Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
    19-05-2022 17:26
    @Evelineroos
    Vraag, als het echt niet lukt, eens aan iemand in je omgeving om mijn reactie te lezen. Je vindt ongetwijfeld iemand die je een eind op weg kan helpen bij het doorgronden van de essentie.
    Of weet je eigenlijk wel wat ik wil zeggen, maar ben je het er niet mee eens, omdat je grote held MVDP op de korrel genomen wordt? Ik zeg maar wat, ik moet gissen nu.
    Conclusie: jouw reactie is eigenlijk stukken moeilijker te lezen dan de mijne.
    19-05-2022 17:29
    Er wordt gewoon vermeld wat er met de Nederlanders is gebeurt, niet gek op een nederlandse site.
    19-05-2022 17:30
    goh ... ik vind Evelynes reactie niet zo vreemd hoor. Je verwoordt het met heel wat insinuaties die alle kanten uitkunnen, maar goed, hej, MVDP is niét oppermachtig en wint niét alles, en de ploeg heeft TOCH gewonnen, fijn toch? :)
    19-05-2022 17:36
    Ok, ik reageer misschien wat geprikkeld, maar wat moet je ook met zo'n reactie, die zelf niets inhoudelijks aanbrengt? Dan tracht ik het eventuele denken van de reageerder te doorgronden, en dan beland je al snel bij 'insinuaties'. Ik liep wat hard van stapel, maar ik ga nu niets zitten editen.
    Ik vond Alpecin als een stelletje oliebollen tekeer gaan in de achtervolging op het koptrio, en vind dat zo relevant dat het niet uit een verslag gefilterd hoeft te worden.
    Stel, Riesebeek rolt de loper uit voor een sterkere Mollema, dan ben je niet snel bezig.
    Winst verheft zwak taktisch koersen niet plotseling tot slim taktisch koersen.
    19-05-2022 17:41
    @kopinkas dat dat relevant is, vind ik ook. Echter gaat je bericht vooral over VDP, terwijl dat helemaal niet nodig is
    19-05-2022 17:46
    Ik heb een hekel aan wollig taalgebruik. Je zegt met veel woorden heel weinig. Kom gewoon tot de conclusie. Het zag er tactische inderdaad wat vreemd uit, maar daardoor viel het ook onbedoeld stil in die groep daarna waardoor de voorsprong juist opliep.
    19-05-2022 17:55
    Die reactie van Kopinkas is toch volledig duidelijk; niks wollig aan. Ben het ook eens met zijn boodschap.
    19-05-2022 18:18
    @kopinkas: ik ben het hier wel inhoudelijk mee eens. Ze hadden effectief de eigen kansen kunnen torpederen, als ploeg. Die impulsieve trek bij Alpecin.
    19-05-2022 18:46
    Volledig duidelijke reactie.
    19-05-2022 20:01
    Wat voor de één wollig is, is voor de ander best duidelijk. Al kan ik me ook voorstellen dan het voor de tegenstanders van de mening wat wollig is en voor de medestanders best duidelijk.
    19-05-2022 20:42
    @Marik
    Amen to that! Moet er nog wol zijn? ;-)
19-05-2022 17:11
Iedereen heeft zich laten verrassen door de drie. VDP ging er nog achteraan. Maar die hoefde eigenlijk helemaal niet, gezien Oldani.
De groep verliest hier, omdat ze op Matje z'n wiel koersen.
19-05-2022 17:12
Oldani vol lof over de Alpecin tactiek: VdP als bliksemafleider. Hij kan moeilijk anders zeggen, maar helemaal onwaar is het natuurlijk ook niet.

Leemreize prima gedaan. Je moet verliezen om later te kunnen winnen.

Dikke min voor Eurosport dat men op het moment suprême naar de boodschappen ging, in plaats van WW108 te eren. Mispeer.
19-05-2022 17:19
Ik vond Leemreize best slim en snedig demarreren bij het ingaan van de laatste rechte lijn.

Wat is er met VDP aan de hand? In dit (matige) deelnemersveld zo moeten laten lopen...
    19-05-2022 17:32
    1: hij is God niet en 2: hoezo matig? Mollema? Matig? Kelderman? Oldani? het was net een vrij boeiende vluchtersgoep en Alpecin won :)
    19-05-2022 17:51
    1. Ik lees hier anders regelmatig dat hij God wél is en op 75% alles en iedereen gaat opkuisen.
    2. Matig ja; Kelderman won nog nooit een koers (?), Oldani is een ploegmakker. Mollema wil ik in meegaan; dat is een topper in dit soort werk; een man die een koers kan afmaken. Maar het is hier natuurlijk niet tegen Girmay, van Aert, Pogacar, Alaphillipe, Teuns, Asgreen en andere kleppers te doen.

    Dus; moet toch iets schelen?
    19-05-2022 17:53
    3 weken koers is wat anders als een eendagswedstrijd volle bak. VDP is vrij actief deze ronde, dus dan is t ook een keer wat minder
    19-05-2022 17:56
    We zijn 1,5 week bezig en volgens mij heeft hij heel wat meer rustige dagen gehad dan dagen waarop hij vol ging.
    19-05-2022 18:05
    @Beer jij weet toch dat hij God niet is!!! Dus zo verbaasd hoef je niet te reageren.
    19-05-2022 18:25
    Pogi in die rol zou wel eens tof zijn. Klassement laten varen en gewoon zoveel mogelijk ritten kapen. En dan met Freddy Maertens-hoeveelheden thuiskomen.
    19-05-2022 18:33
    Spijkers op laag water zoeken, beren zijn er blijkbaar goed in.
    19-05-2022 19:25
    Beers eigen God kwakkelt ook wel eens met zijn vorm. Vooral rond de monumenten. En daar baalt Beer een beetje van. Vooral omdat die matige pseudo-God met de Ronde van Vlaanderen is gaan lopen. Frustraties zijn er om bot te vieren, zoals je ziet.
    19-05-2022 19:26
    Niet al te best van VdP inderdaad. Mochten ze bij Jumbo iemand zoeken om Van Aert te vervangen in de RoglicExpress dan kunnen ze beter niet bij VdP aankloppen.
    19-05-2022 20:03
    Batsbak's gevatte reactievermogen kwakkelt ook wel eens. Zoals die keer dat hij het had over van Aert's kwakkelende vorm in de monumenten toen Woutie gewoon 2e en 3e werd. En dat als reactie op een terechte opmerking dat het niet echt vlot liep voor Matje in een B-deelnemersveld. Ach, frustraties zijn er om bot te vieren.
    19-05-2022 20:03
    De vraag is of het een oprechte vraag is waarbij je ook oprecht wilt begrijpen, of dat het een vraag is waarbij je met een omweg jouw mening wilt poneren?
    19-05-2022 20:27
    Ik zal mijn oprechte vraag even zelf proberen te beantwoorden door mijn mening te poneren. Ik denk dat VDP, ondanks zijn klasse en buitengewone talent, baat zou hebben bij een langere trainingsblok waarin hij aan een heel brede basis kan werken. Nu gaat het van een herstel en hele korte voorbereidingsperiode naar de klassiekers en meteen door naar de Giro. Er vanuitgaande dat hij uitrijdt, volgt er dan weer een korte herstel en trainingsblok waarna het direct naar de Tour gaat. In die Tour wacht er een deelnemersveld dat heel wat sterker is dan hier in de Giro. Puur op basis van talent zal hij wel meespelen en ook eens winnen; zoals in deze Giro, maar maximaliseren van zijn kansen is het niet. Ergens vraag ik me toch af wat hij in deze Giro doet. Gezien het verleden van Vegni vermoed ik dat er toch een zakje met centen richting regio Morkhoven/Kapellen is gegaan.
    19-05-2022 20:36
    En een mooi leiderstruitje in de kast, ook aardig. Schijnen meer renners op te azen. Verder wel eens hoor. Geen idee hoe hij denkt in de tour goed te gaan zijn op deze manier. Het groen tegen een Van Aert in vorm lijkt me alvast uitgesloten. Zowel in massasprints als in bergetappes pakt Wout een pak meer punten.
    19-05-2022 22:29
    Wat wil je nou eigenlijk horen? Die gozer rijdt vooralsnog gewoon een hele verdienstelijke Giro en hij heeft de uitdrukkelijke bedoeling om hem uit te rijden. Waar hij kansen heeft laat hij zich zien en bepaalt hij mede het koersverloop, ongeacht de uitkomst. En waar hij geen kansen heeft spaart hij zijn krachten. Eigenlijk doet hij het dus best leuk met zijn ritwinst en paar daagjes de leiderstrui. Wat moet je hier nou verder dan nog van vinden?

    En wat dan nog dat er in de Tour een sterker deelnemersveld is? Mag hij van jou niet verliezen ofzo?
19-05-2022 17:45
Alpecin tegen Wanty, alleen niet de namen die je verwacht.
19-05-2022 23:26
Van der Poel heeft weer onnodig gewoekerd en gesmeten met z'n krachten voordat de vlucht weg was. En zelfs toen ook nog vaak op kop doorgetrokken. Het is dat Oldani wint.
Bij Van der Poel moet zo de tank ook aardig leeg zijn. Of gaat hij morgen voor of op de klim weer de beuk erin gooien om met een kansrijke vluchtgroep weg te raken?
20-05-2022 00:09
Het ploegenklassement al eens bekeken ? Ongelooflijk.
    20-05-2022 07:07
    Dat kan toch niet kloppen dat Wanty op 1 staat want er staan drie renners van Bora in de top 13 en zelf de vierde man Kämna staat nog voor de derde man van Wanty.

    Ook Bahrain staat met de derde man voor Wanty in het AK. En staat zelfs met elk van de drie renners beter geklasseerd.

    Hoe wordt dit dan berekend?
    20-05-2022 10:35
    Het gaat per etappe, niet per algemeen klassement

Reacties zijn gesloten.