Giro 2021: Groenewegen en Dekker verlaten Giro
foto: Cor Vos
vrijdag 21 mei 2021 om 18:53

Giro 2021: Groenewegen en Dekker verlaten Giro

Dylan Groenewegen en David Dekker gaan zaterdag niet meer van start in de veertiende etappe van de Giro d’Italia. Dat maakte hun ploeg Jumbo-Visma daags voor de bergrit naar de Monte Zoncolan bekend.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“De pijp is bij beide jongens best een eindje leeg”, licht ploegleider Arthur van Dongen toe. “David is een neoprof die nog nooit dertien dagen achter elkaar heeft gekoerst en Dylan had voor de Giro al de nodige tijd geen koers meer gereden. We zijn als ploeg tevreden hoe zij zich de afgelopen dagen hebben gemanifesteerd, maar nu doorgaan zou te veel van hen vergen. De jongens moeten nu rust gaan pakken en daarna weer snel vooruitkijken naar de komende koersen.”

Groenewegen maakte in de Giro zijn comeback in het peloton na zijn schorsing. De Nederlandse sprinter werd in november door de disciplinaire commissie van de UCI met terugwerkende kracht voor negen maanden geschorst, voor het veroorzaken van de horrorcrash met Fabio Jakobsen in de openingsetappe van de Ronde van Polen. In de Giro was de vierde plaats in de tweede etappe zijn beste resultaat. Vandaag kwam hij als tiende over de streep in de rit naar Verona.

69 Reacties
21-05-2021 18:54
Oke, ben benieuwd of beide hun doel hebben bereikt met deze Giro.
21-05-2021 18:54
Schandalig en respectloos?
    21-05-2021 18:56
    Dat ligt eraan wat de reden is.
    21-05-2021 19:01
    Jouw reactie?
    21-05-2021 19:17
    Ik vind dit inderdaad erger dan caleb Ewan. Buiten dat snap ik het van alle 3. Denk dat je bij Groenewegen en dekker de komende dagen meer gaat afbreken dan goed gaat doen. Ook beetje de keuze van de organisatie door in de resterende ritten geen enkele sprintkans te zetten. Zou me niet verbazen als nog meer sprinters het voor gezien gaan houden
    21-05-2021 19:58
    Ja deels wel. Al is het eerlijker dan een toneelspel waarbij je morgen ergens halverwege in de auto stapt. Ik ga er trouwens van uit dat Ewan echt knieklachten had.
    21-05-2021 20:00
    Welnee, is gewoon niveau tekort komen. Anders morgen buiten tijd op de Zoncolan of over twee dagen aan de diarree van de uitputting.
    Groenewegen hopelijk in staat de Vuelta te starten en ook uit te rijden, want die extra inhoud die ze wilden aanbrengen begin vorig seizoen is natuurlijk echt wel nodig.

    Dekker is neo-prof, zonder klimmersbenen. Mooi dat ie heeft meegedaan, in kleinere koersen misschien wat meer vooraan na deze ervaring?
    21-05-2021 20:13
    Stel die gasten dan niet op.
    21-05-2021 20:24
    @antilek: wie moeten ze dan wel opstellen om een deftige uitslag te rijden? Met Groenewegen hadden ze (met de kennis van voor de Giro) maar zo nog een etappe kunnen winnen. Bij Dekker moest het gewoon een keer de eerste keer zijn om een grote ronde te rijden, en dat je die als jonge sprinter niet meteen uitrijdt is niet raar.
    21-05-2021 22:44
    Voor sommigen is het nooit goed. Stel je Dylan en David niet op, dan is het niet goed. Haal je ze voortijdig uit koers, het deugt niet. Laat je ze doorrijden met eventueel negatieve gevolgen, slechte beslissing.
    Grote Smurf is blij dat Jumbo Visma kiest voor het gezonde verstand en de gezondheid van haar renners.
21-05-2021 18:57
Vrij logisch, nog maar 1 sprintrit en enorm zware bergetappes nu. Kan me ook voorstellen dat Dekker wel op is.
21-05-2021 19:00
Sorry hoor, maar Ik heb nog steeds begrepen, waarom Dekker zo nodig mee moest naar de Giro.
    21-05-2021 19:05
    Om een betere renner te worden, zodat jij volgend jaar wat minder te zeuren hebt over de ondersteuning van Van Aert.
    21-05-2021 19:16
    @kelderfan
    Het woordje "niet" lijkt mij hier essentieel....
    21-05-2021 19:19
    @Joaquim

    Het woordje "niet" en "begrijpen" zijn sowieso vaak van toepassing.
    21-05-2021 20:01
    ... en als Dekker 'niet' was meegegaan, of 'niet' was afgestapt, was de betekenis nog weer anders :)
21-05-2021 19:00
“David is een neoprof die nog nooit dertien dagen achter elkaar heeft gekoerst en Dylan had voor de Giro al de nodige tijd geen koers meer gereden.

Naar mijn mening was het toch niet verplicht om Groenewegen meteen de Giro te laten rijden? Je had hem Ruta Del Sol, Hongarije en dergelijke kunnen laten doen en hem in de Vuelta laten starten.
    21-05-2021 19:59
    Dat lijkt mij ook idd beter. Begrijp dit niet goed
    21-05-2021 20:03
    Wie had dan moeten starten in de Giro? Bovendien is het maar de vraag of er verder nog veel koersen zijn voor Groenewegen de komende maanden, tot de Binck-Bank
    21-05-2021 20:16
    Tolhoek, Teunissen, Oomen, Harper konden de Giro toch rijden.
    21-05-2021 20:23
    Tolhoek is de enige van dat rijtje. Harper was niet fit, Teunissen is onderdeel van de Tour selectie en Oomen had er net een zwaar voorjaar op zitten.
    22-05-2021 01:46
    Als Tolhoek de Giro had gereden waren er bakken reacties gekomen dat de ploeg in de Ruta del Sol er niks van bakt.
21-05-2021 19:02
Tja, logisch wel. Een paar jaar geleden werd volgens mij Kelderman nog na 10 dagen uit koers gehaald om m niet op te branden.
21-05-2021 19:03
Merckx zal het wel met mij oneens zijn maar een logische keuze, wat er nog komt is loei zwaar en als de renners zelf voelen of de ploegleiding dat de kaars is opgebrand moet je deze beslissing durven nemen. Ook naar je teamgenoten toe, het heeft geen zin om morgen Affini en Martens bijvoorbeeld te moeten inzetten voor de strijd van Dylan en David tegen de tijdslimiet. Dat is wat teveel van het goede.
    21-05-2021 19:19
    @ murcia: prima conclusie, geen speld tussen te krijgen.
    21-05-2021 19:32
    Ze hadden beide nog wel wat werk kunnen opknappen voor Foss. Of even een beetje werken zodat Bennett of Bouwman de kopgroep halen. Gewoon even terugbetalen voor de afgelopen dagen en dan buiten de tijd binnen komen
    21-05-2021 19:37
    Dat had ook gekund inderdaad, maar dit zal logistiek veel beter uitkomen.
    21-05-2021 20:20
    @Martini: Ja echt, Dekker en Groenewegen helpen iemand de Zoncolan op?
    21-05-2021 20:27
    Zoncolan zit aan het eind van de rit, die daarvoor een vlakke aanloop heeft. Daar hadden ze prima voor Foss kunnen werken of zich in kunnen zetten voor Bennett en Bouwman tijdens het tot stand komen van de kopgroep.
21-05-2021 19:03
Precies wat ik dacht. Voor beiden is er nog weinig eer te behalen. Allebei de rest van het jaar in wat kleinere rondjes verder werken aan de goede resultaten.
21-05-2021 19:04
Groenewegen heeft vanaf nu niks meer te zoeken. Dat hij net een procentje tekortkwam om te mee te doen voor winst kon niemand op voorhand voorspellen.
Dekker: laat die jongen nou, voor een getalenteerde neoprof was het prima zo.
Ik vind het gewoon twee verstandige beslissingen, punt.
21-05-2021 19:04
Logisch, want geen van beiden heeft echt nog wat te zoeken in de Giro. En in de etappe van komende maandag zouden ze waarschijnlijk sowieso wel buiten de tijd gaan binnenkomen.
    22-05-2021 01:39
    Ik vind het prima dat beide vroegtijdig de Giro verlaten, maar is die etappe van zondag dan zo zwaar en zijn ze zo uitgeput dat ze dat niet meer halen? Ik zou denken dat een rit met de Zoncolan ook een soort van hardheid geeft en beide renners hadden nog wat werk kunnen verzetten in die rit.
21-05-2021 19:09
Goed besluit, focus nu op ritwinst vanuit een vlucht en het klassement van Foss
21-05-2021 19:13
Strookt perfect met het verhaal van Groenewegen dat een koers van 3 weken nodig was om hardheid te kweken richting toekomst en het uitrijden van de Giro een noodzakelijke investering in de toekomst was. Ook mooi om te zien dat vrijwel iedereen het hierboven dan weer logisch vindt dat hij opgeeft :-)

Opgave Dekker is goed te begrijpen.
    21-05-2021 19:20
    Ik snap dat hij dat vooraf zegt, maar ik snap ook dat je daar na een kleine 2 weken heel anders over denkt. ;)
    21-05-2021 19:24
    Er is natuurlijk een punt waarop niet jezelf de vernieling in rijden belangrijker is dan die drie weken koershardheid.
    Niemand bij lotto Jumbo is erbij gebaat als Groenewegen de rest van het seizoen als pelotonvulling meerijdt.
    21-05-2021 19:30
    Een koers van drie weken is zo'n beetje de enige optie om dertien koersdagen in veertien dagen te maken..
    21-05-2021 19:40
    Volgens mij zei Groenewegen dat nog maar drie dagen geleden op de rustdag :-) Ik begrijp overigens ook wel dat het (zeker voor een sprinter) niet per se voordelig hoeft te zijn om je over de bergen te slepen. Maar klets dan niet zo'n heel verhaal bij elkaar om je start in deze ronde t.o.v. de alternatieven te verdedigen. Vertel gewoon het echte verhaal, de Giro organisatie gaat daar echt niet moeilijk over doen. Dat halve waarheden verkondigen doen ze naar mijn mening bij Jumbo net iets te vaak, ook het 'plotse' verhaal rondom zijn start was niet het eerlijke verhaal. Beetje minachtend allemaal.
    21-05-2021 19:56
    Daar gaat mn voorspelling van twee dagen terug. Groenewegen rijdt m dus niet uit. Ben het wel met Theo eens op grote lijnen. Aan de andere kant heb je er ook niets aan om m op te branden voor de rest van het seizoen.
21-05-2021 19:17
Hup Holland Hup
    21-05-2021 19:43
    Hahaha, inderdaad. En ze beseffen het zelf niet. Whahaha.
    21-05-2021 20:09
    Van der Hoorn en Bouwman dagjes schitteren in afwezigheid en dan nu hier weer de treurmars spelen..
21-05-2021 19:42
Top resultaten waren het al niet, dus beter sparen en er volgende koers weer iets van proberen te maken
21-05-2021 19:47
Begrijpelijk, hoewel andere afhakers eerder, hier op "iets" minder begrip konden rekenen.
    21-05-2021 20:26
    Je zegt het zelf al met het woordje “eerder”. Wat is precies je punt ?
    22-05-2021 07:17
    Wat snap je niet of wil je niet snappen?
21-05-2021 20:17
Het is natuurlijk volkomen te begrijpen, dit zijn 2 dikkuiten, de 1 piepvers en de ander ongehard en sowieso een viaductkruiper. Die waren volkomen doodgereden de aankomende dagen. Net zoals QS worden de begeleidende verhaaltjes op dagelijks niveau aan de realiteit aangepast. Het is dan aan de protestantse wielernerds om er van ‘huh, maar ze zeiden,..’ gaten in te schieten.
21-05-2021 20:19
Allemaal logisch. Enkel sprinters die nog in aanmerking komen voor de puntentrui hebben hier nog iets te zoeken.
Even begrijpelijk als Ewan, Merlier,...
Ik hoop enkel dat het niet zo is dat mensen die Ewan afkraakten, nu zeggen dat dit wel een goeie beslissing is. Dat zou wel heeeeel sneu zijn.
21-05-2021 20:22
TJV mist toch renners in de breedte met meer kwaliteiten voor het grote rondewerk.
Keuze om deze 2 renners naar de Giro mee te nemen, pakt domweg zeer slecht uit.
    21-05-2021 20:29
    Sprinters die afstappen in de Giro. Ik weet niet anders, dan dat dat altijd gebeurde.
    21-05-2021 20:30
    noem eens een ploeg die niet met I begint die een voldoende brede selectie heeft om in alle grand tours een topteam op te stellen als een paar van hun toppers ziek, zwak of misselijk zijn.
    22-05-2021 02:31
    Sinds wanneer heeft die ploeg met de I een degelijke sprinter afgeleverd?
21-05-2021 20:51
Ik maak mezelf waarschijnlijk niet populair met deze mening maar dat boeit me ook niet erg veel. Ik vind het onbegrijpelijk dat ploegen renners opstellen in een GRAND TOUR om ze die vervolgens niet uit te laten rijden. Als ervaring opdoen het doel is dan kun je ze ook in een zesdaagdse (o.i.d) opstellen. Doe gewoon niet mee met de grote mannen als je het, vooralsnog, niet aankan.
21-05-2021 21:18
Dekker totaal onzichtbaar toch wat was zijn doel dan voor
deze ronde? Groenewegen zal zeker nog zege,s gaan halen
dit seizoen al zal dat ook moeilijk worden met veel concurrentie.
21-05-2021 21:41
Waarom proberen sprinters wel altijd "Parijs" te halen, en stappen ze in de Giro vaak makkelijk af?
- De eerste reden is "Parijs" zelf. Daar ligt altijd een koninklijke sprint te wachten, die echt wel de moeite waard is om je over wat heuvels te slepen.
- Ten tweede: de slotweken in de Giro zijn doorgaans net wat zwaarder dan de laatste weken in de TdF. Een monster als de Zoncolan of Mortirolo doen ze in de TdF eigenlijk nooit. En daarbij: In Frankrijk zijn het vaak 2, max 3 alpenritten op het eind, in Italie is het een week lang echt klimmen.
- Ten derde: geld: prijzengeld wordt verdeeld, en hoe langer je erbij blijft, hoe meer je van de ruif kunt eten. En volgens mij is de Franse ruif net wat groter dan de Italiaanse.

Koppel daaraan de leeftijd van Dekker en het parcours van Groenewegen, en je komt op een logisch besluit uit. Ik denk dat een fitte Ewan ook hier afgestapt zou zijn, net als Merlier.
Wil je dat als organisatie niet, dan moet je toch eens kijken naar de opbouw van je ronde...
    22-05-2021 00:23
    Ten vierde: de Tour komt na de Giro. Door niet af te stappen kan een sprinter al in Italië "Parijs " hypothekeren
    22-05-2021 07:21
    "Koppel daaraan de leeftijd van Dekker"
    David Dekker is 23jr. Het zal eerder de geringe ervaring en hardheid op dit niveau zijn.
21-05-2021 21:51
Je ziet eigenlijk nooit klimmers afstappen omdat er een sprintersrit aankomt. Maar wel vaak sprinters die afstappen in een klimrit. Die sprinters zitten ook de hele rit te profiteren van anderen om dan op t laatst nog even een paar honderd meter hard te gaan. Klimmers, tijdrijders en wielrenners die allround zijn, dat zijn de echte kerels.
21-05-2021 22:12
Uiteindelijk een kleurloos rondje geworden voor Dekker. Zonde dat hij het slachtoffer is van de rentree van Groenewegen
21-05-2021 22:55
Logisch voor Groenewegen. Paar keer meegedaan, weer een beetje ritme terug door twee weken koers, kwam ook als invaller. Voor Dekker is het jammer, vind ik: geen kans gehad voor zichzelf, ook niet kunnen kijken of hij een grote ronde kan uitrijden. Het is natuurlijk goed dat ze hem beschermen en het is wellicht verstandig en misschien zelfs vooraf afgesproken, maar het is toch altijd jammer als je een ronde niet kunt uitrijden als neoprof.
22-05-2021 09:00
Helemaal eens Creep. Groenewegen had net als Dekker in een kleinere ronde moeten starten

Reacties zijn gesloten.