Giro 2020: EF Pro Cycling verzoekt UCI om ronde vroegtijdig te beëindigen
foto: Cor Vos
donderdag 15 oktober 2020 om 17:34

Giro 2020: EF Pro Cycling verzoekt UCI om ronde vroegtijdig te beëindigen

EF Pro Cycling heeft de UCI en andere belangrijke instanties binnen de wielersport een brief gestuurd, met daarin het verzoek om de Giro d’Italia na twee weken te beëindigen. De internationale wielerunie heeft het verzoek echter afgewezen.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Volgens de Amerikaanse formatie is er sprake van een aangetaste wielerbubbel, na meerdere positieve coronagevallen van renners, stafleden en motoragenten. Eurosport weet dat de ploeg een brief heeft gestuurd naar de UCI, Giro-organisator RCS Sport, de wielerploegen en andere belangrijke stakeholders binnen de wielersport.

“We kunnen beter op een overzichtelijke manier stoppen”
Daarin stelt EF Pro Cycling het volgende: “Het zou verstandig zijn om de Giro vroegtijdig te beëindigen, zowel voor de wedstrijd zelf als de gehele WorldTour. De verwachting is dat er nog meer positieve coronagevallen aan het licht zullen komen. We kunnen beter op een overzichtelijke manier stoppen, anders zullen ploegen zelf uit de Giro stappen.”

De ploeg stelt voor om nog voor de tweede rustdag, als er weer op grote schaal zal worden getest op het coronavirus, twee PCR-testen af te nemen bij de renners. Als er voor de rustdag nog positieve gevallen bijkomen, moet de Giro na de vijftiende etappe (met finish op de top van Piancavallo) definitief worden stilgelegd.

UCI reageert: “We moeten nu gezamenlijk optrekken”
Als het aan EF Pro Cycling ligt, zal er dan na twee weken een definitief klassement worden opgemaakt. De UCI gaat echter niet mee in het verzoek. “We beseffen dat het een uitdaging is om het wielerseizoen op een goede manier te beëindigen, maar we kunnen dit alleen maar doen als we gezamenlijk optrekken en samenwerken.”

UCI-voorzitter David Lappartient laat weten dat alle renners vandaag en morgen extra getest zullen worden, naast de verplichte testronde op de tweede rustdag. “We hopen met deze maatregelen de Giro tot een goed einde te brengen. Aan de hand van de uitkomsten zullen we bepalen of we nog aanvullende maatregelen moeten nemen.”

Een ding is zeker: EF Pro Cycling zal bij een positieve coronatest uit de Giro stappen. Thomas De Gendt, in deze Giro actief voor Lotto Soudal, liet vanochtend nog weten zich onveilig te voelen. “Het gaat de slechte kant op in deze Giro. Ik heb het gevoel dat de organisatie dingen verzwijgt. Er zijn renners die liever niet meer starten, anderen wel.”

92 Reacties
15-10-2020 17:37
Een ploeg doet dit verzoek niet zomaar, zal bij meerdere ploegen wel zorg zijn over de veiligheid van de bubbels in deze Giro, misschien verwachten ze wel een bijltjesdag op rustdag twee.
    15-10-2020 18:05
    Ze hebben vast edele motieven. Maar ook wat apart om als individuele ploeg dit te vragen. Dan denk ik meteen ook : 'ze hebben niet zoveel centjes'. En snel stoppen met het seizoen, zonder boetes etc. is dan best aantrekkelijk.
    15-10-2020 18:30
    @turtlehead - wat een rare redenatie.. de kosten zijn al gemaakt en EF heeft renners die etappes kunnen winnen, bovendien wilde sponsor ook gewoon op TV: geld is niet de drijfveer om te willen stoppen.

    Het is eerder dat de organisatie koste wat kost door wil gaan.
    15-10-2020 19:23
    Vuelta kan zeker een motief zijn.
    15-10-2020 20:16
    Het zijn telkens de ploegen die zelf geen enkele rol meer spelen in het algemeen klassement en ook geen enkele andere troef achter de hand hebben die het hardst roepen om de ronde te beëindigen (Eerst Lotto, nu EF).
    Helaas voorzie ik dat de ronde inderdaad niet wordt uitgereden en pakweg zondag wordt gestopt. Als ik Kelderman was zou ik er als de donder en bliksem voor zorgen dat ik die 34 seconden op Almeida goedmaakte.
15-10-2020 17:43
Toch heb ik liever dat vooraf een einddatum wordt gecommuniceerd dan dat achteraf een winnaar op basis van 2 weken wordt uitgeroepen.
    15-10-2020 18:01
    Het zal hoe dan ook een winnaar met een asteriskje worden in deze veredelde amateurkoers, nog veel meer dan bij het Bernal-debacle.
    15-10-2020 18:04
    [i]edit wf: iets meer respect voor mede-leden is op zijn plaats[/i]
    15-10-2020 18:44
    Het zal sowieso wel eentje met een asterisk worden, want hier gaan renners top 10 rijden, misschien zelfs podium, misschien zelfs de Giro winnen, die waarschijnlijk nooit meer in de buurt van dat resultaat zullen komen. Door de omstandigheden van dit jaar was hij sowieso al opvallend zwak bezet en is de helft van de wel aanwezige (sub)toppers ondertussen ook alweer verdwenen.

    Desalniettemin tellen die ook gewoon mee. Ik wilde even vergelijken met de Giro waar Hesjedal en De Gendt zowaar op het podium sukkelden, maar daar was de rest van de top 10 eigenlijk opgevuld met de betere ronderenners.
15-10-2020 17:44
Reden te meer dus voor Kelderman om te zorgen dat hij na zondag in het roze rijdt.
15-10-2020 17:46
Als ik dan ook het verhaal lees van Thomas De Gendt dat er renners verkouden hoestend en met een snotneus rondrijden dan is voor mij maar één beslissing mogelijk; de Giro beëindigen. Maar ja krijg die koppen van de verschillende ploegen maar eens in dezelfde richting!
    15-10-2020 17:56
    Heb je het weer gezien? Die klachten zijn logisch.
    Overigens is vrijdag testen en zaterdag de knoop doorhakken (voor mogelijk einde zondagavond) een redelijk voorstel.
    15-10-2020 17:57
    In dat weer zou het raar zijn als je niet met een snotneus rondfietst.
    15-10-2020 18:01
    @Panache
    Akkoord. Het protocol op voorhand zei ook dat je naar huis werd gestuurd mits een positieve test, maar dat de Giro wel verder tot Milaan zou trekken. Ploegen en renners die daar nu over zagen hadden hier op voorhand maar hun beklag over moeten doen als ze niet akkoord zijn met de regels. Verder wordt er ook niemand verplicht om door te rijden, als je als renner of ploeg echt wil stoppen dan doe je dat gewoon.
    15-10-2020 18:59
    @Panache de renners die zaterdag avond positief op Corona getest worden, mogen zondag al niet meer rijden. Oftewel Kelderman Corona op zaterdag dan mag hij zondag niet starten. Het beste was geweest om van te voren duidelijk afspraken te maken. Nu ga je altijd ploegen benadelen. Als de renners bang zijn voor de familie kunnen ze het verzoek indienen om na de Giro getest te worden. Dit lijkt mij een goede oplossing.
    15-10-2020 19:05
    Je eigen verantwoording pakken en er uit stappen,niet gaan staan zeiken.
    15-10-2020 20:03
    Ja dat die klachten logisch zijn, zal best, maar tegenwoordig is het protocol toch ff anders.
15-10-2020 17:47
zeg gewoon: we gaan tot dinsdag of woensdag, dan heb je nog een TT en twee bergritten. Dat de beste moge winnen.
    15-10-2020 19:07
    Denk dat de organisatie gewoon de test resultaten van maandag en dinsdag afwacht en alleen bij een giga cluster besmetting stopt. Education First is uiteraard vrij om de koers te verlaten als ze zo principieel zijn.
15-10-2020 17:49
Als de ploeg dan echt een standpunt wil nemen over de veiligheid en lekke bubbels begin dan niet met brievenschrijven, maar stap gewoon niet meer op. Als dan een paar ploegen het voorbeeld volgen, dan heeft de UCI/RCS geen andere keuze dan stoppen als de ploegen niet meer verder willen rijden.

Iemand overigens een idee als de koers stopt wanneer dan wel en wanneer geen eindwinnaar word uitgeroepen?
    15-10-2020 17:56
    Hun best geplaatste renner is Kangert op 29min:40sec...
    15-10-2020 17:59
    Ze hebben wel Guerreiro in de bergtrui. Al is 't de vraag of ie die dinsdagochtend ook nog heeft. En of EF dan daad bij woord voegt.
    15-10-2020 18:04
    Ja, dan zou afstappen volgens velen heel makkelijk zijn. Blijkt het dus niet te zijn.
15-10-2020 17:58
Zondag stoppen zou misschien de beste oplossing zijn...dan weet iedereen waar ze aan toe zijn
    15-10-2020 21:02
    Eens
    16-10-2020 10:12
    Eens , dat suggereerde Karsten Kroon ook al.
15-10-2020 17:58
We zouden wel eens op weg kunnen zijn naar een heroïsche Giro waar we uiteindelijk nog met een man of 50 Milaan zullen bereiken.

Vreemde actie hier van EF1. Indien een renner wil afstappen én de ploeg is akkoord, dan is het toch heel duidelijk en kan de renner gewoon stoppen. Benieuwd of deze ploegen trouwens in de toekomstige jaren wanneer iemand ziek is ook direct een verzoek zullen sturen om de koers te beëindigen.
    15-10-2020 19:09
    Uiteindelijk is dit grotendeels PR praat vanuit EF. Doen alsof ze de gezondheid van de renners zo belangrijk vinden, terwijl ze zelf gewoon rond blijven koersen. Zie de twitter duiding van Vaughters ook.
    15-10-2020 19:18
    De mededeling is vooral gericht op een duidelijk einde voor de Giro en niet één die plotseling afgekondigd moet worden. Lees hem anders nog even goed. Lijkt me ook voor de organisatie een mooi doel, met als einddoel Milaan, ook dat lijkt me nog goed mogelijk.
    15-10-2020 22:52
    Tja, wat wil EF dan concreet? Dat de Giro zondag na de etappe stopt? Of alleen als er zaterdag teveel corona gevallen zijn? En wat is teveel?

    Het is voor EF veel makkelijker praten op dit moment. EF en de kledingmerken hebben al genoeg reclame gehad in de Giro voordat ie begon (met de boete voor de eendjes), dus zij hebben op sponsor gebied al een geslaagde giro gehad en ik heb niet de illussie dat ze nog veel ritten gaan pakken (bollen trui zou wel mooi meegenomen zijn).

    De giro organisatie is er gewoon bij gebaat om de ronde tot Milaan te brengen. Voor de fans, de sponsoren, media geld en zelfs voor de renners. Om een ronde te organiseren is er meer nodig dan de goodwill van de ploegen, dus de organisatie zal er alles aan doen om Milaan te halen. Desnoods met de helft van het peleton.
15-10-2020 18:02
In Vlaanderen is het momenteel slechter gesteld dan in Italië, dus dan ook geen Ronde van Vlaanderen uiteraard.
    15-10-2020 18:07
    Los dat het in Vlaanderen een eendagskoers betreft gaat het de renners hier ook om hoe het georganiseerd is. Als renners in hotels rondlopen waar ook andere gasten rondlopen en sommige ploegen nu nog niet weten in welk hotel ze de derde week liggen (brond Kopoverkop Podcast) dan kan ik me voorstellen dat je daar niet naar uit kijkt als ploeg.
    15-10-2020 18:09
    Vlaanderens mooiste is een prestige object he, dus die gaat kost wat kost door...
    15-10-2020 18:23
    @Adz

    Zelfde kan je zeggen over Parijs-Roubaix, but guess what...
    15-10-2020 18:27
    das appels met citroenen vergelijken, je moet niet ver zoeken waar het meeste azijn zit
    15-10-2020 18:27
    das appels met citroenen vergelijken, je moet niet ver zoeken waar het meeste azijn zit
    15-10-2020 19:05
    Veel verschil gaat er toch niet zijn, want de besmettingen in Italië liggen momenteel hoger dan op het toppunt in maart/april en dat werd toen als de meest rampzalige regio ter wereld beschouwd.
    15-10-2020 19:13
    @harryjohan - dat vraag ik me ook weleens af. Hebben ploegen een soort van ploeghuizen? Of het recht op hotels in bepaalde periodes? Of moet iedereen de dag na de koers weer direct op huis aan?
    15-10-2020 19:41
    Het lijkt een kwestie van tijd dat er een persbericht komt dat de Ronde niet doorgaat.
15-10-2020 18:05
Ik weet niet waarom, maar ik erger me ontzettend aan deze actie van EF. Het is net alsof ze het braafste jongetje van de klas willen zijn. Als je wilt dat de ronde vroegtijdig eindigt kun je beter zelf de ronde verlaten. Laat andere ploegen, of beter de renners, de keuze voor zichzelf maken
    15-10-2020 18:27
    Ja, ronduit bizar dat ze om de gezondheid van hun personeel geven!
    15-10-2020 19:24
    Als ze zo om de gezondheid van de renners geven dan kunnen ze gewoon stoppen met koersen. Nu is het een beetje een wit voetje proberen te halen via de PR machine.
    15-10-2020 19:27
    La douche, als dat zo zou zijn, waarom stappen ze dan zelf niet af?
15-10-2020 18:06
Ergens begrijp ik deze actie. Ik denk namelijk niet dat de wielersport gebaat is bij een ronde die plotsklaps is afgelopen. Bijvoorbeeld doordat de regering in Italie zegt: "vanaf morgen geen sportwedstrijden meer". En de regering is niet zoals in Nederland van de aanpak om ver vooraf aan te kondigen wat te doen, en vervolgens ook nog enkele dagen tijd geven.

En het wielrennen is ook niet gebaat bij een giro van de 10 kleine "medemensen met een donkere huidskleur", waarbij iedere dag 1 of 2 ploegen het voor bekeken houden. De uitgesproken zorgen zijn er niet voor niets lijkt me.

Ik denk dat de UCI samen met de organisatie beter kan zorgen dat er een "gepland" einde komt aan de ronde. Zondag of dinsdag, kan allebei.
    15-10-2020 18:13
    10 kleine medemensen... whoooeeeeaaaah LOL!
    15-10-2020 18:54
    Lekker racistisch. Alsof 10 renners van donkere komaf niet het aanzien waard zijn.
    15-10-2020 19:07
    Hij bedoelt de 10 kleine negertjes
15-10-2020 18:08
Als de RCS nou gewoon de Giro bubbel protocollen flink verscherpt (dus bv. geen wielertoerist agenten in het hotel met de renners) dan zijn de renners veiliger in de Giro dan thuis bij training.

Ik snap dat er risico's zijn, maar die zijn er ook als je de renners naar huis stuurt, waar ze wellicht gewoon zelf boodschappen moeten doen...
15-10-2020 18:13
Ik vind het wel goed dat een ploeg de handschoen oppakt, en niet gewoon uit koers gaat. Gelijke monniken gelijke kappen.
    15-10-2020 18:34
    Dan hadden ze ook solidair kunnen zijn na de eerste besmettingen. Waarom nu ineens de brief? Er is nu al geen sprake meer van gelijke monniken gelijke kappen. Of was de situatie in de 1e week anders dan nu?
    15-10-2020 18:42
    Vandaag toch dat nieuws van 17 man uit de karavaan die besmet bleken en bij ploegen in het hotel zaten? Wat ook vandaag voor De Gendt aanleiding was om te twijfelen aan zijn aanwezigheid. Lijkt me een logische aanleiding om aan de bel te trekken en wat druk te zetten op de organisatie. In het beste geval krijgen die hun zaakje op orde en halen we gewoon het einde. Kritische noten van betrokken partijen lijken me hoe dan ook niet het probleem.
    15-10-2020 18:45
    @Morgenstern Die situatie was er vorige week ook. Toen heeft geen enkele ploeg aan de bel getrokken. Denk jij dat alle renners / ploegen die 2 weken lang in België zijn volledig in bubbels zitten?
    15-10-2020 18:56
    Vorige week toch pas één besmetting in de bubbel? Wel al genoeg kritiek ook toen op de fouten van de organisatie, maar daar zijn nu de gevolgen pas duidelijk van geworden. Ik vind een nieuwe stap in de kritiek daarom goed te begrijpen.

    De renners in de Vlaamse bubbels komen die niet binnen zonder positieve test. En zelfs dan worden ze er soms nog buiten gehouden, zie Benoot. Volgens mij zijn die maatregelen goed genoeg en is er binnen die bubbels nog geen grote uitbraak geweest. Verhalen over figuren die laks omgaan lees je ook niet.
15-10-2020 18:14
Ik lees hier eigenlijk: "Team dat niks meer te winnen heeft vraagt om de boel maar af te lasten omdat ze het gevoel hebben dat de organisatie iets verzwijgt". Beetje gemakkelijk.
15-10-2020 18:19
Voelt wat overdreven. Mochten de testen van de tweede rustig meerdere positieve tests geven is een serieuze overweging. Daarnaast moet de Giro organisatie meer werk maken van de bubbels in hotels.
15-10-2020 18:20
Als Vaughters zo bang is moet hij opstappen, niemand die hem zal stoppen. Maar waarom moet dan iedereen meteen naar huis? Als wij niets meer kunnen winnen dan een ander ook niet? Of gaat hij nu het geweten van de koers uithangen en omdat hij denkt dat iets beter is moet dat aan iedereen worden opgelegd? Wat een onzinnige actie....
15-10-2020 18:23
Had dit al in het TJV topic gepost


Bouwman in het AD

Met de gezondheidsregels werd in Italië niet goed omgesprongen. Er was totaal geen sprake van een bubbel, zoals in de Tour de France. In het eerste hotel waar wij zaten, liepen andere hotelgasten rond en zaten ook 75 politiemensen. Die hadden overal lak aan en liepen zonder mondkapjes rond. "

,,We zaten met vijf teams bij elkaar in de eetzaal. Gelukkig hadden we nog een eigen kok, maar die anderen stonden allemaal samen aan het buffet op te scheppen.”
15-10-2020 18:26
Ik denk wel dat het beter is voor de koers om nu te zeggen: het eindigt zondag, dan dat maandag weer veel positieve gevallen zijn en het dinsdag niet meer doorgaat. En ook beter voor de Vuelta :)
15-10-2020 18:30
Wat Bouwman aangeeft, en eerder van Emden is natuurlijk iets wat zonde is, waarom niet die ultieme bubbel als in de tour!?
En het is niet alsof ef alleen staat, ook de Gendt heeft het over wisselende meningen bij verschillende renners.
Niks mis van EF om dit verzoek in te dienen, maar wat ik zeg, balen dat giro organisatie dus niet zo strikt is.
15-10-2020 18:34
Het is te slecht weer voor de "eendjes" ?
15-10-2020 18:34
Wanneer er na zo'n druipdag als vandaag meer renners een snotneus krijgen dan kan nu al worden gesteld dat er na de volgende testen iedereen met zo'n snotneus positief wordt getest. Die PCR testen zijn namelijk zo scherp dat ze zelfs op een niet meer actief virus (ook andere dan de C-19 virussen) positief testen.
    15-10-2020 19:31
    Geen onzin aub!
15-10-2020 18:36
Dus s,morgens vroeg komt er een het hotel in en zet ze het mes op de keel fietsen verdomme ,wat een ploeg als ze het niet bevalt stap dan niet meer op ,maar laat de andere ploegen zelf beslissen of ze verder willen
15-10-2020 18:45
Het is een voorstel, die stappen sowieso af als het niet afgeblazen wordt.
15-10-2020 18:52
Altijd leuk als zo'n ploeg of renner met een statement komt, waar een vrij genuanceerd verhaal achter zit, maar al die nuance compleet wordt genegeerd en dat men wordt beoordeeld op de sappige oneliner. Zoveel tekst staat er nochtans niet
15-10-2020 19:01
Met zo'n shirt moet dit team sowieso nooit meer starten. Straks steken ze er andere ploegen nog mee aan.

Reacties zijn gesloten.