Gianni Bugno (CPA) reageert op veiligheidsplan Richard Plugge
Gianni Bugno - foto: Cor Vos (archief)
zondag 16 augustus 2020 om 19:11

Gianni Bugno (CPA) reageert op veiligheidsplan Richard Plugge

Gianni Bugno heeft in een open brief gereageerd op het veiligheidsplan dat Richard Plugge vandaag naar buiten gebracht heeft. De Italiaanse voorzitter van de CPA zegt dat zijn rennersvakbond wél mensen heeft die de veiligheid van parcoursen controleren, maar dat zij de kans niet krijgen om dat werk goed uit te voeren.

Bugno voelt zich aangevallen door de uitspraken van de manager van Jumbo-Visma. Hij wil graag weten wat de CPA dan moet doen om de veiligheid te kunnen controleren. “Onze afgevaardigde is de woordvoerder van de renners, en in tegenstelling tot de teams, krijgt hij de parcoursen niet op voorhand gepresenteerd”, klinkt het.

Volgens Bugno heeft de CPA-afgevaardigde het recht om diverse partijen rondom een wedstrijd bijeen te roepen als hij een veiligheidsprobleem voor de renners gevonden heeft in het parcours. Daarnaast wijst de Italiaan op de grotendeels vrijwillige baan van de afgevaardigden van de CPA en de moeilijke werkomstandigheden bij het uitvoeren van hun job. “Dit in tegenstelling tot de mensen van de AIGCP (waarvan Plugge vice-voorzitter is, red.)”, aldus Bugno.

“Onze mensen zijn vaak bezig met de veiligheidsmaatregelen en om te protesteren tegen maatregelen die zij niet voldoende toereikend vonden. Tot slot heeft de CPA, in tegenstelling tot de AIGCP, geen lid in de Road Commission van de UCI waarin de veiligheidsvoorschriften voorgesteld worden”, is Bugno duidelijk.

Geen vertrouwen meer in UCI
De CPA-voorzitter gaat daarmee de discussie aan met Plugge, van wie Bugno een reactie verwacht op zijn open brief. De Nederlandse manager sprak eerder vandaag uit dat hij de veiligheidscontroles van de UCI niet meer vertrouwt. Hij wil met meerdere profploegen een extern bedrijf inschakelen dat vooraf de parcoursen keurt, nadat de afgelopen weken meerdere incidenten gebeurd zijn.

23 Reacties
16-08-2020 19:16
Bugno laat vooral veel machteloosheid horen en daarmee bevestigt hij het punt van Plugge.
    16-08-2020 19:32
    Exact mijn gedachten. Ze willen wel, hebben er de mensen voor maar mogen niet.
    Dat is een beetje de strekking.
16-08-2020 19:19
Ik begrijp zijn weerstand niet precies. Hij geeft aan dat hij graag zou doen wat Plugge voor stelt, maar dat dat niet lukt. Waarom deze plannen vanuit de ploegen dan niet zien als een aanleiding tot samenwerking?
    16-08-2020 19:20
    Exact.
    17-08-2020 07:18
    Hij is vooral bezig met eigen status en positie. Plugge stelt voor om een extern bedrijf te laten controleren - dus niet meer door vrijwilligers die vervolgens bij de UCI niets in te brengen hebben. Bugno zou die plannen moeten toejuichen, juist ook vanwege de grotere machtspositie van de ploegen.
16-08-2020 19:41
Als het echt zo is dat ze druk bezig zijn met protesteren etc. dan is inmiddels wel duidelijk dat dit niks uithaalt toch. Het lijkt me dan hoog tijd voor een andere strategie. Ik begrijp dan ook weinig van deze brief.
Ook de invloed van de ploegen via de UCI helpt blijkbaar niet, dus moet er gezocht worden naar een oplossing buiten de UCI, en dat is precies wat Plugge aan het doen is.
16-08-2020 19:48
Bugno is boos omdat Plugge's voorstel de overbodigheid van de CPA in dezen nog eens duidelijk maakt. Verder gaat het vertegenwoordigen van de renners haar niet zo goed af gezien de eerder protesten van renners over de onduidelijke financiën binnen de bond en de nogal slaafse houding richting de UCI. Ik blijf overigens sceptisch dat Plugge de noodzakelijke veranderingen er doorheen krijgt. Maar hoop doet leven.
    16-08-2020 22:03
    Exact.

    Bugno is gewoon bang voor zijn baantje, niets meer en niets minder.
16-08-2020 20:06
Dit is een klassieke discussie tussen werkgeversbond (AICCP) en werknemersbond (CPA) waarbij de werknemers (renners) gedupeerd worden omdat de werkgevers geen gezamenlijk belang inzien van veiligheid en feitelijk geprikkeld worden door publieksensatie. Waarbij de toezichthouder (UCI) de lachende derde is.

Per saldo komen we nergens zolang renners enkel klagen en naar de CPA wijzen maar vervolgens geen nieuwe reglementen afdwingen door telkens weer op die fiets te klimmen.

Het grote probleem met (wieler) werkgeversvakbonden is dat ze al jaren druk zijn met financiële modellen en niet met de veiligheid van renners. Plugge heeft boter op zijn hoofd door na alle incidenten met de Groenewegen ineens te roepen dat veiligheid belangrijk is.
De koers die leidde tot diskwalificatie van de Groenewegen na het overschrijden van de gesloten spoorovergang werd “gerespecteerd” door niet meer deel te nemen aan de koers. Om maar een voorbeeld te noemen.

De wielersport kan maar op 1 manier veiliger worden, en dat is via gezamenlijke visie vanuit de renners. Via de vakbond, of door niet meer op de fiets te stappen.
Beide gaat niet gebeuren. Men stapt gewoon op, rijd door de hagel, karresporen in 15% afdalingen, met bloedende wonden, enkel omdat het zo heroïsche televisie oplevert.
    16-08-2020 21:51
    Bedankt, helemaal me eens. Je beschrijft de 'root cause' terweil de anderen aan het symptoom zitten, wat uiteindelijk nooit iets oplevert.
    17-08-2020 00:09
    Precies. Verschrikkelijk hypocriet die Plugge.
16-08-2020 21:35
Men zou als eerste moeten toestaan een nieuwe trui en broek na een valpartij. Simpel beginnen.
    16-08-2020 22:54
    Precies. Dit had voor Jakobsen hét verschil gemaakt.
    17-08-2020 08:30
    Inderdaad. En het peloton wacht dan even rustig totdat de renner in kwestie zich heeft omgekleed in de auto. Uitstekend idee.
16-08-2020 23:29
Een stel gedrogeerden/gedopeerden op een veel te lichte fiets.... dat kan gewoon nooit goedkomen. Ze weten wellicht nauwelijks nog wat ze doen in het heetst van de strijd. En 't is uiteraard altijd de schuld van iemand anders. Tja, erg typisch voor milieu's die zijn opgetrokken uit laag opgeleide mensen.
    16-08-2020 23:49
    Gewoon een afspiegeling van de anarchistische maatschappij. Lekker ouwehoeren op, en afzetten tegen, of het nou de uci is, of het kabinet, of een president, of een schooldirectie, of de politie, die arme onschuldige burgers toch...
    17-08-2020 12:54
    Wat doe jij op een wielersite als je wielrennen toch kut vindt?
    17-08-2020 13:11
    @denieuwemerckx
    Tussen de nieuwe generatie renners zitten veel vrij slimme gasten. Dat is inderdaad wel een contrast met veel ploegleiders, die uit een tijd komen toen wielrennen meer een sport van het 'gewone volk' was.
    17-08-2020 13:25
    Ik dacht dat het allemaal aan de elite lag.
17-08-2020 09:08
Volgens mij is er echt behoefte aan een wieler ombudsman. Daarnaast zou ik 3 tot 5 gestopte coureurs inhuren om bepaalde parkoursen te fietsen/checken vooraf. Die weten nou eenmaal met welke snelheid overal gereden gaat worden. Leuk bedrijfsconcept met een stuk of 20 oud-wielrenners uit verschillende landen en ploegen in dienst. Bv Clement, Rodriguez & Hushovd. Als zij iets onveilig vinden zou ik wel luisteren.
17-08-2020 10:10
@denieuwemerkcx, laag opgeleiden? Oomen? Benoot, Dumoulin? Taco vd Hoorn, Jan Willem van t schip? Bardet? Arensman ... ik kan zo nog wel even doorgaan. Natuurlijk zijn er ook laag opgeleiden, maar beter is om eerst es inventarisatie te doen voor je zo'n uitspraak doet. Ik durf wel te zeggen dat het 'de randjes opzoeken' mee kan spelen (jij noemt dit drogeren) ... ik kan het niet bewijzen, maar ik heb wel veel voorbeelden gezien van renners die zich onbeheerst gedroegen volgens mij omdat ze wat geslikt hadden. Verder heb ik over dit onderwerp wel een mening maar te weinig kennis van het speelveld om me in deze discussie te mengen (is ongepast) .. maar wilde wel even wat rechtzetten tav opleiding.
17-08-2020 10:33
Het kan natuurlijk dat ik de grote successen van de vakbond heb gemist de afgelopen jaren, al acht ik die kans klein.
Krachteloze bond. Onzichtbare voorzitter.
17-08-2020 14:05
Ik kan me voorstellen dat hij ook niet weet wat je steeds met gezeur van diverse ploegleiders en directeuren en vooral die van Jumbo-Visma. Ze wijzen alleen naar de ander. Ze moeten ook zelf verantwoordelijkheid nemen zoals bij val van Fabio Jacobsen . De eerste die fout was , was Groenewegen en daar begint bij, maar daar hoor ik hem niet over.
Greipel is de enige die wijze woorden sprak en niet alleen voor eigen parochie.
Ik zal wel weer allemaal boze reacties krijgen, want aan deze ploeg mag je niet komen. Is heilig op dit moment, opportunistisch. Jaren kritiek op rijden van Sky/Ineos totdat jelf doet. En als weer slecht gaat zij dezelfde mensen die hier Hosanna roepen de eerste die mensen afbranden.
Moest dit even kwijt als wielerliefhebber en niet als nationalist

Reacties zijn gesloten.