Gehavende Kruijswijk twijfelt aan deelname Tour de France
foto: Cor Vos (archief)
zondag 16 augustus 2020 om 11:55

Gehavende Kruijswijk twijfelt aan deelname Tour de France

Jumbo-Visma zit met de handen in het haar, na de opgaves van Primož Roglič en Steven Kruijswijk in de Dauphiné. Die laatste weet zelfs niet of hij op tijd fit zal zijn voor de Tour de France. “Komende week beslissen we of ik kan starten in de Tour”, zo vertelt Kruijswijk aan de NOS.

De 33-jarige klimmer, vorig jaar derde in de Ronde van Frankrijk, kwam in de voorlaatste etappe van het Critérium du Dauphiné ten val in de afzink van de Col de Plan Bois. Kruijswijk moest uiteindelijk opgeven met een ontwrichte schouder. “In de ambulance dacht ik meteen: wat nu? Wat betekent dit voor de komende weken? Dat is nu nog steeds een vraagteken.”

“De komende dagen moeten uitwijzen hoe het ervoor staat. We moeten kijken wat de specialisten zeggen. En hoe mijn gevoel op de fiets zal zijn.” BORA-renners Emanuel Buchmann (de nummer vier van de Tour van 2019) en Gregor Mühlberger (een belangrijke helper) waren eveneens bij de valpartij betrokken en moesten de Dauphiné ook verlaten.

Voor Kruijswijk was het Critérium du Dauphiné pas zijn tweede koers dit seizoen, na de Tour de l’Ain. In de sterk bezette Franse .1-koers reed de 33-jarige renner naar de vierde plaats, terwijl de eindzege voor ploeggenoot Primož Roglič was. Normaal gesproken is Kruijswijk met Roglič en Tom Dumoulin een van de speerpunten in de Tour de France bij Jumbo-Visma.

68 Reacties
16-08-2020 12:01
Vervelend. Maakt het wel makkelijker met twee kopmannen en Steven dan naar de Giro of Vuelta.

Dan toch de Plus als knecht naar de Tour sturen als Kruijswijk niet fit genoeg is.
    16-08-2020 12:34
    Of Vingegaard of Tolhoek.
    16-08-2020 12:37
    De Plus is ook niet fit genoeg denk ik, zal Tolhoek of misschien Harper worden al heeft die nog geen ervaring.
    16-08-2020 13:58
    De Plus gaat 100% niet naar de Tour. Heeft 0 wedstrijdritme + naar Ineos. Theunissen niet voor niks mee op hoogtestage geweest. Zou zelf voor Tolhoek, Vingegaard of Harper gaan.
    16-08-2020 16:44
    De Plus kan natuurlijk ook niet aan wedstrijdritme geraken indien hij echt nergens mag starten. Blijft een raar verhaal over vage heupklachten, al dan niet gerelateerd aan zijn vertrek.
16-08-2020 12:02
als kruiswijk en/of roglic niet mee kunnen doen aan de tour wie worden dan de vervangers?
    16-08-2020 12:06
    Tolhoek gisteren 12de in Lombardije, zou ik dan sowieso meenemen.
    En misschien toch van Emden zodat je Gesink alleen maar in de bergen hoeft te gebruiken. Het is wel een hele zware Tour voor van Emden.

    Maar het zou toch wat zijn, als zowel Roglic als Kruijswijk niet meegaan. Hopelijk is het zandstrooien en valt het mee maar het klinkt niet goed.

    Bij INEOS lachen ze zich kapot - niet in de kaarten laten kijken en TJV schakelt zichzelf uit.
    16-08-2020 12:08
    Roglic is een taaie, die viel vorig jaar lelijk in de TTT van de Vuelta, om 3 weken later toch met redelijk gemak het rondje te winnen..
    Ik zou verwachten dat Kruiswijk ook in staat zou moeten zijn om op tijd fit te zijn, maar ik heb opnieuw twijfel of hij geen andere agenda heeft.. Als ploeg zou ik hier toch scherp op zijn..
    16-08-2020 12:46
    Als het alleen schaafwonden zijn bij Roglic dan gaat hij wel optijd herstellen verwacht ik. Die heeft nog 2 weken de tijd.

    Bij een 'simpele' schouderontwrichting verwacht ik zelfs dat Kruijswijk de tour gewoon gaat halen. Desnoods in een andere rol en niet als kopman, zodat hij de eerste 2 weken alles enigzins kan laten lopen. De 3e week van de tour begint pas over 4 weken en dat zou in principe genoeg hersteltijd moeten zijn voor een ontwrichte schouder. Als het een zwaardere schouderontwrichting is dan wordt het een ander verhaal.
    16-08-2020 22:17
    Ik zou Martens meenemen ipv van Emden in dat geval. Martens kan ook in het middengebergte/heuvelop zijn mannetje staan. En dan Tolhoek als extra klimknecht.
16-08-2020 12:05
Die moet gewoon in topvorm naar de Giro, is hij gelijk misschien wel de topfavoriet.
    16-08-2020 12:06
    Met Fuglsang die als een Ferrari rondrijdt? Forget about it.
    16-08-2020 12:07
    Nee, die staat toch op gelijke voet met Yates, Nibali en Carapaz. Ik zou Kruijswijk niet meteen als topfavoriet bestempelen.

    @hollow: Fuglsang is te inconsistent in een GT. Komt helaas altijd wel wat tegen. Als hij op z’n fiets blijft zitten dan is een podiumplek wel reeel.
    16-08-2020 12:15
    Ik zie hem daar wel als topfavoriet. In de zin van het woord dat er in een grote ronde een paar topfavorieten starten. Hij werd derde vorig jaar in de tour. Als je dat kan, kan je ook de giro winnen. Dat heeft ie trouwens ook al een paar jaar geleden bewezen ;)
    16-08-2020 12:16
    In welke wereld is Kruijswijk beter dan Carapaz, Nibali, Fuglsang, Yates?
    16-08-2020 12:20
    Fuglsang heeft nog nooit bewezen een grote ronde te kunnen winnen. Nibali is niet meer zo goed als een paar jaar geleden, en Carapaz heeft verreweg de slechtste tijdrit. Kruijswijk zou voor mij met Yates de topfavoriet zijn.
    16-08-2020 12:25
    @Westland95 Ehm, Kruiswijk eindigt altijd ver boven Fuglsang in grote rondes. Voor Fuglsang is het al een prestatie als die er eentje uitrijdt.
    16-08-2020 12:29
    Groenewegen is er niet bij, dus de hele ploeg moet toch op de schop. Voor van Emden zou het in deze fase van zijn carriere best te doen zijn om alles te geven voor een mogelijke winnaar, Giro of Tour. Die wil zich echt wel leeg rijden voor een teammaat op de hoogste trede.
    16-08-2020 12:59
    Tot voor verleden jaar had Fuglsang ook nooit bewezen een Monument te kunnen winnen en nu heeft hij er al twee gewonnen met de vingers in de neus.

    Het Ferrari effect heet dat. Hij wint de Giro met grote overmacht.

    Op 35-jarige leeftijd hé.
    16-08-2020 13:25
    Ik zou het zo graag willen voor een jongen als Kruijswijk dat hij een grote ronde wint, maar laten we eerlijk hij zijn, hij is inmiddels 33 jaar en laatste officiële overwinning was in 2014. Mooie en goede renner, geen winnaar.
    16-08-2020 14:07
    Ik gun de Fugl wel een keer een podium in een GT, de Giro is wel wat voor hem. Maar hij moet vooral heel blijven inderdaad. Hoe veel kansen hij nog krijgt, misschien 2 of 3 in de komende jaren, hij zou volgend jaar nog de combo Giro en Vuelta kunnen proberen, de tour is zeker te hoog.

    Kruijswijk is ook een echte Giro man, is daar toch tot grote hoogten gekomen al enkele keren, met nog een openstaande rekening. Na de 3e plek in de tour heeft hij daar zijn max gehaald, denk ik (hoewel hij me altijd mag verrassen). Dus als hij de tour mist, is er een tof alternatief.
    16-08-2020 14:11
    @hollow knight
    Volgens mij zou Fuglsang al een paar jaar met Ferrari werken. Die heeft het gewoon niet in zich om een grote ronde te winnen. Kruijswijk wordt bijna per definitie onderschat, maar in een grote ronde zou ik altijd op Kruijswijk wedden boven Fuglsang. Daar is hij gewoon veel beter in.
    16-08-2020 17:32
    Kruiswijk rijdt op moment echt beter dan Nibali en Carapaz enzo maar dat zegt nog niets natuurlijk
    16-08-2020 19:12
    Bijna iedereen rijdt tegenwoordig beter dan Ferrari?
16-08-2020 12:05
Beterschap en hopelijk spoedig de koerstrui weer over de klerenhanger.
16-08-2020 12:09
Dat is wel heel slecht nieuws. Iemand een idee wie de evt. vervangers zijn. Teunissen is/was eerste reserve, maar ook die zit nog met een blessure? (rijd geen NK door blessure). Een evt. vervanger voor Kruijswijk zal dan toch meer een klimmer moeten zijn.
Kruijswijk zal zelf nog altijd aan een klassement denken, maar waarom niet naar de Tour gaan (als het mogelijk is met zijn schouder) en in de eerste week bewust laten lopen en waar mogelijk herstellen, om dan in het tweede deel, zijn derde week, als meesterknecht te rijden. En dan daarna relatief fris naar de Vuelta. Giro zou natuurlijk ook een mooie oplossing zijn, de ploeg zal daar minder sterk zijn, maar hij zal daar wel een van de favorieten zijn.
    16-08-2020 12:55
    Tolhoek?
    16-08-2020 13:26
    Tolhoek twaalfde in Lombardije en die kan aardig bergop. De lijkt de aangewezen man.
16-08-2020 12:11
Ook in een ander bericht gepost maar Tom wint gewoon de Tour met sterke knechten zoals Kuss, Gesink, Tolhoek en De Plus.
    16-08-2020 12:36
    De Plus heeft nog geen wedstrijd gereden, hoe kan hij dan de Tour rijden?? Zie wel vaker hier zijn naam voor de Tour voorbij komen, op basis van wat?
16-08-2020 12:13
Gewoon voor de groene trui voor Van Aert gaan. Probleem opgelost.
    16-08-2020 12:24
    Gelukkig zijn onze geel zwarte sporthelden wat ambitieuzer dan jou!
    16-08-2020 16:48
    Jumbo zal de komende jaren altijd voor Tourwinst gaan, zolang daar types als Roglic en Dumoulin rijden.

    Zolang Van Aert bij Jumbo rijdt, zal hij waarschijnlijk nooit voor groen kunnen gaan. Maar krijgt waarschijnlijk wel jarenlang een heel sterke ondersteuning in "zijn" klassiekers en ook voor Van Aert zal wel gelden dat een Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix ver boven een groene trui uitsteekt.
16-08-2020 12:15
Hoop op een snel herstel voor Steven en dan lekker naar de Giro/Vuelta. Geeft rust en een prima doel. Tolhoek dan maar mee als knecht voor Rogla en Tom.
16-08-2020 12:18
Kruijswijk verwacht ik niet in de tour, omschakelen naar de giro. Zonder Groenewegen rijden ze daar toch een beetje als kip zonder kop. Van Roglic verwacht ik dat hij in de tour gewoon fit is. Lijkt me sterk dat je nog 80 km uitrijdt met een fikse blessure die hem de tour zou kosten.
    16-08-2020 13:27
    Hij zit vol schaafwonden en blauwe plekken waar je vooral de dag erna last van hebt. Zijn lichaam schiet in herstelstand. Erg zorgwekkend juist voor zijn vormpeil.
16-08-2020 12:18
Ik denk dat Roglic zowiezo wel start in de tour. als hij was kneuzingen heeft komt dat wel goed na twee weken.
16-08-2020 12:22
Als Kruijswijk geen motivatie meer heeft voor een topklassering is de motivatie weg. Dan kun je hem ook beter niet laten knechten in de Tour. Liever dan met motivatie naar de Giro.
    16-08-2020 13:13
    Motivatie? Hij is gevallen! Of denk je dat hij uit gemakzucht op zijn plaat is gegaan?
    16-08-2020 13:29
    Niks met motivatie te maken. Het heeft alleen geen zin om met een schouderblessure te starten. Dat is vrij logisch toch ?
16-08-2020 12:30
Kruijswijk heeft niet zoveel zin om te knechten in de Tour, dus bij deze komt zijn blessure hem wel goed uit. Kruijswijk is in mijn ogen zowiezo geen ideale knecht bergop. Gesink, Kuss, Dumoulin kunnen allemaal een tandje harder tempo maken.
Misschien kan hij naar de Giro of Vuelta voor een top 5 klassering en als dat niet lukt, zal het voor volgend seizoen een ander verhaal c.q. andere ploeg worden.
    16-08-2020 12:58
    Waarom andere ploeg? Hij is de absolute kopman in Vuelta en deelt het in de Tour. Krijgt een prima salaris, heeft goede professionele ondersteuning en heeft de beste knechten voor hem rijden.
    16-08-2020 13:04
    Een renner die in zijn laatste drie grote rondes 3de, 4de en 5de werd, die hoeft niet top vijf te rijden om voor volgend jaar het kopmanschap in een grote ronde af te dwingen.
    16-08-2020 13:12
    Wat een onzin. Natuurlijk wil hij starten. De Giro gaat waarschijnlijk niet eens door.
    16-08-2020 13:19
    Wat een onzin verhaal. Op alle punten.
    16-08-2020 13:30
    Hij heeft gewoon een contract voor 2021.
    16-08-2020 14:11
    @Krul
    Kriijswijk was ook de kopman bei Vuelta 2019. En we hebben gezien, hoe daar ging.
    Roglic heeft de Vuelta nog niet afgeschreven en hij kan ook de rode trui verdedigen. Hij is de laatste winnar. Maar dat vangt van Your af.
    16-08-2020 20:52
    Waar komt t verhaal vandaag dat Kruijswijk niet voor anderen wilt rijden? Ik lees dat her en der. Maar voor mij is het onduidelijk waar dat vandaan komt
16-08-2020 13:04
Eventuele vervanger voor kruijswijk zijn er in mijn ogen 4. Ik ga ervan uit dat roglic gewoon gebutst is en tour gaat rijden.

De plus en teunissen geen optie door blessures.
1. Bouwman (kan op vlakke en ook Berg over, multi functionele knecht).
2. Tolhoek (extra ondersteuning in bergen, maar maakt minder tempo meestal, meer volger, ondersteuning giro?).
3. Jansen (voor vlakkere hulp en kan evt van aert nog afzetten).
4. Van emden (ervaren knecht en hardrijder, kan ook van aert afzetten, maar verwacht m als koerskapitein in giro).

Vanwege Bennett en kuss al prima bergop, zou ik voor bouwman gaan.
Zou 1 vd mogelijke vervangers nu naar tignes gestuurd worden?

Giro dan met kruijswijk, de plus, tolhoek, foss, van emden en nog 3 knechten.
    16-08-2020 22:19
    Tour is wellicht wat te zwaar voor van Emden. Ik zou Martens dan als vierde optie noemen. Kan net als Bouwman zijn mannetje staan bergop en op het vlakke.
16-08-2020 13:14
Tolhoek heeft gisteren zijn vorm bewezen met een nette twaalfde plaats in Lombardije. Dat lijkt mij de aangewezen vervanger. Heeft ook de nodige capaciteiten als klimmer. Over de vorm van De Plus weet ik weinig, lijkt onwaarschijnlijk. Teunissen is geen klimmer. En ik denk dat je een klimmer moet meenemen.
16-08-2020 13:17
Gewoon naar de Giro steven.

Martin - Van Emden - Gesink - Van Aert - Bennett - Kuss - Dumoulin & Roglic

Gewoon alle wagonnetjes 1 plekje doorschuiven
16-08-2020 13:34
Wat een rollercoaster bij die ploeg.
16-08-2020 13:47
Als er geen breukje of barst bij te pas komt, valt het goed mee. Sommigen hier schijnen niet te weten dat de dag na een val, bijzonder zwaar is. Niet alleen omdat de adrenaline, die een verdovende werking heeft, volledig verdwenen is. Maar ook omdat het lichaam reageert en er veel afvalstoffen geproduceerd worden. Dan fietsen is niet alleen pijnlijk, maar ook heel nefast en slopend voor het lichaam. Nu eerst enkele dagen rusten, dan losfietsen. Tenslotte tussen dag 9 en dag 4 voor de Tour nog eens een stevig trainingsblok voorzien, evt op hoogte.
Kruijswijk is een ander paar mouwen. Hij schijnt zelf te twijfelen aan een tijdig herstel, en hij was ook al niet helemaal overtuigend in de Dauphiné.
Het wordt een mooie Tour.
16-08-2020 13:54
Gezien de blessure zou ik hem sowieso nu naar Giro laten gaan; beter dan top, dan kwetsbaar in de Tour. Tolhoek rijdt goed en kan zijn plekje prima innemen.
16-08-2020 14:13
Ach, Kruijswijk ziet ook hoe goed Roglic is.. de kans dat hij er als 3e hond mee van heen zou gaan was toch al klein. Laat hem maar revanche nemen in de Giro, zo slecht is dat nog niet.
16-08-2020 14:29
TJV met Kruissie heeft op zich niet veel meerwaade als zowel Roglic and Tom in goede doen zijn uhhhh
16-08-2020 15:05
Gewoon lekker naar de giro en vuelta laten gaan. Ook geen gezeur met moeten knechten etc. Misschien wel een uitkomst dit, terwijl ik niemand malheur gun.
    16-08-2020 19:16
    De giro en vuelta overlappen...
16-08-2020 16:53
Met Kuss, Dumoulin, Gesink en Bennett (en tegenwoordig kan zelfs Van Aert alles, dus die ook nog) lijken er al meer dan genoeg klimknechten, ik zou dan toch eerder voor iemand gaan die ook op het vlakke kan beuken en iets minder klimt.
    16-08-2020 22:21
    Ja. Ik zou dan Martens meenemen. Extra mannetje voor in de heuvels en het middengebergte, die ook op het vlakke zijn mannetje staat. Martens heeft eigenlijk meer nut dan van Emden in dat geval.
16-08-2020 20:19
Tolhoek naar de Tour

Kruijswijk - De Plus - Harper - Vingegaard - Foss - Bouwman - Hofstede - Van Emden naar Giro
16-08-2020 20:35
Moet Kruijswijk wel willen rijden in de Tour? Gezien de huidige verhoudingen is er een knechtenrol voor hem weggelegd. Maar nu Kuss en Bennett het heel goed doen is ook de optie denkbaar Tolhoek of Teunissen als vervanger mee te nemen. Steven zou zich dan kunnen richten op de Giro.
16-08-2020 21:44
Zonneveld meldt dat Zeeman zegt dat Kruijswijk niet mee op hoogtestage gaat. Poe, wat bitter.
    16-08-2020 21:49
    Maar heeft Zonneveld dat rechtstreeks van Zeeman? Of van de Ziekenverzorgster van de Zuster van Zeeman's Zwager?
    16-08-2020 21:51
    Zojuist het artikel gelezen in het AD. Klinkt niet goed, denk niet dat ie meegaat.
    16-08-2020 22:14
    Ik zou er niet rouwig om zijn. Zoals SCIC hierbove al aangeeft, ideale kans voor Kruijswijk in de Giro

Reacties zijn gesloten.