Geen Amstel Gold Race voor Van der Poel: “De riem gaat er even af”
foto: Cor Vos
vrijdag 2 april 2021 om 09:30

Geen Amstel Gold Race voor Van der Poel: “De riem gaat er even af”

Mathieu van der Poel zal dit jaar niet aan de start staan van de Amstel Gold Race, ook niet nu Parijs-Roubaix is verplaatst naar het eerste weekend van oktober. Dat laat sportief manager Christoph Roodhooft van Alpecin-Fenix weten aan Het Nieuwsblad.

Donderdag werd duidelijk dat Parijs-Roubaix, een klassieker waar Van der Poel zijn zinnen op heeft gezet, definitief niet zal doorgaan op zondag 11 april. De huidige coronamaatregelen in Noord-Frankrijk maken het onmogelijk om de ‘Hel van het Noorden’ te verrijden. De wedstrijden voor mannen en vrouwen zijn verplaatst naar zaterdag 2 en zondag 3 oktober.

Wout van Aert was aanvankelijk van plan om een korte rustpauze in te lassen na Parijs-Roubaix. Nu de kasseiklassieker is verplaatst naar het eerste weekend van oktober, heeft de renner besloten om zijn voorjaar nog wat te verlengen met de Brabantse Pijl (14 april) en de Amstel Gold Race van 18 april.

Mountainbiken
Van der Poel volgt het voorbeeld van zijn grote rivaal niet en kiest na de Ronde van Vlaanderen voor een korte rustperiode, aangezien hij over twee maanden zal beginnen aan zijn mountainbikecampagne. “Dat is toch nu nog altijd de bedoeling”, aldus Christoph Roodhooft. “De riem gaat er even af en dan herneemt Mathieu in mei de competitie met de wereldbekermanche van Albstadt.”

46 Reacties
02-04-2021 09:40
Albstadt is 7 (Short track) en 9 mei (XCO), normaal gezien...
02-04-2021 09:40
Dit lijkt mij heel verstandig. De grote vraag is of Mathieu al over zijn topvorm heen is. Ik vermoed van wel, maar het echte antwoord krijgen we zondag.
02-04-2021 09:51
Leo van Vliet zal wel huilend wakker zijn geworden.

Wel jammer dat MvdP dan ook niet in LBL start.
02-04-2021 10:03
Gaat ie eindelijk doen wat hij echt leuk vindt! Wedstrijden te volgen op Redbull v en vaak vele malen vermakelijker dan CX of weg koersen.
    02-04-2021 11:08
    Het lijkt me wel leuk om te doen, maar ik vind er geen bal aan om naar te kijken.
    02-04-2021 11:23
    Ik heb sinds kort mijn eigen MTB : 'lol all over!!!'

    Als kijksport is het echter niks anders dan een hijgende colonne die in een luxe bavianenbuitenverblijf-loophole netjes in gelid krampachtig achter elkaar aan tuffen.

    Waar kijk je eigenlijk die cross country achtige wedstrijden met een Paris-Dakar inslag?
    02-04-2021 12:01
    juist als je zelf MTB rijdt is het fantastisch om te zien hoe hard die pro's over de technische secties rijden. Altijd eerlijke strijd.
    Minder saai dan 90% vd wegwedstrijden (zeker als VdP niet meedoet ;) ).

    @rv volgens mij heeft Eurosport delen vd Cape Epic uitgezonden 2 jaar terug
    02-04-2021 12:42
    Waar heb je het over, er is echt 0 tactiek in het mtb'en.
    02-04-2021 12:49
    Eens met WernerFranke. Veruit het leukste om zelf te doen, maar ook veruit het saaiste om naar te kijken.

    Iets te vaak optochten zoals in de F1 waarin de verhoudingen al snel duidelijk worden en er weinig verschuivingen zijn.
    02-04-2021 14:16
    reacties van onze boswielrenners hierboven :)
    02-04-2021 14:30
    Ik ben verwoed mountainbiker, rij zelf marathons in Nederland, België, Duitsland en vind het zelf absoluut zeer vermakelijk om de cross country wedstrijden te aanschouwen. Echter moet ik wel zeggen dat het met van der Poel een stuk vermakelijker is om te kijken. Eigenlijk net als de F1 met Verstappen
    02-04-2021 14:51
    MTB is qua beleving net effe iets boeiender dan volleybal, moor ook weer niet heul veul. Echt niet om aan te gluren dus.
    02-04-2021 16:11
    En dames beachvolleybal?

    On topic; ik zit zelf het liefst op de mtb. Kan mtb wedstrijden op RedBull tv goed pruimen hoor. Dameswedstrijden zijn ook vaak de moeite wel waard.
02-04-2021 10:09
Begrijpelijke keuze, zeker met het hoofddoel van dit seizoen in het achterhoofd. Voor de "hier-en-nu-wielerfan" wel jammer natuurlijk, want eigenlijk wil je VDP het liefst in iedere koers zien.
02-04-2021 10:18
Jammer maar wel heel duidelijk. Alles op de Olympische MTB medaille.
02-04-2021 10:28
Logische keuze. Het seizoen gaat nog zwaar genoeg zijn voor hem (MTB, Tour, Spelen, WK, Roubaix en dan weer het veld in) dus ergens nog wel goed dat hij nu een week vroeger aan de rustperiode en opbouw kan beginnen.
    02-04-2021 10:35
    Vraag me wat dat betreft ook af hoe verstandig de tour in een olympisch jaar is. Misschien beter alles op de sprints van Merlier zetten.
    02-04-2021 10:48
    Klopt, de meest ideale voorbereiding zal het niet zijn. Zal wellicht zijn ritjes uitpikken en de remmen dichtknijpen na twee weken?
    02-04-2021 10:52
    Ik hoop inderdaad dat hij de kans krijgt om de TdF te rijden met het oog op de OS. Dus 1 of 2 ritjes eruit kiezen, wat meepeddelen om km's te maken, en dan na een dag of 10 het vliegtuig pakken.
    In de TdF hoeft AF zeker de koers niet te dragen als niet WT ploeg. Tenzij Merlier natuurlijk in de eerste de beste etappe laat zien dat hij veruit de snelste sprinter is van allemaal. Maar dan heb je een luxe probleem.
    02-04-2021 10:53
    Geheel mee eens Squalo!
    02-04-2021 12:43
    Dat excuus dat ze als niet-WT team geen verantwoordelijkheid moeten nemen, is toch ook wel echt over zijn houdbaarheidsdatum heen. Ze hebben topkopmannen dus gedraag je er naar. Ik vond het tenenkrommend om te zien hoe ze in de Ronde 104 weigerden om een mannetje mee op kop te zetten. En dan DCQS verwijten dat ze kinderachtig zijn, tja... Hopelijk is die boodschap aangekomen bij Lefevre en wordt dit jaar de rekening gepresenteerd.
    02-04-2021 13:29
    Het team hoeft daadwerkelijk geen verantwoordelijkheid te nemen omdat DQS maar al te graag wil laten zien dat ze superieur zijn. Dan hoeft Alpecin niets te doen. De laatste weken vertoonde The Wolfpack al wat scheurtjes, ben heel benieuwd hoe ze zich gaan herpakken. Ik vermoed dat ze zichzelf heel graag willen tonen en daarmee zichzelf overschatten.
    02-04-2021 13:34
    Ik heb niet de indruk dat DCQS altijd zo nodig wil tonen hoe dominant ze zijn. Dat team zit doorgaans toch veel geslepener in elkaar en zoekt het juiste moment om toe te slaan, veeleer dan dat het met de spierballen loopt te rollen tot ze er zelf bij neervallen?
    02-04-2021 13:36
    Gitan ik ben het normaal gesproken met je eens, echter vermoed ik dat ze zich nu wel zullen laten gaan. Temeer omdat ze de laatste koersen zwaar tegenvielen en er nu al wat kritiek komt. Daarom verwacht ik dat ze nu gaan forceren.
    02-04-2021 14:29
    Ik denk dat er voor Alpecin een verschil zit tussen het dragen van de koers in de klassiekers (waar je vaak de absolute topfavoriet in je ploeg hebt) en straks in de TdF (waar iedere sprinter denkt te kunnen winnen). In de TdF kunnen ze zich prima wegsteken, in de klassiekers is dat gewoon een stuk lastiger.

    En DQS zal uiteindelijk in de sprintersritten toch kiezen voor het aansturen op een massasprint. Zeker als ook nog eens de groene trui in beeld zou zijn.
02-04-2021 10:29
Onbegrijpelijke keuze, beetje chillen gamen en mountainbiken terwijl hij op zijn minst outsider zou zijn in het Gold criterium en Luik-Bastenaken-Luik. Wie weet wat er aankomend jaar allemaal aan concurrentie bij komt in deze koersen, voor hetzelfde geld zit je nooit meer bij de kanshebbers.
    02-04-2021 10:40
    Dan kun je bezig blijven. We kunnen ook roepen dat hij elke bergrit in de Tour volop moet geven, want wie weet heeft al de rest een slechte dag. Of dat hij elke koers die hij kan rijden moet rijden.
    Maar rust lijkt mij nu toch wel verstandig, het is al een zwaar voorjaar geweest voor hem.
    02-04-2021 10:42
    Onder het mom van: het volk wil brood en spelen en de gladiatoren staan in dienst van het volk?
    02-04-2021 10:48
    Nee, onder het mom van als je echt een ‘strive 4 , 5’ er op nahoudt zul je als heren kasseibonken de kansen op Luik en Lombardije moeten aangrijpen wanneer je de vorm en het gewicht er voor hebt, hoe verder je carrière des te verder de kans van je op zijn Zoetemelks wegrijdt.

    Ik zeg dit ook met name omdat ik MvdP echt goede kansen toedicht in Luik, ik denk echt dat hij de koers dit jaar met deze tegenstanders zou kunnen winnen.
    02-04-2021 10:55
    Ik zou het graag zien, maar Strive for 5 is op dit moment minder belangrijk dat Strive 4 Gold voor VDP.

    Dat betekent keuzes maken, hoe jammer ook. Want ik zou hem (mits nog goed genoeg in vorm) ook zeker kansrijk achten in zowel dat criterium rond Valkenburg alsook in LBL.

    En keuzes maken heeft vorig jaar in ieder geval goed uitgepakt (zeker in zijn eigen hoofd).
    02-04-2021 10:55
    Zijn jaar zit zó dichtgemetseld dat nu rust nemen mij niet slecht lijkt. Ikzelf vind dat mtb'en ook niet echt interessant, maar vdP zelf wil blijkbaar heel graag die Olympische medaille.

    Nu nog doortrekken tot Luik, dan MTB, Tour, Olympische Spelen en dan straks nog een WK en Roubaix in het najaar om dan even daarna terug de crosser uit de garage te halen...

    Er zijn signalen dat hij nu al op zijn tandvlees zit (kan natuurlijk wat zand strooien zijn), en het niveau in LBL is doorgaans nog een stuk hoger dan in de Vlaamse koersen. Dat gaat richting opbranden.
    02-04-2021 10:57
    Hij kan niet het hele jaar pieken, en zal derhalve na de RvV (verdiend) even (moeten) rusten om fris aan de MTB-campagne te beginnen. Richting zijn hoofddoel (waarna jaren toegewerkt) Tokyo.

    Daarna kan hij weer ff rust pakken en weer optrainen richting het WK en Roubaix, waarna er weer genoeg tijd is de cross in november te hervatten.

    Ik vind het best logisch.
    02-04-2021 12:04
    @RV zijn keuze is alleen onbegrijpelijk omdat jij niet verder kunt denken dan je eigen beperkte visie op de wielersport. Ik denk oprecht dat we blij mogen zijn met elke wegwedstrijd die hij rijdt omdat zijn liefde meer bij de MTB en cross ligt.
    Heeft meermaals aangegeven dat hij het liefst elke dag op de MTB springt i.p.v. de saaie weg trainingen.
    02-04-2021 12:44
    Pfff, dat mtb'en... als fan wil je je held toch gewoon in de klassiekers zien. Heeft niks met een beperkte visie op het wielrennen te maken.
    02-04-2021 12:52
    Ik vind het ietwat voorbarig om met een strive for five in je achterhoofd te zitten als je er nog maar 1 gewonnen hebt. Probeer eerst al eens voor 2 te gaan, dat is al lastig genoeg. Geldt uiteraard ook voor de andere 2 van het grote trio.
    02-04-2021 13:27
    Klopt. Sagan ging het ook wel even doen, maar zit nog altijd maar aan 2. Kwiat was ook een goeie kandidaat, maar heeft er ook nog steeds maar eentje. En wie ziet 1 van deze 2 mannen nu nog het vijftal vervolledigen?
    02-04-2021 16:14
    Wie zegt dat hij een Strive for Five doel heeft? Ik heb van der Poel er zelf nog nooit een uitspraak over horen doen?
02-04-2021 11:05
Hij doet zichelf tekort in zo'n ontzettend onzeker wielerjaar.
02-04-2021 11:14
Misschien voelt hij wel dat het zo goed als op is...
    02-04-2021 13:49
    @flores: ben jij dan een insider in de entourage van Matje?
02-04-2021 11:36
Klinkt logisch maar met MvdP is het altijd afwachten of hij niet van gedachten verandert
02-04-2021 12:00
Als je, zoals Mathieu, jaren naar Tokyo hebt toegewerkt begrijp ik dat hij nu zijn lichaam niet wilt opblazen, en het gewoon wat rust wilt gunnen om dan in Tokyo, het WK én P-R goed te zijn.
Je moet je lichaam niet opblazen, ook al is hij in topvorm. Hij zal trouwens zelf wel weten of het vet van de soep is of niet.
02-04-2021 12:07
Lees in zoveel reacties vooral een oogkleppen visie en gebrek aan inlevingsvermogen in wat MvdP ZELF wil.
Nogmaals, we mogen blij zijn met elke wegwedstrijd die hij nog rijdt want zijn passie ligt gewoon meer bij de MTB.
Munten worden (deels) op de weg verdient en een mooi palmares zal ook een drijfveer zijn maar hij zal zijn leven er nooit 100% aan wijden.
    02-04-2021 14:26
    Echt reetfietsers reacties Yo-eddy. Die begrijpen die gekken op MTB's toch niet.

    Niks mooiers toch dan met z'n 10-20 man snoevend en snuivend in elkaars wiel te zitten hijgen. Nee daar kan geen ritje in de rustige vrije natuur tegenop hoor
02-04-2021 12:14
Als Matje stront lekker vindt dan moet hij dat zelf weten, hetzelfde als hij wil stoppen.

Maar wanneer ga je bekend maken wie je bent? Dan kan ik meteen je reacties naar waarde inschatten. Als ik tenminste niet te hard van mijn stoel ben gelazerd van verbazing.
02-04-2021 14:50
Ik zie hem, net zoals zijn vader ook liever op de weg. Maar ook in mtb discipline wil hij nog een medaille halen. En dat moeten we als wielerfan gewoon accepteren. Na de spelen zal hij wel meer op de weg te bewonderen zijn. Laat hem maar zijn gang gaan anders hebben we straks een 2e Dumoulin. Die "rode hoofden" van Alpecin begrijpen dat wel.

Reacties zijn gesloten.