Froome teleurgesteld na missen Tour de France: “Ik was er fysiek klaar voor”
foto: Cor Vos
vrijdag 23 juni 2023 om 11:47

Froome teleurgesteld na missen Tour de France: “Ik was er fysiek klaar voor”

Chris Froome is teleurgesteld na het mislopen van een selectie voor de Tour de France. De viervoudig Tourwinnaar was er naar eigen zeggen wel klaar voor. 

“Ik ben natuurlijk teleurgesteld”, vertelt hij bij GCN. “De Tour de France heeft een speciale plek in mijn hart. Fysiek was ik er klaar voor, maar helaas was ik niet in staat om mij volledig te laten zien de afgelopen wedstrijden door materiaalpech.”

Tijdens de CIC-Mont Ventoux Challenge moest Froome onder meer een aantal keer van fiets wisselen, terwijl hij in La Route d’Occitanie naar verluidt problemen had met de afstellingen van zijn fiets.

Volgend jaar hoopt de 38-jarige coureur, die nog een contract voor twee jaar heeft, opnieuw op een Tourselectie: “Ik hoop in 2024 terug te keren.”

29 Reacties
23-06-2023 11:52
Blijkbaar waren zijn remmen niet goed afgesteld de laatste drie jaar waardoor deze constant voor weerstand zorgden.
23-06-2023 12:58
Deze man is gewoon een liefhebber die in het verleden nogal wat heeft gepresteerd. Zolang hij teleurgesteld is druipt de ambitie in de sport er vanaf. Ik vind het eigenlijk heel mooi hoe mensen als Froome toch ambitie blijven houden op leeftijd na alles wat ze al hebben gepresteerd. Ik begin steeds meer sympathie voor hem te krijgen.
    23-06-2023 13:49
    Dat ben ik met je eens, steeds meer respect voor deze gentleman, maar het excuus waar hij nu mee komt is wel erg goedkoop en ongeloofwaardig. Gewoon toegeven dat je niet goed genoeg bent en blijven proberen, want opgeven staat blijkbaar niet in zijn boekje. (Ok, ok, hij heeft een aardig salaris…)
23-06-2023 11:54
Zou hij het zelf echt allemaal geloven? Als ervaren rot je niet kunnen laten zien omdat je fiets verkeerd staat afgesteld..

Daarnaast: ik dacht dat zijn contact afliep. Heeft Froome bijgetekend?
    23-06-2023 13:09
    Nee hoor, het was een contract voor de lange termijn. Alleen op procyclingstats staat het niet duidelijk aangegeven.
    23-06-2023 13:15
    Aha. In dat geval: wow :)
23-06-2023 11:59
Het verhaal Froome begint echt een beetje zielig te worden.... Iedere keer weer grote ambities uitspreken en dan om verschillende redenen wordt het toch weer niets. Om nu de niet-selectie op het materiaal te gaan afschuiven is het zoveelste zwaktebod.
Hoe triest ook: aan de carriere van kampioen Chris Froome is met die valpartij in Frankrijk een einde gekomen. Het is knap in hoeverre hij daarvan hersteld is, dat getuigd van wilskracht, maar nadien is Froome tot pelotonsvulling gedegradeerd.
    23-06-2023 12:24
    De reacties op een gemiddeld bericht met Froome in de titel zijn daarentegen al heel lang zielig.
    23-06-2023 13:01
    Poeksel, die reacties zijn niet meer dan terecht. Zolang hij elke weer miljoenen blijft opstrijken terwijl zijn collega's twintig keer beter presteren en maar een schijntje krijgen van wat hij verdient, kunnen wat mij betreft de kritische berichten hier over hem niet lang genoeg duren.
    23-06-2023 13:20
    Hij toont duidelijk nog inzet en geniet ervan, hem dan afserveren is zielig. Het zou pas terecht zijn als hij zijn geld opstrijkt zonder zijn best te doen.
    23-06-2023 14:07
    Dat Froome teveel geld verdiend is natuurlijk een onzin argument. Er is hier helemaal niemand die nee zou zeggen als hij of zij vijf keer zoveel zou gaan verdienen als zijn directe collega's voor hetzelfde werk.
    Dat is een afspraak tussen Froome en zijn baas en als een van zijn collega's het daar niet mee eens is moet ie lekker ergens anders gaan fietsen.
    23-06-2023 14:09
    Poeksel, zijn best doen ? Is dat nu het criterium in het moderne wielrennen. Het is niet omdat iemand aimabel is "en zijn best doet", dat dit zijn extreem hoge inkomen rechtvaardigt. Of ons belet heel kritisch te zijn. Zeker als je hem vergelijkt met andere renners, met minder talent, met een veel lager inkomen, die ook hun best doen, daarenboven veel beter presteren.
    Ik vermoed dat Froome al jaren het harde trainen en het professionele wielrennersleven verzaakt. Wel net genoeg traint om nog net mee te kunnen met het peloton.
    23-06-2023 14:48
    Ik heb het al vaker gezegd, en zal het blijven herhalen
    Salaris heeft weinig te maken met de sportieve prestaties van de renner.
    Iedereen die boos is dat (oudere) renners veel geld krijgen terwijl ze nog weinig uitslagen rijden ( Froome, Sagan etc), het werkt zo.

    Deze renners hebben nog altijd een enorme commerciële marktwaarde. Wij wielerliefhebbers weten dat ze nog nauwelijks voorin het peloton te vinden zijn en dat Pogacar en vingegaard de nieuwe norm zijn qua AK.
    Maar de doorsnee persoon die niet veel met wielrennen heeft ( dus 95% vd bevolking) weten dit niet. Maar als je Sagan of Froome zult tonen zal er ergens wel een belletje ringen van: "O die heeft nog veel in de Tour gewonnen"
    En dat is het publiek dat de grote sponsoren zoeken ( ook daarvoor is de Netflix-serie gemaakt), want daar ligt nog het grote geld.
    En als Froome (of Sagan) zijn kop in een promo-filmpje voldoende marketing geeft. Dan is zijn salaris gerechtvaardigd.
    23-06-2023 15:18
    Helemaal mee eens met Poeksel en Massimo. Buiten de diehard volgers kennen mensen echt niet mannen als Micheal Woods, Dylan Teuns, Hugo Houle, maar ook buiten Israël: Tiesj Benoot, Sepp Kuss, Rafal Majka, enzovoort, maar Froome kent iedereen. Dat is meer waard
    23-06-2023 15:36
    INEOS, jouw stelling dat als je bekend je meer moet verdienen vind ik ronduit belachelijk. Prestatie doet er dus volgens jou niet toe. Je bent er een voorstander van dat als een schilder eenmaal naamsbekendheid heeft gemaakt, hij een volle emmer verf tegen het doek smijt en er toch nog een miljoen voor krijgt. Immers, hij is bekend.

    Mijn mening: elk prestatie afzonderlijk dient beoordeeld te worden. Dat je toevallig al heel wat jaren meedraait en om de vijf minuten met je smoeltje voor de camera mag verschijnen, boeit mij niet. Ik wil resultaat zien.
    24-06-2023 00:16
    Dan heeft u weinig verstand hoe de sportwereld werkt. Mannen als Tiger Woods (Golf) en Lebron James (Basketbal) zijn absoluut niet meer de beste, maar hebben nog wel de dikste contracten. Hoe verdienden ploegen geld? Door sponsors en merchandise, als sponsor zou ik liever met Froome op een billboard staan dan met Corbin Strong of in een reclame. Ik zou eerder geneigd zijn om merchandise van Israël te kopen van Froome dan van Impey of Teuns. Degene die het meeste geld opleveren moet je daar het meest voor belonen
23-06-2023 12:02
[quote]helaas was ik niet in staat om mij volledig te laten zien de afgelopen wedstrijden door materiaalpech[/quote]
Hij doelt hier op pech met zijn benenmateriaal?
23-06-2023 12:45
Jammer voor hem. Daarnaast: oude gloriën ondervinden hier regelmatig niet zo veel respect. Dat geldt zowel voor reeds lang gestopten (Merckx, De Vlaeminck e.a.) als voor nog actieve 'oudere' kampioenen, zoals Froome. Reële kritiek mag natuurlijk, maar ook de waan van de dag heerst ('oud' is 'uit').
    23-06-2023 13:40
    Dat ligt er bij sommigen ook wel aan dat ze doping gebruikt hebben hè. Als het over een Armstrong gaat dan is vrijwel iedereen het eens dat die afgebrand mag worden, maar als het over Merckx gaat dan moeten we die op handen dragen. Ik vind dat een vreemd verschil.
    23-06-2023 14:18
    Jouw opmerking valt onder reële kritiek. Mijn aandachtspunt was jong tegenover oud.
    23-06-2023 16:11
    @Youri: bij Armstrong speelt natuurlijk die enorme hypocriete houding die hij had tov doping, in zijn nadeel. Langs de ene kant steeds doping lopen veroordelen en testmethodes mee financieren maar langs de andere kant wel zelf gebruiken… Dat is waar velen zich aan storen bij Armstrong. Ulrich, die minstens evenveel doping gebruikte, heeft dat niet tegen omdat die zich nooit op zo een manier profileerde. Idem met Merckx en co… Het was iets van die tijd he? Neemt niet weg dat ook zonder doping Armstrong, Merckx, Pantani,… nog altijd de besten zouden geweest zijn.
23-06-2023 13:13
Tot en met 2025 blijft hij voor de ploeg koersen. Het is alleen al daarom belangrijk om hem bij de ploeg betrokken te houden en gemotiveerd. Dat hij hier niet geselecteerd werd valt wel te billijken, vergelijkbaar met Fuglsang.
23-06-2023 14:02
Het mag dan nog een gentleman zijn, maar dan wel een die zich dat kan veroorloven door zijn hallucinant jaarcontract (al jaren zwaar overbetaald). Naast de crash die wel wat basisschade zal toegebracht hebben, de leeftijd die steeds meer in zijn nadeel speelt, is zijn extreem hoog inkomen de reden dat hij er nu al jaren voor spek en bonen bijloopt. Wat het hoge inkomen, en het slecht presteren betreft, is zijn situatie perfect vergelijkbaar met die van Sagan. Veel bereikt vroeger, geen eerzucht meer, en veel te veel verdienen. Dat het anders kan, hebben o.m. Valverde en Gilbert bewezen. Soms met mindere periodes. Maar ook af en toe nog met topprestaties.
23-06-2023 21:03
Blijkbaar heeft Israël Cycling zoveel geld dat ze Froome z’n dikke salaris kunnen betalen zonder op zijn commerciële waarde te cashen in de Tour..!
23-06-2023 13:02
En terecht! Misschien stoppen en ploegleider worden bij INEOS
    23-06-2023 13:16
    Dat zou kunnen, maar met een salaris van 5,5 miljoen euro per jaar denk ik dat hij dat niet doet. Dat is 11 miljoen voor de komende twee jaren.

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/froome-grootverdiener-in-het-peloton-van-aert-bij-de-eerste-tien/#:~:text=Chris%20Froome%20is%20anno%202021,5%2C5%20miljoen%20euro%20opstrijken.
23-06-2023 14:35
Die beste man moet gaan genieten van andere dingen in het leven!
23-06-2023 18:34
Kan me gewoon niet voorstellen dat we de oude Froome nog gaan terug zien. Maar, never underestimate the heart of a true champion.
24-06-2023 10:33
Israel Cycling: figuurlijk de graveyard voor wielrenners.

Reacties zijn gesloten.