Ewan over voorstel ‘sprintvakken’: “Ik hoop dat het nooit gaat gebeuren”
foto: Cor Vos
zondag 10 januari 2021 om 13:59

Ewan over voorstel ‘sprintvakken’: “Ik hoop dat het nooit gaat gebeuren”

Theo Bos pleit voor verandering in de sprintaankomsten van wegwedstrijden. De Nederlander maakte zich eerder onder meer hard voor lijnen op de weg. Caleb Ewan ziet dergelijke ‘sprintvakken’ niet zitten. “Dat zou het slechtst mogelijke idee zijn. Sprinten is nu eenmaal gevaarlijk”, aldus de renner van Lotto Soudal.

Als baanwielrenner werkt Bos veel met lijnen. In wegwedstrijden denkt hij aan drie strepen op de weg: een lijn midden op de weg en aan de zijkant twee, op ongeveer een meter van de hekken. “Langs de hekken krijg je dan zogenoemde ‘sprintersvakken’, net als op de baan. Als je als voorste renner in dat vak zit, mag je er niet meer uit.”

“Daarmee voorkom je dat renners over de weg gaan zwerven”, doelt Bos op sprinters en lead-out-renners. “Als je op kop van het peloton op driehonderd meter in het sprintersvak zit, dan blijf je daar. Eruit komen betekent declassering. Als je van achteruit renners inhaalt, mag je wél uit het vak, anders kun je er niet langs.”

Geen voorstander 
Passeren in het vak langs de hekken is verboden. “Dus je kunt niet meer in kleine gaatjes duiken, zoals Peter Sagan in de Tour. Maar je krijgt ook niet meer de situatie dat de voorste renner de deur dichtgooit.” Ewan is echter geen voorstander van dergelijke sprintvakken. “Ik hoop dat het nooit gebeurt, dat zou echt de slechtste zaak ooit zijn.”

“Ik weet zelfs niet eens hoe het in de praktijk zou moeten werken. Of je nu sprint op een baan van tien meter breed of van drie meter, het zal altijd gevaarlijk zijn. Een ploeg zal wellicht ook nog proberen om alle vakken te blokkeren. Je weet als sprinter wat de risico’s zijn, dat is een kwestie van accepteren. Het zijn de sprinters die voor gevaar zorgen tijdens een sprint.”

Saaie sprints? 
“Natuurlijk, als het mogelijk is om een omheining of andere dingen veiliger te maken, moet daar wel voor gekozen worden. Maar als je in het hek belandt, is het wel door een andere sprinter.” Volgens Ewan moeten sprinters niet worden gemuilkorfd. “Laat ons sprinten op een faire manier, maar duw ons niet in sprintvakken.”

“Een Tourrit die finisht met een sprint is meestal al saai. Als we dan ook nog eens moeten sprinten in bepaalde vakken, wordt die sprint ook saai”, aldus Ewan, die ook nog even zijn Tourritzege in Sisteron aanhaalt. “Dat is toch gewoon mooi om naar te kijken, hoe ik me daar een weg baan. Als dat niet meer zou mogen, zou dat wel erg jammer zijn.”

22 Reacties
10-01-2021 14:21
Wat een passieve houding van Ewan. "Het is nou eenmaal zo" en "alleen de renners kunnen het veiliger maken". Geen enkel voorstel die je dan bij jezelf zou leggen, Caleb?
    10-01-2021 14:29
    Ik vind het juist een pro-actieve houding!
    In een tijd dat alles op safe moet worden gegooid volgens de heersende teneur durft hij zich uit te spreken. Lees eens goed, hij wil graag meer veiligheid in externe factoren als de hekken halen, maar durft hardop uit te spreken dat het grootste gevaar in de sprinters zelf zit. Hulde voor Caleb om uit te durven spreken dat ze gewoon cagefighters zijn, liefst in een softboard ring met zacht materiaal als ringafscheiding, maar uiteindelijk zijn de klappen die ze zelf uitdelen het échte gevaar.
    10-01-2021 14:31
    Euh, wat zegt hij precies verkeerd? Een voorstel bij jezelf leggen, wat bedoel je daarmee? Ewan zegt gewoon het zo te laten, op veiligere dranghekken na dan. Prima standpunt toch?
    10-01-2021 14:51
    @ebl er zijn veel mensen die een andere mening zijn toegedaan dan jij gezien de bak stront die Groenewegen over zich heen heeft gekregen. Podium of jodium is inderdaad de mentaliteit van de meeste sprinters, tot het fout gaat en dan volgt een gang naar de rechter. Welkom in jaren '20...
    10-01-2021 16:55
    Wat Ewan deed, kan nog steeds, als opkomende renner mag je wel opschuiven.
    Alleen niet langs dat kantje bij de hekken.
    Maar je mag dus als koploper ook geen Bennettje meer doen, zo'n zwabber aan het eind.
    Het zou best kunnen werken.
10-01-2021 14:37
Ewan heeft helemaal gelijk! Dit voorstel slaat ook nergens op, de verantwoordelijkheid wordt weer alleen bij de renners gelegd. Laten we beginnen met het veiliger maken van het parcours: als je kunt verwachten dat een bepaalde koers of etappe op een massasprint zal uitdraaien moet er op een brede, rechte weg zonder obstakels worden gefinisht en niet in dalende lijn. Mochten er toch cowboys zijn die overduidelijk gevaarlijke stunts uithalen moeten die uit koers genomen worden. Dit echter onafhankelijk van of er ongelukken gebeuren of niet.
Of we het nu leuk vinden of niet: bij wielrennen horen nu eenmaal risico's. Profs zijn echter ook volwassenen die zelf kunnen inschatten welke risico's zij bereid zijn te nemen. En ja: dan kan het wel eens gevaarlijk worden, maar sprinten is nu eenmaal gevaarlijk. Afdalingen zijn dat ook, gaan we dat dan voortaan ook maar niet meer doen? Bedenk ook dat al de betutteling wielrennen als kijksport ook niet ten goede zal komen!
    10-01-2021 16:59
    Sommige dingen ben ik met je eens: parkoersverbetering (hekken) overzicht (obstakels wegnemen) maar waar ik mij niet in kan vinden is simpel stellen dat risico’s erbij horen.

    Risico zijn niet uit te sluiten maar dat betekent niet dat men pogingen om het in de basis veiliger te maken moet laten liggen.

    En jodium of podium is er één waar ik mij mateloos aan erger
10-01-2021 14:38
Ewan is natuurlijk iemand die graag van wiel naar wiel hopt in een sprint(net zoals Sagan) en echt pas op het allerlaatste moment eruit probeert te komen met een explosieve jump. Doordat door de sprintersvakken de sprint een stuk meer rechttoe rechtaan wordt ipv tactisch is dat in het nadeel van Ewan. Dit lijkt dus vooral ook preken voor eigen parochie in plaats van inhoudelijke kritiek. Het enige wat hij zegt is dat de sprint saaier wordt(dat vlakken blokkeren lijkt me onzin en praktisch onmogelijk maar gebeurt in mindere mate door bepaalde sprintaantrekkers die zich als een idioot door het midden van het peloton laten uitzakken, Morkov bijvoorbeeld, sowieso al), maar het gegeven dat het door de sprintvakken veel veiliger wordt laat hij buiten beschouwing. Ik zeg zelf niet dat de sprintvakken de juiste oplossing zijn maar het maar aan de renners overlaten is duidelijk niet 'the way to go'.
10-01-2021 15:11
Overigens, Ewan zou dezelfde sprint hebben kunnen rijden in Sisteron. Makkelijker zelfs, want Bennett kneep naar binnen om hem op te vangen, dat zou hij bij de voorgestelde regels niet gemogen hebben.
    10-01-2021 16:13
    Precies. Bennett ziet alleen maar de eventuele belemmeringen en niet de mogelijkheden.
    10-01-2021 22:51
    Ja, maar Ewan zelf had ook niet van de ene naar de andere kant gekund.
    11-01-2021 09:20
    Volgens mij had dat dus wel gekund, alleen een renner die niemand voor zich heeft zou het vak niet uitmogen.
10-01-2021 16:10
En wat is Caleb zn inbreng?
10-01-2021 16:26
Stoere praat van ewan maar ik wil hem nog wel horen als hij een keer in Dylan of Jacob z'n schoenen heeft gestaan.

Tevens mis ik gewoon concrete alternatieven vanuit hem. Doorgaan op dit pad is onverantwoord
10-01-2021 17:16
Vind het jammer dat ideeen om het sprinten veiliger te maken meteen afgefakkeld worden, in dit geval door Ewan.
Ik denk dat Theo Bos niet de eerste de beste is. Hij heeft gesprint op topniveau op de baan en ook zijn historie op de weg. Zeker als je kijkt naar de baan zie je dat het wat strakker gereguleerd is dan het wild-west op de weg.

Laten we vooral zaken uitproberen. En dan bedoel ik EN-EN. Dus inzetten op betere hekwerken en afzettingen, ideeen met belijning, maar ook gewoon keihard aanpakken van onreglementair sprinten.

Als je doet zoals je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.
10-01-2021 17:36
Slecht voorstel van Theo Bos. Wie bepaald wanneer je uit een vak mag gaan bij het inhalen. Hier komt alleen maar heel veel discussie over. Wanneer wel en wanneer niet.
De organisatie moet gewoon zorgen dat het veilig is. Zorg dat de aankomstlijn nooit op een smal gedeelte is, maar breed uitlopend, waarbij er minimaal nog 100 á 150 meter gesprint moet worden. Dat is toch niet zo moeilijk. En ook belangrijk: Niet aflopend.
10-01-2021 18:18
Op veel vragen/kanttekeningen krijg je antwoord zo gauw je in enkele kleine WT-koersen zoiets test. En uiteraard mogen de punten tactiek en kijkgenot meegenomen worden in de analyse.
Je kan ook doorgaan op de wijze van nu, maar dan zal er ooit een dode te betreuren zijn in de sprint (immers de belangen, de snelheid en de druk worden ieder jaar hoger). Middenweg zijn de regels van nu onveranderd behouden maar dan wel streng en rechtlijnig handhaven.
10-01-2021 18:30
Logisch dat Theo bos dit als baanrenner voorstelt. Toch lijkt me dit echt niet de oplossing. Ewan komt daarentegen eigenlijk met geen enkele oplossing. Het is sowieso een lastige zaak: de nare incidenten in sprints nemen de laatste tijd wel toe, er moet echt wel iets gebeuren.

Sprintvakken met witte lijnen op de weg vind ik echter echt helemaal nergens op slaan, is wat mij betreft een regelrechte aanval op de sport.

Daarnaast is dit een maatregel die heel moeilijk te realiseren is. Aangezien dit echt een heel ingrijpende maatregel is moet dit vanaf de jeugdcategoriën worden ingevoerd. ‘Bij wielrennen sprint je af in een sprint vak’ moet onderdeel worden van de sport net als dat je bij voetbal in het 16-meter gebied een penalty kunt krijgen. Elk clubparcours moet de sprintvakken krijgen, en iedere koers, in welke categorie dan ook, moet er ook aan geloven. Dit zou echt een hervorming voor de sport betekenen, en dat duurt even. Terwijl er nú gehandeld moet worden.
    11-01-2021 02:05
    Hoezo een aanval op de sport? Op de baan doen ze dit altijd al en het werkt daar prima zonder enig probleem probleem terwijl ik nog steeds kan genieten van de tweestrijd in de Sprint. Daarnaast lijkt het me geen probleem om op de clubparcoursen 3 witte strepen van 300 meter(of pakweg 150-200 meter) te plaatsen. En ja, misschien moet je inderdaad een regel invoeren dat er in sprintvakken gesprint moet worden bij sprints boven een x aantal renners zodat de jeugd alvast leert wat veilig sprinten is in plaats van elkaar de dranghekken in te douwen en een “podium of jodium” mentaliteit. Het lijkt me overigens iets om een keer uit te proberen in wat kleinere WorldTour rondjes met aardig wat sprints(Down Under, UAE, Binckbank, etc.) en te kijken of het op dat niveau werkt om vervolgens over verdere invoering na te denken.
10-01-2021 21:35
Wat een verrassing dat Ewan tegen is. Dan zou hij nooit meer winnen.

Ewan is, denk ik, de meest slingerende renner in de sprints

Reacties zijn gesloten.