Evenepoel wacht met coronavaccin: “Té kort dag tot de start van de Giro”
foto: Cor Vos
vrijdag 23 april 2021 om 13:00

Evenepoel wacht met coronavaccin: “Té kort dag tot de start van de Giro”

Remco Evenepoel laat zich voor de start van de Giro d’Italia (op 8 mei in Turijn) niet meer vaccineren tegen het coronavirus. De Belg wil geen onnodige risico’s nemen in aanloop naar de eerste grote ronde uit zijn carrière, zo laat teamarts Philip Jansen weten aan Het Laatste Nieuws.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Alle olympische en paralympische atleten kunnen binnenkort via het BOIC (het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité) waarschijnlijk worden gevaccineerd met het Pfizer- of Modernavaccin. Ook Evenepoel komt dus in aanmerking voor een prik maar zal, goed twee weken voor de start van de Giro, niet ingaan op de uitnodiging. Jansen, die als arts verbonden is aan Deceuninck-Quick-Step, legt uit waarom Evenepoel voorlopig past.

Antistoffen en mogelijke bijwerkingen 
“Remco heeft om te beginnen al een gigantisch aantal antistoffen in het lichaam. Hij had die vorig jaar al en ze zijn torenhoog gebleven. Wanneer er precies een seroconversie (omslag van bloedwaarden van seronegatief naar seropositief, red.) heeft plaatsgevonden, is ons niet duidelijk. Remco is ook nooit ziek geweest, maar antistoffen zien we natuurlijk wel vaker opduiken bij mensen die het virus asymptomatisch meemaakten.”

Er is nog een ander belangrijk bezwaar. “Het is gewoon té kort dag tot de start van de Giro. Na alles wat er is misgelopen en met wat hij allemaal al heeft doorstaan zou het jammer zijn mochten we vlak voor zijn terugkeer in competitie plots moeten terugschakelen.” Jansen doelt op de mogelijke bijwerkingen van het vaccin en de mogelijke impact op de conditie van Evenepoel.

‘Bad timing’
“Ik raad voor al onze renners ten zeerste een vaccinatie aan, maar voor Remco is het gewoon ‘bad timing’. Met het oog op de Spelen zullen we het zeker laten zetten, maar niet anderhalve week voor de Giro. Na de Giro wel, met veel plezier zelfs. In de hoop dat die kans ons dan nog wordt geboden. Want ik weet hoe moeilijk het is om zo’n vaccinatie opnieuw te plannen.”

Over goed twee weken hoopt Evenepoel helemaal klaar te zijn voor de Ronde van Italië. De 21-jarige renner heeft net een hoogtestage in de Sierra Nevada achter de rug en vertrekt al snel weer voor een ministage in de Ardennen. Vandaag staat in het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx in Gent een tijdrittest gepland in functie van de Giro en de Olympische Spelen.

34 Reacties
23-04-2021 13:28
ik wacht ook op met mijn vaccin. Gaat hem niet worden voor de Giro. ik denk dat de Giro te vroeg komt. Ik denk afgaande op de naam van zijn teamarts dat Evenepoel het jansen vaccin zal nemen
23-04-2021 13:29
Sport gaat boven gezondheid, we zijn weer in 't wielrennen mensen.
23-04-2021 13:38
Raar verhaal de Giro is over ruim 2 weken, waar zijn ze bang voor?
    23-04-2021 13:45
    Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar van horen zeggen: sommige mensen geraken enkele dagen niet uit hun bed na de (eerste) prik. Een minderheid weliswaar, maar toch. Als hij daardoor 4 à 5 dagen zou missen in zijn al erg korte voorbereiding (en bovendien zelfs "vorm" verliest), dan zou dat een bijkomende tegenslag zijn. En dat willen ze dus vermijden.
    23-04-2021 13:52
    Ja, dat heb ik ook gehoord, het lijkt mij dat dat bij mensen gebeurt die normaal van het virus helemaal erg ziek worden maar wat weet ik ook niet zeker. Risico lijkt me bij hem klein in ieder geval maar aangezien hij al antistoffen heeft een besmetting ook blijkbaar, die dingen zijn allemaal nog erg onduidelijk met dit virus. Zul je net zien dat hij de Giro mist vanwege een positieve test.
    23-04-2021 14:11
    Wheely, dat kan evengoed gebeuren. Zie Ulissi. Team UAE is al gevaccineerd als ploeg, maar toch een (vals) positieve test.
    23-04-2021 14:31
    Klopt Boomie, ben ook van mening dat ze daar betere afspraken over moeten maken en de (vals) positieve getesten ook uitgebreider moeten onderzoeken. Met dubbele tests, snel/PCR maar ook met bloedonderzoek, je zou bv prima een bloedpaspoort kunnen aanleggen met antilichamen als iemand corona heeft moet je daar ook verschil in zien.
23-04-2021 14:13
Als hij zoveel anti-stoffen heeft, dan zou ik uberhaupt mij niet laten vaccineren.
Weet niet hoe de test reageert bij zoveel anti-stoffen, vals positief misschien ?
Die testen zijn misschien nog wel het grootste risico om niet te kunnen starten in de Giro of de Giro te moeten verlaten.
Zou wel straf zijn als Evenepoel mee kan doen om de Girowinst na zolang geen wedstrijden te hebben gereden.
    23-04-2021 14:23
    Stiekem hopen we allemaal op een ronkend vanuit de startblokken knallende superRemko natuurlijk.
    23-04-2021 14:28
    Mét bijbehorende livestream uit een woonkamer in Toscane?
    23-04-2021 14:33
    Ik zou het redelijk verdacht vinden als hij zonder enige voorbereiding podium rijdt
    23-04-2021 14:47
    Wat is voor jou verdacht, en wat niet, Aart van Woud? Mag hij vierde worden op 2:17? Kwestie dat hij er rekening kan mee houden.
    23-04-2021 14:51
    Als het meevalt is het verdacht, valt het tegen dan is het ventje snoeihard met de kleine voetjes op de grond gezet. Zal wel zoiets zijn.
    23-04-2021 15:24
    Kom op, zonder enige voorbereiding podium rijden zou bij elke renner verdacht zijn. Evenepoel is een groot talent, maar als hij dat zou presteren zou voor mij elke logica weg zijn. Hij heeft nog geen koers gereden dit jaar..Hijzelf geeft overigens ook aan dat hij niet verwacht te winnen.

    En hij mag van mij best 4e worden op 2.17 Melkzuur. Dan kun jij ook weer rustig slapen.
    23-04-2021 15:27
    @Aart van Woud, Evenepoel is al maanden bezig met trainen en heeft hoogtestage gedaan dus zeggen dat hij zonder voorbereiding start is gewoon niet correct. Zonder wedstrijdritme wel, maar volgens die logica zou je het dan ook verdacht moeten vinden als Roglic dit jaar podium rijdt in de Tour.

    https://sporza.be/nl/2021/04/16/lbl-is-laatste-koersdag-van-primoz-roglic-voor-de-tour-wedstrijdritme-is-achterhaald~1618580995369/
    23-04-2021 15:33
    Jawel Joachim, dat snap ik ook wel, enkel hoogtestage is toch niet hetzelfde als wedstrijdritme hebben. Verder niks tegen Evenepoel hoor, maar om in een GT podium te rijden is volgens mij meer nodig dan alleen hoogtestage. Roglic heeft dit jaar al genoeg wedstrijden gereden en komt niet terug van een zware blessure , dus dat is geen vergelijking. Daarbij denk ik dat het vooral gedaan wordt om te voorkomen dat Roglic voordat de Tour begint weer ten val komt met alle gevolgen van dien.
    23-04-2021 15:33
    Sowieso is als verdacht beschouwd worden door een Hollander op anoniem wielerforum niet meteen een zuivere indicatie van Evenepoel's zuiveropdegraatgehalte. Ik eis dan op zijn minst een onafhankelijk panel met een Paragauaan, Togees, Oekraïner, Zwister en Nieuw Zeelander er in die dit op waarde gaan schatten.

    Persoonlijk : als er één is die vanuit stilstand ineens de rest uit de sokjes kan blazen zonder dan de schellen uit je kassen ploffen, déze.
    23-04-2021 15:34
    Contador werd ooit van het strand geplukt en won de Giro. Alles is mogelijk in wielrennen ;)
    23-04-2021 15:36
    Wat nemen sommige Zuiderburen alles rond Evenepoel toch snel persoonlijk op zeg! Ik heb niks tegen Evenepoel. Maar zou hij zulk een prestatie leveren, dan is dat voor mij inderdaad zeer opmerkelijk.
23-04-2021 14:48
Je wil je laten vaccineren terwijl je een lading antistoffen hebt, schiet mij maar lek hoor.
    23-04-2021 14:49
    De eerste "je" is teamarts Philip Jansen, de derde "je" is Remco Evenepoel.
    23-04-2021 14:52
    Toch verplicht als hij naar de spelen wil?
23-04-2021 14:52
Mooi dat Evenepoel zich zo strikt houdt aan de no needle policy in aanloop naar de Giro.
23-04-2021 15:25
Lijkt me een verstandige beslissing van Remco
    23-04-2021 20:25
    Hoezo noem je hem nou weer snotneus. Wss heeft ie al meer bereikt dan jij in je zure leventje
23-04-2021 18:11
Los van alle ruis rond Remco is het toch gewoon raar dat hij niet minstens 1 koersje meepakt...
    23-04-2021 19:39
    Ja, ik vind het ook bijna onverantwoord om hem zomaar de Giro te laten rijden. Laat hem dan lekker wat kleine koersen rijden ter voorbereiding op de Spelen en daarna naar de Vuelta.
23-04-2021 20:23
Dit geeft wel aan dat Evenepoel dus niet gaat knechten voor Almeida, zoals hij zelf zegt. Want dan had ie wel het risico kunnen nemen dat ie een paar dagen niet of minder kon trainen door de vaccinatie
24-04-2021 08:51
Als hij al besmet is geweest en asymtomatisch gereageerd heeft daar torenhoog veel antistoffen is er geen enkele noodzaak tot vaccinatie. Raar dat een dokter zulke uitspraken doet. Zal wel een PR verhaal zijn. Mijn advies zeer zeker niet vaccineren. Met 99,99% zekerheid gebeurd je niets mocht je in aanraking komen met het Covid19 virus. Het middel is - wat mij betreft - zeer zeker erger dan de kwaal. Bij Remco heeft de natuur perfect zijn werk gedaan. Daar moet je verder niet klooien met vaccins waarbij de lange termijn werking onbekent is. Daarom is de uitspraak van deze dokter des te onbegrijpelijker. Zijn afweer werkt beter als het beste vaccin ter wereld.
24-04-2021 09:45
Belgische renners zonder die torenhoge antistoffen in bloed doen er dus kwaad aan zich te laten vaccineren?
Vaccinatie is gewoon verplicht voor de OS en terecht.
Hij zet zichzelf nu neer als een teer kasplantje, maar dan wel met buitengewone kwaliteiten en sterkte ( kan eigenlijk niet, maar goed). Zorgen te over vanaf nu: wat kan er nog meer misgaan in aanloop naar de Giro, waar hij dan weliswaar niet voor podium gaat? Wat kan er misgaan in de Giro zelf? Wat kan er misgaan na de Giro?
24-04-2021 10:33
Dus als ik sommige reacties hier lees; wanneer hij goed zou presteren is het niet koosjer naar wanneer MVP alles kapot rijd is het normaal.
24-04-2021 11:53
Het gaat volkomen normaal zijn dat een 21 jarige zonder ook maar één wedstrijd kilometer gereden te hebben de giro even gaat winnen. Daar mag uiteraard niemand ook maar één vraagteken bijzetten. Behalve natuurlijk als zijn naam geen Evenepoel was geweest en zijn wieg niet in België had gestaan. Je moet er niet aan denken als hij Brits was geweest en voor Ineos had gereden.
    24-04-2021 12:38
    Als fans van Pogacar al zo reageren moet het zijn dat hij toch iets goed doet.
    24-04-2021 18:29
    [i]edit wf: niet doen[/i]

Reacties zijn gesloten.