Evenepoel voor nieuwe Zwitserse bergrit: “Fout van gisteren zal ik niet meer maken”
foto: Cor Vos
woensdag 14 juni 2023 om 12:53

Evenepoel voor nieuwe Zwitserse bergrit: “Fout van gisteren zal ik niet meer maken”

Remco Evenepoel liep dinsdag – na een aanval op de slotklim – op een counter in de eerste bergetappe van de Ronde van Zwitserland. De wereldkampioen verloor zo tijd op enkele concurrenten voor de eindzege, maar is nog altijd zeer optimistisch. “Als er iets mogelijk is, zal ik het zeker proberen”, vertelde hij aan CyclingProNet.

De kopman van Soudal Quick-Step heeft naar eigen zeggen geleerd van de etappe van gisteren. “Ik heb goed geslapen. We hebben de koers nog eens geanalyseerd. Ik heb iets te veel hooi op mijn vork genomen. Daar konden de renners in het wiel wat van profiteren en daardoor kende ik een slecht moment. Die fout gaan we deze week niet meer maken. Al stond gisteren sowieso meer in het teken van mezelf testen”, liet hij voor de start weten aan Het Laatste Nieuws.

Vandaag krijgen de renners opnieuw een pittige bergetappe voor hun kiezen naar Leukerbad. “Het is een mooie aankomst, iets meer op en af en steiler dan gisteren”, aldus Evenepoel. “Ik weet dat mijn eindschot goed is, wellicht ben ik aan de finish daarin een van de betere renners. Daar kan ik op gokken. Er moet niets, maar er mag veel.”

Geen reden tot paniek
In het algemeen klassement is Evenepoel nu tweede, maar wel nog altijd maar op zeventien seconden van leider Mattias Skjelmose. “Er is geen man overboord. Ik kan zeker nog voor een rit en een klassement gaan, zeker met de tijdrit in het achterhoofd. Geen reden tot paniek.”

19 Reacties
14-06-2023 14:27
Het hard op kop rijden en op die manier concurrenten slopen past ook gewoon heel goed bij het type renner dat Evenepoel is. Geen springveer, maar iemand die lang hoge vermogens kan trappen. Als we nu dit interview ook nog af gaan kraken dan weet het niet meer hoor. Hij doet of zegt hier werkelijk niets verkeerds. Ik begin steeds meer sympathie voor hem te krijgen als ik zie met wat voor commentaren hij moet dealen, dat moet toch niet makkelijk zijn, zeker niet op die leeftijd. Ik zie ondanks dat groei bij hem ook op dit vlak en dat vind ik knap.
    14-06-2023 15:39
    Hij hoeft niet met commentaren te dealen. Als hij de vragen van het verzamelde journaille gewoon naar eer en geweten beantwoordt en er verder niet naar omkijkt is er niks aan het handje. Hij hoeft geen verantwoordelijkheid af te leggen aan lieden voor wie zijn mening onwelgevallig is. Kwestie van schouders ophalen. Pas als je zelf gaat zitten zoeken naar hosanna-berichten kom je automatisch ook de online-bullshit tegen.
    14-06-2023 15:40
    "als ik zie met wat voor commentaren hij moet dealen, dat moet toch niet makkelijk zijn"

    Dan zie je toch tienduizenden personen over het hoofd die hem op handen dragen. Op een weegschaal gelegd mag je wat mij betreft medelijden en mededogen bewaren voor mensen waarbij het leven écht tegenzit.
    14-06-2023 17:00
    @panache
    Daarvoor geldt hetzelfde. Evenepoel is ook maar een mens jezelf helemaal afsluiten is ook lastig. Als alles wat je doet of zegt op een weegschaal gelegd wordt zou ik me persoonlijk heel gevangen voelen. Ik snap gewoon niet zo goed waar het voor nodig is. Uiteraard is er niets mis mee om zijn prestaties en/of tactieken etc te analyseren en er iets van te vinden, maar soms lijkt het wel of bepaalde mensen er genoegen uit halen om hem "kapot" te schrijven. En anderen schijnen hem weer nodig te hebben om de eigenwaarde wat op te krikken, beide lijkt me ongezond.
14-06-2023 13:29
Hij heeft dit soort fouten eerder gemaakt. Meest in het oog springende was het EK met Colbrelli.

Soms, als je ECHT de sterkste bent, krijg je iemand uit je wiel gereden. Campenaerts, of die renner op het WK. Maar het zijn ook allemaal profrenners, daar kun je niet altijd van uit gaan.

En als je niet veruit de sterkste bent, dan moet je kijken of je tenminste de slimste kunt zijn. Gewoon je benen stil houden, anderen terug laten komen, het opnieuw proberen.

Ik denk dat hij op dit vlak hardleers is. Ik zie hem dezelfde fout nog wel een aantal keren maken in de koers. Vind ik dat erg? Absoluut niet. Het levert vaak mooie koers op. Net als bij andere kleppers die soms niet al te snugger lijken te rijden (bijv. VdP heel vaak in het verleden deed). En het geeft altijd stof tot napraten...

Edit: De Evenepoel-duimpjesbrigade is ook weer present zie ik... net als de reacties gericht op de poster ipv op de post zelf. Goed bezig kids, duimpje omhoog van mij!

En Djerkson, dan ga je er dus van uit dat een Remco die 100% is iedereen uit de wielen kan rijden. Dit is precies de arrogantie-redenering die je veel terug ziet, terwijl het ook zo maar eens kan zijn dat een Evenepoel op 100% misschien niet goed genoeg is om iedereen uit het wiel te rijden. Hij heeft dit geprobeerd in Catalunya met Roglic (niet gelukt), Colbrelli op het EK (ook niet gelukt). Daar staan ook de voorbeelden tegenover waar het wel lukt.
Mijn punt is dat er veel meer goede renners zijn dan Evenepoel, en ook Evenepoel zal regelmatig tegen iemand aan lopen die niet zomaar lost. Dan moet je omdenken ipv door blijven trappen zoals gisteren.
    14-06-2023 14:08
    Op het vlak van hardleersheid delen jij en Remco wel een en ander. Gisteren een tik gehad en vandaag proberen we het gewoon opnieuw. Jullie gelijken meer op elkaar dan je zou denken.

    Edit: hij heeft op deze manier thans 2x San Sebastian, 2x LBL en het WK gewonnen, dus het is een tactiek die voor hem werkt, mits hij 100% is. Degenen die kunnen volgen, het zullen er niet veel zijn, wellicht een renner uit de G7 (Pidock inclusief, in de toekomst wellicht Ayuso)
    Het is inderdaad best mogelijk dat hij koersen niet wint op 100%, omdat een ander beter/leper is. Dat was hij gisteren niet en de kans is niet onbestaande dat hij dat de komende dagen ook niet zal zijn. Vanzelfsprekend is het nooit, ook niet bij zijn zeges met grote overmacht. Met zo een koershouding win je grote koersen, dat is toch al bewezen. Ik verwacht evenwel niet dat hij Vingegaard en Pogacar uit de wielen knalt, beide renners schat ik dan ook nog een categorie hoger in op dit moment. Of dat toekomstgewijs veranderen zal, geen idee.
    14-06-2023 14:31
    Precies dit, hij weet vaak nog niet goed wanneer het oke is om veel kopwerk te doen tot anderen lossen, en wanneer niet. Voor elke 'normale' coureur is dat eigenlijk nooit een slimme tactiek, maar het werkt bij hem regelmatig wel. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om dat te weten, je voelt de benen van de anderen niet. De namen die gisteren in zijn wiel zaten waren ook niet de grootsten, ik mag hopen dat hij het niet zo aanpakt met Pogacar en Vingegaard in zijn wiel.
14-06-2023 15:01
Dat tempo rijden - op kop of alleen - is juist zijn kracht. Daarmee wint hij en verliest hij. Hij moet zich daar helemaal niet voor verdedigen. En tegelijk erkennen dat hij af en toe tegen zijn limieten aanloopt. En ook niet te veel commentaren lezen.
14-06-2023 15:16
Tja, hoe sympathiek ik Evenepoel ook probeer te vinden, ik zie hier toch weer een implicatie in van ‘mijn niet winnen en dus (volgens hemzelf klaarblijkelijk) falen is te wijten aan een luttele fout door mezelf veroorzaakt; op intrinsieke waarde ben ik niet geklopt. Dat vind ik wat anders dan je verlies met klasse nemen.
14-06-2023 15:47
De fout is het moment dat hij aangaat: al op 6km. Als hij betere en sterkere ploegmaats heeft brengen ze hem tot op een of twee kilometer van de aankomst en dan kan hij wel die sprong maken en volhouden. Kortom: tactiek aanpassen op de ploeg die je hebt…
14-06-2023 13:39
Achteraf is het makkelijk. Maar kijk terug naar San Sebastián (Yates), LBL (Pidcock), wk (Lutsenko) en Opoeteren Neeroeteren (Jan en Mieke) en daar werkte deze tactiek wel. De ene keer klampen renners zich vast in het wiel om na 5 minuten toch te lossen en de andere keer lukt het niet en loop je op een counter. Na hoeveel minuten staak je de poging? Of is de slagingskans afhankelijk van de getrapte wattages? Ik denk dat Remco deze tactiek nog vaak zal gebruiken, zeker zo lang hij geen plan-b heeft.
    14-06-2023 14:28
    Idd en hoe erg is het om 20 seconden te verliezen in de ronde van Zwitserland.
    "Je ken beter ten ondergaan met je eigen plan als met het plan van een ander."
    Als je er lering uit trekt en jezelf daarmee beter kan inschatten in het peloton, is er morgen weer een kans.

    Als je voor ritwinst gaat steek je ergens je nek uit in een beklimming. de Giro was in dat opzicht saaier, omdat er meer gerekend werd. Mannen als Poga en Evenepoel en (ook VdP in ander profiel) maken de koers mooi. mannen die willen sparen moeten dan nadenken of ze mee gaan of de slag mogelijk missen. Geeft mooie dynamiek.
    14-06-2023 14:36
    Is ook een groot verschil tussen koersen van een week en grote rondes qua energieverdeling. De kans dat je te fanatiek koerst en dan na 2 weken plat valt is natuurljik geen enkel probleem in de rondjes van 1 week. Sterker nog, daar moet je iedere kans grijpen of zelfs kansen maken, al is het in rit 2.

    Dat maakt de dynamiek van grote rondes compleet anders. De korte rondjes sluiten prima aan bij de manier van koersen van Evenepoel (zeker als er ook nog een tijdrit in zit); bij grote rondes moet hij veel meer tegen zijn natuur koersen.
14-06-2023 16:06
[i]edit wf: niet doen[/i]
14-06-2023 12:57
"Aan de finish een van de besten met mijn eindschot. Niet zo praten. Bewaar dit soort uitspraken voor na de finish.
    14-06-2023 13:00
    Wellicht geeft die aan, ik ben vaak kritisch op de uitspraken van Evenepoel maar met deze is echt niks mis. Hij geeft aan veel te veel kopwerk te hebben gedaan, volledig mee eens, hij geeft aan dat hij met de tijdrit in het achterhoofd niet per se iets moet, ook volledig mee eens.
    Dat hij aangeeft te kunnen vertrouwen op zijn sprint is toch prima, als die nou zou zeggen ik ben de snelste dan had je een punt maar dat is niet het geval.
    14-06-2023 13:07
    “Wellicht” geeft hij aan. Spijkers op laag water zoeken. Ik hoop dat Remco nog vaak dezelfde “fouten” zal maken, en daar ook vaak wel voor beloond gaat worden. En soms strijdend op tragische wijze ten onder. Dat is koers. Mooi.
    14-06-2023 13:28
    Als je iemand quote, quote hem dan goed, zodat je het niet uit de context trekt. Hij zegt dit, volgens de gegeven tekst:
    “Ik weet dat mijn eindschot goed is, wellicht ben ik aan de finish daarin een van de betere renners. Daar kan ik op gokken. Er moet niets, maar er mag veel.”

    Hij blaast niets van de hoge toren. Hij zegt een goed eindschot te hebben, wellicht daarin bij de beteren te horen en daar dus op kan gokken. Gokken zegt hij, dus onder voorbehoud. Gewoon heel netjes gezegd en niets meer dan de werekelijkheid gemaakt.

    Op een of andere manier krijg ik bijna de indruk dat Remco hier zit mee te lezen. Wat een ander van hem vindt trekt hij zichzelf veel te veel aan, dat kan nog een negatieve invloed krijgen op zijn toekomstig presteren. Het is mijns inziens niet aan hem om constant in de verdediging te schieten voor wat hij de dag ervoor heeft gedaan, zijn be-/veroordelers zouden dingen eens binnen context moeten zien en begrijpen. Dan zou men ook niet zo snel met een wijzend vingertje een ander blaaskaak noemen.
    14-06-2023 14:04
    Bescheidenheid siert de mens, toch Sooike..?

Reacties zijn gesloten.