Evenepoel barst van vertrouwen voor Luik: “Zit misschien zelfs aan 105 procent”
foto: Cor Vos
vrijdag 21 april 2023 om 16:53

Evenepoel barst van vertrouwen voor Luik: “Zit misschien zelfs aan 105 procent”

Remco Evenepoel start zondag met veel vertrouwen in Luik-Bastenaken-Luik. In een persconferentie voorafgaand aan La Doyenne zegt hij: “Ik zit bijna aan 100 procent, misschien zelfs aan 105 procent.”

Evenepoel is dus in orde, vertelt hij. “Dat is vrij logisch. Over twee weken ga ik naar de Ronde van Italië dus als ik me nu slecht zou voelen, zou dat raar zijn. Dan zou ik iets heel erg verkeerd gedaan hebben.”

“Ik voel nog geen druk of stress. Al zal het wel speciaal zijn om hier te starten in mijn regenboogtrui en met nummer 1. Misschien trap ik daardoor wel een paar watt extra”, gaat hij verder. “Het zal regenen en niet zo warm zijn. Dus dan is het beste er bij iedereen af en wordt het een sprint van stervende zwanen. Hopelijk ben ik dan de minst gestorven zwaan.”

Evenepoel zal dan wel moeten afrekenen met Pogacar. Of hij zijn koers op de Sloveen gaat afstemmen? Nee, is zijn antwoord. “Ik kijk niet naar de concurrentie. We hebben een plan voor onze eigen wedstrijd. Maar dat Pogacar de grote favoriet is, dat is duidelijk. Ik heb er geen schrik voor om tegen hem te sprinten. Ik heb Roglic al geklopt in de sprint en hij heeft Pogacar al geklopt.”

“We zullen er heel dichtbij zijn”, zegt hij tot slot. “Het vertrouwen is er. We hebben het sterkste team, denk ik. Iedereen van onze ploeg kan deze koers met de vingers in de neus aan. Iedereen kan ook winnen, behalve Pieter Serry, haha. Die zal te veel kopwerk moeten doen.”

53 Reacties
21-04-2023 18:22
Hij heeft ook een versterker die tot 11 kan
21-04-2023 17:05
105% moet niet gekker worden. Dat betekent dat je 5% harder gaat dan dat je kunt. Lijkt me knap, maar ook knap verdacht.
    21-04-2023 17:06
    En de verdachtmakingen beginnen weer... Triest!
    21-04-2023 17:10
    105% t.o.v. vorig jaar zal hij wel bedoelen. Net als Pogacar, die is ook een stuk beter dan vorig jaar.
    21-04-2023 17:10
    Wie legt Evenepoel even uit hoe het ook alweer zit met procentrekenen?
    21-04-2023 17:22
    Figuurlijk woordgebruik is niet voor iedereen weggelegd.
    21-04-2023 18:09
    Omdat iedereen te pas en te onpas praat over 100%, denken sommige personen dat er écht voor gaan en er volledig klaar voor zijn duidelijk gemaakt wordt door het getal hoger te maken. Echter: het is alleen maar extra ruis in de communicatie. Over 10 jaar blikken we terug op deze koers en zeggen we “uiteraard heeft hij de LBL van 2023 niet gewonnen, hij zat maar op 105% terwijl je toch echt de volle 110% nodig hebt om Pogacar te verslaan”. Dit is geen kritiek op onze Belgische vriend, maar op de inflatie van eeuwenoude begrippen. Je kan deze post zelfs lezen als een stukje maatschappijkritiek vanwege al die opscheppers die pochen zich 100% in te zetten terwijl ze niet verder willen/kunnen dan de lat op 90% leggen.
    21-04-2023 19:22
    De quotes van sportlui die zeggen dat ze "ergens 200% voor gaan" zijn niet te tellen, dus 105% valt nogal mee qua hyperbool
    22-04-2023 10:07
    Hopelijk wordt het een mooi duel tussen de Pog en REV, graag met enkele anderen erbij om het geheel nog spannender te maken - daar kijk ik voor de volle 300% naar uit!!
21-04-2023 17:02
Ongelofelijk dat er zo’n groot talent in het peloton fiets maar nog niet eens de meest talentvolle is.
    21-04-2023 18:32
    Het zegt iets over het wielrennen. Daarom steken er nu een man of 6-7 ver bovenuit. In een écht mondiale, grote, door honderden miljoenen beoefende sport, zou je deze dosis talent nodig hebben om in aanmerking te komen voor een world tour contract.
    21-04-2023 19:02
    @Panache
    Warrig betoog. In elke sport hebben je figuren die er binnen hun generatie bovenuit steken. Elke piramide heeft nu eenmaal een bredere basis, en een smallere top.
    Tennis is één van de beste voorbeelden: in de top vijf van mondiaal meest beoefende sporten, en toch had je daar een Grote Drie die het tennis jarenlang volledig gedomineerd hebben.
    21-04-2023 20:28
    Tennis is een grote kijksport, maar qua beoefenaars op competitie niveau valt dat reuze mee. Ja er zijn 90 miljoen mensen die wel eens een balletje slaan, maar daar gaat het niet om. Zo kan je ook niet zeggen dat scholieren die naar school fietsen wielrenner zijn. Tennis is overigens wel een écht mondiale sport (maar dat is weer iets anders dan het marktaandeel). Bij het wegwielrennen valt vrijwel heel Azië en Afrika weg (de halve wereld dus) en de kar wordt momenteel getrokken door kleine landen als België, Nederland, Denemarken, Slovenië, naast Spanje, Frankrijk, Engeland en Italië. Maar geloof jij dan niet dat er een groot verband is tussen ‘er boven uit kunnen steken’ en de mate van concurrentie? Remco is m.i. een goed voorbeeld gezien zijn voetbalcarrière. Voor het voetbal te licht bevonden (waar het ook aan lag) en bij het wielrennen wereldtop. Dat is het verschil tussen tien miljoen concurrenten en 500 miljoen concurrenten.
    21-04-2023 20:51
    [quote]Dat is het verschil tussen tien miljoen concurrenten en 500 miljoen concurrenten.[/quote]

    De onzin die Panache soms uit zijn botten kan slagen is van zeldzaam niveau. Misschien is voetbal gewoon veel minder een duursport dan wielrennen, Panache, zou het kunnen? En dat Evenepoel gewoon een elite duursporter is? Evenepoel heeft trouwens nog steeds records staan bij Anderlecht bij de fysieke testen. Zou het kunnen dat, om als voetballer te slagen, er een grotere nadruk ligt op techniek, coördinatie, automatismen, tactiek... Zou het kunnen dat als je de beste duursporter ter wereld op een voetbalveld zet, dat hij er niks van bakt?
    Maar als dit dus het verschil is tussen tien miljoen en 500 miljoen concurrenten, dan mogen we ervan uitgaan, dat als we de beste voetballer op een fiets planten, dat hij daar ook meteen de beste gaat zijn. lol
    21-04-2023 21:28
    Probeer eens wat meer zelfbeheersing ten toon te spreiden 11 na 11. Het is moeilijk voor je, maar misschien dat er ooit de behoefte uit rolt om met jou inhoudelijk te discussiëren. Door keer op keer eerst sneren uit te delen, zaken uit verband te rukken en daarna pas vragen te stellen, laat je zien vooral geïnteresseerd te zijn in dominantie en niet in de uitwisseling van gedachten.
    21-04-2023 21:49
    Ik vond 11 bij 11 s reactie ook provocerend onnodig.
    22-04-2023 01:19
    @panache
    Volgens jouw redenering is voetbal ook een grotere sport dan atletiek omdat sprintfenomeen Usain Bolt er jammerlijk faalde?
    @11 na 11 Inhoudelijk heb je gewoon gelijk met je essentiële opmerking over Evenepoel de superieure duursporter (net zoals Bolt de superieure sprint koning was), jammer dat je het zo verpakt
    22-04-2023 07:58
    Morgen kopinkas, ik beweer zeker niet de waarheid in pacht te hebben, ik deel slechts mijn gedachten. De laatste week heb ik nagedacht over de dominantie van een handvol renners die we nu zien, maar ook over Kom’s uit de jaren ‘90 die verbroken worden, de snelheid en de manier waarop renners verbeteren bij TJV (zie Laporte, Vingegaard), interviews van renners die spreken over professionelere aanpak, etc. Wanneer je valsspelende elementen negeert kan ik e.e.a. enkel verklaren door de hypothese aan te nemen dat het wielrennen nog steeds een kleine sport is waar aan alle kanten er nog héél veel rek op zit. Een vraag die ik stel is: klopt het wel dat specialisatie nodig is, of bewijzen ‘alleskunners’ als Van Aert, Pogacar en ook Pidcock dat je kan doen waar je zin in hebt. Gaat MvdP straks in no-time (na wat gewicht verliezen en een andere focus) “gewoon” meedoen voor de zege in Lombardije? De werkelijkheid die we in het wielrennen meemaken dwingt mij om ‘het verhaal’ aan te passen, ik ben slechts zoekende naar een nieuw logisch verhaal en er niet op uit mijn gelijk te halen in deze draad.
    22-04-2023 10:34
    @Panache

    In voetbal kun je er ook altijd een paar op je hand tellen die er bovenuit steken. Wat gezegd over Haaland nu?
    In Azië trouwens is wielrennen populairder en wordt het meer beoefend dan je zou denken. Maar de begeleiding speelt natuurlijk ook een super belangrijke rol. Maar het is natuurlijk interessant om na te gaan of de grote ‘talenten’ in minder beoefende sporten minder speciaal zouden zijn met veel meer concurrentie: Gretsky, Phelps, O Sullivan, Woods, Verstappen, …..? Op het eerste gezicht niet!
21-04-2023 18:34
Typerend voor Evenepoel dat hij eerst laat blijken dat de Giro wel het echte, grootste doel is, om daarna toch al op bijna 105 procent te zitten. Letterlijk moet je het niet nemen natuurlijk en ik vind het een plezierig interview zo
21-04-2023 21:50
De recente geschiedenis leert dat als hij zelfzekere taal spreekt dat hij ook effectief wel weet dat hij zeer goed is, Pogacar gaat hem er nergens afkrijgen, we krijgen een heerlijk duel zonder pech.
21-04-2023 22:22
Hij was toch wel extreem dominant samen met Roglic in Catalonië. Erg benieuwd naar het duel met Pogi. Mooie graadmeter voor de Giro.
21-04-2023 17:31
Mooi vooruitzicht voor zondag met hopelijk flinke strijd: de 105% van Remco tegen de misschien 98% van Tadej, die natuurlijk niet zo heel fris meer is in het sluitstuk van zijn lange voorjaar. Ben benieuwd!
21-04-2023 17:31
Het interessantste uit de persconferentie, het stuk waar hij het over de hertekende finale heeft, staat dan weer niet in het artikel. Jammer.
Of er is naar WF-gewoonte nog een artikel op komst natuurlijk…

Edit (19:40): in verband met die finale, blijft het volgens mij onderbelicht hoe het wegvallen van de Côte des Forges vorig jaar, samen met het wegvallen van Pogacar door het overlijden van zijn schoonmoeder, misschien wel de meest bepalende factor is geweest in de succesvolle raid van Evenepoel. Dit jaar zijn de Côte des Forges én Pogacar er wel bij. Het zal me benieuwen in welke mate die combinatie Evenepoel kan nekken.
    22-04-2023 10:46
    Het is een beetje gemakkelijk om factoren die zich buiten de directe koers afspelen (concurrentie die niet aanwezig is, het parcours dat anders is) op te noemen als belangrijkste elementen voor een koersverloop. Zou je ook kunnen zeggen: de belangrijkste reden dat Pogacar AG won was dat VA, VDP , Remco en Roglic afwezig waren…. Neen, dan vind ik Van Vliet hier een nuttiger gespreksonderwerp.
21-04-2023 17:58
Hij gaat heel hard gaan !! #zinan
    22-04-2023 15:43
    Precies, een Evenepoel met zelfvertrouwen, dat zal de wedstrijd ten goede komen. Kan het schelen of'ie wint, laat ze d'r maar lekker invliegen.
    Ben wel benieuwd naar de SQS-tactiek. Vorige week bleek vroeg openbreken niet effectief. In de Ronde was vroeg mannetjes vooruit sturen ook vergeefs. Misschien dit keer gesloten houden tot bovenaan de Redoute, en dan een Alaphilippe laten wegrijden? Zo zijn we de jaren nul immers ook goed doorgekomen.
21-04-2023 22:35
Ik hoop vooral op een mooie strijd ala mvp/wva.
21-04-2023 18:23
Tweede worden aan 105% is ook nog mooi.
21-04-2023 23:59
Evenepoel wint klaar.
22-04-2023 07:59
105%? Ok, met z’n vorm zit het dus wel snor. Hoop op een groots duel met Pogi maar zet m’n geld toch op het Sloveense joch. Die is echt van ‘hors categorie’.
22-04-2023 09:34
Mooie renner die blaakt van vertrouwen en niet bang is dit ook te vermelden ...
Ik persoonlijk hoor liever dit , dan de gebruikelijke uitleg als `we zullen zien hoe de benen zijn , ... `
22-04-2023 16:06
Pogacar zal wel winnen, denk dat die bij UAE goede medische begeleiding heeft
21-04-2023 18:25
Kleine Eddy slaat weer een beetje door. Heeft hij hoogteziekte opgelopen en ijlt hij wat na? 'We hebben het sterkste team, iedereen kan winnen, behalve Pieter, 105%...' Gewoon de beentjes laten spreken zondag Remco.
    22-04-2023 03:54
    Precies. Kleine Eddy heeft minder opgelet bij mediatraining dan Teddy. Je moet altijd je concurrenten de hemel in prijzen. Dan kom je sportief en bescheiden over. Als je dan wint, vindt men het een prettige verrassing van een sympathieke renner. En als je verliest ben je ingedekt: De concurrentie was immers ijzersterk.
22-04-2023 07:50
Als ik aan 105% zit kan ik niet slapen. Dat is slecht voor je herstel.
21-04-2023 21:28
Met zo'n titel voorzie ik alweer zijn "beste waarden ooit." Wanneer leert ie nu eens dat soort uitspraken niet te doen. Nu gaat ie winnen of "enorm op z'n bek". Wat dan een gevalletje "eigen schuld, dikke bult" is, natuurlijk...
    21-04-2023 21:32
    Een beetje zoals Richard en Merijn met hun idiote uitspraken dan bedoel je ??
22-04-2023 07:25
Interessant. Stellen dat je bijna op 100% zit. Maar ook stellen dat je wellicht op 105% zit.
22-04-2023 08:24
In ieder geval alvast 105% arrogantie, die kunnen ze ne prins niet meer afnemen.
    22-04-2023 08:47
    Op die schaal zit jij een stuk hoger. Gewonnen spel zeg maar.
    22-04-2023 09:10
    Netjes hoor, jezelf een duimpje omhoog geven. Precies dáárvoor heeft WF ze bedacht dubbelzwammer (oh, wacht)
21-04-2023 18:15
Benieuwd naar zondag. De prins op 105% die misschien klop gaat krijgen van Pogacar op 70%, zou het kunnen?
    21-04-2023 19:16
    Als Pogacar nu op 70% zit, wordt het een saaie Tour, vrees ik
    22-04-2023 08:48
    Ik schat dat Pogacar nog wel even door kan gaan. Laat ons zeggen dat hij met 75% voldoende heeft om de Tour binnen te rijven.
21-04-2023 18:59
Wanne boutkop
    21-04-2023 21:10
    Heerlijk al die hatertjes hier weer. Nóg heerlijker wordt het zondag na de wedstrijd, als je hier écht geen enkel hatertje meer gaat terugvinden, zelfs al haalt je er een microscoop bij. Dan liggen al die zielige wezentjes te kiezen op de bank...I love it when a plan comes together..!
    21-04-2023 22:23
    Gevalletje pot verwijt de ketel....
    21-04-2023 22:34
    Kun je die nietszeggende quote ook staven met feiten? Of dacht je gewoon bij jezelf:"ik gooi er even een nietszeggende quote tussen?"
    21-04-2023 23:17
    Het is geen quote maar een gezegde. En nee, ik staaf hier geen feiten, maar geef meningen. En mijn mening is dat jouw bijdrage, waarin je geweer richt op "die hatertjes" (dit is een quote!), vrij hatelijk klinkt. Maar nogmaals voor jouw duidelijkheid het is geen feit maar een mening.
    21-04-2023 23:46
    Ah ok Kartouche, gaan we een spelletje 10 voor taal spelen hier? Je lijkt Robert Long wel. Los daarvan, ik citeer:"het geweer richten op hatertjes (ik citeer uw citaat, en een citaat is een synoniem voor quote) is wat wij met zijn allen best wat meer zouden moeten doen, want voor haat is in een ideale wereld geen plaats. Ok niet op Wielerflits. Tegen hatertjes ingaan mijn beste Kartouche klinkt dan in uw oren misschien als haat, maar dat is het daarom nog niet. Snap je..?
    22-04-2023 08:07
    Mijn beste Goat, ik ben niet zo van spelletjes, maar ging mee in de emotie en de neerbuigendheid van je post. Een zwak moment, ik geef het toe. Ik merk dat ik het vaker hier heb op deze site. Is waarschijnlijk ook de reden dat ik verder alle social media mijd.
    Maar vooruit on topic: ik ben niet anti Remco. Heb het niet zo met hem. Gun eerder een monument aan Van Aert, die ik veel sympathieker vind en een echte geweldenaar. Niettemin ben ik meer een fan van het rijden van een Pogacar en zijn persoon in de media. Maar als Evenepoel morgen hem uit het wiel rijdt en als eerste over de finish komt, dan gun ik hem dat en ook al zijn fans. En zal ik ook jou feliciteren.
    22-04-2023 11:01
    @ new Goat

    Ik zou me niet teveel opjagen aan anti-Remco geluiden op social en in media… dat is juist de fuel die hij nodig heeft! Zelfs toen hij over de meet kwam op het WK, na zijn Vuelta overwinning , toen al de meeste kritiek als sneeuw voor de zon was verdwenen, vond hij het nog nodig om zijn vingertje op zijn mond te plaatsen.

Reacties zijn gesloten.