Etixx-Quick-Step wil één blok vormen in Ronde van Vlaanderen
vrijdag 3 april 2015 om 17:11

Etixx-Quick-Step wil één blok vormen in Ronde van Vlaanderen

Met Tom Boonen geblesseerd op de bank, zet Etixx-Quick-Step tijdens de Ronde van Vlaanderen in op twee kopmannen. Niki Terpstra en Zdenek Stybar moeten het gaan doen namens de ploeg, die nog altijd bijzonder sterk bezet is.

Er zal veel naar Etixx-Quick-Step gekeken worden in de Ronde van Vlaanderen. De ploeg is weliswaar kwalitatief dik in orde, het afmaken van een koers is al meerdere malen opzichtig mislukt. Soms ontbrak het simpelweg aan goede benen, maar in andere gevallen kon de ploeg een numeriek overwicht in de kopgroep niet omzetten tot een zege. Nu er ook nog een duidelijke kopman ontbreekt, wordt gefluisterd over een gebrek aan cohesie.

“Dat lijkt misschien zo voor de buitenwereld, maar dat klopt niet”, zei Stybar op de persconferentie van de ploeg. “We rijden als één team en zullen dat zondag ook tonen. De afspraken tussen Niki en mij zijn duidelijk. We zijn met twee sterke kopmannen en daarnaast hebben we ook nog Matteo Trentin en Stijn Vandenbergh in de ploeg. Er zijn heel wat opties die we kunnen uitspelen.

Selectie Etixx-Quick-Step voor Ronde van Vlaanderen (5 april):
flag-be Yves Lampaert
flag-be Guillaume Van Keirsbulck
flag-it Matteo Trentin
flag-be Iljo Keisse
flag-be Nikolas Maes
flag-be Stijn Vandenbergh
flag-cz Zdenek Stybar
flag-nl Niki Terpstra

44 Reacties
03-04-2015 22:09
@ Spruch
Ik denk dat je net het omgekeerde zegt, zondag gaat Stybar denk ik kopman zijn met terpstra als schaduwkopman en dan volgende week het omgekeerde.
03-04-2015 22:09
Vandenbergh is tactisch niet geweldig maar je gaat hem toch niet thuislaten?
Met zijn kwaliteiten kan hij zo enorm belangrijk zijn voor de ploeg. Als je hem thuislaat mis je gewoon 1 man in de finale. Thuislaten zou idioot geweest zijn en totaal onbegrijpelijk.

Trouwens hoort Stybar in de Ronde en in Parijs-Roubaix kopman te zijn. Niet schaduwkopman. Moest ik voor die 2 wedstrijden een keuze maken tussen Terpstra en Stybar dan was ik voor Stybar gegaan.
03-04-2015 22:12
@fietskoen1

Wel als hij telkens een overwinning van de ploeg voorkomt. Dan mag je nog zo sterk zijn, maar als je het ploegbelang blijft verpesten moet hij gewoon thuis blijven. Quick-Step heeft z'on goed team dat ze hem waarschijnlijk nog niet eens zouden missen.
03-04-2015 22:15
Bij Stijn Vdb wordt morgen een oortje met batterij operatief ingebracht. Zijn draadloos schakelsysteem zal bovendien met bluetooth te bedienen zijn vanaf het stuur van Terpstra en Stybar.
03-04-2015 22:23
@reznik

Vandenbergh heeft overwinningen mogelijk in de weg gestaan maar zo'n belangrijke factor in de ploeg kun je niet thuislaten. Als er iemand wegrijdt of meerdere renners dan heb je Vandenbergh die kilometers op kop kan rijden. Dat kan het verschil zijn tussen winst en verlies.
03-04-2015 22:27
@fietskoen1

Dat is waar, je wilt hem niet graag achter je aan hebben rijden. Het is te hopen voor de ploeg dat ze hem in het gareel kunnen krijgen, anders maakt hij alleen maar het verschil tussen verlies en verlies.
03-04-2015 22:46
@Reznik

Als Vandenbergh morgen weer een cruciale fout maakt dan kunnen je gaan twijfelen aan hem. Maar verwacht dat hij zondag heel nuttig gaat zijn. Als hij Terpstra maar niet een overwinning door de neus boort. ;)
04-04-2015 00:01
@Lance
Stybar kon juist NIET Thomas volgen in de finale van de E3! Terpstra sprintte Thomas er uit in GW. En vergeet ook niet hoe snel Terpstra een minuut dichtreed in GW. Ik denk dat niet dat Stybar sterker is, hooguit explosiever en dan vooral op een klimmetje. Volgens mij is de verdeling wel oke zo bij Etixx: Terpstra houdt volgens mij niet zo van de druk van kopman zijn. Zoals bij meerderen hier is mijn zorg Vandenbergh, die haalt rare fratsen uit: zonder oortje rijden in de finale van GW, Terpstra terughalen in de Omloop, knalhard wegrijden als Stybar lek rijdt. Onwil of stategische onkunde, ik weet het niet. Het is te hopen dat hij zijn ploegmaten niet flikt. Ik zie Terpstra het liefst winnen, zoals die reed in GW dat was grote klasse!!
04-04-2015 00:30
Heb vanavond stukje van interview met terpstra gezien bij qs presentatie voor rvv, en daar zei die dat die niet vind dat die een plaats is gestegen in de ranking van qs nu boonen niet mee doet. Hij vind zichzelf min of meer al kopman dus lijkt me stug zoals sommige van jullie hier zeggen dat die geen kopman wil zijn.
04-04-2015 00:48
@ dalendklimmen: wie zegt dat? Volgens mij zeggen de meesten dat stybar meer kwaliteit heeft, waar ik het ook mee eens ben. Zeker dit seizoen heeft hij ook nog eens een betere vorm.

Wil niet zeggen dat terpstra geen medekopman kan zijn. Verwacht hem zondag niet. Hoop dat hij volgende week weer kan stunten.

Mjjn prono voor zondag: vanmarcke, stybar, thomas
04-04-2015 08:52
lees veel voorbeschouwingen op belg sites, en het lijkt wel of terpstra niet bestaat daar. Maar als beste windrijder van de wereld schatten ze hem niet op waarde of ze willen gewoon niet dat die òllander`wint. De actie van Vandenberghe in de omloop was echt op zijn minst heel apart en ook daarover willen ze niet de goede analyse maken. Dus alleen al voor al de Belgische sites hoop ik dat Terpstra wint
04-04-2015 08:54
Stybar en Terpstra zijn inderdaad op verschillende manieren ongeveer even sterk momenteel waarbij mijns inziens een het voordeel van Stybar naar Terpstra opschuift des te slechter het weer en harder de wind wordt.
04-04-2015 09:02
Het verschil tussen Terpstra en Stybar is dat Terpstra niet in staat is om zelf een demarrage te plaatsen op een heuveltje. Niki glijdt mee en moet dan hopen dat er een klein genoeg groepje overblijft dat hij op een vlak stuk weg kan knallen en niet meer wordt teruggepakt. Op de vlakte is hij gewoon sterker dan Stybar. Stybar daarentegen kan zowel heuvelop een verschilletje maken als op het vlakke demarreren. Daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat Stybar nr 1 is binnen de ploeg voor de RvV en Terpstra de man voor Roubaix.
04-04-2015 09:11
Ze durven in Belgie niet uit te spreken wat de werkelijke reden is. Namelijk geld. Bakala wil dat Stybar kopman is. Reactie na E3 was lachwekkend om na een verloren koers direct Stybar tot kopman uit te roepen.....
04-04-2015 10:02
[quote]Quick-Step heeft z’on goed team dat ze hem waarschijnlijk nog niet eens zouden missen.[/quote]

Oh, ze zouden hem wel degelijk missen, want zelfs als Vandenbergh een finale verneukt voor een ploegmaat, heeft hij er erg vaak ook mee voor gezorgd dat die ploegmaat uberhaupt nog kan meedoen in die finale.

Ik zou het logischer vinden om Stybar en Terpstra naast elkaar te zetten in Vlaanderen, in Parijs-Roubaix vind ik Stybar duidelijk sterker, ook al heeft Terpstra daar al gewonnen.
04-04-2015 10:06
@Maurizio Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben! Neemt niet weg dat Stybar een klasserenner is en vriendelijke kerel. Dat hij Vlaams spreekt en met een Vlaamse getrouwd is maakt hem erg populair daar. Terpstra roept bij veel mensen tegenzin op omdat hij eigenzinnig is maar hij is met afstand de beste Nederlandse renner op het vlakke. Hij knokt zich naar voren tot hij erbij neer valt. Boom wordt altijd geroemd om z'n talent maar stapt zoooo vaak af, dat is geen vechtjas. Ik gun Terpstra een tweede monument, alleen al om hoe hij reed in GW!
04-04-2015 10:11
@Gebruikersnaam Hoezo Stybar sterker dan Terpstra in PR? Terpstra was daar de afgelopen jaren 5, 3 en 1. Daar tipt Stybar nog niet aan.
04-04-2015 10:46
Alle respect voor Terpstra! (op het vlakke) ... we spreken hier echter over de RVV.
De opeenvolging van heuvels zijn zonder enige twijfel in het voordeel van Stybar en bijgevolg dient hij de kopman te zijn.
Wat Vandenbergh betreft? Tja, die heb je 'echt wel' nodig om eventuele gaten dicht te rijden.
Zelf verwacht ik dat Trentin sterk voor de dag gaat komen.
04-04-2015 18:01
Is Terpstra eindelijk van Boonen verlost, willen die Vlamingen Stybar weer als kopman. Hoe dom kan je zijn.
Dat 'als 1 blok rijden' wordt nog een hele uitdaging zo. Ik denk dat ze hun eigen karretje weer in de poep gaan rijden.

Reacties zijn gesloten.