Eli Iserbyt vraagt begrip in een veldritwereld zonder Van Aert en Van der Poel
© Cor Vos
Nico Dick
zaterdag 30 oktober 2021 om 17:43

Eli Iserbyt vraagt begrip in een veldritwereld zonder Van Aert en Van der Poel

Eli Iserbyt is de man van het seizoensbegin met zes zeges. De jonge West-Vlaming is ook een man met een mening. Zo is hij openlijk voorstander van de Wereldbeker en durft hij, met de nodige zelfrelativering, begrip te vragen aan het publiek. “En eigenlijk zou de media ook een beetje mogen helpen”, zegt hij.

“Elke cross opnieuw wordt gehamerd op het ontbreken van Van der Poel en Van Aert”, vertelt Eli Iserbyt in een uitgebreid interview in de weekendkrant van Het Laatste Nieuws. “Dan buig je de publieke opinie onvermijdelijk om tot: ‘ja, die prutsers zijn weer aan het rijden. Hoe lang gaat dat hier nog duren? Ah, Eli is weg? Allez, ’t is gedaan. Zet de tv maar af.'”

“Ook in de commentaar tijdens de cross komt dat terug. ‘Amai, Quinten rijdt een hele goede bocht. Maar Mathieu zou daar nog twee seconden sneller doorgaan.’ Tja, dat helpt ons niet. Maar, ik snap het ergens wel”, gaat Iserbyt voort. “Mocht ik niet beter weten, zou ik als neutrale fan ook durven denken van: ‘losers, ze winnen drie maanden aan een stuk en nu kunnen ze niet mee.’ Terwijl wij echt wel ons uiterste best doen om die Grote Drie proberen te verslaan. Alleen: ze zijn zó belachelijk sterk.”

Vincent Kompany
“En het zal ook nooit goed zijn. Als het wel een keertje lukt, horen we ongetwijfeld dat Mathieu of Wout een offday hebben gehad”, lacht hij. “En dan zal er toch een foto van hen in de krant staan…”

“De media helpt ons niet echt vooruit”, vindt Iserbyt. “Van der Poel, Van Aert en Pidcock beginnen al drie jaar pas in december te crossen. Maar kijk naar jullie veldritgids, die in september verschijnt. Zij sieren de cover wel. Dat is niet realistisch. Het is als een regionale voetbalmatch aankondigen met Vincent Kompany op de affiche en dan zeggen: ‘Ah nee, grapje. Hij komt niet.’ Zo creëer je verkeerde verwachtingen.”

Iserbyt won als leider in de Wereldbeker de manche in Iowa – foto: ©CorVos

In tegenstelling tot een aantal andere toppers is Iserbyt ook enthousiast over de Wereldbeker en bij uitbreiding de Amerikaanse manches. “De crossen worden er professioneel georganiseerd. Die trip werd negatief belicht, maar het was gewoon tof. Dat vond ik trouwens ook al toen ik er nog geen prijs reed en er financieel aan toestak. Al moeten we, in functie van de continuïteit van de sport, wel rekening houden met iedereen. Ik hoor dat er toch sommige teams een deel van de kosten van hun niet-profs op zich hebben genomen. Dat is goed.”

Tien Belgen en een aantal Nederlanders
Iserbyt is pro een verdere mondialisering. “En de nieuwe Wereldbeker kan een belangrijke basis zijn. Net als, op termijn, een olympisch statuut. Nu blijven we in Europa ronddraaien met dezelfde tien Belgen en een aantal Nederlanders. Goed dat Flanders Classics (die mee de Wereldbeker hervormt, red) mee aan die kar duwt. Als zij het niet voor mekaar krijgen, dan niemand, vrees ik. In die zin is het een beetje ‘de laatste kans’.”

Al mogen volgens de kopman van Pauwels Sauzen-Bingoal ook de renners niet vergeten worden. “Als je mag kiezen tussen een cross in Zonnebeke op zaterdag, waar je 10.000 euro krijgt, en een buitenlandse WB-veldrit op zondag waar de eerste 5.000 euro opstrijkt en de tweede 3.600, dan is de rekening snel gemaakt. Ik maak me de bedenking: wat in Zonnebeke kan, moet in de Wereldbeker toch ook kunnen? De prijzenpot moet verder omhoog. Maar ik heb begrepen dat daar aan gewerkt wordt.”

58 Reacties
30-10-2021 17:49
Dat kun je veranderen door ze te gaan verslaan. Tot die tijd is het logisch dat er zo over gesproken wordt. Iserbyt moet vooral heel blij zijn dat ze er niet bij zijn, want het geeft hem de kans veel te winnen en te verdienen.
    30-10-2021 22:17
    Open deur 999.999: Als ze er niet zijn, kun je ze ook niet verslaan en dan moet de pers in mijn ogen ook stoppen met zanikken. In mijn ogen zouden ze dan bij Matthieu en Wout moeten zijn en niet bij Eli!
30-10-2021 18:00
Ach ergens begrijp ik hem wel. Kan hem beter verteren dan dat andere kleine belgje van dqs...
30-10-2021 18:18
Een spreekwoord zegt :de afwezigen hebben altijd ongelijk.
Eli treft toch geen schuld dat Wout, Mathieu en Tom niet starten ?
Doen we afbreuk op de TDF zege van Pogacar omdat Bernal niet meereed ?
    31-10-2021 08:40
    Dat gebeurt altijd. Joop die de Tour wint omdat Hinault uitvalt, etc. Maar Joop was al 5x tweede geweest in de tijd van Merckx en Hinault, dus was het logisch dat hij een keer de Tour zou winnen.
30-10-2021 18:34
Het heeft lang geduurd voordat Iserbyt over VdP en Van Aert begon. Vorige jaren was het nog "ik ga ze verslaan", maar nu is het een wanhoopskreet van een kleine Calimero.

Natuurlijk praat de pers over de GROTE TWEE. Want jaar in jaar uit bewijzen die dat ze gewoon een klasse beter zijn dan de rest.

Wie er niet is kun je niet verslaan. Maar ook als ze er wel zijn verslaat Iserbyt ze niet. Maakt dat hem en de andere crossers tot prutsers? Nee. Maar uiteindelijk krijgen Messi en Ronaldo ook meer aandacht dan Ruud Vormer of Hans Vanaken. En dromen kids ervan om te zijn zoals Wout of Mathieu, en niet zoals kleine Eli....
    30-10-2021 18:56
    Ik weet oprecht niet wie Ruud Vormer of Hans Vanaken zijn.
    30-10-2021 19:00
    Dat was ook het punt toch? ;)
    30-10-2021 19:07
    Vormer en Vanaken zijn wereldberoemde voetballers... in Belgie!

    En eigenlijk geldt voor de crossers exact hetzelfde. Groot in eigen land, onbekend daarbuiten. Enkel Wout en Mathieu (en inmiddels ook Pidcock met zijn gouden plak in het MTB-en) zijn ook wereldberoemd buiten Belgie.

    Dat maakt de rest nog geen prutsers. Het geeft alleen aan wat ze te doen staat om ook bekend te worden. Namelijk de grote 2/3 structureel verslaan. En wie weet ook gewoon op de weg gaan koersen en winnen.
    30-10-2021 19:36
    Zelfs als men heel erg hard zou proberen, zou het een uitdaging zijn om het punt nog meer te missen.
    30-10-2021 20:43
    In de zware crossen kon Toon Aerts die twee wel af en toe volgen en zelfs verslaan (maar iedereen is dat vergeten omdat Toon verleden jaar slecht reed).
    31-10-2021 07:26
    @Michelangelo
    Iserbyt zegt toch hetzelfde als jij? De grote 2 zijn veel beter, maar dat maakt hem nog geen prutser. Hij maakt zelfs dezelfde vergelijking als jij, namelijk die met een regionale voetbalcompetitie. En net zoals er niet bij elk doelpunt van Vanaken gezegd wordt dat Messi het beter had gedaan, hoeft ook niet elke zege van Iserbyt geminimaliseerd te worden omdat die anderen er niet waren.

    Waarom je hiervoor met 'calimero' op de proppen komt is me een raadsel.
    31-10-2021 12:22
    @Maillot,
    Calimero omdat hij begint te klagen over dat het niet eerlijk is dat niet hij maar Van Aert en VdPoel op de cover van het veldritkrantje staat.

    Wat hij daarbij lijkt te vergeten is dat Van Aert in de Belgische kampioenentrui rondrijdt, en VdPoel in de wereldkampioenentrui. En Iserbytje? Die heeft aan het begin van het seizoen gewoon zijn sponsortrui aan.

    Tel daarbij op dat Iserbyt ook geen persoonlijkheid is die veel mensen aanspreekt (eigenlijk gewoon een klein ventje met veel praatjes), en je weet dat geen enkele uitgever hem op de voorkant gaat zetten. Nog eerder Toon Aerts dan Eli...

    Bovendien: hij profiteert van de uitstraling die Van Aert en VdP geven aan de cross. Zonder die twee was het veldrijden niet meer dan korfballen in de modder...
    31-10-2021 12:38
    Iserbyt rijdt al een tijdje in de EK trui of trui van de leider in de WB, niet in het sausshirt
    31-10-2021 12:52
    Koddig is dat ja, zoveel mondiale truien bij het veldrijden.
    31-10-2021 12:59
    Uiteindelijk zijn er in de cross maar twee truien die echt tellen: de trui van Belgisch kampioen, en die van Wereldkampioen. En als derde zou je daar eventueel de trui van Nederlands kampioen aan toe kunnen voegen.

    De overige truien worden vaak uitgegeven bij de afwezigheid van de toppers. Kijk naar het EK en wie daar wel en niet starten. Kijk naar de wereldbeker wie daar wel en geen volledige cyclus afwerken. Daar hecht dus geen hond waarde aan, en ook organisatoren hebben liever de Belgisch kampioen aan de start ipv de Europees kampioen.

    Overigens: bij de dames is het een iets ander verhaal. Daar zijn wel alle truien vaak om de schouders van een wereldtopper. Enkel de trui van Belgisch kampioen, maar die is vanwege haar verdiensten en nationale folkore wel nog altijd interessant.
    31-10-2021 22:14
    @Michelangelo
    Je selectie over welke trui iets voorstelt in de cross is blijkbaar gebaseerd op de huidige drager van de trui... Dat 'vaak uitgegeven in afwezigheid van toppers' slaat helemaal nergens op.

    EK: voor Iserbyt was Van der Poel 3 keer op rij Europees kampioen.
    Wereldbeker: vorig jaar gewonnen door Van Aert. Laatste zes edities: 3x Van Aert, 1x Van der Poel

    Ik was tot vandaag niet op de hoogte van je aversie voor Iserbyt, maar ze leidt echt tot uitspraken die kant noch wal raken.
30-10-2021 18:54
Eerlijk gezegd, kijk ik een cross pas als 2/3 weer meedoen. Het trekt mij anders gewoon niet. Is denk ik een gevoel wat een hoop andere mensen ook hebben..
    30-10-2021 18:57
    Ik kijk wel degelijk... maar ik ga er gewoon niet zo goed voor zitten zoals wanneer VdP briesend aan de start staat, of als Van Aert zich helemaal uit elkaar trekt in de modder.

    Wat dat betreft kan de damescross mij op dit moment beter bekoren, omdat ik weet dat daar wel de besten van de wereld aan de start staan.
    30-10-2021 19:24
    Ik ook niet, het zijn uiteindelijk amateurs vergeleken WvA en MvdP. Ik kijk altijd het liefste naar de top, daaronder vind ik het snel saai worden.
    30-10-2021 19:45
    Eens. Als vdp niet meer mee zou doen zou ik niet meer kijken. Dan is het een nationale sport geworden en heb ik er voor mijn gevoel niets meer te zoeken.

    Ik kijk ook pas formule 1 sinds Verstappen meedoet. Dat geldt overigens voor beide Verstappens.
    30-10-2021 22:55
    Ik snap jullie wel, maar eigenlijk is het ook best wel vreemd dat we met zïjn allen zo denken. Qua spankracht is er toch niets aan als Mathieu na een rondje wegrijdt? De crossen nu zijn vaak een stuk spannender. Dat ze wat trager door de bochten gaan maakt toch op zich niet zo veel uit.
    31-10-2021 06:58
    @Maillot +1 Het gaat idd om spankracht. Of Van Aert de hele wedstrijd domineert of Iserbyt, in beide gevallen is het niet spannend. Vandaar ook dat de vrouwenwedstrijden vaak veel leuker om te kijken zijn.
    31-10-2021 13:02
    Zelfs als VdP een cross compleet domineert is het gaaf om naar te kijken. Fietsen waar anderen moeten afstappen; techniek, power en snelheid. Waaghalzerij.

    Al zou hij alleen in de rondte rijden, dan is het nog gewoon een genot om de meest complete crosser ooit aan het werk te zien (al denkt De Vlaminck daar waarschijnlijk anders over). En als het dan een duel wordt met zijn eeuwige rivaal, dan is het helemaal prachtig.

    En dat gevoel heb ik niet als ik Iserbyt over het parcours zie skarten...
    31-10-2021 13:59
    Compleet oneens met Maillot. Ik kijk het liefste naar de top, niet naar het boeiendste duel. Een wedstrijd Barcelona-Manchester City waarbij 1 van de 2 de ander compleet van de mat speelt vind ik veel mooier om te zien dan Roda-Heracles waar het spannend is.
30-10-2021 20:53
Eli heeft zeker wel een aantal opmerkingen die ik kan beamen, maar die verliezen kracht doordat hij niet de voordelen benoemt die het late instappen van van Aert, Pidcock en van der Poel voor hem en de anderen hebben. Met name op het gebied van het prijzengeld en de klassementen profiteren ze van de afwezigheid en in de kern blijft staan dat je moet proberen om dichterbij te komen en deze mannen te verslaan wil je dat de voor jouw onwelgevallige geluiden verstommen.
30-10-2021 21:10
Uiteraard weer een indekkende belg. Volstrekt kansloos tegen Van Aert, Mathieu en Pidock. Aers en hij doen straks weer voor spek en bonen mee.
30-10-2021 21:16
"ELI ISERBYT VRAAGT BEGRIP IN EEN VELDRITWERELD ZONDER VAN AERT EN VAN DER POEL".
Respect zal hij zelf moeten afdwingen bij het publiek, erom vragen maakt hem alleen maar kleiner.
    31-10-2021 00:36
    Weet je wat het is, Jan? Eli is koning in het land der blinden, meer niet. Als de grote jongens mee doen is Eli in geen velden of wegen te bekennen. Hij laat zich nu erg kennen, net als tijdens de Puck Moonen-episode.
30-10-2021 21:45
Het huidige veld heeft gewoon niet de "magic" die Wout en Matje in topvorm wel hebben, zij zijn de maatstaf waar de rest tegen afgezet wordt, daar moet je mee dealen.

Daarnaast heeft Iserbyt het vaak over geld, dat is voor hem kennelijk belangrijk. Een deel van dat start- en prijzengeld is te danken aan de publiciteit die MvdP en WvA genereren, ook als ze er niet zijn.

BTW: grote drie? Pidcock heeft 1 overwinning bij de elites in de cross.
    30-10-2021 23:14
    Ja, hoezo Pidcock? Ik ben wel fan van hem, maar had nog niet de indruk dat hij er huizenhoog bovenuit stak in het veldrijden.. Al was die ene overwinning op vdP wel razendknap..
    30-10-2021 23:17
    @Thijs E Pidcock hoort bij de top 3, omdat hij op de weg en het mountainbike al de absolute wereldtop heeft verslagen. Iserbyt staat mijlenver achter op datgene Pidcock al heeft laten zien.
    30-10-2021 23:28
    @harryjohan Pidcock is inderdaad een absoluut multitalent, maar zijn prestaties op weg of MTB zijn irrelevant om hem al dan niet tot de grote 2/3 van het veldrijden te rekenen. Als Pogacar morgen komt meedoen,behoort hij toch ook niet ineens tot de grote 4?
    30-10-2021 23:42
    @Maillot a Pois ik weet zeker dat Pidcock de strijd aangaat met Van Aert en Van der Poel en dat Iserbyt niet kan volgen. Dit was vorig jaar in het veld ook al duidelijk. Als ik mij goed kan herinneren reed Pidcock vorig jaar al bijna altijd podium toen Van Aert en Van der Poel aanwezig waren en was Iserbyt in geen velden meer te bekennen
    31-10-2021 07:06
    @harryjohan
    Ik reageerde op je argument "Pidcock hoort bij de top 3, omdat hij op de weg en het mountainbike al de absolute wereldtop heeft verslagen". Prestaties op de weg en MTB vind ik geen reden om te bepalen waar hij staat in het veld.
    Ik ben het volledig met je eens dat Pidcock beter is dan Iserbyt. Maar nog niet zo goed om hem op het niveau Van Aert en Vanderpoel te zetten, omdat hij hen nog maar zelden verslagen heeft . Maar het is wel goed mogelijk dat hij die status na deze winter wel verdient
    31-10-2021 07:52
    Pidcock is een van die zeldzame grote multitalenten, maar voor dat je een van de Groten bent in een discipline moet je een palmares hebben dat daar bij past.
    31-10-2021 09:31
    @Thijs E Pidcock zal nooit zoveel wedstrijden winnen als Iserbyt, omdat Pidcock gelijktijdig begint te veldrijden met Van Aert en Van der Poel. Het is dus volledig onjuist om alleen naar het palmares te kijken. In de periode dat Pidcock vorig jaar reed was hij duidelijk de nummer 3. Alleen bij Pidcock had ik het idee dat hij Van der Poel en Van Aert nog kon volgen. Bij de overige veldrijders heb ik dat beeld niet gehad. Iserbyt had vorig jaar een betere palmares dan bijvoorbeeld Van Aert, maar iedereen weet dat Iserbyt niet aan Van Aert kon tippen vorig jaar. Net zoals Iserbyt in januari niet in de buurt kon blijven van Pidcock
    31-10-2021 09:49
    @harryjohan
    De discussie gaat toch niet over de vergelijking Iserbyt vs Pidcock?
    Het gaat over of je Pidcock al op het niveau Van der Poel-Van Aert kan zetten, en je dus van de grote 3 spreekt ipv grote 2.
    31-10-2021 10:28
    @Maillot a Pois Daarom geef ik ook aan dat in de wedstrijden die Pidcock vorig jaar reed hij bijna altijd podium reed. De jaren daarvoor kun je moeilijk vergelijken, omdat Pidcock vorig jaar pas echt met besten meereed. Dat zal hij dit jaar weer doen.
30-10-2021 22:06
Ik snap hem wel, het is gewoon vrij vervelend om als B-garnituur te worden afgeschilderd terwijl je keihard je best doet.
Zelf weet hij ook wel dat het zo is maar toch blijft het gewoon vervelend om dat telkens te horen.
30-10-2021 22:28
Eli overdrijft het nu wel een beetje, hij mag gewoon zijn shine pakken nu hoor, start op de eerste rij, rijdt elke wedstrijd vol in beeld, pakt de prijzen en genoeg mensen die er met plezier naar kijken. Hij praat zichzelf nog een minderwaardigheidscomplex aan op deze manier... Dat je niet op de cover van een magazine staat? Je kunt je overal wel wat van aantrekken.
30-10-2021 22:31
Als de klassementscrossen lucratiever zijn voor de renners en de WB duurder is voor de organisatoren, naar wie gaat dit geld dan? De diepe zakken van de UCI of wordt het gelijkmatiger verdeeld onder de renners?
    31-10-2021 07:51
    Dat staat er, meer voor de renners. 10K Krijgen als je start in Zonnebeke versus 5K als je wint in de WB
    31-10-2021 08:07
    @Thijs de vraag van Fast Freddy is naar wie het geld gaat dat je als organisator van een WB moet ophoesten, als het blijkbaar niet naar de renners gaat, of toch niet naar de winnaar?
    31-10-2021 08:16
    WB wordt georganiseerd onder de vlag van de Uci, drie keer raden waar het meeste geld naartoe gaat
30-10-2021 22:54
Het is natuurlijk het eerste jaar dat WvA en MvdP zo laat instappen. Daardoor is het eerste deel van de cross-winter wat onthoofd, is de algemene teneur.

Vroeger was het rond begin november meestal toch al volop veldrijden dat de klok sloeg. Nu haalt het grote publiek de schouders op. Want ‘de besten doen toch niet mee’…

Daardoor kan je stellen dat de sport, op wellicht de kerstperiode en januari na, eigenlijk wat gedevalueerd wordt door het succes op de weg van de 2 vedetten. Ik kan me best voorstellen dat dat voor de anderen soms frustrerend is.

Ik lees ook realisme in de woorden van Eli (het zijn nu eenmaal de 2 besten en gezien hun prestaties buiten het veld inderdaad unieke talenten), maar echt volop genieten van zijn successen nu kan hij wellicht niet aangezien er zo meewarig over wordt gedaan. Het is ook niet zo dat hij ze eens kan probéren te verslaan, want ze doen de eerste maanden gewoon niet mee.

Ben benieuwd of minder crossen er ook voor zorgt dat het niveau van Mathieu en Wout meer gaat benaderd worden door Iserbyt, Aerts, van der Haar, etc. Anderzijds zijn de 2 wellicht ook frisser als ze weer aansluiten en misschien zo wel in het voordeel.

Pidcock laat ik even buiten beschouwing, want die had de aansluiting met de 2 anderen toch nog niet helemaal gemaakt de vorige seizoenen en brengt ook nog niet het aantal supporters op de been van Matje en Wout. Al heeft die natuurlijk ook al een grotere uitstraling dan het huidige veld.
    31-10-2021 07:55
    Iserbyt periodiseert zo dat hij top is als ze er niet zijn. Het zou zomaar kunnen zijn dat hij niet alleen achter WvA, MvdP en Pidcock staat straks, maar ook achter een paar anderen, om medio januari weer de rest voorbij te streven om de klassementen binnen te halen.
31-10-2021 00:29
Als ik in december of januari naar t podium kijk, dan denk ik:, ik geniet, maar Eli is er niet.

Misschien zeg ik t wat lijp, maar dit artikel is t eerste dat ik van hem begrijp, want verstaan doe ik hem niet.

Hij articuleert nog slechter dan hij trapt. Ik zou t niet erg vinden als hij daar nou eens mee kapt!

In Heusden Zolder rijden over die butsen, met de fiets aan het prutsen.

Om 15.00 uur de race voor de echte mannen en voortaan die jongetjes gelijk om 13.00 met de vrouwen.
Dan hoeft hij niet meer te mauwen.

Dan kan hij zich tonen, net als Tom Boonen.
Gelijktijdig met de dames, erop en erover, zoals hij eerder deed bij …..
Ja ‘t is echt waar, Lars van der Haar! Die klaagt dan weer dat hij vaak moet fietsen en zit kennelijk liever te nietsen.
    31-10-2021 01:29
    Eentje in de categorie: "de Sint zat dagenlang te denken....."

    Mooi rijm- en dichtwerk, Blackcanyon. Die zwarte fiets rijmt alsof het is niets....
    31-10-2021 08:02
    Iserbyt, Iserbyt
    Ik hoor je wel maar ze zien je niet!
    31-10-2021 08:46
    Iserbytje, Repelsteeltje.
31-10-2021 09:34
Schandelijk hoe mensen hier over topsporters oordelen.
    31-10-2021 10:41
    Eens, wat Eli hier over VdP en Van Aert zegt kan echt niet!
    31-10-2021 11:21
    Wat is schandelijk aan een constatering? Eli moet gewoon koersen, niet zeiken en zich verlagen tot het niveau van evenepoel en die andere klager van Nys. Zo komt Puck niet bij je terug, Eli.
31-10-2021 16:15
Ik kan er alleen maar uit aflezen dat bij zich bovenmatig bezig houdt met twee figuren waar hij zich nu helemaal niet druk over hoeft te maken. Lijkt me dat hij dan al met 1-0 achterstaat als die twee er zich weer bij gaan voegen later dit seizoen.

Gast kan in ieder geval nog beter een mediales nemen of zich mentaal verbeteren om niet het miskende, gekrenkte ego uit te hangen. Als hij het nou gewoon kan opbrengen om te zeggen dat Matthieu en Wout een zegen voor de cross zijn en dat hij niet meer dan zijn best kan doen om het beste uit hemzelf te halen. Tevens dat hij blij is met alle crossen waar hij zijn naam op de erelijst kan zetten. Dat hem dat trots maakt dat hij tussen die groten namen ook kan staan. Iets in dien aard kom je een stuk verder mee.
31-10-2021 16:25
Tim Cockpit wordt wereldkampioen!!!!!
01-11-2021 08:14
De Amerikaanse crossen heb ik niet echt gevolgd, maar ik heb genoten van zowel Zonhoven, als Overijse en ik heb weeral zin in de Koppenbergcross vanmiddag.

Reacties zijn gesloten.