Tour 2020: Opgave Egan Bernal
© Cor Vos
woensdag 16 september 2020 om 08:17

Tour 2020: Opgave Egan Bernal

Geen Col de la Loze meer voor Egan Bernal vandaag. De 23-jarig titelverdediger stapt uit de Tour de France. “Hij zal nu focussen op zijn herstel en zich nieuwe doelen stellen voor de rest van het seizoen”, klinkt het in een communiqué van INEOS Grenadiers.

Zaterdag op de Grand Colombier verloor de Colombiaan meer dan zeven minuten op het Sloveense duo Roglic-Pogacar. De rustdag bracht geen verbetering; Ook gisteren liet Bernal het snel lopen: hij verloor nog eens tien minuten. Met als doel vandaag of morgen vrijheid te krijgen en vanuit de vroege vlucht een gooi naar een ritzege te kunnen doen, werd nog gesuggereerd.

Niet dus. Knie- en rugpijn, werd achteraf gesuggereerd. Bernal verdwijnt nu geruisloos van het toneel. Een beslissing van de ploegleiding. “We hebben die genomen in het belang van Egan”, zegt teammanager Dave Brailsford. “Egan is een echte kampioen, dol op koersen, maar hij is ook nog jong en heeft in de Tour nog een mooie toekomst voor zich. Op dit moment denken we dat een opgave de beste optie is.”

“Dit is in elk geval niet de manier waarop ik de Tour wilde beëindigen”, reageert Bernal zelf. “Maar ik ben het ermee eens dat dit in de gegeven omstandigheden de juiste beslissing is voor mij. Ik heb bijzonder veel respect voor de Tour de France en ik kijk er al naar uit om de komende jaren terug te komen.”

Lees hier de het opiniestuk van Johan Bruyneel over het nieuwe leven van Egan Bernal

113 Reacties
16-09-2020 09:18
Gelukkig gaf Wielerflits' huisanalist en meesterbrein vorige week al aan dat Bernal in de derde week ging huis houden. Bernal heeft nu inderdaad tijd te over om het huis houden te gaan doen.
    16-09-2020 09:34
    Tenzij er geen vliegtuigen gaan, dan wordt het teennagels pulken in zijn hotelkamer ergens.
16-09-2020 09:18
Respect, respect... Wat mij betreft gewoon nodeloos. Hij zit er doorheen en heeft hier niet meteen wat te zoeken nog, gewoon afstappen en dan beetje bij beetje naar de vuelta toe werken. Met wat geluk en wijsheid leveren ze daar met Froome er bij een topteam af dat die ronde winnen gaat.
16-09-2020 09:22
Verstandige beslissing. Als hij inderdaad overtraind is of verkeerd getraind heeft dan zou de Vuelta ook onverstandig zijn. De tijd nemen om goed te herstellen en dan weer opbouwen.
16-09-2020 09:23
Het was bekend dat Bernal rugklachten had bij de start van de TdF, zoals meerdere coureurs. Maar ik kreeg gisteren sterk het idee dat hij de opdracht had gekregen om achterin de koers een act op te voeren waarin hij voor de camera even flink moest strekken met de rug en vooral laten zien dat hij erg aan het afzien was. Dit kon de ploegleiding vandaag gebruiken om hem niet te laten starten.
    16-09-2020 09:45
    Conspiracy theory much?
16-09-2020 09:28
Is dit de eerste vd corona doofpot?
16-09-2020 09:31
Dit komt niet door Jumbo-Visma hoor jongens, hier is wel wat meer aan de hand dan simpelweg ‘kapotgereden door de gele trein’:)
    16-09-2020 09:46
    Wie beweert dan dat het door JV komt? Ik hoor alleen Wuyts zeggen dat het door Wout van Aert komt. JV fans hoor ik hier niet over. Ik zie Wuyts niet als een JV fan. JV fans vinden het jammer dat Bernal niet top is. JV was graag de strijd aangegaan met een sterk INEOS.
16-09-2020 09:33
Nou Egan, even herstellen en door naar de Vuelta dan maar.

Thomas gaat goed zijn in de Giro ben benieuwd naar wat Froome nog gaat rijden dit jaar
16-09-2020 09:41
De complete ploeg van INEOS laat het sinds de opstart na de Corona lockdown volledig afweten. Ik vond t exemplarisch hoe Carapaz gister door Kämna uit t wiel werd gekletst en op 1:30 minuut werd gereden. Het feit dat Bernal niet meekan heeft m.i. niet zozeer met Bernal te maken, maar eerder met de hele voorbereiding door INEOS. Ik denk dus dat Bruyneel een punt had in zn column dat de voorbereiding door INEOS door de corona lockdown is ontregeld en en ze niet in staat waren om hun voorbereiding op een goede manier aan te passen.
    16-09-2020 10:15
    Carapaz richtte zich op de Giro en niet op de Tour. Hij moest zijn voorbereiding op de Giro stoppen om de Tour te rijden. Oftewel geen ideale voorbereiding.
16-09-2020 09:44
Hij heeft veel te lang binnen moeten trainen en is daarna als een gek buiten beginnen trainen.

Dit is gewoon een nadeel tov renners die het hele voorjaar buiten hebben kunnen trainen. Alaphilippe heeft hier ook last van.
    16-09-2020 09:50
    uhm.. bernal heeft mega veel buiten mogen trainen...
    16-09-2020 10:24
    De Columbianen hebben wel degelijk 2 maanden binnen gezeten voor ze terug buiten mochten trainen.
16-09-2020 10:05
Gisteren wilde hij nog zo graag Parijs halen en vandaag heeft hij er niks meer te zoeken. Ik zie nog de strava berichten voorbij komende, 100de kms met hoge gemiddelden, en nu gewoon in de bus met de groene trui finishen
16-09-2020 10:12
Een gedachte spinsel: in hoeverre is het complete verval van Ineos te verklaren vanuit de dopingcultuur? Want ook Froome, Thomas, Sivakov en Carapaz rijden waardeloos. Zonder te willen stellen dat ze aan de epo (o.i.d.) zitten, maar puur als reservatie vanuit de benodigdheden en beperkingen die door Corona brengt naar het ‘verrijkt’ rijden van een grote ronde. Want de startdatum van de Tour was dit maal lang onbekend en voor dopingregimes toe te kunnen passen moet bloed minstens een bepaald aantal weken vooraf geprepareerd worden (hiervoor moet je ook ongezien kunnen reizen, wat ook lastig was door Corona) en heeft de aangelegde voorraad een beperkte houdbaarheid (dus als er al iets klaarlag mogelijk niet meer goed).
    16-09-2020 10:19
    Het slecht presteren van Sivakov heeft een duidelijke oorzaak. Froome komt terug van een zware blessure. Thomas is te laat in vorm, maar rijdt nu wel goed en wou niet naar de Tour om voor Bernal te rijden. Bernal heeft rugklachten. Oftewel logische verklaringen waarom ze niet presteren. Carapaz bereidde zich voor op de Giro en is in de Tour meerdere keren gevallen. Daar wordt je niet beter van. Die suggestie van doping slaat nergens op.
16-09-2020 10:20
Er is inderdaad duidelijk iets fout gelopen met de voorbereiding van de ex-Sky-ploeg INEOS tijdens en vlak na de lock-down. Omdat de renners verspreid zaten over verschillende landen, is de normale "medisch-wetenschappelijke" voorbereiding niet kunnen doorgaan. Resultaat, de hele ploeg "in blok" ondermaats. Bijkomend de rugproblemen bij Bernal, het compenseren, dus met bijkomende klachten nadien. Goed dat INEOS eens tegen een muur aanloopt. Maar ik denk dat het maar voor een jaar zal zijn. Volgend jaar staan ze, met dank aan de extra-sportieve voorbereiding, opnieuw aan de top.
En om ook terug te keren op de tests die 100 % negatief waren. Iedereen heeft recht op een mening, of op naïviteit. Maar zowat alle analysten, commentatoren, wetenschappers zijn het erover eens. Deze resultaten zijn zeer ongeloofwaardig. Gezien de eerdere resultaten, gezien wat er zich langs het parcours, in de aankomstzone, in de hotels..... afspeelt. Blijft de vraag hoe deze resultaten tot stand gekomen zijn. Platte fraude ? Waarschijnlijk niet. Gisteren werd door analysten en wetenschappers geopperd dat het door de testmethode kwam. Waarbij enkel sterk besmette personen zouden positief testen. En die testmethode werd natuurlijk wel gestuurd door de UCI, ASO en de Franse autoriteiten. Dagelijks lees je over bijkomende besmettingen in tal van topsportmiddens, waar nochtans alles in het werk gesteld wordt om besmettingen te vermijden. Door scrupuleuze maatregelen, door bubbels. En toch lukt het daar vaak niet. Maar in de Tour ? Waar iedereen op elkaar gepakt zit ? Aantal besmettingen bij renners en personeel ? 0,000 %. Alles werd dus in het werk gesteld om de Tour te laten doorgaan. Ik ben er vrij zeker van dat de besmettingen zich nu ook zullen doorzetten, na de Tour, bij gezinsleden enz. Er zouden wel eens extra afzeggingen kunnen komen voor het WK. O ja, dat zal dan onder de noemer "oververmoeidheid, blessures enz." gaan.
    16-09-2020 10:38
    Rugklachten kan iedereen overkomen. Valpartijen ook. Amador, Carapaz en Sivakov zijn in het begin van de tour gevallen. Kan dit niet de oorzaak zijn van het niet goed presteren van INEOS. Bij JV presteert de enige renner die hard gevallen is ook ondermaats. Quintana ook niet naar verwachting omdat hij gevallen is. Buchman ook niet naar verwachting omdat hij in de Dauphine gevallen is. Pinot, Martinez, Gaudu, Poels en Bardet presteren ook niet naar verwachting omdat zij gevallen zijn. Dat Froome weer rijdt na zijn zware blessure is al een bewonderswaardig. Oftewel logische verklaringen waarom INEOS in deze Tour niet presteert. Er is maar 1 renner die na een zware val vlak voor of in de Tour goed presteert en dat is Roglic. Martinez ook einde 2e week na een week herstellen van zijn val in de 1e week.
    16-09-2020 11:41
    Roglic is in de Dauphine ook gevallen, dus je vergelijking gaat al meteen niet meer op.
    16-09-2020 11:56
    Ik benoem duidelijk dat Roglic de enige uitzondering is. Uitzonderingen zijn er altijd. Voor de overige renners geldt het wel helaas.
    16-09-2020 12:09
    Ik moet wel lachen om deze harry die nu onder elk bericht heel vroom een reeks nieuwsfeitjes herhaalt die iedereen al kende.. Sommige mensen proberen wat verder te kijken dan hun neus lang is en speculeren wat er nog meer aan de hand kan zijn..
    16-09-2020 13:54
    Klopt, speculaties die nergens op gebaseerd zijn. Omdat er duidelijke redenen voor zijn waarom ze minder presteren. Iedereen kan speculeren. Dat vind ik prima, maar als er zulke voor de hand liggende redenen zijn, vind ik het onzinnig om allerlei speculaties te doen waarom ze slechter presteren.
16-09-2020 10:46
Misschien kan hij nu weer gaan knechten voor Thomas in de Giro.
    16-09-2020 10:56
    Ja over 2 weken inzetten in een 3 weekse koers :)
16-09-2020 10:55
Maar blijven lachen als de camera je spot. Knaven zei het gister in de wagen, kijk een camera, doe even alsof we het allemaal ok vinden...
16-09-2020 11:01
Ineos dacht gewoon op basis van vorig seizoen en wat data dat deze Bernal zo goed zou zijn dat ze geen plan nodig hadden maar ze hebben eigenlijk nooit fatsoenlijk met deze jongen kunnen trainen dit jaar.
16-09-2020 11:04
Ik heb zo'n gevoel dat hij ook geen zin heeft in de Vuelta.
16-09-2020 11:16
Één geluk voor Bernal. Misschien haalt niemand Parijs door de corona.
Ik moet nog zien of men in Parijs gaat rijden als alles is beslist.
Het zou hooguit nog om de groene trui kunnen gaan. Maar als dat ook is beslist.....
Zonder publiek heeft het ook geen zin om daar dan nog te koersen.
En de ontwikkelingen zijn niet gunstig voor Parijs en omstreken met code oranje/rood
16-09-2020 11:20
Bij Ineos moet er inderdaad een analyse komen over de voorbereiding dit jaar. Maar wat in het algemeen opvalt is dat jonge Columbianen als raketten naar de top schieten om dan in latere jaren nooit meer dat topniveau te kunnen halen. Uran is een uitzondering op die regel en blijft constant. Zou daar mogelijk ook iets zitten in trainingsmethoden, aanleg, psychologisch aspect enz.?
    16-09-2020 11:42
    Ja, Uran is constant, maar had ook niet die uitbarsting naar de top. Heeft altijd net onder de top gezeten, maar doordat ie constant is rijdt ie top klassementen.
    16-09-2020 11:44
    Colombianen hebben al op jonge leeftijd het voordeel van opgroeien en trainen op hoogte, dit voordeel verdwijnt voor een groot deel zodra de concurrentie in het professionele circuit gebruik gaan maken van hoogtestages.
    16-09-2020 11:44
    Ook aan gedacht dat de valpartijen op de 1e dag van de Tour de oorzaak kan zijn van het slechter presteren van de INEOS renners? + Bernal is niet fit aan de Tour begonnen. Dit kan elke ploeg overkomen. Waarom die nadruk op Colombianen? Alleen Bernal is Colombiaan bij de INEOS tourploeg.
16-09-2020 11:21
Hij heeft door het noodweer van vorig jaar de gele trui gewonnen dus het lijkt mij enigszins arbitrair of hij vorig jaar al de sterkste was. Dat is ook een gok geweest van Ineos. Winnen is één ding, maar aan de top blijven......
16-09-2020 11:28
Wiggins mag dan niet de grootste vriend zijn van Sir Dave LOL. Maar hij heeft volkomen gelijk als hij zegt dat in het voetbal dit ook consequenties zou hebben voor de manager.
INEOS heeft een budget van 45 miljoen en ze richten zich alleen op Tourwinst. Dat is nu niet meer mogelijk en dan moet je bij een evaluatie ook naar je zelf kijken als grote baas. De grootste talenten in het wielrennen liggen bovendien vast bij andere ploegen, waardoor die Tourzege ook de komende jaren weleens een fata morgana kan blijken.
Ik zou graag zien dat de ploeg ook de andere wedstrijden weer eens serieus zou nemen. Als TJV met de helft van het budget van onze britse vrienden dit kan waarom zouden zij dit niet kunnen.
16-09-2020 11:33
Tja, kapot rijden.. ik geloof daar niet zo in. Een goede Bernal kan dat tempo prima volgen, of het nou door zijn eigen ploeg of door en andere ploeg gereden wordt. Hij is gewoon niet 100%.
16-09-2020 11:34
N.B. had graag gezien hoe Froome of Thomas het gedaan hadden als 'schaduwkopman'. Carapaz heeft te snel te veel tijd verloren (maar wel ook niet echt neergezet als schaduwkopman) en Sivakow is niet goed.
16-09-2020 11:36
Ach mooi allemaal de reacties:) Froome mag me verbazen in de Vuelta Maar Ineos wil gewoon resultaten. Dus de enige optie was dan Bernal laten stoppen rust geven en naar de Vuelta met een goede Sivakov ernaast en het daar weer proberen.
    16-09-2020 11:45
    Ik denk dat als je Bernal naar de Vuelta gaat sturen nu, je bonje hebt met Froome, zeker ook omdat je als team al hebt aangegeven dat hij de absolute kopman is in de Vuelta en je Thomas, Bernal en Froome ging spreiden.
16-09-2020 11:41
@Jan Blokland,Je kan de laatste etappe ook buiten Parijs laten finishen hoor eindstreep Versailles of iets dergelijks:) Opties te over.
    16-09-2020 21:26
    Maar waarom zou je dat doen als alles beslist is en er geen hond mag komen kijken, terwijl de besmettingen zo toenemen onder het publiek.
16-09-2020 12:15
Grijp je kans om op Ineos in te beuken!

Redelijk flauw zo nu.

Reacties zijn gesloten.