EF Education zakt naar laatste WorldTour-plek in degradatiestrijd, Giro laat sporen na
Hugh Carthy - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 1 juni 2022 om 14:30

EF Education zakt naar laatste WorldTour-plek in degradatiestrijd, Giro laat sporen na

Overzicht Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

31 mei 2022
De drukke maand mei ligt achter ons, waarbij we in deze ranking ook de eerste grote ronde terugzien in het puntentotaal. Dat is te zien, want de Giro d’Italia heeft meteen z’n invloed. De grote winnaars van deze week ten opzichte van vorige week, zijn BORA-hansgrohe en Bahrain Victorious. Beide ploegen deden om en nabij 1500 UCI-punten bij hun totaal. Bij de Duitse ploeg was Giro-winnaar Jai Hindley daar voor het grote deel de oorzaak van, maar ook Emanuel Buchmann, Lennard Kämna en Wilco Kelderman zien we nu terug bij de eerste tien scorende renners voor de Duitse ploeg.

Bij de ploeg uit het Midden-Oosten zien we een enorme opmars van Mikel Landa (derde in de Giro), Pello Bilbao (vijfde in de Giro, nu Bahrains beste scorende renner van 2022) én Santiago Buitrago (twaalfde in de Giro en een gewonnen rit). INEOS Grenadiers scoorde ook zo’n 1000 UCI-punten. Vooral dankzij de tweede plek van Richard Carapaz in de Giro, maar ook Luke Plapp en Ethan Hayter scoorden punten in de Tour of Norway. Door die prestaties is de Britse ploeg nu weer de beste ploeg van 2022. Dat was Jumbo-Visma, dat ook Bahrain Victorious en UAE Emirates zag passeren.

Ook Intermarché-Wanty-Gobert deed uitstekende zaken de voorbije week. De Waalse formatie verzamelde ook ruim 1000 UCI-punten. Vooral met dank aan Jan Hirt (zesde), Domenico Pozzovivo (achtste) en Biniyam Girmay (ritzege en ereplaatsen) in een indrukwekkende Giro van de troepen van Aike Visbeek. Ze scoorden echter op meer plekken, want Alexander Kristoff (ritzege Tour of Norway), Andreas Pasqualon (winst in Circuit de Wallonie) en Gerben Thijssen (derde in GP Marcel Kint) behaalden de afgelopen weer punten voor IWG. Daardoor maakt de ploeg een reuzensprong en zijn ze nu Arkéa Samsic voorbij. Ze staan nu nog maar 300 UCI-punten achter de tiende plek van Astana Qazaqstan.

Duim omhoog voor de Giro van IWG – foto: Cor Vos

EF en BikeExchange moeten zich zorgen gaan maken
De Kazachse formatie pakte ook eindelijk wat meer punten, die ze volledig dankt aan de vierde plek van oude rot Vincenzo Nibali in de Giro. Ze wippen daarmee weer over AG2R Citroën heen. Bij Movistar redde Alejandro Valverde dan weer een beetje het vege lijf van Movistar. De Spanjaard pakte met zijn elfde plek in de Giro 120 UCI-punten, waardoor het Cofidis nog net achter zich houdt. De Fransen scoorden ook zo’n 500 punten deze week. Niet zo zeer door Guillaume Martin (dertiende in de Giro), maar vooral door Benjamin Thomas (eindwinnaar Boucles de la Mayenne) en Axel Zingle (tweede Circuit de Wallonie).

Lotto Soudal zet de opwaartse lijn ook door, waarbij het Arnaud De Lie op zijn blote knieën mag danken. Hij won zondag de GP Marcel Kint en is dit seizoen by far de best scorende renner van de Belgische ploeg. Ook Philippe Gilbert (derde in Circuit de Wallonie) en Maxim Van Gils (zesde in Wallonie) dreven het puntentotaal van Lotto Soudal de voorbije week omhoog. De ritzege van Thomas De Gendt in de Giro (goed voor 100 UCI-punten) droeg daar niet aan bij, omdat de ervaren Belg niet bij de beste tien scorende renners staat van Lotto Soudal.

Onderin zien we dat EF Education First-EasyPost intussen is afgezakt naar de achttiende plek. Daarmee is de Amerikaanse ploeg van Jonathan Vaughters nog veilig, maar zij scoren dit seizoen tot op heden amper punten. Dat terwijl ze voor dit seizoen op de twaalfde plek stonden, één plek onder Team DSM. Hugh Carthy werd negende in de Giro en samen met een paar korte resultaten in ritten, scoorde hij 220 UCI-punten de voorbije week. De Brit kwam daarmee direct binnen op de eerste plek met best scorende renners bij EF. Dat geeft misschien net het probleem goed weer. Er móet daar snel iets gaan veranderen.

Afgelopen week stond BikeExchange-Jayco nog onderaan. Hoewel zij via Simon Yates (twee ritzeges), Matteo Sobrero (een ritzege en vierde plek) en Lucas Hamilton (dertiende in het eindklassement; hij en Sobrero zijn nieuw in de top-10 van BEX) ruim 400 UCI-punten pakten, was de Giro hun eerste hoofddoel. De Britse kopman werd geacht om veel punten te pakken in het eindklassement, maar door een vroege val ging dat verhaal niet door. Mede daardoor heeft de Australische ploeg besloten om een reeks Belgische eendagskoersen aan haar programma toe te voegen. Israel-Premier Tech heeft hetzelfde gedaan.

De Israëlische ploeg scoorde de afgelopen maand amper punten en lijkt de aansluiting met Lotto Soudal te zijn verloren. Het team van Sep Vanmarcke, Jakob Fuglsang, Giacomo Nizzolo en ook Chris Froome zit daardoor steeds verder in de degradatiezorgen. Ondanks dat de Giro haar sporen heeft nagelaten op de nieuwste ranking, laat de onderstaande tweet goed zien dat eendagskoersen minstens zo belangrijk zijn. Arkéa Samsic en Total Energies deden niet mee aan de Ronde van Italië, maar beide teams behaalden in de maand mei wel meer punten dan tweederde van de WorldTour-teams.




51 Reacties
31-05-2022 09:19
Het kan nog voor lotto, en idd EF is zo zwak dit seizoen!
31-05-2022 09:21
Mis niet zo populair om te zeggen, maar zo het nu staat zou ik tevreden zijn. Alpecin komt en Lotto gaat ( al gaat de sponsor wellicht sws ). Lotto kan op Pro conti prima jongens blijven opleiden. Israël kan op pro conti de beste ploeg worden, mits ze er geld tegen aan blijven gooien voor de oudjes :). Dus met Arkea en Alpecin wordt het veld sterker naar mijn mening
    31-05-2022 09:34
    Toch niet meteen wat Adams voor ogen had toen hij miljoenen begon te pompen in het aantrekken van grote namen als Froome, Fuglsang en consorten, vermoed ik.
    31-05-2022 12:30
    Dan had Adams beter in de gaten moeten houden hoe zijn geld wordt besteed. Aan vergane glorie heb je sportief gezien niet veel.
    31-05-2022 13:39
    Er bestaat al een Belgische opleidingsploeg met Sport Vlaanderen-Baloise. Lotto zal niet tevreden zijn met een rol in de 'tweede klasse'. Verkeerde keuzes zoals met Gilbert en Degenkolb, veel pech met Ewan (Tour, Milaan San Remo etc) en zwakke voorjaren hebben de ploeg gewoon honderden punten gekost.
    01-06-2022 07:58
    SVB is een Vlaamse ploeg, geen Belgische ;-) Maar akkoord, als Lotto niet op WT actief blijft hoop ik dat de federale kraan wat wordt toegeschroefd want dan is de meerwaarde beperkt.
31-05-2022 09:36
Liefst acht ploegen hebben tot nu toe dit seizoen meer geoogst dan QS, dat zal toch pijn doen bij PatLev.
    01-06-2022 07:57
    Zal inderdaad een beetje pijn doen. Anderzijds staan ze nog steeds eerste in de 3-jaar ranking, wat toch veel zegt over de bonus die ze hadden.
31-05-2022 09:39
Goed te zien hoe slecht TJV het deze maand heeft gedaan (16e).......
    31-05-2022 09:51
    Jumbo hoeft dan ook totaal niet bezig te zijn met die puntenrace, net als Quickstep (17de) en UAE (20ste). Zo'n ramp is het allemaal niet.

    Uiteraard zullen ze zelf ook beter verwacht hebben, maar als de klassementsmannen niet thuisgeven vallen er in de Giro een stuk minder punten te rapen. Je kan wel stellen dat de andere jongens op de best mogelijke manier gereageerd hebben en voor heel wat exposure hebben gezorgd.
    Verder weten we allemaal dat Jumbo relatief gezien weinig koersen rijdt. Als de rest van het team op hoogtestage zit, halen die inderdaad ook geen punten.
    31-05-2022 10:29
    De kost gaat voor de baat uit. Op een bergtop ketonen tanken levert geen punten op, maar dat lopen ze wel weer in in de Dauphiné en de Tour. Want je mag aannemen dat daar echt wel een sloot punten binnengesleept gaat worden.
    31-05-2022 10:40
    @Dumoman Het gaat niet om de score per 3 weken, maar de overall score. Hierin doet JV het nog steeds prima. De periode waarin hun kopmannen moeten scoren, komt nu
31-05-2022 09:45
De beste renner van EF (Carthy met 260p) zou bij Lotto de 6de beste renner zijn...
De beste renner van IPT (Nizzolo met 409p) zou bij Lotto de 3de beste renner zijn, na Nizzolo gaapt de grote leegte, Houle staat 6de met 105p, daarmee sta je niet eens in de top 10 bij Lotto. De Lie heeft in zijn eentje meer punten dan heel EF en heel IPT.
Lotto draait een topseizoen en daarom is het natuurlijk nog pijnlijker dat ze in 2020 zo weinig gekoerst hebben en uiteindelijk deze situatie aan zichzelf te danken heeft. Ik zie ze op EF geen +- 1.000 punten meer goedmaken of EF moet veel pech kennen. Dat wens je uiteraard niemand toe.
    31-05-2022 09:57
    1000 hoeft dan ook niet Thoin, nog 750 te gaan.
    In het begin van het seizoen bedroeg de achterstand 3000 punten, 75% is dus weggewerkt nog voor het seizoen halfweg is.

    Het blijft moeilijk, maar EF gaat wel moeten beginnen scoren. En voorlopig houdt Vaughters vast aan zijn principe om geen kleine wedstrijden te rijden, dus het zal in de grote races moeten gebeuren.
    31-05-2022 10:01
    Ik ga er altijd van uit dat je ook een kleine voorsprong moet uitbouwen...
    De Lie gaat ook ooit stoppen met scoren natuurlijk. Ewan is de grote tegenvaller. Minstens 2 tourritten en Cyclassics zou het minimum zijn, dan kan hij misschien nog Parijs-Brussel, Parijs-Tours etc rijden. De Lie zou dan eventueel Impanis, Binche kunnen doen.
    31-05-2022 10:39
    Parijs-Brussel is van plek veranderd op de kalender hé, die is aanstaande zondag al.
    Zonder Ewan of De Lie geloof ik, maar met Vermeersch.
    31-05-2022 10:47
    Lotto draait een topseizoen? Als het op puur puntengewin aankomt een behoorlijk seizoen, maar als je naar de kwaliteit gaat kijken...
    Pet af voor De Lie, die eigenlijk de meubelen redt, consistent scoort in wat momenteel zijn type wedstrijden zijn. Verder is het toch vooral huilen met de pet op (pun intended).
    Volledig absurd dan nog dat De Gendt's Giro ritwinst - samen met Ewan's ritzege in de Tirreno de enige WT-overwinning van Lotto dit seizoen! - niet eens meegeteld mag worden.
    Hoe zit dat trouwens in een (toegegeven hoogst onwaarschijnlijk) scenario waarbij De Gendt dit seizoen door nog een paar zeges toch die top 10 van Lotto inschuift? Worden al zijn behaalde punten over het hele seizoen dan alsnog in de telling meegenomen? Wat blijft er toch veel aan te merken op dit puntensysteem.
    31-05-2022 10:57
    @Kopinkas
    Natuurlijk. Elke renner heeft zijn eigen punten in de individuele ranking. De punten van de beste 10 renners per ploeg worden opgeteld om de teampunten te berekenen - om grote en kleinere teams ongeveer gelijke kansen te geven.

    De Gendt heeft nu 100 punten, de tiende renner van Lotto is Moniquet met 115 punten.
    Als De Gendt ergens 20 punten erbij scoort, dan tellen zijn 120 punten mee, en die van Moniquet niet meer.
    31-05-2022 11:02
    @kopinkas

    17 overwinningen is gewoon een uitstekend seizoen. WT-zege? AG2R, IPT, FDJ en Cofidis hadden vorig jaar respectievelijk 3, 3, 2 en 1 WT-zege op het hele seizoen terwijl Lotto er toen 8 had. Daar werd toen toch ook niet over geklaagd? Winnen is winnen.

    De punten van een heel seizoen tellen. Dus neem dat De Gendt nog een rit wint in Zwitserland en Vuelta dan springt De Gendt gewoon over de renner die voor hem staat.

    Op dit moment staat Moniquet 10de met 115p, Vanhoucke 11de met 110p en De Gendt 12de met 100p. Dus als hij nog pakweg 150p scoort komt zijn totaal op 250 en klimt hij in de ranking van 10 beste renners van Lotto.
    31-05-2022 11:11
    @Maillot
    Thx! Ik had me nog niet in de gedetailleerde rangschikking verdiept.
    Wel is het zo dat De Gendt al sinds jaar en dag bitter weinig UCI-punten verzamelt, ondanks de mooie zeges die hij occasioneel behaalt.
    Dat zou hem wel eens parten kunnen gaan spelen bij de zoektocht naar een andere ploeg als Lotto hem dat begeerde contract tot 2025 (de Stelvio droom...) niet geeft.
    Uiteraard valt de waarde van een De Gendt niet louter af te lezen aan zijn persoonlijk palmares, maar speelt ook meer en meer zijn rol als grote motor vooraan in het peloton een rol.
    Er zou trouwens toch ook een soort waarderingssysteem moeten bestaan waarbij kilometers in de aanval gehonoreerd worden met een beperkt aantal punten (0,5 punten per kilometer in grote rondes en klassiekers? 0,25punten per km in kleinere rondes etc ). Het zou de wedstrijden alleen maar attractiever maken.
    Minder volstrekt kansloze vroege vluchten, meer kwaliteit in de vlucht.
    En het gezegde 'de prijzen worden uitgedeeld aan de meet' kan dan gedeeltelijk de schop op ;-)

    @Thoin
    Evenzeer bedankt voor de toelichting!
    Lotto heeft gewoon te weinig voor elkaar gekregen in de klassiekers om van een topseizoen te kunnen spreken. Pech voor Ewan vlak voor MSR speelde daarbij zeker een rol, maar zelfs dan is de 4de plek van Campenaerts in Dwars te karig (wel fantastisch voor gereden), en komt Vermeersch pas laat weer boven water.
    Ik geloof wel dat ze de komende (semi)klassiekers weer punten gaan blijven pakken.
    31-05-2022 13:36
    Israel heeft Woods nog die wel gaat scoren.
    Matthews zal nu wel naar de Canadese koersen gaan die op zijn lijf geschreven zijn.
    Denk dat qua potentie EF en Lotto zich het meeste zorgen mogen maken.
    02-06-2022 09:07
    @Kopinkas, dus je kraakt het puntensysteem af maar Thoin moet je nog wat uitleg geven hoe het zit met de puntenverdeling van de sterkste tien renners? Misschien eerst het systeem bekijken en dan afzeiken, perfect is het sowieso niet maar zijn andere oplossingen beter?

    Je moet bijvoorbeeld ook kleinere wedstrijden iets gunnen qua punten. Dan starten er toch ook wat grotere ploegen en wat dan weer handig is om budgettair rond te raken. Als kleine wedstrijden niet overleven heb je op termijn ook geen WT meer want dan bloed alles langzaam dood. Topsport heeft een heel ecosysteem eronder nodig dat moet blijven draaien...
31-05-2022 10:16
Wel fascinerend hoe de stress toeslaat, als Bike Exchange al kleine koersen gaat rijden … (en dan falen ze ook nog in zelfs de ronde van Estland als enige grote ploeg …)
    31-05-2022 10:37
    Ze werden daar 3e en 5e, goed voor 120 punten. Meer dan een ritwinst in de Giro, en evenveel punten als Hamilton die voor hun 13e werd in de Giro.

    Een UCI klassement is allemaal leuk en aardig, maar de puntenverdeling is echt te scheef, ik kan het nog nauwelijks serieus nemen.
    31-05-2022 10:49
    @thorsen
    Weer een pracht van een voorbeeld over hoe scheef het in elkaar zit, inderdaad.
    Zouden ze aan de top dan echt niet beseffen dat er iets dient te veranderen?
    31-05-2022 12:25
    Vooral dat en dat geldt ook voor Israel, uit paniek starten in kleine koersen.
    Lotto heeft in principe een goede ploeg om veel punten te oogsten in de komende weken (Heistse Pijl, BXL, Hageland, Ronde van Limburg, Ronde van België - Campenaerts, etc...). Met een fitte Ewan in de Tour en een sterke ploeg in de Benelux-tour kan er ook duchtig gesprokkeld worden. Het heeft er alle schijn van dat Lotto de meubelen alsnog kan redden, dat zou toch een prestatie zijn.
    De giro-zege van De Gendt is dus voorlopig waardeloos, tenzij hij daar zelf nog wat aan toevoegt dit seizoen. Zegt ook veel.
    31-05-2022 14:41
    Het is dan wel weer grappig hoe de WT ploegen dan met sterke renners (top - 10 in hun ploegranking) afzakken naar kleinere wedstrijden om punten te pakken waardoor het niveau in die wedstrijden dan toch weer opgekrikt wordt.

    Er wordt vaak smalend gedaan over REV die drie ritten en eindzege pakt in Noorwegen, maar de Uno-X boys en andere U23 aan de start worden wel sterker door zich met hem te meten! Het is en blijft een fysieke sport en het kan niet makkelijk zijn om in het wiel van REV te blijven als ie zich goed voelt - vraag maar aan Jakobsen als ie de sprint aantrekt!

    Op dat gebied is de puntentelling dan wel wat waard om het niveau van de kleinere wedstrijden op te krikken!
31-05-2022 10:30
Toch geen verkeerde keuze van Arkéa om de Giro-wildcard in te leveren.
    31-05-2022 10:34
    Absoluut waar! Ze hebben hun renners op veel betere plekken kunnen inzetten voor het beoogde aantal punten. Mag wel eens gezegd worden dat ze dit seizoen tot nu toe bijna alles perfect doen.
    31-05-2022 11:08
    Slim gedaan. Maar het lijkt me precies wat je niet wilt.

    Een team doet niet mee aan de grote races, om punten te scoren in de kleine races, om startrecht te krijgen in de grote races. Volg je het nog?
    31-05-2022 11:29
    Misschien moeten we het vergelijken met het aloude landbouwprincipe waarbij je grond een jaar lang laat braakliggen, waarna je er weer topgewassen kan op kweken... (geen idee of dat nog gangbaar is in de huidige landbouw)
    31-05-2022 11:31
    Je kan ook zeggen dat het de kleine teams kansen geeft om geleidelijk te groeien.
    Wat Alpecin aantoont. Die reden ook niet alle grote wedstrijden en behaalden punten in de kleinere races. Nu kunnen ze in elke grote ronde een competitief team opstellen en zijn ze klaar voor de WorldTour.
    31-05-2022 12:01
    @Maillot à Pois: Maar Arkea heeft al de status verworven om die wildcards te krijgen. Het is natuurlijk hun eigen keuze om niet aan de Giro deel te nemen en dat is hun groot recht. Maar volgens mij was de communicatie heel duidelijk dat ze dit deden om elders meer punten te kunnen scoren. Niet dat ze die punten nog nodig gaan hebben waarschijnlijk...

    Dus wat dat betreft is de situatie iets anders dan bij Alpecin, die 2 jaar geleden bv. op het einde van het seizoen echt voor de punten gingen aan het eind van het seizoen om zo de 'gratis' wildcards op te halen als beste niet-WT ploeg, en op deze manier konden doorgroeien naar het gewenste niveau.
    31-05-2022 12:29
    @thorsen
    Maar ook Alpecin heeft niet alle wildcards waar ze recht op hadden opgenomen, en nog steeds niet.
    Geen Dauphiné voor hen bvb.
31-05-2022 10:35
https://lanternerouge.com.au/2022/05/25/worldtour-2020-22-team-ranking/

Hier staat eigenlijk het belangrijkste.

Zoals het er nu uit ziet: Lotto en Israel ProConti.

Lotto en Total wildcard voor alle WT koersen
Israel wildcard voor alle WT eendagskoersen
(dit wordt enkel door de ranking dit jaar bepaald)

Lotto heeft dit seizoen een voorsprong van 1700 punten op Israel, dus moesten ze afzakken, lijken de WT wildcards verzekerd, ook voor grote rondes.

Geen enkele reden tot paniek dus voor Lotto.
    31-05-2022 10:38
    De wildcards zijn verzekerd voor volgend jaar, voor het jaar erna zouden ze dan opnieuw de strijd met de andere ProTeams moeten aangaan.

    WorldTour geeft 3 jaar garantie. Vandaar dat Lotto dat echt wel nastreeft.
    31-05-2022 10:48
    Inderdaad, maar als ze hun ploeg kunnen behouden zouden ze deze wildcards toch moeten kunnen binnenhalen.

    En dan heb je nog het verhaal Astana dit misschien nog een extra opening in de WT geeft.
    01-06-2022 08:07
    Probleem voor Lotto is misschien ook financieel. Ze kunnen sponsors geen 3 jaar WT garanderen, want gaan er elk jaar opnieuw voor moeten vechten.
31-05-2022 10:47
Ik vind dit toch wel een extra dimensie toevoegen aan het wielrennen. Je ziet nu ook echt dat bepaalde ploegen dramatisch presteren. Een Israel, een EF. Astana toch ook echt een ramp hoor dit jaar. Een goede Giro van 'good old' Nibali en een goede Lutsenko in maart. That's it. Toch?
31-05-2022 11:00
Ploegen als EF concentreren zich op de grote koersen. Alhoewel Carthy zich wederom een goede renner voor de derde week heeft getoond, hebben ze daarin dit jaar niets te zoeken.
31-05-2022 12:51
Hoewel ik zeker niet tegen een promotie/degradatie regeling ben, vraag ik me wel af wat de UCI gaat doen als bijvoorbeeld EF, BixeExchange of Israel zou degraderen. Voor zulke ploegen zou dat echt dramatisch zijn en misschien zelfs einde verhaal, omdat ze op basis van hun nationaliteit niet automatisch allerlei wildcards krijgen. Voor een ploeg als Cofidis is dit bijvoorbeeld heel anders, omdat die sowieso een voor de sponsor aantrekkelijk programma kunnen rijden, puur omdat ze Frans zijn.

Daarnaast is het natuurlijk best vreemd dat ploegen die voornamelijk op het rondewerk gericht zijn en daarin best okay kunnen presteren het straks moeten afleggen tegen ploegen die in allerlei 1.1 koersen flink scoren. Dat laatste zegt heel weinig over de capaciteiten van zo'n ploeg om een volwaardig World Tour programma af te werken met alle zware koersen die daarbij horen.

Kortom, er zitten best nog wat haken en ogen aan het huidige systeem en het lijkt me een risico voor de globalisering, die door de coronacrisis sowieso al een stevige dreun heeft opgelopen. Internationale ploegen worden nu echt gestraft voor hun focus op de grootste koersen, dat lijkt me ook niet wenselijk. Het zou mij dus niet verbazen als de UCI nog een konijn uit de hoge hoed tovert in het belang van de sport.
    31-05-2022 13:37
    Goh voor iedere ploeg buiten net die Franse "sponsor" ploegen (Samsic en Cofidis sponsoren heel veel koersen) is degraderen een ramp. Ok op Israël na lijkt iedereen die zakt wel sowieso wildcards te pakken, maar toch.
    31-05-2022 14:08
    Misschien wordt het ook gewoon eens tijd om te kijken naar die belachelijke puntenverdeling van de UCI en misschien ook eens een quota qua koersen/koersdagen op lager niveau te overwegen.
    Dit laatste zou natuurlijk wel jammer zijn voor de 'kleinere' koersen die graag (semi-)toppers aan de start zien ( en daar vaak ook voor willen betalen).
    Maar het feit dat een (mooie) sprintoverwinning van De Lie tegen beperkte concurrentie in de Marcel Kint Classic meer punten oplevert dan Thomas De Gendt in de gehele Giro heeft verdient (met etappezege) zegt al veel.

    1-daagses verdienen veel te veel punten en etappes veel te weinig.


    Tegelijk
31-05-2022 13:07
Over DSM gesproken, ook immers hevig verwikkeld in de puntenstrijd. Wat voor impact heeft de overname van DSM(het bedrijf zelf)door een Zwitsers bedrijf (las ik op NOS) op de sponsoring door DSM en op de licentie van de ploeg? Kan dat Nederlands blijven?
    31-05-2022 13:29
    Ze worden niet overgenomen, ze gaan fuseren... dat is een verschil. Sowieso heeft dat niets te maken met de wielerploeg en welk vlaggetje die voor zijn naam heeft. JV werd een paar jaar geleden gesponsord door een Amerikaans bedrijf en behield ook gewoon zijn Nederlandse identiteit behouden.
    01-06-2022 12:31
    Wat betreft DSM is het zorgelijker dat ze het bedrijfsonderdeel dat relevant was voor het wielrennen, namelijk het deel dat Dyneema produceert, onlangs hebben afgestoten. Aangezien dit Zwitserse bedrijf ook geen raakvlakken met het wielrennen heeft, mag er van uit worden gegaan dat de sponsoring niet heel lang meer zal duren.

    Zal moeilijk worden een vervanger te vinden, nu de poging een Duits team te worden op een flop is uitgedraaid en ze ook op de Nederlandse markt weinig sponsorwaarde leveren.
31-05-2022 13:13
Dus om punten te scoren in de WorldTour ga je best wedstrijden rijden buiten de WT… dat kan toch nooit het opzet geweest zijn, licentiegeld binnen harken was eigenlijk het model, waardeloze ranking dus,
    31-05-2022 13:52
    Helemaal mee eens. En als klap op de vuurpijl blijkt aan het einde dat zak geld ook werkt voor startrecht.
    31-05-2022 20:16
    Het is inderdaad een raar gegeven. Anderzijds moeten er ook genoeg punten te verdienen zijn in die kleine rondjes, anders kunnen de protour ploegen nauwelijks promoveren. Helemaal als de ploeg/renners niet uit de wildcardlanden komen. Misschien wil de UCI ook wel juist dat de grote ploegen naar de kleine rondes afdalen.
    01-06-2022 16:57
    @koers

    Inderdaad, als je buiten de WT nauwelijks wat kan halen, dan heb je gewoon een gesloten systeem. Een soort Superleague waar de Uefa zo op geilt. Het is net goed dat de UCI het verschil tussen wedstrijden die wel en niet WT zijn, niet groter wil laten worden. Zodat niet alleen ploegen, maar ook koersen kunnen groeien naar een hoger niveau.

    Je kan je afvragen of je in de WT hoort als je vooral punten haalt buiten de WT, zoals een Lotto of Arkea. Maar omgekeerd kan je stellen dat een EF vrijwel alleen maar WT rijdt en daar nauwelijks punten haalt, dan bewijs je niet meteen dat je meer te bieden hebt dan die anderen.

    Het ene soort ploeg heeft een plan om een doel te bereiken, de andere blijft koppig aanmodderen in de hoop dat halsstarrig steeds hetzelfde blijven proberen plots wel eens gaat lukken.
31-05-2022 16:42
Als de renners van Israel dit jaar hetzelfde aantal punten zouden halen als vorig jaar, zou het team aan het eind van het jaar top10 staan.

Reacties zijn gesloten.