Eerste gele trui voor Primoz Roglic: “Ga de trui met trots dragen”
foto: Cor Vos
zondag 6 september 2020 om 17:27

Eerste gele trui voor Primoz Roglic: “Ga de trui met trots dragen”

Primoz Roglic mocht na de negende etappe van de Tour de France 2020 voor het eerst in zijn carrière de gele trui aantrekken. Een mijlpaal de Sloveense kopman van Jumbo-Visma dus. “Iedereen droomt over de gele trui als je begint met wielrennen”, zegt hij. “Ik ben super blij, ook voor mijn ploeggenoten die geweldig hun best gedaan hebben. Deze trui is ook voor hun. Ik ga het geel met trots dragen.”

“Eigenlijk waren we niets bijzonders van plan”, vertelt Roglic na de bergrit naar Laruns, waarin hij Adam Yates tijd zag verliezen. “We wilden kijken hoe de etappe zou gaan. De start was heel erg lastig en ik zag dat veel renners gemotiveerd waren om ervoor te gaan. Op dat moment zei ik dat ik zelf ook voor de ritzege wilde gaan.”

Jumbo-Visma nam vanaf de eerste serieuze klim het heft in handen en bracht Roglic in ideale positie naar de voet van de slotklim, waar de eerste aanvallen volgden. “De jongens hebben de hele dag goed werk geleverd. We zaten de hele tijd goed gepositioneerd en het was leuk om zo te koersen”, aldus de Sloveen, die aanvallen van zijn landgenoot Tadej Pogacar eenvoudig leek te kunnen pareren.

‘Chapeau voor Tadej’
In extremis wist de groep met Roglic en Pogacar nog de eenzame aanvaller Marc Hirschi in te rekenen, waarna gesprint werd voor de ritzege. Pogacar was daarin nipt sneller dan Roglic. “Ik dacht dat ik vandaag kon winnen, maar chapeau voor Tadej”, lacht de nieuwe klassementsleider. “Het kan altijd beter, maar het is niet dat ik elke dag een gele trui krijg, dus ik denk dat ik heel blij kan zijn. Die rustdag hebben we wel verdiend.”

Ook nu Jumbo-Visma de gele trui in de ploeg heeft, zal de ploeg het initiatief blijven nemen. “Er zal niet veel veranderen voor ons”, denkt Roglic. “Onze missie is om deze ronde te winnen in Parijs, dus we moeten de focus behouden en ons best blijven doen.”

43 Reacties
06-09-2020 17:34
Een mijlpaal voor hem, na etappezeges in alle drie de grote rondes nu ook de leiderstrui gedragen in dit trio. Gaat nog een lange weg worden naar Parijs maar maakt op mij tot zover een ijzersterke en onverstoorbare indruk. Dat sprintje bergop om Poga heen liet weer eens zijn explosiviteit zien.
06-09-2020 17:36
Prima moment om geel te pakken maar ze hebben vooral beetje bij beetje een flink aantal concurrenten kwijtgespeeld de afgelopen dagen.
06-09-2020 17:37
Zonder twijfel de sterkste ronderenner van dit moment, maar zijn optreden in de Tour is slaapverwekkend. Zijn voorsprong heeft hij verdiend met bonificaties en hij heeft nog 0 keer aangevallen. Zelfs Evans en Froome hadden meer allure. Ja, het zal ongetwijfeld de meest efficiënte manier zijn om het geel in Parijs te pakken, maar ik kan er niet opgewonden van raken. Als je zo sterk bent met zo’n sterke ploeg mag je jezelf wel wat meer tonen.
    06-09-2020 17:40
    ze mogen hopelijk nog 2 weken he. Denk dat hij wel beter kan maar zijn energie ook wel wil verdelen. Denk dat hij de etappe die gelijk is als de dauphine heeft aangestipt als doel voor tijd
    06-09-2020 18:32
    Als hij zo passief de hele tour uit rijdt dan ga ik je groot gelijk geven. Maar we zitten nog in de 1e week en krachten sparen is belangrijk. Maar als hij echt zo sterk is als het lijkt dan mag hij wel eens in de aanval gaan in het vervolg van de Tour.
    06-09-2020 18:50
    Froome rijdt doorgaans vrij attractief. Dan zou ik daar eerder Thomas zetten.
    06-09-2020 18:55
    Daar ben ik het mee oneens. Roglic is een veel attractievere renner dan Froome en Evans. In zekere zin heeft hij iets van ze weg. Net als Froome laat hij zijn team één voor één op kop opbranden en net als Evans is hij vooral aan het volgen. Daarnaast kan hij, net als een Valverde in het verleden, rekenen op een goed uitschot.

    Maar Roglic kiest veel vaker de aanval dan deze jongens. In het verleden heeft hij dat veel vaker gedaan. Echter is hij momenteel de topfavoriet. Iedereen kijkt naar hem. Daarnaast zal hij zelf ook niet precies weten wat er in het vat zit na zo'n rare opbouw naar de Tour. Hij wil zijn kruit niet verschieten en wacht rustig af totdat hij de genadeklap kan geven. Daarnaast moet hij zijn landgenoot nog wel een keer kwijtraken, want die kan ook behoorlijk goed tijdrijden.
    06-09-2020 20:58
    Roglic is vooral heel verstandig. Naar een paar critici op wf luisteren is echt het laatste wat je moet doen.
06-09-2020 17:38
Sparen op de dagen dat je kan sparen. Morgen lekker rusten. Dinsdag koppie erbij met waaiers. En de sprinterploegen woensdag het werk laten doen. Dan zijn we alweer bij donderdag. En dan plannen maken
06-09-2020 17:40
Als je wilt winnen moet je je niet de kop op laten dringen of nemen in het laatste rechte eind.
06-09-2020 17:45
Een dag te laat. Gisteren maakte Bernal geen al te beste indruk en had hij een minuut of meer kunnen pakken. Vandaag (en vanaf nu?) lijkt Bernal zijn vorm weer te hebben. Ik zag een moment waar Roglic moeite had aan te haken bij Bernal, Landa en Pogacar.
    06-09-2020 18:01
    Als je dat sprintje van hem met Pogacar op de top ziet dan betwijfel ik dat.
    06-09-2020 18:50
    Jij bent de enige die dat moment zag denk ik. Iets met wens ,vader en gedachte!

    Wel vind ik de tactiek niet stroken met gisteren. Gisteren begreep ik de tactiek nog wel als een van de weinigen. Het geel nog niet krijgen. Maar is 1dag later dan zoveel anders. Of was de aanval van Pogacar de veroorzaker van het laten varen van die tactiek. Op dat moment snap ik niet dat Rogla niet gewoon km voor de top t schroom van zich afgooien. En kom niet met doet hij nooit want Roglic kan wel degelijk aanvallend rijden!
    06-09-2020 18:56
    Als je de Eurosport Player hebt kan ik het moment waar hij het moeilijk had wel laten zien, zodra de etappe online staat.
06-09-2020 17:50
Na 9 ritten een minimale voorsprong op de concurrenten en de ploeg heeft al een flink jasje uitgedaan. Benieuwd waar dit gaat eindigen.
    06-09-2020 17:52
    Hopelijk in Parijs!
    07-09-2020 05:27
    Het team heeft absoluut nog geen jasje uitgedaan, en oogt als team sterker dan de andere teams. Dus praat geen onzin aub.
06-09-2020 17:58
Gister wilden ze hem nog niet, nu zijn ze er blij mee. Hij had gister dikke tijd op Bernal kunnen pakken, en vandaag reden ze zonder gele trui ook al op kop. Bernal wordt steeds sterker, en als hij de Tour wint heeft Jumbo het zelf laten liggen in week 1.
06-09-2020 17:58
Roglic had bernal gister moeten aanvallen. Njet gedaan. Denk dat bernal er nu goed bij komt
06-09-2020 18:13
Knap hersteld dan van Bernal. Ik geloof niet dat hij zo veel last heeft van zijn rug. Lijkt me meer tactiek. De tegenstander uit de tent lokken.
06-09-2020 18:14
Toch leuk om te lezen hoe dat al die zelf verklaarde kenners het beter weten dan de heren die op de fiets zitten. Het "play-station" gehalte hier blijft me toch nog steeds verbazen. ;)

On-topic ...> Geweldig voor Primoz en de Jumbo-Visma ploeg dit uiteraard. Persoonlijk vindt ik het prachtig hoe de ploeg de laatste jaren met Primoz aan de slag is gegaan. In z'n eerste seizoen overal top tien eindigen in de rondjes van een week. In z'n tweede seizoen al die rondjes van een week op z'n naam schrijven, en daarnaast een 4e plek en een rit in de Tour. In z'n derde seizoen wint hij nog steeds al die rondes van een week, en finisht hij derde in de Giro en wint de Vuelta.

Inmiddels zijn we in z'n vierde seizoen aanbeland en ik gun het hem en de ploeg van harte dat hij de Tour wint. Uiteraard zou ik het nog mooier vinden als er een Belg of Nederlander de Tour zou winnen, maar ja dat zit er dit jaar gewoon even niet in. Dus kan ik net zo hard juichen voor Primoz.
    06-09-2020 18:32
    Jij vond het gisteren wel prima tactiek van Jumbo?
    06-09-2020 19:12
    De beste coaches zitten altijd voor de tv.
06-09-2020 18:24
Roglic staat 21 secondes voor op bernal. Als je overal bonificatie secondjes meepakt moet bernal echt 2.5 minuut ergens gaan pakken, want de tijdrit verliest ie veel tijd. Kortom, roglic staat er toch fantastisch voor?
    06-09-2020 18:36
    Klopt, hij is explosiever dan Bernal wat simpelweg betekend dat Bernal hem los moet rijden want anders zijn de boni's telkens weg. Egan was vandaag weer beter dan de hele voorgaande week al vond ik het sprintje bergop weer interessant omdat hij daar niet het wiel van Tadej en Primoz kon houden. Als je wilt demarreren wordt dat lastig als je opponent explosiever is. Verder kan ik mij niet voorstellen dat de ploeg rondom Bernal beter is dan vorig jaar, eerder slechter. Sivakov en Amador zijn gevallen en misschien zijn die beter in de tweede en derde week maar Kwiat en Castro worden steeds verder opgerookt. Zijn blik op de rollers naar Roglic en Pogacar was ook veelzeggend. Als die twee een alliantie smeden kunnen zij hem ook nog pijn doen.
    Dat gezegd hebbende zal hij tekenen voor een achterstand van slechts 21 seconden na deze eerste week.
    06-09-2020 18:39
    Ik zou het wel sullig vinden als je een ronde moet winnen door bonificaties, hoop dat het verschil op een andere manier wordt gemaakt, ongeacht wie de Tour wint.

    Het zijn nu eenmaal de regels en het is logisch dat ze ervoor sprinten, maar voor mij mag het hele gegeven van bonificaties gewoon overboord. Als je dezelfde tijd hebt, dan heb je dezelfde tijd, er is niets rechtvaardig aan seconden uitdelen aan de snellere sprinter, die wordt al beloond met de ritzege. Als je die tijdswinst wil, dan moet je maar wegrijden van je tegenstander.
    06-09-2020 18:42
    Inderdaad, de Jumbo-Visma ploeg en Roglic staan er geweldig voor. :)

    Echter is het voor sommige mensen enkel goed als Jumbo-Visma sprints wint met Groenewegen en eindwinst pakt met Dumoulin.

    Ze hebben al drie ritten beet en geel in handen, en eigenlijk best wel onverwacht maakt Woutje nog steeds aanspraak op groen zonder dat het echt de bedoeling is. Wat wil een mens nu nog meer ?
    06-09-2020 19:43
    @deelkoeper buiten de bonificaties heeft Bernal Roglic nog nergens überhaupt maar enigszins in de problemen kunnen brengen. En dat terwijl hij met het oog op de tijdrit toch echt tijd moet winnen. Dus Roglic is gewoon een terechte gele trui.

    In de tijdrit van Vuelta vorig jaar verloor Pogacar overigens 1.29 op Roglic. Lijkt mij meer maatstaf dan het nationaal kampioenschap. Ze zullen dus allemaal tijd moeten winnen en vooralsnog hebben ze allemaal achterstand.
    06-09-2020 21:53
    @FDJ

    Het gaat me niet over de trui van Roglic en of die terecht of onterecht is, het gaat over het gebrek aan logica van bonificaties, in mijn ogen dan. Het is perfect mogelijk om als gele trui de rit te winnen en toch je trui kwijt te raken, slaat nergens op.

    Vroeger, toen er nog 3 tussensprints met telkens boni's waren, was het zelfs mogelijk om alle 21 ritten van de Tour te winnen maar toch naast de eindzege te grijpen.
06-09-2020 18:30
Voor het 'wielrennen' is het te hopen dat er een aansprekende renner de tour wint.
06-09-2020 18:32
Dat is al 1 verwarrende gele trui minder. Nu Higuita nog in iets anders steken.
06-09-2020 18:34
Normaal nu nog 3 kandidaten voor eindwinst, Roglic, Bernal, Pogacar.
Ervaring + kracht (Roglic) tegen jeugd + kracht ( Bernal, Pogacar)
Benieuwd wie het gaat halen. Er zal een goede Tom Demoulin nodig zijn in de bergfinales om Roglic bij te staan, want wat Pogacar doet is indrukwekkend.
Poga's jeugdige onbezonnenheid (alhoewel) kan in Primoz voordeel zijn.
Het kan alle kanten op met de zware 3e week !
    06-09-2020 18:40
    Best kans dat de jeugd meer jaren op de fiets zit dan Roglic. Dus dan valt die ervaring ook wel mee.
06-09-2020 18:39
Ik verwacht dat Roglic (JV) blijft controleren zoals de afgelopen dagen tot de tijdrit. Het zal van de sterkte van de ploeg afhangen.
Jalabert zei op France 2 dat Roglic hem het meest overtuigd maar dat hij zich afvraagt waarom de ploeg zo hard op kop rijdt voor zo weinig tijdwinst. Ze zullen wellicht niet de hele Tour zo hard kunnen rijden. Dat zal hem wellicht opbreken.
06-09-2020 18:48
Bernal kan in principe het beste van iedereen met een echt grote versnelling naar boven rijden. Ben benieuwd of Roglic dat aan kan. Het voordeel van Roglic is dat de zware bergen relatief niet al te hoog zijn dit jaar en een misschien wel ideale tijdrit.
06-09-2020 18:53
Ik heb lange tijd geprobeerd om de koerstactiek van TJV te begrijpen. Voordeel van de twijfel, weet je wel. Maar dit is erover. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een ploeg van een topfavoriet zo dom heb zien koersen.

Ja, ik kan Roglic begrijpen als hij die gele trui nog een tijdje aan anderen wil laten. Het kost inderdaad per dag een hoop rust als je alle plichtplegingen bij elkaar optelt. Bovendien worden je eigen ploegmaats veel langer gespaard en kan je het kopwerk aan de ploeg van de leider overlaten. Maar waarom laat de ploegleiding die ploegmaats dan helemaal tegenovergesteld daaraan koersen?

Gisteren was op tactisch vlak al een complete rampdag:
- Alle ploegmaats werden afgemat.
- Dumoulins rol van wisselkopman hebben ze vakkundig aan flarden geschoten - ja, met zijn huidige (huidige!) vorm had hij dat op dit moment (op dit moment!) niet kunnen volhouden, maar 1) hij kan nog altijd groeien in de volgende twee weken (zoals Bernal vorig jaar en wellicht ook dit jaar), en 2) de andere favorieten moeten niet weten dat hij die vorm (nog) niet heeft, het zorgt altijd voor extra druk bij de tegenstanders en tactische opties voor jezelf (maar ja, tactiek en TJV...). Het zal wel zijn dat ze zelf ook die redenering maakten, maar hoe is het mogelijk dat je dat dan niet meteen duidelijk communiceert aan je renner? Twee dagen later is het rustdag. Wie weet hoeveel beter hij zich daarna plots voelt!
En wat was het resultaat? Roglic kon of wilde niet achter Pogacar aan gaan (aan zijn frisse manier van rijden te zien, toch eerder het tweede: vooral nog geen geel pakken) en de enigen die nadeel ondervonden van het gejakker, waren de eigen ploegmaats. Wat was ook alweer het probleem met WvA die voor het groen gaat? Niet nodeloos met de krachten woekeren? Nou, die groene trui is dan toch alleszins een beter resultaat van zulke "nodeloze" inspanningen dan wat het gisteren heeft opgeleverd.

Dan denk je, die TJV-ploegleiding heeft haar lesje nu wel geleerd? Het blijft een World Tour-ploeg, dus het zullen ook wel geen volslagen nozems zijn daar achter het stuur? Maar nee, hoor. Eén dag later en het is alweer hetzelfde liedje:
- Bijna alle ploegmaats worden afgemat.
- Dumoulin zet zich ook maar weer op kop.
En waarom? Nou, blijkbaar wil Roglic dan die ritzege? Zeg nu niet dat hij die gele trui wou, want dat slaat na gisteren en de eerdere communicatie werkelijk nergens op! Daarom ook moesten Gesink en WvA vol aan de bak in de vallei. De enigen die hun krachten daar opsouperen, zijn de twee lagelanders. De anderen volgen rustig in het wiel. Wat is het resultaat? Roglic "ontdoet zich" op de slotklim van een hoop tegenstanders, ja, maar zijn voornaamste concurrenten (misschien op Quintana en Uran na) kunnen natuurlijk gewoon volgen. De ritzege behaalt Roglic niet. En als Hirschi voorop gebleven was, dan had Roglic twee seconden minder verloren t.o.v. Pogacar en twee minder gewonnen t.o.v. de andere concurrenten. Nu slaat hij een slag van -4, +6 en +17 seconden, -1, +11 en +22 als je de seconden op de laatste top erbij neemt, maar die luttele vijf secondjes had hij met een wat rustiger tempo van de ploegmaats wellicht ook wel gehad. Chapeau! Alleen, gisteren won Pogacar 40 seconden tegenover iederéén en Roglic vertikte het om hem daar te volgen. Ondanks al het werk en de opofferingen van zijn ploegmaats.

En dus stelt zich opnieuw de vraag: moet TJV dáárvoor die arme knechten helemaal in het rood laten gaan? Uiteraard valt de afloop van een rit niet helemaal te voorspellen. Maar dat de bonus aan de meet klein zou zijn, was o.b.v. het profiel van de rit wel al duidelijk. En dan ga je simpelweg niet zo tekeer met de krachten van je eigen renners!

Bovendien heeft Roglic nu toch het geel. Mag hij elke dag al de stress ondergaan terwijl de andere favorieten op hun gemakje naar hun hotel kunnen. En dat met een schamele bonus van 21 seconden op Bernal en minder dan een minuut op vijf andere concurrenten. Dan zwijg ik nog van het kopwerk dat de ploegmaats vanaf nu op zich moeten nemen, want dat lieten die ploegleiders hen ook zonder dat geel al doen.

Was dat het dan deze keer wél allemaal waard? En gisteren niet? Maak dat een ander wijs!

Kijk, als dit nu de derde week was, tot daar. Dan moet dat geel trouwens ook echt gepakt worden. Maar vooral, dan is het voor de knechten nog maar een paar dagen tot het einde. Nu moeten Gesink, WvA en co nog twee weken alles geven terwijl ze op zo'n zinloze manier al verschillende jasjes hebben uitgetrokken. Het gaat er al niet meer om dat WvA persoonlijk veel meer kan nastreven mét huizenhoge winstkansen (extra ritzeges, groen, WK, klassiekers - "op dit moment de beste renner ter wereld", weet je wel). Nu gaat het al zover, zijn zijn ploegleiders hem zo hard aan het uitwringen, dat wanneer het er echt toe doet en Roglic' ploegmaats er echt moeten staan voor hun kopman - wanneer Bernal zijn topvorm bereikt in de loodzware derde week -, ze allemaal al door hun beste krachten heen zitten door al die idiote stunts in de relatief rustige eerste week.

Houd daar nu eindelijk mee op en laat die jongens rijden aan een tempo dat ze nog lang genoeg kunnen volhouden!
    06-09-2020 19:14
    Waarvan akte.
    06-09-2020 19:25
    Gisteren hebben ze dom gekoerst, maar vandaag vond ik het zeker niet dom. Roglic pakt 11 secondes op bernal en landa, tientallen secondes op de andere ak mannen en verliest maar 1 seconde op pogacar. Toch top? Nu hebben ze die dagen rust, en dan de resterende ritten verdedigen en de tijdrit winnen
    06-09-2020 20:08
    Eens met Maarten. Verder; Gesink en Van Aert rijden zich leeg. Bennett, Kuss en Dumoulin dragen amper iets bij. Van van Aert wordt verwacht dat hij in oktober nog top is en hij kan in deze Tour nog winnen. Spaar die man dan een beetje. Je hebt er met Bennett, Kuss en Dumoulin 3 die je meer en vroeger op kop kan zetten als je dat toch per se wil doen. Laat hen ook werken voor hun centen ipv in de wielen zitten en lossen na 5m kopwerk.
    06-09-2020 22:46
    Vooral dat laatste stuk: laat tjv nou gewoon net ietsje lanzamer rijden en enkel reageren op aanvallen.. ipv iedereen kapot te rijden en daarna nagenoeg geen tijd te winnen. Je zit vooraan, dan mag je verdedigen, maar dat doe je niet door al je mannen gelijk op te laten roken. Ik mag hopen dat vanaf etappe 13 Martin en Jansen de eerste berg doen.
06-09-2020 19:03
Jumbo moet dit uitcontroleren en dan moet Rogla tenminste consolideren in de klimtijdrit. Zo moet het lukken!
06-09-2020 19:11
TJV moet vooral slimme allianties gaan smeden, Ik denk dat Patrick dinsdag met DQS wel revanche wil en nu in een vlakke rit waaiers wil trekken. Daar kun je als TJV aan meehelpen en zo je voordeel mee doen net als Bora en de groene trui voor Sagan. De ploeg van de leider kan een ander ook iets gunnen. Als je elke dag een bondgenoot vind bij de andere ploegen kun je het werk voor jezelf ook iets lichter maken.
    06-09-2020 19:37
    Dqs wil helemaal geen waaiers, die willen een makkelijke koers en dan met bennett sprinten

Reacties zijn gesloten.