E3 en Gent-Wevelgem vrezen afgelasting nu nieuwe lockdown dreigt
Gent-Wevelgem 2020 - foto: Cor Vos
dinsdag 23 maart 2021 om 19:02

E3 en Gent-Wevelgem vrezen afgelasting nu nieuwe lockdown dreigt

In België laait het coronavirus weer op en een nieuwe lockdown dreigt. Virologen pleiten voor een drastische aanpak en woensdag komt het Overlegcomité vervroegd samen om te praten over eventuele nieuwe maatregelen. De organisatoren van de E3 Saxo Bank Classic (vrijdag) en Gent-Wevelgem (zondag) zitten met samengeknepen billen.

E3 Saxo Bank Classic
“Als de overheid straks stelt dat het opnieuw een harde lockdown wordt, vrees ik voor onze koers. Maar, voor de duidelijkheid, ik ga er nog altijd van uit dat er gereden zal worden”, zegt Jacques Coussens van de E3 Prijs tegen Het Nieuwsblad. Vorig jaar ging de voorjaarsklassieker ook al niet door vanwege de crisis.

“Ik ben natuurlijk de overheid niet, en zij beslist. We hebben als organisatoren alle mogelijke veiligheidsmaatregelen getroffen, we zetten in Harelbeke zelfs robots in die de podiummissen vervangen en op corona testen. We roepen bovendien het publiek altijd op om thuis te blijven en naar televisie te kijken.”

Gent-Wevelgem
Ook bij Gent-Wevelgem zijn ze er niet gerust op, zegt mede-organisator Griet Langedock. “Je kan stellen dat we voor de derde keer in een jaar met de billen dicht zitten. Vorig jaar in maart is onze ongerustheid uitgekomen en ging Gent-Wevelgem niet door. We hebben dan verplaatst naar begin oktober, maar toen ook was het kantje boordje omdat de nieuwe coronagolf doorbrak. Gent-Wevelgem kwam toen geen dag te vroeg. En nu is het weer schrik.”

De organisatie van Gent-Wevelgem heeft alle mogelijke maatregelen al getroffen. “Dus aan ons kan het niet liggen. Aan de andere kant, het is ook maar koers. Je kan niet argumenteren dat heel het land plat zal gaan, maar de koers toch zal doorgaan. Kan niet”, aldus Langedock, die vooralsnog ‘volle kracht vooruit’ gaat met de organisatie zolang de koers niet afgelast wordt.

Ronde van Vlaanderen
Flanders Classics-CEO Tomas Van den Spiegel sprak eerder vandaag nog zijn vertrouwen uit in het doorgaan van de Ronde van Vlaanderen. “Wij zijn nog altijd vol vertrouwen dat dit geen gevolgen zal hebben voor de Ronde. Ik denk dat we in oktober in een zeer slechte periode getoond hebben dat je heel veilig koers kan organiseren”, zei hij.

72 Reacties
23-03-2021 19:05
Pff buiten dat ik het eens ben wat meneer Langedonck zegt dat het maar koers is. Ik zou hier ontzettend van balen, 1 van de leukste tijden van het jaar op wielren gebied dreigt weer in het water te vallen.
    23-03-2021 19:53
    Mevrouw Langedock, that is ;-)
    Verder deel ik je vrees
    23-03-2021 22:51
    Oh damn haha
23-03-2021 19:09
Niet weer...
23-03-2021 19:11
Dit gaat door gaan hoor.
    23-03-2021 19:17
    Dat denk ik ook.
    23-03-2021 19:31
    Als al dat volk binnen wil blijven moet het mogelijk zijn. Maar langs het parkoers is steeds meer volk te zien.
23-03-2021 19:14
Zal dit voorjaar net als afgelopen jaar de boeken ingaan met Stuyven als grote winnaar?

Vorig jaar won hij de enige voorjaarsklassieker van de WT in het voorjaar, dit jaar het enige monument van het voor jaar tot nu toe.
    23-03-2021 19:52
    Tsja, en dan herstarten ze en is iedereen hem alweer vergeten... karma?
    Maar hopelijk loopt t los.
    Ik ben wel bang: als er één koers niet doorgaat in Vlaanderen, dan komen ze allemaal in de knel.
23-03-2021 19:20
Koers is religie in België. Dit gaat door.
    23-03-2021 19:55
    Vorig jaar was koers hier ook religie, en toch...
    Ik hoop ook nog steeds dat het doorgaat, maar als ik de teneur van de berichtgeving de laatste dagen en uren hoor, ben ik er niet zeker van.
23-03-2021 19:39
Ondanks dat ik veel maatregelen op dit moment als noodzakelijk zie ben ik het er absoluut mee eens dat we -in Nederland althans- bijna in een 'virolocratie' leven. Virologen immunologen en soortgelijken bepalen voor een enorm groot deel de maatregelen; zonder te kijken naar hoe deze maatregelen in de maatschappij functioneren en wat ze kunnen aanrichten. Het zou goed zijn om in het adviesorgaan ook mensen met andere specialisaties te hebben, met name op maatschappelijk vlak. Helaas hebben de 'witte jassen' wel degelijk de regie hier vrij goed in handen. Kijk maar eens naar alle rampscenarios die ze plots óveral in de media tevoorschijn toverden vlak voor en in het weekend.
Ik weet dat de cijfers op dit moment niet ideaal zijn, maar ze zijn ook echt verre van heel slecht. De stijging neemt al af, en procentueel gezien is het aantal besmettingen per aantal tests zeer weinig omhoog gegaan de laatste week.
23-03-2021 19:40
't is goed met je Pelicek.
23-03-2021 19:53
Het is an sich volkomen achterlijk, dat halsstarrig pogen voorkomen van mensen langs het parcours. Buiten gebeurt er nauwelijks een moer qua besmettingen. Qua beeldvorming snap ik wel dat men graag alle evenementen schrapt, een aanzienlijk gedeelte van de mensheid gaat niet veel dieper dan ja of nee wat eenduidige besluitvorming zonder al te veel nuances uitlokt. Het vaccineren gaat lekker en natuurlijk houden overheden liever het volk nog even sputterend binnen.

Wat mij betreft liever wat extra beeldvorming dan scholen dicht en mijn eigen vrijheid afnemen om flink zelf te fietsen aankomende weken, tot 2200 is daarbij een mooie tegemoetkoming. Desnoods heel april gedurende die suffe TDS en DL periode herplannen alwaar de eendaagse renners zich even goed in tour vorm kunnen rijden als de ak mannen, scheelt een paar deelnemers maar dat is dan leuk voor de opgekomen outsiders om er eens te gaan winnen.
23-03-2021 19:54
hahaha, wat een dwazen, en dan bedoel ik niet de Belgische experts die in het topic worden aangehaald.
Je hoeft het niet leuk te vinden (vind ik ook niet), maar je moet niet uit je nek gaan kletsen #wappiesalarm.
23-03-2021 19:57
In oktober waren de cijfers slechter dan nu en het is toch ook kunnen doorgaan.
23-03-2021 20:04
@turtlehead

Ik zou mezelf toch echt niet onder wappies scharen. Ik ben voorstander van vaccinaties, zie het nut van de meeste maatregelen in en hou me eraan, en zou me nooit tussen die wappies op het museumplein begeven.

Desondanks ben ik wel kritisch op het beleid. Het wordt nu gevoerd op advies van eigenlijk alleen maar virologen en immunologen, terwijl er ondertussen veel meer in de samenleving gaande is door de lockdown. Dat hier weinig tot niet naar gekeken wordt vind ik een kwalijke zaak.
23-03-2021 20:22
Ik ga nu iedere koers weer als een geschenk zien.
23-03-2021 20:23
@merlinappa: het heeft toch weinig zin om het beter te weten dan alle experts en verantwoordelijke bestuurders bij elkaar, die nu besluiten moeten nemen. Wacht nou maar gewoon af.
Of het anders kan? Dat denkt eigenlijk niemand van hen. Dat het moeilijk is en dat er (ook) andere schade optreedt? Zeker.
Maar dit is een wielersite en dat 'de koers' afhankelijk is van regelgeving en overheden is denk ik niet zo erg.
23-03-2021 20:26
Ik ben een koerswappie. Het klassiekervoorjaar moet doorgaan. Desnoods volg ik het v.a. de IC.
23-03-2021 20:28
Gewoon weer in najaar moet kunnen nog niks verloren
23-03-2021 20:30
Hier in Vlaanderen is het alvast geen punt: https://www.hln.be/wielrennen/vlaamse-klassiekers-zijn-voorlopig-niet-in-gevaar-wielerwedstrijden-kunnen-veilig-doorgaan~ab2af7a7/
    23-03-2021 21:20
    Exact, de kans dat de wedstrijden deze keer wel doorgaan is gewoon zeer groot. De wappies die nu weer zonder reden gaan lopen janken beginnen me nu echt de strot uit te hangen. Wees blij met wat er wel kan en geniet van alle koersen die we momenteel te zien krijgen en die we gehad hebben in deze tijd. De kans dat we komende zomer weer naar de Tour kunnen is zelfs aanwezig. Komop mensen nog ff volhouden.
23-03-2021 20:40
De experts lijken helaas zeer weinig rekening te houden met de werkelijkhed.
De weersinvloeden zijn veel sterker dan de meeste maatregelen en de plekken waar verspreiding een zeer grote rol speelt zijn grotendeels alweer open gegooid of zelfs gebleven(scholen, kerken, werk).
Ondertussen lijken ze ook nogal door te slaan met zeer beperkende bezoekregels en avondklok waarvaan de werking zeer twijfelachtig is(mensen zullen toch enig sociaal contact blijven houden welke regels je ook instelt).
23-03-2021 20:52
"Even een misverstandje opruimen: als je buiten dicht op elkaar gaat staan praten/juichen/schreeuwen kun je wel degelijk stevig virussen overdragen. Zie dat superspreader-event bij Trump in de tuin vorig jaar, dat was buiten."

Uhmmm nee. Dat is toen binnen in het witte huis gebeurd.
Buiten zijn er sowieso zelden besmettingen vastgesteld.
23-03-2021 21:08
Ik denk ook dat de basisscholen de 100% reden zijn dat alles nu weer oploopt, wat is nou betere manier om een virus te verspreiden? Tijdens mijn bemondkapte zwaaiminuut s ochtends hangt mijn dochter al 4-5 klasgenootjes om de nek joh. Iedereen staat zo in contact met elkaar haha.
23-03-2021 21:25
@turtlehead

Maar vind jij het niet gek dat het beleid volledig door virologen en aanverwanten wordt bepaald, terwijl er door de lockdown nog veel meer speelt? Zou het niet veel logischer zijn om in het adviesorgaan experts op meerdere vlakken te hebben, zoals bijvoorbeeld sport en mentaal welzijn?

Wellicht zullen de regels weinig veranderen maar het schetst wel een veel evenwichtiger beeld dan nu, met alleen maar virologen die ons van regels voorzien, terwijl de huidige lockdown veel meer consequenties heeft dan het virus alleen.
23-03-2021 21:34
Beter inlezen Joopie. Klopt niet, was binnen.
23-03-2021 21:44
[i]edit wf: houd het bij wielrennen svp[/i]

Hoop dat beide koersen gewoon doorgaan, we hebben als mensheid behoefte aan wat afleiding in de vorm van de koers!
23-03-2021 21:57
Romans..
Precies d..
23-03-2021 22:24
Moet ik toch bijna bekennen dat ik het met Romans eens ben.

Het is lang ontkend, maar uiteindelijk zijn de kinderen de motor achter de besmettingen. De perfecte manier van zowel verspreiden (kinderen die om elkaars nek hangen) als ook het achter de voordeur krijgen van het virus.

En daar wonen ouders in de leeftijd van 25-40 jaar die te beroerd zijn om zichzelf te laten testen bij twijfel of klachten (want er moet gewerkt worden).

Sluit de scholen, en 2-4 weken later nemen de besmettingen weer af. Ik pleit dan ook voor een verbod op onderwijs totdat iedereen voldoende gevaccineerd is. En we laten de kinderen iedere dag naar de koers kijken....
23-03-2021 22:24
Zijn er meer mensen zoals ik die niet meer de moeite nemen om op de wappies in deze comments te reageren? Ik merk dat de discussie hieromtrent een stuk minder heftig is dan afgelopen jaar.
    23-03-2021 22:38
    Volledig mee eens!
    23-03-2021 22:38
    Af en toe kan ik het niet laten, maar de zin om er nog energie in te steken is bij mij zeker een pak minder nu. De meningen zijn ondertussen zo geëmotioneerd dat het meestal weinig zin heeft om nog via feiten tegengewicht te bieden...
    23-03-2021 22:43
    Wappies zijn lachen, die denken echt dat ze het op hen gemunt hebben hé. Het is een soort van betrekkingswaanzin.
    24-03-2021 06:19
    Het zijn niet alleen wappies. Het zijn ook mensen die in mindere maten onzin verkopen over hoe het werkt m.b.t. deze pandemie en ondertussen lopen de besmettingen weer op. Als men zich aan de regels hield i.p.v. allerlei onzin verzinnen waarom dit niet zou hoeven, waren er al een stuk minder maatregelen noodzakelijk.
    Dat het vermoeiend is om dergelijke mensen tegen te spreken, begrijp ik en toch blijf ik dat doen.

Reacties zijn gesloten.