Dylan Groenewegen maakt comeback in Giro d’Italia
foto: Cor Vos
dinsdag 27 april 2021 om 10:18

Dylan Groenewegen maakt comeback in Giro d’Italia

Breaking Dylan Groenewegen maakt zijn comeback in het peloton in de Giro d’Italia. De schorsing van de Nederlandse sprinter loopt volgende week vrijdag op 7 mei af, een dag later (8 mei) start de drieweekse door Italië met een openingstijdrit in Turijn.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De 27-jarige renner van Jumbo-Visma zou aanvankelijk pas in de Ronde van Hongarije (12-16 mei) voor het eerst weer een rugnummer opspelden. De ploeg maakte begin dit jaar een wedstrijdprogramma bekend met meerdere kleinere eendagskoersen en rittenwedstrijden.

Groenewegen zou zodoende de tijd krijgen om koersritme op te doen en om zijn plek in het peloton terug te vinden. Maar door dit plan gaat nu een streep. Aanvankelijk stond Chris Harper op de startlijst van de Giro, maar de Australische klimmer kampt met een oogaandoening en dus kwam er een plekje vrij in de selectie.

Dylan Groenewegen in actie – foto: Cor Vos

“We hebben beslist dat die plek naar Dylan gaat”, geeft sportief directeur Merijn Zeeman aan. “Dylan is een van onze kopmannen, maar heeft door zijn lange schorsing al een hele poos niet kunnen koersen. We hadden voor hem een mooi programma uitgestippeld waarmee hij in de luwte kon terugkeren in het peloton.”

“Alleen is er door corona intussen al een streep door de Ronde van Noorwegen en het is van de andere wedstrijden nog maar afwachten of ze echt zullen doorgaan. Met deze oplossing kiezen we voor meer zekerheid, want na negen maanden zonder wedstrijden is het voor Dylan wel de bedoeling dat hij weer in competitie komt”, aldus Zeeman.

Over de sportieve ambities met Groenewegen laat Zeeman zich niet uit. “Dylan heeft weliswaar hard gewerkt voor zijn rentree, maar hij heeft geen koersritme en zal na alle gebeurtenissen zijn plaats in het peloton weer moeten vinden. Dat heeft nu prioriteit. Met David Dekker hebben we nog een rappe man in de ploeg, dus we hebben meerdere opties voor verschillende situaties.”

Kansen voor sprinters
De Giro d’Italia 2021 telt een zestal etappes die kunnen uitdraaien op een massasprint. Andere sprinters op de voorlopige deelnemerslijst zijn Caleb Ewan, Giacomo Nizzolo, Tim Merlier, Fernando Gaviria, Elia Viviani en Peter Sagan.

Groenewegen staat voor zijn debuut in de Giro. Tot op heden reed de Amsterdammer vier grote rondes: in vier Tour de France-deelnames boekte hij een viertal ritzeges. De snelle man krijgt in Italië het gezelschap van ploegmaats George Bennett, de eerder genoemde Dekker, Edoardo Affini, Koen Bouwman, Jos van Emden, Tobias Foss en de afscheidnemende Paul Martens.

foto: Cor Vos

Negen maanden schorsing
Groenewegen werd vorig jaar in november door de disciplinaire commissie van de UCI, met terugwerkende kracht, voor negen maanden geschorst. Op 5 augustus 2020 veroorzaakte hij in de openingsrit van de Ronde van Polen de horrorcrash met Fabio Jakobsen.

Jakobsen keerde eerder deze maand, na een intensieve revalidatie, terug in het peloton in de Ronde van Turkije. “Ik heb Fabio gesproken voordat hij naar Turkije ging en het deed me goed te zien hoe het hem daar verging”, aldus Groenewegen. “Ik heb er extra veel zin in om zelf ook weer te gaan koersen en ik ben blij dat het kan in een mooie ronde als de Giro d’Italia.”

Groenewegen heeft de afgelopen periode ook veel steunbetuigingen gekregen. “Maar ik houd ook rekening met enkele negatieve reacties bij mijn terugkeer. Dat houd je misschien toch.”

165 Reacties
27-04-2021 10:21
En wie mag er allemaal mee in de sprinttrein?
    27-04-2021 10:29
    Groenewegen, Martens, van Emden en misschien Affini lijkt me een mooie trein voor Dekker.
27-04-2021 10:23
Met 0 koersdagen naar de giro. Dat klinkt toch als een grote gok.
    27-04-2021 10:28
    Heel bijzonder inderdaad. Missen ze zoveel renners?
    27-04-2021 10:29
    Er zijn er meer die het doen.
    27-04-2021 10:37
    De trend is gezet!
    27-04-2021 11:30
    Dylan heeft in het verleden bewezen dat hij grote rondes aankan. Er ligt zoals Zeeman ook geen super veel druk op prestaties. Hij kan op deze manier prima weer wennen aan het koersen in het peleton en zo heeft hij de zekerheid dat hij toch nog koersen rijdt dit jaar. Wel frapant dat Oomen en Hofstede zo makkelijk worden overgeslagen.
    27-04-2021 16:18
    Het was natuurlijk geen keuze uit luxe, tot nu toe kon hij niet rijden. Zijn schorsing is pas net afgelopen. Ik neem aan dat ze in training bij tests hebben vastgesteld dat hij er klaar voor is.

    Ik hoop dat we over een aantal maanden het gewoon weer hebben over Groenewegen, de wielrenner, de sprinter en de mens en hem niet meer reduceren tot die 2 seconden in Polen.
27-04-2021 10:25
Caleb, Giacomo, Tim, Peter, Fernando etc draag maar driedubbele bescherming daar in Italië!
    27-04-2021 10:27
    Gelukkig zijn er een aantal daarvan zelf ook niet vies van een kwakkie hier en daar.
    27-04-2021 10:45
    Ach meissie toch
27-04-2021 10:26
Zo! Hier kan Puck nog wat van leren!
27-04-2021 10:26
Gaat gezellig worden met de andere renner die zonder koersdagen de Giro rijdt...
    27-04-2021 10:29
    Tja, wat wil dat klein mannetje doen? Groenewegen zat enorm fout, heeft ervoor geboet en zijn excuses aangeboden. Die excuses kan je dan nog steeds niet accepteren, maar alsnog moeten ze allemaal verder.
    27-04-2021 10:39
    Die zielige Evenepoel moet zijn mond houden.
    27-04-2021 10:44
    Evenepoel ging toch ervoor zorgen dat Groenewegen niet zou winnen? En dan ook nog de giro winnen zonder koersdagen in de benen.
    27-04-2021 10:58
    Nu al duidelijk dat het hier 3 gezellige weken worden inderdaad.
    27-04-2021 11:23
    Zielige Evenepoel? Dat gaat nog pijn doen aan je ogen de komende jaren.
    27-04-2021 12:12
    Ja Djerk. Hij zal idd nog veel winnen. Maar het is gewoon een zielig misselijk ventje.
    27-04-2021 12:35
    Ok, maar je mag niet vergeten dat het ook gewoon nog een jong ventje is he. Op zijn leeftijd deed/zei ik dingen die ik nu ook niet meer zou doen/zeggen.
    27-04-2021 15:39
    [i]edit wf: gedraag je![/i]
27-04-2021 10:26
Meteen in het diepe, dan heb je dat vast gehad, hij zal er zeker klaar voor zijn!
    27-04-2021 11:32
    Fysiek zeker wel. Deze jongen traint nu al 6 maanden lang zonder wedstrijden te mogen rijden. Dan heb je zeker zin om weer in het peleton te fietsen.
27-04-2021 10:27
Heerlijk nieuws
27-04-2021 10:27
Ik zat er toevallig gister nog aan te denken dat de wedstrijden waar Jakobsen aan mee gaat doen waarschijnlijk de wedstrijden zijn waar Groenewegen ook aan de start staat. Zal dit een afspraakje zijn en zullen we Jakobsen dan zien in Hongarije en ZLM. Ik heb overigens niet gekeken over QS daar start.
    27-04-2021 10:39
    Ik denk eerder aan Algarve als volgende wedstrijd. In Hongarije start DQS niet meende ik. En verder is dit helemaal geen afspraakje, Jumbo wil gewoon naar de belangrijkste koersen met de beste renners, dit is niet meer dan logisch.
    27-04-2021 10:51
    Afspreken om elkaar te ontwijken? Aan zo'n onzin moet je niet beginnen.
    27-04-2021 12:08
    Nee, tuurlijk niet. Krijgen de complotdenkers hier ook al voet aan de grond?
27-04-2021 10:29
Blij mee! Hier een rit winnen zou de perfecte comeback betekenen.
27-04-2021 10:32
Mooi nieuws.

Blijft een gok om meteen in de Giro te starten, net als bij Evenepoel. Maar ik neem aan dat TJV wel een beetje een indruk heeft van de vorm van Dylan. En daarnaast komt Evenepoel toch wel van wat verder terug (lichamelijk gezien zeker), en is er een verschil tussen het rijden van sprints en het vertrekken met klassementsambities. Dus ik vind het bij Evenepoel net wat meer "tricky".

Hoe dan ook hoop ik op een mooie rentree van beiden!
    27-04-2021 10:38
    Ik vind het voor beiden idd een gok, maar voor mij is een klassement nog net iets 'gemakkelijker' zonder koersdagen dan een sprinter.
    Bij wijze van spreken kan Evenepoel wat 'warmdraaien' in de vlakke etappes om het gevoel wat terug te krijgen. Tevens is het gedrum etc stuk minder in bergetappes.

    Groenewegen mag nog in goeie vorm zijn, het gewurm en de chaos van een massasprint kan je niet simuleren op training en dan direct in de Giro erin vliegen lijkt me toch ver van ideaal.

    En wat dan met Dekker? Laat je hem thuis voor Groenewegen, terwijl hij zich toch al getoond heeft? En als je beide meeneemt zal G.Bennett toch ook wel eens vloeken, de ondersteuning is al matig en extra sprinter/vlakke mannen zal hij toch ook wel willen missen
    27-04-2021 10:51
    @Massimo,
    Ik ga voor een deel met je mee: echter als je van zo ver terug komt als Evenepoel (met zijn drive), met alle problemen tijdens de revalidatie, en het torenhoge verwachtingspatroon van de Belgische natie, dan is daar een behoorlijk afbreukrisico.

    Vwb Groenewegen en Dekker: ik weet niet wie welke rol gaat krijgen. Gaan meteen alle ballen op Groenewegen of mag Dekker ook zijn kans gaan? Ik neem aan dat de ploeg inzicht heeft in de sprintwaarden van beide, en daar een goede keuze in zal maken. Met zowel het korte termijn perspectief, als ook het groeitraject voor Dekker...
    27-04-2021 10:53
    Groenewegen kan gewoon 2 slechte sprints afleveren en de volgende keer winnen. Als Evenepoel een slechte dag heeft in de bergen zijn zijn kansen op de eindzege om zeep.

    En Bennett... 2 jaar geleden moest hij knechten op het vlakke in de Tour. Vorig jaar zou hij de giro als kopman rijden, maar werd hij toch in de Tour als knecht gestopt. En nu dit weer. Deze ploeg kon hem hooguit helpen door in de vlakke ritten hem voorin te houden, maar nu ligt de focus daar ook bij Groenewegen en Dekker.
    27-04-2021 11:31
    Ik verwacht persoonlijk dat ook Dekker gewoon zijn kans gaat krijgen. Er zal inzicht zijn in de sprintwaarden van beiden, en als het met Groenwegen niet blijkt te gaan zal Dekker zijn kans krijgen (en omgekeerd). Of wie weet wel om en om...

    Misschien een beetje zoals de chiro bij Trek... (Chiro in de Giro)
27-04-2021 10:38
Zo, men gaat iemand na zo lange afwezigheid zonder koersritme maar meteen in een grote ronde laten starten. Mag ik dat bezopen noemen?
    27-04-2021 10:41
    Ze zullen wel inzicht hebben in zijn vorm toch? Daarnaast ook weinig te verliezen; nergens voor nodig om hem kosten wat kost uit te rijden als dat bezopen zou zijn.
    27-04-2021 10:44
    De board van Jumbo maakt wel vaker bezopen beslissingen. Maar soms pakt het wel goed uit :D
27-04-2021 10:38
Er zijn echt wel kansen voor Groenewegen. Een 6-7tal sprints, de concurrentie is niet echt geweldig: Ewan wil een rit winnen, maar zal niet uitrijden, Gaviria en Viviani hebben het de laatste 2jaar moeilijk, Sagan zal wel een rit winnen, maar mist de topsnelheid, Nizzolo wint moeizaam, Merlier debuteert,...
    27-04-2021 10:50
    Etappes: 2,5,7,10,13, 15 en 21 lijken mij sprinterskansen, maar in rit 7 en 10 is er een zware aanloop dus zouden de vluchters vooruit kunnen blijven. Rit 15 is al laat in de Giro en wie zegt dat Dylan rit 21 haalt.

    Dus eigenlijk maar 3 of 4 ritten die de spurters niet gaan missen..
    27-04-2021 11:40
    Knappe sprinter die etappe 21 wint.
    27-04-2021 13:56
    @LL lang geleden.
    Inderdaad mijn fout, ging er helemaal vanuit dat de laatste rit een vlakke rit was haha
    Dus eigenlijk nog een kans minder op een spurt.
27-04-2021 10:39
Leuk! Natuurlijk niet de makkelijkste koers om te hervatten, maar wel een kans om dat meteen echt goed te doen.
27-04-2021 10:42
Goh echt een hele rare beslissing. Zeker met het parcours van deze Giro.
Het wordt voor de sprinters een zware Giro, een goeie Groenewegen, tour 2018-2019 kan die lastige ritten overleven. Een Groenewegen die een jaar niet gekoerst heeft...
Dit wordt enorm afzien voor Dylan, laat staan de reacties in het peloton. De laatste week gaan alle sprinters naar huis op de Italianen na wss.

Had eerder voor de Vuelta gekozen, maar die willen ze waarschijnlijk nog winnen met Roglic-Kuss-Vingegaard-Dumoulin?-Kruijswijk-Bennett daar is dan geen plaats voor Groenewegen.
    27-04-2021 12:39
    Precies, all out voor GC in spanje
    27-04-2021 13:19
    Als hij de Vuelta zou rijden dan had hij de komende tijd nog niet veel kunnen rijden.
    Je kunt niet je rentree nog eens vier maanden uitstellen.

    Het is niet dat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben, want hij heeft vaker grote rondes gereden.
    Zijn waardes zullen echt wel goed genoeg zijn om de Giro te rijden.
    Misschien nog niet om sprints te winnen maar wel om gewoon die vele wedstrijdkilometers af te werken.
27-04-2021 10:42
Na 9 maanden zonder koers er weer meteen invliegen. Wat kan er mis gaan?
27-04-2021 10:43
Mooi voor Groenewegen, minder mooi voor Dekker. Nu wordt die beslissing om al die kleinere wedstrijden die perfect waren voor Dekker en Kooij over te slaan een nog slechtere.
    27-04-2021 13:27
    Dekker is toch gewoon opgesteld in de Giro? Een paar keertjes de lead out doen voor Dylan, daar wordt hij niet slechter van. Of verwachtte je echt dat hij de etappe-overwinningen aaneen zou rijgen.
27-04-2021 10:43
Bij mij komt het eerder over als:

Hij zit in zijn schorsing en het team wil positieve reactie krijgen door te zeggen dat hij kleine rondjes rijdt dit jaar.

Om dan nu te zeggen als de Giro aanstaande is dat hij een dag na zijn schorsing meteen een grote ronde mag rijden in de Worldtour.

Ik vind dit persoonlijk een beetje achterbaks van het team bestuur. Ook naar de renners die een heel voorjaar hun best doen om de Giro te kunnen/mogen rijden. Nu mag iemand niet mee gaan en wordt die vervangen door een renner uit schorsing die nog niets gereden heeft.

Anderzijds blij voor Groenewegen. In de Giro zijn er best redelijk wat sprint kansen.
Maar zonder voorbereiding in een wedstrijd met zijn team/lead-out lijkt met het een zeer grote gok.
    27-04-2021 10:51
    Je neemt aan dat iemand tegen zijn wil gepasseerd wordt. Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
    27-04-2021 10:51
    Misschien kun je het nog eens opschrijven. Ik kan er geen touw aan vast knopen.
    27-04-2021 10:57
    ga huilen met je onzin.
    27-04-2021 10:59
    Best grappig als iemand een andere mening heeft het meteen onzin is of er meteen met verwijten worden rond geslingerd :)
    27-04-2021 11:04
    Met termen als 'achterbaks' rondstrooien komt je uiteraard op kritiek te staan wanneer je de feiten niet op een rij hebt. Je hoeft alleen het artikel te lezen om te weten wie zijn plek en waarom deze is afgestaan.
    "Aanvankelijk stond Chris Harper op de startlijst van de Giro, maar de Australische klimmer kampt met een oogaandoening en dus kwam er een plekje vrij in de selectie."
    27-04-2021 13:29
    Hij neemt de plek in van Harper die geblesseerd is. Maar dan nog: Corona heerst en plannen is moeilijk. TJV zal niet de enige ploeg zijn die schippert met de opstellingen...
27-04-2021 10:44
Tsja, wat moet er van zeggen. Iedereen verdient een tweede kans.
    27-04-2021 16:31
    Er zijn nog steeds mensen die hier reacties schrijven die het psychologische equivalent zijn van iemand in de hekken rijden. Dat wat ze verbaal dat doen te vergelijken is met dat waar zij Groenewegen van verwijten.......

    Ik kan er een hoop over zeggen, maar heb mij bedacht dat ik het wil beperken tot de opmerking:

    Hé mensen, kunnen we proberen iets vergeeflijker en aardiger naar elkaar te zijn?
27-04-2021 10:46
Arme Dekker
    27-04-2021 12:11
    Eerstejaars prof die in zijn eerste rote ronde moet knechten. Wat sneu zeg...
27-04-2021 10:47
Welkom terug in het peloton Groenewegen. Mooi en gedurfd dat hij en Evenepoel terugkeren in de Giro. Beiden veel succes gewenst.
27-04-2021 10:50
Belachelijke keuze en ook een hele dikke middelvinger naar Bennett en Dekker, dan bereidt je je maanden voor op je eerste grote doel van het seizoen en dan wordt je zo in de steek gelaten door je ploeg. Maar ja, dit is ook gewoon een direct gevolg van de veel te smalle selectie van de ploeg.
    27-04-2021 11:28
    Hoezo te smal? Er mogen nu eenmaal maar een beperkt totaal aantal renners in een team en volgens mij zit TJV aan de max. Chris Harper raakt geblesseerd dus er komt plek vrij en dan gaat men keuzes maken en die valt nu simpel op Dylan.

    Ik verwacht eigenlijk dat de eerste paar sprints voor David gaan zijn en wellicht later als Dylan weer wat gereden heeft het aan hem gaat zijn. Mooie verdeling. George zal sowieso veel zelf moeten doen en TJV zal veel aan anderen laten voor controle.
27-04-2021 10:50
Mensen, lees ook dit: "Dylan heeft weliswaar hard gewerkt voor zijn rentree, maar hij heeft geen koersritme en zal na alle gebeurtenissen zijn plaats in het peloton weer moeten vinden. Dat heeft nu prioriteit. Met David Dekker hebben we nog een rappe man in de ploeg, dus we hebben meerdere opties voor verschillende situaties.”

Het is dus geen uitgemaakte zaak dat Groenewegen meteen de sprintkopman wordt.
27-04-2021 10:51
Tour/Vuelta zal vol voor het klassement zijn dus dan bleef de Giro over om hem te laten starten. Niet onlogisch en ik denk dat dit al langer in hun achterhoofd zat. Wellicht zijn zijn testen goed en hebben ze er vertrouwen in. Misschien wat sneu voor G. Bennett maar anderzijds lijkt me dat niet de renner die een hele ploeg verdient. Ze zullen de koers ook niet moeten dragen dus met een Foss & Bouwman zal hij wel al een eind geraken.
    27-04-2021 11:29
    Precies dat denk ik ook.
27-04-2021 10:55
De enige gekken zijn evenepoel en lefevere. Die puber moet zijn mond houden over groenewegen net als lefevere!
    27-04-2021 11:03
    Nee hoor, dat moet hij niet.
    27-04-2021 11:06
    Ok........
    27-04-2021 11:11
    Goed gezegd! Wat zij doen is veel erger dan wat Groenewegen deed! Zo erg was dat toch helemaal niet met Jakobsen?!
    27-04-2021 11:25
    De beste stuurlui staan aan wal en zouden het allemaal zoveel beter en anders doen.
    27-04-2021 11:28
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je hier achterwege laten[/i]
    27-04-2021 11:41
    @Peet Gute generaliseren is zo makkelijk. Richt je even tot de juiste persoon!!!
    27-04-2021 12:36
    @ Beer, klopt maar het waren wel rare dingen wat met name Remco zei. Dat Dylan niet op een warm welkom hoeft te rekenen...? Geen idee wat hij daarmee in praktijk mee bedoelde, maar het is nu na de schorsing toch vooral een kwestie tussen Dylan en Fabio denk ik zo? Daar hoeven anderen zich niet mee te bemoeien.
27-04-2021 10:57
Simpele uitleg, Groenewegen moet ergens weer instromen en competitie opdoen. De kleinere koersen worden veelal afgelast en er is een renner (harper) die niet kan meedoen door een blessure. Keuze is gevallen op Groenewegen. Voor dekker wordt deze giro een ontdekkingstocht en bennett had sowieso al niet echt een klimtrein, gewoon aanpikken bij andere teams.
    27-04-2021 11:04
    Juiste samenvatting wat mij betreft
    27-04-2021 11:30
    +1 bartp25 en mooiman
    27-04-2021 12:03
    Simpele uitleg, er werden te veel vragen gesteld bij de recente veranderingen in de trainingsopbouw van Groenewegen. Dit moest nu naar buiten.

Reacties zijn gesloten.