Raymond Kerckhoffs
donderdag 9 juni 2022 om 18:58

Dylan Groenewegen: “Het klinkt vreemd maar de vorm is beter dan ooit”

Interview Nooit eerder verliep zijn voorbereiding op de Tour de France via het Critérium du Dauphiné of de Ronde van Zwitserland. Altijd koos Dylan Groenewegen een makkelijker sprintersrondje zoals de ZLM Tour om zo in de vlakkere sprints zijn zelfvertrouwen voor de Ronde van Frankrijk op te vijzelen. In deze zware Dauphiné kwam hij tot dusver in de drie sprintritten niet aan sprinten toe. De Amsterdammer deed wel de nodige koershardheid op met het oog op de Tour.

Natuurlijk stond zijn gezicht op onweer toen hij een kleine drie minuten na ritwinnaar Wout van Aert over de finishlijn in Chaintré kwam. In de finale door de heuvelachtige wijnstreken van de Beaujolais en Bourgogne moest hij op de Côte de Vergisson (1,8 km à 4,3%) op 13 kilometer van de streep het hoofd buigen. Dit was normaal de laatste kans voor Groenewegen om te sprinten in deze ‘kleine Tour de France’.

“Je ziet dat de andere ploegen het op die klim zo zwaar mogelijk proberen te maken om Dylan te lossen. Een logische zet om van een rappe man af te zijn”, oordeelde zijn ploegleider Pieter Weening van Team BikeExchange-Jayco.

Dylan Groenewegen. Foto: Raymond Kerckhoffs

“De hele week zijn het zware finales met behoorlijke klimmen”, benadrukte Groenewegen. Nadat hij zich gedoucht had. “We wisten dit van tevoren en we wisten ook dat het fifty-fifty ging zijn of ik er dan nog zou aanhaken. Het zit ook niet mee dat de vroege vlucht altijd lang voorop blijft, waardoor het eerste peloton voluit moet blijven rijden. Ik neem deze zware finales straks wel mee richting de Tour.”

Vertrouwen
Binnen zijn nieuwe Australische ploeg blijft het vertrouwen in de Nederlandse topsprinter ongekend groot. De kans is reëel dat Simon Yates na zijn opgave in de Giro d’Italia ook nog van start gaat in de Tour de France. Toch zal dit geen invloed hebben op de belangrijke rol die Groenewegen op de Deense en Franse wegen krijgt.

“Als Simon mee gaat dan is dat puur om voor de ritzeges te gaan”, laat sportief manager Matthew White weten. “Dylan hoeft zich geen zorgen te maken om zijn positie. Hij krijgt mannen genoeg mee om een goede sprinttrein te maken. We wisten dat deze Dauphiné lastig voor hem zou worden, maar we zijn er ook van overtuigd dat deze zware ritten hem juist beter maken voor de Tour.”

Juist in zijn ploeg hebben ze gezien dat de waardes van Groenewegen de laatste weken bijzonder goed zijn. In wedstrijden als Veenendaal-Veenendaal en de Ronde van Hongarije haalde hij in de sprint wattages die aan zijn beste jaren refereren.

Focus op hoofddoel
Groenewegen: “Het klinkt nu een beetje gek omdat ik nog met lege handen sta. Maar de vorm is beter dan ooit. Dat geeft misschien ook het niveau van deze koers aan. Voor een pure sprinter is het heel lastig om de finales hier te overleven. We weten waar we mee bezig zijn en we weten ook dat de Tour het grote hoofddoel van het jaar is. Ik ben hier om de puntjes op de i te zetten.”

Dylan Groenewegen. Foto: Raymond Kerckhoffs

Het is niet dat Groenewegen baalt van alle drie de kansen die er in deze Dauphiné voor de sprinters waren. Al had hij wel zijn zinnen gezet op de aankomst van de vijfde rit in Chaintré. “Driehonderd meter voor de top van de laatste klim kreeg ik het lastig. Bovenop was het nog een beetje glooiend, bergop en bergaf. Dan verlies je net te veel terrein om nog terug te komen.”

Of deze Dauphiné een gemiste kans is om nog aan de automatismen met zijn sprinttrein te werken, spreekt Groenewegen enigszins tegen. Zijn lead-out Luca Mezgec is er immers ook niet bij, omdat hij nu op hoogtestage is. “Met de meeste jongens heb ik al heel wat koersen gereden. Hierna ga ik nog naar de Ronde van Slovenië om vervolgens nog wat rust te pakken in de aanloop naar de Tour.”

Ondanks dat de teller op nul staat en hij niet aan sprinten is toegekomen, staat Groenewegen nog helemaal achter de keuze om deze Dauphiné aan zijn wedstrijdprogramma toe te voegen.

“Tegen de hardheid in deze koers kun je niet op trainen”, benadrukt de Amsterdammer. “Ook niet als ik naar Spanje was gegaan. Als je naar de wattages over de hele dag kijkt, dan is dit een hele zware wedstrijd. Dat hoor ik ook van de andere renners. Natuurlijk was het lekker voor het vertrouwen geweest om een rit te winnen, maar deze zware koers in de benen gaat me in de Tour verder brengen dan nu succesvol zijn in een vlakke rittenwedstrijd.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

41 Reacties
09-06-2022 19:09
Dat zíen we dagelijks ja.
09-06-2022 19:19
Toch goed om te lezen dat er niet aan zijn positie getwijfeld wordt. Voor hetzelfde geld kiezen ze wat meer veiligheid en gaan ze voor de local Kaden Groves.
    09-06-2022 22:40
    Groves heeft nog nooit een grote ronde gereden en die zullen ze dus niet meteen in de Tour zetten als ze een meer ervaren sprinter in hun team hebben. Hij zal waarschijnlijk de Vuelta rijden dit seizoen.
    10-06-2022 07:21
    Dan eerder alle ballen op Matthews, die heeft op dit parcours best een aardige kans op de groene trui.
09-06-2022 19:41
Ik ben sceptisch. In de Tour zijn dit jaar heel weinig kansen voor pure sprinters. Zodra er iets van een klimmetje in zit krijgt hij het lastig.
    09-06-2022 19:53
    Dag 2 en 3 toch zeker wel. En als (als) je er daar eentje wint, is de Tour geslaagd én volgt er vaak nog wel eentje.
    09-06-2022 20:42
    Muah, ik tel er toch wel vier of vijf. Maar inderdaad, andere jaren was er meer te halen voor ze.
    09-06-2022 22:47
    Ik reken drie kansen in de eerste week en de slotrit in Parijs. In de tweede week zijn er twee ritten die op een sprint kunnen eindigen, maar zonder de pure sprinters. En dan is de vraag of Groenewegen er in Parijs nog wel bij zal zitten. Met die passage door de Alpen zie ik een aantal sprinters de tijdslimiet niet halen.
    09-06-2022 23:14
    Voor mij klinkt dit ook meer om zichzelf te overtuigen maar proef vooral weinig zelfvertrouwen. Daarnaast een slechte flow in de ploeg, onwennige omgeving, slechte lead-out. Hij gaat het denk ik moeilijk krijgen daar de Tour ook nog eens een veel hoger niveau is. Zou het knap vinden als hij Parijs haalt dus als dat niet lukt zijn er helemaal weinig kansen.
    09-06-2022 23:19
    In een vlakke rit moet hij toch kunnen winnen mits goed gepositioneerd. Hoe hij laatst Jakobsen op lengtes sprintte, was toch wel indrukwekkend
    10-06-2022 08:52
    Ik denk dat MVDP zoveel oorlog gaat maken aan het begin van de Tour, dat alle beroepssprinters al voor de finish leeg gereden zijn.

    Ik voorspel weinig echte massasprints van het volledige peloton.
09-06-2022 19:44
Het wordt natuurlijk elke keer uitgebreid in beeld gebracht, maar ik vind dat hij relatief laat lost terwijl er toch wordt gereden om hem te lossen.
    09-06-2022 21:09
    Ineos wil hem gewoon breken en dat recht hebben ze. Maar de teller van Hayter staat nog op nul. Gaan ze dit morgen weer doen ? Als ze Groenewegen meenemen naar de meet staat de rest niet op de foto. Ook Van Aert niet.
    10-06-2022 09:49
    Inderdaad, gisteren werd hij er echt pas op het laatste moment afgereden.
09-06-2022 19:46
Doet een Bennetje om zijn kandidatuur voor TDF kracht bij te zetten.
09-06-2022 20:15
Geen reden om hard te zijn op Groenewegen.

Het lukt iedere keer net niet maar hij zou hier in principe beter van moeten worden.

Op de duur lukt het misschien een keertje wel om te overleven...

tegen dat hij in de Tour aan de beurt komt bijvoorbeeld. Dan is het het toch helemaal waard geweest?

    09-06-2022 21:06
    Klopt. Zie ook Jakobsen vorig jaar (die, zo bleek al snel, geweldig in vorm kwam).
09-06-2022 20:19
Tja zeggen dat je beter bent dan ooit doet mij aan iemand anders denken. Die converteert trouwens wel naar succes... ok, in de kleine rondjes tegen Janneke en Mieke, naar ik begrijp, maar toch... dat moet Dylan nog maar doen..

:-)
    09-06-2022 22:49
    En Dylan heeft dat al gedaan. Zie Hongarije en Veenendaal Classic
09-06-2022 20:50
Groenewegen heeft natuurlijk de pech dat er weinig andere topsprinters meedoen en hij altijd de enige is die lijkt te lossen. Anderzijds zou je denken dat hij er vandaag toch nog bij mocht zitten, zeker als zo'n Meeus dat ook kan met zijn 80 kilo.
    09-06-2022 23:03
    Dit is geen pech, maar gewoon een gebrek aan bepaald talent. Groenewegen's lat om heuvelachtige etappes en finales te overleven ligt gewoon extreem laag. Buiten PN/TA, Giro en Tour hebben dit soort type antiklimmers het gewoon lastig in het voorjaar en de zomer in de WT.

    Dat er verder geen traditionele topsprinters meedoen hier, is natuurlijk vanwege exact dezelfde redenen.
09-06-2022 22:21
Je ziet het pas als je het doorhebt.
09-06-2022 22:45
Dan heeft Dylan wel verkeerd gepiekt in het seizoen!
09-06-2022 23:09
Conclusie : dan is de concurrentie nog meer in vorm dan ooit. Aan sprinten komt hij nauwelijks nog toe, behalve als het biljartvlak is.
09-06-2022 23:16
Hij hoeft niet te pieken, de kaarten zijn nog lang niet geschut en de bal ik bedoelwiel is ook rond
09-06-2022 23:22
Laten we niet doen alsof alle ploegen bang zijn voor Groenewegen en daarom 'alles doen om hem te lossen". Kom nou, er zijn veel gevaarlijkere sprinters dan Groenewegen. Bovendien hoef je in een heuvelachtig traject niet echt hard te gaan koersen om Groenewegen te lossen, want hij haakt zelf al af, voordat er sprake is van een tempoversnelling voor in het peloton. Groenewegen is een sprinter van het B-garnituur, dus wordt er nauwelijks op hem gelet bij tactische manoeuvres.
    09-06-2022 23:32
    Zit bij de 3 snelste mannen van het peloton, maar soit...
    09-06-2022 23:38
    Jakub Mareckzo was ook altijd steevast de snelste sprinter, dus dat zegt niks.
    09-06-2022 23:54
    De snelste sprinter is nog altijd Wim Stroetinga!!!
    10-06-2022 06:40
    Nou ja, ze versnellen niet bergop om Wout van Aert eraf te rijden..
    10-06-2022 08:33
    Ben het met je eens, ooit was hij gevaarlijk, maar nu zijn er zoveel sprinters bijgekomen. Ik schat hem ook in als middelmatig, en tja, de koers is hard, zo hoort het ook
10-06-2022 05:36
Dylan heeft zijn beste vorm ooit …
Ik zeg voor de vorm: “Vasthouden die vorm anders ligt je appeltaart op de grond en is je vorm weg.
En kijk uit dat je je niet brandt als je dat ding uit de oven pakt
En er dan niks van bakt.
Appeltaarten bakken is beter dan zitten te nietsen. Tegen hem zeg ik nooit: “Ga toch fietsen!”
Ik geef het toe, ik ben geen fan van Dylan Groenewegen. Ik blijf liever op het rechte pad en dat is zonder hem al moeilijk zat.
Tegen een heuveltje ziet hij als een berg op. Maar hij zet de wereld wel vaker op zijn kop!
10-06-2022 06:08
Laat Dylan maar schuiven
10-06-2022 07:31
Ik zit volledig op het spoor gewoon trainen om in conditie te zijn en dan hopen 1 van die 3-5 massaspurts te pakken. Verder alle discussiesites en diepgaande opinies extreem links laten liggen. Hij mag trouwens blij zijn dat het hier weer over gaat en nauwelijks meer over Katowice. Dat komt straks voor en tijdens de tour uitgebreid weer terug en is het volgende vingers in de oren lalalala moment.
    10-06-2022 08:23
    Dit inderdaad ja. Denk wel dat Dylan er minimaal eentje gaat pakken. Vergeet niet dat hij ook aardig over kasseien kan rijden trouwens.
    10-06-2022 09:59
    Ja alle gezeur hier op Groenewegen is erg voorbarig. Pas in de Tour wordt de rekening opgemaakt.
10-06-2022 11:38
Ergens vind ik het wel mooi dat je meer vertrouwen put uit je oorspronkelijke plan om aan te sterken dan je blind te staren op je zegeteller. Hopelijk binnenkort dan flink oogsten.
10-06-2022 13:13
ik dacht toch wel dat groenewegen erbij zou zitten,als meeus,venturini,molano er nog bijzitten ! maar ja de ploeg zegt ook dat hij zijn waardes trapt,dus maar vertrouwen op de meer vlakke etappe's in de tour ik denk toch 5 kansen!
10-06-2022 13:52
Ik vind het toch wel een vrij realistisch verhaal van Groenewegen. Laten we kijken wat hij in de Tour kan betekenen.

Reacties zijn gesloten.