UCI betreurt racistische uitspraken Duitse bondscoach
foto: Cor Vos
woensdag 28 juli 2021 om 19:00

UCI betreurt racistische uitspraken Duitse bondscoach

Update De Duitse wielerbondscoach Patrick Moster heeft zijn excuses aangeboden voor racistische uitspraken die hij heeft gedaan tijdens de olympische tijdrit. Op tv-beelden was te horen hoe hij naar Nikias Arndt riep dat hij ‘die kameeldrijvers’ moest inhalen. Daarmee doelde Moster op de Algerijn Azzedine Lagab en Amanuel Ghebreigzabhier uit Eritrea.

Hol die Kameltreiber! Hol die Kameltreiber! Komm!“, riep de bondscoach Arndt na tijdens de tijdrit. Het viel de Duitse tv-commentatoren meteen op. Na afloop van de finish van Arndt werd Moster, die al sinds 2012 bondscoach is van de wielerploeg, naar zijn reactie gevraagd.

“Ik was Nikias aan het aanmoedigen. In het heetst van de strijd heb ik de verkeerde woorden gekozen. Het spijt mij heel erg. Ik kan me alleen maar oprecht verontschuldigen. Ik wilde niemand in diskrediet brengen. We hebben zelf veel vrienden met Noord-Afrikaanse roots, dus zoals ik al zei, het spijt me”, aldus de bondscoach bij het Duitse persbureau.

Ook het Duits Olympisch Comité heeft bij monde van voorzitter Alfons Hörmann gereageerd. “Het is belangrijk dat hij direct na de wedstrijd zijn excuses heeft aangeboden. We zullen nog persoonlijk in gesprek met hem gaan en de situatie afhandelen”, aldus Hörmann. (28 juli, 11u50)


Update – UCI betreurt uitspraken

De UCI betreurt de uitspraken van Patrick Moster ten zeerste, laat zij weten in een statement. “De uitspraken gaan in tegen de waarden die de UCI uitdraagt, promoot en verdedigt. Er is geen plek voor racisme in de sport, de UCI blijft vasthouden aan haar belofte om elke vorm van discriminatie in de wielersport te bestrijden en diversiteit en gelijkheid te stimuleren.”

96 Reacties
28-07-2021 12:00
"We hebben zelf veel vrienden met Noord-Afrikaanse roots..."
    28-07-2021 14:47
    "Dat wil zeggen, ik zie er wel eens één. Meestal als mijn boodschappen worden gebracht ofzo. Maar die mensen beschouw ik echt als familie".
    28-07-2021 14:47
    Eens kijken hoeveel er daar van overblijven na deze actie.
28-07-2021 12:00
Nou ja zeg, dat zeg je toch niet? Wat bezielt deze man? Wel heel erg primitief.
Leeft hij nog in de jaren 50?
28-07-2021 12:06
Ik moet zeggen dat ik wel even moest gniffelen. Ik vind dit wederom een voorbeeld van de betutteling die erop dit gebied gaande is. Laat die vent toch lekker zeggen wat hij wil tegen z'n renner.
    28-07-2021 12:14
    Inderdaad, mietjesmaatschappij.
    28-07-2021 18:06
    Ik vraag me af wat de eigenaren van die woestijn-lastdieren ons noemen... Kaaskoppen?
    28-07-2021 19:10
    @tom: zoiets, of anders misschien slavendrijvers
28-07-2021 12:09
Whahaha toch fantastisch dit soort uitspraken die uitmonden in een lekker relletje.
    28-07-2021 12:12
    Absoluut, ik ga hier ook wel lekker op idd
28-07-2021 12:13
Hahaha, En dat gezegd door eine sauerkrautfresser.
Niet rascistisch, maar meer gericht op gebruiken van het land van herkomst. Niet overdrijven door deze (wel degelijk foute) uitspraak rascistisch te noemen.
28-07-2021 12:13
Ja, in deze maatschappij mag en kan je tegenwoordig niets meer zeggen. Een jammerlijke tendens. Op een dag zal ook humor verboden worden vrees ik!
    28-07-2021 12:57
    Weer die rare kronkel dat je "niets mag zeggen". Je mag alles zeggen. Maar draag dan ook de consequenties.
    28-07-2021 13:16
    Quinteri jij wil ook zeggen tegen mensen uit:
    Zuidoost Azië: rijstvreters, of spleetogen?
    West Afrikaners: bananenbuigers of kokosnotenplukkers?

    Is hetzelfde principe toch? Voelt ie nog steeds lekker?
    28-07-2021 13:19
    @marik: absoluut, ik zie echt niet in wat daar discriminerend aan is. Ik vind het echt belachelijk dat die duitser hier verantwoording over moet leggen
    28-07-2021 13:22
    bswinkelss werkelijk bizarre uitspraak :S
    28-07-2021 13:25
    Wat ben je lekker WOKE Marik, wat zal jij goed slapen!
    28-07-2021 13:39
    Dank je wel lampje, en na een slechte afgelopen nacht kan ik dat ook goed gebruiken!
    28-07-2021 13:57
    QBswinkelss Als je niet ziet wat er discriminerend aan is ben je niet meer te helpen, zeer bedenkelijk.
    28-07-2021 14:03
    Nee je 'mag' niets zeggen of je wordt overal afgemaakt en afgebrand door de (sociale) media en de 'woke'-gemeenschap.

    En neen, ik vind inderdaad niets discriminerend aan 'kokosnotenplukker' en 'rijstvreter'. Waarom zou ik ervan wakker liggen als iemand me 'frietenvreter' of 'kaasvreter' of 'perenplukker' zou noemen?

    Ik vind dat het eens gedaan moet zijn met al dat voorzichtige gedoe. Wat voor een saaie wereld vol calimero sukkeltjes wordt het nu?
    28-07-2021 14:18
    @quintenry: hier sluit ik me helemaal bij aan
    28-07-2021 14:37
    @bswinkelss

    Blij om te lezen dat er nog mensen met gezond verstand bestaan ;).
    28-07-2021 15:27
    @quintenri 100% mee eens. Discriminatie is iemand uitsluiten/veroordelen/anders behandelen voor iets.
    Zet ‘vieze, smerige’ of wat dan ook voor het woord Kaaskop, en alsnog zou dat voor mij persoonlijk geen discriminatie zijn.

    Deze man heeft natuurlijk een voorbeeldfunctie, en in dat kader is het gewoon niet slim. Maar discriminatie? Kom op nou zeg.

    Misschien de betreffende renner eens vragen?
    28-07-2021 15:34
    Ben toch een beetje op 2 sporen: zolang het niet in de media komt, het buiten de context van een maatschappelijke discussie plaatsvind kan het best grappig zijn: ik heb vrienden waar we voor de gein wel racistische termen naar elkaar slingerde, dan wordt ik ook voor blanke vla (etc) uitgemaakt, en kunnen ermee lachen.
    Maar: in de context van publieke spraak moet je dit niet willen, de Olympische spelen zijn er om om vooroordelen weg te nemen, hier op dit platform van de OS is het niet erg handig maar het leukste zou zijn om deze ‘kamelen hoeders’ nu een zelfde grap over Duitsers te laten maken.
    Enfin: excuses prima, hij trekt het boetekleed aan, zand erover. We moeten als maatschappij wat minder veroordelen, minder voor eigen rechter spelen en wat meer kijken naar onze individueele maatschappelijke bijdrage.
    28-07-2021 15:47
    Knightbiker, denk dat jij de essentie raakt. In besloten kring roept iedereen van alles. Harde grappen, typetjes, enz. Maar je kent elkaar, en weet wat elkaars intentie en aard is. Mocht dat in het openbaar geslingerd worden, dan schaam je je ook kapot. En dan gaan er mensen jou beoordelen aan de hand van een uit zijn context getrokken woord of zin. Een op zich staande racistische opmerking maakt sowieso nog geen racist. Want dan zouden we het bijna allemaal zijn. Zeker mannen.

    Gewoon niet handig, excuus en door.
    28-07-2021 17:21
    "Waarom zou ik ervan wakker liggen als iemand me ‘frietenvreter’ of ‘kaasvreter’ of ‘perenplukker’ zou noemen?"

    Ik begrijp wel dat je het niet heel erg zou vinden als iemand je zo zou noemen, maar dit is niet een eerlijke vergelijking. Het gebruik van scheldwoorden (zoals door de Duitse bondscoach, of zoals de voorbeelden van Marik) kan je niet loslaten van de historische context waarin deze tot stand zijn gekomen. Dat is een context van kolonisatie, onderdrukking, vreemdelingenhaat en erger. De voorbeelden die jij noemt vallen daar niet onder.

    Het sentiment dat je "niets meer mag zeggen" in de huidige maatschappij is begrijpelijk, omdat je voelt dat de dingen die jij normaal vond nu niet meer sociaal correct worden geacht. Maar het laat heel erg weinig empathische vermogen zien van jouw kant, dat je niet kan begrijpen dat het gebruik van scheldwoorden basis persoonlijke achtergrond pijnlijk kan zijn voor anderen. De voorbeelden die je noemt geven aan mij de indruk dat je nooit hebt geprobeerd om in te leven waarom dit pijnlijk kan zijn voor anderen.
28-07-2021 12:18
En dan te bedenken dat hij eigenlijk een ander woord had willen gebruiken. :|
    28-07-2021 14:43
    Maar daar waren ze niet donker genoeg voor. Ik moest eerlijk gezegd ook even lachen, maar dan zo'n gegeneerd lachje vol plaatsvervangende schaamte die ik ook altijd had als ik David Brent keek.
28-07-2021 12:24
Altijd jammer dit soort dingen.

Waar we wel vanaf moeten is roepen dat jezelf ook vrienden hebt van hetzelfde kleurtje, etniciteit etc. Alsof dat de uitspraak goed praat. Dat is nog vermoeiender dan de uitspraak zelf. Aub biedt voortaan gewoon je oprechte excuses aan en laat het daarbij.
28-07-2021 12:25
Nog nooit van die gast gehoord en hoop er nooit iets meer over te horen, in de vergeetput ermee
    28-07-2021 12:26
    Dan komt hij allicht onder een nieuwe naam weer terug.
    28-07-2021 13:17
    xistnc maakt de grap van de maand :D
    28-07-2021 15:13
    Waar staat die grap dan?
    28-07-2021 15:14
    Ik ga de grap niet uitleggen, de scherpe Wielerflitsvolger snapt hem.
28-07-2021 12:35
O o wat een doodzonde zeg..
28-07-2021 12:39
Extreem onprofessioneel en volkomen onnodig om zulke dingen te roepen. Deze man is duidelijk ongeschikt voor zijn functie.
28-07-2021 12:55
Een kameel kan 65 km per uur op het vlakke halen. Met een goede sprinttrein zouden ze dus af en toe een koersje kunnen winnen. Als de struisvogel meedoet met zijn 70 km per uur wordt het wel wat lastiger. Cpnclusie: kamelendrijven op een fiets kan een goede sprinttraining zijn. Voor een tijdrit zou ik een andere trainingsvorm aanraden.
    28-07-2021 18:08
    Nu nog een jachtluipaard en....zoem gaat dat treintje!
28-07-2021 13:11
Dat was niet woke
28-07-2021 13:22
Mag Wuyts ons niet meer kaaskoppen noemen?
    28-07-2021 13:42
    Voor Wuyts geldt een uitzondering, die mag ons voor alles uitmaken. Als wij dan maar nog steeds helemaal los mogen gaan op Wuyts op deze site.
    28-07-2021 15:38
    Ik hoorde Wuyts afgelopen zomer Quintana nog een ‘bruine medemens’ oid noemen…
    28-07-2021 16:16
    Hoe kun je als Nederlander nou een hekel hebben aan de kwalificatie 'kaaskop'?
    28-07-2021 18:09
    Ik heb wel eens 'mislukte Fransoos' (voor 'n Belg) gehoord maar dat zal ik nooit hardop herhalen!
28-07-2021 13:28
Mijn hemel, wat een onbeholpen kerel..
Moest ik Arndt zijn, zou ik hier niet harder van gaan fietsen, eerder in de lach schieten..
    28-07-2021 13:34
    Dat vooral! Buiten de stuitende domheid die doorschijnt met zo'n uitspraak, kan het ook moeilijk effectief zijn. Zo'n Arndt kun je er enkel mee uit zijn concentratie halen; die zich even in een aflevering van Kuifje denkt te bevinden.
28-07-2021 13:30
Vrij beroerde topografische kennis ook mbt Eritrea :)
    28-07-2021 13:35
    Racisme klopt nóóit…
28-07-2021 13:33
Haha en dan nog heb je van die muppets die met van die spuit elf opmerkingen komen als: 'tegenwoordig mag je ook niks meer zeggen he'.
    28-07-2021 14:04
    Zo is het toch ook zeg? Je mag al niet eens meer 'meneer' of 'mevrouw' zeggen op straat, of 'dames en heren', want er zijn misschien mensen die zich niet man of vrouw voelen. Kom op zeg, weg met die onzin.
    28-07-2021 22:08
    Helemaal gelijk Quintenri
28-07-2021 13:34
Gelukkig reed Arndt niet achter een Israëliër…
    28-07-2021 13:57
    Hahaha nou inderdaad!
    28-07-2021 16:25
    "Kom op Nikias gas erop, je bent bijna bij die Israëliër... je kunt het!"
    28-07-2021 16:45
    Dat had alleen gekund als de mannen en vrouwen tegelijkertijd hadden gereden, en in dat geval had ik Omer niet ingehaald maar net zolang naast haar blijven rijden tot de kus.
28-07-2021 13:36
Stupide uitspraken die nog erger worden door het eeuwige excuus dat je vrienden uit dezelfde regio hebt. Dus die begroet hij ook met "Hallo kamelendrijvers." Klinkklare nonsens. Je mag alles zeggen vind ik maar dan ook niet piepen als anderen je er op aanspreken. Nog een geluk dat deze flapuit niet achter Goldstein reed.
28-07-2021 13:37
Hij kon Arndt natuurlijk niet in het gezicht slaan, moest iets verzinnen. De Duitsers staan er goed op!
28-07-2021 14:06
Geen ruggengraat. Ik had er nog een schepje bovenop gedaan.
De tere zieltjes van tegenwoordig hebben geen enkel benul wat racisme is.
28-07-2021 14:31
"Ik heb vrienden van xxxxxx origine".

Nu dan waarschijnlijk niet meer. Wat een complete idioot. In tegenstelling tot Koos moet deze man worden ontslagen.
    28-07-2021 19:05
    Als je vrienden hebt die niet tegen zo'n opmerking kunnen dan kun je ze sowieso beter kwijt dan rijk zijn.
28-07-2021 14:45
Redactie: misschien is het verstandiger de commentaarsectie bij dit bericht te sluiten.
    28-07-2021 15:30
    Had Hans Teeuwen dit geroepen dan was het 'cultuur'
    28-07-2021 21:38
    Wat is dit nu weer voor gejank?
    De meeste mensen hier kunnen echt wel een normale bijdragen leveren dus censuur is nergens voor nodig.

    Gewoon de rotte appels aanpakken.
28-07-2021 15:06
Fietsen brengt emotie met zich mee. Een beetje humor kan extra stimulans brengen
28-07-2021 15:13
Dit heeft geen moer met fietsen te maken.
    28-07-2021 19:54
    RV;
    Sport is emotie, dus het heeft alles met fietsen te maken
    29-07-2021 07:50
    Sport is inderdaad emotie, maar geen racisme. Niks met fietsen te maken dus.
    29-07-2021 07:55
    Het is niet zozeer racisme maar gewoon lompe grofheid, voor mij niet anders dan ‘haal die flikkersnor in!’ Of ‘rij die kutkop er af!’. Dit gebeurt gewoon de godganse tijd en is te te reprimeren doch geen hele artikelen op een wielerforum waard. Hoort echt bij een grotere overlappende discussie thuis.

Reacties zijn gesloten.