Duits toptalent Marco Brenner (17) naar Team Sunweb: “Ik heb U23-circuit niet nodig”
foto: Cor Vos
woensdag 3 juni 2020 om 10:10

Duits toptalent Marco Brenner (17) naar Team Sunweb: “Ik heb U23-circuit niet nodig”

Interview Team Sunweb heeft zich opnieuw versterkt met een van de grootste talenten uit de jeugdcategorieën. De 17-jarige Duitser Marco Brenner tekent tot het eind van 2024 bij de ploeg van Iwan Spekenbrink. Meerdere WorldTour-ploegen zaten achter zijn handtekening aan. “Hier krijg ik snel een kans”, vertelt hij aan WielerFlits.

‘Evenepoeliaans’
In 2018 won Remco Evenepoel (nu Deceuninck-Quick-Step) alles wat los en vast zat bij de junioren. Vorig jaar was het al Quinn Simmons (nu Trek-Segafredo) wat de klok sloeg, maar toch was het niet de wereldkampioen in die categorie die het jaar als nummer één afsloot. Dat was namelijk deze Marco Brenner, die  als eerstejaars bijna het gehele seizoen pas zestien jaar jong was.

Zijn track record was behoorlijk indrukwekkend, met eindzeges in de Zwitserse zware Nation’s Cup U19-wedstrijd Tour du Pays de Vaud (drie van de vijf ritten gewonnen) en de Öberosterreich Rundfahrt. Daarnaast werd hij vijfde in de Vredeskoers U19, tweede in de Saarland Trofeo en achtste in de Giro della Lunigiana. Ook won hij de GP Général Patton.

Met een vijfde plek op het EK op de weg en brons op het WK tijdrijden in Yorkshire, kende hij een knaljaar bij de junioren. Het beloofde dit seizoen nóg beter te zijn, aangezien hij laatstejaars junior is. Op 27 augustus viert hij zijn achttiende verjaardag. Sportief directeur Rudi Kemna roemt vooral zijn gedrevenheid om te slagen en Brenners wil om snel te leren.

Bewuste keuze
Gezien zijn vierjarige deal met Team Sunweb, hoog tijd om eens kennis te maken met dit grote talent. “Ik ben hier heel erg gelukkig mee”, begint hij zijn relaas. “Het is al erg lang een doel voor mij om het tot de profs te schoppen. Er komt een droom uit nu ik wielrennen als beroep kan uitoefenen. Ik ben ook blij dat het me al zo vroeg in mijn loopbaan gelukt is. Maar mijn honger is niet gestild met het feit dat ik nu prof ben. Ik wil later iets bereiken in deze sport en daarom weet ik zeker dat ik met Team Sunweb voor het juiste team gekozen heb”, klinkt het ambitieus.

Brenner pakte brons op het WK Tijdrijden – foto: Cor Vos

De Duitse ploeg meldde zich vorig jaar meteen en nog voor de jaarwisseling besloot Brenner voor Sunweb te kiezen. Dat terwijl hij keuze te over had. Zo kon hij ook een profcontract tekenen bij onder andere BORA-hansgrohe, dat boven zijn huidige ploeg Auto Eder Bayern hangt. “Sunweb heeft in het verleden bewezen jonge sporters goed te promoten en naar een hoger plan te kunnen brengen”, vindt Brenner. “Vorig jaar heb ik ook aan de Sunweb Talent Days meegedaan, waar ik de nodige indrukken heb verzameld. Dat beviel me enorm.”

Naast het goede gevoel dat Brenner overhield, maakte hij ook een sportieve – en naar verluidt financieel lucratieve – keuze. “Ik wil niet zeggen dat ze bij BORA-hansgrohe niet kunnen opleiden, maar ik geloof dat je bij Sunweb eerder een eigen kans krijgt”, komt weer zijn ambitieuze aard boven. “Bij BORA-hansgrohe rijden nu meerdere toprenners en tussen al die ervaren mannen is het moeilijk om jezelf te bewijzen. Sunweb is over het algemeen een vrij jonge ploeg. Dat maakt het voor mij eenvoudiger om mezelf te integreren en voet aan de grond te krijgen.”

Transitie naar opleidingsploeg in de WorldTour
Team Sunweb is een ploeg die bekendstaat om het opleiden van jonge renners tot haar eigen kopmannen. De intussen vertrokken Tom Dumoulin, Marcel Kittel, John Degenkolb en Warren Barguil zijn daar de beste voorbeelden van. Nu zijn Michael Matthews, Wilco Kelderman, Tiesj Benoot en in iets mindere mate Søren Kragh Andersen, Cees Bol en Sam Oomen de kopmannen.

Marco Brenner – foto: Cor Vos

Daaronder is de Duitse formatie begonnen met een hele nieuwe lichting toptalenten, die over drie tot vijf jaar de basis moeten vormen. Alberto Dainese en Max Kanter als sprinters, Marc Hirschi en Nils Eekhoff voor de klim- en kasseienklassiekers, Jai Hindley en Felix Gall voor de rondes van een week en Ilan Van Wilder, Mark Donovan en de nog over te komen Andreas Leknessund en Thymen Arensman voor de grote rondes.

Bij die laatste groep gaat ook Brenner zich inpassen. Het is drummen aan boord. “Maar ik denk wel dat ik er nog bij pas”, lacht de jonge Duitser. “We zijn er in ieder geval klaar voor. Op termijn is het doel van Team Sunweb om van voren mee te doen in de grote rondes, iets waar ik hoop ooit deel van uit te kunnen maken. Ik vind het juist super dat we met zo veel talenten zijn! We kunnen elkaar naar een hoger niveau stuwen. Gezamenlijk kunnen we een weg inslaan en hopelijk slagen we er allemaal in om de top te bereiken, om ons op de best mogelijk manier te ontwikkelen.”

Veldrijden en beloftencategorie
Het is een trend die we steeds vaker zien: junioren die de beloftencategorie helemaal overslaan. Remco Evenepoel is het beste voorbeeld, maar dus ook Simmons, Carlos Rodríguez bij Team Ineos en de bij UAE-Emirates aangekondigde Spanjaard Juan Ayuso. Brenner voegt zich bij dat rijtje. “Ik heb het U23-circuit niet nodig, denk ik. Het eerste jaar als junior ging vorig jaar erg goed. Ik voelde me sterk en ik weet ook wat ik kan. Natuurlijk, dit is een enorme stap. Maar dat weet het team en dat weet ikzelf ook. We zijn er beiden echter van overtuigd dat ik dit aankan.”

“Daarom kijk ik ook enorm uit naar deze uitdaging”, gaat hij verder. Brenner voegt zich dus niet bij de opleidingsploeg van Team Sunweb. Wel schrijven de UCI-regels het sinds dit jaar voor dat renners van een WorldTour-ploeg ook mogen uitkomen voor een aan het team gelieerde opleidingsformatie. Daarvan zouden Van Wilder en Kanter dit jaar gebruikmaken. Brenner past daarvoor. “Het behoort tot de mogelijkheden. Ik mag zelf beslissen of ik wedstrijden met het Development Team zou willen rijden. Maar dat zullen er niet veel zijn, geloof ik.”

Brenner tijdens de Wereldbeker in Bern, 2018 – foto: Cor Vos

Het tekenen bij Team Sunweb betekent voor de piepjonge wielerprof ook dat er een aantal consequenties aan vast hangen. Brenner is namelijk ook een fervent crosser. Op het jongste WK werd hij zesde, op ruim een minuut van winnaar Thibau Nys.  “Ik zal nog een aantal crossen blijven rijden”, denkt Brenner. “Maar dat doe ik voor erbij in de winter. Hoewel ik Duits kampioen bij de junioren ben, doe ik het echt voor de lol. Komende veldritwinter concentreer ik me vooral op de trainingen met Team Sunweb in voorbereiding op het wegseizoen. Ik wil me daar zo goed mogelijk op voorbereiden.”

56 Reacties
03-06-2020 10:19
Slaat dus het complete beloftencircuit over. We gaan of dat verstandig is. Al deze talenten kiezen voor sunweb, omdat ze gelijk voor eigen kans willen rijden. Potentiële kopmannen of lopen sommigen te hard van stapel?
    03-06-2020 14:49
    Omdat Sunweb geen kopmannen meer heeft (Dumoulin TJV) of kopmannen die vaak geblesseerd zijn en liever niet als kopman starten (Kelderman) of zich nog moeten bewijzen als echte kopman (Sam Oomen)?
03-06-2020 10:47
Oo als ie 't zelf zegt
03-06-2020 10:47
Van Wilder, Dainese en Hirschi grootste talenten van Sunweb. Net daaronder Leknessund en deze Brenner denk ik.
    03-06-2020 11:30
    Brenner op zijn huidige leeftijd is beter dan de andere vier, maar je kunt moeilijk zeggen of dat door gaat zetten.

    Leknessund doet ook zeker niet onder voor de anderen. Was het eerste half jaar van 2019 gewoon de beste belofte.
    03-06-2020 14:05
    Op vlak van rittenkoersen heeft Van Wilder Leknessund, die toch een jaar ouder is, al bijgehaald lijkt het. Zelfs op vlak van tijdrijden is het verschil miniem geworden, waar Leknessund zelf aangaf zich in eerste instantie op te focussen. Kijk naar de tijdrit in Algarve2020 (6s) en het EK2019 (15s). Dat Leknessund begin 2019 dus beter was, gezien zijn bouw en leeftijd lijkt me niet meer dan logisch.

    De man waar ik het meest naar benieuwd ben is Arensman. Voor mij blijft dat een soort enigma. Wat hij liet zien in l'Avenir was schitterend achter Pogacar. Maar andere uitslagen waarvan je achterover valt, zijn er niet echt. Heeft dan ook veel pech gekend met blessures en in de Baby Giro ook weer.

    Gaat leuk worden, met Evenepoel, Bagioli, Vansevenant, Almeida... bij QuickStep. Alba, Rubio... bij Movistar. Pogacar, Ardila bij UAE en deze kleine Sunweb'ers. Het lijkt wel of de andere grote teams in slaap gesukkeld zijn.
    03-06-2020 14:52
    Leknessund was natuurlijk ook een hele tijd gewoon niet fit in het najaar e.d. dus om nu een fitte van Wilder die zich volledig wil bewijzen in de Algarve te vergelijken met een Leknessund die niet helemaal fit was en dan te concluderen dat Van Wilder onze Noor al voorbij is lijkt me voorbarig. Gewoon twee hele grote talenten met flinke kansen om door te breken.

    Verder ook oneens met de talenten die je noemt (sowieso al heel verschillend qua niveau, Alba bijvoorbeeld is helemaal geen gigantisch talent) en dan doen alsof de andere ploegen slapen. Je kunt net zo goed mannen als Champoussin (AG2R), Buitrago (Bahrain), Valter (CCC) bijvoorbeeld noemen die dit jaar ingestroom zijn.

    En verder hebben ploegen als Ineos (Bernal, Sosa, Sivakov, Dunbar) FDJ (Gaudu), EF (Higuita) ook allemaal nog talenten die nog onder de 23 zijn bijvoorbeeld. Een Bora gaat Rivera zeer waarschijnlijk binnen halen, Jumbo heeft met De Plus, Foss en Vingegaard ook al goede talenten die ze kunnen klaarstomen. Dus volgens mij zijn er tal van ploegen die niet per se liggen te slapen.
    03-06-2020 15:33
    Leknessund had voor Algarve al gezegd dat hij helemaal fit was. En wat zou die zich niet willen bewijzen hebben.

    Dan begin je over het feit dat Alba geen toptalent is, en haal je zelf gasten als Dunbar, Foss of zelfs Rivera aan. Gaudi wordt 24 dit jaar denk ik. De plus is al 24. En beiden hadden zich al voordien bewezen. Ik had het over gasten van de generatie die nu net de overstap hadden gemaakt of zouden maken. Anders kan je Valverde ook nog even aanhalen.
    03-06-2020 16:19
    De Plus & Gaudu kunnen prima redenen zijn om als ploeg niet per se op nieuw talent te jagen. Die gasten komen net kijken en hebben een hele carrière voor zich. Je hebt niet per se een jong talent van 21 nodig als je een kopman van 23 hebt die nu zo ongeveer kan gaan oogsten.

    Rivera heeft in zijn nog prille carriere als 21-jarige toch al echt heel veel meer laten zien dan oudere Alba. Foss reed in de ronde van de toekomst toch aardig wat meer in beeld dan de onzichtbare Alba ook.
    04-06-2020 02:38
    Tegen dat zo'n Brenner 24 is, zijn gasten als Gaudu en De Plus er 30. Ik zie niet in waarom je een toptalent zou laten links liggen omdat je renners van 24 in je rangen hebt voor een soortgelijke rol.

    Wat betreft Foss, de redenen waarom die (uiteindelijk) l'Avenir won, is omdat hij de sterkste ploegmaat (Sleen) van het hele peloton had, omdat hij als 22 jarige (generatie Bernal!) het opnam tegen broekjes van 19 en 20 jaar en omdat de overige kanshebbers al huiswaarts waren na valpartijen (oa Pidcock) of eenvoudigweg niet meer bij de U23 reden, ook al waren ze jonger (Pogacar, Evenepoel) etc. We zullen zien wat er van komt, maar volgens mij maakt van Aert meer kans ooit een grote ronde te winnen dan Foss. Dat zeg ik al grappend, want van Aert is vooralsnog geen ronderenner, om maar te zeggen, hoe hoog ik met Foss oploop. Bij Rivera, als er niet te hard gekoerst wordt, als de afstand niet te groot is, als er niet te veel bergen in eenzelfde rit zitten, dan kan hij schitteren. Alba mag dan wel anoniem hebben rondgereden in l'Avenir, hij won wel een rit en stond op't podium van het AK in de Girobio. Vorig jaar deden beiden mee in Colombia. Rivera eindigde op 45 minuten, Alba op 50. We gaan het zien in de Giro of Rivera dan zoveel beter is, beiden zouden aan de start staan.
    04-06-2020 08:31
    Ik ben het met je eens over Foss dat het niet de meest indrukwekkende winnaar was van de ronde van de toekomst, en dat hij zeker niet meteen een grote ronde winnaar gaat zijn.

    Ik ben het ook nog wel met je eens dat Rivera heel wat verbeterpunten heeft voordat ie zich op hoog niveau kan mengen. Al denk ik dat duidelijk moge zijn dat hij zich wel aan het verbeteren is, en gezien zijn leeftijd en koerservaring mag je gerust verwachten dat dat door zet. Hij is dan al wel vier jaar prof, maar ook erg rustig gebracht door Savio. Qua klimmen heeft ie gewoon een vrij veel laten zien voor zo’n jonge gast.

    Wat me dan wel een raadsel is, is dat je een vrij zwak bezette Girobio, die volledig gedomineerd werd door Albas ploeggenoot Ardila dan zo zwaar aangrijpt om Alba een toptalent te noemen. Diezelfde Alba had ook voordeel van leeftijd op concurrenten trouwens. Ardila heeft heel veel in Colombia laten zien, naast die fantastische girobio. Rubio heeft behoorlijk gepresteerd in Italië naast de Girobio. Maar Alba heeft eigenlijk buiten een goede Girobio in het zog van zijn kopman, gewoon heel erg weinig laten zien. Zeker niet om het label toptalent te krijgen.
    04-06-2020 14:21
    Ik heb eerlijk gezegd gewoon enkele leuke namen genoemd. Niet meteen omdat Alba een toptalent is van het genre Brenner, Evenepoel, Pogacar, gewoon, een leuke jonge renner die in me opkwam. Ik wil dus ook zeker niet pretenderen te weten dat dat een absolute topper gaat worden. Ik vond het alleen opmerkelijk, dat je hem er uit pikte, en dan met gasten als "Foss" afkwam als tegenvoorbeeld. Meer niet. Lijkt dat we het eigenlijk wel grotendeels eens zijn, haha.
03-06-2020 10:57
Behoorlijk slechte ontwikkeling dat al deze jongens al zo vroeg de overstap gaan maken. De U23 categorie bestaat niet voor niets, want wielrennen is een belastende sport. Wat goed is komt snel, maar vraag me soms af of het niet té snel gaat bij sommigen
    03-06-2020 12:58
    Of jouw gedachte is conservatief en onbewezen? In allerlei sporten zie je talenten steeds jonger doorbreken. Geen idee of dat goed, slecht, gezond of ongezond is.
    03-06-2020 14:44
    @ Panache: Ik denk dat dit te vergelijken is met de dames (waar ze geen U23 kennen). Enkel super talenten als Vos en Paternoster kunnen meteen mee bij de dames elite.

    Junioren mannen die meteen overstappen zijn nu misschien een trend, maar ik denk dat dit nog steeds uitzonderingen zijn.
    Zelfs Pogacar heeft eerst in de U23 categorie gereden voordat ie overstapte.
03-06-2020 10:58
Evenepoel krijgt navolging. De volgende? Misschien Thibau Nys?
    03-06-2020 14:09
    Ja, maar dat is toch anders denk ik. Veldrijden zijn inspanningen van 1 uur. Dat heeft niet dezelfde impact op je lichaam, kan ik me voorstellen. Bij Evenepoel wisten we dat hij een enorme motor had, enkel al door de manier waarop hij alles kapot op minuten reed bij de junioren, quasi start tot finish. Bij de "nieuwe Evenepoeltjes" moet dat toch nog blijken. Noch Simmons, noch Brenner, waren op dezelfde wijze dominant.
    03-06-2020 14:48
    Evenepoel zou in 1e instantie belofte worden bij de ploeg van Axel Merckx. Tis maar omdat Lefevere hem zeker aan boord wilde, dat hij een profstatus kreeg.

    Lefevere bracht hem tot de Ronde van Belgie ook alleen maar in kleinere wedstrijden. Daarna is het snel gegaan.....
    03-06-2020 16:33
    @Boenk
    Brenner was in zijn eerste jaar als junior beduidend veel beter qua uitslagen dan Evenepoel. Dat jaar is het referentiekader. Dit seizoen had het referentiekader voor Remco's laatste U19-jaar moeten zijn.
    03-06-2020 16:51
    @Youri IJnsen
    Dit is eigenlijk 2 keer een onzinnige vergelijking. Dat besef je toch zelf wel?
    03-06-2020 17:13
    Explain yourself, Samlambeej :)
    03-06-2020 18:18
    In de eerste zat Evenepoel nog maar net op een tweewieler en in de 2de vergelijking heeft Brenner zich nooit kunnen bewijzen. Dus het heeft geen zin om dat te vernoemen.
    03-06-2020 22:29
    Nou Youri.. Dat Rev nog met zn voetbalnoppen in de pedalen probeerde te klikken, lijkt me een zeer solide argument van Sam..
    03-06-2020 23:04
    @Sam @Kelder

    Bij de junioren rijdt je voor het eerst internationaal. Dus voetbalnoppen op de fiets of niet, beiden kwamen net kijken. Jammer dat we niet een eerlijke vergelijking kunnen maken tussen Evenepoel en Brenner op basis van hun tweede jaar bij de junioren.
    04-06-2020 02:58
    Vergelijking loopt inderdaad compleet mank Youri. Evenepoel is pas in april van dat jaar voor de eerste keer in een wedstrijd gestapt, terwijl Brenner al van vroegere leeftijd koerste. Evenepoel had nog nooit in peloton gereden en zijn manier van koersen was gewoon aan de kop van het peloton gaan sleuren, tactisch inzicht nul komma nul. Toen Brenner in zijn eerste jaar junioren kwam, had hij al een naam gemaakt, kreeg die alle kansen, had die al koersinzicht en veel techische bagage. Evenepoel's ploegleider, noch hij zelf, wisten vooraf wat te verwachten. Dat jaar heeft Evenepoel ook amper relevante koersen gereden, en daar waar hij toch aan de start stond, deed hij wel degelijk meteen mee voor de prijzen. Evenepoel is trouwens bij een kleiner team ingestapt omdat dat de enige ploeg was die hem een kans wou geven.
    Akkoord dat we niet 1:1 kunnen vergelijken, maar het zou me verbazen als Brenner volgend jaar meteen dikke prijzen rijdt zoals Evenepoel. Ik ben persoonlijk ook nog niet helemaal overtuigd dat Brenner best uit de verf zal komen als ronderenner. Volgens mij is het zeker niet uitgesloten dat dat er eentje wordt voor klimklassiekers en/of korte rondjes, meer zoals Hirschi.
    04-06-2020 16:25
    @boenk

    Sorry, ik was even vergeten dat Evenepoel op een voetstuk staat. Wat stom van mij.
    04-06-2020 16:51
    aaah @Youri IJnsen wat een zwak antwoord. @boenk geeft hier redelijke argumenten en dan reageer jij zo kinderachtig.

    Sorry echt, ik vind de meeste bijdrages van de WF-mensen prima maar dit soort acties zijn journalist onwaardig. U moet wat u schrijft waterdicht kunnen onderbouwen maar de persoonlijke voorkeuren schijnen er zo fel door bij u. Pff

    En jij plaatste hier de term 'Evenepoeliaans'? Kom op zeg... Doe dat bij de volgende jeugdrenner die een EK en een WK wint waarvan 1 met minimaal anderhalve minuut voorsprong. (en dan vergeet ik nog al die andere uitschieters)
    Maar toch niet bij deze renner. Alé jong...
    04-06-2020 20:06
    @Samlambeej

    @Boenk concludeert dat we op één lijn zitten. Je kunt geen vergelijking maken. De feiten liggen als volgt op tafel:

    Eerstejaars junior: Brenner rijdt veel betere uitslagen dan Evenepoel deed.
    Tweedejaars junior: Evenepoel fenomenaal. Brenner moet dat nog bewijzen.

    Dit is mijn hele punt.

    Maar in eerste instantie concludeert @Boenk dat noch Simmons (volledig mee eens), noch Brenner zo dominant was als Evenepoel. Dat klopt, met het wezenlijke verschil dat we hier over Brenners prestaties praten als eerstejaars junior. Evenepoel was fenomenaal, maar wel als tweedejaars.

    Dat er een verzachtende omstandigheid is dat Remco eerst voetballer was, is juist. Maar ik vind wel dat @Boenk daarin overdrijft en dat er meerdere mensen in meegaan. De redelijke argumenten vind ik namelijk reuze meevallen. Ik quote hem: "Toen Brenner in zijn eerste jaar junioren kwam, had hij al een naam gemaakt, kreeg die alle kansen, had die al koersinzicht en veel techische bagage." We hebben het hier over een jongen van 16 jaar. Kom op, zeg. Naam gemaakt? Waar dan? Alle kansen? Ja, maar Evenepoel niet? Koersinzicht en veel technische bagage? Met 16 jaar? Akkoord, altijd iets meer dan iemand die net begint. Maar het is nu niet zo dat Brenner jarenlang ervaring had.
    04-06-2020 20:18
    @Samlambeej

    Nu richt ik me eventjes direct tot jou. Nooit vies van een beetje olie op het vuur. Mag ook, houd ik wel van. Maar ik maak twee keer mijn punt duidelijk. Een punt verdedigen mag, maar kom dan met goede argumenten. Niets kinderachtigs aan, alleen sarcasme.

    Journalist onwaardig? Daar heeft het niets mee van doen. Heb ik niet het recht om persoonlijk te reageren? Volgens mij wel. En u 'moet'? Ik moet niets. Persoonlijke voorkeuren? Welke? Noem ze eens en onderbouw ze eens. Ze zijn er namelijk niet. Lekker makkelijk zo, oude toetsenbordkrijger ;-)

    Niets persoonlijks verder, maar ik verdedig mezelf wel graag tegen reacties waar ik het niet mee eens ben. Een prettige avond nog verder :-)
    04-06-2020 21:17
    @Youri
    “Naam gemaakt? Waar dan?”
    “Maar het is nu niet zo dat Brenner jarenlang ervaring had.”

    Marco Brenner werd, als 15-jarige wielrenner, al verkozen tot (jeugd)sporter 2017 van de stad Ansbach in Beieren.
    Brenner was al op zeer jonge leeftijd vastbesloten wielrenner te worden, en het wielrennen is hem vanuit huis met de paplepel ingegoten.
    Valt dus wel mee met het overdrijven van @Boenk.
    04-06-2020 22:41
    @Youri IJnsen
    Akkoord. Hier kan ik veel beter mee om. Zeer zeker, u reageert waar en op welke manier u wilt. Volledig waar, ongetwijfeld, maar voor de verantwoordelijken van het format Wielerflits ben ik nu eenmaal scherper dan voor ander geouwehoer.

    ...iets met gezag, heb ik al een tijdje last van...
    dus zeker ook niks persoonlijks.
    Als ik nog eens een voorkeur gewaarwordt dan zal ik het laten weten
    misschien met de voeten vooruit, excuses bij voorbaat, ik glijd soms uit.
03-06-2020 11:45
Dat jongetje gooit alvast een paar boomerangs uit.
    03-06-2020 11:51
    Dat een 17 jarige die zo mensenshuw lijkt toch zo een praat kan maken..
    Vraag me af of hier niet noch andere mensen invloed gehad hebben zoals bij meerdere jongeren..
03-06-2020 11:49
Hij zegt dat hij bij Bora meer zijn best zou moeten doen om zich te bewijzen dan bij sunweb maar dat lijkt me net omgekeerd.
Bij sunweb zitten nu bijna alle grotere talenten/slechts iets ouderen dan hen en bij Bora heb je misschien enkele toppers ja maar niet veel in de breedte en zou daardoor eerder denken dat het beter is daar uit te groeien zoals een Buchmann deed
03-06-2020 12:49
Trainingskamp naar Linnaeushof.
03-06-2020 13:02
En dan over 4 jaar als hij op zijn top komt toch de overstap naar Bora maken #Kämna
    03-06-2020 14:46
    En wat is er mis met de overstap van Kamna? Die kan zich sportief verbeteren in zijn optiek tegen waarschijnlijk meer centen?

    Is toch hetzelfde als dat een voetballer een transfer maakt van bv. FC Utrecht naar Ajax voor meer centen?
    03-06-2020 15:34
    wielerrevue10 feb. 2020 (deel) interview met Spekenbrink:

    "Wat dat betreft is het jammer dat een groot Duits talent als Lennard Kämna de ploeg verlaten heeft."

    “Ja, maar dat zijn keuzes die je maakt. We hebben ‘m bewust geen contract aangeboden. We hebben heel wat talent wat erdoor komt en dan kiezen wij voor renners die een snellere en stabielere ontwikkelingen hebben doorgemaakt. Wij kunnen niet veertig of vijftig renners gaan huisvesten. Het feit dat wij niet perse Kämna wilden behouden zegt heel wat over die andere renners.”

    "Of heeft het ook te maken met het feit dat hij misschien wat minder de Sunweb-filosofie aanhing?"

    “Wij zijn geen geloof hoor. Wij willen gewoon presteren en ons doel is gewoon om zo snel mogelijk naar de streep te gaan. Heel veel mensen mogen daar wat van vinden. Natuurlijk is er sprake van selectie en gaan er af en toe mensen weg. Niet iedereen is daar even blij mee en dan doen er weleens wat verhalen de ronde.”
03-06-2020 13:24
Jumbo had ook belangstelling voor hem
    03-06-2020 13:28
    Nee, dat is niet waar. Nooit concreet gesproken of contact gehad met zijn manager, noch met Brenner zelf. Ik heb dat gecheckt.
    03-06-2020 14:03
    “Nee, dat is niet waar.”

    Nooit iets klakkeloos aannemen, zelfs als meerdere partijen hetzelfde antwoord geven. Journalistiek weer te geven met: “volgens…. zou(den)…”
    03-06-2020 14:40
    @Jacco
    Ik weet heel goed waarover ik praat. Journalistiek kun je niet altijd schrijven dat volgens Pietje of Klaasje, zus of zo is. Neem van mij aan dat het klopt :-)
    03-06-2020 14:46

    Mijn bronnen, die ik uiteraard met GuyVuur verdedig tot het bittere einde, geven daarentegen aan dat, volgens hen, de belangstelling er was maar dat het afketste op ketoonvrees. Je botten schijnen er van te krakken kunnen.
    03-06-2020 14:54
    Uiteraard had Jumbo gewoon interesse in Brenner joh. Zou niet goed zijn als ze absoluut geen interesse hebben in de toptalenten.
    03-06-2020 15:41
    Prima Youri. MAar ik heb dat wel gelezen. Op wielerflits
    03-06-2020 15:50
    Ik twijfel niet meer aan het nieuws over Jumbo Visma. Het lijkt soms wel of Plugge het hier zelf komt opschrijven.
    03-06-2020 15:51
    Dit bedoel je:

    "4 januari 2020 om 16:54 "Yeez"

    "17-year-old German talent Marco Brenner is expected to sign a pro contract in spring. Jumbo-Visma & Bora are among teams that are interested in him. It’s still unclear whether he will skip U23 class like Remco Evenepoel or start straight from elite level in 2021. (radsport-news)

    Hij kan bij jumbo allebei doen met de academy of het wt team"
    03-06-2020 16:08
    Dat zal em geweest zijn, Joachim.
    03-06-2020 16:40
    Wij hebben dat gerucht nooit gebracht, omdat het niet waar was. En is. Jumbo-Visma had geen concrete interesse in Marco Brenner.

    Bovendien ken ik het bewuste artikel van Radsport. Daarin haalde deze website BORA en JV aan als voorbeelden. Maar dat is anders geïnterpreteerd dan wel vertaald door een Engelstalig platform en hier een eigen leven gaan leiden.
    03-06-2020 22:29
    Youri, hoe kan t nu dat JV geen interesse had in Brenner, terwijl ze wel bijv Hidde en Maurice en zo nog een paar talenten haalden voor de Academy? Jongens die 1-2 jaar ouder zijn en welke door Brenner in 2019 meerdere malen op minuten zijn gereden?

    Hoe werkt dan zo'n talentenprogramma?
    03-06-2020 23:10
    @AdZ
    Dat hangt van meerdere factoren samen. Brenner is voor een flinke zak duiten naar Sunweb vertrokken. Eigenlijk haakt JV dan bij voorbaat af. Bovendien willen ze niet de toptalenten, maar de robuuste parels. Renners die al goed zijn, maar niet top. Renners waar nog groeimarge op zit qua trainingsarbeid enzovoort. Jonas Vingegaard is daar een voorbeeld van. Die was goed, maar trainde vanwege zijn werk amper. Mauri Vansevenant was nog zo’n voorbeeld. Dat is het type jonge renner die JV graag aan zich bindt. Voor Andreas Leknessund wilden ze vorig jaar een uitzondering maken, maar bij Sunweb kreeg hij meteen kansen op WT-niveau. Ik weet niet of je het lijstje met zes talenten die ze volgden vorig jaar nog voor de geest kunt halen, maar uiteindelijk wilden ze daar maar écht twee van: Foss en Leknessund.
03-06-2020 15:23
Persoonlijk ben ik niet zo een voorstander om op dergelijke jonge leeftijd profrenner te worden op World Tour niveau. De kans dat ze zich opbranden is zowel fysiek als mentaal te groot. Evenepoel is een grote uitzondering op deze regel, maar ook voor hem zal het een enorme uitdaging zijn om op zijn 30ste nog mentaal en fysiek vol motivatie rond te fietsen. Ook voor de continentale en procontinentale ploegen is dit een lastige tendens. Zo kan je niet meer werken met de getalenteerde jeugd en die laten doorstromen naar de grotere teams aan de hand van leuke resultaten. Hoe zalig zou het niet geweest zijn als Evenepoel, Pogacar, Hirschi, in een kleiner team eens de topteams op hun appel hadden gegeven. Dat geeft toch een extra dimensie aan de koers.
    04-06-2020 10:45
    +1
03-06-2020 15:36
Ik vind dit nogal vroeg. Op je zeventiende al een contract bij een WorldTour-ploeg tekenen. Waarschijnlijk zal Marco Brenner bij Team Sunweb af en toe een kopman als Tiesj Benoot, Marc Hirschi, Wilco Kelderman, Michael Matthews of Sam Oomen voor zich moeten dulden.
03-06-2020 15:52
'Evenepoeliaans' als begrip meteen gedevalueerd. Niet dat ik erg aanhankelijk ben op dat soort begrippen.

Ieder z'n eigen verhaal.
    04-06-2020 06:48
    Misschien hebben we daar straks de begrip 'opbrenner' voor terug als standaard voor een Evepoeliaans geplande entree van een megatalent dat eindigt in fiets aan de wilg voordat ie 1 koers op TV heeft gehaald.

Reacties zijn gesloten.