DSM bevestigt vertrek Thymen Arensman, ’twee jaar naar INEOS Grenadiers’
foto: Cor Vos
donderdag 12 mei 2022 om 10:12

DSM bevestigt vertrek Thymen Arensman, ’twee jaar naar INEOS Grenadiers’

Thymen Arensman zal volgend jaar niet meer uitkomen voor Team DSM. Dat heeft de ploeg bevestigd aan VeloNews. Volgens deze wielernieuwssite heeft Arensman een tweejarig contract getekend bij INEOS Grenadiers. Het Britse team heeft dat zelf nog niet bevestigd aan VeloNews.

Dinsdag bracht WielerFlits al naar buiten dat Arensman in de belangstelling stond van INEOS. Volgens bronnen was het een kwestie van tijd voordat de Nederlander zijn handtekening zou zetten onder een contract bij de Britse ploeg. Nu lijkt dat dus inderdaad gebeurd te zijn. De officiële bevestiging van de transfer kan pas komen na de door de UCI vastgestelde datum van 1 augustus.

“Altijd welkom om terug te komen”
DSM had Arensman graag in het team gehouden. “We hebben alles gedaan wat we konden, maar helaas heeft hij blijkbaar een aanbod gekregen dat hij niet kon weigeren. Thymen is een getalenteerde renner en hij zal altijd welkom zijn om terug te komen”, reageert DSM tegenover VeloNews. Eerder toonde ook Jumbo-Visma interesse in de jonge Nederlander. “Als je kijkt hoe hij zich ontwikkelt dan is hij voor veel ploegen een interessante renner”, zei sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma tegen WielerFlits.

Arensman werd in 2018 tweede in de Tour de l’Avenir achter Tadej Pogačar en geldt als een van de meest talentvolle jonge renners in het peloton. Bij Team DSM heeft hij zich de afgelopen twee seizoenen goed ontwikkeld. Dit voorjaar wist hij opnieuw een stap te zetten met een zesde plaats in een zware Tirreno-Adriatico en een derde plek in Tour of the Alps. In de Giro d’Italia is Arensman van start gegaan als meesterknecht van Romain Bardet. Hij staat momenteel dertiende in het klassement.

49 Reacties
12-05-2022 10:14
Ongekend, waar zijn ze bij DSM in vredesnaam mee bezig.
    12-05-2022 10:19
    Renners opleiden? ;-)
    12-05-2022 10:20
    Ze hadden hem willen houden he! Maar tegen de zakken geld van Ineos kan DSM niet opbieden helaas.
    12-05-2022 10:23
    Dit is juist een van de weinige transfers waar DSM niets te verwijten valt, gewoon einde contract en zonder ruzie vertrokken naar een ploeg die financieel veel meer te bieden heeft.
    12-05-2022 10:50
    Die ruzie die komt er nog wel. Wel slim om Giro te rijden, kun je niet meer thuis gehouden worden vanwege gebrek aan COOPERATION.
    12-05-2022 11:02
    @Boasson en Hagen
    Misschien zijn contract al een jaar eerder moeten verlengen? Weet niet of ze dat geprobeerd hebben hoor, maar dat zou ik doen met renners die je graag wilt houden.
    Zo doen ze dat in de voetballerij ook.
12-05-2022 10:30
Vind het ergens wel leuk dat er een Nederlander bij Ineos komt nu Van Baarle er vertrekt. Ik hou wel van die spreiding van onze landgenoten, zo valt er altijd wat te genieten. (Zoals gisteren van de leadout van Sinkeldam bijvoorbeeld)
    12-05-2022 10:34
    Eens, dat nationalistische geleuter over TJV
    12-05-2022 10:52
    Ik op zich ook wel. Maar bij INEOS moet ik het allemaal nog zien. Daar zijn vooral GroteRonde-aankopen mislukt en/of omgetoverd tot treintjes-wagon.
    12-05-2022 11:12
    Eens. Sowieso zie ik heb liever bij Ineos dan bij JV. Bij Ineos is bekend dat je kansen krijgt als je goed genoeg bent, bij JV ligt dat helaas toch anders.
    12-05-2022 11:14
    Dat treintjes wagon gedoe bij Ineos is ook alweer van enkele jaren geleden. Ineos koerst de afgelopen jaren prachtig. Bernal en Carapaz vallen aan en winnen grote rondes, Van Baarle koers prachtig en wint een monument. In 2021 winnen ze met 3 verschillende kopmannen de Dauphine, Catalonie en Zwitserland. En met Hayter, Tulett, Dunbar, Sheffield, Pidcock rijdt hij samen met de beste talenten uit Engeland, dus naar mijn mening is het gewoon een topploeg voor Arensman om zich verder te ontwikkelen. We moeten alleen hopen dat hij niet stagneert in zijn ontwikkeling zoals bijv. Sivakov.
    12-05-2022 12:41
    Welke renner die goed genoeg is krijgt volgens jou geen eigen kansen bij TJV Renaissance?
    12-05-2022 18:54
    Kooij, Kruijswijk, Dumoulin, Groenewegen, Bouwman zijn namen waar ik direct op kom. Moeten allemaal wijken voor buitenlanders en dat kost ze hun eigen prestaties.
12-05-2022 10:32
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik Arensman als neutrale volger graag naar Ineos zie vertrekken, maar in deze case lijkt mij dat je niemand iets kan verwijten, noch Ineos, noch DSM, noch Arensman, die gewoon in eer en geweten een keuze maakt.

Ik vind het wel jammer dat de tandem Bardet-Arensman dan ophoudt te bestaan, dat leek heel goed te werken.
    12-05-2022 11:07
    Je zegt dat niemand hier iets te verwijten valt, maar dan vergeet je één speler, namelijk Jumbo-Visma.

    Die hadden hier boven op moeten zitten. Throw the kitchen sink at it. Kosten wat het kost hadden ze deze jongen binnen moeten halen. Wat Ineos biedt plus 10% er boven op, geef hem een mooier programma dan Ineos, geef hem meer ruimte met randvoorwaarden, etc.

    Liefst had ik hem bij DSM zien blijven, maar als hij dan toch wil verkassen, dan had ik hem tien keer liever naar Jumbo-Visma zien gaan, dan naar Ineos.
    12-05-2022 11:54
    Koste wat het kost?
    Dus ook als je daardoor Roglic, van Aert moet laten gaan? Ik snap wel dat dat niet je insteek is, maar je kan niet geld blijven bieden, als Ineos een beter aanbod doet en Arensman kiest daarvoor, dan is het niet anders.
    12-05-2022 11:55
    Al die dingen die je noemt heeft Jumbo ook gedaan, en meer.

    Jumbo zit al vanaf de beloftes achter hem aan en bood ook veel meer salaris en een langer contract dan Ineos. Alleen Arensman wilde zelf per se niet naar Jumbo, dus die hebben nooit kans gemaakt.
    En bij Ineos kan hij zich ook een stuk beter ontwikkelen dan bij Jumbo, dus hij heeft de juiste keuze gemaakt.
    12-05-2022 12:08
    @Sjonge Jonge, dat is inderdaad mijn insteek niet natuurlijk, die twee moet je zo lang mogelijk aan je binden.

    @Jachtluipaard Laten we wel wezen, geen van ons is bij die gesprekken geweest. Probleem is dat mensen overal hun eigen draai aangeven. Dat Arensman PER SE niet naar Jumbo-Visma wilde, heb ik nergens zo in die bewoording gelezen. Ik heb gelezen dat jumbo-Visma nooit een optie voor Arensman is geweest. Kijk, dat is al heel wat anders, en laat ruimte voor interpretatie. Waarom is Jumbo-Visma dan nooit een optie geweest? Was de aanbieding van Ineos zoveel beter? Ziet hij betere kansen voor zichzelf bij ineos? Of vind hij die zwart/gele truitjes gewoon lelijk?
    12-05-2022 12:46
    "Ik heb gelezen dat jumbo-Visma nooit een optie voor Arensman is geweest. Kijk, dat is al heel wat anders, en laat ruimte voor interpretatie. Waarom is Jumbo-Visma dan nooit een optie geweest? Was de aanbieding van Ineos zoveel beter? Ziet hij betere kansen voor zichzelf bij ineos? Of vind hij die zwart/gele truitjes gewoon lelijk?"

    Klopt helemaal. Maar waarom schrijf je enkele reacties daar boven dan dat TJV wel degelijk iets te verwijten valt?
    12-05-2022 13:54
    "Je zegt dat niemand hier iets te verwijten valt, maar dan vergeet je één speler, namelijk Jumbo-Visma. Die hadden hier boven op moeten zitten. "

    "Laten we wel wezen, geen van ons is bij die gesprekken geweest. Probleem is dat mensen overal hun eigen draai aangeven."

    Echt, dit kan toch niet, jij bent af. Gewoon ff een week niet meer reageren tot je tot bezinning bent gekomen.
    12-05-2022 14:10
    Met "niemand iets te verwijten" bedoelde ik dat elke speler in dit verhaal (DSM, Ineos, Arensman) correct gehandeld heeft.

    Je kunt - als fan - dan wel boos of ontgoocheld zijn over de keuzes en prioriteiten van je favoriete team of renner, maar dat is iets heel anders dan ethisch correct.

    Tenzij je vindt dat Jumbo een of andere verheven morele plicht heeft om elke talentvolle Nederlander aan zich te binden, ongeacht het prijskaartje of de voorkeur van de renner in kwestie .
    12-05-2022 16:02
    @MichielH Ik was uiteraard ook niet bij die gesprekken. Ik weet slechts twee zaken.

    1. Jumbo-Visma had interesse.
    2. Arensman rijdt volgend seizoen niet voor Jumbo-Visma.

    En dan kan men blijven herhalen dat hij simpelweg niet wil, maar aan dat niet willen liggen dus oorzaken ten grondslag (contractvoorwaarden). Wat ik feitelijk zeg, is dat Jumbo-Visma ontzettend toegevelijk had moeten zijn in die verkennende gesprekken. Het enige andere wat ik kan verzinnen is dat hij niet voor TJV wil rijden puur omdat het een Nederlands team is. Maar dat kan ik me maar moeilijk voorstellen, temeer daar TJV zeer internationaal georiënteerd is. Afijn, ontzettend gemiste kans voor jumbo, en het is maar afwachten wanneer er weer zo'n Nederlands talent met klimpotentieel opstaat.
12-05-2022 10:34
Meesterknecht van Pidcock!
12-05-2022 10:38
Ben ik de enige die de timing van dit nieuws uiterst bizar vindt?
Wacht dan tot na de Giro om ermee uit te pakken, Ineos.
Overigens klinkt het als een keurslijf voor de fris en onbevangen rondrijdende Arensman.
    12-05-2022 10:43
    Ineos rijdt niet meer zo als een keurslijf net als in de tijd van Wiggins/Froome/Thomas.
    12-05-2022 10:47
    [quote]Het Britse team heeft dat zelf nog niet bevestigd aan VeloNews.[/quote]

    Ineos pakt er dus niet mee uit.
    Het nieuws komt van niet nadergenoemde bronnen, en DSM bevestigt.
    12-05-2022 10:49
    Ok, goeie punten.
    12-05-2022 10:56
    Ineos mag nog helemaal niks bevestigen. Mag pas na 1 augustus.
    12-05-2022 14:12
    @mocca
    DSM eigenlijk ook niet hé
    12-05-2022 17:47
    Denk dat er sowieso nog nooit iemand de zin "ik wil niet in een keurslijf rijden, dus ik blijf bij DSM" heeft uitgesproken.
12-05-2022 10:43
Mooi hoe dsm hier openheid van zaken geeft. “We hebben er alles aan gedaan en helaas was het niet goed”. Beter dan tot 1 augustus om de pot draaien

Verder een mooie stap voor Arensman. Met de onzekerheid van Bernal, het aflopende contract en de belangstelling voor Yates, het stoppen van porte en de op leeftijd rakende Thomas gaat Thymen voldoende kansen krijgen wanneer hij zijn ontwikkeling doorzet.
12-05-2022 10:52
Het is een beroepsrenner en ijzer moet je smeden als het heet is. Thymen kiest een goed moment om zijn talent in harde pegels om te zetten. En de begeleiding bij Ineos is van topniveau dus ook daar valt zat bij te leren en te verbeteren. Wel een flinke aderlating voor DSM.
12-05-2022 10:53
Niemand valt wat te verwijten, maar jammer is het natuurlijk wel. Of het voor Arensman de beste keuze is, weten we over pakweg drie jaar. Ik denk dat hij meer geleerd had als hij nog twee jaar bij DSM had gereden, maar het is makkelijk lullen: als ze mij morgen ergens drie keer zoveel betalen, ben ik ook weg.
    12-05-2022 13:17
    Daar ga je dus verkeerd. Ik heb zelf ook aanbiedingen gehad waar ik het dubbele kon verdienen. Nu werk ik ergens waar ik niet veel verdien maar wel een relaxte baan heb. Terwijl mijn vorige baan er een was met een heleboel stress. Gooien ze meer werk op mijn bord (en een contract op universitair werk en denkniveau) en betaalden ze geen ene Euro extra. Goed, ik kan niet echt oordelen over sporters. Maar stel. Ik ben een 23 jarig ronde talent zou ik eerder gaan voor een ploeg waar ik tot de top 3 ronderenners zou behoren (Lotto, QS, Cofidis etc.) dan een waar ik in de top 12 van klimmers terecht kom en derhalve de nummer 4/5 in het treintje (INEOS/UAE) zou zijn.
12-05-2022 10:55
Staf van DSM moet toch haast gek worden. Alles wat enigszins leuk rond rijdt vertrekt iedere keer.
    12-05-2022 11:27
    Ja ik vind het sneu voor ze, hoewel ze in sommige gevallen ook zelf debet zijn aan het vertrek. Ze krijgen daar nooit eens de tijd om aan een hecht team te bouwen. Erg jammerlijk. Ze hebben wel een oog voor leuke talenten bij DSM, dat moet je ze nageven.
    12-05-2022 11:30
    of jagen ze weg...
12-05-2022 10:57
Bij India vertrekken wellicht ook een paar AK mannen, zoals Carapaz en G. Misschien krijgt Arensman hierdoor wel ruimte
12-05-2022 11:39
Prachtige stap voor Thymen, gefeliciteerd (ook aan senior!). Ineos heeft de laatste jaren laten zien dat men de jeugd echt wel mooie kansen geeft. Ik ben heel erg benieuwd, gun het hem van harte en denk dat dit wel een goed huwelijk kan worden.
12-05-2022 12:35
Ik dacht dat dit soort dingen pas na 1 augustus pas gemeld mochten worden van de uci. Maar ja we leven in 2022. zaken vallen nu eenmaal niet onder de pet te houden en waarom zouden we ook, zeker in het wielrennen waa meer zaken in het verleden in het geniep gebeurden.
12-05-2022 12:54
Aan de ene kant vind ik het te vroeg voor deze stap omdat ik niet denk dat Ineos iemand kopman maakt die gaat voor plek 6-10 in een grote ronde (en daar acht ik een 23-24 jarige Arensman zeker toe in staat). Aan de andere kant tekent dit zijn geloof in eigen kunnen en pak je de contractduur er bij van slechts twee jaar dan kan er ook weer niet zo veel mis gaan. Je bent verzekerd van de kunde en kennis van een topteam, leert ketonen gebruiken, kan jezelf doorontwikkelen en groeien in niveau. En stel dat je het gevoel krijg om niet voor eigen kans te mogen rijden terwijl je die ambitie wel hebt dan kan je op je 25e weer een herstart maken bij een ander team. Succes gewenst, maar allereerst deze Giro!
12-05-2022 13:12
Lekker inhaken als wagonnetje bij INEOS. Die gaat daar echt geen kansen krijgen. Mogelijk rondetalent is op die manier gewoon een knecht. Topwerk. Kijk naar een Kelderman die gewoon kopman is. Bij TJV zou hij meer kansen hebben om kopman te worden. Maar nog beter had hij naar een Lotto of misschien zelfs wel QS kunnen gaan. Daar zou hij kopman worden in een grote ronde. Maar ja, geld regeert.
12-05-2022 13:15
Een De Plusje. Hopelijk vergaat het hem beter.
    12-05-2022 15:13
    Ik zou eerder aan Sivakov denken, gezien ook diens prestatie in de Tour of the Alps en daarna Giro.
12-05-2022 16:25
Jammer, nu gaat hij twee jaar knechten bij Ineos terwijl hij Bardet zou kunnen opvolgen bij DSM als kopman.
    12-05-2022 16:39
    Ja want het is nog steeds het jaar 2017 en alle Sky euh Ineos-renners moeten op kop rijden voor Froome.
12-05-2022 17:46
Hele mooie stap. Nederlanders die hem voorgingen hebben monumenten gepakt. Lijkt me beter dan knechten voor Roglic of Van Aert.
13-05-2022 09:36
Hier laat Jumbo-Visma het afweten
    13-05-2022 09:56
    Op zich weigert het management van Thymen hé. Aangezien we niet weten waarom het aanbod van TJV wordt geweigerd weten we ook niet of ze een steek hebben laten vallen.

Reacties zijn gesloten.