Davide Ballerini wint opnieuw in Tour de La Provence
foto: Cor Vos
vrijdag 12 februari 2021 om 16:32

Davide Ballerini wint opnieuw in Tour de La Provence

Davide Ballerini heeft de tweede etappe van de Tour de La Provence achter zijn naam gezet. Op de oplopende aankomst in Manosque bleef de Italiaan zijn landgenoot Giulio Ciccone voor in de eindsprint. Ballerini, die ook al de openingsrit won, behield tevens de leiderstrui.

De openingsetappe van de Tour de La Provence had donderdag het nodige stof doen opwaaien. Meerdere renners klaagden naderhand over gevaarlijke wegafscheidingen in de laatste kilometer. Wonderlijk genoeg manoeuvreerde het peloton zich er zonder ongelukken omheen en was Davide Ballerini uiteindelijk Arnaud Démare te snel af in de eindsprint. Op de tweede dag werd over 174,6 kilometer van Cassis naar Manosque gekoerst. In de laatste veertig kilometer, op de lokale ronde rond de aankomstplaats, kregen het peloton de Col de la Mort d’Imbert en de Col Montfuron voor de wielen geschoven. De streep lag na een klimmetje.

Kopgroep met vijf man rijdt weg
Vijf renners mochten al vroeg wegrijden. Neoprof Filippo Conca (Lotto Soudal) sloeg de handen ineen met Jérôme Cousin (Total Direct Energie), Eduard-Michael Grosu (Delko), Samuel Leroux (Xelliss-Roubaix Lille Métropole) en Baptiste Bleier (St Michel-Auber93). Grosu was op de 68e plaats, op tien seconden van leider Ballerini, de best geklasseerde renner van het stel. Op de Col Grand Caunet, na 15,9 kilometer de eerste klim van de dag, had de kopgroep al meer dan twee minuten te pakken. Daarachter bepaalden de ploeggenoten van Ballerini bij Deceuninck-Quick-Step het tempo in het peloton.

De renners hadden met heel ander weer te maken dan op de openingsdag, die onder overwegend zonnige omstandigheden werd afgewerkt. Nu werd de rit vooral in de regen verreden, waardoor het in de bochten en de vele afdalingen opletten was. Het verschil met de kopgroep werd op de geaccidenteerde wegen lange tijd rond de drie minuten gehouden. Bij de eerste passage van de streep op veertig kilometer van de streep bedroeg de voorsprong van de kopgroep nog altijd 2:20 minuten. De doorkomst door Manosque werd door Conca aangegrepen om weg te rijden bij de andere vier vluchters en de Italiaan pakte een gaatje.

Vijf renners gaven de rit lang kleur vanuit de vroege vlucht – foto: Cor Vos

Vlak voor de passage van het peloton van de streep schoven meerdere renners op het natte asfalt onderuit. Onder anderen de Deense wegkampioen Kasper Asgreen en Fabio Aru gingen tegen de grond. Door die val werd het tempo van het pak wat afgeremd. Aan de voorkant van de koers liep Conca met zevenmijlslaarzen weg bij zijn voormalige vluchtkompanen en rondde als eerste de top van de Col de la Mort d’Imbert, met nog 34,1 kilometer te gaan de tweede klim van de dag. Dat de Italiaan een veelbelovende renner is, bleek al wel: in de afgelopen twee jaar was hij steeds de nummer vijf van de Giro d’Italia voor beloften.

Peloton maakt zich op voor de finale
Op 25 kilometer van de streep was Conca nog de enige renner die vooruit reed. Het peloton met Deceuninck-Quick-Step voorop was toen al tot op een kleine anderhalve minuut genaderd en in aanloop naar de laatste gecategoriseerde klim, de Col Montfuron, kwam het pak steeds dichterbij. De Italiaan bereikte nog wel als eerste de top, maar in de afdaling was ook zijn ontsnapping toch echt voorbij. De blauwe brigade van klassementsleider Ballerini, onder aanvoering van Zdeněk Štybar, leidde de meute over de natte afdaling terug richting Manosque. Met nog tien kilometer te gaan, verkeek de ploeg zich echter op een rotonde.

Florian Vermeersch van Lotto Soudal en Movistar-renner Matteo Jorgenson profiteerden van de verwarring en vielen aan. Het piepjonge duo, beide renners moeten nog 22 jaar worden, sloegen in de regen een mooi gaatje, terwijl het peloton zich herpakte. Jorgenson legde zijn armen in de tijdrithouding (per 1 april verboden), maar kon niet voorkomen dat hij samen met Vermeersch op vier kilometer van de streep werd bijgehaald. Dan was het aftellen naar de ontknoping van deze etappe, die eindigde op een oplopende finish. Onder meer Astana en Bahrain Victorious trokken het peloton op een lint.

Julian Alaphilippe kwam in de slotfase ten val – foto: Cor Vos

Astana met vier man op kop leidde het peloton naar de aankomst, die op het lijf van de punchers en de renners met inhoud was geschreven. Op 1,2 kilometer van de streep werd de koers echter opgeschrikt door een valpartij van Aleksandr Vlasov en wereldkampioen Julian Alaphilippe, die daarmee waren uitgeschakeld in de strijd om de etappezege. Uiteindelijk ging Davide Ballerini in zijn kleurrijke leiderstrui als eerste de sprint aan. Ondanks dat Giulio Ciccone nog sterk kwam opzetten, hield de Italiaan van Deceuninck-Quick-Step stand en stelde hij zijn tweede dagsucces op rij veilig. Ciccone werd tweede, Alex Aranburu derde.

69 Reacties
12-02-2021 16:36
Weer een stuitend gebrek aan kennis van onze vrienden van Eurosport. Alsof Moschetti er nog bij zou zitten. Anyway, goede lange sprint van Ballerini. Vlasov gleed wat ongelukkig weg en weer pech voor Alaphilippe door er overheen te tuimelen.
    12-02-2021 16:52
    Ja prachtig. Maar zat zelf ook echt te zoeken wie dit nou van Trek moest zijn, had dit ook niet van Ciccone verwacht.
12-02-2021 16:37
Meeste seizoenszeges kunnen we alvast weer met potlood invullen voor DQS.
12-02-2021 16:38
Jorgenson ook wel sterk, denk dat die geraakt wordt door het publiek...
12-02-2021 16:38
"Als" is een gevaarlijk woord, maar zonder die valpartij was het voor de wereldkampioen met al zijn regenboogstrepen in de neus geweest.
    12-02-2021 16:46
    Flip reed volgens mij voor Ballerini. Die laatste zat op een gegeven moment in tweede positie op de laatste helling en toen kwam Flip er tussen rijden, waarna hij nog regelmatig achterom bezig leek met Ballerini.
    12-02-2021 16:47
    @ Morgenstern dacht ik ook. Ballerini hele tijd in zijn wiel en bovendien reed Flipje met een flapperend trainingsjack. Dat doe je niet als je voor de winst rijdt.
12-02-2021 16:39
2 op 2 voor de wolfpak!
12-02-2021 16:39
Nog niet bekend of Ciccone nog altijd goed omhoog gaat, maar dat ie gister het gat liet met 21 seconden achterstand, kan 'm een mooi resultaat in het AK kosten.
    12-02-2021 21:38
    Morgen op de Ventoux pakt ie dat wel op de meesten terug
12-02-2021 16:42
Gaat die Ballerini nog een beetje een voorjaar rijden?
    12-02-2021 17:12
    Strade - Tirreno - MSR sowieso.
    Schrijven we hem vast op voor San Remo?
12-02-2021 16:43
Sterk hoor. Die Ballerini is bij DQS helemaal tot ontbolstering gekomen.
    12-02-2021 16:44
    Inderdaad supersterk, ik zie hem klassiekers winnen in de toekomst
    12-02-2021 16:53
    Alweer de zoveelste die bij Lefevre helemaal ontbolstert.
    12-02-2021 17:32
    ...Maar als hij weg gaat bakt hij er niks meer van ;)
    12-02-2021 17:50
    dus moet hij blijven he :) tja, ze halen daar het beste uit renners he. Ze maken de toppers.
12-02-2021 16:44
De vloek van de regenboogtrui begint hier alvast ...
    12-02-2021 17:11
    de Ronde van Vlaanderen al vergeten ....
    12-02-2021 17:20
    En Luik...ook geen kodakmomentje...
    12-02-2021 19:04
    Hoezo, wordt toch gematst
    12-02-2021 21:02
    in 2021

    Hoezo gematst? En alsof Flip voor het eindklassement gaat.
12-02-2021 16:48
Mollema zwaar gehinderd door valpartij. Al reed hij naar voren met Ciccone in zijn wiel, dus zal het sowieso voor de Italiaan zijn geweest.
    12-02-2021 19:02
    Allaphillipe geholpen door zijn Poedie.
    Was toch geen vlakke ettape
12-02-2021 16:53
Die Grosu (vroege vlucht) ziet er toch uit als de gemiddelde fietstoerist.
12-02-2021 16:58
Wel jammer dat die Ballerini voor DQS rijdt.
    12-02-2021 17:04
    Ja, nog bij Astana was nóg mooier geweest inderdaad.

    Daar was al wel duidelijk dat er veel talent in huist trouwens.
    12-02-2021 17:13
    denk dat hijzelf daar helemaal anders over denkt maar zo kennen we onze bekrompen noorderbuurtjes weer
    12-02-2021 17:49
    Beste Peter,
    Ik hoop dat je snapt dat jouw opmerking jouw een bekrompen beoordelaar van 'noorderbuurtjes' maakt. Ik ga geen algemene uitspraken doen over welke groep dan ook. Mijn reactie richt zich alleen op jou.
    12-02-2021 17:53
    maar waarom zou voor Astana nog mooier geweest zijn? Dat ontgaat me. En waarom is die anti DQS houding nodig? Het is gewoon een steengoede ploeg, positief blijven en café niveau overstijgen. Als je van wielrennen houdt, kan je alleen maar bewondering hebben voor DQS, nét zoals voor Jumbo overigens.
    12-02-2021 17:55
    precies Guushovd, geheel eens.

    De reactie van Peter is zo generaliserend, dat het hem zelf een brevet van onvermogen opspeldt. Alsof karakter en houding bepaalt worden door het dunne lijntje wat als grens is gesteld.
    12-02-2021 19:01
    De reactie van Peter gaat verder waar die van antilek eindigt.
    12-02-2021 19:20
    Leg dat eens netjes uit Beer, ik begrijp er namelijk geen zak van.
    12-02-2021 19:34
    Ik begrijp van jou posts ook niets Romans. Ok ca va?
    12-02-2021 19:48
    Jouw* posts
    12-02-2021 20:04
    was er toen eigenlijk niet een soort ruil tussen DQS en Astana? Martinelli tegen Ballerini...

    Ze zullen 't zich nu bij Astana wel beklagen.

    En wat 'antilek' bedoelt met z'n opmerking begrijp ik dus niet. Blijkbaar toch niet slecht voor Ballerini om bij DQS te rijden
    12-02-2021 20:55
    Nee, niks ca va. Gewoon uitleggen wat je bedoelt. Wat heeft een niet fanschap tov QS te maken met een een Belg die kennelijk Nederlanders matig pruimt?
    13-02-2021 07:26
    Blijkbaar begrijp je het wel Romans. Dus als we Peter er op aanspreken kunnen we dat bij antilek ook even doen. Het anti-DCQS/Lefevre/REV/Alaflip-sentiment op deze site is al meer dan sterk genoeg.
    13-02-2021 08:34
    Kom op Beer, de vraag van Romans is duidelijk, geef eens antwoord. Ik ben dit provoceren op deze site langzaam zat.
    13-02-2021 09:04
    Platteprijs; je hebt de posts van antilek, Peter en Romans & je spreekt mij aan op provoceren? Mijn post is overduidelijk, jammer genoeg enkel voor wie het wil snappen.
    13-02-2021 09:19
    @ Beer ik bedoelde de post van Lippens maar die jij blijkbaar normaal vindt.
    13-02-2021 09:51
    Accepteer gewoon dat bovengemiddeld veel Belgen een chronisch minderwaardigheidscomplex hebben.
    13-02-2021 11:19
    Waar staat dat ik de post van Lippens normaal vind? Ik vind die redelijk fout, net als die van antilek. Alleen wordt Peter erover aangesproken en is die van antilek hier al gemeengoed geworden. Gaat er iemand nog iets zeggen over de generalisatie van Klootje?
    13-02-2021 12:08
    Jouw post, Beer, is gewoon bullshit. Etterig gestook dat juist het probleem veroorzaakt waar jij zo’n last van pocht te hebben. Jij spiegelt QS aan Nederland, welke vorm van onnozelheid moet je opgelopen hebben om zulke pulp serieus te menen?
    13-02-2021 12:42
    @ Beer ik zie bij Klootje geen generalisatie, wat bij Lippens wel het geval was. Ik vermoed dat de bewering van Klootje onzin is, maar misschien heeft hij cijfers. En wat is 'redelijk fout'? Je noemt iets fout en in dezelfde adem zwak je het weer af. Stop er gewoon mee om hier een vete tussen Nederlanders en Belgen/Vlamingen uit te vechten. Laten we het hier hebben over wielrennen, wat we allemaal tof vinden.
    13-02-2021 12:57
    Romans, jouw laatste reactie is de grootste hypocriete bullshit die je maar kan bedenken. Als er iemand een foute generalisatie plaatst over Nederlanders gaan we allemaal op onze achterpoten staan, maar als iemand in dezelfde beweging nog eens de aanval opent op DCQS dan vinden we het allemaal prima? Je weet zelf maar al te goed dat DQCS, Patrick Lefevre, Remco Evenepoel, Julian Allaphilippe, Sanne Cant en vroeger ook Wout van Aert hier te pas en te onpas werden beledigd, beschimpt & beschuldigd. Bomvol staat het hier met dat soort haatreacties. Toevallig allemaal Belgen of een buitenlander in Belgische loondienst die het geregeld opneemt tegen de grootste Nederlandse held. Het is tegen die ongenuaceerde haat dat ik reageer. Het is op die etterige wonde dat ik met mijn eerste post de vinger legde. Dat jij daar gestook in ziet, moet je zelf weten, maar misschien moet je toch eens naar mijn boodschap kijken.

    Platteprijs; loop maar vrolijk mee met Klootje. Of denk je echt dat er cijfers over bestaan? Het zou hier inderdaad over wielrennen moeten gaan, zonder dat Vlamingen continu beledigd mogen worden. Maar aangezien dat wel steeds gebeurd, kan je toch niet verwachten dat Vlamingen daar niet op reageren?
    13-02-2021 13:14
    Weer zo'n draadje dat mijn haat-liefde verhouding voor de WF comments in niet al te beste zin voedt. Antilek begint met het subtiel uitlokken van controverse, Peter plaatst een zwaar overtrokken reactie, waarop Guus, zietemgaan, Wim, Beer en plattenband dit op gepaste wijze aankaarten. Waarom Beer dan plots aangepakt wordt ontgaat me. De reactie van Klootje is die van Peter waard. Al bij al weer een onaangename en overbodig polarizerende conversatie.
    14-02-2021 01:27
    Zo had ik dat niet moet zeggen. Het bijvoeglijk naamwoord dan.

    Voel me totaal niet aangesproken, jij als gestoken door een wesp. Let it go.
12-02-2021 17:03
OK, die Ballerini zet hier na gisteren een vlakke spurt gewonnen te hebben de wachtwachtpoeffers in hun hemd na een pittige rit? Best indrukwekkend zeg, straks even kijken wat zijn programma is qua klassiekers.
    12-02-2021 17:48
    Toch wel knap hoe hij zich ontwikkelt, was in de Ronde van Californië een aantal jaar geleden (twee geloof ik) bergop ook wel verrassend goed. Vorig jaar ook mooie resultaten met o.a. een overwinning in de Ronde van Polen in de sprint tegen Ackermann. Hij is ''pas 26'' dus hopelijk komen zijn topjaren er nog aan!
12-02-2021 17:20
Wat een belhamel die Jorgenson.
12-02-2021 17:23
Klassementen van Vlasov en Alaphilippe wel naar de vaantjes.
    12-02-2021 17:34
    Ik denk niet dat die er wakker van liggen als ze hier een slecht klassement rijden.
    12-02-2021 17:43
    Zeker geen ramp natuurlijk maar Vlasov was wel de topfavoriet.
    12-02-2021 17:46
    Stand is nu aangepast, Alaphilippe en Vlasov verliezen toch geen tijd.
    12-02-2021 17:51
    Ja zelfde tijd als Mollema gekregen waarschijnlijk.
    12-02-2021 17:58
    Mollema staat er een seconde voor. Vandaag of gisteren een boniseconde gepakt?
12-02-2021 17:50
Mollema staat gewoon vierde. Doet ie toch netjes.
12-02-2021 18:45
Ik begin plezier aan Flip te krijgen, het is winnen of vallen bij hem. Een meter voor de streep de handen omhoog, en van links naar rechts rijden en blijven omkijken. Het is een bijzondere gast.
12-02-2021 19:03
Mooi voor Patrick Lefevre. Zijn mannen walsen het seizoen weer binnen.
    12-02-2021 19:06
    [i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
    12-02-2021 19:09
    Lekker, die zure jaloezie.
    12-02-2021 19:24
    Squalo ben jij geen liefhebber?
12-02-2021 19:23
We zien ook al 2 dagen op een rij Moscon weer aan het front. Zullen we dit jaar toch weer vlagen van zijn talent mogen aanschouwen?
    12-02-2021 21:48
    Ik hoop het, al is het alleen maar om Been te pesten
12-02-2021 19:50
Bernal zat goed vooraan, had beloofd voor Sosa te zullen werken, houdt mooi woord en rijdt zichzelf en passant naar een goede vorm toe. Benieuwd of we al een glimp gaan zien op weg naar Chalet Reynard.
    12-02-2021 20:48
    dat is me toch een raar verhaal. iemand met het talent van Bernal moet in deze koersjes goed meekunnen al zetten ze hem op een mountainbike. ik snap niet dat iemand er nu bergop eraf gereden wordt door derderangsklimmers er dan wel in de tour plots kan staan. ik fiets zelf al 25 jaar. iemand die goed is, is ook bij de betere als ie niet in vorm is.
    13-02-2021 10:29
    Dat is wel heel makkelijk praten, vergeet niet dat hij van ver komt. Hij zal heus snel weer bij de beteren zijn als zijn rug het gaat houden. Als jij al zolang fietst weet je ook dat je eerst een tijd moet investeren om tot een extra prestatie te komen en voor de eerste plek mee te doen. Daar is hij nu mee bezig.
12-02-2021 20:03
Wie er niet is kun je niet verslaan... maar dit leek me toch ook wel een mooie aankomst voor onze twee crossende vrienden. Weg die gluiperig omhoog loopt; niet voor de pure massasprinters maar voor de bergop-sprinters.

Overigens heeft die Ballerini wel een mooie stap gezet zo lijkt het. Vorig jaar heel vaak net niet, nu al twee keer net wel. Renner waar Quickstep wat mee kan in de klassiekers lijkt me. Een beetje bergop en een scherp eindschot.

Reacties zijn gesloten.