David Lappartient: “Vlaanderen en Roubaix vast in najaar? Waarom niet!”
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 15 april 2022 om 08:30

David Lappartient: “Vlaanderen en Roubaix vast in najaar? Waarom niet!”

UCI-voorzitter David Lappartient staat ervoor open om de WorldTour-kalender de komende jaren grondig te hervormen. Een van de mogelijkheden die de Fransman oppert is om het wielerseizoen in het najaar te eindigen met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Lappartient vertelt dit in een 1-op-1-interview dat WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs met hem had. Volgende week verschijnt het hele interview met de UCI-preses op deze site.

Lappartient wijst naar de afgelopen twee seizoenen waarin de indeling van de kalender door Covid-19 noodgedwongen moest worden aangepast. “Parijs-Roubaix was altijd op de tweede zondag van april”, legt Lappartient uit. “Vorig voorjaar werd de wedstrijd echter verboden door de lokale overheden vanwege de Corona-situatie in Noord-Frankrijk. Noodgedwongen werd er voor Parijs-Roubaix een plek op de kalender in het najaar gevonden. Die verplaatsing naar 3 oktober heeft de wedstrijd niet minder aantrekkelijk gemaakt.”

Mathieu van der Poel in Parijs-Roubaix 2021 – foto: Cor Vos

“Integendeel, dit was een van de meest heroïsche edities van ‘l’Enfer du Nord’ uit de geschiedenis. Ik heb hierover met organisator ASO gesproken. Zij gaven aan dat er voorheen nooit enige overweging zou zijn geweest om de datum van Parijs-Roubaix te veranderen. Nu staan ze daar heel anders in. Richting de toekomst schept dat veel meer mogelijkheden.”

‘De organisator is niet eigenaar van een vaste datum’
Juist door alle verplaatsingen van wedstrijden tijdens de twee coronaseizoenen heeft Lappartient de afgelopen periode met enkele organisatoren en ploegen gesprekken gevoerd over een grondige hervorming van de kalender.

Lappartient: “Het seizoen eindigen met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix? Dat is iets dat we in het verleden niet konden voorstellen. Nu stel ik mezelf de vraag: waarom niet? Zou dat geen mogelijkheden in de kalender bieden wanneer we deze twee, misschien wel de twee grootste, monumenten op het einde van het jaar organiseren.”

Volgens de UCI-voorzitter is op dit moment alles mogelijk in de kalenderindeling. “We hebben de WorldTour-licenties richting de organisatoren inmiddels voor 2023, 2024 en 2025 verdeeld. In het document dat de organisatoren hebben gekregen staat dat zij verzekerd zijn van de WorldTour-status, maar de datum wanneer de wedstrijd plaats vindt is iets waarover nog gediscussieerd kan worden. De organisator is niet de eigenaar van een vaste datum op de kalender.”

foto: Raymond Kerckhoffs

Reorganisatie kalender
Een eerste achterliggende reden waarom Lappartient de kalender wil hervormen is om overlappingen van WorldTour-wedstrijden te voorkomen. “Maar”, zo geeft hij aan, “een reorganisatie van de kalender komt zeker ook ter sprake. De meeste organisatoren begrijpen inmiddels dat een verandering van datum ook mogelijkheden en kansen kan bieden. Voorheen hielden we vast aan bepaalde data, omdat we de kalender al jarenlang op deze wijze inplanden. Hoe we de hervorming gaan uitvoeren, is nog onduidelijk. Maar alle partijen in de wielersport hebben ons aangegeven dat ze open staan om veranderingen in overweging te nemen.”

De data van de drie grote rondes staan in principe niet ter discussie. Lappartient: “Het kan dat een grote ronde misschien een of twee weken wordt opgeschoven, maar in grote lijnen zal dit hetzelfde blijven. De Tour de France zal in juli worden georganiseerd. De Giro d’Italia zal voor de Tour de France plaats blijven vinden, terwijl de Vuelta a España na de Tour haar plek heeft. We zullen betreffende de grote rondes het frame van de kalender niet veranderen. Je kunt het seizoen niet openen met een grote ronde, terwijl je er eind oktober het seizoen ook vanwege de weersomstandigheden in het hooggebergte niet mee kunt sluiten.

Volgende week verschijnt het interview met David Lappartient op WielerFlits.


72 Reacties
14 april 2022 16:22
Oeps, heiligschennis. Hij gaat gekruisigd worden in Vlaanderen.
14 april 2022 16:23
Interessant, zeker Roubaix hoeft echt niet vast te zitten aan al die koersen in de Vlaamse Ardennen. En ook voor renners is een beetje spreiding over het jaar beter. Nu mis je met een val partijtje vaak meteen alle top koersen
    14 april 2022 16:43
    Maar het wordt wel lastiger pieken, doordat je voor PR dan ook nog een grote piek aan het einde van het jaar wilt
    14 april 2022 17:51
    De oplossing zou dan ook kunnen zijn om ook wedstrijden als Tro-Bro Leon en misschien zelfs de Strade Bianche naar het eind van het seizoen te schuiven (die heeft ook nog niet zo'n lange geschiedenis in het profpeloton). Zo kun je ook renners stimuleren om te zien waar ze starten in het lijstje Tro Bro Leon, Parijs-Tours, Parijs Roubaix - Strade Bianche - Italiaanse najaarswedstrijden.
    15 april 2022 09:05
    Eens inderdaad @Arry1338. Ze hebben de Italiaanse najaar wedstrijden ook al aangepakt. (Milaan-Turijn terug in Maart als sprinters koers).
14 april 2022 16:23
Lijkt me een slecht plan; ik zie liever de klassieke periode blijven zoals deze nu is; de aanloop naar deze wedstrijden met Openingsweekend en E3 is toch mooi!
14 april 2022 16:25
Van mij mogen PR en de RVV uit elkaar gehaald worden. Wie weet helpt dat om een aantal Vlaamse mannen nog de AGR en wie weet LBL aan het programma toe te voegen.

En het geeft ook wat meer body aan het klassieke najaar. Nu is er voor de Vlaamse types betrekkelijk weinig meer om voor te werken als het WK te veel klimwerk bevat. Maar hierdoor zouden bijv. Parijs Tours weer wat meer glans kunnen krijgen.

Maar allebei naar het najaar, dat lijkt me een stapje te ver.
    14 april 2022 16:31
    Klopt, Parijs-Roubaix in het oktober is ook goed voor de koersen in de weken ervoor. En niet nadelig voor het Vlaamse voorjaar dat uitgebreid blijft
    14 april 2022 16:35
    Volledig eens.

    Het voorjaar bevat eigenlijk te veel topkoersen. Nu mis je bij veel wedstrijden potentiele winnaars omdat ze ergens anders zitten of zich thuis sparen. Strade en Amstel zouden bv flink profiteren van een verkasssing van Roubaix.

    Daarbij zou een volwaardig wielernajaar met bv (een vaker natte) Roubaix, Parijs Tours, Lombardije en het WK echt iets zijn om iedere zomer al trappelend naar uit te kijken.
    14 april 2022 16:42
    Helemaal mee eens, maar dan moet het inderdaad Roubaix zijn dat naar het najaar wordt verplaatst. Het zou zoals ronellenfitsch aangeeft ook ervoor zorgen dat degenen die uitvallen in het voorjaar alsnog een najaar kunnen rijden met o.a. een Parijs Tours én een Parijs-Roubaix.
    14 april 2022 16:42
    Eens hoor. Ik dropte dit idee onlangs zelf nog ergens. Laat de vlaamse klassiekers waar ze staan en creëer een klassiek najaar rond Roubaix. De keren dat een kasseienrenner op z'n plaat ging en meteen zijn hele seizoen verkloot was zijn talloos. Maak er gewoon twee serieuze periodes in het jaar van. Najaar is wat minder koud dan het voorjaar, wel meer wind en regen. Episch.
    De theorie is mooi, al had ik 2 bedenkingen.

    Wanneer dan? Zo’n editie als vorig jaar, daar vind ik echt niks aan. Door een verschuiving van de seizoenen blijkt toch dat het in april vaker droger is dan in oktober.

    Wat met de klassieke dubbel? De herkansing? De kans om door te trekken en tweemaal te winnen? Tenzij met een vlak WK kom je met heel wat vraagtekens. Pieken voor 1 wedstrijd? Of dan naar Romandie door? Voor
    MVDP en WVA kan het vast. Voor de mindere Goden is dit allemaal wat moeilijker.

    Misschien wat snoeien in de voorbereidende koersen/meer in de week koersen? Wevelgem, KBK? Waarom niet als ‘criterium’ na de ronde/Roubaix?
    15 april 2022 07:19
    @monsieur

    Ik denk niet dat je op basis van één Roubaix in oktober kan zeggen dat het altijd slecht weer is in oktober, toch? Maar je mag gerust alle meteorologische data op naslaan, ben wel benieuwd.

    Daarnaast is de klassieke 'dubbel' nog steeds prima mogelijk, en 2 pieken in een jaar is helemaal niet gek. Je kan het najaar combineren met Parijs-Tours, het WK, de Canadese koersen, en wat kleinere koersen als binche-chimay-binche. Desnoods schuif je een Dwars door het Hageland of Antwerp Port Epic ook nog ff door en je hebt een heel mooi 2e blok klassiekers.
14 april 2022 16:29
Prima plan zou ik zeggen, beter laat dan nooit
Draai dan meteen Vuelta en Giro om, zodat de bergpassen in Italië begaanbaar zijn!!
14 april 2022 16:30
Het zou niet slecht zijn om naast een reeks voorjaarsklassiekers in maart-april ook een reeks najaarsklassiekers te creëren in oktober. Maar dan denk ik eerder aan MIlaan-Sanremo - Ronde van Vlaanderen - Parijs Roubaix in het voorjaar (met ook E3 en Gent-Wevelgem), en Strade Bianche - Luik-Bastenaken-Luik - Lombardije in het najaar (met ook Amstel Gold Race en Waalse Pijl).

Eventueel ook Parijs-Nice als voorbereiding op de voorjaarsklassiekers en Tirreno als voorbereiding op de najaarsklassiekers.
    14 april 2022 16:37
    Dan wordt het wel een serieus gedrang met de traditionele Italiaanse najaarsklassiekers in de aanloop naar Lombardije.
    Gold Race sluit best goed aan bij de Vlaamse klassiekers en Brabantse Pijl zoals dit jaar.
    Zoals nu op zondag na de Brabantse Pijl al LBL, en de Waalse Pijl dan eens ná LBL (zodat er misschien wat minder afwachtend gekoerst wordt) lijkt me ook wel wat.
    Parijs-Roubaix en Denain naar het najaar in een sterk blok met Paris-Tours, daar zie ik ook veel in.
    14 april 2022 16:43
    Er zijn inderdaad meerdere opties. En de opwaardering van enkele kasseikoersen in het najaar is zeker een valide argument. Ik dacht echter de verschillende soorten klassiekers te groeperen, zodat renners niet nog meer moeten pieken in een jaar.
    14 april 2022 16:44
    Milaan-San Remo heeft zijn klassieke plek in het voorjaar. Heet niet voor niets "La Primavera". Die mag (of moet) daar gewoon blijven. Net als "de koers van de vallende bladeren" in het najaar moet blijven.

    AGR, LBL e.d. naar het najaar? Wat blijft er dan nog over in het voorjaar voor de klimmende klassieke types? Eigenlijk niks meer, en dat zou zonde zijn.

    Het klassieke najaar kan dan bestaan uit een serie Italiaanse koersen richting Lombardije voor de klimmers, en voor de bonkige kerels PR en Parijs-Tours als tweede piekmoment in het jaar. Eventueel nog gekoppeld aan een WK.
14 april 2022 16:31
Mais monsieur Lappartient,
la Flandre ne vous appartient pas…
(iets van die strekking zal weerklinken uit Vlaamse kelen, maar dan uiteraard in slechter Frans)
14 april 2022 16:34
Vlaanderens Mooiste moet toch het voorjaar blijven inluiden vindt ik, hoor. De Vlaamse wielerweek onthoofden zou echt zonde zijn.
Parijs Roubaix in oktober is nog wel leuk, misschien.
14 april 2022 16:38
Topidee, om de volgende reden:

-Risicospreiding voor de specialisten in het kasseiwerk. Na één griepje of valpartij niet hele seizoen om zeep voor de Vanmarckes en Naesens van deze wereld.

-Ideaal in combinatie met de vormpeil richting Binckbanktour en eventueel het WK.

-Meer kans op nat weer. Zeker in september, maar ook in oktober valt meer neerslag dan in april.

-Als een renner een flinke blessure oploopt door de natte keien, heb je de winter om te herstellen, dit scheelt een flink aantal koersdagen die je niet misloopt.

-Een herwaardering van andere najaarskoersen (bijv. als voorbereiding op?) zoals Parijs-Tours, Parijs-Brussel of een opwaardering van Tro Bro Leon.

-Voor de kijker is er ook meer spreiding in plaats van een karig najaar t.o.v. het voorjaar.

-Ook is een gulden middenweg mogelijk: Vlaanderen in het voorjaar, Roubaix in het najaar.
14 april 2022 16:38
Een voorjaar met Vlaamse B-koersen, MSR, Strade (met n paar deelnemers in vorm) en de Gold Race als hoogtepunten, veel triester kan t niet.
Voor de Vlaamse kermissen en braderieën is het ook ongunstig.
PR losweken en naar oktober verplaatsen, met Parijs-Tours de week ervoor, daar zie ik nog wel wat in.
    14 april 2022 16:44
    Ronde van Vlaanderen hoort samen met E3 en Gent-Wevelgem.
14 april 2022 16:43
Het zou best wennen zijn als de processie in het voorjaar op de schop gaat...maar een stevig blok klassiekers in het najaar staat me wel aan. Dat zou ruimte geven om te zorgen dat TA en PN elkaar niet of minder overlappen.

De Giro naar het najaar verplaatsen lijkt mij persoonlijk ook wel wat, dan heb je daar toch minder last van de sneeuw die eventuele bergpassen ontoegankelijk maakt. Maar daar zal de organisatie niet mee akkoord gaan; dat zal het deelnemersveld van de Giro niet bevorderen.
    14 april 2022 16:47
    Het deelnemersveld van de Vuelta is vaak beter dan dat van de.Giro, omdat de toppers hun beste kruit willen sparen voor de Tour en er daarna dan nog de Vuelta aanplakken, subtoppers tegenkomen die ook al de Giro in de benen hebben. De Giro na de Tour kan dus juist goed uitdraaien. Wel minder kans op een Italiaanse winnaar.
    14 april 2022 16:53
    Het deelnemersveld is dan wel alleen op papier beter vaak. Een deel rijdt het puur als voorbereiding op het WK bv, een deel komt daar helemaal gesloopt heen na bv. al de Tour te hebben gereden, en een deel komt daar puur uit wanhoop om er nog iets van het seizoen te maken. Als je in de Giro start dan start je daar toch vaak wel echt met een doel. Er zijn (op Remco na) ook maar héél weinig renners die aan het begin van het seizoen de Vuelta op hun doelen lijst zet in tegenstelling tot de Giro. Voor de Vuelta is het meestal toch eerst maar eens tegen die tijd kijken waar je staat.
    15 april 2022 17:29
    @thorswn, alles wat je zegt qua ambities, vorm en laatste redmiddel van de renners klopt. Echter is het wel duidelijk dat het deelnemersveld qua AK al jaren beter bezet is in de Vuelta dan de Giro. In de breedte is de Giro dan weer beter bezet omdat er ook vaak een deftig sprinters gilde te bewonderen is in de Giro. De Vuelta heeft eigenlijk al jaren steevast de beste AK mannen van de Tour ook aan de start.
14 april 2022 17:01
Ik moest er even over nadenken, maar een blok in het najaar lijkt me best een idee. Tot aan begin november. Maar niet de Ronde van Vlaanderen, die koers hoort te blijven waar hij is. Daar zijn wat mij betreft zoveel argumenten voor dat ik er niet aan begin ze te noemen.
14 april 2022 17:07
Eerst het aantal vlaamse en waalse koersen saneren. Hierdoor een gemiddeld beter deelnemersveld en kan alles blijven zoals het is.
14 april 2022 17:08
Mijn eerste reactie: Waarom twee zo specifieke koersen wel? Lijkt me geen goed plan. Ik zou nog eerder de Waalse klassiekers in zijn geheel verplaatsen naar de herfst. Dat lijkt me een beter plan. Ik heb het idee dat het door gaan vorig jaar van beide koersen in het najaar David een beetje naar het hoofd gestegen is. Typisch voorbeeld van het opportunisme in de wielersport en ook vooral bij de UCI.
14 april 2022 17:11
Geen gek idee als het verstandig wordt ingevuld. En dat betekent dat eigenlijk alleen Parijs-Roubaix zou moeten verhuizen met daarbij mogelijk een koers als GP Denain. Dat geeft de hardrijders een prima najaarsdoel (samen met het WK) en we hebben vorig jaar gezien dat Roubaix in oktober een fraaie koers kan opleveren.
14 april 2022 17:13
Zoals iedereen hier: de ronde zeker niet, Roubaix dan eerder en goed omkaderen met oa Parijs Tours maar ook Samyn en Tro Bro

Woe Tro Bro
Zon Parijs Tours
Woe Samyn
Zon Parijs Roubaix

Voila

Vlaanderen doet het dan met e3 gw ddv rvv de Ardennen met fb agr fw lbl, klassiek maart-april laten zoals het is. Enige dingetje, E3 naar de woensdag en de Panne naar die andere Moeren. Totaal mislukt is dat.

Ik neig naar ook de Strade dan verhuizen in de cyclus van Lombardije eigenlijk,.. met dan Strade en Lombardije op de zondagen en 2 van die berg Italiaanse najaarskoersen op de woensdagen.
    15 april 2022 07:21
    Ja klinkt als een goed plan dit, wanneer kan ik op je stemmen als voorzitter van de UCI rv?
    15 april 2022 10:25
    Top plan Romain!
14 april 2022 17:13
Ik ben op zich wel voor een zwaarder najaar. Ik zou zelf dan vooral inzetten op een veel belangrijker Frans najaar. Met Roubaix als slotstuk zoals hier eerder werd geopperd, maar ook met meer waarde aan Parijs-Tours en bijvoorbeeld een Tro-Bro Leon als WT koers daar nog bij. En nog Denain als .Pro koers ertussen.

Dan heb je een viertal prachtkoersen staan die allemaal een mooi deelnemersveld kunnen krijgen.

Edit:Beetje zoals Romans hierboven ook zegt, maar ik pak dan Denain ipv Samyn op woensdag.
Edit2: en Plouay mag van mij dan eigenlijk ook in dat blok. Is nu toch ook vaak een koers met een half deelnemersveld, terwijl het parcours en koersverloop best leuk zijn.
    14 april 2022 17:32
    Denain ipv Samyn kan prima ja. Plouay ben ik natuurlijk altijd voor, mooi parcours, gebeuren speciale dingen daar.
14 april 2022 17:22
Toch vreemd dat hij zegt dat de data voor de grote rondes niet ter discussie staan. Ik denk nochtans dat de giro wel eens zeer graag met de tour zou willen wisselen. Minder weer gerelateerde problemen en een grotere commerciële return door oa. een toerisme boost en hogere kijkcijfers, zullen de Italianen als muziek in de oren klinken. Maar uiteraard zal hij ASO dit niet willen aandoen.
    15 april 2022 11:50
    Sowieso gaan ze de tour nooit uit de zomervakantie weghalen natuurlijk.
14 april 2022 17:26
Het aantal vlaamse en waalse koersen saneren. Hierdoor een gemiddeld beter deelnemersveld en kan alles blijven zoals het is.
14 april 2022 17:43
Een beetje schudden aan de boom kan geen kwaad. De verhuizing van de Vuelta heeft de Giro en de Vuelta geen windeieren gelegd.
Zoiets als Romans en Kim voorstellen zou alle wedstrijden voor Parijs Roubaix interessanter maken.
14 april 2022 17:56
Hmm het zwaartepunt van de klassiekers mag wat betreft in het voorjaar blijven liggen. Daar stomen de renners zich gedurende een lange winter voor klaar. Aan het eind van het seizoen zitten er toch al veel coureurs op hun tandvlees met de klassiekers en de grote rondes al in de benen.

Met het WK en Lombardije heb je nu al 2 dikke prijzen in het najaar. Strade Bianche zou daar misschien wel bij mogen van mij, die valt nu misschien iets te vroeg op het seizoen. Dan heb je een heel mooi Italiaans luik.

De dubbel Vlaanderen/Roubaix zou ik laten waar die staat. Dat is de periode voor de kasseivreters in absolute topvorm met E3/Gent-Wevelgem/Vlaanderen/Roubaix. De heilige week (en dan bedoel ik Vlaanderen-Roubaix) is voor mij de mooiste van het jaar en daar hoeft niet aan gemorreld te worden.

Bovendien is Roubaix in het najaar misschien wel een mooi spektakelstuk met meer kans op modder, maar dan wordt het wel heel erg een loterij. Bij meer kans op pech zouden er ook wel eens nog minder grote namen kunnen afzakken naar de Hel. Sowieso lijkt een plek op de kalender diep in oktober me niet echt opportuun voor het startveld, zie bv. Lombardije.
14 april 2022 18:24
Gewoon elk jaar een grote tombola houden.. Leuk voor de afwisseling..
14 april 2022 18:28
Dus het beleid van deze uberbobo hangt van het weer af… hij heeft bijzonder genoten van een natte PR… Dat daar niemand is opgekomen, natuurlijk regent het nooit in April… Als dat de norm is mogen we ons toch ernstig zorgen maken…
14 april 2022 18:34
Ik zeg niet bijvoorbaat nee, maar de vormen nu een blok waarbij de renners niet teveel hoeven reizen, het aantal grote verplaatsingen moet beperkter, voor milieu en de rust van de renners, personeel en team materieel ook niet op alle locaties te hebben.

Daarnaast, wielrennen wordt internationaler, hopenlijk met grotere wedstrijden in oost Europa, Afrika. Clustering van races maakt het mogelijk om van meerdere landen / continenten optimaal gebruik te maken. Het uit elkaar halen van Vlaanderen en Roubaix zorgt daarbij eerder voor versnippering dan voor cohesie.
14 april 2022 18:35
Ik heb gestemd op goed idee, maar bij nader inzien is Roubaix alleen verplaatsen een beter idee. Beginnen met Tro bro leon als tegenhanger voor Strade, dan Benelux Tour als voorbereiding. Daarna een blok met Bretagne Classic, Parijs-Tours, GP Denain op een Woensdag en dan Roubaix. Zoiets?
    14 april 2022 18:53
    Zitten we wel nog met het WK natuurlijk. Misschien deze dan verplaatsen naar het voorjaar in de week na LBL ofzo. Wel de koersen daarvoor dan misschien een weekje naar voren halen.

Reacties zijn gesloten.