‘Chris Froome overweegt tussentijds vertrek bij Team Ineos’
foto: Cor Vos
donderdag 14 mei 2020 om 13:47

‘Chris Froome overweegt tussentijds vertrek bij Team Ineos’

Chris Froome vertrekt mogelijk halverwege dit seizoen bij Team Ineos, dat meldt Cyclingnews. De Brit wil dit jaar graag het kopmanschap in de Tour de France, maar gezien de concurrentie van Egan Bernal en Geraint Thomas binnen zijn eigen ploeg, bekijkt hij de mogelijkheden om deze zomer nog te vertrekken. Twee ploegen zouden openstaan voor een tussentijdse komst van Froome.

Froome beschikt bij de miljoenenploeg van Team Ineos over een aflopend contract en van een contractverlening is nog geen sprake. De 34-jarige coureur heeft meermaals uitgelaten graag voor een vijfde eindzege in de Tour de France te willen gaan, te beginnen met dit jaar. Van het kopmanschap bij Team Ineos is hij dit jaar alles behalve zeker, met titelverdediger Bernal en ook Thomas in de ploeg.

Volgens Cyclingnews heeft Froome daarom al meerdere gesprekken gevoerd met andere teams voor volgend seizoen. Aangezien de Tour de France vanwege de coronacrisis is opgeschoven naar eind augustus, komt ook de optie van een tussentijdse transfer aan het licht. Naar verluidt hebben twee ploegen Froome een aanbod gedaan voor een zomerse overstap (in augustus) of een transfer na dit seizoen.

Voor een tussentijdse transfer moeten alle partijen akkoord geven. Mocht dat gebeuren, dan zou Froome de Tour de France dit jaar voor een andere ploeg kunnen rijden, als enige kopman. Tegen Cyclingnews wilde Froome zelf geen reactie geven over zijn contract. Hij zegt wel terug te kunnen keren in een vorm waarin hij denkt de Tour te kunnen winnen.


In juli 2019 maakten we een WielerFlits Podcast over de transfermarkt in het wielrennen, daarin werd ook kort gesproken over tussentijdse transfers. Luister vanaf 4:23 minuut.

70 Reacties
14-05-2020 14:00
Sunweb?
    14-05-2020 15:13
    Sunweb zou mij niet verbazen. Die kunnen nog wel een echte kopman gebruiken na vertrek Dumoulin.
    15-05-2020 09:23
    Ik denk niet dat Sunweb een verbrande renner gaat binnenhalen.
14-05-2020 14:00
Bahrain en Trek?
    14-05-2020 14:18
    Trek lijkt me vanwege de aanwezigheid van Nibali niet waarschijnlijk, die duldt wel nevenkopmannen van het niveau Mollema of jongens die een totaal ander type coureur zijn zoals Sagan maar Froome wil hij er echt niet bij lijkt me.
    14-05-2020 15:19
    Nibali heeft duidelijke voorkeur voor Giro.
    Voor de Tour zou dat dan Mollema moeten zijn, maar dat is natuurlijk geen concurrentie voor Froome.
    Bovendien past de leeftijd van Froome wel bij de traditie van Trek qua aantrekken van kopmannen de laatste jaren.
    14-05-2020 15:40
    Zie je het al voor je? Weening met Mollema voor Froome, dat is toch wel een mooie foto denk ik
    14-05-2020 16:13
    Nee, een afschuwelijke foto, eerlijke en oneerlijke renners moet je gescheiden houden.
    14-05-2020 21:19
    Ik zie het wel voor me: Eerst Weening bergop op kop op de grote plaat, dan Froome puffend (pun intented) met z'n koffiemolentje en scheve kop, in het wiel Mollema op z'n Hennie Kuipers half naast het zadel geschoven #wiljenogmeerpijnaandeogen?
    14-05-2020 23:05
    @JJ
    Hoe weet jij nou Weer dat Mollema en Weening doping pakten?
14-05-2020 14:00
Hij heeft niet veel te verliezen natuurlijk. Blijft hij bij Ineos moet hij Bernal mee beschermen als de kaarten niet goed liggen.

Gaat hij naar een ploeg voor alleenkopmanschap dan kan dat meevallen, of het kan tegenvallen en dan zal m'n altijd gewoon zeggen dat hij nooit 100% de oude is geworden na zijn val.
14-05-2020 14:05
Eens Voorgeborchte.
14-05-2020 14:08
En dat vindt sponsor Ineos goed? Dus de kopman die het hele jaar niet gefietst heeft voor de belangrijkste wedstrijd gratis weg te laten gaan? Lijkt mij een Rohan Dennis achtige actie.
    14-05-2020 15:54
    Kijk je kunt er natuurlijk intern prima afspraken over maken, maar eerst een kreupele doorbetalen waar je niks aan hebt die dan doodleuk zijn biezen pakt is natuurlijk redelijk schandalig als buitenstaander bekeken. Chris Froome is ook niet zo'n fijne, maar de meesten hier prikken wel door die gentleman-appearance heen.
    14-05-2020 16:18
    misschien komt het nu in deze tijd wel goed uit dat Froome financiele ruimte maakt?
    14-05-2020 16:24
    Precies. En sportieve ruimte. Zo'n succes zijn die multi-kopmanschappen meestal niet. En of Froome in deze een gentleman is, wie zegt dat hij dit niet keurig met alle betrokkenen besproken heeft, lang voordat wij het lezen?
    14-05-2020 18:43
    @ kleomantre.. euhm.. Dumoulin ? Onterechte karakter moord hoor op Froome, je kan niet van Froome verwachten dat hij zomaar even gaat knechten, zeker niet als hij zelf nog denkt kans te maken.

    Froome is een kopman en moet als kopman uitgespeeld kunnen worden. Er zal ook alleen met een akkoord gescheiden worden hoor, en bovendien heeft Froome die ploeg al zoveel gegeven.
14-05-2020 14:15
Bahrain en UAE schat ik zelf in. Bahrain zou natuurlijk knap lullig voor Landa zijn(wie herinnert zich #freelanda niet) maar Froome zou daar wel herenigd worden met trouwe luitenant Poels. UAE zou ik vanuit de ploeg logischer vinden, eerste 2 jaar kopmanschap met Pogacar delen om de jonge gast zo de kneepjes van het vak te kunnen leren om vervolgens na een jaartje in dienst af te zwaaien.
    14-05-2020 14:18
    Klopt, en Aru die geen nieuw contract krijgt. Froome herenigd met Henao. Trek zie ik ook als een kanshebber.
    14-05-2020 14:24
    Trek zie ik zelf vanwege de aanwezigheid van Nibali als onwaarschijnlijk, ookal is die ploeg op dit moment natuurlijk wel op zoek naar mannen in de 30 maar misschien wil Froome wel rijden voor het salaris van Weening ;p
    14-05-2020 14:37
    Please laat het Bahrein zijn en dan Landa weer in de trein. #freelanda
14-05-2020 14:20
Froome tegen Ineos, dat is toch wel iets dat ik graag zou willen zien.
14-05-2020 14:30
Alles of niets poging van CCC
14-05-2020 14:32
Lotto Soudal :p
14-05-2020 14:46
Hij gaat naar die ploeg uit Israël volgens hun Twitter
    14-05-2020 15:38
    Fake news. Iemand had zijn account van naam veranderd in Israël Start-up Nation.
14-05-2020 14:46
Ik weet niet of het waar is, maar lijkt me leuk voor de koers.
14-05-2020 14:47
NTT
14-05-2020 14:49
@ fiestvriend

Froompey is over en uit dat beseft zijn team maar hij zelf ook, dus het zal meer wishful thinking van je zijn dat een Landa voor froome in de trein zal rijden..
14-05-2020 14:51
Movistar met Valverde als loyale knecht?
    14-05-2020 15:02
    Ik denk eerlijk gezegd ook Movistar. Voor de tweede twijfel ik tussen Trek en Bahrein McLaren.
14-05-2020 14:51
NTT zou mooi zijn, beide Afrikaanse roots! Die hebben Pozzovivo ook uit de lappenmand gekregen.
14-05-2020 14:54
Dat is nog een opvallend nieuws. Benieuwd om welke ploeg(en) het gaat. Een ding staat wel vast, zo'n sterke ploeg als hij rond zich had bij Sky/Ineos zal hij nergens anders krijgen.
14-05-2020 14:57
Verrassend en toch ook weer niet
14-05-2020 14:59
Zou mooi zijn, Ineos zal het hem ook wel gunnen gok ik. Thomas en Bernal zijn dus beter het lab uitgekomen, dat staat vast.
14-05-2020 15:11
Bahrain, Movistar, NTT, Total Direct Energie, Trek en Mitchelton-Scott zie ik als opties. Ook in die volgorde denk ik. Lijkt me niet dat Nibali de Tour met Froome als ploegmaat gaat rijden.

Israel, UAE en EF zouden ook gegadigden kunnen zijn, maar die hebben al 30 renners dit seizoen, dus dat mag niet toch?
    14-05-2020 15:23
    Isreal kan altijd iemand naar hun CT degraderen.
14-05-2020 15:31
Israel, UAE en EF hebben inderdaad al 30 renners, eens opzoeken in de UCI documenten of dat een probleem is. Met stagiairs mag je bijvoorbeeld over de 30 gaan, dan zou dat met tussentijdse transfers eventueel ook wel kunnen volgens de regels.

Ik vermoed dat de twee ploegen die contact hebben opgenomen Movistar en Bahrain zijn. Movistar heeft altijd een traditie gehad van klassementsploeg en op dit moment zijn ze toch ook niet extreem sterk, ik las reeds een gerucht dat er een ruil zou komen tussen Froome en Verona. Verona heeft ook al ervaring met zo'n tussentijdse transfer.

Bahrain is mijn tweede kanshebber, dit puur omdat Rod Ellingworth daar de plak zwaait. Met Poels zou hij er ook zijn copain terugvinden, voor Landa zou dit wel een spijtige zaak zijn.

De ploegen die op dit moment meer bezig zijn met overleven (EF1, Mitchelton, CCC,...) lijken me niet mogelijk. Dan heb je ook ploegen zoals Jumbo-Visma, Trek en UAE die hem niet nodig hebben op dit moment. De enige ploegen die nog verrassend uit de hoek zouden kunnen komen zijn dan NTT en Israël Start-up Nation. Maar ik vermoed dus Movistar of Bahrain.

Ook indien dit hele verhaaltje flauwekul is zal dit nog altijd negatieve gevolgen hebben voor Froome, de ploegmaats zullen toch meer geneigd zijn om te rijden voor Bernal en Thomas. De verstandhouding tussen die twee is ook goed, vermoedelijk beter dan met Froome.
14-05-2020 15:33
Naar Arkéa, bij z’n vriend Quintana haha
14-05-2020 15:40
Ik denk juist Mitchelton Scott. Engelsprekende ploeg met de broertjes Yates samen. Chaves haalt helaas het gewenste niveau ook niet meer. Al hoop ik van harte dat dat nog eens gebeurt.
    14-05-2020 15:57
    Froome heeft nooit moeite gedaan om te knechten voor de Yates-broers in WK. Ik denk dat daar sprake is van een onderliggende vete.
    14-05-2020 17:02
    Bij Mitchelton moeten ze juist al kijken om nu rond te komen en een sponsor te vinden dus zomaar even investeren in Froomey lijkt me niet
14-05-2020 15:48
Die gaat naar TJV met de knechten Dumoulin, Kruijswijk en Roglic.
    14-05-2020 17:02
    Denk je nou werkelijk dat grootgrutter Jumbo iemand met een doping verleden zal aan nemen
    Kan hem vele klanten kosten ,ik ga geen doping gebruiker sponsoren door daar dan nog te winkelen
    14-05-2020 17:03
    @john, dat is een goeie! Jumbo is het vervolg van Rabobank namelijk
    14-05-2020 17:47
    Was Jumbo toen ook al sponsor?

    Niet dat het me een argument lijkt tegen Froome overigens; hij wordt niet echt als dopingzondaar gezien volgens mij. Maar verwijzen naar een andere sponsor (die overigens ook stopte om de aangehaalde reden), die een ploeg met dopingzondaars sponsorde, lijkt me geen argument tegen het doping argument wat betreft Jumbo.
    15-05-2020 09:18
    Ja en Ineos van Sky
14-05-2020 16:07
Kan me niet voorstellen dat Thomas echt hoger in rangorde is bij ineos froome. Bernal is jong en zal ergens het gevoel hebben dat hij afgelopen tour 100% eerlijk gewonnen heeft maar het toeval te veel zijn zege bepaald heeft. Dus nu extra gebrand op een 2e overwinning. Dat froome het daarvan in de race kan afleggen als absolute kopman kan ik me voorstellen.
Ineos heeft ook altijd gezegd froome 100% te steunen in zijn missie om 5x de tour te winnen. Zou dit hun manier van helpen zijn?
Maar in een tijd waar er zoveel ploegen nu lastiger kunnen rondkomen lijkt me froome halen met zijn salaris voor maar enkele ploegen weggelegd.
14-05-2020 16:27
"De Brit wil dit jaar graag het kopmanschap in de Tour de France, maar gezien de concurrentie van Egan Bernal en Geraint Thomas binnen zijn eigen ploeg, bekijkt hij de mogelijkheden om deze zomer nog te vertrekken."

Of hoe een gerucht op Cyclingnews door WF als feit wordt aangebracht...

Ik kan wel geloven dat dit tijdens gesprekken over een contract voor volgend jaar geopperd is door geïnteresseerde ploegen, maar de realiteit is dat Ineos geen enkele reden heeft daarmee akkoord te gaan. Waarom zouden die Froome nu laten gaan enkele maanden voor zijn contract en er in de Tour een concurrent bij krijgen? Voor hen is dat de enige koers die echt telt en daarvoor moet iedereen zijn persoonlijke ambities opzij zetten. Dat is niet nieuw. Froome zelf lijkt mij ook te hoffelijk en dankbaar aan het team om een breuk te proberen forceren zoals een Rohan Dennis.

Reacties zijn gesloten.