Geen Tour voor Froome na val in aanloop naar tijdrit Dauphiné
foto: Cor Vos
woensdag 12 juni 2019 om 13:45

Geen Tour voor Froome na val in aanloop naar tijdrit Dauphiné

Chris Froome moet de Tour de France aan zich voorbij laten gaan. Tijdens het Critérium du Dauphiné kwam de Brit, viervoudig winnaar van de Tour, ten val tijdens de verkenning van de individuele tijdrit. Daarbij raakte hij zwaar geblesseerd.

Volgens Het Laatste Nieuws zou Froome tijdens zijn verkenningstocht een betonnen hindernis hebben geraakt, waarna hij zwaar ten val kwam. De Belgische krant meldt tevens dat ploegmanager Dave Brailsford vreest voor een breuk. In dat geval kan er vermoedelijk een streep door Tourdeelname.


Update 14.20 uur

Volgens de Franse sportkrant L’Équipe heeft Froome bij de val in de voorbereiding op de tijdrit van het Critérium du Dauphiné vermoedelijk zijn bekken gebroken. Dat meldt de krant op basis van de ploegleiding van zijn ploeg Ineos. Vaststaat dat de Brit de strijd in het Dauphiné vroegtijdig moet staken, maar bij een breuk zou tevens zijn deelname aan de Tour de France op de tocht staan. De ploeg heeft via haar officiële kanalen nog niets medegedeeld over mogelijk kwetsuren.


Update 15.00 uur

Chris Froome moet de Tour de France aan zich voorbij laten gaan. De Brit heeft zich zwaar geblesseerd bij zijn valpartij tijdens de verkenning van het tijdritparcours in het Critérium du Dauphiné. Dat vertelde ploegbaas Dave Brailsford zojuist aan de pers.

Brailsford: “Froome kwam ten val in een afdaling aan hoge snelheid. Hij raakte daarbij een muur. De ambulance was er snel bij. De dokters ontfermden zich vervolgens over hem, waarna hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Het is een zeer serieus ongeval. Voor alle duidelijkheid, hij zal niet aan de start staan van de Tour de France. Het zal lang duren voordat hij weer kan koersen.”

111 Reacties
12-06-2019 14:09
Jammer! Hoop dat het nog in orde komt voor de tour..
12-06-2019 14:10
Een rukwind zou de schuldige zijn volgens José Been op haar Twitter.
12-06-2019 14:11
Bekkenbreuk volgens l'équipe (voor wat dat waard is).
    12-06-2019 14:12
    Sjonge klinkt niet best.
12-06-2019 14:12
Allereerst klote voor hem. Daarna ontzettend jammer dat een ploeggenoot, TD of ieder ander hem nu niet van de troon gaat stoten.

Benieuwd naar de correlatie botbreuken en eenzame hoogte(stages) en wattagestaren.
12-06-2019 14:13
Zou Geraint hem een duwtje hebben gegeven?
    12-06-2019 14:29
    Kan G hard blazen? (vroeg altijd al af waar G nog meer voor stond... behalve Geraint. OMG nu weet ik het!)
12-06-2019 14:14
Ik vermoed regen daar? Wie weet wie gaat er nog op ze plaat vanmiddag..
12-06-2019 14:16
Ik mag het eigenlijk niet zeggen en ging hem ook zeker geen blessure.

Maar mocht hij niet deel kunnen nemen aan de tour zou ik het helemaal niet erg vinden.
12-06-2019 14:23
Dit gun ik Froome uiteraard niet..

Ik denk dat de komende tour met Froome nog best spannend had kunnen worden. Vorig jaar bleek hij al verslaanbaar. En hij begint toch ook wel op leeftijd te raken.. Daarnaast hebben we een sterk deelnemersveld.

En een tour zonder Froome.. Ik vind Thomas niet per se attractiever koersen dan Froome..
    12-06-2019 14:24
    Die zal natuurlijk inderdaad exact hetzelfde koersen.
12-06-2019 14:25
De koning moet verslagen worden op het slagveld niet op een ziekbed.
12-06-2019 14:28
Aj, met bekkenbreuk is de vuelta ook niet zeker haalbaar.
    12-06-2019 14:44
    Barstje of in paar stukken. Bekkenbreuk varieert nogal..
    12-06-2019 14:56
    Eens.
12-06-2019 14:32
LÉquipe spreekt van een bekkenbreuk inderdaad. Damn wat een pech zeg. Ben nooit echt Froome fan geweest maar dit gun je niemand.
12-06-2019 14:39
[i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    12-06-2019 14:46
    Het erg vinden, nee. Hopen, nee ook niet. Ik wil graag Kruisje of Tom zien winnen. Als er dan wat concurrentie afvalt heb ik daar zeker geen moeite mee. Het liefst zie ik ze de tegenstanders op minuten rijden zonder zonder dat deze pech krijgen. Maar dat is nu eenmaal niet reëel en uitvallers heb je altijd.
    12-06-2019 16:39
    @redactie dit is gewoon antisupporteren. Mag volgens de huisregels best verwijderd.
12-06-2019 14:44
Eens temeer weer een bewijs dat niets te plannen valt. Daar ben ik ook altijd fel tegen.
Er hoeft maar iets te gebeuren en heel je seizoen is weg zonder maar iets gepresteerd te hebben.
Ik hoorde vorige week nog zeggen dat Roglic teveel koerst.
Nou, hij heeft wel drie etappe-koersen gewonnen plus derde in de Giro.
Froome, Dumoulin, Kelderman hebben nog helemaal niets en we zitten alweer midden juni. Wie is er dan beter af denk ik dan. Gewoon koersen lijkt me nog steeds het beste, als je maar niet overdrijft.
Nu is Oomen ook weer de klos. Wie volgt?
    12-06-2019 14:46
    Ja, alleen een sponsor koopt niet zoveel voor een overwinning in een B-koers, die heeft 10 keer liever een ereplaats in de Tour. En dat begrijp ik wel.
    12-06-2019 14:48
    even een reality-check: zonder planning wint er anno nu helemaal niemand meer een grote ronde - of een klassieker.
    12-06-2019 14:52
    Nou, de Tirreno bijvoorbeeld is echt geen kleine koers.
    En Roglic staat er toch ook in de Giro.
    Waarschijnlijk zal de sponsor nu ook niet blij zijn. Of is dit nieuws van Froome nu ook goede reclame voor de sponsor. Lijkt me niet. Als het tegen zit is het seizoen gewoon naar de knoppen
12-06-2019 14:46
Bah bah bah, al die mensen die, al dan niet verdekt, blij zijn dat Froome (vermoedelijk) niet kan meedoen met de TdF. Je kunt de man niet mogen, het team niet en z'n baas & sponsor niet, maar een overwinning krijgt z'n (haar?) glans door de strijd tussen de beste renners. Daar hoort Froome bij. Punt. Ik zal hem alleen al daarom missen. Nu blijft het toch een wat-als verhaal, ongeacht wie er wint. Deze uitval ontneemt ons ook (voor dit jaar) de kans om een prachtige strijd tussen de oude en de nieuwe generatie te zien, wellicht zelfs binnen hetzelfde team.
    12-06-2019 15:10
    Om te kunnen koersen moet je de start halen, dat 'hoort'. Elke coureur maakt zoiets wel eens mee en nu is het zijn beurt. Een wat opener tour zonder Froome mag je ook best ok vinden zonder dat iemand per se eroverheen moet bahbahbah'en
    12-06-2019 16:14
    Ik volg je helemaal, maar ik vloog wel uit de bocht toen je zei “prachtige strijd”. De Tour is toch al jaren, door de verlamming van Sky, niet meer prachtig. Ik heb altijd wel sympathie voor Froome gehad. Echter, eerlijk is eerlijk: Ineos/Sky op volle sterkte deed niets voor de aantrekkelijkheid van de Tour. Niet dat er nu veel veranderd, aangezien Tourwinnaar Thomas dan nu de oppermachtige El Capitan zal zijn. Natuurlijk is het wel idd zo dat een overwinning tegen de sterkste renners de overwinning waardevoller maakt. Een overwinning is echter een overwinning. Met of zonder Froome.
    12-06-2019 16:30
    @vevie Om een of andere reden waren de woorden 'de kans' verdwenen (of nooit getypt...) in wat daardoor een erg kromme zin was. Ben het verder wel met je eens, de TdF blinkt niet uit in het verzilveren van die kans...
    @Romans Voor de tactiek van Ineos maakt het niet uit wie de kopman van dienst is, dus de hoop op een avontuurlijkere benadering lijkt me 'gerechtvaardigd maar ijdel'.
12-06-2019 15:00
Geen Tour voor Froome. Zware blessure. (bron AD)
12-06-2019 15:06
Dit doet me wel een beetje denken aan Andy Schleck, die in 2012 de Tour miste door een windvlaag in de tijdrit in de Dauphine. Hij is door die val ook nooit meer op zijn niveau gekomen.
    12-06-2019 15:23
    Andy kwam niet meer op niveau nadat Frank op doping betrapt is
    12-06-2019 21:12
    Andy deed het ala Armstrong vermoedelijk, pakken in bepaalde trainingsperioden, zorgen dat je aan weinig koersen deelneemt zodat je minder snel gepakt kan worden.
12-06-2019 15:07
nieuwe sponsor heeft nog niet veel geluk gebracht: Bernal, Hart, Froome
12-06-2019 15:09
Die gaat er gewoon staan :)
12-06-2019 15:09
Hoop doet leven zullen we maar zeggen.
12-06-2019 15:11
Tour onthoofd.. Jammer jammer
12-06-2019 15:14
Ik denk dat de Tour toch gebaat is bij meer strijd en minder dominante ploegen. Daarom zal de Tour zonder Froome meer spanning opleveren en in het voordeel van de kijker zijn.
12-06-2019 15:23
Ik ben niet specifiek fan van Froome, maar wat een hoop sneue opmerkingen hier zeg....
    12-06-2019 21:22
    Ach Froome is in wezen een pakhaas uit een team met twijfelachtige voorbereidings- en preparatiemethoden. Dat die daardoor een aantal gts op zijn palmares heeft staan is ook sneu voor de anderen.
12-06-2019 15:39
Vervelend voor hem, maar iedereen komt natuurlijk wel eens aan de beurt. Het valt mij nog mee hoe weinig blessures hij tijdens de koers heeft opgelopen in zijn carrière als je ziet hoe hij op zijn fiets zit en zich zo zwabberend voortbeweegt. Vorig jaar heeft hij nog ontzettend veel geluk gehad toen hij in de Giro aan de rechterkant van de weg viel en rakelings langs een betonnen paal scheerde. Wat dat betreft niet zo heel veel bijzonders dat hij nu een keer de pineut is.
Of het veel zal veranderen aan het koersbeeld komende Tour verwacht ik niet, hoewel het met Bernal een stuk frisser zal ogen is mijn hoop.
12-06-2019 15:39
't Wordt nog lastig om een strategie te bepalen voor Ineos. Het lijkt me dat Thomas na de tijdrit voorsprong op Bernal heeft. Maar zou deze zich dan moeten inhouden in de bergritten die nog volgen?
12-06-2019 15:41
De nieuwe sponsor wordt wel even op de proef gesteld hier zeg.. Zowel voor de Giro als de Tour valt hun kopman van tevoren uit..

Reacties zijn gesloten.