Cavendish beklaagt zich over puntensysteem WorldTour-ranking
Foto: Sirotti
zaterdag 22 oktober 2016 om 08:39

Cavendish beklaagt zich over puntensysteem WorldTour-ranking

Mark Cavendish is niet blij met het puntensysteem van de WorldTour-ranking. Hij vindt het klassement oneerlijk voor sprinters. De Brit won dit seizoen vier etappes in de Tour de France, maar toch eindigde zijn ploeg Dimension Data als laatste, waardoor degradatie dreigt.

Cavendish stelt tegenover Cyclingnews dat etappes meer punten op zouden moeten leveren. “Een etappezege in de Tour de France levert nu evenveel punten op als de twaalfde of vijftiende plaats in het klassement. Maar wat doe je dan? Investeer je dan liever in iemand die nooit een koers gaat winnen en voor ereplaatsen in klassementen gaat, of in iemand die op het hoogste niveau overwinningen probeert te behalen? Ik weet wel wat de sponsoren liever hebben…”

“Maar helaas, er is niets wat we eraan kunnen doen”, beseft hij. “Het is hoe het is en we zullen zien welke gevolgen dit heeft met oog op 2017.” Het is nog niet duidelijk of Dimension Data in de WorldTour mag blijven. Er zijn slechts zeventien plekken, maar achttien kandidaten.

Cavendish wijst er bovendien op dat de WorldTour-kalender weinig wedstrijden voor sprinters bevat. “Je hebt nu één eendagskoers voor sprinters in Hamburg. Zelfs Gent-Wevelgem is niet eens een sprinterskoers. Dat is erg scheef. En zoals ik al zei, een erg lage plaats in een klassement levert evenveel op als een etappezege. Daar begrijp ik weinig van.”

45 Reacties
22-10-2016 11:43
@roadrider
Sprinters leveren over een hele ronde nagenoeg dezelfde inspanning, het uiterste verschil is 5 à 6 %.

@kruissema
Grote rondes kunnen niet bestaan zonder overgangsritten. Saai zijn ze, maar ze zorgen wel voor iets meer rust in een deel van het peloton.

Overigens krijg ik het idee dat wanneer Greipel of Kittel dit zou zeggen, die meer bijstand zouden krijgen.
22-10-2016 11:50
Ik vind het in die kleinere rondes overigens nog veel schever: in de Tour krijgt de eindwinnaar tien keer zoveel punten als de winnaar van een etappe (wat ik een logische verhouding vind), in Baskenland, Eneco etc. is het ongeveer 17 keer zoveel, en levert zelfs een negende plek in het AK nog meer punten op dan een etappe. Stel dat je terugkijkt op de carrière van, laten we zeggen, Michael Boogerd, zou je dan z'n tiende plek in het klassement van de Tirreno van 2007 vermelden? Tuurlijk niet. En z'n etappe-overwinning in diezelfde koers in 2001? Zeker wel.
22-10-2016 12:30
Wie won de WT ook alweer? Oja, dat is ook een 'sprinter'.
22-10-2016 12:48
Sprinten is ook saai om te zien. Cav moet zich maar verbeteren op de kasseien om meer punten te pakken
22-10-2016 12:58
@DarioBirillo - waar zie jij in de reacties dat Cavendish gehaat wordt, enkele individuen daargelaten? En hoezo zouden punten de waardering van sponsors moeten volgen? M.i. moeten punten een reflectie zijn van het soort wielrennen dat je als UCI wilt stimuleren. Of ze daar in slagen is een andere discussie - iets voor een poll? De relatie die jij ziet tussen ritzeges belonen en aanvallend rijden lijkt me op z'n minst aanvechtbaar. Een mooie solo, jazeker, maar als er iets niet goed is voor aanvallend rijden is het wel het belonen van een sprinter(sploeg).
22-10-2016 13:12
Ik zou in principe meer punten voor ritoverwinningen toejuichen. Maar dan wel voor de heuvel en bergetappes, sorry Cavendish. Sprinters hebben, afhankelijk van de ronde, 4 tot 9 ongeveer even grote kansen op een ritoverwinning. Voor de echte aanvallers zijn die kansen veel minder groot dus zou meer beloning terecht zijn en ook nog meer renners uitdagen om het ook te proberen. Meer punten voor sprintersetappes ben ik dan weer op tegen, stel je de controle vanuit het peloton dan is voor. Dan blijft er nooit meer een groep weg omdat het belang veel te groot is.

En verder is Cavendish dan wel weer een beetje aan het zeuren. Niemand verbiedt hem om een van de Vlaamse klassiekers te winnen. 'Sprinters' kunnen best hoog in het klassement eindigen, als ze maar het profiel van Sagan, Degenkolb of Kristoff hebben.
22-10-2016 13:13
Ik denk dat Cavendish wel een punt heeft. Zowel Cavendish als Cummings hebben een sterk seizoen gedraaid en pakken samen 118 punten. Een renner als Alberto Bettiol pakt 185 punten. Wie, zegt u?
Alberto Bettiol is zelfs "sterker" dan geheel Dimension Data bij elkaar!
Etappeoverwinningen in de grote rondes mogen best dubbel beloond worden, bijvoorbeeld met 40 punten per overwinning in plaats van 20 punten. Ook het WK behoort beloond te worden als ware het een Monument.
22-10-2016 13:19
@DarioBirillo Een GT renner die top 20 rijdt moet 21 dagen alles geven.

Cavendish, wat ik een mooie sprinter vind hoor, hoeft zich maar op een paar ritten te richten, waar zijn ploegmakkers hem bevoorraden en uit de wind houden, om de laatste halve kilometer alles te geven.

In alle andere etappes kan hij rustig in de bus rijden en zorgen dat hij net binnen de limiet over de meet komt (of zelfs erna als de bus dat massaal afspreekt)

Ik kan me wel vinden in deze puntentelling.

Zoals ik al zei vind ik hem gewoon te beperkt.
22-10-2016 13:29
@jooprioolpijp:
Ik wil net zeggen dat het puntensysteem betreffende ritzeges net over meer gaat dan alleen sprints belonen of niet. Tuurlijk praat Cavendish vooral daarover omdat hij een sprinter is. Dat lijkt me logisch.
Het gaat mij over het belonen van een ritzege (eender welke) tegenover het behalen van een verre ereplaats. Het jagen naar een ritzege zou meer beloond moeten worden dan de 12e plaats (ik weet niet de specifieke punten) in het klassement? En je kan natuurlijk niet sprinterszeges minder gaan belonen dan een solo-winst. Met meer puntenwaarde te geven aan een ritzege beloon je aanvallers die voor een ritzege willen gaan ipv te vechten voor een 12e plek. Dat een sprintersploeg belonen met punten aanvallen tegen gaat? Ja, in vlakke sprintersritten is het vaak niet zinvol om aan te vallen, zeker met de hypercontrole tegenwoordig. Maar dat ligt meer aan het gedrag van de ploegen en renners dan aan de punten. Ik zou niet durven beweren dat er nog meer controle en meer sprints zouden zijn als er meer punten te verdienen zijn.

Nou, die enkele individuen geven toch dat gevoel af. Zie ook hierboven de reactie van albertooo die aangeeft het vermoeden te hebben dat als een sprinter als Kittel of Greipel hiermee zou komen, er minder tegenstand zou zijn. Dat geeft toch aan dat een significant deel van de reageerders dit gewoon afschieten omdat het Cavendish is?
22-10-2016 13:54
Nee, Sprinters zijn niet te benijden. Zo weinig wedstrijden die ze kunnen winnen. Het is oneerlijk. En dan krijgen ze ook nog eens zo weinig punten. Ongehoord. Overigens is de renner met de meeste WT-punten ook een aardige sprinter. Misschien moet Cavendish die eens wat vaker verslaan, dan komen die punten vanzelf.
22-10-2016 14:21
@DarioBirillo - ik snap je argumenten. Uiteindelijk komt dit neer op de eeuwige discussie over wat 'beter' is, etappes pakken of een (ver) klassement. Hoe dat in punten te verpakken is nog weer iets anders. Juist omdat je aanvallers niet anders kunt belonen dan sprinters ben ik bang voor de 'bijvangst' bij meer punten voor etappes dat sprintersploegen nog meer willen controleren dan nu omdat ze weten dat de kans op winst/podium enorm is als de boel bij elkaar blijft. Dit geldt, mutatis mutandis, ook voor muur-aankomsten. Een voordeel zou kunnen zijn dat klassementsploegen minder makkelijk vluchters laten winnen.

Over de individuen: je hebt gelijk, die zijn er zeker, maar je kunt het ook met Cav oneens zijn zonder een hekel aan hem te hebben.
22-10-2016 15:32
Ik ben het deels met Cavendish eens dat er in de World Tour te weinig sprintersklassiekers zijn. Alleen Milaan-San Remo. Een optie is om Parijs-Tours weer tot de World-Tour toe te voegen, daar ben ik wel voorstander van. Echter hoeft van mij al die sprintersetappes, met name in de Tour, niet. Dat zijn er echt veel te veel. Dus het beste is om minder sprintersetappes te doen in de grote rondes (met name de Tour) en Parijs-Tours toe te voegen aan de World Tour. Daar zou ik op voor zijn..
22-10-2016 16:08
Ik ben het op zich wel met hem eens. Klimmers kunnen in allerlei klassementjes veel makkelijker punten pakken dan aanvallers en sprinters. Eventueel kunnen de Scheldeprijs en Parijs-Tours aan de WT worden toegevoegd om de sprinters meer kansen te geven.
22-10-2016 17:02
Ik begrijp het niet goed.
Sagan is toch ook een sprinter en die is nu de beste coureur van 2016.
22-10-2016 17:32
Cav heeft een punt, maar krijgt zelf maar een half punt... het zijn immers niet de sprintersetappes die meer gevaloriseerd moeten worden, maar de bergritten. Dat een 8ste plaats in de Eneco tour nu evenveel punten opbrengt als een bergrit met aankomst op een col... Ritten met aankomst op col van minstens 1ste categorie moeten van mij dubbele WT punten krijgen. Zo krijg je ook extra strijd tss favorieten. En zo kan Cav's ploegmaat Serge Pauwels voor een tweede plaats op de Ventoux 20 punten scoren ipv 10, evenveel als Cav voor zijn sprintzege.
Deel daarnaast ook WT punten uit voor het punten- en bergklassement van de grote rondes, en het wordt pas echt interessant. Minder sprinters die afstappen vóór Parijs (nu een jaarlijkse ziekte)... Cav?
Als je verder durft kijken, dan zit het ook niet ok qua punten per etappe tss grote en kleine rittenkoersen: een 5de plaats in een Tourrit schat ik heel wat hoger in dan een 3de plaats in Polen of Eneco. Dus: punten voor etappes in grote rondes optrekken van 20-10-6-4-2 naar 25-15-12-8-4 bijvoorbeeld. En dan x 1.5 voor tijdritten en x2 voor bergritten. Dan scoort Serge 30 punten voor zijn 2de plek, en Cav 25 per rit. En een overwinning in een bergrit komt ook gelijke hoogte van een 5de plaats in een monument of een 3de plaats in pakweg de Waalse Pijl. Lijkt me de correcte verhouding.
22-10-2016 20:52
Over de verdeling van de punten kunne eindeloos discussiëren. Het is wat het is, deal with it, zou ik zeggen.
Neemt niet weg dat DD behalve Cav en Cummings gewoon tegenviel. En dat de WT plek dus terecht ter discussie komt.
22-10-2016 21:22
Gelukkig voor Cavendish zitten volgend jaar ook Qatar, Frankfurt en London in de World Tour, dus liggen de punten voor het oprapen als hij bereid is om ook buiten Tour en WK iets te presteren.
22-10-2016 21:57
@IlDon: Hamburg, Gent-Wevelgem, Plouay. Ook sprintkansen.
Het systeem is wellicht wat oneerlijk, maar dat wisten ze vooraf. En Cav was natuurlijk een deel van het seizoen bezig met de OS.
23-10-2016 08:23
Meer of te veel sprint wedstrijden kunnen ook zorgen voor een afkeer van het wielrennen. Dat zal ook niet de bedoeling zijn denk ik
24-10-2016 00:26
Zuiger. (punt)

Reacties zijn gesloten.