Cavendish beklaagt zich over puntensysteem WorldTour-ranking
Foto: Sirotti
zaterdag 22 oktober 2016 om 08:39

Cavendish beklaagt zich over puntensysteem WorldTour-ranking

Mark Cavendish is niet blij met het puntensysteem van de WorldTour-ranking. Hij vindt het klassement oneerlijk voor sprinters. De Brit won dit seizoen vier etappes in de Tour de France, maar toch eindigde zijn ploeg Dimension Data als laatste, waardoor degradatie dreigt.

Cavendish stelt tegenover Cyclingnews dat etappes meer punten op zouden moeten leveren. “Een etappezege in de Tour de France levert nu evenveel punten op als de twaalfde of vijftiende plaats in het klassement. Maar wat doe je dan? Investeer je dan liever in iemand die nooit een koers gaat winnen en voor ereplaatsen in klassementen gaat, of in iemand die op het hoogste niveau overwinningen probeert te behalen? Ik weet wel wat de sponsoren liever hebben…”

“Maar helaas, er is niets wat we eraan kunnen doen”, beseft hij. “Het is hoe het is en we zullen zien welke gevolgen dit heeft met oog op 2017.” Het is nog niet duidelijk of Dimension Data in de WorldTour mag blijven. Er zijn slechts zeventien plekken, maar achttien kandidaten.

Cavendish wijst er bovendien op dat de WorldTour-kalender weinig wedstrijden voor sprinters bevat. “Je hebt nu één eendagskoers voor sprinters in Hamburg. Zelfs Gent-Wevelgem is niet eens een sprinterskoers. Dat is erg scheef. En zoals ik al zei, een erg lage plaats in een klassement levert evenveel op als een etappezege. Daar begrijp ik weinig van.”

45 Reacties
22-10-2016 08:44
Het is gewoon moeilijk om een goed systeem van eerlijke puntentoekenning te maken, misschien wel onmogelijk.
22-10-2016 08:45
Etappes in de Tour, Giro en Vuelta zouden zwaarder moeten tellen, dan zou het wat meer in balans zijn.
22-10-2016 08:54
Nu er gevaar dreigt voor zijn ploeg, opeens klagen over het puntensysteem?

O, en hij vergeet nog even de grootste sprinterswedstrijd: Milaan-Sanremo. En in de komende Tour alleen al zitten zo'n 8 a 9 sprintersetappes, samen goed voor bijna net zoveel punten als de eindoverwinning. Voor een pure klimmer zijn nog veel minder punten te behalen!
22-10-2016 08:56
Hij heeft gelijk, een 4e plaats in de ronde van Polen levert meer op dan een rit in de tour
22-10-2016 09:07
Wordt maar eens vierde in polen. Hoj onderschat het rijden van een klassement in grote en kleine rondes. Mijn mening. Cavendish rij volgend jaar aks hij de tour rijd zeker 8 a9 keer top 5/top 10 in de tour. Levert meer punten op als 5de plek in polen. Niet klagen gewoon fietsen...
22-10-2016 09:11
Probeert hij nou te zeggen dat 4 ritoverwinningen in de Tour genoeg punten op moeten leveren om je te handhaven?

Hoe mooi die overwinningen ook zijn zou het erg scheef zijn als je op basis daarvan al zoveel punten zou verdienen dat je de rest van het jaar geen platte prijs meer hoeft te rijden. Het probleem is natuurlijk dat DD verder de rest van het jaar niets presteert en dan is zelfs 4 sprints winnen in de grootste ronde niet genoeg. Terecht m.i.
22-10-2016 09:12
Sprinters koersen zijn nou eenmaal saai.... Hij moet al blij zijn dat de Tour er veel te veel in het parkoers gooit
22-10-2016 09:32
Oftewel, hij geeft toe dat hij te beperkt is.

Sagan, Matthews, Demare, Ulissi, van Avermaet zijn ook sprinters maar kunnen gewoon meer dan alleen een biljartlakenvlakke etappe winnen waardoor ze wel veel UCI punten scoren
22-10-2016 09:35
Wat wil Cavendish eigenlijk? De inspanningen die sprinters leveren zijn peanuts in vergelijking met die van klimmers, tijdrijders, ronderenners...
Het puntensysteem van de World Tour is de beste weergave van de kwaliteit van de renners.
22-10-2016 09:35
Het is al erg genoeg dat er 6 A 7 draken van etappes zijn in de tour, van mij mogen ze de hoeveelheid sprints bijstellen naar 3 a 4 per grote ronde, weet niet of cavendish het weet dat sprintetappes looisaai zijn. Laat staan dat ze het gaan promoten door meer punten te geven.
22-10-2016 09:43
Dat het WT punten systeem niet klopt is waar echter zijn voorbeeld klopt niet. Cav haalt met zijn 4 ritzeges in de Tour maar liefst 80 WT punten! Dat is evenveel als de 7e plek van Purito in het AK of de winst van Mollema in San Sebastian. Die laatste prestaties vind ik zelf boeiender dan een massasprint. Cav heeft genoeg kunnen sprokkelen, met wat ereplaatsen in WT wedstrijden erbij valt er in principe genoeg te rapen voor het team.
22-10-2016 09:56
Ach Mark, gewoon wat tegenstanders tegen de grond of de hekken inrijden zoals je meestal doet , dan is de concurrentie wat minder en hoef je niet te klagen.
22-10-2016 09:58
Snap Cavendish wel
22-10-2016 10:05
In de PCS ranking die wel alle wedstrijden meerekent staat Dimension Data alsnog 17e. Just sayin'
22-10-2016 10:10
Op zich kan je het begin van de titel wel een paar keer per jaar copy-pasten.
22-10-2016 10:15
Mark Cavendish moet maar eens gaan proberen om 15de te worden in de Tour de France. Dan piept hij wel anders.
22-10-2016 10:33
Cav moet niet zaniken niet het hem even niet past. (Pure) sprinters worden toch al overdadig met overwinningen beloond voor hun relatief beperkte kwaliteiten. Kijk hoe een renner als Gesink moet zwoegen voor een overwinning. Vele andere goede renner zonder eindschot lukt het vaak net niet. Ik vind overwinningen in de sprint de meest goedkope die er zijn in vergelijking met bergetappes, klassiekers en tijdritten.
22-10-2016 10:54
Best lastig. Je ziet weinig echte sprinters die 300/400 punten halen. Ik denk dat hij wel een punt heeft. Aan de andere kant. Als je meer punten gaat geven voor ritoverwinningen dan rijden de klassementrijders niet meer voor een 15e plaats in het AK en laat iedereen maar lopen buiten de eerste 10. Ook niet echt leuk. Sprinters hebben weer het voordeel dat ze meerdere rondes punten kunnen pakken. Ze hebben altijd wel ritten om de sparen of om eruit te stappen.
22-10-2016 11:02
Wat een lulkoek over die eendagswedstrijden zeg. Geen enkele wedstrijdorganisatie is verplicht om een parcours op maat voor Meneer Cavendish uit te zetten. Sprinters zijn geen ééndagsrenners. Punt.
22-10-2016 11:23
Het lijkt me niet de schuld van de UCI dat Cavendish alleen in de Tour punten heeft gepakt. In het voorjaar was hij waardeloos en na Parijs-Roubaix heeft hij verder geen WT-koers gereden.
22-10-2016 11:31
Ik kan me er wel in vinden hoor, waarom geven 4 TdF overwinningen minder punten dan de hele tour nooit top 5 rijden?
22-10-2016 11:33
Een etappe in de Tour levert evenveel op als een veertiende plek in het AK. Ik denk dat als je renners, publiek en sponsoren de volgende vraag voorlegt: 'Wat heb je liever in de Tour, een etappezege of een veertiende plek in het eindklassement?', dat de overgrote meerderheid dan voor een etappe kiest. Omslagpunt ligt denk ik bij plek tien, voor toptien wordt echt gereden, wordt verdedigd en telt ook wel een beetje voor je palmares. Daarbuiten niet echt, denk ik. Misschien een leuke poll voor WF?
22-10-2016 11:35
Ben het ook niet eens met Cav. De punten in de rondes wegen nu al teveel door in de WT-ranking. Wat moeten klassieke renners dan zeggen ? Daarom is het een goede zaak dat Omloop, Strade en Dwars door Vlaanderen werden toegevoegd aan de World Tour. En daarenboven zijn dat koersen waar er nog zoals in de goeie oude tijd de laatste 80km gekoerst wordt ipv gewacht op de laatste helling.
22-10-2016 11:35
@maklukzat
"Ik denk dat hij wel een punt heeft."

Hij heeft er 80 zelfs. ;)
22-10-2016 11:37
Cavendish heeft duidelijk iets tegen alle WielerFlitsers gedaan dat hij hier zo gehaat wordt... Veel reacties lijken hier niet verder te komen dan 'ik heb iets tegen Cavendish dus hij heeft ongelijk' Of dat gevoel krijg ik hier...

Maar hij heeft wel een punt hier hoor. Het is toch ongelooflijk krom dat de 12e of 15e plaats in de Tour meer opbrengt dan een ritzege? We willen toch met z'n allen aanvallend rijden belonen? Dan moet je toch net de ritzege belangrijker maken dan zulke verre ereplaats? Als zo'n verre ereplaatsen meer punten opleveren dan een ritzege, waarom zou een renner dan de moeite doen om een mooie aanval te doen en voor die ritzege te gaan? Punten zijn nu eenmaal belangrijk in het huidige wielrennen. Het is net het rijden voor die verre ereplaats dan ontmoedigd moet worden, niet de ritzege. Terwijl zoals hij zegt ritzeges voor sponsoren net belangrijker zijn. Dat spreekt elkaar gewoon tegen: verre ereplaats is beter omdat je dan wel punten scoort, maar sponsor heeft daar niets aan, die wil ritzeges.

Wat betreft de hekel aan sprints hier... Nou zeg, het lijkt niet alleen Cavendish maar elke sprinter die gehaat is door WF? Sprinters hebben toch ook recht op een topkoers? Er zijn enorm veel voor kasseirenners terwijl dit slechts een zeer kleine groep renners is. En tegenwoordig wordt in veel wedstrijden nog een heuvel bijgesmeten zodat het voor sprinters ook moeilijker wordt. Het is toch niet slecht dat er ook wedstrijden zijn voor de sprinters? Dat mensen dat saai vinden, is jammer want een sprint heeft een geweldige spankracht. Maar daarom moet je dit soort wedstrijden en ritten weglaten?

Reacties zijn gesloten.