Cadel Evans over Van der Poel en Evenepoel: “Ronderenners? Stand-byknop nodig”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 29 april 2020 om 15:37

Cadel Evans over Van der Poel en Evenepoel: “Ronderenners? Stand-byknop nodig”

“Of Remco Evenepoel en Mathieu van der Poel ronderenners kunnen worden? Een ronderenner heeft ook een stand-byknop nodig om de overgangsetappes te overleven. Niet iedereen is daartoe in staat.” Het zijn de woorden van Cadel Evans, de Tourwinnaar van 2011. De Australiër sprak uitgebreid met Sporza in een Facebook Live-sessie.

Evans – die vijf jaar geleden een punt zette achter een zeer succesvolle carrière – volgt het wielrennen nog altijd op de voet. De voormalig ronderenner is enthousiast over Remco Evenepoel, die een stormachtig debuut kende bij de profs. “Hij wordt een hele goede wielrenner, zelfs als hij op halve snelheid vooruitgang blijft boeken.”

“Het is belangrijk dat hij stappen blijft zetten.” De 20-jarige Evenepoel maakte vorig jaar al indruk als tijdrijder, terwijl hij ook de beste was in een zware eendagswedstrijd als de Clásica San Sebastián. De renner van Deceuninck-Quick-Step begon het seizoen 2020 voortvarend met eindzeges in de Vuelta a San Juan en de Volta ao Algarve.

Evenepoel hoopt in de toekomst mee te doen om de eindzege in grote rondes. “Of hij een ronderenner kan worden? Het is mogelijk om eendagskoersen te combineren met grote rondes, maar daar moet je je mentaal op voorbereiden”, aldus Evans. “Een eendagsrenner kan zich 110% focussen op een koers en zich volledig leeg rijden.”

“Een eendagsrenner heeft een aan- en uitknop” 
“In de Tour moet je echter drie weken lang op tachtig of negentig procent koersen. Op de sleutelmomenten moet je dan vervolgens schakelen naar honderd procent. Een eendagscoureur heeft een aan- en uitknop, een ronderenner moet ook een stand-byknop hebben”, zo vertelt de man die vijfmaal op het eindpodium stond van een drieweekse ronde.

En hoe kijkt Evans naar Mathieu van der Poel? Volgens wijlen Raymond Poulidor – de grootvader van het Nederlandse supertalent – is de coureur van Alpecin-Fenix in staat om ooit een gooi te doen naar de eindzege in de Tour. Evans: “Van der Poel heeft eveneens die eendagskoers-mentaliteit. Als hij grote rondes wil winnen, zal hij wat spiermassa moeten verliezen.”

“Dat laatste vereist veel concentratie. Bovendien liggen de verwachtingen in België en Nederland heel hoog wat betreft Evenepoel en Van der Poel.”

17 Reacties
29-04-2020 16:19
Vooralsnog laten ze allebei zien dat ze super professioneel bezig zijn en perfect met de druk omgaan. Evenepoel is er volgens mij zelf ook van overtuigd dat hij de nieuwe Merckx is. En Van der Poel heeft al een tiental jaar alles gewonnen wat hij wou winnen dus dat zit ook wel goed.
29-04-2020 16:34
Elke langere klim die ik Evenepoel heb zien doen zat hij helemaal voorin.
Elke langere klim die ik v.d. Poel heb zien doen moest hij te vroeg lossen.
Elke tijdrit die ik Evenepoel heb zien rijden was eenzame klasse.
De weinige tijdritten die ik v.d. Poel heb zien rijden waren 'minder'.

Evenepoel wordt een groot ronderenner. V.d. Poel niet. Maar dat maakt niet uit: hij wordt de beste klassiekerrenner en moet zich daarop blijven concentreren.
    29-04-2020 17:20
    Je vergelijkt appels met peren op dit moment
    29-04-2020 17:52
    Ja, het is geen goede vergelijking zoals Diegosi zegt.

    Op basis van wat je eerder in Tour of Norway zag, denk je van oei oei dat wordt niks. En de Koppenbergcross liep ook vaak niet zo lekker. Maar dat is een Vd Poel die op ander werk is gespecialiseerd.

    Specialiseren van inspanning van 1 uur cross met meestal beperkt hoogteverschil naar MTB met 1,5 uur inspanning met in sommige wedstrijden behoorlijke hoogtemeters is wel al geslaagd. Daar heeft hij in 2 seizoenen het gat gedicht en is nu de topper in dat werk. Dat geeft ook iets weer over de mogelijkheden van Vd Poel.

    Er wordt veelal een vergelijking gemaakt met Sagan, die terecht is op technisch vlak, punch en body. Daarbij moet niet vergeten worden dat Sagan in jongere jaren met minder body zelfs pittige heuvel/klim overkwam in de Tirreno Adriatico net iets achter een Nibali maar wel ruimschoots voor andere klimmers (ook Froome). Ik heb Sagan ook ooit nog eens een klim een Tour of California beter op zien rijden dan Robert Gesink. Hij heeft echter de keuze gemaakt om voor body en de klassiekers met keien of beperkte steiltes te gaan.

    We weten als buitenstaanders noch van Sagan of van Vd Poel of er intrinsiek wel een ronderenner in zit of zat, waar dat al wel redelijk zichtbaar is bij Evenepoel. Meer heb je aan gegevens over hoe lang een renner een bepaald vermogen kan trappen en dat ook weer afzetten tegen zijn piekvermogen. Zo lijkt het erop dat Valverde maar een beperktere tijd (2-3min) heel goed kan pieken en dus vaak pas aanvalt als het korter voor de finish is. Dumoulin heeft een minder hoge piek, maar kan een veel langere periode een wat hoger vermogen vasthouden.

    Er zal vast al wel iemand die 'data' goed geanalyseerd hebben met Vd Poel zelf alsmede met zijn pa. Het neigt er wel naar, gezien de gekozen eerste wegervaringen, dat gekozen wordt voor de klassiekercoureur. Zegt echter nog niet of die optie gekozen is omdat het andere geen succes op kan leveren.

    Het enige dat wij als buitenstaanders wel zien is dat zijn wat onstuimige karakter beter past bij eendagskoersen. Op eenzelfde manier vroeg aanvallen in etappes in rondes, waar nog 1,5e week gereden moet worden, lijkt niet de juiste tactiek. We kunnen ons allen nog de geldingsdrang van Yates in de Giro voor de geest halen. Wil niet gezegd hebben dat het niet mogelijk is. Hij mag me in de toekomst graag verrassen en oude wetmatigheden doorbreken :)
    29-04-2020 22:43
    Ook de "klimmer" Sagan had gewoon een paar kilotjes extra mee bergop.
29-04-2020 17:19
Voorlopig zijn het gewoon niet op elkaar lijkende renners, met hun eigen grote talenten.
29-04-2020 17:27
Ik snap ook echt niet waarom MvdP uberhaupt word meegenomen in zulke discussies. van der Poel is geen ronderenner en zal dat ook nooit worden.



1. Hij zit volgensmij helemaal niet te wachten op ronderenner worden, het saaiste wat er is in weze. 6 maanden voorbereiden, 15 etappes zoveel mogelijk energie sparen en 6 keer toeslaan. Mathieu van der Poel is precies het tegenovergestelde in koerswijze. Kortom hij heeft de ambitie niet ronderenner te worden, het belangrijkste punt.

2. Hij is 10 kg te zwaar

3. Hij heeft geen ploeg (voorlopig)

Paar jaar terug zeiden we toch ook niet dat Oliver Naesen weleens een grote ronde kan gaan winnen...
    29-04-2020 17:44
    100% mee eens
    29-04-2020 18:00
    Nu kon Naesen natuurlijk niet helemaal dezelfde adelsbrieven voorleggen als een MvdP. Maar helemaal eens met de strekking van je verhaal.

    Heel benieuwd ook of Evenepoel hetzelfde gaat beleven als Yates inderdaad, te onstuimig, te veel met krachten smijten en dan niet genoeg stand-bye kunnen rijden om ook echt die drie weken over de streep te trekken. Al kan ik me ook voorstellen dat ie nog weer zoveel klasses beter is dan Yates (S. of A.) dat hij zelfs met een inzinking een grote ronde kan winnen. Zou het in ieder geval vermakelijk houden.

    Als we dit nu allemaal toch eens konden gaan aanschouwen en ontdekken de komende weken.. Grmphh quarantaine..
    29-04-2020 18:05
    Van Geraint Thomas dacht ook niemand dat ie een grote ronde zou winnen toen hij 25 was. Die is ook pas later omgeschoold van klassiekerrenner naar ronderenner. Tuurlijk gaat Mathieu de komende jaren zich volop het klassiekerwerk toeleggen, maar als ie daarin het gros gewonnen zou hebben, is een omschakeling rond zijn 30e zeker niet ondenkbaar lijkt me. Dan zal zijn explosiviteit met de jaren ook wel gaan afnemen. Mathieu lijkt toch continu naar nieuwe doelen te zoeken om zichzelf uit te dagen.
29-04-2020 18:05
Zou leuk zijn wanneer Belgie ook weer eens een ronderenner in de armen kan sluiten.
29-04-2020 19:24
VdP de bescheiden Hollander vs Evenepoel de onbescheiden Belg ...... die gasten hebben buiten hun naam meer verschillen dan overeenkomsten, zelf zie ik VdP nooit als ronde renner puur omdat hij dat niet leuk vindt. Fysiek zou hij wellicht een Dumoulinnetje kunnen doen maar mentaal niet (gelukkig). Evenepoel kan en zal alles winnen wat hij wil (vindt ie zelf ;) ).
    29-04-2020 21:53
    Ja, Evenepoel heeft soms arrogante trekjes, kijk maar naar zijn uitval bij Yorkshire of dat rare vingertje toen hij San Sebastian won. Maar het is wel een jongen met het hart op de goede plaats. Hij droeg zijn EK tijdritzege bijvoorbeeld op aan de toen recent overleden Bjorg Lambrecht. Dat vond ik een mooi, bedachtzaam gebaar. Ik vind het ook leuk hoe hij de laatste tijd de wielercommunity motiveert door challenges te verzinnen. Daarnaast is Matje overigens ook lang niet altijd even bescheiden. Kijk maar naar afgelopen veldritseizoen. Hij reed de concurrentie aan gort, maar zat bij de persmomenten wel telkens te zeuren dat hij nog niet het juiste gevoel had. We weten allemaal dat dat not done is als je hebt gewonnen, want dat getuigt van weinig respect voor de concurrentie
29-04-2020 21:34
Als als als, voorlopig rijden er nog mannen als een yates,froome,thomas,bernal,roglic,dumoulin rond
    30-04-2020 05:01
    Nou ja, voorlopig wordt er helemaal niet rondgereden.
30-04-2020 09:42
Voor beide renners lijkt het me verstandig als ze de tijd nemen om zich tot ronderenner te ontwikkelen. En voor Van der Poel geldt wat mij betreft: van mij hoeft het niet. Eerst maar eens een paar jaar klassiekers en kortere etappekoersen rijden om te winnen. Prima toch. En dan langzaam groeien richting het rondewerk. Als hij dat echt wil.
30-04-2020 09:45
En dan die opmerkingen over het 'karakter' van Evenepoel. Een renner met klassementsambities hoeft geen lieverdje te zijn. Hinault. Armstrong. Dat waren ook geen allemansvrienden.

Reacties zijn gesloten.