Brons voor Remco Evenepoel: “Qua waardes mijn beste tijdrit ooit”
foto: Cor Vos
zondag 18 september 2022 om 10:13

Brons voor Remco Evenepoel: “Qua waardes mijn beste tijdrit ooit”

Het was voor de start van de tijdrit nog de vraag of Remco Evenepoel wel voldoende was hersteld van zijn inspanningen in de voorbije Vuelta a España, maar de Belg deed in Wollongong ‘gewoon’ mee om de wereldtitel in het tijdrijden. Evenepoel strandde uiteindelijk op negen seconden van het goud. “Als ik naar mijn waardes kijk, was dit de beste tijdrit uit mijn carrière. Toch zeker op een dergelijk parcours”, klonk het na afloop.

Evenepoel werd na de tijdrit naar het podium geleid om de bronzen medaille in ontvangst te nemen. De wereldtitel ging naar de verrassend sterke Tobias Foss, Stefan Küng moest genoegen nemen met een zilveren plak. Dat Foss er met de zege vandoor ging, was een regelrechte verrassing. De reactie van Evenepoel vlak na de finish sprak ook boekdelen. “Het was inderdaad een verrassing. Ik hoorde onderweg in mijn communicatie ook nooit de naam van Foss voorbijkomen”, vertelde Evenepoel aan Sporza.

“Het ging vooral over Küng en Ganna. Ik slaagde er in de finale nog in om serieus in te lopen, maar Foss moet ook enorm sterk zijn gefinisht. Ik werk hier puur gevoelsmatig mijn beste tijdrit ooit af, zeker op een dergelijk parcours, wat voor mij toch niet ideaal is. Op een iets minder technisch parcours had ik misschien wel kunnen winnen, maar dat is geen excuus. Ik heb mijn beste tijdrit gereden en kon niet meer doen. De twee renners die voor mij eindigen, waren sterker”, concludeert de Belg.

Küng, Foss en Evenepoel op het podium – foto: Cor Vos

“Dit is een eerlijk resultaat”
Evenepoel wil geen excuses inroepen en zoekt het vooral bij zichzelf. “Of de wind een rol speelde? Geen idee, ik had wel het gevoel dat hij in de eerste ronde wat strakker stond. Dat is echter voor iedereen zo. Er was verder geen sprake van een draaiende wind. Nee, we hadden allemaal te maken met dezelfde omstandigheden. Dit is een eerlijk resultaat. De Vuelta? Het is flauw om dat nu aan te halen. Ik heb vandaag gewoon mijn best gedaan.”

Toch baalt Evenepoel als topsporter en pure winnaar natuurlijk wel, nu hij negen seconden tekortkomt voor de wereldtitel. “Derde op negen seconden, dat is heel erg kort. Ik vind het vooral jammer dat het weer net niet is voor ons land. We eindigen nu voor het vierde jaar op rij op het podium. Ik zal elk jaar blijven vechten en jagen op die wereldtitel. Dat Foss hier wint, is trouwens alleen maar goed voor de wielersport. Hij heeft het zeker niet gestolen.”

80 Reacties
18-09-2022 11:11
Zucht. Ik weet dat het in het moderne wielrennen vooral om waardes trappen gaat, maar ik word er zo moe van, die focus daarop van enkele wielrenners. Weer een stapje verder weg van de romantiek van de koers. Ik ben moe...
    18-09-2022 15:23
    Ik begrijp je helemaal. Zoiets overkomt me ook bij de F-1. Vroeger stond ik 's nachts op om Lauda, Prost en Senna bezig te zien . Nu lig ik zelfs overdag na 10 min in slaap als ik Verstappen en Co zie rondrijden in hun computergestuurde auto'tjes.
18-09-2022 10:45
Foss die Evenepoel in zijn waardes laat. Mooi is dat.
18-09-2022 10:19
Tot mijn verbazing was hij erg sterk vandaag.
Alleen het aansnijden van bochten ging minder goed dan zijn concurrenten. Als je zag hoe Kung erdoor vloog op het scherpst van de snee. Wellicht dat hij daar wat seconden laat liggen...
    18-09-2022 10:46
    Klopt, was de snelste op de rechte stukken, gewoon niet zijn parcours. Zit nog altijd op minstens 90% van zijn topvorm dus, rekening houden met dit mannetje in de wegrit.
    18-09-2022 13:13
    Als hij op 90% zit komt hij er in de wegrit niet aan te pas die zit nog op 99% anders werd hij vandaag op minuten gereden, zo goed is Evenepoel nu ook weer niet.
18-09-2022 10:50
Evenepoel reed wel heel erg slechte bochten vandaag, zeker in vergelijking met Küng (Foss hebben we niet veel gezien). Geen risico's willen nemen? Of onvoldoende verkend?
Ook niet onbelangrijk: Foss en Küng hadden een renner in het vizier (en konden die renner ook inhalen), Evenepoel had dat voordeel niet. Maar misschien is dat helemaal geen voordeel, wie zal het zeggen.
Los daarvan: ik had niet gerekend op een podiumplek aangezien hij een week geleden nu nog aan de laatste rit in de Vuelta moest beginnen. En hij daar toch 3 weken de ballen uit de broek heeft moeten rijden. Straffe prestatie dus!
    18-09-2022 10:54
    ...ik zou het nooit als excuus inroepen, 9 seconden in de bochten alleen ophalen lijkt me stevig. Vergeet ook even Hayter niet, die supergoed bezig was maar materiaalpech had. Die had ook op het podium kunnen staan. Mogelijk was het parcours net iets minder voor Evenepoel omwille van techniciteit, maar ja die dingen tellen ook. Qua wattages zat hij in ieder geval niet ver van 1 en 2.
    18-09-2022 14:54
    @Melkzuur je hebt Foss Contreras niet zien inhalen dus voordeel of nadeel is ook lastig te beoordelen.
    18-09-2022 15:49
    Dat klopt. En ik vind dat de commentatoren wel erg makkelijk zeggen dat een renner inhalen 10 à 15 seconden voordeel kan opleveren. Dat kan misschien wel kloppen op het moment zelf, maar misschien ga je dan als renner net iets té snel rijden, waardoor je in het rood gaat.
    18-09-2022 16:08
    @melkzuur,
    Op sporza zeiden ze dat het een Remco-parcours was. Met een klimmetje, regelmatig op en af. Evenepoel had er een iets andere mening over.

    Uiteindelijk was dit een parcours waar iedereen een beetje zijn ding in had. Er zaten bochten in, maar ook rechte stukken. Wat klimmetjes en afdalingen, maar ook wat vlak. Wat wind mee, wat wind tegen. Niet heel kort, maar ook niet heel lang.

    En als je wint, dan is het een perfect parcours. Win je niet, dan had je het liever wat anders gezien.
    19-09-2022 09:24
    @Melkzuur, die mannen rijden hun vaste waardes.. Maar door de slipstream krijg je al voordeel op tientallen meters achterstand en gaat hun snelheid automatisch omhoog.
    Als die passage dan juist nog in een zone was waar de wind op kop stond, ja.. dan kan idd het voordeel oplopen to 10 a 15 seconden.
    Berijp niet dat op een WK er slechts 1.5 minuut tussenzit. Je zou alle extarne factoren toch zoveel mogelijk moeten uitsluiten!
18-09-2022 12:31
3 WK’s TT, 3x podium. Maar is het allemaal wel wereldtop? :D
    18-09-2022 14:56
    @Mooie Sjors Janneke en Mieke deden hier niet mee!
    18-09-2022 17:18
    Oh jawel hoor. Onze 38-jarige vriend uit Bangladesh is er zelfs in geslaagd om bijna 20 minuten te verliezen op 34 km. :-)
18-09-2022 10:23
waardes.....
    18-09-2022 10:34
    Beide zijn correct, waardes en waarden.
    18-09-2022 10:42
    @Stablinsky dat bedoel ik helemaal niet haha, spelling let ik nooit op :-)
    18-09-2022 10:45
    Oeps, je hebt me gefopt.
18-09-2022 10:39
Als Remco al zijn beste waardes trapt, wat heeft Foss dan gedaan? De vraag is, kan je zo snel na de finish al je waardes analyseren en bepalen dat het de beste ooit zijn
    18-09-2022 10:43
    Hij hoeft onderweg natuurlijk maar enkele keren per ronde te kijken wat hij bergop en op het vlakke trapt om een goed idee te hebben...
    18-09-2022 10:49
    ...beste waardes 'op dit parcours', zei hij. Foss heeft inderdaad een geweldige prestatie neergezet, wellicht zijn beste ooit en zet daarmee de nummers 2 en 3 op respectievelijk 2 en 9 seconden. Twee seconden, die hij misschien haalt uit het beter aansnijden van een aantal bochten. Maar blijft een verdiende overwinning.

    Voor Foss, Kung, Bisseger en Ganna zijn dit dé piekmomenten in hun wielerjaar. Ergens ook normaal dat ze hier goed rijden.
    18-09-2022 11:09
    Foss nam de bochten gewoon beter? Remco was inderdaad sneller op rechte stukken.
    18-09-2022 11:16
    @Sean Rimy Foss is bijna niet in beeld geweest. Hoe kun je dit in hemelsnaam beoordelen?
    18-09-2022 16:11
    Misschien dat er daarom inderdaad een ? stond achter de uitspraak van Sean? Maar ja...
18-09-2022 12:07
Waarschijnlijk doelt Evenepoel op watt per kilogram, wat op een relatief vlak parcours niet voldoende blijkt nu hij op laag wedstrijdgewicht rond rijdt.
18-09-2022 22:14
Remco is de beste
Hup Remco
    18-09-2022 22:41
    Wat een zever. Vandaag waren er twee beter.
19-09-2022 10:41
Fossfaatvrij was het dan ookweernie
18-09-2022 10:31
[url=https://twitter.com/wielerorakel/status/1571397277742256129]Huh? Foss?[/url]
    18-09-2022 10:33
    ...denken we allemaal, niet? Foss?
    18-09-2022 10:38
    Voornamelijk omdat er onderweg in zijn oortje geen enkele keer de naam Foss voorbijgekomen was, dus de onderschatting zat in de volgwagen.
    Verder een verrassing voor iedereen, toch?
    18-09-2022 10:59
    Foss zelve kwam trouwens met een identieke reactie :-D
    18-09-2022 11:27
    Als je de gelaatsuitdrukking erbij betrekt, zit er nogal wat verschil tussen die twee reacties.
    18-09-2022 11:29
    Marianne Vos lol! :)
    18-09-2022 18:41
    Zeg nu gewoon wat je wilt zeggen...
18-09-2022 11:21
Foss rijdt hier 416 watt gemiddeld. 5,7 watt per kilo over 40 minuten. Dat is goed, maar zeker niet uitzonderlijk. Roglic reed 5.7 watt per kilo voor 57 minuten op de LPDBF tijdrit in de tour van 2020, waarmee hij 5e werd.
    18-09-2022 11:24
    Toen werd inderdaad ook al gesteld dat dat 'gewoon goed' was. Destijds overigens niemand over een liedje van Will Tura gehoord.

    In hoeverre komen de vele bochten tot uiting in zo'n gemiddelde?
    18-09-2022 11:29
    Hangt ook wat af van het aantal keren afremmen en optrekken. Misschien was de tijdrit van Roglic wat meer rechttoe rechtaan.
    18-09-2022 11:30
    Zou dat misschien hoe meer bochten des te minder het gemiddelde wattage kunnen zijn?
    18-09-2022 12:41
    Aanzetten en optrekken kost meer wattage dan een steady state, natuurlijk moet je afremmen compenseren, maar dan nog lijkt het een feit dat je tijdens het versnellen meer vermogen moet leveren dan bij een steady state. Dus ik denk ook niet dat Remco zijn beste waardes ooit trapte, maar dat kan je pas zien als je alle data analyseerd en niet alleen kijkt naar een piek wattage tijdens je rit.
18-09-2022 22:24
Wat een gelul weer van REV, of een leugen zoals je wil. Allicht rijdt hij hier niet de beste waarden, kletskoek. Hij heeft tijdritten met grote voorsprong gewonnen tegen de wereldtop, de waarden die hij toen reed zullen hoogstwaarschijnlijk beter zijn geweest.
    18-09-2022 22:39
    Gelul, leugen en kletskoek gevolgd door ik ken zijn waardes eigenlijk helemaal niet. :D Mooi, die wetenschappelijke benadering van de wielersport!
18-09-2022 10:46
Wat een Afganna
    18-09-2022 10:55
    Haha. Foss reed dan weer als een Afgannase windhond…
18-09-2022 10:16
NEE NIET WEER!!

Edit: is dit nu echt een ding van Remco om zich steeds zo uit te spreken en/of helpt de pers hier graag aan mee? Over framing gesproken...
    18-09-2022 10:28
    Tja remco heeft altijd sterke waardes en ondertss voelt vdp zich nooit super. Ieder zn eigen manier om mentale spelletjes te spelen zeker..
    18-09-2022 10:29
    Hij zegt het toch zelf? De reporter vroeg hier niets over hoor... Zijn eigen woorden dus.

    En kan toch perfect. Hij reed zeer sterk, alleen technisch was hij iets minder vandaag.
    18-09-2022 10:32
    ...best gewoon een gewone reactie van REV eigenlijk, enkel dramaqueens zoeken hier hoofdlettergewijs naar polemiek.
    18-09-2022 11:06
    Wat niet weer adz? Prima woordje vd rev
    18-09-2022 11:13
    Roepen dat ie (alweer) zn beste waardes ooit trapt, iets wat fysiologisch een onmogelijkheid is en dat juist die uitspraak als titel vh bericht over het interview wordt gebruikt...

    Zo al duidelijker?
    18-09-2022 11:16
    Ja , het is nu idd nog duidelijker dat je wat instabiel bent mbt standaardriedeltjes die wielrenners na wedstrijden oplepelen.
    18-09-2022 11:17
    Ik houd het op allergisch... en nee, dat gaat niet meer over.
    18-09-2022 11:27
    Je kunt ook gewoon het artikel lezen, dan tref je een genuanceerde reactie aan...
    18-09-2022 12:21
    @AdZ ...als Remco zoiets zegt, zegt hij ook dat er anderen beter waren en niet dat hij een slechte dag had. Daarmee doet hij dus zijn hoed af voor de prestatie van Foss.
    18-09-2022 14:15
    Misschien moet hij eens zonder vermogensmeter rijden... wie weet kan hij dan meer dan hij zelf denkt.
    18-09-2022 16:09
    Haters gonna hate...
    18-09-2022 18:37
    Iets over mij zeggen in een andere thread en dan het gedrag waar jij je zo aan stoort exact kopiëren. Faut le faire.
18-09-2022 11:08
Laat ons even kijken...

TF wint hiermee uiteraard het mooiste uit z'n carriere tot nu. Even opgezocht, voor de rest kampioen in eigen land (niet slecht, maar ook niet waw) en enkele ereplaatsen.
M.a.w. hier mag gezegd worden dat hij gezegend was met een topdag en dit kon verzilveren. Leuk voor hem! Maar gaat dit nu dé uitschieter uit z'n carriere blijken als we enkele jaren verder zijn? Hopelijk voor hem niet natuurlijk.

Rev wil naar eigen zeggen het excuus van de Vuelta niet gebruiken, maar het speelt ongetwijfeld mee. Zelfs al is het maar een paar %. Iedereen had vraagtekens; kon hij dezelfde vorm nog doortrekken. Dus de logica zei dat hij eigenlijk net over z'n top moest zijn. Inderdaad slechte bochten genomen. Eigenlijk mag hij vandaag tevreden zijn 3de te zijn op 9 sec. Mocht hij 2de geworden zijn op 1 sec dan was er de eerste dagen geen huis mee te houden denk ik, wetende dat hij gekopt wordt door... Foss en er zooooo dichtbij was en wetende welk eergierig type hij is.

Dus eigenlijk... gezien alle omstandigheden en factoren samen, is Rev de morele nieuwe WK.
Ganna, sja...
Kung, 3 of 4 sec sneller met andere en "frissere" voorbereiding, sja...
    18-09-2022 11:46
    Morele winnaar? Is roglic dan eigenlijk ook de morele winnaar van de Vuelta? Nee natuurlijk niet! Volledig onzinnige opmerking.

    Ik word een beetje moe van het beste waardes ooit telkens. Dit zal hij wel zeggen om zich zelf voor de gek te houden dat dit de enige manier is waarop hij heeft kunnen verliezen. Dan ook nog aangeven dat hij de Vuelta niet wil aanhalen als excuus (eigenlijk wel dus). Maar als hij zijn beste waardes ooit trapt dan was hij hier toch beter dan in de Vuelta?

    Het komt er gewoon op neer dat die jongen heel eerzuchtig is en bijzonder slecht tegen zijn verlies kan. Dat is een kwaliteit want daarom wint ie waarschijnlijk ook zoveel. Maar je wordt er soms wel een beetje moe van.
    18-09-2022 12:30
    Ik word eigenlijk een beetje moe van mensen die blijven kwijlen op Rog omdat ie toevallig voor hun favo ploegske rijdt.
    Rog stond op dat moment op anderhalve minuut en was jammer genoeg gevallen. Reden tot... buiten beschouwing gelaten was dat inderdaad spijtig voor de spankracht van die wedstrijd. Maar hij moest 't nog altijd dichtrijden!

    Dit kun je dus niet vergelijken met dit WK.

    Als je als wereldtopper met een discutabele voorbereiding én die al langer dan een maand topniveau aan kan houden slechts 9 seconden verliest op iemand die zich in principe in stilte 100% kan voorbereiden op de wedstrijd én fris is, dan ben je voor mij een morele winnaar!
    18-09-2022 13:06
    Ik zeg niet dat roglic de morele winnaar is maar dat iemand uitroepen tot morele winnaar flauwe kul is. Iemand die zijn beste waardes ooit rijdt is dus in zijn beste vorm ooit. Wie de beste voorbereiding heeft is per definitie subjectief. Misschien is de Vuelta winnen en dan een weekje relaxen wel de beste voorbereiding. Ik hoor ook veel mensen roepen dat de voorbereiding van Van der Poel niet goed is. Als hij dan 2s wordt achter Van Aert is hij dan de morele winnaar??
    18-09-2022 13:16
    Morele winnaars bestaan alleen bij de gratie van hun supporters. Is verder niet erg, maar het wordt gebruikt om een nederlaag alsnog in een 'overwinning' om te zetten. Bij het WK 1974 was dat al zo, toen al onzinnig en nu ook bij een derde plek van Evenepoel. De renner zelf doet gelukkig niet aan deze manier van zeges pakken.
    18-09-2022 13:28
    Zou denken dat de morele winnaar toch ook echt Foss is? :D Wie had daar ene stuiver voor over gehad, en die wordt gewoon wereldkampioen.
    18-09-2022 13:33
    @Plattenband dus Evenepoel wint San Sebastian tegen renners die bijna allemaal uit de tour komen met supercompensatie. En heeft hij na de Vuelta dan geen voordeel van zijn supercompensatie tijdens deze tijdrit?
    18-09-2022 15:16
    @lalsacien, als je van Parijs naar San Sebastian gaat zit je daarvoor een uur in het vliegtuig. Naar Wollongong zit je de volledige 24 in een vliegtuig en een tranzitzone. En als klap op de vuurpijl moet je ook nog een jetlag bedwingen. Dat is toch nog even iets anders of supercompensatie al dan niet. Ik durf dus gerust zeggen mocht die tijdrit op een identiek parcours in San Sebastian gereden zijn (zelfde afstand Madrid-San Sebastian of Parijs San Sebastian) dat de kans gigantisch groot was dat rev goud pakte.
    18-09-2022 15:30
    @ThenewGoat Tuurlijk is er de grote verplaatsing die niet bevorderlijk is met de jetlag daarna. Maar ik verwacht wel dat de Tour renners niet een week in Parijs blijven om daarna naar San Sebastian te vliegen.
    18-09-2022 15:47
    @lalsacien, neen tuurlijk niet, die gaan nog een dag op 2 op de bank gaan liggen bij hun familie in Schepdaal of Breda of Toulouse of weet ik veel. Punt is dat ze geen volledige dag en nacht onderweg zijn en geen jetlag te verwerken hebben. Maar goed, het was nu in Australië en dat was voor iedereen zo, en de beste heeft gewonnen. Zo eenvoudig is dat.
    18-09-2022 16:12
    @Platteband,
    Ik denk dat Tom Dumoulin de morele winnaar is. Die laaft zich met de wetenschap dat hij, mits hij zich met focus had voorbereid, hier alles aan flarden had gereden. Die trekt een biertje open op de bank, en drinkt er eentje op deze morele zege.
    18-09-2022 16:14
    Nou, morele winnaar, dat is toch wel iets teveel van het goede...
    19-09-2022 00:16
    @theking Vind dat ie hier toch vrij goed tegen zn verlies kan. Is ook nooit goed. Zegt letterlijk dat Foss goed heeft gereden en niks gestolen heeft…. Je maakt er iets van wat niet gebeurt.

    @ plattenbanf Dat ie morele winnaar is is natuurlijk onzin. Hij is 3e. Prima prestatie. Zat niet meer in, geeft ie zelf aan. Zie niet hoe dat je de morele winnaar maakt. Gij heeft de tijdrit van zn leven gereden (z’n eigen woorden). Daarmee is hij 3e geworden. Staan nog twee morele winnaars voor hem dus :)
18-09-2022 12:26
Wat Evenepoel hier doet is veel indrukwekkender dan die eendagsvlieg Voss. Niemand kan dit vlak na een grote ronde. Oss Straks gewoon weer top tiens rijden, je hebt je superdag gehad.
    18-09-2022 12:43
    Geen idee wat Marianne Voss en Daniel Oss hiermee te maken hadden :-p
    18-09-2022 16:15
    Intussen is Foss toch mooi WereldKampioen en blijf jij Albeijing Feniks...
    18-09-2022 21:14
    Een week na een grote ronde een goede prestatie neerzetten is inderdaad onbegonnen werk, je haalt nooit je niveau. Daarom wint in San Sebastian ook vaak een outsider die zich buiten de Tour rustig kon voorbereiden.
    18-09-2022 21:44
    @Sjaak P even tot 2010 terugkijken. Uit mijn hoofd heeft alleen Evenepoel (tweemaal) San Sebastian gewonnen als niet komende uit de Tour.
    18-09-2022 23:01
    'k Zie dat de knipoog is weggevallen in m'n comment.
    18-09-2022 23:33
    @Lalsacien Interessante observatie alweer, en klopt als een bus. Je moet al tot 2007 teruggaan om een winnaar te vinden die niet meereed in de Tour (Bertagnolli), maar in de jaren was dat dan weer schering en inslag (Perdiguero, Zaballa, Florencio)
    19-09-2022 21:01
    'k Denk dat in het weekend van San Sebastian de het grootste deel van de wereldtop ofwel net uit de Tour komt, ofwel op hoogtestage zit voor de Vuelta. Kans zou dan groot zijn dat eentje uit de eerste groep wint.

Reacties zijn gesloten.