Boze Ilan Van Wilder noemt “haantjesgedrag” oorzaak valpartij Luik-Bastenaken-Luik
foto: Cor Vos
donderdag 28 april 2022 om 09:51

Boze Ilan Van Wilder noemt “haantjesgedrag” oorzaak valpartij Luik-Bastenaken-Luik

Ilan Van Wilder was afgelopen zondag betrokken bij de massale valpartij in Luik-Bastenaken-Luik en brak daarbij zijn kaakbeen. “Mijn kaakbeen was integraal door.” De 21-jarige Belg maakt zich boos over het “haantjesgedrag” dat volgens hem de oorzaak was van de crash.

“Geen idee wiens schuld het exact is, dat doet er ook niet toe”, begint hij zijn verhaal bij Het Laatste Nieuws. “Maar op basis van de beelden die ik zag en getuigenissen van andere renners weet ik dat het om typisch haantjesgedrag ging. Twee renners – ik noem geen namen – die elkaar geen duimbreed toegaven, hun f*cking remmen niet wilden gebruiken en zo een enorme chaos veroorzaakten. Daar word ik echt heel heel kwaad van.”

De valpartij vond plaats net voor de Col du Rosier. “Op een rechte baan in een afzink waar je zó snel rijdt gebeuren zulke valpartijen normaal niet. Omdat het gezond verstand regeert en iedereen zoiets heeft van ‘Ow, als er hier wordt gevallen, hebben we wat voor’. Tenzij… toch iemand één of twee posities wil winnen en in een gat duikt dat er niet is. Dan krijg je zoiets.”

Alaphilippe
Eerder deed ook Tom Pidcock al zijn beklag over enkele collega’s, die hij niet bij naam noemde. “Ik denk dat ik vandaag één van mijn levens opgebruikt hebt”, zei de Brit onder andere. “Tom Pidcock overdreef niet”, vindt Van Wilder. “Dergelijk gedrag brengt mensenlevens in gevaar en moet er echt uit. Het was één van de zwaarste massale valpartijen die ik al heb meegemaakt. En nooit meer wens mee te maken.”

Van Wilder was er behoorlijk slecht aan toe. “Mijn tanden stonden ergens anders dan waar ze normaal moeten staan. Kaakbeenbreuk, besefte ik”, aldus de Belg, die ook zijn ploeggenoot Julian Alaphilippe flink toegetakeld zag liggen. “Plots hoorde ik de dokter roepen: ‘Hé, maar dat is iemand van ons! Het is Julian’. Ik ging kijken en viel bijna flauw van het beeld dat ik te zien kreeg. Julian lag daar, bij wijze van spreken, als een ‘zak patatten’ tussen de bomen. Hij kon niet bewegen, niet deftig ademen en had superveel pijn. Iedereen was diep geshockeerd.”

Vijf, zes weken geen vast voedsel
Na de val werd Van Wilder naar het ziekenhuis gebracht. “Mijn kaakbeen was integraal door. Onder volledige narcose hebben ze vijsjes in mijn tandvlees gedraaid en een soort draad gespannen om mijn kaakbeen opnieuw recht te zetten. Na het verwijderen van die vijsjes is een titanium plaatje over de breuk geplaatst, om ze te stabiliseren en me toe te laten mijn mond open en dicht te doen.”

Het is behoorlijk pijnlijk, vertelt de renner van Quick-Step Alpha Vinyl, die de Ronde van Italië aan zich voorbij moet laten gaan. “Die breuk moet nu eerst volledig genezen. Vijf, zes weken zal het duren voor ik opnieuw deftig voedsel kan kauwen. Vervelend. Ik moet alles in de blender gooien en da’s niet plezant. Blij dat het met dat plaatje toch al een béétje lukt. Zonder zou ik louter aangewezen zijn op sapjes.”

50 Reacties
28-04-2022 10:01
Bizar verhaal. Wat moet je als organisatie nou doen tegen die aso's. Omdat dit soort valpartijen te voorkomen.
    28-04-2022 11:37
    Namen noemen en getuige verklaringen opnemen: op basis daarvan schorsingen uitschrijven.
    (Dat hoeft verder niet in de pers te komen buiten officiële communicatie van de bestraffende instantie, je wilt niet dat het gebruikt wordt om concurrenten een hak te zetten of impopulair te maken)
    28-04-2022 11:44
    Lijkt me inderdaad de enige oplossing ja. Nu blijft het ook weer heel vaag allemaal. Je zal toch naar een soort systeem toe moeten waarbij gevaarlijk gedrag bestraft wordt. Misschien iets met gele en rode kaarten en schorsingen ofzo
    28-04-2022 15:39
    Om iets op te lossen moet je eerst vaststellen wie of wat de oorzaak van een probleem is.Anders blijf je om de pot draaien.Rugnummers en namen dus.Maar de UCI en jury van wedstrijden hebben steeds een grote mond zaken aan te pakken maar doen vervolgens niets als er ingegrepen moet worden als renners zich niet aan regels houden Hoe vaak zie ik renners in de klassiekers alles doen wat verboden is.Bochten tussendoor nemen (achter mensen langs),fietspaden berijden,misdragingen in de spurt,van lijnen afwijken etc. zonder consequenties.Dus actie i.p.v. vrijblijvend geleuter.
28-04-2022 10:04
Namen noemen moet je doen, dingen benoemen !
    28-04-2022 10:11
    Eerder ploegen want het is nu niet raar om 5 volledige ploegen, naast elkaar, te zien buffelen om te laten zien wie de grootste heeft...
    28-04-2022 11:22
    Inderdaad, namen en rugnummers. Met je houden aan de Omerta weet je wat er ander verandert: he-le-maal niks.

    OK. We zoeken twee namen. Bardet had het over Pidcock en Cabot. Pidcock vond dat 'andere renners' normaal moesten doen, Cabot kon er 'niks aan doen', dus feitelijk hebben ze al toegegeven.
    Zullen we ze opwachten met een bak urine bij de start van hun volgende koers?
    28-04-2022 11:49
    @Turtlehead
    Aansporen tot haat? Misschien hier even je echte naam meegeven. Dat bespaart alvast veel gedoe achteraf.
    Overigens rijden renners niet onder een nickname.
    28-04-2022 13:16
    Dat is toch weer typisch wielersport: renners worden mondiger, ze geven desnoods dopinggebruik toe, maar naar elkaar toe blijft die omerta van de werkvloer onbetwist bestaan.
    28-04-2022 14:01
    Mijn vermoeden is dat Gianni Vermeersch toch stiekem meedeed
    28-04-2022 16:41
    @Kopinkas: renners zeggen niet waar het op staat. Dat is een probleem.
    En allée, OK, die urine gooien dat gaan we natuurlijk niet doen.
    Maar een spandoek moet kunnen, of niet?
    29-04-2022 10:44
    Precies, moet je kijken wat die idioten veroorzaken aan ellende!!
28-04-2022 10:24
Wolfpack hekelt haantjesgedrag? Tuurlijk.

Er zal in zijn algemeenheid best sprake zijn van haantjesgedrag, maar deze valpartij was veel meer een logisch gevolg van de situatie ter plekke. Er gaat immers altijd wel een soort golfbeweging door het peloton en niet iedereen reageert daar even alert op. Dat is niet per se kwade wil.
    28-04-2022 10:36
    @X De spijker op zijn kop, idd wolfpack die zo een verwijt rondstuurt. Dat neemt niet weg dat ik het heel erg vindt wat deze renners is overkomen:-(
    28-04-2022 10:46
    Precies dat xistnc.

    Wolfpack is altijd haantje de voorste. Nooit te beroerd om anderen opzij te zetten en zelf hun plaats te claimen. Van Wilder moet anders nog maar een keer zijn klassiekers leren kennen. Renners die letterlijk uit de Quickstep-trein werden gebeukt, omdat ze daar niet horen. En de grote baas zelf die zei dat de betreffende renner daar niet hoorde te rijden, alsof de weg van Quickstep alleen is.

    Nee, Quickstep vertoont dit gedrag al jaren. Maar als ze er zelf een keer bij liggen omdat andere ploegen of renners ook hun plek claimen is de wereld te klein. Misschien moet hij bij de ploegleiding gaan praten en vragen of ze niet gewoon collectief achteraan mogen gaan rijden als er zo wordt gewrongen richting een kritieke passage. Da's een stuk minder gevaarlijk.

    Overigens wens ik hem wel gewoon oprecht beterschap. Erg jammer dat hij de Giro mist, was een belangrijke wedstrijd met het oog op zijn ontwikkeling.
    28-04-2022 10:50
    Beetje flauw wel om elke renner die in de ploeg van Lefevre rijdt ook meteen gelijk te schakelen aan zijn mate van haantjesgedrag. Alsof geen enkele renner van Quickstep ooit nog kritiek mag geven op een ander omdat er ooit iemand in hetzelfde truitje een soortgelijke fout maakte.
    Van Wilder is echt een bescheiden kerel die gewoon terecht aanhaalt dat individuele fouten hier voor een valpartij zorgen. Ik vind het ook veel beter dat hij toegeeft dat het de fout is van de renners ipv op de organisatie te kappen. Want nee, dit hoort niet bij de golfbewegingen van het peloton, dat is net wat hij bedoelt, iedereen reed gewoon rechtdoor maar blijkbaar wilden er een paar toch wat opschuiven op een plek waar het niet ging.
    28-04-2022 10:53
    Hetzelfde verhaal komt van meerdere kanten in het peloton. Daar heb ik dit soort reacties niet gelezen.

    Maar doordat je een paar ploeggenoten hebt die ook wel eens iets raars hebben gedaan (In een shirtje van een ploeg die we in NL niet moeten) moet je als 21-jarige met een kaakbreuk uiteraard gewoon je snuit houden.
    28-04-2022 11:02
    Het probleem zit altijd bij de anderen. Dat is wat mij stoort, als je echt iets wil veranderen binnen het peloton moet je ook jouw rol of die van je eigen makkers durven te benoemen. Nu is het te algemeen en voelt niemand zich aangesproken. Ook dat: Ik weet wie het zijn maar ik noem geen namen is slapjes. Als je het echt over de schreef vind gaan kun je toch namen noemen? Dat doet niemand omdat ze weten dat ze het allemaal doen en dus een beschuldiging later als een boemerang terugkeert.
    28-04-2022 11:18
    @xitnc - dat is wel een moedwillig slechte vergelijking die je maakt: er is haantjes gedrag en gedrag dat andere renners in gevaar brengt en je veegt beide categorieën gemakshalve op een hoop. Haantjes gedrag, Een dominate positie afdwingen hoort bij de koers, en kan ook mits het geen gevaar oplevert zoals een ketting reactie zoals deze.
    Er is een tijd en plaats voor en meestal weet Quickstep die lijn wel te bewandelen. (Hoewel Cavendish IMO wel een paar keer geschorst had mogen worden)

    Een situatie als deze, zo’n afdaling op een rechte lijn komt vaak voor en gaat eigenlijk altijd goed omdat iedereen wel weet dat je geen gekke dingen moet op dat specefieke moment. Natuurlijk kan er ook een put in de weg zitten, of een ander obstakel die een golf beweging veroorzaakt maar als iedereen normaal doet is daar ook een beetje ruimte voor: het genoemde gedrag is wellicht niet doet obstakel det de val in gang zette, maar wel hetgeen dat veroorzaakt dat er geen ruimte is op fouten op te vangen.
    28-04-2022 11:24
    Je hoeft niet je snuit te houden als 21 jarige. Maar je moet je ook beseffen dat je niet heel geloofwaardig bent als je zelf (of jouw ploeg) dag in dag uit dit spelletje mee doet, en dat je enkel kabaal maakt als je zelf een keer het slachtoffer bent ipv dader.

    Ik ben overigens benieuwd wat er moet gebeuren in het peloton wil dat ooit veranderen. Want uiteindelijk willen alle ploegleiders dat hun renners van voren zitten en hun plek claimen. De eerste ploegleider die zegt: "jongens zet je lekker van achter, het wordt gevaarlijk" moet nog in de wagen kruipen.

    Maar dit is wel typisch een voorbeeld van een valpartij die niets te maken heeft met het parcours, maar alles met gedrag.
    28-04-2022 11:40
    @michelangelo. Waar heb je het nou allemaal over
    28-04-2022 12:26
    Wat wil je dan, een spreekverbod voor renners van ploegen die je niet aanstaan? Groot gelijk dat Van Wilder iets zegt. Gelukkig is een mening in de basis iets van een individu en niet van een shirtkleur …
    28-04-2022 12:46
    @Ronellenfitsch,
    Nee, geen spreekverbod. Maar ook gewoon de hand in eigen boezem, en desnoods zelf andere keuzes maken als het te gevaarlijk wordt.

    Maar als er gestreden wordt om de beste plekjes in het peloton, dan laat QS zich ook nooit onbetuigd. Ik zie ze in ieder geval nooit naar achteren gaan met z'n allen om het gewoel te ontwijken.
    28-04-2022 12:46
    Ik vind veel wat quickstep doet prachtig en ben groot groot fan van de ploeg, ondanks de ouderwetse management stijl. Ze hebben vroeg aanvallen, wat iedereen nu doet, met terpstra Gilbert boonen, Devolder, alaphilippe en asgreen op de kaart gezet. Maar ze blokkeren ook de weg als de vroege vlucht hun sprinter wel uitkomt, laten zich afzakken na kopbeurt vlak voor de massasprint wat hun teamgenoten bevordert maar ook gevaarlijk is etc etc
    28-04-2022 21:31
    [quote]Maar je moet je ook beseffen dat je niet heel geloofwaardig bent als je zelf (of jouw ploeg) dag in dag uit dit spelletje mee doet, en dat je enkel kabaal maakt als je zelf een keer het slachtoffer bent ipv dader.[/quote]

    Je bent dan enkel niet geloofwaardig bij typetjes die de renner niet kunnen loskoppelen van het truitje.
28-04-2022 10:26
Ik weet wel dat ik mijn kinderen mooi niet laat wielrennen :(
    28-04-2022 11:01
    Ik ben zelf ook gestopt. Als je het aso gedrag van amateurwielrennetjes in de duinen af en toe ziet schaam je je diep. Had gewoon geen zin in allerlei valpartijen. Wel ironisch dat ik pas echt zwaar geblesseerd raakte bij een valpartij tijdens het hardlopen :)

    Anyways, bovenstaande illustreert opnieuw dat de profs helemaal geen slechte veiligheidssituatie nodig hebben zichzelf zinloos zwaar te blesseren.
    28-04-2022 11:27
    Vreselijk toch. Die ik-wil-op-jouw-plaats-rijden-in-het-peloton-ook-al-is-er-geen-ruimte-renners. Eerst wat "links links" roepen, daarna wat tegen je kont beginnen duwen tot ze zich (meestal met behulp van een stukje gootje-rijden) half naast jou hebben geworsteld om dan een situatie creëren waarin je enkel kan kiezen tussen zelf remmen of de helft van het peloton doen vallen.
    28-04-2022 13:35
    Valt best wel mee. Gisteren naar de mini-8 van Chaam wezen kijken. De jonge renners (meisjes en jongens) deden het prima. Geen aso gedrag gezien.
    28-04-2022 13:58
    @willem kieft - das weer een typische: how can I make this about me.
    Jou rondje door de duinen waar je wat aso’s op een race fiets tegen komt is niet te vergelijken met deze wedstrijd situatie: je hoeft niet met die gasten mee te rijden en overall een slecht excuus om te stoppen met (solo) wielrennen in het algemeen
    28-04-2022 23:39
    Whatever.
    ..
    29-04-2022 10:51
    Mijn 3 kinderen sporten momenteel in de Nederlandse atletiektop. Geen valpartijen, gewoon lekker recht voor zijn raap en de sterkste of snelste wint. Wat een verademing nadat mijn eerste zoon uit een vorig huwelijk gestopt is met profwielrennen.
    Net zoals Adrie van der Poel vertelde vorig jaar dat hij altijd maar weer tijdens elke wedstrijd de stress heeft, zit Mathieu nog op de fiets, is hij niet gevallen etc.
    29-04-2022 12:21
    Niet zoveel over jezelf praten. Dat trekt de fietsend ridder heel slecht.
28-04-2022 10:42
Spijtig dat er geen luchtbeelden bestaan van dit incident. En dan wel met de bedoeling om de schuldigen op basis daarvan een tijdje te schorsen, wat veel vaker zou moeten gebeuren.
    28-04-2022 10:56
    Alsof je bewust iemand ten val gaat brengen. Dit is een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Bepaalde risico’s worden genomen en soms draait dat verkeerd uit. Dit wordt altijd veel te veel opgeklopt
    28-04-2022 11:15
    Helemaal gelijk, dit gedrag moet hoognodig worden aangepakt.
    Voorbeeld: Sagan, die Caleb Ewan een beuk geeft in de finale.
    28-04-2022 11:16
    @NiM: Het is niet omdat je niet de intentie hebt om anderen ten val te brengen dat een actie niet overdreven gevaarlijk kan zijn. Een autobestuurder die aan hoge snelheid door het verkeer zigzagt omdat hij snel ergens moet zijn heeft ook niet de intentie om anderen te kwetsen, maar wordt wel gesanctioneerd voor wat er fout zou kúnnen gaan.

    Wanneer er zoals in dit geval verschillende renners aangeven dat de valpartij ontstond door het gedrag van twee renners, dan twijfel ik er niet aan dat die buitensporig roekeloos waren. Zoals Murcia hierboven zegt is het laakbaar dat er over dit type incidenten een soort omerta heerst omdat de meesten wel al eens iets gelijkaardigs hebben uitgestookt. Vandaar mijn mening dat er meer op basis van televisiebeelden zou moeten bestraft worden.
    28-04-2022 11:24
    Inderdaad: niet (alleen) de intentie is strafbaar, maar (ook) de verwijtbare risico's die je neemt door bewust gedrag. Zoals ook Groenewegen niet schuldig is vanwege de ernst van de gevolgen van de val van Jacobsen, maar vanwege zijn schuld aan het ontstaan ervan.

    Overigens: het was de meest debiele en onnodige plek van het hele koersjaar om te dringen voor een plekje vooraan, dus helemaal fris in de bovenkamer zijn ze niet geweest.
    28-04-2022 11:43
    Daar hebben jullie zeker gelijk in maar ik zie het liever niet doorslaan naar de verkeerde kant zoals wel vaker gebeurd tegenwoordig. Straks wordt je geschorst vanwege een put te ontwijken (zo kwam Merlier ook lelijk ten val in Roubaix)
28-04-2022 11:20
Ondertussen vraag ik me af "Hoe's't met Kelderman?"

Verder denk ik dat de UCI (mag ook een onafhankelijke derde zijn, in de vorm van toezichthouder) strenger moet gaan handhaven. Hoe? Door de oorzaak van (ernstige) valpartijen altijd te onderzoeken, met beelden, via getuigenissen, met betrokkenen, etc. Als er dan aanwijsbaar en aantoonbaar een dader is (die moedwillig de regels heeft overtreden) dan volgt een rechtszaak, met schadeclaim en schorsing.

Dat zal ze leren!
28-04-2022 11:26
Het wringen, leadouts die zich laten afzakken, elkaar hinderen, haantjesgedrag… Al die zaken worden normaal gevonden ‘zo ging het altijd, zo werkt dat nu eenmaal, je bent zelf geen renner geweest’. Valpartijen zijn een logisch gevolg (trechtereffect). Zo lang gevaarlijk gedrag meer voordeel dan nadeel oplevert gaat het gewoon door. Enige oplossing is gevaarlijk gedrag keer op keer bestraffen (ook als er niets mis gaat) en niet pas optreden bij zeer ernstige incidenten.
28-04-2022 12:01
[quote]“Op een rechte baan in een afzink waar je zó snel rijdt gebeuren zulke valpartijen normaal niet. [/quote]

Heb juist het idee dat de meeste valpartijen gebeuren op momenten dat er veel ruimte is en niemand het verwacht.

Ook duidelijk is dat het inkrimpen van het peloton ook echt niets heeft opgelost, maar dat had je op je klompen kunnen aanvoelen.
28-04-2022 12:09
Veel simpeler gezegd dan gedaan.

Weet je, 49 van de 50 keer dat dit gedrag vertoond wordt valt er niemand. Alleen veroordelen op basis van het vallen (de consequentie) voelt bij mij niet goed, als oneerlijk.

En je hebt ook baat bij het vertonen van dit type gedrag. Als je het niet vertoont of er niet tegen kunt rijd je als Hayter of T. Dekker altijd achterin het peloton.

Enfin, dat er renners zijn die erover zeiken en klagen vind ik meer dan terecht. Misschien verandert daarmee de cultuur enigszins, wat de veiligheid van de renners ten goede komt.
28-04-2022 12:45
Wel grappig dat dit uit de mond van een quick step rijder komt. Als er 1 team vol haantjes zit dan zijn het de tuinbroeken wel.

Evenepoel slaat 2 weken geleden nog bijna een renner van zijn fiets.

In de tour breed uit over de weg rijden dat er niemand meer langs kan om naar de vroege vlucht te rijden.

Als mensen in de buurt van een sprint trein komen dan worden ze al weggebeukt. Vooral Cavendish heeft hier een handje van.

De knechten dwars door het midden van het peloton laten uitzakken.

Etc etc
28-04-2022 13:15
Gisteren overigens exact hetzelfde in de ronde van Romandië.
28-04-2022 13:31
Als een automobilist zo' n stunt zou uithalen, zou hij voor de rechter eindigen, maar in de sport telt de normale wetgeving kennelijk niet. Een wielrenner die bewust de levens van anderen in gevaar brengt, zou naar mijn mening gewoon opgepakt moeten worden en aansprakelijk gesteld worden voor de schade en vervolgd moeten worden voor het bewust in gevaar brengen van andere weggebruikers.
    28-04-2022 16:13
    Nou, daar zit wel enige nuance in. De automobilist rijdt op de openbare weg en is een gevaar voor een ieder. De enige die slachtoffer kunnen worden van een dwaze wieleractie zijn andere dwazen die met 70 per uur op 2x 25 millimeter rubber op een vierkante meter met zes soortgelijken gaan zitten. Daar is iedereen verantwoordelijk voor de cultuur die er heerst (of is ontstaan).
    Wil je echt zo samenwerken met je conculega's? Ben je echt zo egocentrisch dat je dan nog 1 a 2 plekjes moet opschuiven?
    De automobilist moet inderdaad voor de rechter verschijnen (en het liefst als straf nooit meer plaatsnemen achter een stuur), de renner moet door zijn peloton-genoten/ploeg/wedstrijdjury tot de orde worden geroepen.
28-04-2022 15:00
Geen idee wat Ilan precies zag, maar mij leek de oorzaak een klassiek geval van het heen-en-weergolven in het peloton. Het begon toen de voorste renner richting de rechterkant van de weg zwenkte (daarom niet noodzakelijk een fout manoeuvre). Achter hem moesten veel renners meezwenken waardoor de renners aan de rechterkant plots op een kluitje reden en wegslipten. Dat gebeurt allemaal zo vlug dat er in mijn ogen niet echt schuldigen zijn. Dit soort valpartijen is onvermijdelijk in het wielrennen, zeker op zo'n weg.

Jammer dat de helikopterpiloot op het bewuste moment spechten ging spotten i.p.v. de koers in beeld te brengen. Links van de weg lag er een open weide, maar toch is hij boven dat bos gaan hangen. Zo is het moeilijk uit te maken wat er precies is gebeurd.
28-04-2022 17:29
Le coq onsportif

Reacties zijn gesloten.