BORA-hansgrohe haalt skiër Anton Palzer naar WorldTour
foto: Cor Vos
donderdag 10 december 2020 om 10:07

BORA-hansgrohe haalt skiër Anton Palzer naar WorldTour

BORA-hansgrohe kan vanaf april 2021 rekenen op de diensten van Anton Palzer. De 27-jarige Duitser is geen geoefende fietser. Sterker nog, Palzer maakt de overstap van het toerskiën. Deze winter maakt hij zijn wedstrijden in het Ski Mountaineering af, waarna hij als profwielrenner aan de slag gaat.

Met de komst van Palzer is de selectie van BORA-hansgrohe voor 2021 rond, laat de ploeg weten in een persbericht. “Het lijkt misschien een gewaagde onderneming en er is ook wel een risico aan verbonden, maar we volgen Toni al lange tijd en zijn overtuigd van zijn fysieke vaardigheden”, zegt ploegmanager Ralph Denk. “We zien van voorbeelden zoals Primož Roglič en Michael Woods dat zo’n experiment succesvol kan zijn. We hebben altijd gezegd dat we ook in andere sporten zullen scouten.”

“Ik verwacht niet dat Toni over twee jaar om de eindzege in de Tour de France meedoet, maar we zien potentie en zeker in de bergen”, aldus Denk. “Afgelopen zomer trainde hij een week met onze renners in Oostenrijk en dat pakte goed uit. Palzer is ook best sterk. Daar groeide onze interesse, en we wisten dat Toni op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Hij heeft ons daarna overtuigd met zijn enthousiasme en professionele instelling. We zullen hem aan het begin van het seizoen inzetten in de zware eendagskoersen en de klimrondes van een week.”

Toni Palzer: “Mijn stoutste droom komt uit”
Palzer zelf had niet verwacht dat hij de stap naar profwielrenner zou kunnen maken. “Lange tijd was het een kleine droom die onbereikbaar leek en heel ver van mijn mogelijkheden lag”, zegt de Duitser. “De beslissing viel toen ik gesprekken voerde met BORA-hansgrohe, maar nu hebben Ralph Denk en Helmut Dollinger (coach bij BORA-hansgrohe, red.) mijn stoutste droom laten uitkomen. Ik ben ze daar heel dankbaar voor.”

“Mijn uitdaging ligt in de ontwikkeling van een individuele sporter naar een teamplayer, en daarnaast moet ik mijn ritme aanpassen. Tot nu toe was ik een wintersporter, maar vanaf 2021 ligt mijn focus op de zomer”, aldus Palzer. “Ik moet langzaam in het wielrennen groeien en een bepaalde intelligentie ontwikkelen. In het eerste jaar moet ik ook leren omgaan met de uitdaging dat ik van de winter direct in de zomer overga. Mijn kracht ligt duidelijk in het hooggebergte, maar ik moet nog genoeg leren op de vlakke en winderige wegen.”

Maak kennis met Anton Palzer en zijn ‘vorige’ sport, het Ski Mountaineering

Coach: “Zijn waarden zijn exceptioneel”
BORA-hansgrohe kwam met Palzer in aanraking via trainer Helmut Dollinger. “Hij vroeg mij of ik hem kon helpen richting het WK Ski Mountaineering. We werken sinds april samen en het was snel duidelijk dat zijn waarden, zoals zijn VO2max, exceptioneel zijn”, vertelt Dollinger. “In de zomer traint hij veel op de fiets, dus we keken goed naar zijn data. Maar dat is niet alles. De potentie is er wel. De beslissende factor voor deze stap was dat Toni het echt wilde proberen.”

De laatste jaren breken steeds meer renners door met een verleden in een andere sport. De namen van Roglič (oud-skispringer) en Woods (oud-hardloper) zijn al genoemd. Onlangs nog trok ook Androni Giocattoli-Sidermec een wintersporter aan: Martí Vigo del Arco heeft een verleden als langlaufer en deed op dat onderdeel zelfs aan de Winterspelen mee.

37 Reacties
10-12-2020 10:13
Denken zeker dat ze een Roglic binnen halen
10-12-2020 10:28
Begint echt een nieuwe hype te worden om sporters van hun latten te plukken en op een fiets te zetten.
    10-12-2020 10:40
    Klopt, en ik vind het dan weer zonde voor de (jonge) renners die geen prof contract weten te krijgen.
    10-12-2020 10:40
    Joop Zoetemelk zei het vroeger al: ,,De Tour win je op een lattenbodem".
    10-12-2020 11:13
    In Australië hebben ze het Institute of Sport waar veel van die jongens, zoals Rohan Dennis en Michael Matthews, op een fiets gezet zijn terwijl ze uit een andere sport komen. Als je puur scout op een hoge VO2max en enig fietstalent kun je een goede wielrenner 'maken'. Dat is niet iets nieuws, alleen ontdekt men het nu in het conservatieve Europa ook.
10-12-2020 10:40
Op zich een logische ontwikkeling: fietsen is niet echt een complexe sport qua beweging (itt bijvoorbeeld schaatsen), en als je iemand hebt met de juiste fysieke mogelijkheden dan is er misschien wel een goede wielrenner van te maken.

Intussen voorbeelden genoeg van middelmatige sporters die ineens heel aardig kunnen fietsen (Roglic, Evenepoel, Woods).

Als je die de stuurvaardigheid en koerstactiek kunt bijbrengen, dan kun je daar prima wielrenners van maken.
10-12-2020 10:59
Ik geloof in deze manier van werken. Als je vermogenstests uitvoert kun je de onverwachte talenten er echt uitpikken.
    10-12-2020 11:03
    Ja, maar ook kans op meer brokkenpiloten.
    10-12-2020 11:24
    Ze moeten het vooral leuk vinden, je wordt pas echt een topper in het wielrennen als je gepassioneerd bent en een beetje gek. Anders hou je het echt niet vol.
    11-12-2020 01:33
    Er zijn nog veel meer talenten te vinden. Zoveel mensen die bv. hun hele jeugd hebben gevoetbald. Last die eens wat testjes doen op hun 18e.
10-12-2020 11:06
Buiten al die theoretische bespiegelingen over het mogelijk presteren is het waarschijnlijk aannemelijker dat dit hier zoals bijna altijd gaat om publicitaire reden. Skiers zijn in het Duitstalige gebieden erg populair en en dus publicitair interessant.
Interessanter dan een aantal waarschijnlijk beter profrenners die nu zonder contract zitten.
    10-12-2020 12:13
    Maar binnen het skiën is Anton Palzer geen grote naam. Deze theorie lijkt mij daarom minder voor de hand liggend dan gewoon het officiële verhaal: hoog potentieel.
    10-12-2020 18:05
    Binnen het traditionele skiën (slalom tot downhill en langlaufen/biathlon) begeeft hij zich niet. Hij is skibergsteiger. Deze wedstrijden zijn vooral in opmars de laatste 20 jaar.
    De atleten gaan op toerski's waarop ze min of meer vastzitten zoals op een langlauf ski vanuit het dal naar een bepaalde hoogte de berg op. Lopend, soort langlaufen met de ski's aan of bij moeilijke steile pasages de ski's op de rugzak. Ook klimtouw wordt hier en daar gebruikt. Daarna skiet men naar beneden. Er zijn uiteraard ook wedstrijden waarbij men meerdere bergen beklimt en afdaalt.
    Sommige wedstrijden gaan tot 4000 meter.

    Een erg zware sport. Deze gasten hebben vaak echt sterke benen en vooral ausdauer, grote motor en hoog VO2 max en zijn daarnaast behoorlijk licht, en relatief flink gespierd.
    Palzer is zeker zeer bekend in deze wereld, Was met zijn 16 al Deutsche meister en zijn vader ook meervoudig nationaal kampioen. Palzer wordt gesponsord door Red Bull en die sponsoren alleen de toppers.
    Of hij kan sturen en in peleton kan rijden? ?
10-12-2020 11:17
Die Duitse roeier die gisteren het WK Zwift won kunnen ze ook wel mee aan de slag.
    10-12-2020 16:27
    Zou zelfs al een voorakkoord hebben met Bora voor na de zomerspelen in Tokio.
10-12-2020 11:20
maar hoe ga je in godsnaam een coureur van maken in een peloton met 170 andere?
    10-12-2020 14:09
    Je doet nu net alsof het hogere wiskunde is.
10-12-2020 11:24
Ergens is het een devaluatie van de wielersport. Althans: stel dat deze gast volgend seizoen gewoon goed meedraait, dan zegt dat toch ook iets over het niveau van het wielrennen. Dat je als beginneling blijkbaar zomaar met de profs mee kunt draaien.
    10-12-2020 12:03
    Een collega-topsporter is natuurlijk wel heel iets anders dan iemand die je willekeurig van de straat plukt. Wielrennen is technisch gezien één van de makkelijkste sporten om snel op te pikken, dus met het duurvermogen, conditie, kracht, explosiviteit... van een atleet kom je echt al wel een héél eind.

    Die Duitse roeier werd gisteren wereldkampioen, roeier Hamish Bond werd meervoudig Nieuw-Zeelands en Oceanisch kampioen tijdrijden, Roglic is ook een bekend verhaal, schaatser Bart Swings en roeier Tim Brys reden in de container cup op de hometrainer sneller dan Evenepoel, Campenaerts, Naesen en Van Avermaet (en maar een fractie trager dan MvdP), voetballers Evenepoel en Van Avermaet deden ook direct mee met de besten, Woods en ik dacht ook Cunego komen uit de atletiek, Hushovd, Cancellara en Boasson Hagen stonden regelmatig op de latten, ...

    Ze komen bijna allemaal uit sporten waar ze getraind zijn om erg explosief te zijn (Roglic), enorm diep te gaan (roeiers), veel interval (voetballers) of waar de benen enorm getraind zijn (alles op latten) en ze dus een groot raakvlak hebben met wielrennen al.
    10-12-2020 14:35
    Op welk moment doet een schansspringer aan een duursporter denken ? En explosief ? Die ene seconde dat ze afzetten ?
10-12-2020 11:33
Ben benieuwd of deze jongen het gaat redden, in een peloton rijden is wel even wat anders dan domweg veel vermogen kunnen trappen. Vraag me af of je dit op je 27e nog voldoende kan aanleren om daadwerkelijk van toegevoegde waarde te kunnen zijn.
    10-12-2020 12:08
    Thomas De Gendt kan ook niet (goed) in een peloton rijden, dus rijdt die daar ook bijna nooit. Ofwel in de aanval, ofwel op kop van het peloton, ofwel tijdrit (in alle 3 die facetten is hij bij de besten), ofwel gewoon lekker in de staart van het peloton je laten meeglijden.

    Zal voor Palzer ook wel het plan zijn waarschijnlijk.
    Ontzettende sterke klimknecht/rittenkaper en niet bezig zijn met een klassement (of meedoen vanuit de aanval).
    10-12-2020 12:30
    Het is nou ook weer niet zo dat deze man nog nooit op een fiets heeft gezeten, mountainbiken is ook een goede basis natuurlijk.
    10-12-2020 21:09
    Wat RK schrijft.
    In een peleton op hoge snelheid in het gedrang zitten kan lang niet iedereen. Velen die vermogen kunnen trappen haken of zodra ze stuur aan stuur moeten rijden, sturen omdat velen er niet tegen kunnen.
    10-12-2020 21:59
    Elke wielervolger weet dat rijden in een peloton moeilijk is, dan kan je net zo goed wijs lopen doen dat ronde wielen de minste weerstand hebben.
    10-12-2020 23:15
    Ach de woorden hooligan zoekt naar een mogelijkheid weerstand te bieden en faalt wederom ruimschoots.
10-12-2020 11:36
Leuk, als ik even zijn instagram bekijk is het wel een beest. Naast langlaufen doet hij ook veel aan cross country lopen, mountainbiken, en hij won zelfs de "Streif Vertical Up", waarbij 1000 gekken 3 kilometer skipiste omhoog rennen. Explosieve sprint had hij nog over op het laatst.
En hij heeft al een echte Bora-snor.
    10-12-2020 21:16
    Hij doet geen langlauf. Skibergsteigen dat wel en lijkt er een beetje op. Je kunt zoals met langlauf ski,s met vellen onder de ski's omhoog lopen door voorwaarts af te zetten en glijden. Dus niet de V beweging. Zijn meer ski-klimschoenen en dus heel anders dan langlaufschoenen zoals de ski's erg veel op gewone ski's lijken. Boven klikt men de schoen ook achter in de binding vast en skiet dan zoals op normale ski's naar beneden.

    Er zijn ook wedstrijden met max 4000 mtr hoogte waar men vanuit 1700 mtr start en meerdere bergen in een wedstrijd doet Dus omhoog lopen, klimmen soms en afdalen op ski's. Er zijn sprimt wedstrijdem ( kort en hevig) maar ook bijvoorbeeld marathons. Dat is geen 41 km maar kan ook veel meer zijn.
10-12-2020 12:11
Testwaardes zijn belangrijk, met name de VO2-max waardes zijn interessant en bij sporters in de ski en biathlon/langlaufwereld vaak erg hoog. Daehlie haalde een waarde van 96!! Maar is natuurlijk niet zaligmakend. De hoogste waarde ooit was van een wielrenner, een niet eerder vertoonde 97,5 waardoor de wetenschappers dachten dat de apparatuur kapot was. De naam van die wielrenner? Oscar Svendsen. En wat heeft die vervolgens gewonnen? Rijden in een peloton, het dalen en omgaan met de slappe uren in een koers zijn forse struikelblokken voor zijinstromers. Met name door Roglic en Evenepoel lijkt er nu een run te ontstaan op wonderverhalen bij de andere World Tour ploegen. Bora is echter wel een ploeg die niet over een nacht ijs gaat dus zal ik de ontwikkeling van Anton met interesse volgen.
10-12-2020 12:14
Breaking news.
Er gaan drie finse ijshockeyrs naar DQS.
    10-12-2020 13:02
    Voor de leadouts?
    10-12-2020 14:43
    Doet me terugdenken aan wijlen Rob Goris, die de overstap maakte van het ijshockey naar het peloton... Wat een charismatische, warme persoonlijkheid was dat! Zijn optreden in Vive le Velo de avond voor zijn heengaan zal voor eeuwig op mijn netvlies gebrand staan...
10-12-2020 12:18
Wist je dat Roglic vroeger skispringer was?
    10-12-2020 12:24
    Herbert: Heb je de beelden op YouTube van zijn val gezien, Maarten?
10-12-2020 15:41
Persoonlijk denk ik dat vermogen een goede manier is om talenten op te sporen. Het is echter niet zaligmakend. Voor mij is het nog steeds onbegrijpelijk hoe sommige profs echt niet kunnen sturen. De kracht die daarmee verloren gaat is vele malen groter dan een beetje meer vermogen hebben. Op de baan of in het veld leer je sturen niet zoals bv. Gesink in Girona altijd maar op de weg te trainen. Daarom is het voor mij onbegrijpelijk dat de profs niet vaker in de zesdaagsen of veldritten te zien zijn. Je wordt er ook nog eens explosiever van.
    10-12-2020 21:24
    Toen ik 14 was en wielrende ging ik op crossbrommers rijden.
    Met 15 een echte Gebben Kreidler en toen een 125 cc Yamaha cross van 16 tot 19. Altijd blijven wilerennen maar niet serieus puur en alleen 100% fietsen. Wel wanneer ik meedeed dan vol erop. Vanaf 19 wel serieus aan de slag en de behendigheid van het motorcrossen was enorm verschil met sommigen die meer in strijd waren met de fiets op kasseien of in afdaling en moeilijke bochten.
10-12-2020 20:35
Er is ook sprake van een aankomst met jump van een skischans in de tweede rit van de Tour de Suisse? Wordt vervolgd.

Reacties zijn gesloten.