BORA-hansgrohe dient officieel protest in na Tour-uitsluiting Sagan
foto: Sirotti
woensdag 5 juli 2017 om 00:22

BORA-hansgrohe dient officieel protest in na Tour-uitsluiting Sagan

BORA-hansgrohe heeft in een statement laten weten een officieel protest in te dienen tegen de beslissing van de Tour de France-jury om Peter Sagan uit de ronde te zetten. De Duitse ploeg zegt dat de Slowaak ontkent de val van Mark Cavendish te hebben veroorzaakt of de intentie heeft gehad om de val te veroorzaken.

In de chaotische eindsprint in Vittel kwamen Sagan en Cavendish tijdens de laatste tweehonderd meter met elkaar in aanraking. Daarbij belandde de Brit in de hekken, waarna een harde val volgde. Bij de valpartij brak de renner van Dimension Data zijn schouderblad, terwijl de wereldkampioen naar een tweede plek spurtte. De jury besloot na afloop om Sagan eerst te beboeten met een tijdstraf, hem terug te zetten naar plek 115 en hem punten in mindering aan te brengen voor de groene trui. Later op de avond kwam de jury daarop terug, waarna men Sagan uit de Tour zette. Daartegen dient BORA-hansgrohe nu dus een protest in. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

133 Reacties
05-07-2017 08:17
'Ik zou het als Bora wel weten, gelijk de tour verlaten'

Ja, f*ck die geinvesteerde miljoenen, solidariteit gaat het om. Dat begrijpt de kookgigant ook prima ! (*gaat hem dus niet worden*)

Jury blundert natuurlijk met die aanpassing. DSQ racedag, 0:30 eraf en 80 strafpunten was een prima beslissing geweest. Nu zitten ze klem met een discipline die zich helemaal niet leent voor achteraf bestuderen en om zeep geholpen wordt wanneer je echt de regels er 100% op toepast.
05-07-2017 08:21
@Sephiroth
Geen speld tussen te krijgen, goede analyse.:-)
Alleen nog de strafmaat. Daarbij moet je wel kijken naar bilijkheid en dus wat men normaliter in dit soort gvallen voor straf uitdeelt. En dan is uitsluiting een te zware straf.
05-07-2017 08:23
Ik zou graag de verklaring van de jury lezen en hoe ze eerst tot een bepaalde straf en daarna tot uitsluiting beslissen. Is er op de jury ingepraat of is dit gewoon verkeerd gecommuniceerd ?

Ik zou ook wel de stelling willen deponeren:
Sagan wordt alleen uitgesloten omdat er een valpartij is.
Zonder valpartij zou er niets gedaan zijn door de jury.
05-07-2017 08:24
Gaat om beeldvorming: iedereen ziet een elleboog. Dat is echter niet de oorzaak van Cavs val. Cav zoekt lichamelijk contact (leunen). Gat is er niet voor hem en PS blijft op lijn. Cav valt leunend tegen PS die in het proces 2 elleboogbewegingen maakt.
05-07-2017 08:28
@assen - 5 juli 2017 om 08:21
Vind ik dus wel.
Speld 1: het gaat niet om een voetbal elleboog. Het gaat om een schouderduw die bij voetbal mag, maar bij wielrennen niet. De elleboog zelf is niet het wapen, dat heeft Sephirot wel goed gezien, maar de balans correctie is nonsense, dat doe je met je hele lichaam, niet met een armpje.
Speld 2: Demare was veel sneller en Bouhanni kon uitwijken. Het heeft Bouhanni misschien wel een plek of twee gekost, maar geklopt was ie al.
05-07-2017 08:31
Sagan verklaart dat hij niet wist dat Mark achter hem zat.
Er wordt altijd gezegd dat spurters iemand voelen aankomen.
Cavendish zat ook al ruim naast Sagan voor hij een manoeuvre doet, dus de uitleg van Sagan klopt niet.

Tenzij hij bedoelt: ik wist niet dat het Cavendish was, maar dacht dat het een nobody was..
05-07-2017 08:36
@TWyck_,

Hele interessante analyse! De regel van op je lijn blijven is vaak een grijze zone die moeilijk te beoordelen is. Maar: als je van je lijn afwijkt omdat je sneller bent dan de renner voor je is het geoorloofd. Ergens logisch want anders zou je er nooit voorbij kunnen.

Als je van je lijn afwijkt omdat je trager bent dan de renner achter je, sprint je niet reglementair aangezien je voornaamste doel dan hinderen is.

Kan ik me perfect in vinden.

Maar voor onreglementair sprinten wordt je gedeclasseerd en niet de Tour uitgezet...
05-07-2017 08:38
Veels te zware straf. Cav probeert in een gat te duiken die er niet meer was. En die elleboog lijkt cav niet eens te raken. Ik hoop dat ze deze uitsluiting ongedaan maken want dit gaat nergens over. De heren uit de UCI jury mogen zich wel eens achter de oren krabben
05-07-2017 08:40
[quote]Tenzij hij bedoelt: ik wist niet dat het Cavendish was, maar dacht dat het een nobody was..[/quote]

Er zijn wel meer verhalen over Sagan die vindt dat iedereen maar opzij moet omdat hij Sagan is. Dit voorjaar nog in één van die semi-klassiekers, waarbij hij bijna iemand in het decor reed omdat hij naar voren wilde.
05-07-2017 08:42
Gisteren na de etappe was iedereen nog furieus. De meeste riepen DSQ! Nu, na het terugzien van de beelden, blijkt echter dat Sagan weinig fout doet. Door laat hij uit balans wordt gebracht door cav, moet hij zichzelf corrigeren. Niet meer dan normaal lijkt mij. Dat Cav, doordat hij Sagan aanraakt, niet meer op zijn fiets kan blijven zitten, tja ... Blijft hij gewoon op zijn fiets zitten dan is er helemaal niks aan de hand. Al met al komt de UCI met deze beslissing niet heel erg betrouwbaar over, maar of ze het alsnog zullen terugdraaien? Ik betwijfel het. Of het dan verstandig is om als Bora ploeg in zijn geheel op te stappen ... Ik denk het niet! Sportief revanche zou ik zeggen!
05-07-2017 08:49
@Koersmaniak

Op het moment dat Demare langs komt zit Cav niet in zijn wiel, die is aan het sprinten naar dat wiel toe... Sagan ziet een snwltrein langskomen zonder wagon dus en probeert aan te haken. Eigenlijk proberen ze dus tegelijkertijd hetzelfde wiel te pakken. Ongelukkig en mogelijk onoplettend van sagan maar geen DQ waard, jury blameert zich hier wat denk ik mooi word weergegeven door het aanbieden van excuses van Greipel naar Sagan...
05-07-2017 08:52
Volledig eens met Sepiroth. Helder en duidelijk uiteengezet.

@ Naspa,
- de elleboog is niet relevant. Zoals Sepiroth zegt. Dit is pas na het daadwerkelijke contact geweest.
-Dag Bouhanni kon uitwijken verzacht de omstandigheden, maar maakt feitelijk niets uit. Je mag gewoon niet z ver van je lijn afwijken als daardoor "anderen in gevaar worden gebracht" zoals de jury dat zo mooi omschrijft.

Dat de jury chauvinistisch is ben ik het niet mee eens: de jury is volgens mij internationaal. Bovendien werd Romain Bardet om nog minder ook uit de koers gezet in Parijs Nice. Niks lievelingetjes in koers houden dus.
05-07-2017 08:53
Enigste reden dat sagan wordt uitgesloten is dat demare die groene trui kan winnen!! Het is omdat bora onvoldoende kan lobbyen dat sagan eruit gegooid wordt. Was sagan een sky renner of een fransman dan wil ik eens zien of ze hem eruit kunnen zetten. Vorig jaar ging froome blijten bij de jury...
05-07-2017 08:53
Hoort gewoon bij het sprinten dit. Lekker in de Tour blijven.
05-07-2017 08:56
@Sephiroth

Zo is het!
05-07-2017 09:07
Slowmotion beelden zijn geen aanleiding om alleen Sagan de val aan te rekenen. Omslag in publieke opinie hier op WF lijkt daarvan het directe gevolg. Protest BORA lijkt me niet kansloos.
05-07-2017 09:15
Ik denk niet dat de jury gezwicht is voor de niet wielervolger. Waar ze op deze sites en bijv. de avondetappe de sprint gaan analyseren om te zien wat er nou daadwerkelijk gebeurd en daar een mening op baseren. Reageert de leek veel emotioneler op basis van dat er een valpartij ontstaat en dat ogenschijnlijk Sagan een elleboog gebruikt. De discussie/watercoolertalk bij Jinek illustreert dit goed.
05-07-2017 09:15
Poging tot doodslag van Sagan.....Ik snap echt niet dat hij niet is opgepakt door de Franse politie.
05-07-2017 09:18
Ik ben heel bang dat er te veel ego's in de jury zitten, danwel bij de UCI rondlopen om de beslissing terug te draaien. Volgens mij is alleen het aangeven dat een civiele zaak voor onterechte uitsluiting en het daaraan gekoppelde verlies aan inkomsten wordt aangespannen een mogelijkheid om de jury/UCI nog onder druk te zetten eerlijk te kijken naar de beelden en de beslissing te heroverwegen.

Ik zou als ik de jury was de civiele zaak liever niet hebben want ik denk dat je bij een rechter compleet nat gaat. Dan gelden opeens alle eerdere sprints en beslissingen daarop ook mee, en natuurlijk ook de sprint van Demare gisteren. Ik geloof niet dat ik als UCI dat wespennest zou willen beroeren... en eerlijk gezegd heeft Bora met zo'n civiele zaak een goed te verdedigen optie. Of ze die optie lichten... wie weet!
05-07-2017 09:30
Fransen zien een mogelijkheid voor een Franse Groene Trui, hadden die oude mannen eerst nog even niet bedacht, maar pas na het warm eten en de eerste fles wijn....
05-07-2017 09:37
De vier vaste commissaires (jury) worden benoemd door de UCI en niet door de ASO of de Franse bond. De voorzitter is de Belg Philippe Mariën.

Overigens heb ik begrepen dat Sagan niet is uitgesloten voor het veroorzaken van de val, maar vanwege "conduct of violence" door het 'bewust' uitdelen van een elleboog.

Op Twitter heb ik ook al mooie foto's van boven gezien. Dan kan je elleboogstoot goed zien.

Moeilijke beslissing die, wat je ook beslist, altijd controversieel zal zijn.
05-07-2017 09:37
@spinergy
"Démare? A mèrde!" riep de juryvoorzitter anagrammatisch toen één van de leden hem er na een paar glazen absint bij de eerste beslissing op wees dat hij de Franse sprinter toch steviger het absint-groen in zou kunnen helpen. "Wacht nog even tot na het dessert. Als de kok zijn vingers niet brandt aan de crème brulée, dan wagen wij het er ook op". En zo geschiedde. Zoiets?
05-07-2017 09:38
@Frits

Dan is het protest van Dimension Data dus ook niet geoorloofd en blijft het eerste oordeel van de jury staan en dus mag Sagan gewoon opstappen.
05-07-2017 09:40
toke wat een dom antwoord . Cavendisch ging in een gat dat er niet was . Die is de eerste wat men moet aansprken En val partij was er al voordat er een ellebog van Sagan was !
05-07-2017 09:41
De slowmotionbeelden laten niet zien wat er voor gebeurt en geven een vertekend beeld (helemaal met die tekstballonnetjes!) van wat er gebeurd. Cavendish zat op een bepaald moment nagenoeg in het wiel van Démare en Sagan wil daar tussen. Sagan voert die actie zo lang door tot ze bij het hek aankomen en er geen andere mogelijkheid meer is dan een valpartij... De elleboog is net als het hoofd van Cavendish bedoeld om tóch nog recht te blijven en heeft volgens mij weinig meer te maken met de daadwerkelijke val.

Net zoals Van Emden en Groenewegen aangeven: dit was niet netjes van Sagan. Zijn toch renners op de fiets ipv wij als toetsenbordrenners...

Uitsluiting gaat mij te ver, hadden ze het nou maar bij de originele straf gehouden.

Reacties zijn gesloten.