Boonen verwacht dat Van Aert spijt krijgt van geschenk: “Ik had erom gesprint”
foto: Cor Vos
maandag 27 maart 2023 om 12:18

Boonen verwacht dat Van Aert spijt krijgt van geschenk: “Ik had erom gesprint”

Wout van Aert kon zondag zijn tweede zege in Gent-Wevelgem pakken, maar gunde de overwinning aan zijn ploeggenoot Christophe Laporte. Tom Boonen vond dat een opvallende keuze. “Wout gaat er nog spijt van krijgen”, zegt de 42-jarige ex-renner bij Sporza.

“Renners komen en gaan”, aldus Boonen. “Christophe Laporte zal waarschijnlijk de sleutelfiguur worden voor Wout in Vlaanderen en Roubaix, maar een garantie is dat niet. Stel dat je zondag na vijf kilometer zwaar valt, dan heb je daar veel spijt van.”

Boonen vertelt dat hij ook ploegmaats aan overwinningen heeft geholpen. “Maar nooit in zo’n situatie. Je helpt ploegmaats om ze te laten strijden voor de overwinning. Dit zag er weer goed uit voor de marketing van de ploeg, maar ik weet niet of ik het gedaan had. Jumbo scoort, maar Gent-Wevelgem is Gent-Wevelgem. Die koers staat mooi op je erelijst. Het is meer dan een ritje in Parijs-Nice.” Met die laatste opmerking verwees Boonen terug naar Parijs-Nice 2022, toen Van Aert (en Roglic) de zege ook al eens liet aan Laporte.

Ook vanuit het perspectief van Laporte, die de zege in ontvangst mocht nemen, heeft Boonen zijn twijfels. “Wil je zo winnen? Ik had erom gesprint. Zo’n sprint zou er raar uit gezien hebben, maar wel het eerlijkste.”

E3 Saxo Classic
Afgelopen vrijdag kwam Van Aert wel als winnaar over de streep, in de E3 Saxo Classic. “Hij zal vertrouwen getankt hebben voor de Ronde en Roubaix”, zegt Boonen daarover. “Vrijdag zag ik de beste Van Aert aan het werk. Dan heb ik niet over zijn vormpeil, wel op de manier waarop hij het mentaal aanpakte. Recupereren en dan zo’n sprint rijden, chapeau! Een groots nummer. Hoe vaak heeft hij in dezelfde situatie niet verloren van Mathieu van der Poel? Neen, dit was een andere Wout van Aert. In Harelbeke reed hij zijn beste koers.”

Toch waren er ook tekenen van zwakte bij Van Aert, die vooral op de Oude Kwaremont moeite had om Pogacar en Van der Poel te volgen. Tot twee keer toe moest hij een gaatje laten. “Op dit moment in zijn carrière moet Van Aert koersen winnen. Hoe maakt niet uit. Vrijdag zette Van Aert een hele grote stap richting een Vlaamse monument. Je hoeft niet de beste te zijn, het draait om winnen.”

95 Reacties
27-03-2023 13:13
Het irriteert mij mateloos hoe respectloos WVA wordt behandeld door de zogenaamde Belgische pundits, De Cauwer in de eerste plaats.
Van Aert moet dit, hij moet dat. zijn palmares is niet af als hij RVV of PR niet wint... blablabla.... de man moet zien waar hij zijn voet zet. hij krijgt altijd commentaar.

Van Aert moet just niks.

Hij is vandaag nog steeds het grootste uithangbord dat Belgie heeft. doet overal mee in de voorste gelederen. Was voor vele mensen een verademing in de barre COVID periode... Wees blij dat we iemand hebben zoals Van Aert.

hij verdient meer respect dan dit van zijn landgenoten. Zeker van de specialisten.
    27-03-2023 13:17
    Een groot uithangbord voor de wielersport inderdaad. Misschien wel iets nieuws wat Wout nu in zijn sport introduceert. 't is geven en nemen. Uitdelen en incasseren.
    27-03-2023 13:27
    Er is idd veel gezegd over wat van Aert moet. Maar is het ook niet een beetje logisch? De Ronde is wereldwijd het uithangbord van België wat betreft wielrennen. Van Aert is een van de beste Belgische wielrenners ooit, én hij heeft het talent om de Ronde te winnen. Dan snap ik best dat belgen zeggen dat de E3 in het niets staat bij een overwinning in de Ronde. Van Aert moet dit zelf ook denken. Mocht hij nooit de Ronde winnen dan zou dat voor altijd bij hem blijven, hij was goed in de voorjaarswedstrijden, maar hij heeft nooit een van de 2 belangrijkste gewonnen. Namelijk RVV en PR. Je kan er wel omheen draaien en zeggen dat hij nu ook een mooi palmares heeft, en dat is ook zeker zo. Maar ze zeggen gewoon waar het op staat.

    Kortom nee hij moet niks, maar hij en heel België hopen met alles wat ze hebben dat hij wel ooit de Ronde wint.
    27-03-2023 14:11
    Dit is puur omdat Wout voor een Nederlandse ploeg rijdt. Als hij voor een belgische ploeg had gereden was het allemaal helemaal perfect wat hij doet.
    27-03-2023 14:17
    Ze willen alles tegelijk.

    En groen, en 8 ritten, en monumenten, en alle andere eendaagsen.

    Dat ‘ ik moet just niks ‘ - gevoel kan ik me levendig voorstellen. Minimaal zo goed dat men veel van hem ‘wil’
    27-03-2023 14:22
    Eens met de grote lijn van je verhaal. Ik vind het op zich nog wel reëel dat er wordt gezegd dat het belangrijk is dat hij RVV en/ of PR wint voor zijn carrière voorbij is. En ik weet zeker dat Wout dat zelf ook zo zal zien, als hij dit jaar 1 van de 2 wint zal er wel heel veel emotie loskomen.

    Maar verder wordt er heel veel onzin verkocht over Wout en Jumbo, het is helemaal aan hem hoe hij met dit soort situaties omgaat, als hij GW liever kado doet aan een goede vriend/ collega dan is dat een toch prima! Hij zal RVV echt niet kado doen, maar hij heeft net E3 gewonnen, hij heeft GW eerder gewonnen, ik begrijp helemaal dat hij hiervoor kiest. Niet iedereen hoeft een Kannibaal te zijn om een groot renner te zijn.

    Het is blijkbaar voor al deze mensen heel lastig om te accepteren dat Wout gewoon Wout is, en dat hij doet wat hij wil, niet wat het Vlaamse volk wil. Er wordt ook altijd maar gedaan alsof Wout gek is dat hij in de Tour zoveel voor anderen doet, en dat JV gek is dat ze niet altijd alles doen om Wout alles te laten winnen. Maar Wout vind het blijkbaar heerlijk om deel uit de maken van een absoluut topteam waar hij alles kan winnen maar waar hij ook deel kan uitmaken van een Tour winnend team. Hij begrijpt ook dat het niet alleen zo is dat JV top is door hem, maar dat hij ook top is door JV.

    We gaan inmiddels precies dezelfde kant op met Lotte Kopecky en SD Workx, ook daar gaan we weer heel vaak na een overwinning van een ploeggenote horen dat Lotte de koers had moeten winnen. En als daar dan commentaar op komt gaan Ruben en Ine er weer elke uitzending op terugkomen dat ze dat commentaar hebben gekregen ipv dat ze ook naar zichzelf kijken.
    27-03-2023 14:42
    rulifaller,
    goeie feedback
    ik ben Belg en ik ben fan van Wout
    en ik hoop net als iedereen dat hij RVV of PR wint
    maar ik ga hem niet anders bekijken als het finaal niet lukt.
    Wout is een klasbak, met of zonder RVV of PR.
    27-03-2023 15:52
    Voor de scorebord journistiek adepten tellen de kerfjes in de kolf van de gun.
    Voor veel nuchtere lieden die verder kunnen kijken dan hun neus lang is telt zijn palmares en wie en hoe hij is als topper.
    Iets wat breder ligt dan puur scalpen tellen en hij wordt er niet meer of minder miljonair om
    27-03-2023 16:17
    Het "ik moet niks" is echt totaal zinloos. Als er iemand zelf al lang aangeeft zowel RVV als PR als monument te willen wegstrepen is het Wout wel. Dan is het toch logisch dat de media en menig supporter dit overneemt en de verwachting uitspreekt? De tijd gaat gewoon dringen al is er zeker nog tijd.

    Is zijn carrière niet goed als hij ze niet wint? Nee hoor, nog steeds een klasse renner. Maar in de vooravond van deze koersen moet je als renner niet janken dat er over gepraat wordt. Getuigd enkel van een zwak mentaal gestel als je deze "druk" jezelf aan trekt.
    27-03-2023 17:06
    Reflex, dommer krijg je ze niet de comments. Althans niet als die van jou.

    Vrees dat de logische verklaring toelichten zinloos is wat het al erg genoeg maakt.
    27-03-2023 17:45
    Bijvoorbeeld door Boonen zeker niet respectloos, hij onderbouwt ook waarom hij het zelf niet zou doen. Verder is het voor de toeschouwer ook geen feest om naar te kijken, ongeacht wat de onderliggende belangen zijn. Boonen heeft gelijk, je geeft een heel mooie wedstrijd weg, terwijl je totaal niet zeker bent dat je de komende weken gaat scoren.
    Kan me niet voor de geest halen wanneer MvdP of Pogacar zulk werk hebben verricht voor ploeggenoten (Tour, Parijs-Nice, Tirreno etc en nu Gent-Wevelgem). Ander type renner of andere mentaliteit, wie zal het zeggen.
    27-03-2023 17:47
    [Quote]Hij is vandaag nog steeds het grootste uithangbord dat Belgie heeft.[/quote]

    Vind je zelf niet dat hij om als grootste uithangbord van België genoemd te worden, eigenlijk best een mager palmares heeft ?
    Hij won MSR (iets wat pakweg Stuyven ook kan zeggen) en koersen als E3, AGR en een GW. Mooi, maar met enkel dit als palmares ben je slechts een voetnoot in de wielergeschiedenis. Op basis van zijn palmares komt hij slechts aan de enkels van MvdP, Sagan, Gilbert, Boonen, Cancellara of Museeuw.

    Steengoeie renner, maar hij moet dringend een palmares bij elkaar fietsen ipv te knechten voor Vingegaard en Roglic of overwinningen weg te schenken.
    27-03-2023 18:33
    @ Silent Hill
    Ik vind het altijd zo grappig wanneer mensen over wout zijn palmares spreken, maar dan altijd negeren dat hij negen tour etappes + een groene trui heeft gewonnen. Alleen Sagan en Cav hebben van alle renners die tegenwoordig nog rijden meer tour etappes gewonnen. Al de renners die jij noemt buiten mss Cancellara hebben veel minder zaken laten zien in de grootste wedstrijd ter wereld.
    27-03-2023 23:17
    9 Touretappes… Cav heeft er vier maal zoveel. Zegt ook wel iets zeker?
    28-03-2023 00:29
    Silent Hill, zelfs blinden kunnen horen, lezen hoeveel koersen iemand wint en daarmee hem een uithangbord noemen.

    Echter voor echte sportliefhebbers kan naast winnen ook de klasse in de koers die iemand toont of overmacht wat hij zoals afgelopen 2 jaar vaak deed en met overwinningen voor zichzelf of anderen tot groot respect leiden.
    Alleen zielepieten zijn scorebord supporters.
    28-03-2023 12:12
    @kopoverkop, prima dat je mij dom noemt. Daar heb ik totaal geen probleem mee. Ik heb er echter wel een probleem mee dat je niet eens inhoudelijk reageert op deze website en iedereen maar af blaft. Het laat wat mij betreft zien dat jij een fanboy bent die geen tegengeluid wil horen. Dan heeft een discussie ook weinig zin.

    WvA geeft zelf in diverse interviews en documentaires aan dat de Ronde en Roubaix zijn hoofddoelen zijn. Maar niemand mag hem daar aan houden? Erg hypocriet allemaal wat mij betreft.
    28-03-2023 16:42
    Reflex, 1,. Ik ben van niemand fan en als ik soms voorkeur heb is dat richting MvdP sinds zijn 15e.
    Ik heb alleen groot respect voor mooie onafhankelijke geesten en sportmannen.
    2 Wout heeft inderdaad PR en RVV als doel wat niets af doet aan Gent Wevelgem. De voornamelijk egocentrische reacties met hoe hij volgens anderen moet koersen etc is derhalve praat voor dronken aardbeien uit de kassen van Hoogstraten.

    Heeft niets te maken met afblaffen, wel met nuchter blijven en niet voor anderen alles willen invullen.
27-03-2023 12:54
Dit was een samenloop van omstandigheden:

* Je zit er niet met 'een ploeggenoot' maar met je beste
* Je bent er al eens samen mee naar de meet gereden en won toen
* 2 dagen later strandde die ploeggenoot op stek 2 in zijn droomkoers
* Vlaanderen en Roubaix, de wielerwereld schreeuwt dat het nu of nooit is voor je

Ik kan van Aert prima begrijpen dat hij dit doet: Boonen en consorten hebben een punt maar reden niet in zijn pedalen rond.
    27-03-2023 13:46
    Vind jij Laporte een betere ploeggenoot dan Benoot of van Baarle?
    Puur fysiek gezien vind ik Laporte niet zijn sterktste ploeggenoot. Maar sociaal gezien wel.
    27-03-2023 14:03
    Laporte functioneert ideaal als lijfwacht. Van Baarle is meer een kopmantype en Benoot wat druistig en wispelturig. Hetgene waar zo vurig om gevraagd werd, ondersteuning voor Wout in het najagen van zijn dromen, wordt belichaamt door Laporte.

    Van Hooydonk ook trouwens, met die 2 heeft van Aert eigenlijk al de steun die hij nodig heeft.
    27-03-2023 14:54
    @ Dranmetdelippe, ik zie Laporte voor Wout rijden of wegspringen voor de ploeg zodat de kopman in een betere positie komt. Benoot en van Baarle zie ik nog eerder bewust mee te gaan in een ontsnapping zodat Wout klem zit en ze zelf kunnen winnen. Die twee hebben al bewezen niet echt elkaar de knikkers te gunnen... Dus ja dan is Laporte een betere ploeggenoot ook al is hij niet de sterkste van het pak.
27-03-2023 13:08
Verbijsterend vind ik het. Een sport zo vol van heroïek en tragiek, krijgt hier een prachtig voorbeeld van naastenliefde en ploegbelang voorgeschoteld, maar ipv dat van Aert groots onthaald wordt, moet iedere grote wielerbelg er overheen pissen. Onbegrijpelijk. Ik houd niet van generaliseren en al helemaal niet van dat wij-jullie op Wielerflits, want ik mag mijn Belgische vrinden hier...
maar ik ben ervan overtuigd dat de Nederlandse elite-equipe / media ongelooflijk lovend geweest zouden zijn als van der Poel een van zijn meesterknechten zo'n cadeau gaf. "Ware sportman," "grootste winnaar op plek 2..." ik zie de kranten al vollopen.

Belgen, jullie hebben met van Aert één van de allergrootste wielrenners van deze eeuw in de gelederen. Geniet van hem, adoreer hem... proost op hem.
    27-03-2023 13:34
    Puur nationalisme. Als hij daar met Nathan had gereden en die de overwinning had gegund had je ze 100% zeker niet gehoord met kritiek, maar puur met lovende woorden.
    27-03-2023 14:48
    Oh komaan Wim, als Matthieu dat zou doen is de tent in Nederland ook te klein. Dat jullie hem zijn plat Antwerps accent vergeven is dan wel weer groots ;-) Toen Jumbo met weinig Nederlanders naar de tour ging was het al wekenlang gezeur op wielerflits, terwijl in België niemand viel over het aantal Belgen in de Belgische ploegen die naar de tour gingen...
    27-03-2023 15:53
    Ken, je legt twee dingen naast elkaar die precies niets met elkaar te maken hebben. Dat men (hoor ik zeker niet bij) vond dat er te weinig Nederlanders naar de Tour gingen heeft namelijk precies totaal niets te maken met op grootse wijze een ploegmaat een klassieker gunnen.

    Dus, "komaan Wim," prima, maar dan wel met een argument dat hout snijdt.
    27-03-2023 17:11
    Ok Wim, jij hebt gelijk met je aanname dat heel Nederland zou juichen als Mathieu dat zou doen.

    Het ding is dat als het al een probleem is dat als een tourploeg van een Nederland team niet volgestouwd zit met Nederlandsers, het zeker ook wel een probleem kan zijn dat een Nederlander een zege aan een niet-Nederlander laat. Maar dat zal wel een foutieve veronderstelling zijn want Nederlanders zijn natuurlijk niet zo eng-nationalistisch als Belgen.
    27-03-2023 19:29
    [quote]een van de allergrootste wielrenners van deze eeuw[/quote]

    Getuigt wel van erg weinig respect (of kennis dat laat ik in het midden) van de renners van deze eeuw.

    Ik vraag mij altijd af of we binnen 15 jaar met dezelfde selectieve vergeetachtigheid naar de helden van nu gaan kijken.

    Van Aert heeft helemaal niet het palmares om zich a) bij de besten te noemen en b) dat Gent - Wevelgem geen verschil zou maken. Bettini, Sagan, Freire, Alaphilippe met hun wereldtitels. Cancellara, Boonen, Valverde, Gilbert, Van der Poel, Bartoli met hun monumenten. Contador, Froome de verguisde Armstrong en Heras met hun grote rondes. Nibali, Cavendish en de allerbeste: Pogacar. Je gaat toch niet beweren dat Van Aert in de buurt komt qua palmares van bovenstaande?

    Ik laat in bovenstaand lijstje nog even de Quintana's, Di Luca's, Evenepoel en andere Van Peteghems die veel meer grote koersen gewonnen hebben buiten beschouwing.

    Van Aert doet waar hij lekker zin in heeft, maar doen alsof hij te groot is voor Gent - Wevelgem is de geschiedenis oneer aandoen.
    27-03-2023 19:35
    Als van Aert dit jaar zowel de hoogmis als kei op de mantel legt staat ie er ferm tussen.

    WK lijkt me ook wel iets voor hem

    Kortom: je kan het redelijk rap redden tot aan die opsomlijstjes
    27-03-2023 19:49
    Je vergelijkt nu ook wel twintigers met renners die hun hele carrière al achter de rug hebben.

    VDP staat ook nog niet in dat lijstje hoor o.b.v. het aantal monumenten. Boonen 7+WK, Cancellara 7, Bartoli 5, Valverde 4+WK (+ grote ronde), Gilbert 5+WK. Mathieu staat nu op dezelfde hoogte als bv. Tafi, Van Petegem, Tchmil, etc. Vergelijk ook eens met Freire (3 monumenten + 3x WK) of Zabel (4 monumenten)… Maar wie weet waar hij aan het einde van zijn carrière strandt, net zoals dat bij Van Aert afwachten is.

    Cancellara had er op hun leeftijd bijvoorbeeld nog maar 2.
    27-03-2023 20:27
    Helaas Sjors, in de toekomst kijken is nogal moeilijk, mijn glazen bol is kapot. Dus we zullen het met de voorlopige erelijst moeten doen :p Het gaat ook niet om de vergelijking an sich, maar om de stelling dat Van Aert een van de grootste renners van deze eeuw is. Dat klopt, maar dan moet je het wel heeeel ruim inschatten.

    Cancellara won overigens ook al wat wereldtitels tijdrijden en een Olympische gouden plak op die leeftijd.
    27-03-2023 21:37
    [quote]Getuigt wel van erg weinig respect (of kennis dat laat ik in het midden) van de renners van deze eeuw. [/quote]

    Ok, fair enough. [i]Voor zover ik me kan herinneren[/i] één van de grootste renners van deze eeuw. En dat is niet perse vanwege zijn palmares, maar vooral vanwege de enorme variëteit ervan en de veelzijdigheid van hem als renner. Want van alle namen die jij opsomt, heug ik me er niet één die zich manifesteerde als meesterknecht en kopman tegelijk.

    [quote] Van Aert doet waar hij lekker zin in heeft, maar doen alsof hij te groot is voor Gent – Wevelgem is de geschiedenis oneer aandoen.[/quote]

    Jij kiest ervoor om deze aanname te bezigen en hem er vervolgens op te veroordelen achilles. Ik geloof niet dat hij te groot is. Ik geloof dat hij Gent - Wevelgem dusdanig op waarde schat, dat hij zijn meesterknecht ervan wil laten meegenieten.

    Ieder het zijne.
    27-03-2023 22:28
    Hosanna voor Achilles...Eindelijk iemand die inziet dat Van Aert een steengoed renner is, maar zelfs nog niet in de buurt komt van wat het criterium is om tot de allerbeste renners van de eeuw gerekend te worden. En er is maar 1 criterium dat daarbij van tel is, en dat is het palmares. Punt aan de lijn, hoe mooi Wim zich ook in allerlei bochten wringt om het tegendeel te bewijzen. Uiteraard heeft Romāns ook een punt dat hij al een beetje dichter in de buurt komt als hij Vlaanderen en de Kassei mag bijschrijven op zijn conto, maar zelfs dan nog. Er is nog heel wat meer nodig om van Van Aert een Gilbert of een Boonen te maken, om het nu alleen maar bij die twee te houden.
    27-03-2023 23:47
    Ik ben het met Achilles eens hoor dat Van Aert nog niet het palmares heeft om bij de allerbeste renners van deze eeuw te horen.

    Het is de zucht naar uitzonderlijke prestaties/GOATS die we in deze tijd zien, die tot dat soort uitspraken leiden. We vergeten meteen het verleden en pompen de new kids on the block op tot iets van overmatige proporties.

    Maar anderzijds is er geen enkele van de huidige generatie toppers die al tot dat lijstje behoort, behoudens Pogacar. 2x Tour en 3 monumenten (and then some), daarmee behoor je tot de allerbesten.

    Maar 1 of 2 topjaren en je kan er wel ineens tussen staan. Uiteindelijk ben je vanaf 5 zeges in topkoersen (grote rondes, WK, monumenten) een grote wat mij betreft.

    Deze eeuw zou ik trouwens gaan voor iets als:

    1) Pogacar
    2) Contador
    3) Froome
    4) Valverde
    5) Nibali
    6) Gilbert
    7) Cancellara
    8) Boonen
    9) Sagan
    10) Bettini

    Pogi op 1 wellicht wat opportunistisch, maar combi 2x Tour winnen + 3 monumenten op zijn leeftijd doet mij vermoeden dat hij de beste is. Degene die ik er zie bijkomen is Evenepoel. Ronderenner maar ook al WK en Luik in de pocket, dat belooft veel goeds.

    Armstrong hier maar even buiten beschouwing gelaten.
    28-03-2023 10:56
    +1 Messi, LeBron, Phelps, Bolt het lijkt alsof we in een tijd van enkel GOAT's leven.


    Mooi lijstje, zelfs een Freire 3x WK, 3x San Remo komt er nog niet tussen. Geeft wel aan, wat deze mannen allemaal wel gewonnen hebben. Ik heb altijd een zwak gehad voor Bettini: OS, 2 wereldtitels, 2 LBL, 2 Lombardije en San Remo.

    Van de huidige generatie kunnen Roglic, Evenepoel en Van der Poel met nog een paar grote zeges zich wel manifesteren. Van Aert hopelijk binnen goed anderhalve week ook.
27-03-2023 13:37
Ik denk dat Van Aert vooral moe wordt van alle meningen van andere mensen over hoe HIJ moet koersen, wat HIJ moet winnen en welke beslissingen HIJ moet nemen. Al die mensen projecteren hun eigen (wellicht gebrekkige) persoonlijkheid op die van Wout. Dat Merckx, De Cauwer, Boonen (en al die anderen) de zege niet zouden hebben weggegeven en dat zij zeggen dat Wout spijt gaat krijgen, zegt vooral iets voor hun eigen persoonlijkheid. Wout lijkt me een vrij altruïstisch persoon die wellicht meer voldoening haalt uit de beslissing van gisteren dan een extra overwinning. Ook getuige hoe hij zich in de Tour opstelt en hoe emotioneel hij reageerde nadat Vingegaard hem de winst gunde in de afsluitende tijdrit vorig jaar.

Wellicht kijkt Wout over 20-30 jaar wel ongelooflijk trots terug op die jaren bij Jumbo-Visma en dat hij daarbij ook heeft bijgedragen aan de zeges van anderen en heeft hij daarbij een veel beter gevoel dan wanneer hij Gent-Wevelgem een keer meer gewonnen had of een extra rit in de Tour had gewonnen. Terwijl Merckx en Boonen terugkijken op hun eigen wielercarriere en gefrustreerd zijn dat ze die ene koers extra niet gewonnen hebben......

Wout moet just niks.
    27-03-2023 13:53
    Zo is het! Momenten zoals de E3 zijn de dingen waar je later met een prachtig gevoel aan terugdenkt.
    27-03-2023 13:54
    *zoals Gent-Wevelgem
    27-03-2023 13:55
    prima uiteenzetting. Er is meer dan zeges alleen in de sport.
    27-03-2023 17:04
    Zag de reactie van museeuw, en dat had iets tragisch, hier sprak bijkans en verbitterd man. Hij zei dat in de loop der jaren de vriendschappen verwateren, maar de overwinningen blijven staan.
27-03-2023 12:49
Niet de eerste keer dat Boonen loopt te zaniken over de erelijst van Van Aert. Joh, wat WvA gisteren deed was groots sportmanschap. Je beste knechten de wereld gunnen en daardoor hun loyaliteit en waardering ontvangen is groots. Dat blijft meer bij dan of hij aan het einde van z'n carriere GW nou 3 of 4 keer heeft gewonnen.
    27-03-2023 12:55
    Denk dat Boonen met zijn erelijst dat beter kan beoordelen dan een willekeurige nobody die hier wat roept.
    27-03-2023 13:05
    Dat weet je niet he Lars; wie weet wordt binnen 10 jaar de mening van die nobody gevraagd en gaan eenieders ogen open
    27-03-2023 13:38
    Ik denk dat eigenlijk niet, dat ligt gewoon aan je kijk op de sport als liefhebber. Boonen heeft een hele Vlaamse blik op het palmares van WvA. Van Aert z'n touretappes, groene trui en MSR lijken in het niet te vallen omdat hij PR of RVV nog niet heeft gewonnen. Ondertussen vermaakt Van Aert ons het hele jaar door met een gedurfde manier van koersen, vind ik veel meer waard dan of hij nou een derde of vierde keer een semiklassieker als GW wint.
    27-03-2023 21:45
    Klopt Lars. Iedereen heeft wel een mening over wielrennen, en dat is prima. Het is zelfs prima dat die meningen vaak verschillen. Het wordt echter lachwekkend als totale leken in het vak ( ja zelfs als doorwinterde wielertoerist die al 25j ieder weekend 150km gaat rijden, blijf je een leek in het profwielrennen) de mening van iemand die op het allerhoogste niveau prof geweest is, in twijfel gaat trekken, of sterker nog, in het belachelijke gaat trekken zoals sommigen hier doen. Veel gekker hoeft het niet te worden.
27-03-2023 13:23
Gewoon als vrienden sprinten kan toch? En dan achteraf wel of niet verstaanbaar 'kutwijf' mompelen
    27-03-2023 23:03
    Ik kan me niet herinneren bij de mannen ooit een [i]echte[/i] sprint (dus geen schijnsprintje) tussen twee ploeggenoten die vooruit reden gezien te hebben. Bij de vrouwen is dat natuurlijk onlangs nog gebeurd, tussen Vollering en Kopecky.
27-03-2023 12:55
Typisch België weer, gisteren vanaf kilometer 20 al de discussie dat Van Aert wel moest winnen, en als hij Laporte het gunde dan zou Laporte het niet moeten accepteren, en in het ergste geval dat Laporte wel zou winnen moet er 25x bij gezegd worden dat hij de sterkste in de wedstrijd was. Ik kijk graag naar José en Carl maar gisteren kon ik het even niet meer aan. En nu dit weer, Van Aert gaat dit jaar voor de RvV en PB dus laat zijn teamgenootje lekker winnen, wat maakt het uit.
    27-03-2023 19:36
    Hilarisch was vooral dat KVK aan José De Cauwer vroeg of hij ooit in een gelijkaardige situatie had gezeten. JDC - verbijsterd - ‘Euh, in Gent-Wevelgem … nee…’
    De Cauwer die zelf twee overwinningen behaalde en een pure knecht (voor Kuiper) was, en zelf nooit maar in de running geweest is voor een klassieke overwinning…
    KVK’s kennis van het wielrennen is zo beperkt…
    27-03-2023 22:32
    @jaap. Tja...dat soort problemen hebben ze inderdaad in Nederland niet om zich druk in te maken, dat klopt.
27-03-2023 15:21
Die ex-renners en analisten weten ook niet wat ze willen.
Vollering en Kopecky sprinten er om, toen hadden er afspraken gemaakt moeten worden.
Nu Van Aert en Laporte een afspraak hebben gemaakt, moesten ze er om sprinten.

Ik stel voor dat ze volgende keer onder de rode vod stoppen, blad-steen-schaar spelen en zo bepalen wie mag winnen.
Of het panel raadsheren Boonen-De Vlaeminck-Wuyts-De Cauwer raadplegen.
    27-03-2023 23:16
    Dat blad-steen-schaar tussen Tadej Pogačar en Rafał Majka in de Ronde van Slovenië vond ik (en vind ik nog steeds) afschuwelijk. Wat mij betreft, mag de UCI dat soort taferelen in de toekomst verbieden.
27-03-2023 12:29
Eddy Merckx dito, maar kent Van Aert blijkbaar beter: "Ik heb met mijn zoon gewed om 1.000 euro dat Laporte wint", lacht Merckx. "Het is zijn keuze om een ploegmaat te laten winnen, maar ik zou het niet gedaan hebben."
    27-03-2023 13:15
    Ik wel, maar ik ben geen Merckx (heb wel 2 Merckxen maar ben er geen ;-)
    27-03-2023 15:50
    Merckcx zeker niet. In 1969 kwam hij samen met ploegmaat Vic van Schil aan de meet in Luik-Bastenaken-Luik, maar wel als eerste. Van Aert is een ander mens, met veel oog voor wat zijn ploegmaats voor hem doen/gedaan hebben.
27-03-2023 13:13
Heeft iemand het interview van Van Aert gezien? Hij deed dit als bedank voor gedane arbeid, niet als hypotheek naar de toekomst toe. Allez, komend weekend zal wel meespelen, maar hij heeft de groene trui mede aan hem te danken, daar was het hem voornamelijk om te doen.
    27-03-2023 13:17
    precies Monnik, en dat maakt het eigenlijk nóg mooier.
27-03-2023 13:13
Hoe zouden ze bij de Zuiderburen gereageerd hebben was het van Hooydonck geweest ipv Laporte???
27-03-2023 14:53
Het leuke is natuurlijk dat niet elke topper dezelfde soort carrière heeft. Ik heb soms het gevoel dat Boonen Van Aert te veel wil modelleren naar zijn eigen carrière met een gelijk(w)aardig palmares, terwijl Van Aert gewoon een ander type renner is.

Niet de pure kasseispecialist zoals Boonen, maar een soort hyper-allrounder met wereldtitels in het veld, klassiekers maar ook tijdritzeges, berg/punchritten, enz. Als Van Aert 1x de RVV en PR binnenhaalt, zal dat al een succes zijn vermoed ik.

Bovendien begon Cancellara bv. pas de klassiekers te domineren als hij 29 was, en Van Aert is er nu... 28. Niet dat ik hem eenzelfde soort suprematie zie uitbouwen als de Zwitser, maar zijn carrière is nog niet ten einde.
27-03-2023 12:30
Ach nee.. over 10 jaar zal dit niet meer dan een voetnoot bij zijn erelijst zijn..
    27-03-2023 15:24
    Bij mijn weten, nog altijd de grootste eendagskoers die op zijn erelijst staat na San Remo en Amstel (eventueel kan je nog discussiëren over Strade) dus een voetnoot zal het wel nooit worden.

    De neerbuigendheid en dédain hoe er hier over een koers als Gent - Wevelgem wordt gesproken. Ik gun het Wout van harte, maar dat hij zomaar even een grotere koers zal winnen (wat heet Ronde of Roubaix) ik wil het nog wel zien.
27-03-2023 12:43
Echt heerlijk des België dit. Het kan mij echt aan mijn achterste oxideren en nieuwsberichten als deze slaan uiteindelijk ook nergens op, maar het is wel grappig.

Als ik er iets over zou zeggen is het nog dat ik liever heb dat ze er om sprinten dan dat oeverloze handjes vasthouden en bedanken, maar of dat nou zo'n belangrijke mening is.
    28-03-2023 16:31
    het enige wat ze hadden moeten doen was er voor sprinten. Dan kan van aert achteraf geen spijt hebben en zou laporte ook de rest van zijn carrière niet moeten horen dat hij die zege gekregen heeft . En wie zegt dat laporte die spurt niet zou gewonnen hebben?
    28-03-2023 16:51
    'Voor de rest van zijn carrière'... Binnen een jaar of 3 zijn mensen dat vergeten, en staat hij gewoon nog altijd bij Laporte op de erelijst.

    De Vlaeminck heeft ook alle 5 de monumenten gewonnen, ondanks dat er destijds schandaal werd gesproken over hoe hij de Ronde pakte. Bij Museeuw staat ook 3x Roubaix op de erelijst, hoewel zijn ploegmaten op hem moesten wachten toen hij lek reed, enz.

    Laporte kon ook als enige mee met Van Aert op de Kemmel, dus gestolen heb je het dan niet.
    28-03-2023 19:43
    @ mooie Sjors
    Ik zeg ook niet dat die gestolen is , maar door te spurten was het mooier geweest.
    Die zege van Museeuw toen met zijn 3 daar is achteraf ook heel wat om te doen geweest en daar waren er ook 2 heel misnoegd
    Je kan dat nog eens herbekijken op VRT Max in de serie van gothfather Lefevere
27-03-2023 13:08
Een goede vriend/ploeggenoot, die ook voor jouw wil rijden, is meer waard dan een extra zege op je erelijst.
27-03-2023 16:00
Ik vind het grappig dat Boonen doet alsof alleen De Ronde of Roubaix uitmaakt voor Van Aert maar dan nu gaat zeiken als hij Gent Wevelgem weggeeft.

Wat ik zie zijn een hoop oude renners die hebben kunnen winnen in een peloton met de helft van het niveau en een kwart van de professionaliteit en nu denken overal een oordeel over te moeten vellen.
27-03-2023 19:03
Jalabert schonk de zege aan Dietz, die de hele dag in de ontsnapping had gezeten, tijdens de Vuelta. Dat weet ik nog zeer goed, dat was een groots gebaar.
Ik verwacht dat hetzelfde geldt voor van Aert later.
Merckx z'n bijnaam is niet voor niets de kannibaal. Van Aert is een ander persoon.
    27-03-2023 20:04
    En het grappige is dat Jalabert enorm veel etappes in de vuelta won, maar ik het verhaal met Dietz vaker gehoord heb dan al die andere bij elkaar.
    27-03-2023 20:46
    Szmydt kreeg er eens een, van nota bene Valverde?

    En natuurlijk tal van voorbeelden bij leiderstruien die de laatste aanhanger de zege gunden in bergetappes.
27-03-2023 19:47
De ellende met dit soort dingen is, is dat er zo gigantisch veel oud-wielrenners op deze planeet rondlopen. En ze hebben nog een mening ook.
27-03-2023 12:38
Boonen heeft wel gelijk in mijn ogen. Van Aert had echt iets bijzonders kunnen doen door E3, GW en de Ronde achter elkaar te winnen, die kans zit er nu niet meer in. Daarnaast kom je als meervoudig winnaar toch mooier op de erelijst te staan. En wie weet hoeveel kansen van Aert nog gaat krijgen... Tis allemaal leuk en aardig, maar iemand als Boonen kan weten wat het met je doet pas na je carrière.
    27-03-2023 12:47
    Dan snap je Wout niet goed. Hij hoeft niet perse bepaalde koersen meerdere keren te winnen. Hij wilt alle koersen minimaal 1 keer winnen.
    27-03-2023 12:57
    Ik snap hem best wel hoor, heb alle andere artikelen en zijn eigen reactie ook wel gelezen. Echter hoef ik Wout niet te snappen toch? Uit mijn reactie blijkt ook dat ik het zelf anders had gedaan, net als Tom Boonen. Het punt is juist ook dat mensen hun mening geven over wat Van Aert doet, en daarover praten met elkaar. Maakt het juist ook leuk vind ik zo in de aanloop naar de Ronde. Discussie voer.
    27-03-2023 14:33
    Het is niet iets waar Boonen na z’n carrière achter is gekomen, het is gewoon hoe hij in elkaar zit. En Wout zit anders in elkaar, die zal er na z’n carrière nog precies hetzelfde over denken als nu, en er met veel genoegen over napraten met Laporte als ze op hun 50 ste nog eens een rondje samen fietsen. En daar zullen ze alle tijd voor hebben, want Wout gaat na z’n carrière echt niet in allerlei programma’s zitten om te vertellen hoe andere renners het allemaal hadden moeten aanpakken,

    Daarnaast is Wout ook nog slim genoeg te bedenken dat dit de ploeg versterkt en ook het aantrekken van andere goede renners vergemakkelijkt. Je hoeft bij JV immers je niet altijd alleen maar ondergeschikt te maken aan de grote Wout van Aert, maar je kunt soms ook zelf winnen. En van het hebben van die sterke ploeg kan Wout dan later ook weer profiteren.
    27-03-2023 15:11
    "Van Aert had echt iets bijzonders kunnen doen door E3, GW en de Ronde achter elkaar te winnen, die kans zit er nu niet meer in."

    Als ik zou kunnen inschatten dan is dát juist de reden dat Laporte mocht winnen. Van Aert denkt in mijn gedachten: stel ik win volgende week De Ronde (of Roubaix) dan heb ik in één jaar E3, Wevelgem én een Monument terwijl Laporte niets heeft.
    27-03-2023 21:29
    @rulifaller. Staat dat standbeeld voor Wout er al, of ben je er nog aan bezig?
    28-03-2023 12:05
    @ nieuwe geit, lekker inhoudelijke opmerking, en je zit er nog naast ook. Ik ben voor MVDP. hoop niet dat WVA wint. Maar dat weerhoudt me er niet van om m’n hersens te gebruiken en de situatie te beoordelen zoals ie is.
27-03-2023 12:41
Hij heeft hem toch ook op zijn erelijst? Als hij Gent Wevelgem nou nog nooit gewonnen had, zou het wat anders zijn.

Vraag me ook wel een beetje af hoeveel meer dan een rit in Parijs Nice dit eigenlijk is. Heb het idee dat het verschil in prestige tussen RvV en Roubaix aan de ene kant en de mindere Vlaamse klassiekers aan de andere kant, veel groter is dan het verschil tussen zo'n etappe en GW, E3, DdV en OhN. Al moet ik daarbij wel zeggen dat ik Gent Wevelgem nog de meest prestigieuze vind, omdat het minder dan Omloop, E3 en Dwars een directe imitatie van de Ronde is.

Van Aert heeft in ieder geval duidelijk gemaakt wat voor type pannenkoek hij dit vindt.
    27-03-2023 13:01
    Kansloos betoog, op elk vlak. Ik doe geen moeite om het uit te leggen, zoek het zelf maar uit.
    27-03-2023 15:15
    Oblomov krijgt flink minnetjes maar legt m.i. de vinger wel op de zere plek. De koers Gent Wevelgem staat in België zeer hoog aangeschreven, maar daar buiten is het gewoon een van de vele (semi) klassiekers. Mollema zei in een interview ook eens iets in die richting (hier: https://www.wielerflits.be/nieuws/mollema-dit-is-de-grootste-zege-van-mijn-carriere/comment-page-3/). Hij vond een rit in de Tour hoger in rangorde dan San Sebastiaan winnen. Aangezien Van Aert al 9 tourritten op zijn naam heeft kan ik mij voorstellen dat hij Gent Wevelgem in ander perspectief zet dan menig Belgisch wielerfan.
    27-03-2023 15:27
    Tour-rit vind ik wel iets anders dan een rit in Parijs-Nice. In de Tour sta je vol in de picture tijdens het grootste mediacircus en de meest hoogstaande wedstrijd van het jaar, maar wie kijkt naar Parijs-Nice?

    Tuurlijk winnen daar ook vaak grote namen etappes, maar als je kijkt naar de erelijst van E3 en GW de laatste jaren, zet ik dat qua kwaliteit toch een stuk boven een ritje in Parijs-Nice.
    27-03-2023 23:28
    Dan is Cav een intergalactisch kampioen, Panache? Won 4x zoveel ritten als Van Aert.
27-03-2023 12:57
Vraag is btw of Van Aert, hoewel de sterkste in koers, de sprint van Laporte had gewonnen. Stel Laporte wint m, wat dan?
    27-03-2023 13:04
    Hoezo 'wat dan'? Dan is er toch duidelijkheid? Zou Laporte heel erg misschien ook wel een beter gevoel geven?
    27-03-2023 13:09
    Laporte geeft openlijk toe dat hij never die sprint gewonnen had. Sowieso, who gives, zo een cadeau van een vrind is toch veel mooier.
27-03-2023 15:46
Gelul, zever, klets. WvA heeft al een Gent Wevelgem op palmares, 2021.

Verder is WvA ander karakter en generatie. En misschien ook wel slimmer in ieder geval dan toch onafhankelijker en volgt geheel zijn eigen weg.. " ik moet niks "
27-03-2023 17:19
Boonen zou dit, van Aert doet dat. Ander mens, andere zienswijze. Prima toch? Ter kennisneming en verder...
27-03-2023 15:15
Zijn er geen mensen meer die werken? Of betere dingen te doen hebben dan zich met dit slappe gelul bezig houden. Als jullie niks te doen hebben geef je op bij de KNWU als motor begeleider voor klassiekers.
27-03-2023 12:42
Voor mij mag de UCI in de toekomst de betrokken renners sanctioneren (DSQ) op basis van volgend artikel :

1.2.081 De renners moeten op een sportieve manier hun kansen verdedigen. Iedere afspraak of houding die de bedoeling heeft de competitie te vervalsen of te schaden, is verboden.
    27-03-2023 12:46
    Etika, wat een afgunst zeg! 2 ploeggenoten die elkaar helpen en jij hebt het over straffen.
    27-03-2023 12:56
    volledig oneens mee zelfs in die mate dat ook concurrerende ploegen gewoon het recht hebben om eea uit te dealen.
    27-03-2023 14:53
    Namens de UCI wil ik je van harte bedanken voor je input!

Reacties zijn gesloten.