dinsdag 13 april 2021 om 12:17

Boogerd over tweestrijd Roglic en Pogacar: “Anderen gaan ook profiteren”

Video Primož Roglič en Tadej Pogačar zorgden in de zware Ronde van het Baskenland voor het nodige spektakel. Zagen we daarmee een voorbode voor de komende Tour de France? Volgens Michael Boogerd wordt daarmee te ver vooruitgekeken. Dat vertelde de oud-profrenner in Zesdaagse TV waar hij samen met Adrie van der Poel en Bobbie Traksel te gast was.

“Natuurlijk zeggen we nu: dát is de tweestrijd. Ik las laatst dat Adrie iets zei over ‘de grote drie’ en dat hij zich daar een beetje aan ergerde. En zoiets heb je nu ook: gaat het nu het hele jaar tussen Pogačar en Roglič in het meerdaagse werk? Dat weet je niet”, zei Boogerd. “Je zag van de week in Baskenland dat Roglič een beetje pokerde. Of het pokeren was of dat het gewoon een ingeving was – er werd aangevallen in een afdaling op de laatste dag – het liep wat anders allemaal voor de ploeg van Pogačar dan ze hadden gedacht. Je kan niet zeggen dat we nu het hele jaar een tweestrijd zien. De koers is de koers.”

Volgens de tweevoudige Touretappewinnaar hebben we met twee ‘verschrikkelijk goede’ renners te maken. “Maar er zijn er zoveel meer die ook gaan profiteren van het feit dat deze twee ploegen naar elkaar gaan kijken. Wat me wel heel erg opvalt, is dat UAE wel heel sterk verbeterd is qua ploeg om het Jumbo-Visma lastig te maken als het op drie weken koersen aankomt. Dat hadden ze ook nodig omdat een heel deel van het gewicht in het schootje van Pogačar wordt geworpen. Ze hebben goed ingekocht en goed gekeken naar hoe ze het willen gaan doen. Dit zijn allebei renners naar mijn hart.”

‘Afhankelijk van heel veel factoren’
“De Tour is zo moeilijk”, vertelde Van der Poel, die in de jaren tachtig en begin jaren negentig zelf tienmaal van start ging in de Ronde van Frankrijk en in zowel 1987 als 1988 een etappe won. “Bij het veldrijden is het makkelijk: vaak gaat het tussen twee renners. Maar in de Tour kom je met 24 ploegen, dus ben je afhankelijk van heel veel andere factoren. Andere renners zijn ook niet dom hè! Kijk maar naar Milaan-San Remo, waar Jasper Stuyven de koers wint. Hij heeft geluk gehad want ze reden niet, wordt er vervolgens gezegd. Nee, je moet eerst vooraan zitten om te kunnen demarreren. Anders kun je nooit winnen.”

foto: Cor Vos

“Het verschil tussen Roglič en Pogačar? Pogačar koerst en ik denk dat Roglič voorheen ook heeft gekoerst. Alleen wordt die nu stil en rustig gehouden om in een bepaalde manier te gaan koersen, die hem ook niet past eigenlijk. Dat is het grootse verschil”, vertelde Traksel. Boogerd vulde aan: “Pogačar is wel meer een renner die koerst. Roglič is gewoon de beste meerdaagse renner van de wereld, dat staat voor mij buiten kijf. Alleen vind ik het geen wielrenner. Dat bedoel ik niet oneerbiedig, maar het is wel vaak te berekenend in de ploeg en nu pakt het toevallig goed uit in Baskenland.”

“Maar je moet nu ook niet denken dat het een vooropgezet plan was dat ze van de week (in de vierde etappe naar Hondarribia, red.) zogenaamd tijd verloren en de gele trui weggaven, om zaterdag eens even lekker uit te pakken. Het valt nu gewoon allemaal op zijn plek. Ik ken een klein beetje de mensen die daar werken en daar heb ik heel veel respect voor, maar dit is gewoon zoals wielrennen loopt – het was niet uitgedacht. Dan denk ik dat Pogačar meer ‘wielrenner’ is, die misschien op momenten dat het echt kritisch wordt in een koers, komt bovendrijven”, zei Boogerd tot slot.

45 Reacties
13-04-2021 12:34
UAE is heel sterk verbeterd qua ploeg... maar daar bleek juist niks van in het Baskenland. Jumbo was op papier veel zwakker, maar bleek uiteindelijk veel sterker. Tolhoek en Oomen waren beter dan Majka en Hirschi.

Verder lijkt Boogerd wel op een aantal Wielerflits-posters, alles wat Jumbo goed doet is toeval en wat er fout gaat ligt aan de ploeg.
    13-04-2021 13:09
    UAE is sterker dan vorig jaar, maar Jumbo kan toch nog altijd een ploeg naar de tour sturen die vele malen sterker is. En als je ziet hoe Vignegaard zich ontwikkelt is dat nauwelijks een verzwakking ten opzichte van Dumoulin ten opzichte van vorig jaar. Bij het rijtje Roglic, Kuss, Kruijswijk, Van Aert, Vignegaard komt UAE echt niet in de buurt.
    13-04-2021 13:18
    Boogerd is nog steeds redelijk gefrustreerd dat hij in plaats van ploegleider een tijdje een nietszeggende PR- functie onder Heleen Crielaard mocht bekleden bij de Rabo-ploeg. En Traksel is gewoon Traksel. Toch is een uitspraak dat Roglic eigenlijk geen wielrenner is van een ongelooflijke stupiditeit. En juist in Baskenland deed zich de kritische situatie voor waarin Pogacar in zou moeten excelleren volgens Boogie. Lekker uitgepakt dan.
    13-04-2021 13:20
    Inderdaad! UAE was eigenlijk nergens. Majka werd gehaald als de klimknecht van Pogacar maar heb er nog niet veel van gemerkt. Dan is een Kuss of Vingegaard toch een stuk angstaanjagender voor de concurrentie.
    13-04-2021 13:56
    Tja, dat het in het Baskenland toeval was is een scherpe conclusie, maar het was nou ook niet zo dat het JV was die een aanval op het klassement deed. Uit mijn hoofd was het Astana die in de afdaling druk ging zetten, waarna er achterin een gat viel waar UAE achter zat. JV profiteerde daar vervolgens perfect van. Denk dat er ook gewoon wat frustratie in zit omdat Boogerd op een klassiek matadoren gevecht op de slotklim had gehoopt.
    13-04-2021 15:35
    @Vespa dat Astana in die afdaling op kop reed doet niks af aan de aanvallende tactiek van Jumbo die dag. Er reden al 2 mannen (Oomen en Tolhoek) vooruit en Roglic zette druk door aan te haken in die afdaling. Roglic rijdt vervolgens zelf zonder omkijken dat gat in 25 km naar een minuut. Als vd Poel dat doet lees je om de 3 woorden iets met "Aanval".
    13-04-2021 16:34
    Sta er eerlijk gezegd niet van te kijken dat ook Boogerd meegaat in dit misplaatste TJV/Roglic frame. Als mens en als ‘wielrenner’ verschillen Roglic en Boogerd hemelsbreed.
    Jarenlang heeft een peperduur keurkorps (waaronder Niermann) zich het apezuur gereden om de klassementsambities van Michael te realiseren. Resulterend in een vrij mager palmares, vooral als je het Rabo budget van destijds even tot je door laat dringen. Plus daarbij nog de kanttekening dat de helft van zijn ereplaatsen geschrapt mogen worden. Boogerd had er patent op om, vanwege opzichtige bluf of zenuwen, vrijwel altijd op het verkeerde moment de aanval te kiezen. Primoz maakt al die noeste arbeid van zijn knechten wel af. Soms zakelijk, soms met flair en lef, maar altijd met de precisie en klasse die Boogerd totaal ontbeerde.
    13-04-2021 16:44
    @S.t.B
    Daar heb je een punt, de kalmte die Roglic heeft ontbrak bij Boogerd. Verder klopt het wel dat de ploeg met een voor die tijd gigantisch budget heel lang in de AK ambities van Michael heeft geïnvesteerd met een vrij magere uitkomst. Voeg daarbij dat een simpele knecht als Niermann nu aan de knoppen zit en Boogerd destijds door het management buiten de ploegleiding werd gehouden en het verklaard wel waarom zijn analyses altijd een kant op vallen.
    13-04-2021 17:42
    @Murcia..
    Dat zal inderdaad flink steken bij Boogerd.
    Vice versa denk ik dat Niermann en de rest van de technische staf dit soort warrige betogen als bevestiging zien dat Boogerd zover mogelijk van TJV moet worden gehouden. Gezien zijn vlotte babbel en hang naar de spotlights zijn wij kijkers nog lang niet van Michaels ‘analyses’ af, dus ben benieuwd wanneer hij de volgende kans grijpt TJV/Roglic te bekritiseren.
13-04-2021 12:40
Ze weten er altijd wel een leuke draai aan te geven die net wat verder gaat dan megahard op pedalen stampende naar een strak wit lijntje over de weg hengsten. En de kwaliteit binnen UAE is natuurlijk sterk verbeterd doch werden ze op de zaterdag even mooi zoekgereden door een op dit gebied wat ervarener Jumbo. Ik ga er van uit dat in de tour het team van Pogacar er zal staan.
13-04-2021 13:08
"Alleen vind ik het geen wielrenner. Dat bedoel ik niet oneerbiedig, maar het is wel vaak te berekenend in de ploeg en nu pakt het toevallig goed uit in Baskenland.”

Betekent dit niet dat Roglic juust een wielrenner is. Wielrennen is de sport waar het niet alleen om fysieke kracht gaat, maar ook om het een ractisch oor aan naaien van je tegenstander.
    13-04-2021 13:23
    Ja dat is een hele rare opmerking van Boogerd, wat is in hemelsnaam een echte wielrenner, hijzelf zeker?
    13-04-2021 13:52
    Denk dat Boogerd hiermee het ''gladiatorische'' deel van een wielrenner bedoeld. Ondanks dat ik Boogerd best kan volgen in zijn gevoel geven dit soort uitspraken wel aan dat hij nog altijd in de ''vroeger was alles beter'' modus zit. De tijden waren wielrenners boeren uit Bretagne of de Dolomieten waren die op een brood en knolraap dag in dag uit elkaar halfdood reden zijn voorbij. Lijkt alsof Boogerd dit nog niet helemaal doorheeft. Fietsen=wetenschap, en op die manier koerst JV en daarmee ook Roglic op dit moment. Onaantrekkelijk misschien, maar meestal wel uiterst effectief.
    13-04-2021 13:53
    Boogert bedoelt dat Roglic zich - tegen zijn natuur en op aanwijzen van de ploegleiding - meer is gaan gedragen als een robot, zoals ene Lance Amstrong vroeger deed (en hiermee wil ik niets insinueren). En dat Pogacar meer met het hart koerst, zoals Contador dat vroeger deed.
13-04-2021 13:13
Pogacar en Roglic zullen een beetje naar elkaar kijken, en tuurlijk zullen daar renners van profiteren. Dat doet denken aan van der Poel en van Aert, met het verschil dat Roglic en Pogacar wel een ploeg hebben. Dus zo'n scenario als in Milaan-Sanremo, maar dan in het hooggebergte, zie ik niet direct gebeuren. En mocht het gebeuren zullen ze nooit té veel seconden verliezen, en maken ze het gewoon terug goed in een andere rit.
    13-04-2021 13:22
    Er zal altijd wel iemand boven zichzelf uitstijgen. Een Bernal of Carapaz in goede doen zal niet veel onder Pogacar-Roglic zitten. En achter een jaar spreken we misschien over Evenepoel met daaronder "onder andere de 2 Slovenen". Om in 2023 vast te stellen dat Marco Brenner de komende 5 jaar de Tour wint; tot we in 2024 beseffen dat Cian Uijtdebroeks de nieuwe Evenepoel of Merkcx is, etc...
    13-04-2021 13:27
    Ik heb het u over de Tour van dit jaar, maar tuurlijk zullen er altijd nieuwe talenten komen waarvan veel te hoge verwachtingen worden gesteld.
13-04-2021 13:21
Roglic geen wielrenner vinden is echt van een lachwekkende domheid, daar word je eng van zeg.
    13-04-2021 13:31
    "Roglič is gewoon de beste meerdaagse renner van de wereld, dat staat voor mij buiten kijf." Ook domheid?
    13-04-2021 13:34
    @Marco
    Je betoog ondersteunen met het denkbeeldige verschil tussen renner en wielrenner is inderdaad van een stuitende domheid. Kun je mij misschien het verschil kunnen uitleggen tussen renner en wielrenner? Want ik zie dat niet. Dus hij is de beste meerdaagse renner ter wereld maar niet de beste meerdaagse wielrenner ter wereld. Zoiets?
    13-04-2021 13:35
    Nee, dat lijkt me wel te kloppen.
    13-04-2021 13:39
    Ik denk Boogerd kenende dat hij het over het type heeft.

    Roglic = de nieuwe Froome.. op je meter kijken en rekenen. (zelfs bij Jumbo zelf geven ze toe dat ze in de Tour te veel gerekend hebben)

    pogacar = meer een renner die op emotie koerst, die je bijvoorbeeld kunt opzwepen vanuit de auto. Zoals Dumoulin niet wil weten wat de tussentijden zijn omdat hij ongestoord wil fietsen kun je Pogacar opstoken door hem die tijden wel te geven.
    13-04-2021 13:47
    Of Roglič is clean en Pogačar niet? ;)
    13-04-2021 13:50
    @Marco
    Blijf ik nog steeds een erg magere verklaring vinden omdat Froome eigenlijk veel vaker aanviel dan de mythe die is gecreëerd van de metertjeskijker en ik Boogerd over renners die net zo koersten als Roglic (Thomas is het beste voorbeeld maar Valverde een goede tweede.) nooit het argument heb horen gebruiken dat ze eigenlijk geen wielrenner waren. Nogmaals meer onkunde dan een gedegen analyse van Boogerd en Traksel. Dat Vingegaard, Oomen en Tolhoek beter reden dan superaankoop Majka had ik graag een verklaring voor willen horen.
    13-04-2021 13:51
    @Wheely of andersom
    13-04-2021 13:56
    @Marco
    Die was er al, toeval volgens Boogerd. Zo loopt de koers en dergelijke.
    13-04-2021 13:57
    @Murcia Ja, dat kan.. Maar dan moet je niet zeggen dat het domheid is van Boogerd, dan moet je zeggen ik ben Jumbo/Roglic fan en hij moet zeggen dat Roglic beter is dan Pogacar en dat Jumbo beter is dan UAE. en anders dan snapt hij het niet

    Dat doen er hier heel veel.. ik weet nu al dat straks, moest Pogacar weer winnen, dat hij op doping en met een motor in de fiets heeft gewonnen
    13-04-2021 14:06
    @Marco
    Daar heeft het geen moer mee te maken, als je hier al langer bent weet je dat ik een fan van de renner Roglic ben en ook van de TJV-ploeg maar dat ik niet bepaald zonder kritiek zit op de ploeg. Ik heb ook nog nooit Pogacar in verband gebracht met dubieuze zaken en ben juist heel positief over hem als renner. Kun jij mij de post laten zien waar ik hem in verband breng met motortjes of doping? Mijn punt ging puur over de opmerkingen van Boogerd die vooral neerkomen op het naar beneden praten van Roglic door dat verschil tussen renner en wielrenner wat er gewoon niet is en de neiging om succes van de ploeg te wijten aan alles behalve henzelf en nederlagen juist wel helemaal aan falende tactieken toe te schrijven. Juist Boogerd en Traksel zijn meer fan van Pogacar en dat is prima maar benoem dat dan gewoon ipv deze tegenstrijdige en onjuiste verklaringen naar aanleiding van de koers die iedereen de afgelopen week heeft kunnen zien.
    13-04-2021 14:16
    @Murcia Die opmerking over doping en motortjes sloeg idd niet op jou, die was meer omdat ik vind dat veel mensen hier nogal ver gaan in het goed praten van hun ploeg. (ik zeg niet dat jij dat doet)

    Kijk je mag fan zijn dat maakt het leuk om te kijken.. maar je kunt ook blind geen enkele fout willen zien.

    Ik denk, en ik denk ook dat Boogerd dat bedoeld, dat Roglic de Tour had gewonnen als hij zelf de koers had bepaald en niet had gereden volgens de Jumbo rekenmachine.
    13-04-2021 14:25
    @Marco
    Blij dat je me niet in verband met dat soort posts brengt maar vervolgens kom je wel weer met het cliché dat een fan per definitie blind is voor de fouten van 'zijn renner of ploeg'. Ik beoordeel Boogerd niet op wat hij bedoeld zou kunnen hebben (dat is jouw interpretatie) maar wat hij hier feitelijk zegt en daar ben ik het totaal mee oneens.
    13-04-2021 14:35
    Het hele verhaal staat hier:

    Boogerd vulde aan: “Pogačar is wel meer een renner die koerst. Roglič is gewoon de beste meerdaagse renner van de wereld, dat staat voor mij buiten kijf. Alleen vind ik het geen wielrenner. Dat bedoel ik niet oneerbiedig, maar het is wel vaak te berekenend in de ploeg en nu pakt het toevallig goed uit in Baskenland.”

    Al het andere is overbodig. hier staat letterlijk: geen wielrenner > vaak te berekenend.

    Dus Boogerd vind een renner die rekent geen echte wielrenner.. daar kun je niet meer van maken.. dat is Boogerd zijn mening en jij bent het daar gewoon niet mee eens.. (misschien had Boogerd meer gewonnen als hij ook gerekend had)
13-04-2021 13:26
De Tour wordt wel heel interessant op deze manier, met Ineos erbij drie sterke blokken die elk ook al hebben laten zien erg kwetsbaar te kunnen zijn.
    13-04-2021 13:30
    En alledrie de ploegen zullen niet zelfverzekerd genoeg zijn om voor de anderen te gaan controleren.
    13-04-2021 13:39
    Precies dat gaat geheid leuke situaties opleveren.
13-04-2021 13:49
Die hele laatste alinea zit vol tegenstrijdigheden. Roglic (en zijn ploeg) zijn te berekenend om hem wielrenner te noemen, maar wanneer het dan eens (volgens Boogerd) niet is uitgedacht en hij op het meest kritische moment van de week boven komt drijven (wat een reden is om Pogacar wel wielrenner te vinden), dan is dat opeens ´gewoon zoals wielrennen loopt´?! Beetje flauw.
    13-04-2021 13:55
    Dat is niets anders dan jezelf klem lullen inderdaad. Traksel doet ook volop mee dat de manier waarop Roglic anders koerst niet bij hem past. En dan kijk je op PCS zie je 52 overwinningen en denk je bij jezelf: Niet een slechte opbrengst voor een renner die de afgelopen jaren tegen zijn natuur in heeft moeten koersen.
    13-04-2021 14:56
    Traksel kan je niet zoveel verwijten, denk ik. Als ik die hoor praten, denk ik altijd dat hij halverwege zijn tweede zin alweer vergeten is wat hij de zin daarvoor gezegd heeft. Die lult echt maar wat in de rondte. Van Boogerd had ik wel iets meer verwacht dan die opportunistische onzin.
    13-04-2021 17:04
    Traksel had de teneur van het gesprek kunnen doorbreken, maar kiest als ‘lagere’ in de hiërarchie voor meehuilen met de wolven. Boogerd kan zijn rancunes maar wat moeilijk verbergen en schijnt geen ‘actieve herinnering’ meer te hebben aan de jaren dat Rabo talloze treintjes voor hem heeft laten rijden. Verder is zijn betoog een schoolvoorbeeld van oppervlakkig ‘hineininterpretieren’.
13-04-2021 15:11
Prachtige opmerking over Roglic waar ik me prima in kan vinden. Ben groot Roglic fan maar het is in mijn optiek inderdaad niet de pure wielrenner, logisch ook hij is redelijk gemaakt en het is niet zijn natuurlijke aard. Hij was schansspringer en niet van kinds af aan wielrenner. Ondanks dat is hij nog steeds misschien wel de beste en hij gebruikt zijn hersenen ook goed.
Vind het erg leuk om te zien, uitgebreid, genuanceerd en respectvol over iedereen
13-04-2021 16:10
De opmerking alleen van Adrie dat Roglic de laatste 50 km alleen maar in het wiel heeft gezeten is daarentegen natuurlijk weer pure onzin, dan heeft hij of de koers niet gezien of er in zijn hoofd maar wat anders van gemaakt en Traksel gaat daar ook nog eens in mee en die heeft toch volgens mij commentaar verstrekt bij die wedstrijd.
13-04-2021 17:36
Roglic is (for sure) minimaal een honderd maal betere wielrenner dan Boogerd, en dat zonder doping. Toen hij nog niet zo bekend was en niet de huidige status van topper had koerste hij wel degelijk aanvallend. Denk aan de gewonnen Touretappes over de Galibier in 2017 waar hij aanviel, bij Contador wegreed en de Touretappe naar Laruns (2018), waar hij in de laatste afdaling aanviel en bij Dumoulin c.s. wegreed. Dit tot groot ongenoegen van Tom Dumoulin, dat weten we nog maar al te goed. Dat hij nu anders en berekender koerst is deels te wijten aan zijn status en deels aan de ploeg(tactiek). Wat mij betreft zou hij (en TJV) ook weer wat vrijer en aanvallender mogen rijden, want dat is toch wel het allermooist om te zien. Wat was dat genieten afgelopen zaterdag in Baskenland! Fantastisch ook om Pogacar nu eens aan de 'verkeerde kant' van de lijn te zien :-)
    13-04-2021 18:10
    Er zijn nog wel meerdere voorbeelden te noemen, zoals de etappe dat hij Carapaz brak op de Moncalvillo tijdens de Vuelta vorig jaar.
    Primoz is gewoon geen opzichtige aanvaller. Niet iemand die het met de nodige bombarie vijf keer probeert. Leuk voor de commentatoren en het publiek, maar meestal ‘useless as tits on a cow’ . Primoz is meer het hinderlaag type. Één keer vanuit het niets, maar dan ook meteen uiterst doeltreffend. Dat Michael Boogerd die sluwheid en finesse niet kan bevatten zegt meer over hem dan over Roglic.
    16-04-2021 14:20
    Haha zonder doping
13-04-2021 19:09
Ik heb net ook met verbazing deze drie ex-renners of ex-wielrenners aangehoord. Ik kreeg het gevoel van misgunnen aan het adres van Jumbo en Roglic. Boogerd zit in een modus dat in zijn tijd het echt wielrennen was. Traksel herkent en ziet zelfs bepaalde wielrenners niet. Bij Van der Poel lijkt de twist tussen zijn zoon en Van Aert ook een rol te spelen.
Zoals Roglic met Astana mee ging en de vooraf aangekondigde aanval koos zou juist voor deze zogenaamde 'wielrenners' pure bewondering moeten oogsten. Dat Vingegaard daar als tweede Jumborenner in het klassement onderdeel van uit maakte zien ze niet. De uitvoering in de slotrit was niet berekenend, maar wel tactisch erg sterk. Dit plan is zelfs al voor de donderdagrit opgezet.
Als wielerliefhebber zag ik één van de meest bijzondere ritten van de laatste jaren. Geholpen door de relatief korte afstand gingen renners vanaf de start volop in koers, terwijl er een superzware etappe met 7 gekwalificeerde bergen op het programma stond. Wanneer een koers loopt zoals die zaterdag liep voor Team Jumbo en Roglic zou dit volop waardering moeten opleveren. Maar die drie 'z(e)uren' kunnen nauwelijks bewondering hiervoor geven. Wanneer wel dan?
    13-04-2021 20:24
    Dat is inderdaad nog wel het meest zure. Deze etappe was echt een affiche voor de wielersport en eigenlijk een blauwdruk voor hoe je etappes moet ‘ontwerpen’.
    Een buiging naar TJV en Roglic had gemogen, maar
    deze 3 experts vonden hun persoonlijke rancunes en oud zeer helaas net iets belangrijker.

Reacties zijn gesloten.