Bondscoach Lammerts: “Team heeft uitstekend gereden”
maandag 28 september 2015 om 11:33

Bondscoach Lammerts: “Team heeft uitstekend gereden”

Hoewel de beloning in de vorm van een topklassering uitbleef, kon bondscoach Johan Lammerts na afloop van de wegwedstrijd niet anders dan tevreden zijn over hetgeen hij had gezien. “Het team heeft uitstekend gereden”, vertelde hij aan Omroep Brabant. “Jammer genoeg heeft het niet geresulteerd in een medaille, maar alle complimenten voor het team.”

Wie gisteren de tv aanzette, zag bijna de hele dag oranje shirts prominent in beeld. “Jos van Emden heeft 130 kilometer op kop gereden”, stipte Lammerts aan. “Het is ongelooflijk wat hij heeft gedaan. Maar dat geldt ook voor de rest. Ze hebben prima gefunctioneerd.”

Even leek Nederland zelfs nog in de prijzen te vallen, toen Tom Dumoulin buiten het zicht van de camera bijna naar het podium reed. Hij werd echter ingelopen en strandde op de elfde plaats, als beste Nederlander. “Met een beetje meer geluk hadden we een medaille gehad”, wist Lammerts. “Ik kan het team niets verwijten.”

76 Reacties
28-09-2015 19:10
Op het moment dat je het bij Gesink moet gaan zoeken in het momentje dat hij uiterst kalm trouwens nog even zijn zadel laat bijstellen (om wat voor reden dan ook) dat zegt wel iets over zijn rijden, want daar kan je gewoon niets negatiefs over zeggen. Wat heeft hij een prima koers gereden in dienst van de ploeg.
28-09-2015 19:12
@Rahimns en @snoep de hond
De Nederlandse ploeg heeft veel onkosten gemaakt om naar de WK in
Amerika te gaan en als je dan op zo'n manier course maakt , dus zonder
sprinter of puncher ( de punch van Terpstra was een losse flodder ) dan
schiet het als course - inzicht toch zwaar te kort.
Gesink had met zijn fantastische vorm een veel betere bescherming van de ploeg
verdiend .Boom was ondermaats en Terpstra had zijn dag niet , waarom dan
de tactiek niet omgegooid ?
28-09-2015 19:19
Ik had het ook leuk gevonden als Slager mee was gegaan, maar er is geen Nederlandse renner door het ijs gezakt. De Britten, de Denen, de Duitsers en de Belgen hebben gereden voor hun kopmannen maar het werd een soort Milan San Remo sterke mannensprint. Daarin kun je toch niet verwachten dat Terpstra eventjes wint. Ze hebben er wel alles aan gedaan om de sprint te voorkomen en dat had zomaar kunnen lukken. Kortom: goede tactiek, initiatiefrijk en goede benen. Als je tien keer zo mee strijdt als Nederland dit wk gedaan heeft, gaat het vast een keer lukken om die trui binnen te halen.
28-09-2015 19:26
@ Bettinwel; je hebt helemaal gelijk. Heeft ook niets te zoeken op het WK zo'n renner.
28-09-2015 19:26
Volgens mij ging bijna alles goed/uitstekend voor oranje. Extra jammer dus dat Dumoulin net geen zilver pakt. Dan was de discussie hier ook even wat anders gekleurd.
28-09-2015 19:40
@Vlek:

Als je je spullen niet voor elkaar hebt, mag je best naar het WK hoor. Maar meer als "dappere draver". Want die halve demarage ging ook nergens over.
28-09-2015 19:59
@Bettinwel.
+1
28-09-2015 20:02
Gelukkig nog iets in de koers gevonden waar je je neus voor op kunt halen. Top!
28-09-2015 20:08
@6129ak2,
Met tactiek omgooien bedoel je lekker allemaal in het peloton blijven zitten en Gesink bij staan zodat die naar een 12de plek had kunnen 'sprinten'?

Dan zie ik toch vele malen liever dit en daarbij was, naar mijn menig, de kans op een eventuele uitschieter op deze manier groter.

Met braaf afwachten is op dit parcours geen 1 renner van Nederland in staat om renners van het kaliber als Degenkolb, Matthews, Kristoff, Sagan of Valverde te verslaan.

Met de tactiek die ze nu hebben toegepast bleek dit gisteren ook niet mogelijk, maar ik heb in ieder geval het idee dat ze het hebben geprobeerd en zich niet gedwee naar de slachtbank hebben laten leiden.
28-09-2015 20:11
Iemand is zich hier wel heel belachelijk aan het maken met zijn kritiek.


Nederland heeft gewoon een goede koers gereden, enige foutje is dat Boom en Langeveld te hoog zijn ingeschat.
De kritiek op Terpstra is niet echt terecht, hij had gewoon een cartouche (zoals eigenlijk zo'n beetje elke renner tegenwoordig) en had gewoon pech dat Degenkolb op zijn wiel sprong. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er in Tsjechie dezelfde kritiek wordt gegeven op Stybar want die had precies hetzelfde probleem bij zijn poging.
28-09-2015 20:19
Door Nederland is Sagan kampioen. Geen renner in Nederland kan volgen als GvA en Sagan bergop gaan. Dus was dit de enige kans. Hetzelfde moeten ze weer doen op een zeer zwaar parcours waar types als Valverde favoriet. In eenloodzware koers zoals gisteren had niemand meer een ploegmaat die kon of wilde(lees Gerrans). Fantastisch werk dus. Alleen Boom viel tegen....
28-09-2015 20:20
Beetje off maar goed: waarom besteedt de KNWU (die pretendeert een passie te delen/prediken) geen aandacht aan de resultaten van 'hun' jongens/meisjes/mannen/heren op site en app? Uiterst merkwaardig ....
28-09-2015 20:44
Maar waar was Boom? Die was toch mede kopman?
28-09-2015 20:48
Boom is de meest getalenteerde van allemaal, maar ernstig gehandicapt qua instelling. Boom is een renner die je voor het minimum loon moet laten rijden maar met zeer hoge premies. Dat is de enige manier om die gast aan het trainen en presteren te krijgen.
28-09-2015 21:09
@dneddy
Niet zo getalenteerd als Dumoulin natuurlijk, je kunt overdrijven.
28-09-2015 21:25
@Borsje
Het zit inderdaad wat verstopt. Op de website aan de rechterkant halverwege bij '[url=http://nieuws.knwu.nl/]Nieuws en Media[/url]'.
28-09-2015 21:54
Dneddy,
Je hebt gelijk over Boom! Dat denk ik ook en al jaren. Er zit geen kop op.
28-09-2015 22:01
@ xistnc dank! Maar vind het van de gekke dat het bijna onvindbaar is.
28-09-2015 22:24
@bettinwel
Verschil dumoulin en niki is dat Tom blij was geweest met een 2e plek waar niki dit als de eerste verliezer typeert, zegt genoeg. Dumoulin had gewoon zoals vaker goede benen en strandde in het zicht vd haven.
28-09-2015 22:51
Tom D was al met een groep weggeweest, daarna bracht Tom D zijn kopman Terpstra naar de groep met Mollema. Of andersom, daar wil ik af zijn. Twee inspanningen die hem aan het eind opbraken.

Bij zijn proces van volwassen worden hoort ook, dat hij zijn plek leert opeisen. Desnoods tijdens een koers en desnoods ten koste van de beoogde kopman. Tijdens de Vuelta lukte dat op een andere manier 'ten koste' van Degenkolb, maar daar is dan ook tussen de etappes door meer tijd. En bovendien is het een proces binnen de eigen ploeg.

Tom en Robert, maar misschien Bauke ook wel, waren sterker dan hun kopman. En Jos had de pech dat hij tijdens zijn unieke tijdrit meteen een landgenoot in zijn wiel kreeg, anders had hij de kopgroep opgerold om solo naar de streep te rijden.
28-09-2015 22:56
@schipperaar:

Dumoulin heeft ook fantastisch gereden. Zat er nog dicht bij maar het werd niet in beeld gebracht. En als je dan kijkt hoe de Vuelta is afgelopen... Lijkt me enorm teleurstellend voor die jongen.
28-09-2015 23:40
Ongelofelijk dat er volgers zijn die denken dat Gesink een rol van betekenis had kunnen spelen. Een goede knecht is nog iets anders dan een goede kopman.
29-09-2015 00:08
tom was de sterkste en Gesink daarna. Eigenheimer Terpstra svp geen kopman meer maken
29-09-2015 00:32
Nou dan ook mijn idee over (eer)gisteren.
- een te vroege en onzorgvuldige selectiesamenstelling.
- 1 kopman en enkele "beschermde" renners waren vooraf hier op Wielerflits vrijwel nooit een probleem. In "de koe achteraf in de kont kijken" daarentegen zijn wij hier wel weer waardige vedetten!
- team NL heeft perfect gepresteerd, Jos vE het meest in beeld maar allen hebben hun taak goed uitgevoerd. Dus ook de bondscoach heeft het aardig goed gedaan.
Zonder iemand te kort te doen hebben we diverse meesterknechten zoals Gesink, Van Emden, Dumoulin en Mollema hun taken zien uitvoeren om de kopman zoals afgesproken in de luwte te gaan brengen.
Prima uitgevoerd en Terpstra heeft ook zijn opdracht uitgevoerd. Dat er dan enkele klasbakken als Van Avermaet, Degenkolb, etc etc dit voorkomen.
So what. Terpstra is nou eenmaal qua vermogen in dit soort koersen wat minder als de klasbakken qua gezamenlijke aankomst. Het moment en de kans werd hem niet gegeven.
En dat heeft helemaal maar dan ook helemaal niets te maken met zijn verleden als kopman bij WK's e.d. Alleen de hardheid van de koers waar de nog betere renners op zo'n parcours in een harde finale beter zijn bepalen deze uitslag.
Voor NL de conclusie: op dit moment is Dumoulin onze beste en jongste allround rennber en blijft Terpstra voorlopig op zijn terrein(en) de beste Nederlander.
Aldus simplex over zondag en afgelopen seizoen.
29-09-2015 11:05
@simplex en @bettinwel
Geheel met jullie allebei eens. Team goed gereden, topknechten, NL heeft eigenlijk wat te weinig afmaker, Terpstra ging op het juiste moment maar moest van te ver komen. Alleen Boom viel wat tegen.

Als je zo blijft vechten dan komen die grote overwinningen vanzelf.

Reacties zijn gesloten.