Bondscoach Koos Moerenhout: “Bij Mathieu van der Poel en Dylan van Baarle spelen merkbelangen niet”
foto: Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 4 augustus 2023 om 14:25

Bondscoach Koos Moerenhout: “Bij Mathieu van der Poel en Dylan van Baarle spelen merkbelangen niet”

Interview De Nederlandse selectie voor het WK op de weg voor elite mannen in Glasgow vertrekt donderdag naar de Schotse metropool. Bondscoach Koos Moerenhout speelt Mathieu van der Poel en Dylan van Baarle als kopmannen uit en houdt sprinter Olav Kooij achter de hand wanneer op het stadscircuit de snelle mannen voor de mondiale medailles in aanmerking komen. Vol optimisme vertrekt de Oranje-ploeg naar Schotland.

Donderdag arriveert het Nederlandse achttal in Glasgow, waar op de vrijdagochtend het parcours door de stad vrij is voor een verkenning. Twee dagen later aan het begin van dit Super WK staat het WK voor de elite-mannen dan al op het programma.

Hoe heb je naar je kopmannen Mathieu van der Poel en Dylan van Baarle in de Tour gekeken?
Moerenhout: “Natuurlijk heb ik hen met veel interesse gevolgd omdat zij de speerpunten van Oranje zijn op het WK. Het belangrijkste is dat beiden goed uit de Tour zijn gekomen. Van die jongens begrijp ik dat ze de ronde goed doorstaan hebben. Dylan heeft continue op een goed niveau gereden. Mathieu heeft halverwege de Tour wat last gehad van een virusje of een verkoudheid, waardoor hij zijn frisheid wat miste. Hij is daar echter goed van hersteld en heeft de ronde in goeden doen kunnen uitrijden.”

Beiden zijn nooit in de buurt van een ritzege geweest. Is dat een nadeel?
“Dat klopt. Met de opdracht die Dylan bij Jumbo-Visma had was dat ook bijna niet te doen. Van Mathieu hadden we het wel verwacht. Hij heeft echter bepalend werk verricht voor zijn ploegmaat Jasper Philipsen, daar lag zijn focus. Als je zelf niet helemaal okselfris bent, dan wordt het wat moeilijker om voor een ritzege te gaan.”

Mathieu van der Poel tijdens het WK op de weg in Yorkshire, 2019 – foto: Raymond Kerckhoffs

Is die prikkel niet essentieel in opbouw naar een wedstrijd zoals deze?
“Nee, dat verwacht ik niet. Beiden zijn ervaren renners die weten wat er komt kijken om een korte uitslag te rijden. Ik denk dat beiden goed door de Tour zijn gerold. Ik heb niet het idee dat ze uitgewrongen in Parijs zijn aangekomen.”

Pascal Eenkhoorn heeft er een sterke Tour opzitten. Ben je het daarmee eens?
“Dat klopt, ja. Ik denk dat hij richting het WK met de Tour ook een goede route heeft afgelegd. Hij is een renner die ervan houdt om mee te koersen. Dat heeft hij in de Tour een paar keer laten zien. Vorig jaar zat hij ook op het WK in Wollongong lang van voren door eerder in de aanval te gaan. Ook in de Ronde van Vlaanderen deed hij dat. Dat is ook zijn rol voor dit WK op een parcours dat hem goed ligt.”

Olav Kooij, Mick van Dijke en Oscar Riesebeek kwamen deze week nog in actie in Polen. Waar Kooij dinsdag nog een mooie ritzege boekte. Hoe kijk jij daarnaar?
“Ik geloof dat de combinatie Ronde van Polen met het WK wel goed is. Zeker wanneer je geen Tour de France hebt gereden. Mick en Oscar zijn op hoogte geweest en kunnen zo’n rittenkoers goed gebruiken om nog net dat stapje te zetten. Ook voor Olav was Polen een wedstrijd om de puntjes nog op de i te zetten. Met die prachtige ritzege heeft hij dat gedaan. En daarbij tankte hij ook nog eens het broodnodige zelfvertrouwen. Ik denk dat Polen voor alledrie een goede voorbereiding op het WK was.”

Van Baarle poseert trots met zilver op het WK 2021 – foto: Cor Vos

Is België met Wout van Aert, Remco Evenepoel en Jasper Philipsen op dit WK het te kloppen land?
“Daar ben ik het mee eens. Zij hebben drie sterke speerpunten, maar daarnaast ook nog eens een aantal andere renners die in een bepaalde koerssituatie ook kansrijk kunnen zijn. Je mag hen zeker dé te kloppen ploeg noemen. Dat wil niet zeggen dat wij geen kans hebben.”

Is het een voor- of nadeel dat Van der Poel met Philipsen en Van Baarle met Van Aert hun ploeggenoten bij hun merkteam nu in de kleuren van een ander land tegenkomen?
“Je kunt het als een nadeel zien, maar het kan misschien ook wel een voordeel zijn. Ik maak me overigens weinig zorgen dat de ploegbelangen een rol gaan spelen. Ik ben overtuigd dat beiden vol voor hun land gaan koersen. Dylan is al van het begin van het seizoen honderd procent gemotiveerd voor dit WK. En ook Mathieu is alleen bezig om met Nederland de wereldtitel te pakken. Ik denk niet dat merkbelangen daar tussenkomen. Natuurlijk kun je vooraf scenario’s verzinnen en uittekenen. Dat laat ik echter voor wat het is.”

Wout van Aert en Remco Evenepoel in Wollongong – foto: Cor Vos

Wie hebben de afgelopen weken een sterke indruk op jou gemaakt?
“Waar België de favoriet is, verwacht ik ook veel van Denemarken. Zij hebben een sterk blok en met Mads Pedersen en Kasper Asgreen twee ijzersterke troeven die in Tour hun allerbeste niveau hebben gedemonstreerd. Zij krijgen in Glasgow ook nog eens een parcours dat op hun lijf is geschreven. Verder heeft Frankrijk de afgelopen jaren aangetoond over een heel sterke ploeg te beschikken. Hoe vaak Julian Alaphilippe in de Tour in de juiste ontsnapping zat, dat is al een prestatie op zich. Meezitten in de Tour is al niet simpel en hij slaagde daar keer op keer in. Hij leek vervolgens nog wat tekort te komen, of fris genoeg te zijn om voor de dagzege te strijden. Je kunt er wel vanuit gaan dat hij in orde zal zijn op het WK. Met Christophe Laporte en Benoît Cosnefroy hebben zijn een goede afvaardiging, maar ook een hecht collectief.”

Voor zondag wordt er in Glasgow veel regen voorspeld. Moeten we denken aan een scenario zoals het WK in Yorkshire in 2019 waar het door het slechte weer een uitputtingsslag werd?
“Ik zie op de weersvoorspellingen de hoeveelheid regen voor zondag met de dag minder worden, terwijl er nu vooral zaterdag veel buien worden verwacht. Regen kan wel een extra factor in de wedstrijd worden. Het is een stadscircuit, veel draaien en keren, zebrapaden etc. Voor de technische renners kan dat een voordeel zijn. Het positioneren zal daardoor nog belangrijker worden. Dat is het met droog weer overigens al vanwege de vele bochten in de stad. In Yorkshire was het WK vier jaar geleden eind september en was het een stuk kouder. Nu wordt er zo’n 16 à 17 graden Celsius voorspeld, dus de kou in combinatie met de regen zal veel minder een rol gaan spelen.”


[cf_startlist_country edition=”387″ country=”NED”]

27 Reacties
Sorteer op:
2 augustus 2023 09:57
uiteraard spelen merkenbelangen, dat is zo bij alle teams en dat is al decennia het geval

iedereen zit gewoon te hopen op omstandigheden waarbij het voor hun renners geen factor of probleem zal worden... of eentje die in het voordeel speelt, waarbij een buitenlander niet achter één van hen zal gaan rijden

als er op 't einde een groep van 8 renners weg is en daar zitten 4 jumbo's bij, dan gaan die het echt wel zo spelen dat één van hen wint
    2 augustus 2023 10:54
    Zekers, dat ‘nee, Mathieu en Dylan, die doen zoiets niet’ is tegelijkertijd wat koddig en naief. Met resp. Philipsen en van Aert/Laporte in een massale aankomst zullen die toch graag de trui in eigen ploeg krijgen.
    2 augustus 2023 12:46
    Er zijn ook nog altijd integere renners die enkel aan hun natie denken. Roglic bv. Hulde!
    2 augustus 2023 15:09
    @Yvonne je laat je leiden door het Belgische commentaar. Die op geen enkele kern van waarheid berust. Roglic heeft bij dat WK in Italië waar jij op doelt de meeste kopbeurten gedaan met van Aert in achtervolging op Alaphilippe.
    3 augustus 2023 15:52
    Roglic was helemaal niets verplicht aangezien hij in een Sloveens shirtje reed. Maar in de optiek van onze zuiderburen moet uiteindelijk een buitenlander de Belg helpen en niet andersom. Wereldkampioen wordt je voor altijd en niemand die na een paar jaar weet voor welke sponsor je samen reed.
2 augustus 2023 07:36
Nu graag zo'n zelfde artikel met Loes Gunnewijk.
3 augustus 2023 20:11
Zodra je een WK gaat rijden met merkenteams verliest het gelijk z’n charme. Landenteams is wat het WK uniek maakt.
2 augustus 2023 09:01
@RV Moerenhout lijkt duidelijk te communiceren met de renners. Bovendien als je vd Poel, van Baarle, Kooij en ook Eenkhoorn meeneemt, dan hoeft de rest eigenlijk alleen maar bidonnen te kunnen aangeven.
Een extra sprinter maakt alleen maar verwarring. Bovendien had Groenewegen zelf al aangegeven dat het geen parcours voor hem was.
Poppel had misschien nog gekend. Maar blijkbaar kan Maas heel goed een bidon halen en heeft Kooij meer vertrouwen is zijn vaste maatje. Riesebeek gaat mee als maatje van vdPoel.
    4 augustus 2023 11:19
    Ik denk niet dat Van Dijke meegaat omdat hij toevallig het maatje van Kooij is, maar eerder omdat hij tot nu toe een ontzettend sterk seizoen rijdt, beter nog dan Riesebeek en (en m.i. ook Van Poppel). Heeft in PR Laporte en Van Aert gelanceerd, was in de Omloop de aanstichter van de grote Jumbo Vlucht, kon ook in GW heel lang nuttig zijn, zat laatst in Polen ook nog in de vlucht op een heuvelachtig gebied en heeft meerdere goede leadouts gedaan voor Kooij. Van Poppel heeft dan wel wat podiumplaatsen gereden, maar Van Dijke vond ik in de koers meer zichtbaar. Van Poppel ipv Riesebeek was qua positioneringskwaliteien misschien wel wat logischer geweest.
2 augustus 2023 14:18
Volgens de nos is de vrijmetselarij ook een gewone vereniging dus wat Koos hier beweert zal ook wel kloppen.
2 augustus 2023 11:15
Evenepoel lacht zich zijn snikkel uit zijn zeemleren broek. Er staat ook na zondag gewoon Quick-Step op het regenboogtricotje.
2 augustus 2023 17:58
Wat is het trouwens stil rondom MvdP.
3 augustus 2023 15:43
Tja, Koos vragen naar t weer terwijl hij geen weerman is … ze hadden ‘m beter kunnen vragen hoe de renners naar Yorkshire gaan. Met de boot naar Hull met alle kans op zeeziekte, met de Eurostar met het risico op tunnelvisie of in de vroege vlucht vanaf Schiphol.

En of Koos voor Van der Poel een plek in t bejaardenhuis heeft geregeld om een herhaling van vorig jaar te voorkomen.
3 augustus 2023 15:56
Er is ook geen reden voor beiden om voor een ander te gaan rijden. Philipsen heeft meer dan genoeg ondersteuning in zijn eigen selectie en voor Van Aert/Laporte geldt hetzelfde.
3 augustus 2023 15:36
Ik kijk vooral uit naar een week later waar de Nederlandse dames met al hun potentieel er weer een zootje van gaan maken omdat ze het licht in mekaars ogen niet kunnen zien schijnen. Vollering zal met veel grinta het gat op Van Vleuten dichtrijden... en op Kopecky ook.
    3 augustus 2023 20:10
    Fijn dat jij iets hebt om naar uit te kijken in je bestaan.
2 augustus 2023 07:18
Niet nog even vragen waarom Danny van Poppel en Groenewegen er niet bij zijn?

Of je zou hem ook anders kunnen stellen met opperen dat de selectie rijkelijk vroeg bepaald is en dit in sommige gevallen (Eekhoorn) goed uitpakt waar je elders (DvP Groenewegen) wellicht coureurs in goede vorm thuislaat.
    2 augustus 2023 07:25
    Waarom zouden die 2 geselecteerd moeten worden?
    2 augustus 2023 07:37
    De ene als knecht in een eindspurt en sowieso als ondersteuning, de ander om een waterkans op het wereldkampioenschap te houden mocht het een matte koers worden met massale aankomst. Dit zijn 2 gelooide coureurs die met goede, niet uitgewrongen vorm uit de tour komen. NL heeft eigenlijk geen moer aan echte knechten onderweg aangezien BE en DK de kar gaan trekken. Het was een agressievere selectie geweest.
    2 augustus 2023 07:40
    En zo kun je nog wel een paar namen noemen. Ik heb ook mijn twijfels over de sterkte van de selectie, maar zondagavond kunnen we de balans opmaken.
    2 augustus 2023 07:45
    De verwachting is dat het voor de pure sprinters te zwaar is, dus Kooij ipv Groenewegen is logisch. Van Poppel wint de koers niet, dus die zou je puur als leadout meenemen. Binnen deze selectie zijn er andere mannen die ook een leadout kunnen doen. Ik mis eerder Theunissen en Eekhof, die zou ik eerder meenemen als Hoole en Maas. Zit er bij Hoole soms iets achter dat hij ook de tijdrit rijd en je dan ook in de wegrit moet starten.
    2 augustus 2023 08:46
    @evanderwel Hoole is blijkbaar geen moetje omdat bijvoorbeeld ook Ganna, en nog wat anderen, niet meedoen in de wegrit en wel in de tijdrit?

    Over Hoole gesproken hij heeft wat mij betreft een solide voorjaar gereden, in dienst van dat wel. Hij was toch wel zichtbaar in enkele vergelijke wedstrijden. En je hebt toch knechten nodig om uit de wind te houden en dergelijke.

    Van Poppel is van nut als hij de wedstijd zou overleven, denk ik niet, en de sprint zou kunnen aantrekken voor Kooij als het een grote groep zou blijven.
    2 augustus 2023 11:23
    Groenewegen heeft nog nooit een rol van betekenis gespeeld in een eendagswedstrijd van deze lengte en is geen type renner die je de eerste 150-200km op kop laat rijden of bidons laat halen.

    En een matte koers is wel extreem onwaarschijnlijk met gasten als Vd Poel, Van Aert, Pogacar en Evenepoel.
    3 augustus 2023 00:13
    @Marszzz ik weet niet of deelname op de baan in het geval van Ganna wellicht weer meetelt. Thomas Dekker is ooit eens als reserve voor de baan ingeschreven op de Olympische Spelen om de tijdrit te rijden. Maar even los van of het vanuit de UCI verplicht is, zou het ook nog kunnen zijn dat de KNWU wil besparen op een extra renner.
2 augustus 2023 10:23
rare vraag over het weer, er wordt helemaal niet veel regen verwacht, hou je liever bij het fietsen voor het weerbericht hebben al genoeg "kenners"
    2 augustus 2023 10:35
    Heb het inderdaad even secuur nagekeken. Het gaat meer constant miezeren, dat is natuurlijk in de stad, glibber, glibbie, vieze straatzooi, wel een factor worden. Qua brr & ril is het eenvoudig op te knappen lijkt me. An sich omstandigheden die het aan boord hebben van een handige kopman gunstiger maken.
    2 augustus 2023 10:39
    Reken er nog het vele straatmeubilair bij en de koers zou wel eens beslist kunnen worden door lekke banden, valpartijen en andere chaos. Lijkt ook geen hindernis van betekenis in te zitten om een natuurlijke schifting door te voeren, dus dat wordt een hele dag nervositeit.

Reacties zijn gesloten.