Boerenprotestacties tijdens Nederlands openingsweekend Ronde van Spanje
foto: Cor Vos
woensdag 10 augustus 2022 om 13:42

Boerenprotestacties tijdens Nederlands openingsweekend Ronde van Spanje

De Vuelta a España start vrijdag 19 augustus in Utrecht. Boerenactiegroepen grijpen het wielerevenement aan om te protesteren tegen de stikstofplannen van het kabinet. De boeren bereiden grote protestacties voor langs de route van de wedstrijd, meldt RTV Utrecht.

“Het gaat niet om een blokkade”, zegt Teus van der Wind van boerenactiegroep Agractie. Hij is de initiatiefnemer van een protestactie tijdens de tweede etappe van de komende Vuelta. Op zaterdag 20 augustus, in de etappe van ‘s-Hertogenbosch naar Utrecht, zullen de boeren tussen Woudenberg en Scherpenzeel hun punt maken. “We willen langs het parcours demonstreren met vlagvertoon en spandoeken en een gigantische rij trekkers, vrachtwagens en hoogwerkers.” Het is niet de bedoeling dat het een “wilde actie” wordt.

Tijdens de derde etappe, die start en finisht in Breda, is er een protest van LTO Nederland. “We hebben er geen problemen mee zolang het parcours niet wordt geblokkeerd en de wedstrijd niet wordt belemmerd”, laat een woordvoerder van La Vuelta Holanda. “Er is een Nederland vrijheid van meningsuiting en demonstreren is toegestaan. Wij moeten dit in goede banen leiden terwijl we het peloton een veilige doorgang geven.” De regisseur van de tv-uitzending bepaalt of de actie in beeld wordt gebracht of niet, stelt de woordvoerder.

117 Reacties
10-08-2022 13:54
Laten we het hopen dat het geen wilde actie wordt, en laat de boeren hun verstand gebruiken door gewoon netjes zij aan zij in de weilanden te gaan staan.
    10-08-2022 17:39
    Het is heel simpel: minder minder minder minder minder
    10-08-2022 19:07
    Geen enkele actie van de boeren is tot nu toe netjes gebleken. Keurig aan de kant blijven staan, gaat er dus niet bij zijn. Ik voorzie eerder dat ze de renners met mest gaan bekogelen.
    10-08-2022 21:40
    Ik voorzie geen probleem. We hebben regels in ons land. En wie die overtreedt wordt door de politie gecorrigeerd en opgepakt, toch?
10-08-2022 14:02
Boeren zouden actie moeten voeren tegen de mensen, partijen en bedrijven die ze echt in deze crisis hebben gestort door jarenlang niet de acteren en rustig wachten tot de klimaat emmer volloopt. Dan denk ik aan het CDA als collectief en voormalige CDA ministers van landbouw in het bijzonder en de Rabobank.
    10-08-2022 15:13
    @Wallaby,
    Uiteindelijk zijn "wij" allemaal de reden dat we staan waar we nu staan. Vanwege het stemgedrag van de doorsnee Nederlander, en de drang naar zo veel mogelijk te vreten voor zo weinig mogelijk geld.

    Iedereen die roept dat automobilisten (of in dit geval wielerfans) niks met het probleem te maken hebben, die missen toch een stukje van het plaatje.

    Neemt niet weg dat ik hoop op een mooie nette actie van de boeren, die goed in beeld wordt genomen door de regisseur. Want sport en politiek gaan gewoon samen...
    10-08-2022 15:36
    @IlPirata Wie zijn DE boeren ? Ik steun kleinschalige boeren, maar niet de megastallen. Ik begrijp ook de solidariteit niet tussen de boeren, ik zou als kleinschalige boer ook willen dat er minder megastallen komen. En wellicht vinden ze dat wel, maar dat geluid hoor je niet. De discussie wordt zo slecht inhoudelijk gevoerd, treurig.
    10-08-2022 15:58
    @bas De discussie wordt erg slecht gevoerd en met name door het kabinet. Minder megastallen is te realiseren, maar omdat ze deze 'bom' zo maar even hebben 'gedropt'en daarna op vakantie wilden is er niks bereikt. In overleg is nog steeds veel mogelijk lijkt mij.
    Ook minder megastallen.
    10-08-2022 17:44
    Verkeerde plek.
10-08-2022 14:09
Het achterhoedegevecht van de boeren, wanneer worden die lui eens echt wakker in een nieuwe realiteit.
    10-08-2022 14:12
    Ze zijn klaarwakker ! Wanneer ze onteigend worden komen we bij jou eten ? Kom niet met dat genetische bullshit want daar weten de mensen die wel wakker zijn ook alles van .....
    10-08-2022 14:38
    @AK
    Je bedoelt wellicht in ‘jouw’ nieuwe realiteit, en maak je maar geen zorgen… In ‘de’ nieuwe realiteit worden deze protestacties zorgvuldig weggeknipt of draait de camera plots naar een schitterend sfeerplaatje van parende ooievaars in een door boeren zorgvuldig bewerkte akker.
    10-08-2022 14:39
    De wegkijker... Wat een toepasselijke naam.
    En volgens mij heet het uitkopen en niet onteigenen.
    10-08-2022 14:45
    Mao en Stalin waren ook goed in het onteigenen van boeren en veroorzaken van hongersnood.
    10-08-2022 14:50
    @AK2104 Jouw d'66 realiteit zeker. Dat Rutte zo nodig langstzittende premier moest worden en een compleet d'66 programma uitvoert omdat hij wil blijven zitten, heeft totaal niks met mandaat te maken. De boeren hebben groot gelijk, hele families moeten ineens worden uitgekocht en wat anders gaan doen? Terwijl het in Duitsland geen probleem is dat stikstof.. En hopelijk vallen de acties mee, dit is gewoon pure wanhoop van hen.
    10-08-2022 15:00
    @IlPirata Als je dan wilt discussiëren moet je je wel bij de feiten houden en geen onzin verkondigen. De Nederlandse landbouw stoot gemiddeld twee keer zoveel stikstof uit dan de Duitse. Zouden we terug gaan naar het Duitse niveau, zou ons probleem ook grotendeels opgelost zijn. Daarnaast worden er ook wel degelijk maatregelen genomen in Duitsland. Alleen is het land veel groter, met veel meer mogelijke spreiding en een uitgangsniveau wat dus veel lager ligt dan in Nederland. Zou mooi zijn als onze boeren terug gaan tot het Duitse niveau als je dan toch zo graag wilt vergelijken.
    10-08-2022 15:09
    dewegkijkers is nog steeds in de illusie dat wat hij in de supermarkt koopt allemaal uit Nederland komt. Tip van mij: bekijk eens de cijfers van het CBS waar Nederlands voedsel heen gaat en waar jouw voedsel vandaan komt.
    10-08-2022 15:10
    @YogiBear Heeft ook met het aanwijzen naturagebieden te maken natuurlijk, waar weinig van klopt. Net als die rechter met zijn meegaan in die urgendauitspraak.
    En waarom de boeren uitkopen als de grote multinationals grotendeels buiten schot blijven?
    Wil jij weer voedsel gaan importeren op termijn? Dit ging goed met het gas uit Rusland.Not.
    Net als die veel te veel afhankelijkheid van China (bv.fietsen,computerchips etc).
    10-08-2022 15:24
    Moeilijke situatie natuurlijk.

    Boeren slaan volledig de plank mis met hun gezeur, want ze veroorzaken wel degelijk een heel groot probleem. Maar het grootste probleem is mogelijk nog wel de mentaliteit in grote delen van het land. Lees ook hierboven... ja maar in Duitsland is het geen probleem (ah gelukkig, als ik morgen 100.000 steel hoef ik alleen maar iemand te vinden die 200.000 steelt en het probleem is weg). Of de klassieker: Straks hebben we niet genoeg eten.

    We moeten naar een land toe waar we het eten dat we produceren grotendeels voor onszelf produceren en niet voor de rest van de wereld. Dat dat onzettend klote is voor de boeren is waar natuurlijk. Maar dat maakt toch niet dat er niets gedaan moet worden (en onschuldig zijn ze zelf ook niet in deze kwestie natuurlijk). Waar wel voor gezorgd moet worden is fatsoenlijke compensatie natuurlijk.

    Daarnaast elke boer die een snelweg o.i.d. blokkeert en de levens van andere mensen in gevaar brengt direct een paar nachten de cel in en hoge boetes geven. Protesteren mag van mij prima, maar niet op zo een manier.
    10-08-2022 15:29
    @illu

    'Boeren met hun gezeur'. Je zou je zoon of dochter die het bedrijf zou overnemen maar ineens moeten vertellen: 'We worden uitgekocht, dus moeten we maar iets anders gaan doen, wat weet niemand'.
    10-08-2022 15:59
    @illu,
    Jezelf verplaatsen in de realiteit van een ander zou helpen begrijpen waarom mensen soms dingen doen die je op het eerste gezicht niet begrijpt of veel te ver vindt gaan.

    Maar "jezelf verplaatsen in de ander" is een kwaliteit die steeds minder mensen hebben. Want het draait tegenwoordig om "IK" en niet om de ander. Dat zie je terug in de manier hoe mensen zich uitdrukken over "die ander".

    Ik denk dat de meeste boeren echt wel snappen dat het huidige model niet houdbaar is. Maar dat diverse boeren vanwege de huidige plannen hun bedrijf maar ook hun identiteit kwijtraken. Je werkt namelijk niet als boer, je bént boer. En als ze je identiteit af dreigen te pakken, dan ga je gekke dingen doen. Van blokkeren van snelwegen tot het protesteren bij een wielerwedstrijd. Ik vind dat persooonlijk prima te snappen. Net als dat ik hoop dat jouw beeld van de landbouw het toekomstbeeld gaat worden. Kleinschaliger, duurzamer, lokaal. Het liefst met eerlijke prijzen voor het eten dat op je bord ligt, waarbij de marges niet eindigen bij de aandeelhouders van de Jumbo, maar bij de boeren die het echte werk doen.
    10-08-2022 16:00
    Net alsof hetzelfde beroep als je (voor)ouders uitvoeren een recht/noodzaak is.

    Even goed stel je dat die nieuwe generatie hun voorgangers gebrek aan inzicht vervloeken moet, hoewel dat vaak niet mag daar.
    10-08-2022 16:04
    @IlPirata
    Grappig, jarenlang hebben we gehoord hoe lastig het is voor veel boeren om opvolging te vinden, en nu wordt altijd de 'vertel het maar eens aan de boerenkinderen' erbij gehaald.
    10-08-2022 16:07
    @IlPirata,

    Mijn vader heeft jarenlang op het laatste vliegdekschip van de Nederlandse Marine gewerkt. Die is in 1968 van de hand gedaan. Volgens jouw redenatie had ik als zoon nog recht moeten hebben om daar ook op te werken?
    10-08-2022 16:09
    @Romāns Vainšteins
    De discussie wordt erg slecht gevoerd en met name door het kabinet. Omdat ze deze 'bom' zo maar even hebben 'gedropt'en daarna op vakantie wilden is er niks bereikt. In overleg is nog steeds veel mogelijk lijkt mij. Tijd zal het leren, maar voorlopig is de geest niet in de fles. En m.b.t. de vuelta hopelijk valt het allemaal wel weer mee, maar voor hun een mogelijkheid om de wanhoop te tonen. Daar kan ik goed inkomen.
    10-08-2022 16:18
    @Capybara,
    Als jouw vader je als kinds af aan mee had genomen op dat schip, je tussen de vliegtuigen met je playmobiel zat te spelen, je boterham zou eten op het dek tussen de vliegtuigwalmen, en je je huiswerk maakte terwijl de vliegtuigen landden, dan zou er ook met jou iets gebeuren als ineens dat vliegdekschip zou verdwijnen. Als je ineens je bammetjes zou eten op 3 hoog achter, en je huiswerk zou maken op een kamertje met uitzicht op de flat van de buren.

    Dat is hoe het is om als boerenzoon of dochter op te groeien. En niet iedereen raakt verknocht aan dat leven, maar voor diegenen die dat wel doen is het echt gewoon meer dan "een dingetje" als dat weg valt. Inclusief alle bijpassende emoties als verdriet, wanhoop of boosheid.
    10-08-2022 16:18
    @IlPirata Denk dat we het in ieder geval deels wel eens zijn. Er is een stikstofprobleem binnen Nederland. Dat is wat mij betreft echter niet het grootste probleem. We hebben een kabinet dat gewoon zeer slecht/niet communiceert en niet in staat blijkt een strategie en visie te ontwikkelen op de grote uitdagingen van Nederland. Als je bv mbt stikstof naar Belgie kijkt is het probleem vrijwel hetzelfde. Daar is echter de regering veel duidelijker, neemt ze zelf verantwoordelijkheid (in plaats van het bij de provincies te droppen), komt ze met een uitgewerkt plan (in plaats van iets halfslachtigs als in Nederland) en wordt de boeren een verhaal en perspectief geboden. Nog steeds is het natuurlijk niet één grote optocht daar, maar het oplossen van het probleem gaat een stuk beter dan in Nederland.
    10-08-2022 16:44
    @ ilpirata lees dit eens: https://www.umweltbundesamt.de/themen/boden-landwirtschaft/umweltbelastungen-der-landwirtschaft/stickstoff#einfuhrung
    10-08-2022 17:03
    @YogiBear Eens. We hebben ook gewoon een kabinet dat gevallen is door de toeslagenaffaire, dat nog steeds totaal niet heeft opgelost, net als de betalingen naar Groningse mensen van de aardbevingen. Wat hierboven ook al is aangegeven, iedereen is bezig met ikikik, en kunnen zich moeilijk verplaatsen in een ander. Bovenstaande blunders/drama van groot formaat vindt een gedeelte van Nederland niet eens belangrijk. Zelfde geldt nu ook m.b.t. de boeren, want we staan in de file af en toe. Ik heb ook al diverse keren in de file gestaan, maar ik snap hun belevingswereld.
    Maar goed, het is wat het is.
    10-08-2022 17:40
    Precies AK
    10-08-2022 17:45
    Het grootste probleem is natuurlijk de versplinterde tweede kamer, vol met clowns, die liever goedkoop scoren bij de achterban dan daadwerkelijk iets goeds doen.
    Ik kan bijvoorbeeld best lachen om de opmerkingen van Wilders maar in principe voegt hij al meer dan 10 jaar niks toe.
    En dan is dat niet eens de ergste want figuren als Simons en Baudet zijn helemaal kansloos, die kunnen helemaal niks.
    Het wordt tijd dat er gewoon een minimum quotum komt, zodat al die rommel partijen eruit gaan.
    Dat is ook beter voor de kiezers want met minder partijen raken ze ook minder in de war.
    10-08-2022 18:00
    @Handige Harry Bang voor lijst Omtzigt of BBB, harry? Misschien zou het juist eens goed en verfrissend zijn voor NL dat de gevestigde partijen een keer niet de dienst uitmaken. (SP reken ik ook bij de partijen die een keer een kans mogen krijgen). Zo goed gaat het niet van crisis naar crisis onder de zittende kliek.
    10-08-2022 18:32
    Hoog Feesboek gehalte hier vandaag.


    Popcorn!
    10-08-2022 19:24
    @ilpirata

    Begrijpend lezen is nogal moeilijk kennelijk. Daarom is het voor jou misschien wel fijn als er wat minder dan 20 partijen in de kamer zitten.

    Ik noem die partijen trouwens helemaal niet bij naam, als die beide een goede aanhang hebben en 10 zetels halen dan is dat helemaal prima dan heb je ook daadwerkelijk iets van invloed op de besturing van dit land.
    Al die partijen die nu 1 of 2 stemmen hebben voegen echt totaal niks toe en zitten er alleen voor zichzelf.
    Er hoeft helemaal geen splinterpartij te komen voor ieder nieuw standpunt.
    10-08-2022 19:36
    @Handige Harry

    Al die partijen die nu 1 of 2 stemmen hebben voegen echt totaal niks toe en zitten er alleen voor zichzelf.

    Er hoeft helemaal geen splinterpartij te komen voor ieder nieuw standpunt.

    Zeker eens met dat standpunt. Ik was in de veronderstelling dat je het allemaal wel fantastisch vond gaan in NL en geen oppositie wilde hebben.

    Begrijpend lezen is nogal moeilijk kennelijk. Daarom is het voor jou misschien wel fijn als er wat minder dan 20 partijen in de kamer zitten.

    En dit is niet zo handig Harry..., dat geldt dan ook voor jou neem ik aan.
    10-08-2022 21:08
    @ilpirata

    Ik wil niet beweren dat alles hier fantastisch gaat maar ik vind wel dat we echt teveel klagen.
    We hebben het vrij goed met zijn allen, alleen leven veel mensen in zo'n bubbel dat ze dat niet eens beseffen.

    Ik zie het liefst 150 kundige mensen in onze tweede kamer maar dat zal een utopie zijn. Een goede partij in elk politiek spectrum zou al een mooie stap zijn.
    Graag zou ik wel zien dat de debatten het niveau kleuterklas overstijgen, het is echt belachelijk hoeveel geld die gasten wegpissen met het elkaar afkraken.
    10-08-2022 21:16
    @Handige Harry Eens zoveel kundige mensen lopen er niet meer rond. Beschamend. Daarnaast wordt er niks opgelost en voor zich uit geschoven, zoals nu met de stikstof en de zaken die ik eerder benoemde.Van crisis naar crisis.. Op naar een mooie vuelta.
    10-08-2022 22:27
    Das niet zo gek toch? Het beroep van je ouders is geen erfrecht. Alleen de kroonprinses heeft dat recht.
10-08-2022 14:16
Top boeren we wachten wel een uurtje met fietsen . Iedereen ziet dat t niet ok is sommige hebben daar wat langer voor nodig ..
    10-08-2022 14:34
    Spreek aub voor jezelf. Wat mij betreft wordt iedere blokkeerboer zonder pardon en een seconde zendtijd van het parcours geveegd.
    10-08-2022 14:40
    @reusjen
    Misschien eerst even het artikel lezen.
    10-08-2022 15:13
    Dat heb ik gedaan, en als ze zich aan hun woord houden hoeven we dus ook geen uurtje te wachten met fietsen. Maar het is meer regel dan uitzondering dat die protestacties uitmonden in chaos en wetteloosheid.
    10-08-2022 17:44
    Spreek voor jezelf, maar ik ben niet van plan om weg te kijken....problemen dienen te worden opgelost
10-08-2022 14:18
Dat was te verwachten. LTO kan wel toezeggingen doen, maar met de boeren lopen ook extreemrechtse groepen mee te demonstreren. Hoofddoel chaos creëren. Ik hoop nu echt dat de politie gaat handhaven...tot op heden is daar weing van te merken..
    10-08-2022 14:47
    Behalve dan het gericht schieten op een jongen van 16.
    10-08-2022 14:54
    Varkens worden in Nederland verstikt in gaskamers. Niet zo gek dat extreemrechtse groepen daar sympathie voor hebben.
    10-08-2022 15:14
    @Poeksel
    Extreemlinkse koorknaapjes springen daarentegen meteen geketend en krijsend op de weg met Bengaals vuurwerk om een etappe te saboteren. Met Bengaals vuurwerk voor drastische milieumaatregelen protesteren. Oh ironie…
    10-08-2022 15:18
    Als zo'n jongen van 16 zich in dat soort situaties begeeft, dan kunnen dat soort dingen gebeuren. Ik heb meer te doen met al die in het nauw gedreven handhavers en hulpverleners. Dan neem je het risico dat een keer iemand zichzelf niet helemaal kan beheersen of anderszins een verkeerde afweging maakt.
    10-08-2022 15:20
    @Degrotemolen
    Lekker makkelijk, alsof die agent voor de grap even een jongen van 16 aan flarden wilde schieten. En die boeren maar huilen daarna dat ze toch geen criminelen waren enzo. Nee brave burgers dat zijn het... je rijdt met je trekker door, tegen de aanwijzingen van agenten die met getrokken wapen staan in, en dan raar opkijken dat er ongelukken gebeuren.

    @S.t.b
    En die worden met dezelfde vaart weer van het toneel verwijderd.
    10-08-2022 15:25
    @dikbilgorgel,
    er was een tijd dat je zowel te doen kon hebben met die 16jarige op de trekker als met de politie in het nauw. Maar in de tegenwoordige tijd ben je helaas vóór het één en tegen het ander, of andersom.
    Met als lachende derde de man in het torentje, die garen spint bij deze tegenstellingen onder het klootjesvolk. Omdat de aandacht daarmee wordt afgeleid van het echte probleem, namelijk de visieloosheid van het landsbestuur waardoor we van de ene beerput in de andere terecht komen.
    10-08-2022 15:42
    @StbB de milieuactivisten worden echter wel met de haren erbij van de weggetrokken. Bij de boeren doet de politie niets. Terwijl ze urenlang wegen blokkeren, tegen de rijrichting inrijden etc. Politie moet handhaven...het zijn gezagdienaars..ze maken zichzelf belachelijk.
    10-08-2022 16:02
    @Siepel

    Vanwaar eigenlijk het agrarisch pseudoniem, en notabene ook nog in dialect?
    De lijst van links activistisch geweld waar de politie ook in geen velden of wegen was te bekennen is lang.
    10-08-2022 16:24
    @michelangelo
    Als ik schrijf dat ik 'meer te doen heb met de een', dan snap jij volgens mij best dat ik niet voor de een ben en tegen de ander, zoals jij me desondanks in de mond probeert te leggen.
    10-08-2022 16:47
    @S.t.B - je bent alleen maar bezig met whataboutism
    10-08-2022 17:25
    @Groetjesetc.

    Gretig speculeren op eventuele escalaties en alvast een moreel voorschot (ergo oordeel) hierop nemen. En dat terwijl de geïnterviewde meneer het tegendeel beweert…
    Beste groetjesetc.. Hoe wens jij dit merkwaardige gedrag in een hip klinkend frame te plaatsen? Speculatism??
10-08-2022 14:31
Laat de boeren lekker weg blijven. Dit is een fietsfeestje voor de wielerliefhebbers.
10-08-2022 14:43
Wat mij betreft krijgen de boeren veel te veel ruimte om veel te veel overlast te veroorzaken en mag de ME onderhand wel een keer aan de bak. Die sneue omgekeerde vlaggen, waaronder overigens ook veel Luxemburgse, vind ik dan nog niet eens zo'n probleem.

Een evenement als de Vuelta is dan weer bij uitstek wél een gelegenheid om te demonstreren. Juist vanwege de internationale allure. Hopelijk houden de boeren het netjes, wat niet betekent dat de koers er in het geheel geen hinder van mag ondervinden. Vergelijk het met de onderbrekingen tijdens de Tour.

Zo netjes als de Vlaamse boeren het altijd hebben gehouden tijdens wielerkoersen, dat zit er vermoedelijk niet in. De gemiddelde boer in Nederland zit volgens mij ten opzichte van wielrenners helaas meer in de GeenStijl-hoek.
    10-08-2022 15:00
    En in de FvD wappie hoek! EU subsidie vreters, die z.g. 24 u. per dag voor ons voedsel zorgen, waarvan een groot deel bestemd is voor export, wat een waanzin!
    10-08-2022 15:14
    Eens. Boeren is decennia beschermd. Nu moeten ze opeens mee de broekriem aanhalen en is het land te klein...
    10-08-2022 15:16
    Een flink deel van die export is wel gericht op een straal van enkele honderden km rondom Nederland, min of meer lokale export. Een Brabantse boer exporteert als-ie verkoopt aan een Vlaamse inkoper, verkoopt hij aan een Groningse inkoper, dan exporteert hij niet...
    10-08-2022 15:32
    Heerlijk, dat ongegeneerd framen. FvD, geenstijl!!..
    Alleen nog ‘racisme!’, ‘nazi’s!’, ‘Trump, Poetin, Wilders!’ en dan hebben we de moreel verheven bingokaart weer vol.

    Als een middeleeuwse leenheer zijn feodale voetvolk het zwijgen opgelegd kan de binnenstedelijke elite weer met een gerust hart slapen.
    10-08-2022 16:27
    Dorestad heeft stadsrechten, dat is waar. Maar ik woon in het buitengebied. Ik moet hier dan ook absoluut voorzichtig zijn met wat ik verkondig, want de eerste de beste trekker die ik op een mamil-moment tweehonderd meter van huis tegenkom weet daar wel raad mee.
10-08-2022 15:03
Ja hup boeren!

Goed dat die zo gepassioneerd in de bres springen om nog wat extra generaties Auschwitzje te kunnen spelen. Dat onderdeel mag zsm de schroothoop op.
    10-08-2022 15:46
    Godwin.
    Retorische zwakte optima forma.
    10-08-2022 16:28
    S.t.B: Godwin! Hier pak aan: whataboutism met een vleugje Ad Hominem!

    Groet,

    Ad Populum.
    10-08-2022 16:43
    @ Claude Criquielion
    (Wijlen Claude heeft mi wel een beter eerbetoon dan jouw pseudoniem verdiend)

    Zoek.snel.de.schaduw.op.
    10-08-2022 17:15
    Nog een Ad Hominem. Goed bezig.
    10-08-2022 17:28
    Dankje beste Claude.
    10-08-2022 17:52
    RV.. Nice. Ik ga een eitje bakken. Van de lokale boer.
10-08-2022 15:15
Boeren kunnen beter gaan werken en iets nuttigs doen in hun leven dan dit zinloze gedoe
10-08-2022 15:31
Benieuwd of TJ Slagter er tussen zal staan.
10-08-2022 15:49
Tot nu toe vond ik het allemaal prima maar van de Vuelta blijf je af!
10-08-2022 16:01
Hopelijk geen malle fratsen op het einde van de rit, dan wel tijdens de ttt. Die ttt zou zomaar eens voor het ak geschrapt kunnen worden als daar wat gebeurd.
10-08-2022 16:04
Gewoon lekker niks veranderen. Gewoon lekker zo doorgaan. Welk probleem? Hoezo is de manier waarop we leven niet houdbaar? Waarom zouden we allemaal wat moeten inleveren?

Wij zijn als mensheid de kikker in de pan die langzaamaan tot koken wordt gebracht, en wij blijven lekker zitten.

En net zoals alle problemen schuiven we die gewoon door naar de volgende generaties, zijn wij maar vast mooi vanaf voor nu.

Maar goed... ik hoop dat de acties zo goed geregeld zijn als die we wel eens in Vlaanderen zien. Tractoren langs de weg, geen/weinig ongeregeldheden, aandacht voor boeren, en gewoon koers tegelijk.
10-08-2022 16:21
Mooi! Harde acties en niet opgeven. Een weiland vol met koeien, een hardwerkende boer die met zijn gewas bezig is. Vaak al vele generaties lang. Anno 2022 zijn er helaas veel mensen die boeren en dieren iets engs vinden, diegenen zien veel liever landschapsvernietigende windturbines van honderden meters hoog en velden vol met zonnepanelen. Als fietser geniet ik van de (weinige) plekken in Nederland waar die niet of nog maar weinig aanwezig zijn. Een fietser die geniet en een boer die hard werkt dat hoort hand in hand te gaan, nu en over honderden jaren nog steeds. Daarom: hup boeren!
    10-08-2022 16:41
    Hup koeien!
    10-08-2022 17:03
    Eh, welke volle weilanden? Die zijn leeg, de concentratiekampen vol. Gewoon die naziboeren uit de vuelta slaan, de kampen bevrijden, boeren erin, klaar en opgelost
    10-08-2022 17:08
    Moet je eens op de grens van NB en Limburg rijden, wellicht de grootste massamoorddichtheid van de wereld. Smerig gedoe waar we om vele redenen vanaf moeten.
    10-08-2022 17:49
    @Dakraamflats

    Ehm.. Tja..
    Dus even samenvattend. De ‘naziboeren’ moeten uit de Vuelta ‘geslagen’ worden en vervolgens permanent gehuisvest in hun stal?
    Kan ik bovenstaande als letterlijk beschouwen?
10-08-2022 16:58
Ik ga dit weekend niet naar de stort maar dump mijn afval bij een willekeurig boerenbedrijf op de oprit ik verwacht geen problemen van zowel de begrijpende boer als van de politie
    10-08-2022 17:11
    Zelf eet ik een ei minder, het is genoeg geweest!
10-08-2022 17:02
Zolang de wappies zich er buiten houden mogen ze van mij
10-08-2022 17:16
Mensen die geïnteresseerd zijn in de 'plotselinge' problematiek rondom stikstof kunnen eens googelen naar de documentaire "Argos. De geschiedenis van het mestprobleem."
Het gaat er nu echt om spannen. Nederland zit tot over de oren in de poep. Het mestoverschot, de mest van meer dan 14 miljoen varkens en 100 miljoen kippen. Het is uitgegroeid tot een van de grootste milieuproblemen. De schadelijke stoffen, ammoniak, fosfaten en nitraten in de mest vormen een belangrijke oorzaak van de verzuring en het uitsterven van de bossen. De mest vervuilt het grond- en oppervlaktewater en bedreigt het drinkwater. Terwijl het mestprobleem al 25 jaar bekend is, zijn er nog steeds geen afdoende maatregelen genomen.
Uitgezonden op 15 januari 1993...
    10-08-2022 17:35
    Decennia lang weten veel boeren dat er weinig perspectief is en waarom. Velen gingen al naar Duitsland, Canada, Amerika, etc. Lang de boel vertraagd, machtige organisaties achter zich, lobbyen, etc. Als je zelf zo lang je kop in het zand steekt en maar inzet op 1 plan. Dan moet je niet het halve land gaan terroriseren als het scenario dat al lang geschetst werd uit komt. Ik ken de andere kant verhalen: halve beloftes, grote investeringen om mee te gaan op gebieden van strenge eisen, etc. Maar het was altijd hoogst onzeker voor hoe lang. Ergens moet je de regie over je eigen leven pakken, als je voor relatieve zekerheid wilt gaan.

    Ik heb begrip voor iedereen die een flink ingrijpende switch in zijn leven moet maken. Maar ik als chauffeur zal ook rekening moeten houden met de realiteit van zelfrijdende auto's in de toekomst, om een voorbeeld te noemen. En het allerlaatste wat ik zou doen is de volgende generatie met alle verkeerde informatie opvoeden en zich opnieuw vast laten bijten in een toekomst als chauffeur. Dan heb je dat echt zelf gedaan, niets met overheid te maken. Ook al komen de maatregelen die je vreest opeens wel heel veel sneller dan verwacht. Het is niet dat je niet ruimschoots de tijd hebt gekregen om in te spelen op de realiteit van een veranderende wereld. Mening.

    Maar de weg die veel boeren ingeslagen hebben: chantage, intimidatie en straatterreur.. daar mag geen twijfel over bestaan. Daarmee hebben ze hun goodwill wel verspeeld. KEIHARD aanpakken. Maar dat is het probleem met zoveel zaken in Nederland: er wordt niets gehandhaafd. Alles wordt onder de noemer eigen verantwoordelijkheid burger geschoven.. kunnen ze zogenaamd zelf wel.

    Benieuwd hoe de boeren die nu ten strijde trekken met hun vee-collega's over een paar jaar denken over hun strategische keuzes, als ook zij zich de nek om hebben laten draaien. Allemaal uit solidariteit.
10-08-2022 17:19
Denk dat Roglic nu al helemaal niet meer gaat starten… die duikelt dan ongetwijfeld over een hooibaal heen… ;-)
    10-08-2022 17:24
    precies, aan zo'n vieze smak wil je niet herinnerd worden
    10-08-2022 18:13
    Ben eerder bang voor een boer die uit protest zijn zwembadje laat leeglopen.
10-08-2022 17:30
Heerlijke draad dit...

Ik gooi nog een paar zaken 'in de mix', om over na te denken...

Wie zijn deze boeren? Het zijn alleen de vleesboeren. Het gaat dus niet om landbouw, maar om veeteelt.

Deze veeboeren bestaan en produceren, omdat de vraag er is.

Die vraag is steeds gegroeid en neemt volgens mij wereldwijd nog steeds toe. Door jarenlange stimulatie (subsidies) vanuit de overheid is de vleesboer navenant efficiënter, lees massaler gaan produceren en helaas dus ook steeds meer gaan vervuilen.

Daarmee is dit wel een probleem van ons allemaal. De producent, de keten, de consument en zij die aan de knoppen zouden moeten draaien.

De ENIGE manier om structureel en wereldwijd minder vlees te produceren is, om liefst ook wereldwijd, de vraag naar vlees en vleesproducten te verminderen. Maw we gaan met zn allen minder vlees eten en of melk drinken. En waar kunnen we dan best beginnen? Yep, bij onszelf.

BTW De vlees industrie is overigens net zo een georganiseerde en met de politiek verweven lobby industrie als bijv. de olie-, auto- of wapen industrie. Waarom denken jullie dat de overheid nog nooit een postbus 51 campagne heeft gehouden voor minder vlees?

Ik maak m bewust simpel. We kunnen en moeten er ook allemaal wat aan doen.

En kom aub niet aan met druppel op gloeiende platen enzo. Van veel naar weinig of geen vlees is net zo'n transitie als van brandstof naar elektrisch rijden etc. Het gaat een tijd duren, want is gedrag. Je moet wel ergens een keer beginnen.

En ja, alle verandering is lastig...

Laten we het dan doen voor onze kinderen en zij, die daarna komen...
    10-08-2022 18:15
    Prima betoog.

    Weg met de vleesindustrie maar lang leve de kleinschalige biologische boer die zijn beestjes gewoon in de wei laat grazen en poepen en daarnaast ook nog wat groentes verbouwd. Terug naar hoe het ambacht ooit was in combinatie met wat gezonde innovatie.

    En laten we alsjeblieft de haatzaaiers die de discussie willen kapen negeren.
10-08-2022 18:01
omgekeerde spaanse vlaggen.
10-08-2022 18:02
Zoals je als fietser in een reportage te horen krijgt van een lector uit het Amsterdamse dat het over 4 of 5 jaar AFGELOPEN is met de fietsen waarop je eigen spierkracht moet gebruiken. Nou, ik dacht het niet...
10-08-2022 18:15
voor de veiligheid extra strobalen langs het parcours
10-08-2022 18:30
Zou Trump voor het eerst van zijn leven de Vuelta gaan volgen? Kan ie goed gebruiken.
    10-08-2022 18:46
    Als ik Trump en heel veel andere Amerikanen zie, dan denk ik ook altijd... mag t een onsje minder? :-)

    En ik ben stiekem ook wel benieuwd of al die echt grote mensen allemaal Republikein zijn hehe
10-08-2022 18:44
De boeren hebben groot gelijk! Maar dat zullen jullie wel merken als jullie je “gelijk” hebben gehaald en massaal op de Keukenhof staan te vechten om de laatste bloembollen. Eet smakelijk!
    10-08-2022 19:10
    Is dit serieus?
    10-08-2022 19:11
    Dan krijgen we vast wel subsidie, die nu massaal naar de boeren gaat. Maar nog liever een tulpenbol, dan een stuk vlees!
    10-08-2022 19:30
    Haha ik zit al lezend net een mozzarella salade van Appie naar binnen te werken. Nog steeds in alle opzichten onderdeel van 'het systeem', maar wel lekker en vleeschloos :-)
10-08-2022 19:23
Helemaal klaar met die boeren terreur en idiote acties.
Landbouw in drukbevolkt NL is ontaard op gigantische overproductie voor m.n. de export, ten koste van enorm veel ruimte en vervuiling. Kortom een heel slechte business case, sowieso voor de samenleving maar ook voor veel boeren. Goed dat er nu eindelijk wordt ingegrepen. Wel stoppende boeren s.v.p. ruimhartig compenseren.

Reacties zijn gesloten.