Biniam Girmay stunt met historische overwinning in Gent-Wevelgem
foto: Cor Vos
zondag 27 maart 2022 om 16:51

Biniam Girmay stunt met historische overwinning in Gent-Wevelgem

Gent-Wevelgem 2022 is gewonnen door Biniam Girmay. Na een vermakelijke koers van bijna 249 kilometer tussen Ieper en Wevelgem was de Eritreeër van Intermarché-Wanty-Gobert als eerste aan de finish. Hij was de snelste van een kopgroep van vier, voor Christophe Laporte (Jumbo-Visma), Dries Van Gestel (TotalEnergies) en Jasper Stuyven (Trek-Segafredo).

In een snel eerste koersuur duurde het lang voordat de traditionele kopgroep ontstond. Zeven renners reden na dertig kilometer weg uit het peloton: Nikias Arndt (Team DSM), Lindsay De Vylder (Sport Vlaanderen-Baloise), Johan Jacobs (Movistar), Alexandr Konychev (BikeExchange-Jayco), Ludovic Robeet (Bingoal Pauwels Sauces WB), Lars Saugstad (Uno-X) en Jelle Wallays (Cofidis). Zij kregen snel een voorsprong van vijf minuten van Jumbo-Visma, dat de controle in handen nam in het peloton.

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix, BORA-hansgrohe en Quick-Step-Alpha Vinyl meldden zich niet veel later ook van voren. In aanloop naar De Moeren werd het wat nerveus, maar de wind speelde geen rol van betekenis en dus bleven waaiers uit. Ruim 100 kilometer voor de meet, in aanloop naar de eerste klim van de dag, was het andermaal chaos. Het zorgde op een smalle baan voor een valpartij, waarbij meerdere favorieten bij betrokken waren.

Het peloton brak in stukken en betekende dus een eerste waarschuwing, maar niet veel later kwam alles weer samen. Een groot peloton begon daardoor aan de eerste keer Kemmelberg, waar Jhonatan Narváez ontbrak vanwege een val bij het opdraaien van de klim. Verder viel het attente koersen van Jumbo-Visma op. De ploeg van kopman Wout van Aert zorgde ervoor dat het peloton al flink uitgedund was op 80 kilometer van de meet.

Gevaarlijke move
Uit die groep wist een twintigtal, met onder meer Matej Mohoric, Dylan van Baarle, Greg Van Avermaet, Victor Campenaerts, Biniam Girmay, Nathan Van Hooydonck, Mike Teunissen, Kasper Asgreen, Arnaud Démare en Edward Theuns, weg te rijden. TotalEnergies en BikeExchange-Jayco hadden de slag gemist en moesten een gat van 30 seconden dichten. In de zone van de drie plugstreets, de onverharde stroken in Henegouwen, schoven alle groepen in elkaar. De vroege vlucht kwam zo ook tot een einde, al stribbelde Jacobs nog even tegen.

foto: Cor Vos

Slecht nieuws was er voor Dylan Groenewegen, die op de gravelstrook een lekke band kreeg en wegviel uit het voorste peloton. Na de laatste plugstreet kon de balans opgemaakt worden: de grote kopgroep had 25 seconden voorsprong op het peloton, waar TotalEnergies achtervolgde en Jumbo-Visma controleerde. Het ging vooraan niet hard genoeg, waardoor op 57 kilometer van de meet een hergroepering volgde.

Op de Monteberg viel vervolgens Arjen Livyns aan, maar hij werd op de Kemmelberg gegrepen. De favorieten, onder aanvoering van Asgreen, Van Aert en Mads Pedersen, gooiden de knuppel in het hoenderhok en daardoor kwam Fabio Jakobsen in de problemen. Ongeveer vijftien renners reden na de Kemmelberg weg van de rest, maar daar was geen goede samenwerking en dus kwamen beide groepen opnieuw samen.

Laatste keer Kemmelberg
De laatste keer Baneberg gebruikte Tiesj Benoot om aan de boom te schudden, maar een compacte groep snelde richting de laatste klim van de dag: de Kemmelberg vanaf de Ossuaire-zijde. Van Aert trok zichzelf daar uit elkaar en kreeg net na de top aansluiting van Laporte, Benoot, Asgreen, Pedersen, Mohoric, Van Baarle en Søren Kragh Andersen.

foto: Cor Vos

De verschillen waren echter heel klein, waardoor een eerste achtervolgende groep met rappe mannen als Alexander Kristoff, Jasper Philipsen, Démare en Girmay aansloot. Een tweede achtervolgende groep, met daarbij Tim Merlier, had meer moeite om de oversteek te maken in de vlakke finale richting Wevelgem, maar dat lukte wel. Ondertussen waren Laporte, Stuyven, Girmay en Dries Van Gestel vooraan weggereden. Rasmus Tiller en Greg Van Avermaet gingen in de tegenaanval, maar kwamen niet dichterbij en zakten terug in het peloton dat volgde op 25 seconden.

Sprinten met vier
Het was in de achtervolging aan Groupama-FDJ, Alpecin-Fenix en ook Movistar, maar de vier koplopers liepen uit. Laporte, Stuyven, Girmay en Van Gestel gingen met 30 seconden de laatste vijftien kilometer in en breidden die voorsprong even uit richting de 40 seconden. De koplopers mochten zich daardoor langzaam opmaken voor de strijd om de zege, al werd in de laatste vier kilometer wat gepokerd. Het verschil zakte daardoor tot onder de 20 seconden.

Kragh Andersen ging onder de boog van de laatste twee kilometer nog in de tegenaanval, maar hij kwam te laat. Laporte, Girmay, Stuyven en Van Gestel gingen sprinten om de overwinning. De Fransman werd de kop op gedwongen, maar het was Girmay die als eerste de sprint aan ging. De 21-jarige Afrikaan wist zijn inspanning vol te houden en Laporte en Van Gestel voor te blijven. Een historische zege voor Girmay; de eerste Afrikaanse winnaar van een grote voorjaarsklassieker.

Acht seconden later wist Kragh Andersen het sprintende peloton nipt voor te blijven. Tim Merlier won die sprint, voor Mads Pedersen. Wout van Aert eindigde als twaalfde en Marijn van den Berg was op de 23ste plaats de beste Nederlander.

foto: Cor Vos

123 Reacties
27-03-2022 16:52
Yes, dit had ik voorspeld!!!
    27-03-2022 16:55
    Gefeliciteerd man
    27-03-2022 17:02
    Thanks, voelt goed, blij dat ook zulke jongens mogen winnen!
    27-03-2022 17:07
    Denk dat hier weinig "mogen" aan is. Gewoon afgedwongen.
    27-03-2022 17:08
    Mogen winnen… ik denk niet dat ze hem lieten winnen. Hij deed het zelf.
    27-03-2022 17:40
    van Aert een offday???
    27-03-2022 17:57
    Beetje wiedergutmachung dit, ze lieten hem gaan.
    27-03-2022 18:38
    Bikeslave Wanneer je eens niet wint heb je dan een offday ??
    27-03-2022 18:43
    Over een jaar "de ronde van donker Afrika".
27-03-2022 16:52
Mooi, man! Idd historisch, dit. Heeft er ooit een Afrikaan zo een grote koers gewonnen? Ik denk het niet. Top. Hopelijk wint deze man nog veel en opent dit de deur voor nog meer Afrikanen.
    27-03-2022 16:55
    Tja, technish gezien Froome, maar ik tel dat niet omdat ie onder Britse vlag reed.
    27-03-2022 16:56
    Ja, idd de Keniaanse Froome. Ik tel dat ook zeker niet. Ik heb het nu specifiek over donkere Afrikanen.

    Ik vergat trouwens Impey, een Zuid-Afrikaan en die heeft toch ook enkele mooie overwinningen op zak.
    27-03-2022 17:00
    Impey de Tour Down Under, dat is het denk ik.
    27-03-2022 17:06
    Froome niet meetellen, bijna alles doping
    27-03-2022 17:20
    Thomas, hoe kan je dat bevestigen?
    27-03-2022 18:49
    Hij is zeker niet de eerste zwarte die een Vlaamse voorjaarsklassieker wint. Dat is van Petegem.
    27-03-2022 18:52
    Vergeet de Zwarte van Tervuren niet
    27-03-2022 19:31
    Het is toch de zwarte van Brakel???
    27-03-2022 19:47
    En wat met de Zwarte Arend?
27-03-2022 16:52
Wielerhistorie, altijd goed!
27-03-2022 16:54
Mooi! Kippenvel.
27-03-2022 16:54
Mooi! Prachtig gedaan door de jongeman uit Eritrea.
27-03-2022 16:54
Geweldig!!
27-03-2022 16:56
denk dat Wanty een privéjet inlegt. Maar de RVV gaatie niet rijden

GIRO is een groot doel
27-03-2022 16:57
Tsja het mag niet uitmaken, maar ik ben wel blij dat een Afrikaan eens een grote prijs wint. En schijnbaar is het ook nog eens een populaire sport in Eritrea. Nu is natuurlijk de vraag: is GW te zien daar?
    27-03-2022 17:00
    Het mag zeker niet uitmaken, maar dat maakt het zeker wel. Sommigen zullen ertegen ageren en zeggen dat er geen big deal van gemaakt moet worden. Sommigen zullen er ook niet blij mee zijn omdat dit toch een grotendeels blanke sport is. Het is wat het is.
    27-03-2022 17:19
    Dat laatste lijkt me kletspraat die alleen door wat wok-roepers wordt gedaan. Denk niet dat er volgers om die reden Girmay wat misgunnen. Maar ja, makkelijk retorisch trucje
    27-03-2022 17:19
    Dit was een reactie op vevie dus (en woke ipv wok)
    27-03-2022 17:26
    @Koers: nee, GW is daar niet op tv. Bron: Ghirmay zelf (interview vd week).
27-03-2022 16:58
Mooie wedstrijd, mooie winnaar.
27-03-2022 16:59
Fantastisch! Luidkeels voor hem gesupporterd, en hij maakt het op een briljante, intelligente en sterke wijze af. Van Girmay gaan we nog veel horen in het Vlaamse werk. Niet alleen fantastisch voor Girmay, maar ook voor de Afrikaanse wielersport in het algemeen. In Eritrea, Rwanda en Burkina Faso rijdt een pak talent rond waar Europese profploegen zich vooralsnog zelden aan durven wagen. Ze krijgen ongelijk. Het is onwaarschijnlijk dat er juist in de minst voor de hand liggende discipline eentje volkomen doorbreekt. Het parcours nooit verkend, en dan dit doen. Chapeau!
27-03-2022 17:00
Prachtig dit!
27-03-2022 17:01
Mooi man, deze jongen gaat één van dé gezichten van het wielrennen worden de aankomende jaren..
27-03-2022 17:01
Bini zet al de bleekscheten een neus. Gelijk felicitaties van de dictateur aan de lijn. Heerlijke koers gezien trouwes!
    27-03-2022 17:10
    Ik als blanke neem aanstoot aan het scheldwoord bleekscheet. Doe alsjeblieft even normaal zeg!
    27-03-2022 17:28
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    27-03-2022 18:01
    Hohoho Aart, je bent geen blanke maar een witte. Ook dát ligt gevoelig.
    27-03-2022 18:04
    Gevoelig.. tja dat sommigen zich beledigd voelen wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan ook gelijk hebben. Ik ben volgens mijzef in elk geval niet wit. En dat kan ik zelf denk ik het allerbeste bepalen. Maar een topic als dit moet geen politiek topic worden/zijn. Girmay heeft een goede prestatie neergezet. Meer moeten we daar niet van maken. Is mijn mening.
27-03-2022 17:02
Mooie wedstrijd, prachtige winnaar.
TJV heeft denk ik niks fout gedaan vandaag, wederom overal sterk vertegenwoordigd.
Tegenvallers toch weer Lotto, Ag2r en ook Quickstep, Asgreen zat wel mee maar continu in het defensief.
    27-03-2022 19:08
    Lotto met 4 man in het achtervolgende peloton en alleen Campenaerts met af en toe een nieuwelingen inspanning die niets opleverde.
    Is dit de Campenaerts nieuwe wind bij Lotto ?
27-03-2022 17:02
Al met al een beetje een saaie editie dit jaar. Wat denk ik vooral door het weer komt, in combinatie met het parcours is het gewoon niet selectief genoeg. Asgreen wel erg sterk, die lijkt op tijd klaar voor de Ronde van Vlaanderen.

De hosanna over het feit dat hij een Afrikaan is vind ik nogal potsierlijk. Het komt een beetje over alsof het super bijzonder is dat er iets goeds uit Afrika komt, terwijl er genoeg sporten zijn waar ze volop vertegenwoordigd zijn of zelfs domineren.
    27-03-2022 17:06
    Een beetje zure opmerking. Wielrennen is bij uitstek een Europese sport geweest waar onder anderen de Colombianen toendertijd met open armen werden ontvangen. Dat een Afrikaan nu een grote wedstrijd wint is zeker een unicum en hopelijk een doorbraak voor volgende Afrikanen.
    27-03-2022 17:14
    "De hosanna over het feit dat hij een Afrikaan is vind ik nogal potsierlijk. Het komt een beetje over alsof het super bijzonder is dat er iets goeds uit Afrika komt"

    Sommige beweringen moet je niet in zijn algemeenheid maken, maar daar plaatsen waar het van toepassing is. Nu komt immers jouw eigen opmerking wat potsierlijk over reusjen (en dat zal vast niet de bedoeling zijn).
    27-03-2022 17:24
    Mooie alinea met woordensalade, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
    27-03-2022 17:28
    Ik vind het vooral onvoorstelbaar dat er eentje van Wanty wint. Is dat niet de grootste verrassing?
    27-03-2022 17:32
    Nou, Wanty is de laatste tijd goed bezig hoor. Zie dit als de volgende stap omhoog.
27-03-2022 17:02
Zoals ik al eerder beweerde: over tien jaar zullen we nog een schaarse overwinning van een blanke in het wielrennen zien. In duursporten zijn de Afrikanen superieur. In het sprinten ook trouwens, de Afrikaanse sprinters komen er binnenkort ook wel. Is dat jammer? Tja, eerlijk gezegd: een beetje wel. Misschien moet ik schaken als nieuwe favoriete sport gaan oppakken. Maar ja, dan komen wellicht de Aziaten weer...
    27-03-2022 17:05
    Niet onnozel doen hé. Er wint één gekleurde renner een klassieker, en het is al "jammer dat Afrikanen de sport binnenkort zullen domineren". Dit is fantastisch nieuws, en ik kijk al uit naar de Rwandezen en Eritreërs die zich door Grmay laten inspireren om ook alles op de wielersport te zetten.
    27-03-2022 17:06
    Wat een onzin zoals wel vaker van frank
    27-03-2022 17:06
    Haha, zo rap zal het niet gaan, joh. Is ook best een rare opmerking dit. Eigenlijk zie je dus liever geen Afrikanen doorbreken in deze sport. Dat wil je eigenlijk zeggen. Geen fan van de zwarte medemens, heb ik het idee.
    27-03-2022 17:07
    Zo Franco, is dit je openbaring als closet-racist? Wauw.
    27-03-2022 17:08
    Gelukkig heb je pak hem beet 150 jaar kunnen genieten van Westerse suprematie in de wielersport, dus ik denk dat je er wel overheen komt. Erg vervelend voor je dat die Afrikanen je ook alles afpakken. In schaken zijn Nederlanders nou ook niet super, of gaat het je er vooral om dat het witte mensen zijn?
    27-03-2022 17:09
    Over 10 jaar is het aantal overwinningen van Afrikanen nog geen 10% vermoed ik (flink lager vermoed ik). Zo rap gaat dat echt niet. In het snooker was ook voorspeld dat de Chinezen het spelletje zouden domineren, maar tot op heden doen ze slecht 'leuk mee'. Daarnaast heeft ook niet iedereen in Afrika een goede fiets, of goede wegen.
    27-03-2022 17:09
    Zo'n vaart zal het toch niet lopen?
    We hebben ook wel gedacht dat alle etappes in het hooggebergte volledig door Colombianen gedomineerd zouden worden en dat is toch eigenlijk allerminst uitgekomen.

    Gewoon mooi als wielrennen een echt mondiale sport wordt..
    27-03-2022 17:12
    Te verwachten, deze reacties. Een racist? Mijn partner, en dus ook mijn kinderen, vallen in de categorie "niet-westerse allochtoon". Ik trek slechts mijn conclusies over fysieke superioriteit.
    27-03-2022 17:15
    Dat je partner in die categorie valt betekent niet dat je geen racist meer kan zijn. Het feit dat je denkt dat dat zo is zegt meer over je dan je denkt.
    27-03-2022 17:22
    Toen Shani Davis medailles pakte bij het schaatsen, waren ook niet alle schaatsers binnen 10 jaar gekleurd. Ik denk dat jouw verwachting wel zal meevallen.
    27-03-2022 17:25
    Idd @Merlin: de ‘ik heb een vriend(in) die dit of dat is, dus ik kan onmogelijk een racist zijn’. Die werkt even goed als ‘deze mensen zijn dit en dat, maar jij niet; jij bent anders’. Altijd veelzeggend dit soort dingen. Ben altijd benieuwd of mensen dit soort dingen ook in het gezicht zouden zeggen van de mensen waar ze het over hebben.
    27-03-2022 17:27
    Genetische aanleg van Afrikanen voor hardlopen is verklaart maar deels waarom ze zoveel winnen. Heeft meer te maken met een hardloopcultuur, waarin in Europa de laatste veertig jaar stagnatie is. Zo wint Girmay ook omdat schijnbaar in Eritrea een enorme fietscultuur is. Dat is een logischere verkkaring dan Afrikanen hebben betere genen en zullen ons in alle duursporten gaan domineren.
    27-03-2022 17:36
    Veel te kort door de bocht, jullie reacties. Maar toegegeven, wel zeer politiek correct. Het onderscheid maken tussen verschillende bevolkingsgroepen is van alle tijden en zal ondanks jullie tegenstribbelen eeuwig blijven bestaan. Ook tussen bevolkingsgroepen die wij als eender beschouwen.
    27-03-2022 17:49
    @Greenday klein puntje, het is Girmay. Grmay bestaat ook, maar die rijdt al wat langer mee in het profcircuit.
    27-03-2022 19:10
    Zo Vevie/Merlin dit zijn nog wat prachtige retorische woke trucjes (dank aan Ron voor de term).
    Wordt Franco nu 'gecancelled' ?
    Om jullie vaardigheden als social justice warrior nog wat verder aan te scherpen zie hieronder een nuttige instructie video.

    https://www.youtube.com/watch?v=gHSVjmO4iJY
    27-03-2022 20:43
    Dus met andere woorden, ik wil even weten of ik het goed begrijp. Je vindt het jammer dat de modale Europeaan niet meer het wielrennen domineert, en hebt liever een sport waarin deze wel de beste is? In dat geval zou ik naar schaatsen kijken.

    Al is het idee van "1 wint dus nu is het gedaan met ons" ook compleet van de pot gerukt. Er zijn verschillende sporten waarin een speler/team opeens geweldig goed was dat iedereen dacht dat dit de sport zou domineren, en vervolgens was het helemaal niets. Ben er redelijk zeker van dat dit ook bij de Colombiaanse garde van 1980 was, en bij Quintana ook in 2013.
    28-03-2022 01:22
    @RLM
    Die schrijfwijze van zijn naam is relatief. In Eritrea gebruikt men het Ethiopische Ge'ez schrift en dus niet ons alfabet. De enige juiste schrijfwijze van zijn naam is dus in dat schrift, en er zijn verschillende manieren om het naar het Latijnse alfabet om te zetten.

    Girmay wordt in Biniam zijn geval nu het meest gebruikt, maar is daarom niet de enige juiste. Zo gebruikt hij zelf op Twitter Biniam Girmay, maar is zijn handle @GrmayeBiniam.
27-03-2022 17:03
Ja dit is prachtig! En wat een klasbak, 21 lentes jong. Wat een generatie is me dit zeg.
27-03-2022 17:03
Het volgende grote talent dat zich aandient met een goede sprint. Prachtige uitslag voor de organisatie.
Het was Laporte ook gegund maar dan zou de suprematie van Jumbo wel erg flagrant zijn.
Gelukkig wint de Afrikaan.
27-03-2022 17:04
Grootse zege voor Girmay, gaat de sprint als eerste aan en we weten van de beloften dat hij supersnel is. Je kunt je afvragen op Laporte er verstandig aan deed om van kop af er aan te beginnen maar op de winst van deze jongen kun je niets afdingen.Ondanks de makkelijke weersomstandigheden een fraaie koers gezien, Wout probeerde het op de laatste keer Kemmel maar die klim is net te kort om een groter gat te slaan en Pedersen kon Laporte nog bijhouden. Wel weer een heel goed optreden van TJV en dit keer trouwens ook Trek. QSA weer achter de feiten aangereden. Met alleen Asgreen in goede maar niet super doen moet je voor volgende week toch wat wanhopig beginnen te worden.
27-03-2022 17:06
Wat een eindbaas!
    27-03-2022 17:46
    De eindbaas is en blijft Sinterklaas. Het evenbeeld van onze goedhartige God.
    27-03-2022 22:13
    @Franco
    En bij Sinterklaas wil je natuurlijk dat we allemaal denken aan …
    Clever gespeeld, en het bevestigt alleen dat je uit de kast komt als closet racist, zoals Merlinappa in een comment bij jouw eedere reactie aangeeft…
27-03-2022 17:06
Klimaat opwarming.
27-03-2022 17:07
Mooi ook voor Wanty: het grootste succes uit hun bestaan wellicht?
    27-03-2022 17:27
    Twijfel dan wel tussen dit en Amstel 2016 met Gasparotto
27-03-2022 17:09
Fantastisch!
27-03-2022 17:09
Laporte mocht van mij best eens een grote wedstrijd winnen, maar sommige zaken zijn belangrijker. De internationalisering en Girmay die een rolmodel kan zijn voor de jeugd in Afrika.
27-03-2022 17:09
Schitterend. Inspiratie voor een heel continent.

Reacties zijn gesloten.