Bedenker l’Eroica praat met UCI-baas Lappartient: “De wielersport is in een crisis”
foto: Cor Vos
zaterdag 18 januari 2020 om 10:30

Bedenker l’Eroica praat met UCI-baas Lappartient: “De wielersport is in een crisis”

Afwijken van de geijkte routes, wedstrijden over 300 kilometer, versnellingen zonder bergverzet en een ban op fietscomputers. Met deze maatregelen komt de wielersport weer dicht bij het publiek te staan, stelt Giancarlo Brocci. De drijvende kracht achter de populaire l’Eroica-toertochten legde deze week zijn ideeën voor aan UCI-voorzitter David Lappartient.

Brocci noemt de wielersport een wereldwijd fenomeen, maar hij heeft ook zijn zorgen. Volgens de Italiaan begeeft de sport zich in een technische crisis. “De hoofdrolspelers, die gegijzeld worden door trainers en zaakwaarnemers, staan ver van het publiek en weten niet meer te vermaken, ook al rijden ze slechts een aantal wedstrijden per jaar. Verregaande technologie maakt klasse en talent ondergeschikt, neemt de schoonheid weg, maakt de wedstrijden makkelijker en heeft alles veel voorspelbaarder en saaier gemaakt”, stelt hij in de Italiaanse krant La Stampa.

“Vandaag de dag wordt een rittenkoers gewonnen of verloren door een overslaande ketting. Het publiek wordt niet gepassioneerd van renners die vaak erg mager zijn, bijna ondervoed, met legio medische verklaringen voor allergische of astmatische aandoeningen, die leven als fakirs maar almaar minder lopen. Zelfs een fenomeen als Fausto Coppi, 1,80 meter lang en 75 kilogram, zou vandaag de dag nooit een grote ronde winnen. Het is tijd voor verandering.” Volgens de Italiaan zou teruggegrepen moeten worden naar vroegere tijden.

Onverharde paden
De heroïek zou herontdekt moeten worden, gaat Brocci verder. “Het gevoel van avontuur, van het onverwachte, van de zoektocht naar nieuwe routes, indien mogelijk op onverharde paden. Zo kan worden teruggekeerd naar de ware, lichamelijke inspanning en de oorspronkelijke waarden van de sport, die niet gestuurd worden door hyper-technologie en andere factoren.” Deze week had de Italiaan een afspraak met UCI-voorzitter David Lappartient in het Centre Mondial du Cyclisme, in het Zwitserse Aigle.

foto: Cor Vos

Hij deed de bestuurder een aantal voorstellen. “Onbekende routes, niet langer de gebruikelijke klassieke beklimmingen die iedereen kent. Tenslotte zijn de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España ook steeds op zoek naar nieuwe routes. Dan langere afstanden, meer dan driehonderd kilometer, met het vertrek misschien wel ’s nachts en fietsen zonder bergverzet, zodat je echt kunt zien wie het verschil maakt bergop. Een ban op fietscomputers en radiocommunicatie en een verbod op renners met minder dan zes procent lichaamsvet.”

Brocci erkent dat de huidige professionele wielersport moeilijk zulke ingrijpende veranderingen zal ondergaan. Daarom pleit hij voor een parallelle competitie. “Zoals de Formule E en de Formule 1 of de Superbike en de MotoGP. Een competitie voor U23-renners of jonge profs, een stap om hun fysieke en mentale kwaliteiten te ontdekken. ’s Winters kunnen de wedstrijden in zuidelijke landen worden gehouden, zoals Zuid-Afrika, Australië en Latijns-Amerika. De renners kunnen dan logeren bij lokale gemeenschappen of in tijdelijke dorpjes.”

Home of Cycling
Ambitieuze plannen, die zonder twijfels ook een pak geld gaan kosten. Maar ook daarover heeft Brocci nagedacht. “Italië, the home of cycling, heeft niet langer een WorldTour-team. Sponsors zijn afgehaakt omdat ze deze manier van wielrennen niet meer interessant vinden. Het zou mooi zijn als wij ze iets nieuws kunnen bieden.” Via zijn social media liet de Italiaan weten dat hij zich gehoord voelde door Lappartient. “Ondanks dat mijn belachelijke Frans, denk ik dat we ons signaal op het juiste moment hebben afgegeven.”

34 Reacties
18-01-2020 11:09
Ben het er mee eens dat er wat moet veranderen... maar wedstrijden langer maken is juist niet de oplossing. Al een tijdje is gebleken dat juist kortere bergetappes spectaculairder zijn... men knalt er vroeger in. Ook voor de tv kijken is dat leuker, niemand zit juist te wachten langere koersen.
18-01-2020 11:10
Hou dit lekker in gravelwedstrijden. En dan ook nog Italie dezelfde slogan geven als Eurosport :p

Ik ben ervan overtuigt dat de 3 hier beschreven maatregelen niks zouden veranderen in positieve zin, tegenwoordig kan ook een 70kg renner gewoon 300kilometer net zo goed aan als iemand van 80kg door verbeterde voeding ed. Fietscomputers dragen bij aan de veiligheid als je de route erop hebt en dat renners daar zoveel gebruik van maken is overrated. Lage versnellingen verbieden? Wil je het een loopwedstrijd maken?
18-01-2020 11:13
Ik wil best geloven dat hij er zelf niks aan vindt. Maar de stelling dat het publiek ook klaar is met wielrennen zal hij toch echt eerst moeten onderbouwen voor ik het van hem aanneem. Sponsorproblemen zijn van alle tijden en van (bijna) alle sporten, zoals er ook altijd en bij alle sporten wedstrijden met weinig publiek langs de kant zijn geweest.
18-01-2020 11:22
Eroica mag best onder UCI-label een competitie starten. Zet maar op Brocci! Regel het maar... Grappig hoe hij Froome aanduidt zonder hem expliciet te noemen. Daar ben ik het mee eens. Maar dat de wielersport in een crisis verkeert niet. De man kijkt niet meer naar de Tour of Vlaamse klassiekers. En zijn Giro is nog steeds de beste exposure voor Italiaanse sponsoren. Geen event dat zo wijdverspreid bekeken wordt.
18-01-2020 11:26
Is het niet vooral dat Italië geen grote sponsoren meer heeft, omdat het land financieel niet echt lekker gaat?
Verder stelt hij dat een wedstrijd wordt gewonnen of verloren door een overslaande ketting. Dat is inderdaad niet hoe je een wedstrijd wilt zien eindigen, maar het is wel een teken hoezeer de huidige renners aan elkaar gewaagd zijn. Je krijgt op de weg in ieder geval niet snel van die crosstaferelen waar een renner het hele jaar door alles weet te winnen.
Verder zou je als test een wedstrijd als Bordeaux-Parijs nieuw leven in kunnen blazen om te kijken of extreme lengtes aanspreken bij het moderne publiek en peloton.
Het enige echt goede idee wat ik hier lees van deze man is een parallelle competitie om daar te experimenteren met allerlei andere regels en richtlijnen.
    19-01-2020 01:48
    In Italie is het ministerie Financiën beter gaan functioneren. Nee lang nog niet zoals in ons land, verre van maar men int nu meer belastingen dan voorheen. Ja, en komt nog tekort, dat wel.
    Voordat me beter ging innen konden veel lieden zoals in Griekenland auto's rijden van 250.000, sponsoren, met geld smijten en ware op allerlei dure events te zien. Ging men onderzoeken hoe de belastingaangiften eruit zagen dan bleek ook in Italië dat er erg weinig lieden volgens de aangiftes waren die een auto van 2, 3 ton kunnen betalen. Ondanks dit gegeven reden er in die regio erg veel rond, nieuw!
    Er is minder geld wat voorheen zwart of via constructies ingezet kan worden. Zelfs in de motorsport in Italië al gaat dat daar nog redelijk goed.
18-01-2020 11:37
Terug naar vroeger toen alles beter was...
18-01-2020 11:40
Luchtfietserij en dan nog achteruit ook. Dit is leuk voor hobbyisten, maar niet voor de topsport. Daar is technologische verbetering juist een essentieel onderdeel van de ontwikkelingen.
Hij wil vast ook geen volgauto's, maar elke renner weer met reservebandjes om de nek. En een dikke portemonnee bij zich om in een winkel of restaurant onderweg proviand in te slaan.
Ik ben benieuwd naar zijn ideeën voor de schaatssport. Op houtjes, met een wollen trui en gebreide muts, alleen als het buiten genoeg vriest?
18-01-2020 11:41
En dan ook een verplichte las-of lijmcursus voor het geval dat de voorvork breekt.
    24-01-2020 13:28
    ... en een goede levensverzekering voor als op je kloten valt, want medische hulp wordt ook afgeschaft.
18-01-2020 11:47
Het niveau verschil is gewoon veel kleiner geworden de laatste 2 decennia.
Vroeger had je louter alleen maar Italianen aan de start van de Ronde van Italië waarvan de helft de finish niet haalde. Dat is nu ondenkbaar met 10-12 landen die sterke teams op kunnen stellen. Denk aan Colombia, Engeland, Polen, Noorwegen en Denemarken.
De besten weten allemaal op welk lichaamsgewicht en welk wattage ze moeten zijn tijdens de Tour de France. Dat is het technische probleem.

Lange etappes zouden niet helpen in de tijd van nu waar iedereen weet dat de helft van het peloton sterk genoeg is voor een eventuele overwinning.

Het niveau is te hoog, de teams te sterk. De technologie heeft daar slechts een bijdrage aan.
18-01-2020 11:54
Ik lees hier toch duidelijk een aanklacht tegen Ineos en Froome, die ik hier ook regelmatig lees. Daar zit best wat in, echter deze man gooit alles op een hoop nu, is niet echt serieus te nemen. Ik ben zelf wel van mening dat een grote ronde veel meer elementen van het wielrennen zou mogen bevatten. Kasseienritten, muurtjes, lange vlakke tijdritten, monsterlijke alpencols, gravel, waaierriten en laat ze maar een keer een soort veldrit rijden, of een proloog over het parcours van de koppenbergcross ofzo.
18-01-2020 12:21
"een verbod op renners met minder dan zes procent lichaamsvet"

Aj. Mathieu.
18-01-2020 12:24
De bekende denkfout: de regels/omstandigheden aanpassen en dan verwachten dat renners op de oude vertrouwde wijze fysiek/tactisch blijven koersen. Deze denkfout komt dicht in de buurt van ‘het had al 4-0 kunnen staan’ in plaats van 4x een kans op 1-0 missen. Of ‘zonder die lekke band had hij geen 45 seconden verloren en dus gewoon gewonnen’. Sterke blokken gaan bij andere regels gewoon uitvinden hoe ze hun winstkans met die andere regels kunnen optimaliseren. Streef je naar meer tv-spektakel dan moet je dus punten/tijd kunnen winnen met attractief koersen, dat heeft niets meer te maken met als eerste finishen.
18-01-2020 12:42
Grotendeels eens. Technologie maakt het bijna motorsport.
    19-01-2020 05:03
    Het moet een sport zijn van renner tegen renner en niet door het beste materiaal te hebben.... Greg Lemond heeft Fignon in de tour een keer verslagen dankzij zijn triatlon stuur en niet omdat hij beter was.
    24-01-2020 12:57
    Het ventje op de fiets is de motor en die het verschil maakt en niet die enkele gadgets of snufjes. De meeste wielerploegen beschikken trouwens over gelijkwaardig materiaal. Van Formule 1 - toestanden zijn we nog ver af.
18-01-2020 13:05
De wielersport verkeerd in een crisis? We hebben de afgelopen juist fantastische klasiekers gezien, oke de rondes waren misschien op een enkele na niet heel spannend mede mogelijk gemaakt door Ineos, maar dat komt voornamelijk door het budget verschil en het feit dat zij zich alleen focussen op rondes winnen.
De wielersport moet zich blijven ontwikkelen zoals elke andere sport dat ook doet. Wedstrijden langer maken gaat de koers niet spannender maken en denk niet dat er heel veel sportliefhebbers na een hele wedstrijd van 300km gaan kijken. Bijna elke wielertoerist wil tegenwoordig op het beste van het beste materiaal rijden met schijfremmen, elektrisch schakelen noem maar op, maar de profs moeten terug naar fietsen uit de pre-historie ik verwacht niet dat hierdoor we veel spannendere wedstrijden te zien krijgen, maar goed laat het maar een keer zien dan pas zullen we het weten.
    19-01-2020 02:01
    De voornaamste crisis die deze historic fanaat vergeet te vermelden maar ook UCI is dat de TV gelden en dergelijke rechten volledig in de zakken van de organisaties verdwijnen en niets toekomt aan de ploegen.
    Een te bepalen verdeelsleutel is hard nodig maar blijft het feit dat de koers organiseren voor veel wedstrijden altijd nog dermate duur is dat het nogal eens kantje boord is.
    In een sportzaal, stadion of op een circuit hoeft men nooit met erg veel vrijwilligers zoals in een grote koers alles opnieuw telkens op te bouwen en af te breken wat telkens erg veel kosten met zich meebrengt.

    Daarbij wordt het in de huidige tijd voor veel evenementen moeilijker door de vele eisen van de overheid.
    Overheid die zich meer en meer terugtrekt (bezuinigen om elders met geld te smijten) ofwel zoek het zelf uit. Omdat men zich terugtrekt en de overheid allerlei risico voor zichzelf wil uitsluiten inzake schadeclaims e.d. stelt men zeer hoger eisen en verzekeringen aan organisaties. Deze trend vindt in heel Europa plaats. En steeds moeilijker voldoende vrijwilligers te vinden. Tenzij je een soort Holland Heineken Huis wegzet en studenten gratis bier geeft nadien.
18-01-2020 13:10
Een megatlon organiseren, eerst 30 km veldrijden, dan 100km wegwedstrijd waarin, sprinten, kasseien en een klim, hierna 20km tijdrijden en afsluiten met MTB, ben benieuwd wie er gaat winnen................., oh nee toch niet (MvdP). Misschien moeten we er nog baanelemementen in opnemen om het spannend te houden......
    24-01-2020 13:00
    Volgens mij is VDP ook goed op de baan. Een lange klim/col lijkt mij efficiënter om hem te muilkorven.
18-01-2020 13:12
Misschien ook maar weer champagne in de bidon doen, veel beter
18-01-2020 13:16
Overdrijft zwaar, maar heeft zéker een punt.
18-01-2020 13:38
Haha, wat een slap gelul.
18-01-2020 14:38
Hij heeft zeker een punt. Maar nu zijn de wedstrijden lekker voorspelbaar en dat is weer goed voor mijn inkomen via de goksites
18-01-2020 15:06
Generatie kloof verschil opvatting van de beste man , hier hoor je nooit meer iets van
18-01-2020 16:02
'Onbekende routes'
Dit wordt een soort Rode lantaarn verrassingskoers.
18-01-2020 16:34
De recente getuigenissen van Rohan Dennis en Jurgen Vandenbroeck in acht genomen, vind ik een verbod op renners met minder dan 6% lichaamsvet nog niet eens zo slecht...
    18-01-2020 18:43
    En een verbod op hoge hartslag, een verbod op boven de 100 km/h afdalen.
18-01-2020 18:24
Is wielrennen vermaak voor de toeschouwers of een spelletje voor intimi? Het eerste zal het meest geld opleveren. Misschien een denkfout Brocci dat technologie sport minder interessant maakt - immers formule 1 trekt juist veel fans dus geld - maar niettemin zou het niet slecht zijn om de drempel om in te stappen kleiner te maken (die is immers bij formule 1 erg hoog en alle technologie gedreven sporten). Zo erg als bij formule 1 is het bij wielrennen nog niet. Toch zijn de sprinterswedstijden en etappes leuk voor intimi, maar niet voor de meerderheid van het publiek. Dus waarom niet de wedstrijden zwaarder maken zodat de pure sprinters niet meer mee doen. Wil je een Luik-B-L waarin alleen de laatste 2 kilometer leuk zijn en Valverde wint? Ik denk het niet. Hoe je dit voorkomt is misschien het onvoorspelbaarder maken van wedstrijden met nog meer kleinere ploegen en inderdaad verbod op electronische communicatiemiddelen en vermogensmeters. Wel een moderne fiets met versnellingen. Ik zou dan weer niet tegen camera's op fietsen zijn zodat de uitzendingen te zien zijn vanaf de fiets. Bottom line heeft Brocci gelijk en dienen koersen onvoorspelbaarder en spannender te worden doch kan je nooit voorkomen dat er renners ("Merckx" c.s.) bovenuit steken. Dat is ook onderdeel van de romantiek; de krachtpatser die alles kan en 9 van de 10 wedstrijden wint. Maar die krachtpatser mag niet winnen dankzij de grote/goede ploeg en/of de technologie.
    19-01-2020 02:04
    Bij de F1 krijgen de teams, helaas de rijkste teams het meeste, erg veel geld uit de TV rechten via het Concorde Agrteement.
18-01-2020 23:14
Niet mee eens. Wielrennen zit in een prima fase.
19-01-2020 09:59
Helemaal geen crisis in wielersport, leeft als nooit tevoren. Wel in Italië misschien met geen WT team meer. Dan heeft ie een punt en hoopt hij zo het oude 'Italiaanse' fietsen weer te promoten. Terug naar het stalen ros, gebreide truien en waar honderden Italiaanse fietsenmerken een markt hadden. Gewoon eigenlijk een commercieel verkooppraatje met ouwe hangijzers, nostalgische plaatjes en heroïek.

Reacties zijn gesloten.