Bahrain-Merida en Rohan Dennis per direct uit elkaar
zondag 29 september 2019 om 17:23

Bahrain-Merida en Rohan Dennis per direct uit elkaar

Bahrain-Merida heeft de arbeidsovereenkomst met Rohan Dennis per 13 september laten ontbinden. Dat heeft de WorldTour-formatie vandaag bekendgemaakt. De regerend wereldkampioen had nog een contract voor volgend seizoen. De ploeg meldt dat Dennis naar aanleiding van dit besluit naar de arbitragecommissie van de UCI stapt.

De 29-jarige Dennis leefde in onmin met zijn ploeg vanwege onvrede over het materiaal. Het leidde onder meer tot een onverwachte opgave tijdens de Tour de France. De afgelopen dagen reed Dennis op het WK in Yorkshire op een zwarte BMC-fiets waarop geen sponsornaam te zien was.

Volgens Cyclingnews benaderde de zaakwaarnemer van Dennis vorige maand Trek-Segafredo, maar wilde de ploeg hem niet aannemen omdat er op dat moment geen overeenstemming was met Bahrain-Merida. Een aanbieding van CCC zou niet toereikend geweest zijn. De Poolse formatie zou samen met Team Ineos nog wel tot de voornaamste gegadigden behoren om Dennis in te lijven.

63 Reacties
29-09-2019 17:25
Als Dennis naar Trek zou gaan, zouden ze 4 wereldkampioenen in dienst hebben. Kunnen ze best een leuk team krijgen volgend jaar.
29-09-2019 17:25
Trek, zou heel baas zijn!
29-09-2019 17:28
"De ploeg meldt dat Dennis naar aanleiding van dit besluit naar de arbitragecommissie van de UCI stapt."

Aah dus Dennis wil graag zien dat zijn contract en salaris voor het volgende jaar nog even compenseert wordt. Om te kotsen dit soort renners.
Dennis doet al het mogelijke om onder je contract uit te komen. Zijn contract wordt eindelijk ontbonden. (want hij levert nu alleen negatief PR op)
En hup laten we er een rechtszaak van maken. Jammer genoeg krijgt de WK-tijdrijden toch wel weer ergens een plekje.
    29-09-2019 17:31
    Als hij idd verwacht doorbetaald te blijven is dit te walgelijk voor woorden van hem..
    29-09-2019 17:32
    Als Dennis toezeggingen zwart-op-wit heeft in zijn contract, dan staat hij natuurlijk behoorlijk sterk.
    29-09-2019 17:33
    Je hebt je oordeel snel klaar.
    29-09-2019 17:36
    @xistnc, Ook als hij werk weigert (uit Tour stappen) en reclame maakt voor een ander?
    29-09-2019 17:48
    Hij zou zwart-op-wit toestemming hebben om bepaalde belangrijke tijdritten op een fiets naar keuze te rijden.
    29-09-2019 17:49
    De 'werkweigering'is uitermate onhandig geweest. Echter lijkt het erop dat vooral Bahrein het niet zo nauw heeft genomen met de afspraken. Dennis krijgt eigenlijk al gelijk heel veel bijval uit het peloton. Dat zegt wel iets me dunkt
    29-09-2019 17:49
    Lol, Nederlandse degelijkheid op zijn best in deze reactie weer.
    29-09-2019 17:51
    Vandaag reed hij ook op een BMC fiets. Walgelijk figuur.
    29-09-2019 18:03
    Hij is twee weken geleden ontslagen. Waarom had hij dan op een Merida moeten rijden?
    29-09-2019 18:09
    Tja dat klopt. Dacht dat hij vandaag ontslagen was. Maar dat is dus al 2 weken geleden.
    29-09-2019 18:18
    Ik denk dat Bahrain alleen begrepen heeft dat er geen houdbaar huwelijk is. Maar het is ook best mogelijk dat Bahrain Dennis een gunst bewezen heeft en een truc heeft uitgehaald om hem per 13 september te ontslaan zodat Dennis zelf zijn gewenste materiaal kon gebruiken.

    En omdat eenzijdig ontslag niet zomaar kan, arbitrage commissies maanden doorloop tijd hebben zijn er 2 winnaars.

    Dennis kan verder naar een nieuwe ploeg en Bahrain heeft een excuus richting Merida en de sjeik.
    29-09-2019 19:53
    Ik weet heel goed dat wat Moreel rechtvaardig is iets anders is dan dat voor de Wet rechtvaardig is. Dus dat Dennis technisch in zijn recht staat dat zal allemaal wel. Dat ik vind dat het gewoon een misselijk mannetje is is mijn mening he.
    30-09-2019 11:24
    "Hij is twee weken geleden ontslagen. Waarom had hij dan op een Merida moeten rijden?"

    Bijvoorbeeld: omdat hij het ontslag aanvecht en zich nog steeds als werknemer van Bahrein ziet?
29-09-2019 17:35
Dat ging natuurlijk nooit meer goed komen. Reed zelfs vandaag op een BMC in de wegwedstrijd, een rit in lijn waar het verschil in fietsen op dit niveau nihil is.
    29-09-2019 17:59
    Waarom zou hij op Merida rijden als zijn contract al 2 weken geleden ontbonden werd?
    29-09-2019 18:13
    Euh, dat nieuws kwam pas vandaag natuurlijk naar buiten.
    29-09-2019 18:26
    Maar hij wist het zelf toch wel?
    29-09-2019 18:47
    @coolietje waarom zou je überhaupt op een fiets rijden die je niet goed ligt en/of mogelijkerwijs zelfs prut is. In zn TT-specialisme zou ik het wel weten, gewoon m'n eigen fiets kiezen. Niet dat ze er veel van kunnen zeggen vanuit de ploeg, daar rij je immers niet voor. Tenzij je misschien een persoonlijk sponsorcontract hebt met een fietsleverancier, dan heb je je eigen gat gegraven voor wat extra knaken.
29-09-2019 17:36
Lastig mannetje dit. Je zin niet, dus dan maar weer weg willen. Heeft ie nu al twee keer gedaan...
29-09-2019 17:36
Smerige geintjes uithalen het hele jaar door en dan ook nog naar de arbitragecommissie durven te stappen, wat een loser!
    29-09-2019 18:54
    Denk dat jij toch de loser bent in deze. Hij heeft eerst daar getekend en veel knaken verdiend, heeft zn eigen fiets gekozen en voor tweede keer WC TT geworden en kan nu met gerust hart weer naar een andere ploeg uitkijken. Bovendien weet je niet van de cultuur daar in het team en wat er is gebeurd. Dus je oordeelt nogal snel omdat een paar uitingen je niet aanstaan.

    Grappig dat Dennis afgezeken wordt als fout op voorhand door sommigen. Kan me de casus Van Aert - Nuyens nog goed herinneren waar hier op WF toch vooral Nuyens de wind van voren kreeg. Benieuwd hoe dat zich hier evolueert alhoewel ik toch ook al nuances lees hieronder.
    30-09-2019 08:06
    Nu is het de ploeg die het contract stopte op 13/9 en bij Van Aert de renner.
29-09-2019 17:37
Begint stilaan toch wel vrij idioot gedrag te worden van Dennis...
29-09-2019 17:44
Ik zocht nog eens terug naar de berichten vorig jaar:

https://www.wielerflits.nl/nieuws/bahrain-merida-rondt-met-rohan-dennis-volgende-transfer-af/

Beide partijen hadden de intentie dat hij stappen ging maken als ronderenner, of dat realistisch was weet ik niet. Je kan iig vaststellen dat hij daar keihard in gefaald heeft..
    29-09-2019 17:48
    Reed anders prima in Zwitserland. Maar het rommelde in de ploeg al het hele jaar, wie weet wat er achter de schermen plaats heeft gevonden. Nibali heeft ook al een aantal keer fors uitgehaald.
    29-09-2019 17:49
    Ik weet nou niet direct of dat alleen Dennis' schuld is. Bahrain heeft zich nou niet meteen bewezen als de topploeg voor dat soort omscholing, zoals een Sky/INEOS.
    29-09-2019 18:00
    Als rondrenner heeft Dennis nooit iets bewezen. Eén keer zestiende in de Giro. Wel is hij een fantastische tijdrijder die in kleinere rondjes wel bergop goed uit de voeten kan en daar een klassement kan rijden.
    30-09-2019 07:44
    Die zestiende plek was geloof ik wel zijn enige serieuze poging een klassement te rijden. Koos daarvoor niet al te gelukkig met een zeer zware en fel betwiste Giro, waar hij tot voor de Bardonecchia-verschrikking wel nog in de top-10 stond.

    Potentieel is er wel. Daarbij komt dat zijn klimniveau in Zwitserland dit jaar hoger dan ooit leek. Zeer te hopen dat dit niet een INEOS-treinwagonnetje gaat worden.
29-09-2019 17:52
Terechte opmerkingen.. Bij ronderenner denk ik in eerste instantie aan een drieweekse ronde..
29-09-2019 17:53
Zou mij niet verbazen als het dan INEOS wordt. Ik denk dat men daar qua mentaliteit en perfectionisme hem wel mentaal op de rit kan krijgen. En het salaris is er ook niet slecht natuurlijk.
29-09-2019 17:58
Harde woorden hier over Dennis. Ik durf geen oordeel over de kwestie Dennis / Bahrein te vellen. Hij is zeker geen makkelijke jongen, maar bij Bahrein is ook niet alles koek en ei. Misschien inderdaad verstandig dat de arbitrage zich erover buigt.
    29-09-2019 20:14
    Zeg maar gerust: domme woorden over Dennis hier. Geen van allen hier weten iets over de details. Ook weet hier niemand of Dennis inderdaad zijn moeilijk mens is. Misschien juist zeer punctueel en komt management afspraken niet na.
    29-09-2019 20:46
    @ SnellePelle

    Mee eens. En als je in Dennis de wereldkampioen tijdrijden in de ploeg hebt geef je hem toch de beste fiets die er te vinden is en die hem kennelijk beloofd was.
    30-09-2019 08:14
    En wat als die beste fiets niet meer de beste is, wat als Dennis met die beste fiets niet meer kan winnen, moeten ze hem dan weer de betere fiets geven?
29-09-2019 18:14
Als er zwart op wit is beloofd dat hij bepaald materiaal zou krijgen voor belangrijke tijdritten en het Merida spul voldoet niet dan snap ik dat je wilt uitwijken naar ander materiaal (BMC). Dat naamsponsor Merida dat niet wil vind ik ook logisch. Als ploeg kies je dan voor je sponsor, wat ook weer logisch is.

Ik verwacht dat dit geschikt wordt voor de rechtzaak en dat Dennis volgend jaar toch bij CCC rijdt.
29-09-2019 18:23
Bahrein heeft wel meer problemen, meen me te herinneren dat salarissen te laat betaalt werden? Dennis is gewoon een klasbak en ik kan me best voorstellen dat je wat eisen hebt als je de beste tijdrijder van de wereld bent.
29-09-2019 18:27
Hopelijk denken eventuele geïnteresseerde teams goed na met wat ze in huis halen want wanneer hij dit doet bij Bahrein - Merida kan hij hetzelfde doen bij een ander team alles kan niet rond 1 persoon draaien in en team en het zal zeker niet aan de fietsen leverancier liegen want Merida is een van de meest verkochte merk ter wereld en is hoofdaandeelhouder van Specialiced
29-09-2019 18:28
Het zou me trouwens niet eens verbazen dat het niet alleen om het materiaal an sich zou gaan, maar ook vooral over de algemene arbeid vanuit de ploeg m.b.t. goede tijdritten. Nog meer dan de kwaliteit van de fiets is de interesse van de ploeg met financiële hulp een factor.

Bij BMC-ploeg was het namelijk niet alleen de fiets, maar ook de focus van de leiding op dit specialisme. Sowieso zou anders DDD moeten vliegen in de tijdritten, maar buiten af en toe een Hagen doen ze dat ook niet. Niet voor niets heeft Campenaerts een en ander moeten afdwingen qua financiële hulp voor ontwikkeling.

Ook zie je gewoon dat de beste tijdritploegen ook voornamelijk tijd en energie steken in de details en daarmee presteren, ook al hebben ze een ''mindere'' fiets. Zowel de ploeg als het merk van dit team doen daar op het eerste punt vrij weinig aan.
    29-09-2019 21:36
    Dit lezende zou TJV de ideale ploeg voor hem zijn maar of hij daar past...?

    Bij Trek zou hij met schijven moeten gaan rijden, als hij zo van de details is zie ik hem dat niet doen (al heeft Porte ook in z’n contract staan dat hij met velgremmen mag rijden, als enige van die ploeg).
29-09-2019 18:39
Mocht Dennis wel deelnemen aan WK-profs zonder profcontract ?
    29-09-2019 18:48
    Daar zeg je zoal iets... Go Remco...morgen je moeder eens naar de UCI laten bellen...
    29-09-2019 18:50
    Het is geen WK voor profs, maar een WK voor eliterenners, qua UCI-licentie. Wel of geen contract doet er dan niet toe, want het is geen aparte categorie.

    Er doen jaarlijks op het WK renners mee waarvan je kunt twijfelen of ze wel prof zijn.
    29-09-2019 20:19
    Kerel, verdiep je toch eens in de materie. Je hebt geen profploeg nodig om door een wielerbond geselecteerd te worden.

    Wel een prof licentie. Bij de KNWU tik je €650,- af en je hebt er 1.

    Je hebt wel een profploeg nodig om op een gewenst niveau te komen qua koersen en begeleiding.

    Nu was de begeleiding blijkbaar niet zo best bij Bahrain dus heeft hij een wereld prestatie geleverd.
    29-09-2019 23:30
    Daniel Teklehaimanot heeft ook deelgenomen bijvoorbeeld, en die heeft geen officiële ploeg.
29-09-2019 18:52
Als ie doorbetaald wil worden zou ik em ook onder contract houden en dan gaat ie maar de teambus aanvegen of zo, maar dan hoeft ie niet te koersen in 2020 tot ie heel erg sorry zegt en dan kan ie een andere ploeg zoeken.
    29-09-2019 20:20
    Dan kon hij nog niet op een BMC koersen in de TT
29-09-2019 20:36
Helemaal eens met West. Wil hij doorbetaald worden, dan houd je hem beter aan zijn contract, en stel je hem gewoon het hele jaar niet op.
    30-09-2019 00:42
    Dan heb je dus wel een renner minder die je kunt inzetten. Net zoals ze bij BORA al drie jaar Leopold König op de lijst hebben staan, die (dit jaar sowieso) geen wedstrijden reed ivm een blessure.
29-09-2019 21:31
Zie hem graag volgend seizoen terug in vol ornaat op een fietsie wat 'm goed zit.

De rest zal me een t*ringzorg zijn.
29-09-2019 21:34
Past in hetzelfde hoekje als Van Aert, genoeg talent, maar zou ze absoluut niet in mijn ploeg willen hebben.
    29-09-2019 23:32
    Als er iemand indruk heeft gemaakt als team player in bijvoorbeeld de TdF is het Van Aert wel, zeg ik als Nederlander. Volgens mij is hij zeer geliefd in de ploeg.

    MvdP lijkt me bijvoorbeeld juist GEEN team player. Dat was zijn vader ook niet echt. Pure kopman. Daar heb ik ook geen bezwaar tegen.
    29-09-2019 23:50
    Van Aert gaat nog veel beter als kopknecht worden, net zo goed als een topkwiatkowski
    30-09-2019 10:33
    Ik snap niet waarom Mathieu hier genoemd wordt. Van Wout kan ik het wel begrijpen, omdat hij zelf een rechtszaak wegens contractbreuk hangende heeft en er dus een aspect is om te vergelijken met het geval Dennis.
30-09-2019 06:03
Benieuwd welke ploeg dom genoeg is om deze mafketel nog een contract te geven.
    30-09-2019 09:43
    Tsjonge wat stoer van achter je toetsenbord.
    Zeg dat even recht in zijn gezicht.

    Of ken je hem persoonlijk, en spreek ik voor mijn beurt?
30-09-2019 09:37
Dennis reed in 2011 samen met Dumoulin bij Rabobank CT ...

Dumoulin, Roglic, Martin, Dennis (Kwartet !)
    30-09-2019 10:36
    Dus je denkt dat de Bianchi fiets Dennis wel zal plezieren of ben je ook zo eentje, die elke vrije renner met iets of wat kwaliteit graag bij Jumbo Visma ziet?
30-09-2019 10:15
Dat klinkt alsof men hem met terugwerkende kracht ontslaat. Het zal inderdaad wel een constructie zijn waarbij men Dennis niet meer lastig wil vallen met zijn fietskeuze op het WK tijdrijden en het daarom nu pas bekend maakt om zijn voorbereiding niet te verstoren.
30-09-2019 10:37
Het is natuurlijk niet helemaal duidelijk wat er achter de schermen is gebeurd, maar volgens mij denkt zo'n vent dat het allemaal om hem draait, terwijl hij gewoon een werknemer is, met een contract. Als je dan vervolgens op de (voor jou) belangrijkste dag van de tour ineens weg bent, lijkt me dat een prima reden om ontslagen te worden.
30-09-2019 10:43
Wat zullen ze blij zijn dat ie per direct weg is (oprot)....ik hoop echt van harte dat ie NERGENS meer welkom is dikke punt .....en ja dat is mijn mening

Reacties zijn gesloten.